ΑΔΕΔΥ
Αθήνα 8.3.2006 ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.: 121
Προς Τον Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης & Αποκέντρωσης κ. Προκόπη Παυλόπουλο
Κύριε Υπουργέ, Το θέμα των κομματικοπελατειακών σχέσεων στο Δημόσιο αποτελούσε και αποτελεί ένα από τα βασικότερα προβλήματα της Δημόσιας Διοίκησης της χώρας μας με σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών, στους εργαζόμενους στο Δημόσιο και τον πολίτη.
Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. διαχρονικά και με συνέπεια προωθούσε και προωθεί όλες εκείνες τις θεσμικές παρεμβάσεις που θα συνέβαλαν στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, στη λειτουργική ανεξαρτησία της Δημόσιας Διοίκησης και στην αξιοκρατία.
Δυστυχώς παρά τα όποια βήματα έχουν γίνει διαχρονικά προς αυτή την κατεύθυνση ακυρώνονται σε μεγάλο βαθμό από τις κυβερνητικές παρεμβάσεις που γίνονται πιο έντονες σε περιόδους κυβερνητικών αλλαγών.
Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. με βάση τις παραπάνω εκτιμήσεις και θέσεις, είχε συζητήσει κατά την πρώτη συνάντηση μαζί σας μετά τις εκλογές, τη διαμόρφωση ενός νέου θεσμικού πλαισίου που θα διασφάλιζε τη λειτουργική ανεξαρτησία της Δημόσιας Διοίκησης.
Στα πλαίσια αυτά συμφωνήθηκε η επιτροπή για το νέο Υπαλληλικό Κώδικα και η συμμετοχή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.
Παρά τις σχετικές όμως συμφωνίες μας και ενώ ο διάλογος βρισκόταν σε εξέλιξη, η Κυβέρνηση μονομερώς προχώρησε σε νομοθετικές παρεμβάσεις για τη λήξη της θητείας των προϊσταμένων και των Υπηρεσιακών Συμβουλίων και την τακτοποίηση ημετέρων.
Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. καταδίκασε τις παραπάνω παρεμβάσεις αλλά συμμετείχε στην επιτροπή του νέου Υπαλληλικού Κώδικα με στόχο το νέο θεσμικό πλαίσιο.
Το προσχέδιο του Υπαλληλικού Κώδικα που έχει επεξεργαστεί η επιτροπή με βάση και τις κυβερνητικές πολιτικές θέσεις δεν αποτελεί τομή και σε μεγάλο βαθμό θα οδηγήσει στα ίδια αδιέξοδα των κομματικοπελατειακών σχέσεων στο Δημόσιο.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την παραπομπή του νέου συστήματος επιλογής στελεχών στο μέλλον, από τη διατήρηση των σημερινών προϊσταμένων, από τις ρυθμίσεις για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια κλπ.
Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΑΣ ΣΚΕΨΗ Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. επιδιώκει τη λειτουργική αυτοτέλεια, τη διαρκή ανανέωση, τη δυναμική εξέλιξη της Δημόσιας Διοίκησης με πυρήνα αξιών: τη βελτίωση και ανταπόκριση σε ρόλο, καθήκοντα και υποχρεώσεις, με σταθερό προσανατολισμό σε κοινωνικούς στόχους.
Οι σημερινές και οι μελλοντικές συνθήκες της κοινωνίας της πληροφορίας, της γνώσης και της οικονομίας των υπηρεσιών επιβάλλουν πολύπλευρη προσέγγιση, διαρκή και συστηματοποιημένη, δημοκρατική αναδιοργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης, πολιτική και τεχνική ενίσχυση σε ένα περιβάλλον συνεχούς αλλαγής των δεδομένων.
Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. από οπτική θέσης, πρότασης, με πίστη, βούληση και ρεαλιστική σκέψη για συστηματική προσπάθεια, προώθηση και εφαρμογή ενός σύγχρονου σχεδίου, διατυπώνει τις διαφωνίες, την κριτική, τις συγκεκριμένες αλλαγές που εκτιμά ως αναγκαίες στο σχέδιο του Κώδικα.
