ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ
Συνέντευξη Τύπου για την οδηγία Bolkenstein
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 8.2.2006 Πραγματοποιήθηκε σήμερα Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2006 στο Αμφιθέατρο της Γ.Σ.Ε.Ε κοινή συνέντευξη τύπου της ΣΕΣ (Συνομοσπονδία Ευρωπαϊκών Συνδικάτων), της ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ με θέμα: «Ευρωπαϊκή οδηγία σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά «Οδηγία Bolkestein». Στη συνέντευξη έγινε αναφορά στις θέσεις και στις αντιρρήσεις των συνδικάτων όσον αφορά την οδηγία Bolkestein.
Ο στόχος είναι κοινός: Η αναγκαιότητα αλλαγής του σχεδίου οδηγίας με τέτοιο τρόπο ώστε να σέβεται τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, τα δικαιώματα των εργαζομένων, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και όχι να θέτει σε κίνδυνο τις ήδη υπάρχουσες.
Αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2006 και ώρα 11:00, συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα Γραφεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα (Βασ. Σοφίας 2) όπως και η συμμετοχή της ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ στην ευρωδιαδήλωση που διοργανώνεται από την ΣΕΣ στις 14 Μαρτίου 2006 στο Στρασβούργο κατά την ημέρα που θα συζητείται στο Ευρωκοινοβούλιο η οδηγία Bolkestein. ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
Σας επισυνάπτουμε τις θέσεις της ΣΕΣ και της ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ
Σ.Ε.Σ - ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΥΝΔΙΚΑΤΩΝ ΕΥΡΩΔΙΑΔΗΛΩΣΗ - Στρασβούργο, 14 -2-2006 Για να αλλάξει ριζικά το Σχέδιο Οδηγίας για τις Υπηρεσίες: - Υπηρεσίες για το λαό - Ήρθε η ώρα να αλλάξουμε την Οδηγία Χρειάζεται η Ευρώπη υπηρεσίες ποιότητας που θα ικανοποιούν τις ανάγκες των πολιτών της: Χρειάζεται μια εσωτερική αγορά για τις υπηρεσίες; Ναι, αλλά μόνο με: - Θεμιτό ανταγωνισμό και ενιαίες συνθήκες λειτουργίας για τις επιχειρήσεις - Δίκαιες συνθήκες εργασίας και ίση μεταχείριση για τους εργαζόμενους Η ΣΕΣ ζητάει από την Ολομέλεια του ΕΚ να προχωρήσει σε θεμελιώδεις αλλαγές της Οδηγίας για τις Υπηρεσίες και πιο συγκεκριμένα: - Μια πιο έντονη και πιο σαφή διατύπωση της Οδηγίας που θα διασφαλίζει ότι δεν θα παρεμβαίνει με κανένα τρόπο στο εργατικό δίκαιο, τις συλλογικές διαπραγματεύσεις ή τις εργασιακές σχέσεις στα Κράτη Μέλη με ρητή αναφορά στο σεβασμό των θεμελιωδών δικαιωμάτων, όπως το δικαίωμα διεκπεραίωσης βιομηχανικών δράσεων, - Την παροχή υπηρεσιών που θα ρυθμίζονται από τους νόμους της χώρας όπου αυτές παρέχονται ή διεκπεραιώνονται. Η αρχή της χώρας καταγωγής δεν πρέπει να εφαρμοστεί προτού επιτευχθεί η εναρμόνιση προς τα πάνω. - Το δικαίωμα της χώρας υποδοχής να επιβάλει εποπτικά μέτρα για όλες τις υπηρεσίες που παρέχονται στο έδαφός της - Τον αποκλεισμό από την Οδηγία όλων των υπηρεσιών γενικού συμφέροντος, οικονομικών ή μη οικονομικών, και ορισμένων ευαίσθητων τομέων όπως τα γραφεία προσωρινής απασχόλησης και οι υπηρεσίες ιδιωτικής ασφάλειας. Αυτές πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο ξεχωριστών Κοινοτικών εργαλείων.
Για την ΣΕΣ και τους εργαζόμενους ο ανταγωνισμός δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Είναι χρήσιμος μόνο εφόσον βελτιώνει την ποιότητα ζωής των Ευρωπαίων πολιτών. Γι΄ αυτόν το λόγο τα Κράτη Μέλη πρέπει να είναι σε θέση να διατηρήσουν ένα υψηλό επίπεδο προστασίας για τους εργαζόμενους, τους καταναλωτές και το περιβάλλον τους.
