ΟΛΜΕ Ερμού & Κορνάρου 2 ΤΗΛ: 210 32 30 073 – 32 21 255 FAX: 210 32 27 382 – 33 11 338 www.olme.gr e-mail: olme@otenet.gr
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΠΙΜΕΝΕΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΟΛΥΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΤΕΕ (Σχετικά με τις εξαγγελίες του ΥΠΕΠΘ για τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ)
Στις 5-2-07 η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα τις αποφάσεις της για τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ (τομείς και ειδικότητες ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των τάξεων των ΕΠΑΛ, διαδικασίες πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης των αποφοίτων ΕΠΑΛ).
Βασικό χαρακτηριστικό των εξαγγελιών αυτών είναι πως το ΥΠΕΠΘ επιμένει να προωθεί τη στροφή του μαθητικού δυναμικού στην πρόωρη κατάρτιση, αφενός μέσα, κυρίως, από ένα τετραπλό, ουσιαστικά, δίκτυο επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης μετά το γυμνάσιο (ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΕΠΑΣ άλλων Υπουργείων όπως οι σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ και Μεταγυμνασιακά ΙΕΚ) και αφετέρου μέσα από τον εξοβελισμό από τα ΕΠΑΛ της πλειονότητας των ειδικοτήτων που μέχρι σήμερα υπήρχαν στα ΤΕΕ και τη μεταφορά τους σε σχολές κατάρτισης, τις ΕΠΑΣ.
Είναι φανερό ότι για αρκετές από αυτές τις ειδικότητες που οδηγούνται στις ΕΠΑΣ δεν ευσταθεί το επιχείρημα του ΥΠΕΠΘ, όπως καταγράφεται στην εισηγητική έκθεση του ν. 3475/06 και σε δελτίο τύπου του ΥΠΕΠΘ ότι «οι Επαγγελματικές σχολές (ΕΠΑΣ) απευθύνονται σε μαθητές οι οποίοι επιθυμούν να φοιτήσουν σε ειδικότητες που δεν απαιτούν ισχυρή θεωρητική υποστήριξη, αλλά επικεντρώνονται κυρίως στην πρακτική εξάσκηση, ώστε οι απόφοιτοί τους να εντάσσονται άμεσα στην αγορά εργασίας ως ειδικευμένοι τεχνίτες».
Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ περιλαμβάνουν κάποιες επιμέρους βελτιώσεις όπως: α) η πρόβλεψη ποσοστού για την πρόσβαση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στα ΤΕΙ. Ωστόσο, μεταφέρονται και στο νέο σύστημα οι στρεβλώσεις του σημερινού συστήματος πρόσβασης (περιορισμένες θέσεις στα ΤΕΙ για τους απόφοιτους της ΤΕΕ, πρόσβαση μόνο σε αντίστοιχες ειδικότητες κ.λπ.) με αποτέλεσμα να αποκλείονται και στο μέλλον χιλιάδες απόφοιτοι των ΕΠΑΛ από τα ΤΕΙ, παρά το γεγονός ότι ενδέχεται να επιτυγχάνουν βαθμολογία πάνω από τη βάση. Να σημειώσουμε, επίσης, πως το ΥΠΕΠΘ δεν δεσμεύτηκε πως το ειδικό αυτό ποσοστό θα είναι αναλογο του μαθητικού δυναμικού. Σημειώνουμε πως μέχρι τώρα το ΥΠΕΠΘ απέρριπτε κάθε σχετική πρόταση, ενώ τώρα, κάτω από την πίεση της ΟΛΜΕ και των εκπαιδευτικών της ΤΕΕ, αναγκάζεται να τροποποιήσει στο σημείο αυτό τον πρόσφατο νόμο (3475/06). β) η προσθήκη της ειδικότητας βοηθών Νοσηλευτών, καθώς και του τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών με την ειδικότητα Γραφικών Τεχνών. Συνοδεύεται όμως από την αφαίρεση της ειδικότητας βοηθών Φαρμακείου, που είχε ήδη ενταχθεί στα ΕΠΑΛ με Υπουργική Απόφαση.
Αυτές οι έστω επιμέρους αλλαγές, που κινούνται σε θετική κατεύθυνση, αποδεικνύουν τόσο τη δυναμική των επεξεργασμένων θέσεων της ΟΛΜΕ, όσο και την προχειρότητα και τα αδιέξοδα των σχεδιασμών του ΥΠΕΠΘ. Γενεσιουργός, βέβαια, αιτία αυτών των αδιεξόδων είναι οι κυρίαρχες πολιτικές που επικρατούν στη χώρα μας και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με κατευθυντήρια γραμμή την «ευελιξία», δηλαδή τον κατακερματισμό των μορφωτικών και των εργασιακών δικαιωμάτων και σχέσεων.