Με δεδομένα τα στοιχεία της έντονης αμφισβήτησης των Δημοσίων Υπηρεσιών, της αύξησης και της έντασης των πιέσεων για ιδιωτικοποιήσεις, της φυγής από αναποτελεσματικές και αδιέξοδες πολιτικές, αντιμετωπίζουμε το θέμα του Κώδικα στην πολυδιάστατη διεργασία για :
1. Δημόσια Διοίκηση και Υπηρεσίες με πυρήνα κοινωνικών αξιών για την παραγωγή και ανταπόκριση με υπηρεσίες, αγαθά, παροχές σε κοινωνικές ανάγκες και δικαιώματα.
2. Διαρκή πρόοδο, ενεργοποίηση, κινητοποίηση δυνάμεων – αποτελεσματική αξιοποίηση και ενίσχυση πόρων.
3. Ανθρώπινο δυναμικό με αυτονομία και πρωτοβουλία στο πλαίσιο της συνταγματικής νομιμότητας.
4. Δομή και οργανωτικό πλαίσιο με σαφείς ρόλους, ευθύνες, σχέσεις εξουσίας, τρόπους και ενέργειες διοικητικής λειτουργίας και διαδικασιών.
5. Σύγχρονη οριοθέτηση του εύρους της πολιτικής και τεχνικής διοίκησης στις Δημόσιες Υπηρεσίες.
6. Σχεδιασμένη διαμόρφωση μιας Δημόσιας Διοίκησης χωρίς περιττή γραφειοκρατία, πολυνομία και πεδία διαμεσολαβητικών σχέσεων που να εμπνέει, να κερδίζει, να αναγνωρίζεται αντί να χειραγωγεί, να αναδεικνύεται με έμφαση στο μέλλον και όχι στο παρελθόν.
ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΡΙΖΙΚΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. διεκδικεί ευθύνη και συμμετοχή στην ανάπτυξη και τη δυναμική ενός νέου κύκλου εμπιστοσύνης, ικανότητας, υπευθυνότητας και κοινωνικής αποτελεσματικότητας της Δημόσιας Διοίκησης.
Προϋποθέσεις προς την κατεύθυνση αυτή, κατά τη γνώμη μας, είναι :
α) Η προστασία και αναβάθμιση των Δημοσίων Υπηρεσιών.
β)Η αντιμετώπιση του κομματισμού και της ευνοιοκρατίας.
γ) Η κοινή, ευρύτερη, πολιτική και κοινωνική συνεργασία για σχέδια με συνέχεια και διάρκεια.
Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. εκτιμά και κρίνει ως διαλυτικούς παράγοντες για εξέλιξη στις πιο πάνω προϋποθέσεις, τους εξής :
α) Τη μετάθεση στο μέλλον της εφαρμογής του Κώδικα με αποτέλεσμα την αναπαραγωγή της κρίσης στην εκτίμηση και αναγνώριση, την παραγωγή και αδιάβλητη, αντικειμενική αξιολόγηση του διευθυντικού στρώματος στη Δημόσια Διοίκηση.
β) Τη μετάθεση στο μέλλον της συστηματικής, άμεσης εφαρμογής, αξιολόγησης και βελτίωσης μέτρων με τη συνέχεια στην πολιτική, επιστημονική, κοινωνική διαβούλευση για νέους θεσμούς, για εξέλιξη του συστήματος αξιολόγησης με σταθερό στόχο την ενίσχυση της λειτουργικής αυτοτέλειας της Δημόσιας Διοίκησης.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΥΠΑΛΛΗΛΙΚΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ Το δικαίωμα της διαπραγμάτευσης που εμπεριέχεται και στο σημερινό Υπαλληλικό Κώδικα κινδυνεύει να καταντήσει δώρο άδωρο εξαιτίας της πολιτικής και τακτικής που ακολουθεί η εργοδοτική πλευρά, της απουσίας ανάλογης κουλτούρας στο Δημόσιο, αλλά και μη ύπαρξη κάθε συνέπειας.
Είναι φανερό ότι για να έχει η σχετική ρύθμιση αξία για το συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να διευρυνθεί με μέτρα που θα καθιστούν τις σχετικές προβλέψεις υποχρεωτικές, διαφορετικά να υπάρχει ακόμη και τυπική ακυρότητα των σχετικών διοικητικών πράξεων ή αποφάσεων.
