ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Δελτίο Τύπου, 10.12.2006
Ομιλία του Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας κ. Σάββα Τσιτουρίδη με θέμα την Ανάπτυξη του Ανθρώπινου Δυναμικού για την Δ’ Προγραμματική Περίοδο (2007-2013)
Κυρίες και κύριοι: Σήμερα μου δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσω την εξέλιξη ενός πολύ σημαντικού έργου του υπουργείου μας. Πρόκειται για το αποτέλεσμα σκληρής και εντατικής δουλειάς, κατά τους τελευταίους μήνες, για τον βέλτιστο σχεδιασμό της επόμενης Προγραμματικής Περιόδου 2007 - 2013.
Η δουλειά μας αυτή και οι πολιτικές που ακολουθούμε, εντάσσονται στη συνολική πολιτική μας με στόχο την ανάπτυξη, την ευημερία, την πρόοδο, τη βελτίωση της ζωής των πολιτών, την Ελλάδα του αύριο.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τους κοινούς αυτούς στόχους... - Είναι η ισχυρή Οικονομία. - Είναι η διάχυση της ανάπτυξης σε όλους τους τομείς και σ’ ολόκληρη τη Χώρα. - Είναι η διαρκής αύξηση του παραγόμενου προϊόντος. - Είναι, με μια φράση, η στρατηγική των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων, που οδηγεί τη Χώρα στους δρόμους του μέλλοντος. Και αυτό είναι πρόκληση για όλους. Είναι αξίωση της κοινωνίας, είναι επιταγή των καιρών, που δεν μπορεί να αγνοείται από κανένα. Σήμερα, που ο Κόσμος κάνει άλματα στην Εποχή της Παγκοσμιότητας, που οι Νέες Τεχνολογίες και η Ψηφιακή Επανάσταση αναμορφώνουν τις δομές της Οικονομίας, σήμερα που όλα αλλάζουν γύρω μας πρέπει να αλλάζουμε κι εμείς.
Οφείλουμε να τολμούμε τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, ενώνοντας και συντονίζοντας τις δυνάμεις μας. Να κερδίζουμε το χαμένο έδαφος και να προχωρούμε προετοιμασμένοι στα επόμενα βήματα. Με ώριμες λύσεις, που δεν επιβάλλονται από τα πάνω, αλλά επιτυγχάνονται με τη συμμετοχή και τη συστράτευση της κοινωνίας. Αυτή είναι η προϋπόθεση για ασφαλή αποτελέσματα, θετικά για όλους τους πολίτες.
Η μεταρρυθμιστική στρατηγική, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι για τους λίγους.
Είναι ξεκάθαρο πού αποβλέπει και πού οδηγεί. Υπηρετεί το συλλογικό συμφέρον.
Οι μεταρρυθμίσεις που προωθούμε δεν στηρίζονται σε ιδεολογήματα και προκαταλήψεις. Δεν γίνονται για ορισμένους. Γίνονται μαζί με την κοινωνία, για ολόκληρη την κοινωνία. Μετριούνται, τελικά, μέσα από το παραγόμενο οικονομικό και κοινωνικό αποτέλεσμα. Μέσα από το όφελος που εξασφαλίζουν για όλους τους πολίτες.
Τα έως σήμερα αποτελέσματα της μεταρρυθμιστικής στρατηγικής μας επιβεβαιώνουν την ορθότητά της. - Το δημοσιονομικό έλλειμμα μειώθηκε κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες: Από το 7,8% το 2004, περιορίζεται εφέτος κάτω από το 3%. - Ο ρυθμός ανάπτυξης ξεπερνά τις έως τώρα προβλέψεις (4,4% στο τρίτο τρίμηνο του χρόνου). - Οι εξαγωγές αυξάνονται προοδευτικά:(πάνω από 20% στους πρώτους εννιά μήνες του χρόνου). - Το τουριστικό ρεύμα προς τη Χώρα σημειώνει διαρκή αύξηση: (7% πέρυσι και ακόμη μεγαλύτερη εφέτος). - Οι ξένες επενδύσεις ξαναβρίσκουν το δρόμο προς την Ελλάδα: (το πρώτο οκτάμηνο, σχεδόν δεκαπλασιάστηκαν σε σχέση με πέρυσι). - Οι συνολικές επενδύσεις αυξάνονται με ρυθμούς που ξεπερνούν το 10%. - Η ανταγωνιστικότητα της Οικονομίας μας άρχισε να βελτιώνεται.
