ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 10.2.2006
Σημεία της ομιλίας του υπουργού Εσωτερικών κ. Προκόπη Παυλόπουλου στην Βουλή σχετικά με το θεσμό των ΚΕΠ (απάντηση σε επίκαιρη ερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ) «Ι. Το σαθρό οικοδόμημα των ΚΕΠ έως την 7η Μαρτίου 2004 Όπως είναι γνωστό, ο θεσμός των Κ.Ε.Π. ιδρύθηκε το 2002, βασισμένος σε μία ιδέα του τότε Υφυπουργού κ. Μπένου. Πρόκειται για έναν θεσμό που στήθηκε εντελώς στο πόδι, χωρίς καμία οργάνωση και κανένα σχεδιασμό, όπως φαίνεται και από το γεγονός ότι η ίδρυση των Κ.Ε.Π. έγινε με μία μακροσκελή τροπολογία με 15 παραγράφους, η οποία κατατέθηκε στη Βουλή στο σχέδιο νόμου «Αναβάθμιση της πολιτικής προστασίας και λοιπές διατάξεις» και πλέον ν. 3013/2002. Ενδεικτικό της σημασίας που αποδιδόταν στον νέο θεσμό ήταν και το γεγονός ότι η τροπολογία αυτή κατατέθηκε μαζί με άλλες υπουργικές τροπολογίες, που ρύθμιζαν θέματα, όπως η σύσταση θέσης ειδικού συμβούλου στο ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. για τη στελέχωση του γραφείου του Έλληνα Επιτρόπου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Φυσικά, δεν κρίθηκε σκόπιμο να ερωτηθεί κανείς από όσους καλούνταν να συμπράξουν στην εφαρμογή του νέου θεσμού και ιδίως η Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην οποία εντάσσονταν οργανικά τα ΚΕΠ. Ούτε δόθηκε στην Διεύθυνση Επιστημονικών Μελετών της Βουλής η δυνατότητα να εκφράσει την άποψή της για το πόσο συνταγματική ή όχι ήταν αυτή η παράλειψη, αφού η τροπολογία κατατέθηκε μετά την έκδοση της σχετικής έκθεσης. Έτσι, αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά ότι η ευαισθησία και το ενδιαφέρον του ΠΑΣΟΚ για τις επισημάνσεις της Διεύθυνσης Επιστημονικών Μελετών της Βουλής εξαντλείται στις περιόδους που είναι Αντιπολίτευση. Με δεδομένο, μάλιστα, ότι η τροπολογία αυτή προωθήθηκε με γρήγορες διαδικασίες, ήταν αναμενόμενο να μην συνοδεύεται από λεπτομερή μελέτη για το κόστος που συνεπαγόταν το εγχείρημα αυτό σε ετήσια βάση. Σ’ αυτό συνετέλεσε επίσης και το ότι υπήρχε μία συγκεχυμένη εικόνα για τον αριθμό των υπαλλήλων που θα στελέχωναν τα ΚΕΠ. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι, όπως προκύπτει από την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το κόστος της μισθοδοσίας του προσωπικού των ΚΕΠ που ιδρύονται σε Δήμους και Κοινότητες θα βαρύνει τους προϋπολογισμούς των ΟΤΑ και όχι τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Προσπάθησαν δηλαδή να μετακυλίσουν στους ΟΤΑ το κόστος μίας νέας αρμοδιότητας, την οποία όμως ποτέ δεν τους μεταβίβασαν, δεδομένου ότι τα ΚΕΠ, εκ της αποστολής τους, είναι αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Κράτους και ασκούν αρμοδιότητες της Κεντρικής Διοίκησης και των οργάνων της. Η απλή υπαγωγή τους στο οργανωτικό σχήμα του εκάστοτε ΟΤΑ, σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγεται τη μετατροπή τους σε φορείς παροχής υπηρεσιών τοπικής αρμοδιότητας ή τοπικού χαρακτήρα.
Γενικότερα, όμως, τα ΚΕΠ αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα της νοοτροπίας που συνοδεύει το ΠΑΣΟΚ, σύμφωνα με την οποία, μπορεί να έχουν ορισμένες καλές ιδέες για νέους θεσμούς και να ψηφίζουν αφειδώς σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλά στη συνέχεια τους αφήνουν στην τύχη τους, χωρίς σχέδιο και οργάνωση, περιμένοντας να κάνουν κάτι οι άλλοι για να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους. Η γνωστή λογική του κούκου.