Ανάλογες προβλέψεις και δεσμεύσεις πρέπει να υπάρξουν για την ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων καθώς και για τα επαγγελματικά ατυχήματα και τις επαγγελματικές ασθένειες.
Για τις καταστρατηγήσεις τον κανονικό χρόνο εργασίας στο Δημόσιο, τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας, την εφαρμογή της υπάρχουσας νομοθεσίας είναι αναγκαίο να υπάρξει και στο Δημόσιο αντίστοιχο σώμα με τους Επιθεωρητές Εργασίας.
Σε ό,τι αφορά τις προϋποθέσεις που υπάρχουν για το δικαίωμα άδειας υπηρεσιακής εκπαίδευσης και επιμόρφωση κλπ θεωρούμε ότι μπορούσε να αποσυνδεθεί από την ηλικία του υποψήφιου και να συνδεθεί με την υποχρέωση παραμονής του για το τετραπλάσιο του χρόνου της σχετικής άδειας.
Ταυτόχρονα θεωρούμε ότι πρέπει να προβλεφθεί αντικειμενική διαδικασία για τη συμμετοχή όλων των υπαλλήλων που επιθυμούν σε επιμορφωτικά προγράμματα και να σταματήσουν οι πελατειακές σχέσεις που πολλές φορές παρατηρούνται.
Η δυνατότητα χορήγησης της γονικής άδειας και στον πατέρα δημόσιο υπάλληλο αναμφίβολα είναι θετικό μέτρο.
Με δεδομένη όμως την απουσία κοινωνικού κράτους και υποδομών στη χώρα μας είναι ανάγκη να επανεξεταστούν και να διευρυνθούν οι σχετικές γονικές ή κανονικές άδειες.
Στα πλαίσια αυτά θα μπορούσε επιπλέον να αυξηθεί και ο αριθμός των ημερών για τις άγαμες μητέρες και για τους πολύτεκνους καθώς και η άδεια παρακολούθησης των παιδιών.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ α) Με στόχο την αντικειμενική λειτουργία των κριτηρίων είναι απαραίτητο στις περιπτώσεις που «επιτρέπονται» υποκειμενικές προσεγγίσεις με αυθαίρετη λογική (εκθέσεις, συνέντευξη) να προσδιοριστεί και να οριοθετηθεί νέα μεθοδολογία, νέο αντικειμενικό και επιστημονικό πλαίσιο. Εδώ η συνδρομή του ΑΣΕΠ και η υποστήριξη του ΕΚΔΔΑ είναι απαραίτητη για τη διαμόρφωση και εφαρμογή κριτηρίων και κανόνων.
β) Στη μοριοδότηση ο συσχετισμός μεταπτυχιακού και σεμιναρίων οδηγεί στην ανάγκη επαναπροσδιορισμού των μορίων με μείωση των μορίων των σεμιναρίων ή αύξηση των μορίων των μεταπτυχιακών.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ Τα συλλογικά όργανα και ιδιαίτερα τα Υπηρεσιακά Συμβούλια καθώς και το Ειδικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο έχουν μεγάλη σημασία για τις Δημόσιες Υπηρεσίες αλλά πολύ περισσότερο για τους εργαζόμενους στο Δημόσιο.
Το κρίσιμο βέβαια πάντα ήταν και περιμένει το θεσμικό πλαίσιο με βάση το οποίο λαμβάνουν τις όποιες αποφάσεις τους π.χ. βαθμολόγιο, αξιολόγηση, υπηρεσιακές μεταβολές κλπ.
Πέρα όμως από το συγκεκριμένο πλαίσιο έχουν σοβαρές αρμοδιότητες και είναι σημαντικός ο ρόλος των Υπηρεσιακών Συμβουλίων.
Από την άποψη αυτή η αμεροληψία τους, η δυνατότητα αξιοκρατικής επιλογής και ορθών κρίσεων, η ανεξαρτησία τους από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία ήταν και παραμένουν βασικές προϋποθέσεις για την κατοχύρωση και αποδοχή τους.