Ήρθε η ώρα για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να υιοθετήσει θεμελιώδεις αλλαγές στο Σχέδιο της Οδηγίας για να δείξει στους Ευρωπαίους πολίτες ότι η εσωτερική αγορά υπάρχει για την δική τους εξυπηρέτηση!
Μαζί μπορούμε να αλλάξουμε την Οδηγία για τις Υπηρεσίες και να προστατεύσουμε το Ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο. Θέλουμε μια Οδηγία, η οποία θα σέβεται το εργατικό δίκαιο, τις συλλογικές συμβάσεις και τις οικονομικές και μη οικονομικές υπηρεσίες γενικού συμφέροντος (ΥΓΣ)
Για ποιοτικές υπηρεσίες στην Ευρώπη!
ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΥΝΔΙΚΑΤΩΝ Η ΦΩΝΗ 60 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Η Ευρώπη – Είμαστε Εμείς!
Γ.Σ.Ε.Ε. – Α.Δ.Ε.Δ.Υ Σ.Ε.Σ - ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΣΥΝΔΙΚΑΤΩΝ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ - (7-02-06) Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά µε τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά (Bolkestein).
Το σχέδιο της πολυσυζητημένης Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά µε τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά (γνωστή και ως οδηγία Bolkestein τίθεται σε ψηφοφορία στην επικείμενη Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου(13-16 Φεβρουάριου 2006).
Στις αρχές του 2004, η Ευρ. Επιτροπή γνωστοποίησε το προσχέδιο Οδηγίας σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά, που ονομάστηκε Μπολκεστάιν, από το όνομα του τότε Επίτροπου Εσωτερικής Αγοράς, ο οποίος είναι γνωστός για τις αντικοινωνικές νεοφιλελεύθερες απόψεις του. Η Οδηγία αυτή έγινε γνωστή στο ευρύτερο κοινό όταν το ευρωπαϊκό συνδικαλιστικό κίνημα ανέδειξε τη σημασία της, το διακύβευμά της και κατήγγειλε την υπερφιλελεύθερη φιλοσοφία της (Ιανουάριος 2005).
Για να υπενθυμίσουμε το πλαίσιο στο οποίο εγγράφεται το σχέδιο Οδηγίας, αναφέρουμε ότι - σύμφωνα με την Κομισιόν - η Οδηγία εκδόθηκε για να μειώσει τη γραφειοκρατία και τις δεσμεύσεις στον ανταγωνισμό, στον τομέα των υπηρεσιών για την εσωτερική αγορά της Ε.Ε. διαμορφώνοντας ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέπει την ελεύθερη μετακίνηση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των υπηρεσιών εντός της Ένωσης. Η φιλελευθεροποίηση των υπηρεσιών αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο αναθέρμανσης της στρατηγικής της Λισσαβόνας (2000) για την ανταγωνιστικότητα της Ε.Ε. η οποία μέσα από τις «λεγόμενες» μεταρρυθμίσεις θα καταστήσει ως το 2010 την Ευρωπαϊκή οικονομία της γνώσης την πλέον ανταγωνιστική και δυναμική του κόσμου.
Αυτό το νέο πλαίσιο όμως «εξαλείφοντας» τα εμπόδια στην ελεύθερη οργάνωση των υπηρεσιών, υπονομεύει σοβαρά θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών και των εργαζομένων και απειλεί το Ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο.
Εύλογα το σχέδιο Οδηγίας που καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα υπηρεσιών και δραστηριοτήτων προκάλεσε έντονες αντιδράσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο από συνδικάτα, επαγγελματικούς φορείς και ΜΚΟ καθώς εμπεριέχει προβληματικές διατάξεις σε κομβικά άρθρα όπως είναι η «αρχή της χώρας καταγωγής», η «απόσπαση εργαζομένων» κ.α.
Παρά τις τροποποιήσεις στην αρμόδια Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου τον περασμένο Νοέμβριο, όπου κατατέθηκαν πάνω από 1.600 τροπολογίες ο αντεργατικός και επικίνδυνος πυρήνας της οδηγίας παραμένει αναλλοίωτος. Πρόκειται για ένα κείμενο που βάλλει ευθέως κατά του κοινωνικού μοντέλου της Ευρώπης.