Η όλη λογική που πρυτάνευσε κατά τη σύστασή τους ήταν να προλάβει ΠΑΣΟΚ να παρουσιάσει κάποιο έργο πριν από τις Δημοτικές και Νομαρχιακές Εκλογές του έτους 2002. Έτσι, μετά την ψήφιση της τροπολογίας και μέσα σε λίγες μόνο ημέρες πριν από τις Εκλογές, ιδρύθηκαν υποτυπωδώς 680 ΚΕΠ σε διάφορους Δήμους και Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, ενώ είχαν εκδοθεί αποφάσεις ίδρυσης για 1050 ΚΕΠ σε όλη τη Χώρα.
Για τις ανάγκες λειτουργίας τους προσελήφθησαν, χωρίς την τήρηση των διαδικασιών που προβλέπει ο νόμος, 2.500 άτομα με συμβάσεις έργου, χωρίς μάλιστα να έχει προηγουμένως προβλεφθεί στο σχετικό νόμο η μορφή αυτής της απασχόλησης. Η λειτουργία των ΚΕΠ εντάχθηκε στο πρόγραμμα Κοινωνία της Πληροφορίας με χρηματοδότηση σε ποσοστό 75% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και σε ποσοστό 25% από Εθνικούς Πόρους, χωρίς όμως να προβλεφθεί, τι θα γινόταν όταν τελείωνε η κοινοτική χρηματοδότηση και έπρεπε να αναδεχθεί το σύνολο των σχετικών δαπανών ο Κρατικός Προϋπολογισμός.
Μετά την πολιτική εκμετάλλευση του θέματος, η οποία, ως γνωστόν, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, ακολούθησε μια σειρά αντιφατικών χειρισμών, που αποδεικνύουν ότι μετά την αποχώρηση του κ. Μπένου, οι διάδοχοί του δεν είχαν αποφασίσει ακόμη για την τύχη των ΚΕΠ. Ειδικότερα: - Το 2004 δεν είχε εγγραφεί πίστωση στους ΚΑΠ, προκειμένου να καλυφθούν τόσο τα μισθώματα και οι κτιριολογικές δαπάνες των ΚΕΠ, όσο και οι αμοιβές των συμβασιούχων. Το αποτέλεσμα ήταν ότι οι Δήμαρχοι και οι Νομάρχες ζητούσαν τα οφειλόμενα για τα μισθώματα και τα έξοδα για τις κτιριολογικές εργασίες και τα χρήματα αυτά δεν μπορούσαν να εκταμιευθούν! - Η σύμβαση με την εταιρεία που θα αναλάμβανε να οργανώσει το e-kep, μέσω του οποίου γίνεται ηλεκτρονική διαβίβαση των αιτήσεων και αναζήτηση δικαιολογητικών, ήταν μετέωρη, αφού ούτε διαγωνισμός έγινε, ούτε πίστωση υπήρχε, ούτε σύμβαση υπογράφηκε μέχρι τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Μαρτίου 2004. Η λειτουργία του συστήματος αυτού στηριζόταν σε προφορική συμφωνία! - Η προγραμματική σύμβαση με την Ε.Ε.Τ.Α.Α, μέσω της οποίας καταβάλλονταν οι αμοιβές στους συμβασιούχους, δεν στηριζόταν σε διάταξη νόμου, με αποτέλεσμα να παραμένουν οι τελευταίοι για μεγάλο διάστημα απλήρωτοι. - Το επιστέγασμα όλων αυτών των προχειροτήτων ήταν να αποκαλυφθεί κατά τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου σωρεία παραλείψεων, παρατυπιών και παρανομιών. Φυσικό επακόλουθο όλων των ανωτέρω ήταν να έχει κλονισθεί ο θεσμός των ΚΕΠ, δεδομένου ότι η όλη προσπάθεια είχε μείνει κυριολεκτικά στον αέρα.