Στα πλαίσια αυτά το θέμα της σύστασης, της σύνθεσης, του ορισμού των μελών τους καθώς και οι κανόνες που λειτουργούν είναι σημαντικά θέματα.
Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. προκειμένου να προωθήσει τις παραπάνω θέσεις για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια είχε και έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις:
α) Επταμελή Υπηρεσιακά Συμβούλια. Τρείς (3) εκπρόσωποι Διοίκησης, τρεις (3) αιρετοί, ένας (1) κοινής αποδοχής. Ο κοινής αποδοχής θα μπορούσε να ορίζεται από το αρμόδιο όργανο από τους 5 αρχαιότερους υπαλλήλους που έχουν ασκήσει καθήκοντα Διευθυντή με επιλογή από Υ.Σ. μετά από διαβούλευση με την αντίστοιχη συνδικαλιστική οργάνωση.
β) Ειδικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Τρείς (3) δημόσιοι λειτουργοί με υψηλή θεσμική ιδιότητα, αναγνωρισμένου κύρους (Πανεπιστήμιο, Δικαστικό Σώμα κλπ) με την προϋπόθεση να ορίζονται από τις προβλεπόμενες κοινοβουλευτικές διαδικασίες της αντίστοιχης διαρκούς επιτροπής. Δύο (2) εκπρόσωποι Α.Δ.Ε.Δ.Υ., δύο (2) εκπρόσωποι ΥΠΕΣΔΔΑ
ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ Το θεσμικό πλαίσιο για τις υπηρεσιακές μεταβολές (τοποθετήσεις, μετακινήσεις, μεταθέσεις, μετατάξεις, αποσπάσεις) πρέπει να διασφαλίζει αντικειμενικότητα, διαφάνεια και αξιοκρατία ώστε να συμβάλλει στην καλύτερη στελέχωση των υπηρεσιών διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τις ανάγκες και τα συμφέροντα του ανθρώπινου δυναμικού.
Είναι φανερό ότι κάτι τέτοιο πέρα από τις διαδικασίες και τα κριτήρια που θα θεσμοθετηθούν προϋποθέτει μια ολοκληρωμένη πολιτική για το ανθρώπινο δυναμικό.
Στα πλαίσια αυτά βασική προϋπόθεση είναι ο έγκαιρος προγραμματισμός των προσλήψεων, η πρόσληψη του προσωπικού που είναι αναγκαίο αλλά και η επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών.
Για την καλύτερη εξυπηρέτηση προσωπικού και υπηρεσιών πρέπει να προηγούνται οι μετακινήσεις και να έπονται οι προσλήψεις και οι τοποθετήσεις.
Πέρα όμως από την πολιτική που θα ακολουθηθεί στο θέμα των υπηρεσιακών μεταβολών και με βάση τα προβλήματα αλλά και τις διοικητικές αλλαγές που έχουν προωθηθεί τα τελευταία χρόνια μετά και την ίδρυση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και των Περιφερειών είναι ανάγκη να οριοθετηθούν με σαφή και συγκεκριμένο τρόπο τα εξής :
· Η έδρα κάθε Δημόσιας Υπηρεσίας και πότε η μετακίνηση του υπαλλήλου θεωρείται μετάθεση και υπάγεται στη διαδικασία των μεταθέσεων. Πιστεύουμε ότι η μετακίνηση από Δήμο σε Δήμο πρέπει να θεωρηθεί ως μετάθεση.
· Η περιγραφή των θέσεων εργασίας καθώς και το καθηκοντολόγιο και οι κανονισμοί εργασίας αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για τη σωστή λειτουργία των υπηρεσιών και την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Η δυνατότητα που δίνεται στα Υπηρεσιακά Συμβούλια για τον προσδιορισμό ειδικών προϋποθέσεων στις υπηρεσίες για μετατάξεις μπορεί να οδηγήσει σε καταστρατηγήσεις.
Το ίδιο μπορεί να συμβεί εάν δεν υπάρχουν διασφαλίσεις και για τις υπηρεσίες από τις οποίες μετατάσσεται προσωπικό.