Απαιτείται συνεπώς στην παρούσα φάση να διασφαλιστεί η υιοθέτηση ζωτικής σημασίας αλλαγών κατά τη προσεχή σύνοδο της ολομέλειας του Ευρ. Κοινοβουλίου.
Ο αγώνας και η πολύμηνη κινητοποίηση των συνδικάτων και της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Συνδικάτων ΣΕΣ θα κορυφωθούν με την Ευρωδιαδήλωση στο Στρασβούργο στις 14 Φεβρουαρίου.
Οι θέσεις μας, οι θέσεις των Συνδικάτων και της ΣΕΣ αλλά και πολλών οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών είναι σαφείς.
Στη συνέντευξη Τύπου που διοργανώσαμε τον Οκτώβρη αναλύσαμε διεξοδικά το θέμα της οδηγίας και τις κομβικά επικίνδυνες διατάξεις της. Οι βασικοί μας ενδοιασμοί δυστυχώς παραμένουν και σήμερα που ο Αυστριακός υπουργός οικονομικών Bartenstein χαιρετίζει εξ ονόματος της Αυστριακής Προεδρίας το «νέο δυναμισμό στην Ευρ. Επιτροπή» σχετικά με την οδηγία και πολλά κράτη μέλη εμφανίζονται υπέρμαχα της τελικής υιοθέτησής της.
- Θεωρούμε ότι σήμερα παρά τις τροποποιήσεις και τους φραστικούς εξωραϊσμούς δεν επιτεύχθηκαν οι ουσιαστικές εκείνες αλλαγές που θα διασφάλιζαν ζωτικά θέματα αποτρέποντας το κοινωνικό «dumping». - Θεωρούμε ότι η οδηγία και με την σημερινή της μορφή θα προκαλέσει διεύρυνση κοινωνικών ανισοτήτων στην Ευρώπη καλλιεργώντας συνθήκες προϊούσης έκπτωσης από το κοινοτικό κεκτημένο σε μια σειρά ζητήματα από τα εργασιακά ως το περιβάλλον. - Θεωρούμε ότι με την εφαρμογή και την ενσωμάτωσή της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο των κρατών - μελών, θα ενταθούν και θα διευκολυνθούν οι απόπειρες ανατροπής στα δικαιώματα των εργαζομένων στον τριτογενή τομέα της παραγωγής. Παράλληλα θα αυξάνεται το κόστος και θα υποβαθμίζεται η ποιότητα των παρεχόμενων στους πολίτες υπηρεσιών. - Οι προτεινόμενες διατάξεις δυνάμει ενισχύουν την τάση ανταγωνισμού προς τα κάτω, εις βάρος των εργασιακών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών προτύπων στην ΕΕ. Επιπλέον τα σημαντικά οικονομικά οφέλη και οι αιτιάσεις που επικαλείται η Κομισιόν είναι αμφισβητήσιμα. Η Ευρώπη λ.χ. δεν έχει ειδικό πρόβλημα ανταγωνιστικότητας στην παγκόσμια αγορά υπηρεσιών: είναι ο μεγαλύτερος πάροχος υπηρεσιών στον κόσμο, με μερίδιο που αυξήθηκε σε 25,8% σε 2003.
Η Ευρώπη χρειάζεται υπηρεσίες ποιότητας οι οποίες ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών της και της κοινωνίας, χρειάζεται μια εσωτερική αγορά για τις υπηρεσίες με βασική όμως προϋπόθεση τις δίκαιες συνθήκες εργασίας και ίση μεταχείριση για όλους τους εργαζόμενους, με ενιαίους όρους λειτουργίας για τις επιχειρήσεις και συνθήκες θεμιτού ανταγωνισμού.
Θέλουμε δηλαδή μια Οδηγία, η οποία θα σέβεται το εργατικό δίκαιο, τις συλλογικές συμβάσεις και όχι μια οδηγία που καίρια θα πλήξει το Ευρωπαϊκό κοινωνικό κεκτημένο σε όλους τους τομείς. Μια οδηγία που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας αποτρέποντας τον άγριο ανταγωνισμό που θα θέσει σε κίνδυνο και τις υπάρχουσες.
Το ερώτημα συνεπώς δεν είναι εάν θα υπάρξει ελεύθερη διακίνηση των υπηρεσιών ή όχι, αλλά με ποιο τρόπο επιτευχθεί αυτό.