ΙΙ. Πώς όχι μόνο διασώσαμε τα ΚΕΠ αλλά και εκπονήσαμε στρατηγική σταδιακής μετατροπής τους σε Κέντρα Ολοκληρωμένων Συναλλαγών
Α. Οι επεμβάσεις μας για να διασφαλισθεί η βιωσιμότητα των ΚΕΠ Αυτή ήταν η εικόνα που παρουσίαζαν τα ΚΕΠ, όταν η Ν.Δ. ανάλαβε την εξουσία το Μάρτιο του 2004. Σήμερα, είκοσι δύο μόλις μήνες μετά τις εκλογές, η εικόνα άλλαξε άρδην, με μία σειρά από συντονισμένες ενέργειες, οι οποίες εντάσσονται στη στρατηγική της σταδιακής μετατροπής των Κ.Ε.Π. σε Κέντρα Ολοκληρωμένων Συναλλαγών. Σε πρώτη φάση ελήφθησαν τα ακόλουθα, άμεσου χαρακτήρα μέτρα: * Με τον άρθρο 8 του ν. 3242/2004 δόθηκε το στίγμα της πρόθεσής μας να αναβαθμίσουμε τα ΚΕΠ. Έτσι, εισήχθησαν, για πρώτη φορά, οι λεγόμενες ολοκληρωμένες διοικητικές συναλλαγές, στο πλαίσιο των οποίων ο πολίτης απαλλάσσεται από την υποχρέωση αναζήτησης των δικαιολογητικών που απαιτούνται για την έκδοση μίας ατομικής πράξης. Το βάρος της αναζήτησης και επαλήθευσης των στοιχείων αυτών επιρρίπτεται πλέον στην αρμόδια υπηρεσία, η οποία, μάλιστα, χρησιμοποιεί ηλεκτρονικές μεθόδους. Η κατάθεση της σχετικής αίτησης και ο έλεγχος γίνονται και από τα ΚΕΠ. * Θυμίζω ότι ο νόμος 3260/2004, είναι εκείνος που έδωσε σταθερή θεσμική υπόσταση στα ΚΕΠ. Προβλέφθηκε πιλοτική διάρκεια του προγράμματος με την παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 3260/2004 στους 24 μήνες, ώστε να υπάρξει ένα χρονικό διάστημα προσαρμογής και εξοικείωσης με τις νέες αρμοδιότητες που τους αναγνώρισε ο ν. 3242/2004 και να είναι ομαλή η μετάβαση στο νέο καθεστώς. Σήμερα, η διετία αυτή συμπληρώθηκε και η πιλοτική λειτουργία για τη συντριπτική πλειοψηφία των ΚΕΠ ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία. * Με το ίδιο άρθρο τακτοποιήθηκε και το πρόβλημα του προσωπικού των ΚΕΠ, οι συμβάσεις των οποίων είχαν κριθεί παράνομες, αφού ήταν στον αέρα και οι συμβασιούχοι δεν μπορούσαν να πληρωθούν. Με τον ίδιο νόμο ρυθμίσθηκε το θέμα της προγραμματικής σύμβασης με την Ε.Ε.Τ.Α.Α. * Επίσης, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, διασφαλίσθηκαν οι αναγκαίες πιστώσεις για την απρόσκοπτη λειτουργία των ΚΕΠ. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι για το έτος 2004 εξασφαλίσθηκαν, για τις ανάγκες των ΚΕΠ, το σύνολο των πιστώσεων που χρειάζονταν, τη στιγμή που η προηγούμενη Κυβέρνηση δεν είχε προβεί σε καμία εγγραφή στον προϋπολογισμό του έτους αυτού. * Προωθήθηκε η σύμβαση για το Πληροφοριακό Σύστημα «e-kep», το οποίο αποτελεί μία ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή κεντρικής διοικητικής παρακολούθησης των ΚΕΠ και έχει στη διάθεσή του ποιοτικές και στατιστικές πληροφορίες, που είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την ορθή λειτουργία των ΚΕΠ. Η ενημέρωσή του γίνεται σε ημερήσια βάση και αποτελεί εργαλείο μέτρησης της αποδοτικότητας, όχι μόνο των ΚΕΠ, αλλά και των υπηρεσιών που συνεργάζονται με αυτά. * Δημιουργήθηκε Ηλεκτρονικό Σύστημα Χαρτογράφησης ΚΕΠ (info kep). Πρόκειται για το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο των Κ.Ε.Π. Είναι δηλαδή μία βάση δεδομένων, που περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία εισερχομένων και εξερχομένων εγγράφων των ΚΕΠ, τις συμβάσεις των απασχολούμενων σε αυτά κ.