Τα θετικά αυτά αποτελέσματα φέρνουν, σταδιακά, πολλαπλά οφέλη για ολόκληρη την κοινωνία. Το πιο σημαντικό αφορά στην τόνωση της απασχόλησης. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά και ελπιδοφόρα: Η αύξηση της ανεργίας, μόνιμο αποτέλεσμα στις πολιτικές των Κυβερνήσεων του χθες, έχει, ήδη, ανακοπεί και η αντίστροφη μέτρηση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Η ανεργία, από το 11,3% που ήταν στις αρχές του 2004, έχει μειωθεί στο 8,8% και συνεχίζει να μειώνεται.
Το 2007 είναι χρονιά εντατικής, συγκροτημένης, στοχευμένης δουλειάς. Είναι χρονιά ολοκλήρωσης σημαντικών μεταρρυθμίσεων και προετοιμασίας για πολλές άλλες.
Χρονιά ενίσχυσης της δυναμικής που οδηγεί... - στην περαιτέρω εξυγίανση της οικονομίας, - στη δυναμική και βιώσιμη ανάπτυξη, - στην αναβάθμιση του κοινωνικού Κράτους, - στην εκπλήρωση των δεσμεύσεών μας.
Ο Προϋπολογισμός του 2007 υπηρετεί ισόρροπα τους στόχους αυτούς. Προβλέπει ταυτόχρονα, συγκεκριμένα μέτρα για τους οικονομικά ασθενέστερους: - Από την 1η του χρόνου η σύνταξη του ΟΓΑ ανέρχεται στα 280 ευρώ το μήνα, για να φτάσει, στις αρχές του 2008, στα 330 ευρώ. - Το ΕΚΑΣ ανέρχεται στα 195 ευρώ το μήνα, για να φτάσει, με το ξεκίνημα του 2008, στα 230. - Το κατώτερο επίδομα ανεργίας αυξάνεται κατά 56 ευρώ το μήνα, και φτάνει, από τα 311, στα 367 ευρώ.
Το 2007 πρόκειται να φιλοξενήσει νέες δράσεις, που εγγυώνται δυναμισμό και νέα προοπτική στη Χώρα.
Το 2007 είναι και η χρονιά που ξεκινά η 4η Προγραμματική Περίοδο. Και αυτή η μεγάλη ευκαιρία δεν πρέπει να χαθεί. Η πρόκληση είναι για όλους μας.
Όπως γνωρίζετε τον περασμένο Δεκέμβριο η ελληνική κυβέρνηση, μετά από επίπονες και σκληρές διαπραγματεύσεις, εξασφάλισε για την επόμενη προγραμματική περίοδο το ποσό των 20 δις 101 εκ. €. Στον τομέα της Ανάπτυξης του Ανθρώπινου Δυναμικού για την περίοδο 2007 - 2013 η χρηματοδότηση από Κοινοτικούς Πόρους ανέρχεται σε 2.229 εκ. €., ενώ το σύνολο της Δημόσιας Δαπάνης είναι 2.676 εκ. €. Πετύχαμε τη διασφάλιση των πόρων που κατοχυρώνουν το μέσο για την υλοποίηση των στόχων της πολιτικής μας. Παράλληλα με υψηλό αίσθημα εύθηνης οικοδομούμε το κατάλληλο διαχειριστικό πλαίσιο για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση τους.
Σχεδιάζουμε όπως προείπα το μέλλον της χώρας με γνώμονα την επιδίωξη της ανάπτυξης της Ελλάδος, της ευημερίας όλων των Ελλήνων. Οι δράσεις μέσα από το πρόγραμμα του Υπουργείου μας έχουν ως στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των πολιτών στην ίση μεταχείριση, την πλήρη κοινωνική ενσωμάτωση και τις ίσες ευκαιρίες στην πρόσβαση στην απασχόληση.
Προτεραιότητα μας αποτελούν: η δημιουργία περισσότερων και καλύτερων θέσεων εργασίας, η προσαρμογή επιχειρήσεων και εργαζομένων στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και η αποτελεσματική κοινωνική προστασία των συμπολιτών μας που αντιμετωπίζουν δυσκολία ένταξης στον κοινωνικό ιστό και την αγορά εργασία.