Τι πρέπει να γίνει; Ποια είναι τα επίμαχα σημεία;
- Πρέπει να εξαιρεθούν από την οδηγία ρητά όλες οι υπηρεσίες γενικού συμφέροντος, είτε αυτές έχουν οικονομικό χαρακτήρα, είτε όχι, όπως η ενέργεια και το νερό. Καθώς μάλιστα υπάρχουν σοβαρές νομικές ασάφειες, οι εξαιρέσεις ( ) που συμφωνήθηκαν το Νοέμβριο, μπορεί να ενταχθούν στο πεδίο της οδηγίας μετά από δικαστική προσφυγή που θα επικαλείται κριτήρια ανταγωνιστικότητας.
- Πρέπει να αποσυρθεί ή έστω να τροποποιηθεί ριζικά η εξωφρενική «Αρχή της Χώρας Προέλευσης» που μεταμφιέστηκε λεκτικά σε «Αρχή Ελευθερίας Παροχής Υπηρεσιών». Έτσι σύμφωνα με τη διατύπωση της αρμόδιας Επιτροπής, «Ο παρέχων υπηρεσίες, προκειμένου να διαθέσει τις υπηρεσίες του σε οποιοδήποτε κράτος - μέλος, αρκεί να σέβεται τη νομοθεσία της χώρας, την οποία έχει σαν έδρα η εταιρία του». Είναι προφανές ότι η νέα διατύπωση όχι μόνο σε τίποτα δεν αλλάζει την ουσία αλλά ενθαρρύνει ανταγωνισμό μεταξύ των κρατών - μελών, ως προς τη μείωση των ποιοτικών προτύπων στις επιχειρήσεις, την άμβλυνση των θεσμικών πλαισίων που διέπουν τη λειτουργία τους και διάλυση των κανόνων προστασίας των εργαζομένων και των καταναλωτών.
Η παροχή υπηρεσιών πρέπει να ρυθμίζεται από τους νόμους της χώρας όπου αυτές παρέχονται ή διεκπεραιώνονται - πόσο μάλλον όταν δεν υπάρχει εναρμόνιση σε κοινοτικό επίπεδο σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες. Η αρχή της χώρας καταγωγής είναι αδιανόητο να εφαρμοστεί προτού επιτευχθεί εναρμόνιση προς τα πάνω.
Η χώρα προορισμού πρέπει να διατηρήσει την ικανότητα έλεγχου για όλο το φάσμα των υπηρεσιών που εκτελούνται στο έδαφός της. Πρέπει, επομένως, να μπορεί να επιβάλει στους παρόχους υπηρεσιών το προβλεπόμενα από τους νόμους της και όχι να θεωρούμε ότι επαρκεί η ασαφής διατύπωση περί σεβασμού της νομοθεσίας.
Πρέπει ρητά και κατηγορηματικά να διασφαλιστεί η εξαίρεση από την οδηγία του εργατικού δικαίου, των συλλογικών διαπραγματεύσεων, της συνδικαλιστικής δράσης και των σχέσεων μεταξύ των κοινωνικών εταίρων.
Καμιά διάταξη της οδηγίας - και στην σημερινή της μορφή- δεν εξασφαλίζει ότι θα ισχύει το εργατικό Δίκαιο της χώρας όπου παρέχεται η εργασία και όχι της χώρας προέλευσης. Ακόμα και με τη διαγραφή των διατάξεων που επεδίωκαν τροποποίηση της ισχύουσας οδηγίας για την Απόσπαση Εργατών, οι εργαζόμενοι δεν απέκτησαν καμία επιπλέον εγγύηση για τις αμοιβές τους, τις συμβάσεις τους, την ασφάλισή τους και για κάθε κεκτημένο τους δικαίωμα, που μπορεί να τεθεί ανά πάσα στιγμή υπό αμφισβήτηση.
Πρέπει επίσης να εξαιρεθούν ορισμένες ευαίσθητες δραστηριότητες π.χ. γραφεία προσωρινής απασχόλησης, υπηρεσίες ιδιωτικής ασφάλειας κ.α. που πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο ξεχωριστών Κοινοτικών εργαλείων
Ο ανταγωνισμός δεν αποτελεί αυτοσκοπό για τα συνδικάτα και τους εργαζόμενους, αλλά μέσο για την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των εργαζομένων και των πολιτών.
Με συντονισμένη δράση μπορούμε να προστατεύσουμε το Ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο και τα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα των πολιτών της Ευρώπης.
|