λπ. Αρχικά, οργανώθηκε Επιχειρησιακό Κέντρο στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α., απ’ όπου είναι δυνατός, ανά πάσα στιγμή, ο έλεγχος της εύρυθμης λειτουργίας των ΚΕΠ σε όλη τη Χώρα. Πλέον, στο σχέδιο νόμου «Για την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα και τη ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης», το οποίο συζητείται την επόμενη εβδομάδα στην Ολομέλεια της Βουλής, προβλέπεται η σύσταση στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. Διεύθυνσης Οργάνωσης και Λειτουργίας Κ.Ε.Π. Και αυτό γιατί, για τη διασφάλιση της άρτιας λειτουργίας των ΚΕΠ, αλλά και για τη μετεξέλιξή τους σε Κέντρα Ολοκληρωμένων Διοικητικών Συναλλαγών απαιτείται η σύσταση μιας οργανικής μονάδας, σε επίπεδο Διεύθυνσης, η οποία θα έχει την ευθύνη και την αρμοδιότητα για τη σωστή λειτουργία των ΚΕΠ και την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν, λόγω του μεγάλου αριθμού τους (984 σε όλη την Επικράτεια), του πλήθους των θεμάτων και διαδικασιών που πραγματοποιούν και της πρόσφατης διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων τους. Παράλληλα, με το ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται ρητώς ότι η αρμοδιότητα της βεβαίωσης των γνησίου της υπογραφής και της επικύρωσης αντιγράφων ασκείται και από τους υπαλλήλους των ΚΕΠ που υπηρετούν με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου για την επίτευξη μεγαλύτερης λειτουργικότητας και ταχύτερης εξυπηρέτησης των πολιτών. * Ένταξη στα ΚΕΠ διαδικασιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, με γνώμονα το πόσο χρήσιμες είναι για τον πολίτη και με προτεραιότητα σε όσες άπτονται της καθημερινότητας του πολίτη, όπως είναι η πληρωμή με πιστωτικές κάρτες τελών κυκλοφορίας, λογαριασμών ΔΕΚΟ, ασφαλιστικών και αγροτικών εισφορών, εν γένει διαδικασίες που αφορούν ΔΕΚΟ κλπ. * Στο πλαίσιο αυτό τα ΚΕΠ πραγματοποιούν σειρά ολοκληρωμένων διοικητικών συναλλαγών, από την υποβολή της αίτησης του πολίτη έως την έκδοση της τελικής διοικητικής πράξης, όπως είναι: - Χορήγηση δελτίων μετακίνησης των Ατόμων με Αναπηρίες. - Χορήγηση εισιτηρίων θεάτρου Ο.Γ.Α. - Χορήγηση εισιτηρίων κοινωνικού τουρισμού του ΕΟΤ. - Σειρά διαδικασιών (18 στον αριθμό) της Δ.Ε.Η. (από την αίτηση για εξόφληση λογαριασμών με πάγια τραπεζική εντολή έως την αίτηση για αλλαγή διεύθυνσης αποστολής λογαριασμού και ελέγχου μετρητή ή τη χορήγηση βεβαίωσης κλειστού ακινήτου). * Επίσης, με το άρθρο 16 του ν. 3345/2005 «Οικονομικά θέματα Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και ρύθμιση διοικητικών θεμάτων», προβλέπεται περαιτέρω διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των ΚΕΠ ως εξής: Η βεβαίωση ταυτοπροσωπείας χορηγείται πλέον και από τα ΚΕΠ. Επίσης καταργείται η περιττή διαδικασία βεβαίωσης του γνησίου της υπογραφής πολιτών κατά την αυτοπρόσωπη προσέλευσή τους στις δημόσιες υπηρεσίες ή τα ΚΕΠ, ενώ πλέον ακριβή αντίγραφα από αντίγραφα ιδιωτικών εγγράφων ή εγγράφων που έχουν εκδοθεί από αλλοδαπές αρχές, τα οποία έχουν επικυρωθεί από δικηγόρο ή Δημόσια Αρχή, επικυρώνονται από όλες τις διοικητικές αρχές και τα ΚΕΠ. Η επικύρωση αντιγράφων εγγράφων που έχουν εκδοθεί από ημεδαπή διοικητική αρχή δεν απαιτείται, αν τα αντίγραφα αυτά συνοδεύονται από υπεύθυνη δήλωση, στην οποία ο ενδιαφερόμενος βεβαιώνει την ακρίβεια των στοιχείων. Τα επικυρωμένα, κατά τα ανωτέρω, αντίγραφα γίνονται υποχρεωτικά αποδεκτά από τη Διοίκηση, όπως τα πρωτότυπα.
