ΟΛΜΕ Ερμού & Κορνάρου 2 ΤΗΛ: 210 32 30 073 – 32 21 255 FAX: 210 32 27 382 – 33 11 338 e-mail: olme@otenet.gr
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ, Αθήνα, 8/11/06
Σχετικά με το περιστατικό βίας σε βάρος μαθήτριας στο Λύκειο της Αμαρύνθου Εύβοιας
Μετά τις πρόσφατες εξελίξεις που ακολούθησαν το περιστατικό βίας σε βάρος μαθήτριας στο Λύκειο της Αμαρύνθου Εύβοιας επανερχόμαστε στο θέμα τονίζοντας τα εξής:
1. Όπως έχουμε ήδη επισημάνει (ανακοίνωση της ΟΛΜΕ της 31ης Οκτωβρίου 2006), το γεγονός που συνέβη στο συγκεκριμένο σχολείο, ανεξάρτητα από την πορεία που θα έχει η δικαστική διερεύνησή του, είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό. Από την πλευρά μας, πέρα από τη σαφή και απερίφραστη καταδίκη κάθε πράξης που προσβάλλει βάναυσα την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, ιδίως όταν συντελείται σε βάρος και μεταξύ ανηλίκων, θεωρούμε αυτονόητη υποχρέωσή μας, ως εκπαιδευτική κοινότητα και ευρύτερα ως κοινωνία, να διερευνούμε τα αίτια και τους παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνιση τέτοιων φαινομένων και να παίρνουμε τα απαραίτητα μέτρα για την έγκαιρη πρόληψη και την κατάλληλη αντιμετώπισή τους. Ιδιαίτερα πρέπει να εξετάσουμε τη σχέση που έχει η εκδήλωση τέτοιων περιστατικών βίας κυρίως με τις ποικίλες μορφές κοινωνικής και οικονομικής ανισότητας, αλλά και με τα παραδοσιακά στερεότυπα του φύλου καθώς και με ρατσιστικές αντιλήψεις και συμπεριφορές. Επίσης, πρέπει να δοθεί έμφαση και στους κινδύνους που απορρέουν από την κακή χρήση νέων τεχνολογιών, όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα και το Διαδίκτυο (Internet).
2. Καλούμε την Πολιτεία να εκτιμήσει σωστά τη σημασία που έχουν η κατάλληλη οργάνωση των σχολείων, η υποστήριξή τους με το αναγκαίο επιστημονικό προσωπικό και η επαρκής και συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Επίσης, ζητούμε να συνδεθεί πιο στενά η ασκούμενη εκπαιδευτική πολιτική με την επιστημονική/παιδαγωγική έρευνα, που πρέπει να αναπτυχθεί και να αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο.
3. Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι η δικαστική διερεύνηση του ζητήματος δεν έχει προχωρήσει, είναι για μας σαφές ότι η απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων του συγκεκριμένου σχολείου υπήρξε βεβιασμένη, ελήφθη κατά παράβαση της παιδαγωγικής και δημοκρατικής δεοντολογίας και βρίσκεται σε αντίθεση με την κοινή αντίληψη περί δικαίου. Κατά την άποψή μας, η προσπάθεια «εξίσωσης» της παθούσας με τους δράστες σύμφωνα με τη σχετική δημόσια καταγγελία, μέσω της επιβολής της ίδιας μάλιστα ποινής είναι σε κάθε περίπτωση απαράδεκτη. Εκφράζουμε, ωστόσο, τη βεβαιότητα ότι τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων του Λυκείου Αμαρύνθου θα επανατοποθετηθούν άμεσα συνεκτιμώντας όλες τις όψεις του προβλήματος.