Κυρίες και κύριοι, Ο σχεδιασμός μας για την προγραμματική περίοδο 2007-2013, αξιοποιεί τη πρότερη εμπειρία και χρησιμοποιεί τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων και τις καλές πρακτικές της Τρίτης Προγραμματικής περιόδου 2000-2006, αναγνωρίζοντας τις αδυναμίες και ελλείψεις που διαφάνηκαν κατά την ίδια περίοδο, με στόχο την πλήρη, ορθολογική και βιώσιμη αξιοποίηση πόρων και μέσων κατά την προγραμματική περίοδο 2007-2013.
Ο σχεδιασμός του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού» βασίστηκε στην έγκυρη διάγνωση των αναγκών της σύγχρονης κοινωνίας και ζυμώνεται με πυξίδα τους στόχους μας για μια Ελλάδα με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον και ανθρώπινο δυναμικό αντάξιο των προκλήσεων της εποχής μας, το οποίο δικαιούται να ευημερεί σε μια κοινωνία αξιών.
Υφιστάμενη κατάσταση - Ανάγκες Είναι γεγονός ότι, σε όρους αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ, η οικονομική επίδοση της χώρας μας τα τελευταία χρόνια ήταν σημαντικά υψηλότερη σε σχέση με τον μέσο όρο των 25 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως προανέφερα ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης έφτασε στο 4,3% τα τελευταία δυο έτη για την Ελλάδα, υπερδιπλάσιος από το 2% για την ΕΕ-25.
Για την περίοδο 2006 - 2008, προβλέπεται συνέχιση της εντατικής ανάπτυξης.
Είναι αλήθεια, ότι στο παρελθόν, και μέχρι το 2004 ο υψηλός ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης συνοδεύτηκε από χαμηλότερους ρυθμούς αύξησης της απασχόλησης. Η ελληνική οικονομία παρήγαγε την περίοδο 2000-2004, 48.700 νέες θέσεις εργασίας κατά μέσο όρο ετησίως. Το 2005 καταφέραμε να δημιουργήσουμε 55.000 νέες θέσεις απασχόλησης. Κάναμε ένα βήμα μπροστά αλλά αυτό δεν μας αρκεί. Χρειάζεται να κάνουμε ακόμη πολλά περισσότερα. Πρέπει να δημιουργήσουμε την περίοδο 2006-2010 400.000 νέες θέσεις απασχόλησης, αν θέλουμε να φθάσουμε το ποσοστό απασχόλησης στο 64,1% το 2010 όπως είναι στόχος μας στο Εθνικό Σχέδιο Μεταρρυθμίσεων.
Τα ποσοστά απασχόλησης των γυναικών παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια και από 41,7% το 2000 διαμορφώνονται στο 46,1% το 2005, υπολειπόμενα όμως κατά πολύ του Ευρωπαϊκού μέσου όρου 56,3% (ΕΕ-25). Τα στοιχεία συνηγορούν σε μικρή και αργά αυξανόμενη συμμετοχή των γυναικών στην αγορά εργασίας, αλλά και σε πολλά περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης της πρόσβασης των γυναικών στην απασχόληση.
Το ποσοστό ανεργίας των νέων 15-24 ετών ήταν 26% το 2005, παρουσιάζοντας μείωση κατά σχεδόν μία ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το 2004 (26,9%), αλλά παραμένει σημαντικά αυξημένο έναντι του αντίστοιχου ποσοστού της ΕΕ-25 (18,7%).
To «μέσο» εκπαιδευτικό επίπεδο αποδεικνύεται να είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που «εμποδίζουν» την συμμετοχή τόσο των νέων όσο και των γυναικών στην αγορά εργασίας και την απασχόληση. Το χάσμα απασχόλησης για τις γυναίκες με μέσο εκπαιδευτικό επίπεδο οξύνεται με την αύξηση της ηλικίας. Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες συμμετείχαν με πολύ μικρά ποσοστά σε προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης. Μόλις το 3,7% των Ελλήνων συμμετέχουν σε προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης, ενώ για παράδειγμα στη Σουηδία συμμετέχουν με ποσοστό 34,2% και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 9%.