Με το ίδιο άρθρο εισάγεται η δυνατότητα επικύρωσης των ηλεκτρονικών μηνυμάτων από εξουσιοδοτημένο για τον σκοπό αυτό υπάλληλο της υπηρεσίας, προς την οποία αποστέλλονται, ύστερα από έκδοση απόφασης του Υπουργού ΕΣ.Δ.Δ.Α. Με την απόφαση αυτή καθορίζονται οι προδιαγραφές ασφάλειας για την ανταλλαγή ηλεκτρονικών μηνυμάτων μεταξύ των υπηρεσιών του Δημοσίου, των ν.π.δ.δ. και των ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού. Τα ηλεκτρονικά αυτά μηνύματα έχουν την ισχύ ακριβούς αντιγράφου. Έτσι επιτυγχάνεται η αποτελεσματικότερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, οι οποίοι δεν χρειάζεται να υφίστανται την καθυστέρηση που οφείλεται στην επικοινωνία των εμπλεκομένων φορέων με τα παραδοσιακά μέσα. * Σήμερα λειτουργούν 982 ΚΕΠ, τα οποία διεκπεραιώνουν 919, έως σήμερα, πιστοποιημένες διαδικασίες και εξυπηρετούν κατά μέσο όρο 118.000 πολίτες κάθε μήνα. Επισημαίνεται, τέλος, ότι τα μεγαλύτερα ΚΕΠ (134 στον αριθμό), για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, λειτουργούν καθημερινά πρωί και απόγευμα, καθώς και το πρωί του Σαββάτου. * Με σειρά κοινών υπουργικών αποφάσεων προβλέπεται η on line χορήγηση 20, μέχρι στιγμής, πιστοποιητικών από τα Κ.Ε.Π., στο πλαίσιο της μετατροπής τους σε υπηρεσίες μίας στάσης. Μεταξύ των πιστοποιητικών αυτών είναι η χορήγηση ενημερωτικού σημειώματος ποσού μηνιαίας σύνταξης, κύριας ή επικουρικής, στους συνταξιούχους του ΝΑΤ, η χορήγηση δελτίου κοινωνικού τουρισμού του ΕΟΤ, σειρά πιστοποιητικών (12 στον αριθμό), αρμοδιότητας των Επιμελητηρίων, π.χ. βεβαίωση ελέγχου και θεώρησης καταστατικού, πιστοποιητικό ειδικού μητρώου αντιπροσώπου κλπ., σειρά πιστοποιητικών που χορηγούνται από τον ΕΛΓΑ. κ.λπ. * Οργανώθηκαν και εξακολουθούν να οργανώνονται ημερίδες στις Περιφέρειες με συμμετοχή Νομαρχών, Δημάρχων και λοιπών φορέων που εμπλέκονται ή εξυπηρετούνται από τα ΚΕΠ, προκειμένου να δοθούν λύσεις σε οργανωτικά και λειτουργικά προβλήματα που τυχόν ανακύπτουν. Μάλιστα, το 2005 πραγματοποιήθηκε εκπαίδευση των συμβασιούχων έργου των ΚΕΠ, με τη μέθοδο της τηλεκπαίδευσης, ώστε να μπορέσουν να επωφεληθούν και όσοι απασχολούνται σε απομακρυσμένα ΚΕΠ. * Παράλληλα, συστήθηκε ΚΕΠ στο Υπουργείο Εξωτερικών για την εξυπηρέτηση του απόδημου Ελληνισμού.
Β. Τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας για τα ΚΕΠ – Η αναγνώριση των προσπαθειών μας από το 90% των πολιτών * Όλες αυτές οι προσπάθειες ευοδώθηκαν σε μικρό χρονικό διάστημα και αυτό έχει αποδειχθεί εμπράκτως από την επιβράβευσή τους από τους πολίτες, με ποσοστά αποδοχής πρωτοφανή για Δημόσια Διοίκηση, σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάσθηκαν εκτενώς σε συνέντευξη τύπου. Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι η αναγνωρισιμότητα των ΚΕΠ είναι πάρα πολύ μεγάλη, ξεπερνάει το 80%. Εξίσου μεγάλη είναι η επισκεψιμότητα, η οποία ξεπερνάει το 60%, έχει δηλαδή μέσα σε δύο χρόνια τετραπλασιασθεί, δεδομένου ότι εμπλουτίσθηκαν με νέες, ελκυστικότερες για τον πολίτη διαδικασίες. Αλλά εκεί που πραγματικά τα μεγέθη είναι εντυπωσιακά είναι στο θέμα της ικανοποίησης των πολιτών, η οποία υπερβαίνει το 90%! * Ο δε αριθμός των υποθέσεων που διεκπεραιώθηκαν μέσω ΚΕΠ τα δύο τελευταία χρόνια υπερπενταπλασιάσθηκε.
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΜΕΝΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ 2005 2.305.195 1.527.516 2004 1.643.313 1.316.505 2003 423.759 356.872
Γ. Η προοπτική της σταδιακής μετατροπής τους σε Κέντρα Ολοκληρωμένων Συναλλαγών στο πλαίσιο της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και της Απλούστευσης των Διοικητικών Διαδικασιών.
