ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Αιγαίου Πελάγους 1 - 3, 4ος όροφος 153 41 Αγία Παρασκευή Τηλ: 210 6015985, Fax: 210 6015985 e-mail: press@pi-schools.gr
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ, Αγία Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2007
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΣΤ΄ ΤΑΞΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Η παρεχόμενη από το Ελληνικό δημόσιο σχολείο εκπαίδευση αποτελεί κοινωνικό αγαθό. Ως εκ τούτου είναι δικαίωμα όλων των πολιτών να εκφέρουν τη γνώμη τους σχετικά. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ως ο κατ’ εξοχήν εντεταλμένος από την Πολιτεία φορέας παραγωγής και ελέγχου του εκπαιδευτικού υλικού, είναι ανοικτό σε κάθε σοβαρό και υπεύθυνο διάλογο με επιστημονικές πάντα προϋποθέσεις και με σκοπό τη βελτίωση και αναβάθμιση της προσφερόμενης γνώσης.
Έτσι, σχεδόν καθημερινά, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο γίνεται αποδέκτης κρίσεων, παρατηρήσεων, διορθώσεων, προτάσεων, διαμαρτυριών από γονείς και εκπαιδευτικούς, από ενυπόγραφα δημοσιεύματα του Τύπου, από ανακοινώσεις επιστημονικών ενώσεων και θεσμικών φορέων για τα Αναλυτικά Προγράμματα και τα νέα σχολικά βιβλία. Όλα είναι ευπρόσδεκτα, εξετάζονται με την απαιτούμενη προσοχή και, εφόσον διαπιστωθεί στα σχολικά εγχειρίδια ύπαρξη λαθών γίνονται οι απαιτούμενες διορθώσεις.
Παράλληλα, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει σχεδιάσει, και σύντομα θα θέσει σε εφαρμογή, πρόγραμμα συστηματικής αξιολόγησης του νέου εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο περιλαμβάνει το τρίπτυχο: βιβλίο μαθητή, βιβλίο εκπαιδευτικού, ποικίλο υποστηρικτικό υλικό (λογισμικό, χάρτες, λεξικά, τετράδια εργασιών). Με βάση κριτήρια παιδαγωγικά και επιστημονικά, η τελική αξιολόγηση των βιβλίων θα προκύψει από τη διδακτική πράξη (με κύριους συντελεστές τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές) και σε συνθήκες πραγματικές, δηλαδή στη σχολική αίθουσα. Αρχικά θα αξιολογηθούν τα νέα βιβλία που διδάσκονται στα σχολεία το σχολ. έτος 2006-2007 και θα ακολουθήσει αξιολόγηση και των βιβλίων που για πρώτη φορά θα διδαχθούν το σχολ. έτος 2007-2008.
Σχετικά με την εκτενή κριτική και τις επιφυλάξεις που διατυπώνονται για το περιεχόμενο του βιβλίου της Ιστορίας της Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εκτιμά ότι το βιβλίο αυτό θα πρέπει να αξιολογηθεί κατά προτεραιότητα στο ειδικό πρόγραμμα αξιολόγησης των νέων βιβλίων από την ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα. Τα όποια επικριτικά σχόλια και οι διαμαρτυρίες που διατυπώνονται είτε με δημοσιεύματα στον Τύπο είτε με συγκέντρωση υπογραφών, δεν μπορεί και δεν πρέπει να οδηγήσουν το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να εισηγηθεί στην Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων την απόσυρση του συγκεκριμένου βιβλίου, γιατί, εκτός των άλλων, με τον τρόπο αυτό ακυρώνεται η θεσμική λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που περιλαμβάνει φυσικά την αξιολόγηση και αυτού του διδακτικού βιβλίου από τη διδακτική πράξη και εμπειρία.
Πέραν όλων αυτών, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο προτίθεται, αφού αξιολογήσει στα εντεταλμένα του όργανα επιστημονικές και παιδαγωγικές παρατηρήσεις και κριτικές, να αποστείλει διευκρινιστική εγκύκλιο σε όλα τα σχολεία, μέσω της Διεύθυνσης Σπουδών του ΥΠΕΠΘ. Εξετάζεται, επίσης, η δυνατότητα να διανεμηθεί ήδη για την τρέχουσα σχολική χρονιά (2006-07), το CD-ROM που έχει ετοιμάσει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ως υποστηρικτικό υλικό για το μάθημα της Ιστορίας της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού, το οποίο είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα www.pi-schools.gr. To CD-ROM αυτό παρέχει άφθονο πληροφοριακό υλικό, εμπλουτισμένο με προσομοιώσεις, ηχητικά τεκμήρια αλλά και απεικονίσεις για θέματα όπως: Μάχη στην Αλαμάνα, Μάχη της Γραβιάς, Μάχη στα Δερβενάκια, Έξοδος του Μεσολογγίου, Μικρασιατική καταστροφή, Έπος του ’40 κ.ά.
Τέλος, επισημαίνουμε ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θέτει ως αποκλειστικό γνώμονα της λειτουργίας του την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, καθώς και την επιστημονική και παιδαγωγική κατοχύρωση μέσων και μεθόδων. Αλλά, επειδή ο χώρος της εκπαίδευσης -και σ’ αυτό όλοι ανεξαιρέτως οφείλουμε να είμαστε σύμφωνοι- είναι εξαιρετικά ευαίσθητος, οι όποιες παρατηρήσεις και υποδείξεις σε θέματα σχολικών βιβλίων πρέπει να είναι προσεκτικά και με σαφήνεια διατυπωμένες καθώς και παιδαγωγικά και επιστημονικά τεκμηριωμένες. Γιατί η εκ των προτέρων απόρριψη ή η επιθετικά κριτική στάση αποπροσανατολίζει από τον κοινό στόχο που είναι καλύτερη εκπαίδευση και ουσιαστική παιδεία για όλους τους μαθητές.
|