ΟΛΜΕ ΑΣΓΜΕ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛ. ΓΟΝΕΩΝ Ν. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ ΠΑΝ. ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΧ. ΣΥΝ. ΟΡΓ. ΕΝΩΣ. ΕΚΠΑΙΔ. ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Αθήνα, 5/3/07
ΠΡΟΣ: - την Υπουργό Εθν. Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Μ. Γιαννάκου
ΚΟΙΝ: - Πρόεδρο και μέλη της Πανελλήνιας Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητικών Καλλιτεχνικών Αγώνων - ΜΜΕ
Κυρία Υπουργέ,
Τα Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, της ΑΣΓΜΕ, της Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων μαθητών Ν. Θεσσαλονίκης, της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών Σχολείων και του Συντονιστικού Οργάνου Ενώσεων των Εκπαιδευτικών Μουσικής σε σχέση με την πρόσφατη εγκύκλιο της Συντονιστικής Επιτροπής Καλλιτεχνικών Αγώνων, εκτιμούν τα εξής:
Η εν λόγω επιτροπή συμπεριέλαβε στην απόφαση της, που, όπως συνήθως, έφθασε στα σχολεία ελάχιστες μέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης συμμετοχών (20/2/2007), δύο διατάξεις - μνημεία αυθαιρεσίας:
Α. Περιόρισε τον αριθμό των μαθητών που συμμετέχουν σε σύνολα και θα διαγωνιστούν, σε τριάντα άτομα ανά σύνολο(!).
«Ξεχνάει», όμως, ότι τα μουσικά σύνολα προετοιμάζονται για τους αγώνες συχνά από την αρχή κάθε σχολικού έτους, έτσι ώστε η περικοπή μαθητών/-τριών, την ύστατη αυτή στιγμή να είναι αδύνατη! Άλλωστε, με ποιο κριτήριο οι υπεύθυνοι καθηγητές/τριες θα αποκλείσουν μαθητές/τριες και πώς θα δικαιολογηθεί αυτός ο αποκλεισμός στους ίδιους/-ες και τις οικογένειές τους; Τέλος, με ποια αξιοπιστία θα ζητήσουν τη συμμετοχή τους την επόμενη σχολική χρονιά και σε ποια συμπεράσματα θα οδηγηθούν οι μαθητές/-τριες και οι γονείς για την ποιότητα της Δημόσιας Εκπαίδευσης; Τονίζουμε εδώ ότι βασικός σκοπός των αγώνων είναι η συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών/-τριών και η επαφή τους με τις Τέχνες, όπως, επίσης, η δημιουργική έκφραση και η καλλιτεχνική δημιουργία.
Β. Απέκλεισε από τους φετινούς καλλιτεχνικούς αγώνες το αρχαίο θέατρο (!) «Ξεχνάει», όμως, με την πρωτοφανή αυτή υπουργική απόφαση, ότι η προετοιμασία των θεατρικών παραστάσεων μετράει ήδη πολλούς μήνες δουλειάς. Αντί να επιβραβεύσει την προσπάθεια μαθητών/-τριών και εκπαιδευτικών, τους αποκλείει και τους θέτει στο περιθώριο, στερώντας τους τη δυνατότητα να συναντηθούν με παιδιά άλλων σχολείων και να αποκομίσουν πολύτιμες διδακτικές εμπειρίες από αυτή τους την συμμετοχή. Πώς οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί θα δικαιολογήσουν στους έφηβους μαθητές/-τριες τους και αυριανούς πολίτες την αυθαίρετη απόφαση του ΥΠΕΠΘ, ως υπάλληλοι ή ως λειτουργοί της δημόσιας εκπαίδευσης; Και βέβαια, πώς είναι δυνατόν να αποκλείεται το αρχαίο δράμα από τους μαθητικούς διαγωνισμούς στην Ελλάδα; Θα αποκλειόταν ποτέ ο Σαίξπηρ από έναν αντίστοιχο διαγωνισμό στη Βρετανία;
Εκτός από την παροιμιώδη προχειρότητα, την αβάσταχτη ελαφρότητα και την καλλιτεχνική ανεπάρκεια της Συντονιστικής, κατά τα λοιπά, Επιτροπής των Μαθητικών Καλλιτεχνικών Αγώνων, ευθύνες έχει και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ και η κυβέρνηση για την πολιτική που ακολουθούν στη δημόσια παιδεία. Συγκεκριμένα:
Η κλιμακούμενη, χρόνο με τον χρόνο, αποψίλωση του περιεχομένου, η ανεπάρκεια στη στελέχωση και προπάντων η μείωση του προϋπολογισμού των Καλλιτεχνικών Αγώνων αποδεικνύουν και στον πιο καλόπιστο τη σταδιακή απαξίωση του θεσμού. Ο πολιτισμός εντάσσεται στις «πολυτελείς δαπάνες», αποσυνδέεται από την καλλιτεχνική δημιουργία των ίδιων των μαθητών/-τριών και εγκαταλείπεται στις αδηφάγες ορέξεις των χορηγών.
Η πολιτική αυτή πλήττει άμεσα την όποια εναπομείνασα δημιουργικότητα και καλλιτεχνική έκφραση στα σχολεία και επιταχύνει την υποβάθμιση του μορφωτικού τους ρόλου. Εντέλει τα μετατρέπει σε ατέρμονα εξεταστικά κέντρα, διότι προφανώς υποσκάπτοντας την πολιτιστική διάσταση της εκπαίδευσης δε διαμορφώνει πολίτες αλλά πιστοποιημένους «απασχολήσιμους».
Κυρία Υπουργέ, Οι φορείς που συνυπογράφουμε αυτό το υπόμνημα απαιτούμε τα παρακάτω:
Α. Να αλλάξουν άμεσα οι σχετικές διατάξεις της υπουργικής απόφασης, που, εκτός των άλλων, δημιουργούν άνισους όρους συμμετοχής στον διαγωνισμό.
Σε κάθε περίπτωση όμως πρέπει να διαμορφωθεί νέο ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, αφού προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος με τις οργανώσεις μας.
Β. Να χρηματοδοτηθεί επαρκώς ο θεσμός των Μαθητικών Καλλιτεχνικών Αγώνων και να αναστραφεί η πορεία απαξίωσής του.
Γ. Ο προγραμματισμός και οι όροι συμμετοχής στους Καλλιτεχνικούς Αγώνες να συμπεριλαμβάνουν τις προτάσεις των εκπαιδευτικών φορέων και να διαμορφώνονται έγκαιρα στην αρχή της κάθε χρονιάς.
|