Σκοπός μας είναι να εξυπηρετείται ο πολίτης πλήρως από τα ΚΕΠ, έτσι ώστε και εκείνος να κερδίζει χρόνο, αλλά και οι δημόσιες υπηρεσίες να επικεντρωθούν στην παραγωγή των αναγκαίων διοικητικών πράξεων. Προς την κατεύθυνση αυτή επιτυγχάνεται σταδιακά: * Η μετεξέλιξη των ΚΕΠ σε Κέντρα Ολοκληρωμένων Συναλλαγών. Τα Κέντρα αυτά, αξιοποιώντας τη νέα τεχνολογία, θα διευκολύνουν περαιτέρω τους πολίτες, στη συγκέντρωση δικαιολογητικών, τόσο για τις συνήθεις διοικητικές υποθέσεις τους όσο και για τη διενέργεια επενδύσεων. Τα νέα Κ.Ε.Π. θα αποτελέσουν τελικά «υπηρεσίες μιας στάσης» (one stop shop), αφού για ορισμένες κατηγορίες υποθέσεών του ο πολίτης δεν θα χρειάζεται να προστρέχει σε άλλη δημόσια υπηρεσία. Το μέτρο αυτό συνδυάζεται και με τη χρήση κοινών προτύπων ηλεκτρονικής επικοινωνίας μεταξύ των υπηρεσιών, η εφαρμογή των οποίων έχει ήδη ξεκινήσει. * Στο πλαίσιο των ανωτέρω είναι πλέον δυνατή η ηλεκτρονική αποστολή μέσω του Κ.Ε.Π. ενημερωτικού σημειώματος, αντί της αίτησης του πολίτη, στην καθ’ ύλην αρμόδια υπηρεσία. Επίσης, επισημαίνεται η προώθηση της ηλεκτρονικής υπογραφής για την επικοινωνία μεταξύ των δημοσίων υπηρεσιών, η οποία εξασφαλίζει υψηλό βαθμό ασφάλειας ψηφιακών συναλλαγών μεταξύ φορέων της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά και με πρακτικό όφελος για τον πολίτη, αφού θα συντομευθεί κατά πολύ ο χρόνος διεκπεραίωσης των υποθέσεών του, καθώς δεν θα χάνεται πια χρόνος με την ανταλλαγή εγγράφων μεταξύ των υπηρεσιών. * Η όλη διαδικασία θα βοηθηθεί σημαντικά από τη θέση σε εφαρμογή του Εθνικού Δικτύου Δημόσιας Διοίκησης «Σύζευξις», που τέθηκε σταδιακά σε λειτουργία από 1.1.2006 και με το οποίο επιτυγχάνεται η διασύνδεση σε πρώτη φάση 2.500 περίπου φορέων της Δημόσιας Διοίκησης σε όλη τη Χώρα, ώστε να επιτευχθεί καλύτερη επικοινωνία της περιφέρειας με το κέντρο. Με τον τρόπο αυτό: α) Επιταχύνονται και απλοποιούνται οι συναλλαγές των πολιτών με το Δημόσιο. β) Εκσυγχρονίζεται η Δημόσια Διοίκηση (υποδομή για την υλοποίηση μοντέλου ηλεκτρονικής διακυβέρνησης) με την παροχή προηγμένων τηλεματικών υπηρεσιών (Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο, πρόσβαση στο Διαδίκτυο) και υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας. γ) Γίνεται αποτελεσματική διαχείριση της διακίνησης των δεδομένων των φορέων του Ελληνικού Δημόσιου Τομέα, μέσω της χρήσης του Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου (e-mail). δ) Μειώνεται το κόστος της επικοινωνίας μεταξύ των φορέων του Δημόσιου Τομέα, με ταυτόχρονη αύξηση της ταχύτητας και ασφάλειας διακίνησης των πληροφοριών. ε) Καθίσταται αποτελεσματικότερη η συνεργασία των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης μέσω υπηρεσιών, όπως η τηλεδιάσκεψη και η τηλεργασία, ενώ διευκολύνεται η τηλεκπαίδευση, που δίνει τη δυνατότητα διενέργειας προγραμμάτων εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης στο χώρο εργασίας ή και στο χώρο κατοικίας τους.
Η Δημόσια Διοίκηση, από την υλοποίηση του έργου, αναμένεται να εξοικονομήσει συνολικά περίπου €70 εκ. μόνο από την υπηρεσία τηλεφωνίας. Προφανώς τα οφέλη σε επίπεδο κόστους είναι πολύ υψηλότερα, αν ληφθούν υπόψη όλες οι νέες δυνατότητες που προσφέρει το «ΣΥΖΕΥΞΙΣ».