Στη λογική αυτή, η δια βίου μάθηση αποτελεί εθνικό ζήτημα άμεσης προτεραιότητας, δεδομένης της διεθνοποίησης των αγορών και των νέων τεχνολογιών που καθιστούν αναγκαία τη συνεχή ανανέωση των γνώσεων και δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού (υπολογίζεται ότι σε δέκα χρόνια το 80% των διεθνών γνώσεων που διδάσκονται σήμερα θα είναι ξεπερασμένες από τις νέες εξελίξεις). Ο Επιχειρησιακός Σχεδιασμός μας επιδιώκει να δώσει σαφείς απαντήσεις, ενσωματώνοντας ουσιαστικά την κοινωνική διάσταση της κοινωνίας της πληροφορίας στο Πρόγραμμα.
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι τα προγράμματα που ακολουθήσαμε στο παρελθόν δεν κατάφεραν να δώσουν επαρκείς λύσεις στο πρόβλημα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν προγράμματα που είχαν ως στόχο όχι την αντιμετώπιση του προβλήματος στη ρίζα του, αλλά την προσωρινή ανακούφιση των ανέργων.
Οι ενεργητικές πολιτικές που αποτέλεσαν τον κύριο άξονα παρέμβασης για την ενσωμάτωση των ανέργων στην αγορά εργασίας, διαπιστώθηκε ότι λειτούργησαν αποσπασματικά και τυποποιημένα. Επιβάλλεται ο άμεσος επαναπροσδιορισμός και επανασχεδιασμός τους, τόσο αναφορικά με τη στόχευσή τους, όσο και με την καλύτερη διασύνδεσή τους με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και με την αύξηση του αριθμού των ωφελουμένων, ώστε οι ενεργητικές πολιτικές να γίνουν ελκυστικότερες.
Ειδικά όσον αφορά στην κατάρτιση αποτελεί κοινό τόπο ότι υπήρξαν ελλείμματα κατά το παρελθόν.
Τα ελλείμματα αυτά καθιστούν επιτακτική την ανάγκη αναπροσαρμογής και εξυγίανσης του συστήματος κατάρτισης ανέργων και εργαζομένων. Ένα σύστημα που παράλληλα θα χαρακτηρίζεται από τη συνεχή πρόσβαση σε αποτελεσματικά στατιστικά στοιχεία και θα μπορεί να υποστηρίζει αποτελεσματικά το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την παρακολούθηση των δράσεων της Δ’ Προγραμματικής και την υλοποίηση της στρατηγικής της Λισσαβόνας.
Κυρίες και Κύριοι, Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για αναπτυγμένη κοινωνία χωρίς να συνυπολογίζουμε και να δίνουμε ίσες ευκαιρίες στις ευάλωτες κοινωνικά ομάδες πληθυσμού.
Τα ποσοστά φτώχειας στην Ελλάδα μειώνονται μεν αλλά όχι όσο θα έπρεπε ανάλογα με τις δαπάνες κοινωνικής προστασίας που πραγματοποιούνται. Έχουμε υψηλά ποσοστά φτώχειας στις μονογονεϊκές οικογένειες, στις πολύτεκνες οικογένειες, στα ζευγάρια ηλικιωμένων, στους ανέργους και τους συνταξιούχους.
Με βάση την παραπάνω διάγνωση το Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας επιδιώκει μέσα από τη στρατηγική του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος, να δώσει λύσεις στις καίριες ανάγκες της αγοράς εργασίας, με την ευρύτερη και καθαρή θεώρηση των ουσιαστικών προβλημάτων της Ελληνικής Κοινωνίας. Οι βασικές αρχές στρατηγικής για την περίοδο 2007 - 2013 που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο προσπαθούμε να πετύχουμε τους στόχους μας είναι σαφείς και διάχυτες σε όλες τις δράσεις του προγράμματος. Οι στόχοι αυτοί και ο προσδιορισμός των πολιτικών μας αποτέλεσαν και αποτελούν αντικείμενο ενός ευρύτατου κοινωνικού διαλόγου.
