ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
Δελτίο Τύπου, Αθήνα, 17 Οκτωβρίου 2007
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΛΑΧΟΥ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΛΛΗΝΟΒΡΕΤΤΑΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΛΛΑΓΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΣΤΟ ΝΟΜΟ 2190/1920 ΠΕΡΙ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ
Ο νέος νόμος 3604/2007, που ψηφίστηκε πρόσφατα, για την αναμόρφωση του παλιού νόμου 2190/1920 περί ανωνύμων εταιρειών, αποτελεί μια σημαντική τομή που διαμορφώνει νέα δεδομένα στο «επιχειρείν». Είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση, που αποδεικνύει τη βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει με γοργά βήματα στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, μέσω της απλοποίησης των διαδικασιών για τις εταιρείες, του εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου, της διασφάλισης της διαφάνειας και της εισαγωγής των νέων αντιλήψεων στην εταιρική διακυβέρνηση.
Η κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή, συνεπής στην πολιτική των μεταρρυθμίσεων και της ανάδειξης των υγιών δυνάμεων της οικονομίας, θέτει τις βάσεις, με αυτή τη νομοθετική παρέμβαση, καθώς και με σειρά άλλων, όπως η απλοποίηση του πτωχευτικού δικαίου, για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και τη διαμόρφωση όρων αυτοτροφοδοτούμενης ανάπτυξης. Ι. Δικαιολογητικός λόγος και στόχοι του ψηφισθέντος νόμου. Πιο συγκεκριμένα, η ψήφιση του αναμορφωμένου και τροποποιημένου νόμου περί ανωνύμων εταιριών εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης μεταρρύθμισης που βρίσκεται σε εξέλιξη και έρχεται να συμβάλλει στην αντιμετώπιση μιας σειράς από διαρθρωτικά προβλήματα που υπάρχουν και αφορούν στην «εταιρική καθημερινότητα». Τέτοια είναι, π.χ. η διοικητική κηδεμονία και εποπτεία της ανώνυμης εταιρίας, ο απόμακρος χαρακτήρας του νόμου 2190/1920 προς τους μετόχους και τη μειοψηφία, και το ξεπερασμένο πλέον καθεστώς ευθύνης του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας.
Επιπλέον, η δυναμική της εξέλιξης στους τομείς των εταιριών, της οικονομίας της αγοράς και του ανταγωνισμού επέβαλαν την προσαρμογή του ισχύοντος πλαισίου στα νέα δεδομένα λειτουργίας των αγορών και στο διεθνή ανταγωνισμό, για τους ακόλουθους, κυρίως, λόγους: Πρώτον είχε καταστεί επιτακτική η ανάγκη εναρμόνισης διατάξεων του νόμου 2190/1920 α) με το κοινοτικό δίκαιο γενικότερα και ειδικότερα με την Οδηγία 2006/68 σχετικά με τη σύσταση της ανωνύμου εταιρείας και τη διατήρηση και τις μεταβολές του κεφαλαίου της και εν μέρει με την Οδηγία 2003/58 σχετικά με απαιτήσεις δημοσιότητας, και β) με την πρόσφατη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και των λοιπών διοικητικών δικαστηρίων επί διαφόρων θεμάτων, μεταξύ των οποίων και η μορφή του καταστατικού ανωνύμου εταιρείας.
Δεύτερον, επιτακτική ήταν η ανάγκη συμπλήρωσης των κείμενων διατάξεων με εισαγωγή νέων θεσμών, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα τηλεδιάσκεψης στις συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου και της γενικής συνέλευσης, που, εκτός των άλλων, διευρύνουν τις εταιρικές δυνατότητες, εκσυγχρονίζουν και διευκολύνουν τη λειτουργία ανωνύμων εταιρειών. Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό, ότι η κυβέρνηση επέλεξε να μην αλλάξει τελείως τον παλιό νόμο. Επελέγη η διατήρηση του νόμου 2190/1920 με τροποποιήσεις πάνω στο γνωστό κείμενο, προκειμένου να καταστεί ευχερέστερη η χρήση του, λόγω της διατήρησης των γνώριμων διατάξεων, αλλά και της αρίθμησής τους.