* Η λειτουργία των Κ.Ε.Π. συνδέεται επίσης με τη θετική πορεία του εγχειρήματος της απλούστευσης των διοικητικών διαδικασιών και ιδιαίτερα της αυτεπάγγελτης αναζήτησης δικαιολογητικών από την ίδια την υπηρεσία για λογαριασμό του πολίτη, οι οποίες αποτελούν βασική προτεραιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Ο αριθμός των αυτεπαγγέλτως αναζητούμενων πιστοποιητικών είναι μέχρι σήμερα 124. Σημειώνεται ότι από τον Απρίλιο του 2005 που ξεκίνησε η αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών και έως τις 31.12.2005 έχουν αναζητηθεί 92.791 πιστοποιητικά/βεβαιώσεις, γεγονός που σημαίνει ότι για τις πράξεις αυτές ένας σημαντικός αριθμός πολιτών δεν προσήλθε στα ΚΕΠ ή στις δημόσιες υπηρεσίες, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα και επιτρέποντας στα ΚΕΠ και στις άλλες υπηρεσίες να διαθέσουν τον ανάλογο χρόνο στην προώθηση άλλων πράξεων και ενδεχομένως στην αναδοχή πρόσθετων πιστοποιημένων διαδικασιών και αρμοδιοτήτων.
ΙΙΙ. Ειδικότερα, η υπηρεσιακή κατάσταση των υπαλλήλων των Κ.Ε.Π. Πρώτα - πρώτα να τονίσω ότι προχωρούμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε στα θέματα της αποκατάστασης και τακτοποίησης των υπαλλήλων των ΚΕΠ. Βαθιά μας πεποίθηση είναι ότι η οριστικοποίηση της επίλυσης του υπηρεσιακού προβλήματος θα βοηθήσει τους υπαλλήλους να αποδώσουν περισσότερο. Γι’ αυτό ακριβώς και προβλέψαμε την ενίσχυση των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων με μοριοδότηση σε ποσοστό 50%, ενώ, αν επιλέξουν το ΚΕΠ του φορέα στον οποίο ήδη υπηρετούσαν, θα έχουν μία πρόσθετη μοριοδότηση, η οποία ανέρχεται σε ποσοστό 55% (άρθρο 2 παρ. 1 του ν. 3320/2004). Υπάρχει δηλαδή μία σαφής προτίμηση προς όσους ήδη απασχολούνται στα Κ.Ε.Π., και λόγω της μεγαλύτερης εμπειρίας τους και εξαιτίας του ότι, επειδή ακριβώς έχουν αποκτήσει την εμπειρία αυτή, είναι χρησιμότερο να παραμένουν για να μην διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία κάθε ΚΕΠ.
Παράλληλα, στο σχέδιο νόμου «Για την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα και τη ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης» ρυθμίζονται θέματα κινητικότητας του μόνιμου προσωπικού, καθώς και του προσωπικού με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου των ΚΕΠ. Εξασφαλίζεται η παραμονή των υπαλλήλων στο ΚΕΠ τοποθέτησής τους, για μια τουλάχιστον πενταετία, ώστε η εμπειρία, η οποία έχει αποκτηθεί στα συγκεκριμένα ΚΕΠ, να μην απολεσθεί και να μην υπάρχουν φαινόμενα μετακίνησης, απόσπασης ή μετάταξης, που θα έχουν ως αποτέλεσμα τη διατάραξη της ισόρροπης και με πληθυσμιακά κριτήρια στελέχωσής τους. Επίσης, με τροπολογία που κατατίθεται στο ίδιο σχέδιο νόμου, οι υποψήφιοι για την πλήρωση θέσεων μόνιμου προσωπικού των ΚΕΠ απαλλάσσονται από την υποχρέωση απόδειξης γνώσης χειρισμού Η/Υ, δεδομένου ότι κατά τους 24 ή 18 αντιστοίχως μήνες απασχόλησής τους σε αυτά χρησιμοποιούσαν ούτως ή άλλως Η/Υ, λόγω του εφαρμοζόμενου ηλεκτρονικού συστήματος λειτουργίας των ΚΕΠ.
Το δεύτερο, το οποίο θέλω να πω είναι ότι ακριβώς ένα από τα θέματα που βελτιώσαμε είναι και αυτό. Όταν ιδρύθηκαν τα ΚΕΠ, το υπηρεσιακό καθεστώς των υπαλλήλων ήταν στον αέρα. Όταν δημιουργήθηκαν τα ΚΕΠ και μέχρις ότου αναλάβουμε την ευθύνη του Υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης δεν είχα δει να γίνεται και μεγάλη, αν θέλετε, ανάλυση του γιατί οι υπάλληλοι είχαν προσληφθεί με αυτούς τους όρους και παρέμειναν εκκρεμείς σε ό,τι αφορά το υπηρεσιακό τους καθεστώς. Μία από τις βελτιώσεις που επιφέραμε, αμέσως με τον 3260/2004 και με τους νόμους που ακολούθησαν, ήταν και αυτή. Ήταν ακριβώς να βελτιώσουμε και να εξασφαλίσουμε το υπηρεσιακό καθεστώς των ανθρώπων που, όπως είχαν προσληφθεί και όπως παρέμεναν, δεν είχαν την παραμικρή εξασφάλιση. Λοιπόν, σ’ αυτό το μικρό χρονικό διάστημα γίνεται αυτή η μεγάλη μεταβολή. Και αν είχε επισημανθεί, από τότε που προσελήφθησαν, με τον τρόπο που προσελήφθησαν, με τι εκκρεμότητα ζούσαν, ίσως η τότε Κυβέρνηση να ήταν πιο σοβαρή στον τρόπο αντιμετώπισης των υπαλλήλων.