* Προτεραιότητά μας είναι η εξυγίανση των υπάρχουσων δομών για την κατάρτιση, η αποτελεσματική διασύνδεσή τους και η μετεξέλιξή τους σε υπηρεσίες που διασφαλίζουν τη βέλτιστη εξυπηρέτηση του πολίτη. Κρίσιμο σημείο είναι η επίτευξη της βιωσιμότητας των παρεμβάσεων μετά το πέρας της κοινοτικής χρηματοδότησης.
* Δίνεται έμφαση στη χρηματοδότηση παρεμβάσεων με ρεαλιστική στοχοθέτηση, ολοκληρωμένο και συνεκτικό χαρακτήρα, καθώς και μετρήσιμα αποτελέσματα.
* Τον κυρίαρχο ρόλο πια τον έχει ο ίδιος ο ωφελούμενος. Τονίζεται η εξατομικευμένη προσέγγιση των παρεμβάσεων με έμφαση στις ανάγκες και ιδιαιτερότητές του.
* Προωθούνται οι διαπεριφερειακές και διακρατικές συνεργασίες, με τη βοήθεια της πολύτιμης εμπειρίας της Κοινοτικής Πρωτοβουλίας EQUAL στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση δράσεων για τους Ανθρώπινους Πόρους
* Προάγεται η καινοτομία, ενισχύεται η συνεργασία κρατικών και μη κυβερνητικών δομών και η οργάνωση της κοινωνικής προσφοράς
ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ I. Ο πρώτος άξονας προτεραιότητας του Επιχειρησιακού Προγράμματος « Ανάπτυξη του Ανθρώπινου Δυναμικού» έχει σαν βασικό - στρατηγικό σκοπό να συμβάλλει στην αύξηση της προσαρμοστικότητας εργαζομένων, επιχειρήσεων και εργοδοτών.
Προχωρούμε δυναμικά στη υλοποίηση δράσεων που απορρέουν από την ανάπτυξη και εφαρμογή του Εθνικού Συστήματος Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση (ΕΣΣΕΕΚΑ).
Πρόκειται για σειρά παρεμβάσεων σε συστημικό επίπεδο που στόχο έχουν τον έγκαιρο εντοπισμό αλλαγών στην αγορά εργασίας, το σχεδιασμό και την εισαγωγή μεταρρυθμίσεων στα συστήματα κατάρτισης και την ενίσχυση της θεσμικής ικανότητας των κοινωνικών εταίρων. Παράλληλα προωθείται η ανάπτυξη και εφαρμογή συστήματος επαγγελματικών περιγραμμάτων για την υποστήριξη της αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης. Προχωρούμε σε πιστοποίηση μάθησης και επαγγελματικής εμπειρίας, εφαρμογή συστημάτων Συμβουλευτικής στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης - (Συμβουλευτική Επαγγελματικού Προσανατολισμού) και ανάπτυξη μαθησιακής κουλτούρας.
Πρώτιστη προτεραιότητά μας αποτελεί η βελτίωση της ποιότητας και της παραγωγικότητας της εργασίας.
Προωθούμε την αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος, νέες και καινοτόμες μορφές απασχόλησης, καθώς και νέες μορφές οργάνωσης της εργασίας. Η ισότητα των φύλων, η οποία αποτελεί προτεραιότητα σε όλη την έκταση του προγραμματισμού μας, προωθείται με την παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις και την κινητοποίηση των κοινωνικών εταίρων. Ενθαρρύνουμε την ενεργό συμμετοχής του εργατικού δυναμικού μεγαλύτερης ηλικίας (Ενεργός γήρανση), ενώ καίριας σημασία παρεμβάσεις είναι η διευκόλυνση της γεωγραφικής και επαγγελματικής κινητικότητας εργαζομένων και η αντιμετώπιση ομαδικών απωλειών θέσεων εργασίας.
