ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Αιγαίου Πελάγους 1 - 3, 4ος όροφος 153 41 Αγία Παρασκευή Τηλ: 210 6015985, Fax: 210 6015985 e-mail: press@pi-schools.gr
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ, Αγία Παρασκευή 3 Αυγούστου 2006
Σε σχέση με το δημοσίευμα του ΄Έθνους της 3ης Αυγούστου 2006 με τίτλο «Μάθε Παιδί μου Play Station 2» που δημιουργήθηκε για το επίμαχο ηλεκτρονικό παιχνίδι στο βιβλίο για τη γλωσσική αγωγή στην Ε΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου θα ήταν καλύτερα να δούμε το συγκεκριμένο κείμενο στο πλαίσιο εντός του οποίου εντάσσεται. Συγκεκριμένα το κείμενο αυτό είναι ενταγμένο στη Θεματική Ενότητα 11, β΄ τεύχος Βιβλίου Μαθητή, με τίτλο «Παιχνίδια, Παιχνίδια, Παιχνίδια». Είναι σημαντικό να δούμε το πλαίσιο μέσα στο οποίο είναι ενταγμένο ένα τέτοιο κείμενο για να έχει νόημα η εποικοδομητική κριτική – καθώς έχουν ήδη προβλεφθεί διαδικασίες βελτίωσης κάθε εκπαιδευτικού υλικού και συγκέντρωση των παρατηρήσεων των εκπαιδευτικών στη διάρκεια του πρώτου χρόνου εφαρμογής. ΄Ετσι λοιπόν στην ενότητα που προαναφέρεται παρουσιάζονται όλες οι όψεις του παιχνιδιού. Σύμφωνα με τους τίτλους των κειμένων της ενότητας τα παιχνίδια που παρουσιάζονται διακρίνονται σε «Παραδοσιακά Παιχνίδια» (από όπου προκύπτει και το εισαγωγικό φωτογραφικό υλικό της ενότητας), σε «Επιτραπέζια Παιχνίδια», σε «Ηλεκτρονικά Παιχνίδια» και σε «Πνευματικά Παιχνίδια».
Είναι εμφανές ότι το κείμενο για την παρουσίαση του εν λόγω ηλεκτρονικού παιχνιδιού είναι ενταγμένο σε μια θεματική ενότητα στην οποία:
(α΄) δεν προβάλλεται ως το μοναδικό παιχνίδι αλλά αντιθέτως μπαίνει σε διαδικασία κριτικής σύγκρισης με όλες τις μορφές παιχνιδιού (η κριτική σχέση των όψεων της σύγχρονης πραγματικότητας αποτελεί στόχο μιας σύγχρονης εκπαίδευσης).
(β΄) δεν προβάλλεται ως το μοναδικό ηλεκτρονικό παιχνίδι, μιας συγκεκριμένης εταιρείας, καθώς επισημαίνεται από τον προ-οργανωτή του κειμένου ότι τέτοιου είδους ηλεκτρονικά παιχνίδια και από διαφορετικές εταιρείες έχουν δημιουργηθεί σε συνεργασία με έναν παγκόσμιο αθλητικό θεσμό όπως είναι η Παγκόσμια Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου (FIFA).
(γ΄) δεν προβάλλεται ως ένα κείμενο που θα τύχει παθητικής ανάγνωσης και αποδοχής από τους μαθητές, αφού σύμφωνα με τη στοχοθεσία της ενότητας όλα τα κείμενα γίνονται αντικείμενο επεξεργασίας τόσο του περιεχομένου τους όσο και της λεξικογραμματικής τους.
(δ΄) δεν προκρίνεται η μονοσήμαντη παρουσίασή του καθώς σύμφωνα με τα Δ.Ε.Π.Π.Σ και Α.Π.Σ. αλλά και σύμφωνα με τις οδηγίες χρήσης του εκπαιδευτικού υλικού στο Βιβλίο του Δασκάλου, οι εκπαιδευτικοί μπορούν αξιοποιώντας και άλλες παρουσιάσεις παιχνιδιών - για τα οποία έχουν ήδη παραστάσεις οι μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου – να ασκήσουν τους μαθητές στην κριτική ανάγνωση και επιλογή παιχνιδιών σε διάλογο και με τους γονείς τους.
(ε΄) δεν αποφεύγεται η αναφορά σε μια σύγχρονη και οικεία σε όλους πραγματικότητα η οποία εντάσσεται προς κριτικό προβληματισμό και εντός του σχολείου καθώς η γλωσσική αγωγή ασκείται επί αυθεντικών χρηστικών κειμένων γύρω από τα οποία κινείται η καθημερινή ζωή του πολίτη
Κατά συνέπεια μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει κανείς να συνεξετάσει το ζήτημα, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες έρευνες για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια οι οποίες επιχειρούν να διαγνώσουν αν και κατά πόσο ασκούν ή δεν ασκούν σε πολύπλοκες γνωσιακές δεξιότητες και αν και κατά πόσο διαμορφώνουν ή όχι προβληματικές προσωπικότητες. Επισημαίνεται ότι σημαντικές έρευνες έχουν δείξει τις πολύπλοκες γνωσιακές δεξιότητες στις οποίες είναι ασκημένα τα παιδιά μέσω της χρήσης των νέων τεχνολογιών στο σύγχρονο πολυτροπικό περιβάλλον επικοινωνίας. Το ζήτημα είναι η άσκηση των μαθητών σε διαδικασίες κριτικής επιλογής και στάσης στη χρήση της τεχνολογίας.
Θα πρέπει κανείς πάντα να λαμβάνει υπόψη του ότι η ένταξη κάθε εκπαιδευτικού υλικού σε ένα κριτικό παιδαγωγικό πλαίσιο – σε μια εκπαίδευση που αποσκοπεί στον κριτικό πολίτη – αποτελεί την καλύτερη εγγύηση για κάθε εκπαιδευτικό υλικό.
Σε κάθε περίπτωση, οι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο της ευελιξίας που παρέχεται από τα καινούρια αναλυτικά προγράμματα σπουδών μπορούν να χρησιμοποιήσουν επιπρόσθετο ή άλλο εκπαιδευτικό υλικό κατά την κρίση τους.
|