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ Η υποχρέωση του υπαλλήλου για δήλωση της περιουσιακής του κατάστασης καθώς και των όποιων μεταβολών με τον τρόπο που γίνεται δεν έχει καμιά χρησιμότητα για το Δημόσιο ενώ δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στην πράξη. Η σχετική διαδικασία πρέπει κατά τη γνώμη μας να γίνεται με βάση φορολογικά στοιχεία και διασταυρώσεις.
Α) Η Α.Δ.Ε.Δ.Υ. επιμένει στη συγκρότηση ενός συστήματος ελέγχου του ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ, έξω από τις Διευθύνσεις Προσωπικού, σε συνεργασία με τις Εφορίες, ούτως ώστε να διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα και να παρέχονται υψηλές εγγυήσεις.
Β) Ο έλεγχος του ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ δεν πρέπει να αφορά όλους τους κλάδους εργαζομένων αλλά εκείνους, οι οποίοι λόγω περιεχομένου και αντικειμένου δίνουν δυνατότητες ή δημιουργούν υπόνοιες, διαφορετικά η γενίκευση οδηγεί σε ακύρωση του μέτρου, όπως μέχρι τώρα έχει αποδειχθεί.
ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟ Η διεύρυνση των πειθαρχικών οργάνων με το Υπηρεσιακό Συμβούλιο του ΥΠΕΣΔΔΑ αλλά και των πειθαρχικών προϊσταμένων με τον ΥΠΕΣΔΔΑ για όλους τους υπαλλήλους και τους υπαλλήλους όλων των ΚΕΠ καθώς και οι περιορισμοί στο δικαίωμα της ένστασης (άρθρο 110) αποτελούν αλλαγές που δεν πρόκειται να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των σχετικών προβλημάτων.
Για το συνδικαλιστικό κίνημα το κύριο δεν είναι να προστίθενται νέα πειθαρχικά όργανα ή πειθαρχικοί προϊστάμενοι που μπορεί να δημιουργούν γραφειοκρατία και προβλήματα στην απόδοση δικαιοσύνης αλλά να υπάρξει το αναγκαίο πλαίσιο που θα συμβάλλει στον περιορισμό απαράδεκτων φαινομένων.
Επίσης στο προτεινόμενο σχέδιο επαναλαμβάνονται διατάξεις και όροι των προηγούμενων κωδίκων, οι οποίες συνιστούν πειθαρχικά αδικήματα, που επιφέρουν βαρύτατες ποινές, χωρίς να διευκρινίζεται το ακριβές περιεχόμενο, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρότατες πιθανότητες αυθαιρεσιών π.χ. αναξιοπρεπής εξωυπηρεσιακή συμπεριφορά (τι σημαίνει και τι συνέπειες μπορεί να έχουν).
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΟ – ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Το βαθμολογικό σύστημα που προωθείται αποτελεί επαναφορά του προηγούμενου βαθμολογικού συστήματος που η σημερινή Κυβέρνηση κατήργησε. Το συνδικαλιστικό κίνημα έχει τονίσει επανειλημμένα ότι το όποιο βαθμολογικό σύστημα επιλέγεται, έχει περιορισμένη αξία, εάν δεν υπάρχουν αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια, αμερόληπτα Υπηρεσιακά Συμβούλια κλπ.
Οι όποιες αλλαγές γίνονται στο βαθμολογικό σύστημα και ιδιαίτερα στα κριτήρια κινδυνεύουν να μην έχουν καμιά αξία αφού παραπέμπονται για εφαρμογή στο αόριστο μέλλον.
Η άμεση εφαρμογή του νέου συστήματος και η επανάκριση όλων των στελεχών του δημοσίου από μηδενική βάση και με βάση το περιεχόμενο του νέου συστήματος, αποτελεί βασική θέση του συνδικαλιστικού κινήματος και κρίσιμο θέμα για την αξιοπιστία και τις προθέσεις της Κυβέρνησης. Η μη αποδοχή της παραπάνω θέσης θα αποκαλύψει απλά ότι στόχος των κυβερνώντων δεν είναι ένα αξιοκρατικό σύστημα αλλά η έκφραση ευχών για αξιοκρατία στο μέλλον, έργο που δυστυχώς έχουμε δει.
Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΣ ΗΛΙΑΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
|