Παράλληλα, σχεδιάζουμε τη βελτίωση της προσαρμοστικότητας των επιχειρήσεων. Ουσιώδη ρόλο για την επίτευξη του σκοπού μας έχουν η κατάρτιση των εργαζομένων και η προώθηση σύγχρονων τεχνικών δια βίου μάθησης στις Επιχειρήσεις, καθώς και η ανάπτυξη μαθησιακών εργαλείων για εργαζομένους. Έμφαση δίνεται στη δημιουργία πλαισίου κινήτρων για την ενθάρρυνση των επιχειρήσεων, καθώς και δικτύων επιχειρήσεων για την εφαρμογή δράσεων ανάπτυξης της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης που να συνδέουν την πορεία της επιχείρησης με τα οφέλη για τους εργαζομένους. Στο πλαίσιο της παρέμβασης θα υποστηριχθούν επίσης ενέργειες διαμόρφωσης του περιβάλλοντος εργασίας, ώστε να εξυπηρετούνται εργαζόμενοι με ειδικά προβλήματα και ιδιαίτερα τα Ατομα με Αναπηρία. Παράλληλα σχεδιάζονται εξατομικευμένες δράσεις για τη δια βίου μάθηση των αυτοαπασχολουμένων και των αγροτών, με βάση τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες τους.
II. Οι δράσεις του δεύτερου άξονα προτεραιότητας συμβάλλουν αποφασιστικά στην προώθηση της απασχόλησης και έχουν ως βασικό - στρατηγικό σκοπό την προσέλκυση και διατήρηση μεγαλύτερου αριθμού προσώπων στην αγορά εργασίας. Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για κατηγορίες πολιτών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην πρόσβαση για εργασία και επίλυση προβλημάτων που εμφανίζονται στις περιφερειακές αγορές εργασίας.
Σκοπός μας είναι ο εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση των συστημάτων της αγοράς εργασίας.
Όπως προανέφερα επιβάλλεται η αναβάθμιση της λειτουργίας των υπηρεσιών απασχόλησης και κοινωνικής προστασίας. Η σύζευξη προσφοράς - ζήτησης εργασίας θα δώσει λύσεις στο μακροχρόνιο πρόβλημα του κατακερματισμού του πλαισίου εφαρμογής δράσεων προώθησης στην απασχόληση.
Η αδήλωτη εργασία, παρά τις διαρκώς εντεινόμενες προσπάθειες και τα θετικά αποτελέσματα που επιτυγχάνονται, φαίνεται να συνεχίζει να αποτελεί διαρθρωτικό χαρακτηριστικό της ελληνικής αγοράς εργασίας και δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα αποτελεί σοβαρό εμπόδιο ομαλής ένταξης στην αγορά εργασίας. Λαμβάνεται ουσιαστική μέριμνα για τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Σχεδιάζεται η εφαρμογή ενεργητικών πολιτικών για την προώθηση ανέργων στην απασχόληση συμπεριλαμβανομένων και στοχευμένων δράσεων για ειδικές ομάδες του πληθυσμού. Ο ωφελούμενος θα οδηγείται στην πιστοποίηση προσόντων κατοχυρώνοντας ουσιαστικά το δικαίωμα της διεκδίκησης της θέσης του στην αγορά εργασίας.
Παράλληλα λαμβάνονται ειδικά μέτρα για την διευκόλυνση της πρόσβασης των νέων στην απασχόληση. Σχεδιάζονται ολοκληρωμένες παρεμβάσεις για την απασχόληση, προσαρμοσμένα σε τοπικές αγορές εργασίας και δίνεται έμφαση στη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση ανέργων βάσει στοχευμένης ηλικιακής και κλαδικής προσέγγισης.
Επιπρόσθετα λαμβάνονται υποστηρικτικά μέτρα για την προώθηση της ισότητας των φύλων στην απασχόληση.
Εδώ θα ήθελα να αναφέρω ότι αυτή τη χρονική περίοδο καταρτίζεται το νέο θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο για τη στήριξη της γυναικείας απασχολησιμότητας, και ειδικότερα για την κατηγορία των ατόμων που έχουν την ευθύνη φροντίδας εξαρτημένων ατόμων (βρέφη, παιδιά, ηλικιωμένοι). Το έργο θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Απρίλιο του 2007.
III. Μέσω των παρεμβάσεων του τρίτου άξονα προτεραιότητας δημιουργούνται οι συνθήκες για την ανάπτυξη ενός «νέου» πλαισίου κοινωνικής συνοχής, το οποίο προάγει τις ατομικές και κοινωνικές αξίες, ενθαρρύνει την εργασία και προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και σε ομάδες που χρήζουν υποστήριξης.