Οι αιτιάσεις που προβάλλονται για δήθεν κατάργηση 1074 θέσεων εργασίας είναι πέρα για πέρα αναληθής. Αυτή τη στιγμή υπηρετούν στα ΚΕΠ 3.026 άτομα και οι θέσεις που σε πρώτη φάση συστήθηκαν είναι 2.588. Το μόνο βέβαιο είναι ότι σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε ούτε για υποβάθμιση του προσωπικού ούτε για προοπτικές να χάσουν άνθρωποι τη δουλειά τους. Ο κ. Ανδρεουλάκος, και εγώ προσωπικά, θα κάνουμε τα πάντα ώστε και να αυξηθεί ο αριθμός των θέσεων και, ταυτοχρόνως, οι υπόλοιποι να συνεχίσουν να εργάζονται με το συμβατικό καθεστώς το οποίο υπάρχει σήμερα. Η προσπάθειά μας είναι να οργανώσουμε τον θεσμό των ΚΕΠ μακροπρόθεσμα, ώστε να είναι παραγωγικός για τον πολίτη, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την εργασία των ανθρώπων.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης δεν επιθυμεί την κατάργηση «δεκάδων ΚΕΠ σε ακριτικές και νησιωτικές περιοχές», όπως εσφαλμένα και για λόγους εντυπώσεων μνημονεύεται στην Επερώτηση. Αντιθέτως, προσπαθεί να ενισχύσει τα ΚΕΠ εκείνα, τα οποία εξυπηρετούν υπαρκτές ανάγκες των πολιτών, συνεκτιμώντας παράλληλα και κριτήρια εθνικού ή περιφερειακού συμφέροντος και χαρακτήρα.
Επίσης, είναι σαφές ότι τα ΚΕΠ στοχεύουν στη σταδιακή μετακύλιση του βάρους αναζήτησης και έκδοσης εγγράφων από τους πολίτες προς τις υπηρεσίες. Κατά τούτο λειτουργούν υποστηρικτικά σε σχέση με τις λοιπές δημόσιες υπηρεσίες, δεν έχουν στόχο να τις υποκαταστήσουν πλήρως. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, αφενός θα ήταν ανεδαφικό, αφετέρου θα οδηγούσε τα ΚΕΠ στο να αποκτήσουν σταδιακά τις εγγενείς αδυναμίες της Δημόσιας Διοίκησης. Γι’ αυτό και δεν επιδιώκουμε την υπερτροφική και χωρίς σχέδιο ανάπτυξη και αύξηση των ΚΕΠ, τη στιγμή που η δέσμευσή μας προς τον Ελληνικό λαό είναι ο εξορθολογισμός των δαπανών του Κράτους.
IV.Η ευόδωση των προσπαθειών μας για τακτοποίηση και «νοικοκύρεμα» σε ό,τι αφορά τα ΚΕΠ, αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειάς μας να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα στο χώρο της Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να εξυπηρετείται ο πολίτης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ιδίως μέσω των εφαρμογών της πληροφορικής και της νέας τεχνολογίας εν γένει. Και εδώ, οι ενδείξεις για την πορεία των πρωτοβουλιών μας είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές: Στο πλαίσιο της έρευνας που διενεργήθηκε για τα ΚΕΠ, οι πολίτες ερωτήθηκαν για το πώς βλέπουν τη Δημόσια Διοίκηση πριν από το 2004 και μετά το 2004. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 45% των ερωτώμενων απαντά ότι τα πράγματα έχουν βελτιωθεί από το 2004 και μετά. Μόνο ένα 28% θεωρεί ότι έχουν μείνει στάσιμα και μόλις το 19% είναι εκείνο που πιστεύει ότι τα πράγματα πηγαίνουν χειρότερα. Τα μεγέθη αυτά, βέβαια, δεν μας επιτρέπουν να εφησυχάζουμε. Μας δίνουν όμως κουράγιο και ώθηση για να πάμε καλύτερα και γρηγορότερα, δίνοντάς μας, παράλληλα, τη δυνατότητα να πιστεύουμε ότι τα ευεργετικά αποτελέσματα των δράσεων που αναλαμβάνουμε φθάνουν στον πολίτη και βελτιώνουν την καθημερινότητά του.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
|