Αρνητική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις ίδιες εξαγγελίες, καταργούνται χωρίς μελέτη και τεκμηρίωση οριστικά ορισμένες ειδικότητες από το δημόσιο σχολείο, καθώς δεν προβλέπεται να λειτουργούν ούτε στα ΕΠΑΛ ούτε στις ΕΠΑΣ (π.χ. διατροφής-διαιτολογίας, κοινωνικών φροντιστών κ.ά.), με σοβαρές αρνητικές συνέπειες για την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση και ειδικότερα για το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών αντίστοιχων ειδικοτήτων.
Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι και μετά από αυτές τις ρυθμίσεις εξακολουθούν να παραμένουν τα κύρια χαρακτηριστικά των αντιεκπαιδευτικών επιλογών του νόμου 3475/06 (πολυδιάσπαση τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, παράδοση τμήματός τους – πτυχίο επίπεδου γ - στον ιδιωτικό τομέα και υποβάθμισή της, όπως έχουμε αναλυτικά και στοιχειοθετήσει και αναδείξει). Γι’ αυτό το λόγο το εκπαιδευτικό κίνημα συνεχίζει να απαιτεί την κατάργηση του παραπάνω νόμου απαιτώντας παράλληλα την υλοποίηση των προτάσεών του.
Παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις του Υπουργείου Παιδείας ότι κανένα σχολείο δεν θα καταργηθεί, δεν αναφέρεται τίποτε για την τύχη των 61 ΤΕΕ που βρίσκονται «υπό κατάργηση» από το περασμένο καλοκαίρι με Υπουργική Απόφαση.
Τέλος, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, χωρίς κανένα διάλογο, παρά τις προσχηματικές, περί του αντιθέτου, διακηρύξεις του, παρακάμπτει τα αιτήματα και τις μεταβατικού χαρακτήρα πρόσφατες προτάσεις της ΟΛΜΕ (υπόμνημα 27/11/06), όπως, μεταξύ άλλων, να συμπεριλαμβάνονται στο ΕΠΑΛ τουλάχιστον όλες εκείνες οι ειδικότητες για τις οποίες υπάρχουν αντίστοιχες σχολές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Απορρίπτει, επίσης, την πρότασή μας για τη δημιουργία Μεταλυκειακού Έτους Ειδίκευσης, που θα αξιοποιεί την υποδομή και το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑΛ και θα μπορεί να περιλαμβάνει το σύνολο των ειδικοτήτων που παρέχονται σήμερα, αλλά και όποια άλλη κριθεί αναγκαίο να δημιουργηθεί με βάση τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, και θα καταργεί – ενσωματώνει σε αυτό κάθε άλλη μορφή επαγγελματικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΙΕΚ, ΚΕΚ κ.λπ.).
Για την ΟΛΜΕ όλα τα παραπάνω προβλήματα παραμένουν ανοικτά. Γι’ αυτό απαιτούμε το Υπουργείο να δώσει άμεσα τις αναγκαίες λύσεις υλοποιώντας τις επεξεργασμένες προτάσεις της ομοσπονδίας μας, προτάσεις που είναι προϊόν της συλλογικής σκέψης του κλάδου μας και οι οποίες ανταποκρίνονται στα μορφωτικά και μελλοντικά επαγγελματικά δικαιώματα των μαθητών μας.
|
ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ |
|
Σχολ.Ετος |
Τεχν. Επαγγ. Εκπ/σης |
Γενικής Εκπαίδευσης |
1995-1996 |
ΤΕΛ-ΤΕΣ |
42.114 |
29,7% |
ΓΕΛ-ΕΠΛ |
99.536 |
70,3% |
1997-1998 |
ΤΕΛ-ΤΕΣ |
39.000 |
28,2% |
Ε.Λ. |
99.536 |
71,8% |
1998-1999 |
ΤΕΕ |
45.220 |
32,7% |
Ε.Λ. |
93.037 |
67,3% |
1999-2000 |
ΤΕΕ |
60.768 |
42,3% |
Ε.Λ. |
82.997 |
57,7% |
2000-2001 |
ΤΕΕ |
50.263 |
39,4% |
Ε.Λ. |
77.217 |
60,6% |
2001-2002 |
ΤΕΕ |
43.798 |
37,3% |
Ε.Λ. |
73.625 |
62,7% |
2002-2003 |
ΤΕΕ |
40.429 |
34,9% |
Ε.Λ. |
75.445 |
65,1% |
2003-2004 |
ΤΕΕ |
37.718 |
32,7% |
Ε.Λ. |
77.486 |
67,3% |
2004-2005 |
ΤΕΕ |
32.321 |
30,2% |
Ε.Λ. |
74.538 |
69,8% |
2005-2006 |
ΤΕΕ |
30.753 |
29,0% |
Ε.Λ. |
75.303 |
71,0% |
2006-2007 |
ΕΠΑΛ |
21.622 |
21,3% |
ΓΕΛ |
80.000 |
78,7% |
|