Για την επίτευξη των στόχων μας όσον αφορά την κοινωνική ένταξη σχεδιάζεται η Ανάπτυξη Κοινωνικής Οικονομίας και της επιχειρηματικής δραστηριότητας ευάλωτων κοινωνικά ομάδων
Θα εφαρμοσθούν ολοκληρωμένες παρεμβάσεις για την κοινωνική και επαγγελματική ένταξη των ευάλωτων ομάδων πληθυσμού (μετανάστες, πρόσφυγες, αιτούντες άσυλο, θύματα trafficking και ομάδες με πολιτισμικές και θρησκευτικές ιδιαιτερότητες, ψυχικά ασθενείς που εξέρχονται από τα δημόσια ψυχιατρεία και άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας που διαβιούν στην κοινότητα, χρήστες και πρώην χρήστες ουσιών, ανήλικοι παραβάτες, φυλακισμένοι, αποφυλακισμένοι, άστεγοι κ.λπ.).
Ενισχύουμε τα Τοπικά Σχέδια Κοινωνικής Ένταξης και δίνουμε κίνητρα στις επιχειρήσεις για την καταπολέμηση των διακρίσεων στην απασχόληση για άτομα προερχόμενα από ευάλωτες ομάδες και ειδικά μέτρα για Ατομα με Αναπηρία.
Επιπλέον, έμφαση δίνεται σε δράσεις στήριξης ατόμων που χρήζουν βοήθειας. Στη συγκεκριμένη παρέμβαση περιλαμβάνεται η λειτουργία των μονάδων «Βοήθεια στο σπίτι» για την περίθαλψη και τη φροντίδα ηλικιωμένων και ατόμων γενικότερα που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας. Πρόκειται για δράση που υλοποιείται και κατά την τρέχουσα προγραμματική περίοδο, με σαφή προστιθέμενη αξία και αντίκτυπο, ιδιαίτερα σε τοπικό επίπεδο. Αφορά κοινωνική και ψυχολογική στήριξη και παροχή βασικών υπηρεσιών.
IV. Τέλος, στον τέταρτο άξονα ενσωματώνονται οι δράσεις του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, οι οποίες περιλαμβάνουν τη συνέχεια του Εθνικού Προγράμματος Ψυχαργώς (Β΄φάση) και ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στον τομέα της περίθαλψης εξαρτώμενων ατόμων, με αναπηρίες, ηλικιωμένων.
Στόχοι του άξονα είναι η πρόληψη και καταπολέμηση του αποκλεισμού ομάδων που αποκλείονται από τον εργασιακό και κοινωνικό βίο λόγω σύνθετων χρόνιων προβλημάτων υγείας (αναπηρία, ψυχική νόσος, γήρας), η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών ψυχικής υγείας σύμφωνα με τον Εθνικό σχεδιασμό η περαιτέρω προώθηση ενός νέου λειτουργικού μοντέλου ανοιχτής φροντίδας των Ατόμων με Αναπηρία.
Κυρίες και κύριοι, Σε σύγκριση με τα προηγούμενα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, ο στρατηγικός σχεδιασμός για την περιφερειακή ανάπτυξη κατά την περίοδο 2007-2013 διαφοροποιείται όσον αφορά στη μεγαλύτερη έμφαση στην καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, τη γνώση, την παιδεία και τον πολιτισμό, το περιβάλλον και τη διοικητική ανασυγκρότηση. Η Ελλάδα της νέας περιόδου 2007-2013 στοχεύει στην ανάδειξή της σε μια εξωστρεφή χώρα με ισχυρή διεθνή παρουσία, μέσω της διεύρυνσης των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της χώρας, της επιτάχυνσης του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης και της αύξησης της παραγωγικότητας σε επίπεδα υψηλότερα του μέσου κοινοτικού όρου. Μέσω αυτών των προσπαθειών διασφαλίζουμε την επίτευξη της πραγματικής σύγκλισης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών χωρίς αποκλεισμούς.
Κυρίες και κύριοι, Η κυβέρνηση προχωρεί σε μια σειρά διορθωτικών αλλαγών προετοιμάζοντας το έδαφος για άμεση ενεργοποίηση της επόμενη προγραμματικής περιόδου προκειμένου να επιτύχουμε την έγκαιρη απορρόφηση πόρων με τον βέλτιστο τρόπο.