4. Έχουμε ήδη επισημάνει ότι πολύ συχνά οι επιδράσεις των μέσων μαζικής επικοινωνίας (ΜΜΕ) και κυρίως της τηλεόρασης είναι δυστυχώς αρνητικές, καθώς προβάλλουν κατά κόρον πρότυπα που διέπονται από επιθετική και βίαιη συμπεριφορά, κυρίως από μέρους του ανδρικού φύλου, η οποία μάλιστα συχνά εμφανίζεται ως αυτονόητη και επωφελής. Συχνά, επίσης, η συμμετοχή ανηλίκων σε τηλεοπτικές εκπομπές γίνεται με όρους που δεν διασφαλίζουν το σεβασμό της προσωπικότητάς τους και συμβάλλουν στη διαμόρφωση αρνητικών προτύπων συμπεριφοράς. Προσθέτουμε ότι και ο χειρισμός του συγκεκριμένου περιστατικού από ορισμένα τηλεοπτικά αλλά και έντυπα μέσα υπήρξε από κάθε άποψη απαράδεκτος, κατά παράβαση κάθε ηθικής δεοντολογίας, συχνά μάλιστα και κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας και εγγίζοντας τα όρια της δημοσιογραφικής ασυδοσίας. Στιγματίζουμε τέτοιες πρακτικές, που εύκολα θυσιάζουν στο βωμό της τηλεθέασης τον απαιτούμενο σεβασμό στην προσωπικότητα ανηλίκων και την αντικειμενική δημοσιογραφία. Τονίζουμε, επίσης, ότι η προβολή περιστατικών παραβατικής συμπεριφοράς που συμβαίνουν στα σχολεία και η προσπάθεια να εμφανιστούν ως γενικευμένο φαινόμενο εντάσσεται σε μια ενορχηστρωμένη εκστρατεία κατά του δημόσιου σχολείου και των αγώνων της εκπαιδευτικής κοινότητας.
5. Θεωρούμε αναγκαίο, στο πλαίσιο ενός σχολικού προγράμματος που θα προετοιμάζει τα παιδιά επαρκώς για τις προκλήσεις του σήμερα και του αύριο, να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην αγωγή του πολίτη, με βασικές διαστάσεις της το σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, τη διαπολιστισμική και αντιρατσιστική εκπαίδευση, την ενημέρωση στις διαφυλικές σχέσεις και την εκπαίδευση στα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Το διδακτικό υλικό που έχει εκπονήσει το Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ (Σχολείο χωρίς σύνορα / Μαθητικά γυμνάσματα στα ανθρώπινα δικαιώματα και Ρατσισμός και ΜΜΕ / Ο ρόλος του σχολείου) καθώς και άλλα αξιόλογα σχετικά υλικά μπορούν να αξιοποιηθούν και στο πλαίσιο τέτοιων προγραμμάτων.
Απευθυνόμαστε, για μια ακόμη φορά, προς την ηγεσία του ΥΠΕΠΘ και ζητούμε να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα, στο πλαίσιο ενός γενικότερου αναπροσανατολισμού της εκπαιδευτικής πολιτικής, για την αντιμετώπιση και τέτοιων προβλημάτων. Ταυτόχρονα, εκφράζοντας τη διάθεση όλου του εκπαιδευτικού κόσμου, δηλώνουμε ότι θα συμβάλουμε, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, συνεργαζόμενοι με την επιστημονική κοινότητα, τους αρμόδιους παράγοντες και φορείς, τους γονείς και τους μαθητές / μαθήτριές μας στον περιορισμό τέτοιων θλιβερών περιστατικών και στην διαμόρφωση ενός κατάλληλου παιδαγωγικού περιβάλλοντος, σεβασμού των δικαιωμάτων, αλληλεγγύης και εμπιστοσύνης στα σχολεία. Συγκεκριμένο πρόγραμμα δραστηριοτήτων μας σε μια τέτοια κατεύθυνση και σε συνέχεια της δράσης που έχουμε ήδη αναπτύξει επεξεργαζόμαστε και θα ανακοινώσουμε σύντομα.
|