ΙΙ. Καινοτομίες και συγκριτικά πλεονεκτήματα Τα πλεονεκτήματα του νέου νόμου είναι πολλά. Ήδη αρχίζουν και γίνονται γνωστά μέσα σε αυτό το λίγο διάστημα που ισχύει. Αναφέρω χαρακτηριστικά: Πρώτον, μειώνεται δραστικά η διοικητική παρέμβαση στη σύσταση και τη λειτουργία της ανώνυμης εταιρείας.
Η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες στον ευρωπαϊκό χώρο, που διατηρεί τη διοικητική κηδεμονία και εποπτεία της ανώνυμης εταιρίας, η οποία με το νέο νόμο περιορίζεται. Τώρα, πλέον, μειώνονται δραστικά τα γραφειοκρατικά εμπόδια και οι καθυστερήσεις.
Δεύτερον, καταβάλλεται μέριμνα για την ενίσχυση της θέσης των μετόχων. Κάτι τέτοιο αποτελεί κίνητρο επενδύσεων και δημιουργεί κλίμα εμπιστοσύνης στην αγορά. Η ενίσχυση, όμως, δεν είναι απότομη και έντονη, διότι διαφορετικά θα ελλόχευε ο κίνδυνος ανατροπής ισορροπιών και προσδοκιών στις επιχειρήσεις, με δυσμενή αποτελέσματα. Αντιθέτως, είναι απόλυτα σταθμισμένη με βάση την μέχρι σήμερα εμπειρία.
Τρίτον, διευρύνονται τα περιθώρια καταστατικών διαμορφώσεων. Τούτο σημαίνει ότι δίνεται η δυνατότητα στους μετόχους να διαμορφώνουν ελεύθερα κάποια επιμέρους θέματα στο καταστατικό ή να προβλέπουν διαφορετικές ρυθμίσεις στο καταστατικό από ορισμένα αναφερόμενα στον νόμο.
Τέταρτον, εισάγονται ρυθμίσεις που διευκολύνουν τις επιχειρηματικές επιλογές των ενδιαφερομένων ή απλοποιούν τη σύσταση και τη λειτουργία της εταιρίας, όπως για παράδειγμα, η δυνατότητα ίδρυσης μονοπρόσωπης ανώνυμης εταιρίας, η αύξηση των δυνατοτήτων έκδοσης προνομιούχων μετοχών και η αναμόρφωση της διαδικασίας μείωσης του μετοχικού κεφαλαίου.
Πέμπτον, αναθεωρούνται ορισμένα μείζονος σημασίας ζητήματα του δικαίου των ανωνύμων εταιρειών και ρυθμίζονται επιμέρους ζητήματα. Τέτοια ζητήματα, για παράδειγμα, αποτελούν το καθεστώς ευθύνης του διοικητικού συμβουλίου, καθώς και το καθεστώς ακυρότητας ή ακυρωσίας των αποφάσεων της γενικής συνέλευσης, τα οποία αναθεωρούνται, διευκρινίζονται και εκσυγχρονίζονται.
Τέλος, προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για την ομαλή μετάβαση στις νέες ρυθμίσεις. Όλες αυτές οι τομές που προωθήσαμε αποτελούν μια αναγκαία πλατφόρμα, ώστε η κάθε επιχείρηση, η κάθε Ανώνυμη Εταιρεία να μπορεί να κινηθεί σε ένα απόλυτα διεθνοποιημένο και έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Η κυβέρνηση κάνει πράξη τις δεσμεύσεις της. Δίνει το νέο νομικό πλαίσιο ώστε οι επιχειρηματίες να μπορέσουν να κινηθούν με αποτελεσματικότητα.
Η πολιτεία κάνει το χρέος της, προωθώντας σειρά δράσεων για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.
Σας δίνουμε πλέον τη σκυτάλη, με το δυναμισμό των επιχειρήσεών σας, να ενισχύσουμε την οικονομία, να τονώσουμε την κοινωνική συνοχή με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: «ανάπτυξη παντού, ανάπτυξη για όλους».
Σ’ αυτή τη μεγάλη προσπάθεια σας θεωρούμε όλους πολύτιμους εταίρους.
|