Στο πλαίσιο αυτό: * Το Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων προχώρησαν στη δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τη Δια βίου Μάθηση με το νόμο 3369/2005. Και προωθούμε άμεσα την πρακτική εφαρμογή του. * Στο πλαίσιο της σύνδεσης εκπαίδευσης και κατάρτισης με την απασχόληση ενεργοποιήσαμε το Εθνικό Σύστημα Σύνδεσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση (ΕΣΣΕΕΚΑ). * Μια ακόμα βελτιωτική ώθηση δίδεται μέσω του έργου πιστοποίησης εκπαιδευτών και προγραμμάτων του ΕΚΕΠΙΣ, η δραστηριότητα του οποίου ενισχύεται. * Επιδιώκουμε τον άριστο συνδιασμό ανάμεσα στην ευελιξία και την ασφάλεια στην εργασία. Ο Νόμος 3385/2005 έχει ως στόχο:
Πρώτον, στην ενίσχυση της ευελιξίας της αγοράς εργασίας με εξορθολογισμό του πλαισίου που διέπει τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, έτσι ώστε να ενισχυθούν η ανταγωνιστικότητα, η διατήρηση θέσεων εργασίας και ο περιορισμός της αδήλωτης εργασίας.
Δεύτερον, στην ενίσχυση της ασφάλειας στην εργασία, με μέτρα που, μεταξύ των άλλων, ενισχύουν το ρόλο του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας. Επιπλέον προωθήθηκαν παρεμβάσεις για την διευκόλυνση της γεωγραφικής κινητικότητας ανέργων, την επαγγελματική κινητικότητα και το θεσμό της διαδοχικής ασφάλισης.
Τρίτον, σε ειδικά μέτρα ενίσχυσης ευάλωτων ομάδων πληθυσμού.
Μπορούμε λοιπόν να πούμε πως ο Νόμος 3385/05 βρίσκει το χρυσό μέσο όρο ανάμεσα στην ευελιξία και στην ασφάλεια της εργασίας. Και αυτό εκτιμώ ότι θα επιβεβαιωθεί σύντομα ακόμη πιο ξεκάθαρα με αριθμούς.
Ο σχεδιασμός των παρεμβάσεων του Επιχειρησιακού Προγράμματος για την Ανάπτυξη του Ανθρώπινου Δυναμικού και η σταδιακή του εξειδίκευση σε συνδυασμό με τις εθνικές πολιτικές για την απασχόληση, την κοινωνική προστασία και τους ανθρώπινους πόρους, για την προγραμματική περίοδο 2007-2013, επιτυγχάνεται μέσω ενός ευρύτατου κοινωνικού διάλογου. Πήρε σάρκα και οστά μέσω ημερίδων, αναπτυξιακών συνεδρίων και επιμέρους συναντήσεων εργασίας με τους εμπλεκόμενους φορείς. Το σχέδιο του κειμένου του προγράμματος καθώς και τα υποστηρικτικά κείμενα διατίθεται ηλεκτρονικά, στα πλαίσια της ανοιχτής διαβούλευσης, η οποία εξ αρχής ετέθη ως προτεραιότητα για την καλύτερη κατάρτιση του Επιχειρησιακού μας Προγράμματος .
Τα αποτελέσματα του κοινωνικού διαλόγου έχουν καταγραφεί στην συστηματική ανάλυση του περιβάλλοντος της απασχόλησης, έχουν συστηματοποιηθεί σε ένα ιεραρχημένο σύστημα αναγκών, και ενσωματώθηκαν στην στρατηγική του προγράμματος.
Τα αποτελέσματα της προσπάθειάς μας βρίσκουν ήδη πρόσφορο έδαφος και η ανταπόκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την οποία θα πρέπει να διαπραγματευτούμε τη συμφωνία για το Επιχειρησιακό μας Πρόγραμμα. Το 2007 - 2013 προσφέρεται μία ευκαιρία που πρέπει να την αξιοποιήσουμε στο έπακρο. Σχεδιάζουμε με ευθύνη. Και πιστεύουμε ότι οι στόχοι μας, η στρατηγική μας και οι πολιτικές μας εγγυώνται μια Ελλάδα ισχυρής ανάπτυξης και ισχυρής κοινωνικής συνοχής. Μια Ελλάδα που θα διασφαλίζει ένα καλύτερο αύριο για όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες.
|