ΥΠΟΥΡΓΕΙΟN ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Αθήνα, 14 Νοεμβρίου 2007
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΙΤΡΟΠΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ κ. J. FIGEL ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΠΙΤΡΟΠΟ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑΣ κ. L. ΟRBAN, ΣΗΜΕΡΑ 14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2007
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σήμερα κατά την πρώτη μου παρουσία εδώ ως Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων είχα την ευκαιρία να δω τους δύο Επιτρόπους, τον Επίτροπο για τα θέματα Μορφωτικών Υποθέσεων και επίσης τον Επίτροπο για τα θέματα της Πολυγλωσσίας.
Συζητήσαμε μια ευρεία γκάμα θεμάτων που ενδιαφέρουν και την Ε.Ε. αλλά και την Ελλάδα και συμφωνήσαμε βεβαίως σε ορισμένα ζητήματα να συνεργαστούμε και δημιουργικά και θα έλεγα και επιθετικά με την καλή του όρου έννοια για να μπορέσουμε να επιτύχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και όσον αφορά την προώθηση των προτεραιοτήτων των ευρωπαϊκών, αλλά και όσον αφορά την προώθηση των προτεραιοτήτων των ελληνικών, των εθνικών μας προτεραιοτήτων.
Όσον αφορά τον Επίτροπο για τα θέματα της εκπαίδευσης, του έδωσα μια εικόνα για το πως προχωράει η μεταρρύθμιση στην Ελλάδα. Ήδη τα περισσότερα σημεία της Μπολόνια τα έχουμε εναρμονίσει στην εσωτερική μας νομοθεσία, στο θεσμικό μας πλαίσιο και αυτό αναγνωρίζεται και από την Ε.Ε.
Η μεταρρύθμιση έχει αρχίσει να εφαρμόζεται σε πολλά σημεία του νόμου πλαισίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη αντίστοιχη πρωτοβουλία και στην πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια.
Του εξήγησα επίσης μια σειρά από καινοτόμες δράσεις οι οποίες προσδιορίζουν την πολιτική μας, οι οποίες υπακούουν στον τίτλο Έλληνας πολίτης της Ευρώπης, Έλληνας πολίτης του κόσμου.
Αυτές οι καινοτόμες δράσεις ουσιαστικά κουμπώνουν πάνω σε 5 βασικά σημεία. Είναι η ανθρωποκεντρική εκπαίδευση που δίνει ιδιαίτερο βάρος στη στήριξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες και στην ένταξη τους όχι μόνο στο εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και στην αγορά εργασίας. Είναι η στήριξη των κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων, δηλαδή Ρομ, πρόσφυγες, παλιννοστούντες ομογενείς και η μειονοτική πολιτική στον χώρο της εκπαίδευσης όπως αυτή εφαρμόζεται με σύγχρονο ευρωπαϊκό τρόπο στην Θράκη.
Ο δεύτερος πυλώνας έχει να κάνει με την περιβαλλοντική εκπαίδευση και πρωτοβουλίες που ετοιμάζουμε να αναπτύξουμε πάνω σ’ αυτή την κατεύθυνση με στόχο πάντοτε την αειφόρο ανάπτυξη.
Ο τρίτος στόχος έχει να κάνει με την γλωσσομάθεια και την πολυγλωσσία. Αυτό αποκωδικοποιείται ως εξής και αυτό ήταν και το κεντρικό σημείο της συζήτησης μας με τον αρμόδιο Επίτροπο για τα θέματα πολυγλωσσίας.
Στα μεν παιδιά της Ελλάδος φροντίζουμε να υπάρχει η προώθηση και η διδασκαλία περισσοτέρων της μιας ευρωπαϊκών γλωσσών. Μιλούμε για τα αγγλικά, τα γαλλικά, τα γερμανικά, τα ισπανικά και τα ιταλικά, ενώ είμαστε μπροστά σε ένα σημείο ότι είμαστε από τις πρώτες χώρες που αρχίζει να διδάσκει, πιλοτικά έστω, γλώσσα γειτονικής χώρας, τα τουρκικά, τα οποία εφαρμόζονται πιλοτικά σε κάποια σχολεία της Θράκης.
Επίσης ένα δεύτερο σημείο αυτής της πολιτικής είναι η προώθηση και η ορθή διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα παιδιά της διασποράς, κυρίως στην τρίτη και τέταρτη γενιά που επιθυμούμε να επανασυνδεθούν με την μητρόπολη.
Τρίτο σημείο της πολιτικής είναι η δημιουργία εδρών ελληνικών σπουδών στα μεγάλα πανεπιστήμια όχι μόνο εντός της Ευρώπης, αλλά και έξω από την Ευρώπη με στόχο την ανάδειξη της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού αλλά και την ενίσχυση του φιλελληνικού ρεύματος.
Και ένα τέταρτο σημείο είναι η δημιουργία ενός δικτύου σχολείων από την ελληνική πλευρά στα Βαλκάνια, σχολείων τα οποία βεβαίως θα προωθούν την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό, παράλληλα όμως θα προωθούν και άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες και θα λειτουργούν δορυφορικά όσον αφορά τα διεθνή πανεπιστήμια της χώρας μας, όπως το Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τα άλλα παραδοσιακά πανεπιστήμια, τα οποία θα φιλοδοξούν να στείλουν φοιτητές είτε για κυρίως σπουδές, είτε για μεταπτυχιακά.
Η συζήτηση που έχει αναπτυχθεί στην Αλβανία, δεν αναφέρομαι μόνο στο Αρσάκειο και άλλων που είναι μια ιδιωτική πρωτοβουλία μη κερδοσκοπική η οποία στηρίχτηκε από την Πολιτεία. Αναφέρομαι και στα άλλα σχολεία που στήριξε πιο άμεσα η Ελληνική Πολιτεία όπως το σχολείο της Κορυτσάς και στο σχολείο της Χειμάρρας όπου διδάσκεται και η ελληνική και η αλβανική αλλά και άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες και όπου αναπτύσσονται και αναδεικνύονται οι αρχές, οι αξίες και τα ιδανικά του ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Κι αυτό βοηθά βεβαίως και στη συνεργασία μεταξύ των λαών, αλλά και στην προώθηση του ευρωπαϊκού μοντέλου στις χώρες που αναζητούν τον βηματισμό τους προς την Ε.Ε. Αντίστοιχες τέτοιες πρωτοβουλίες θα αναπτύξουμε και σε άλλες χώρες της γειτονιάς μας.
Το τέταρτο σημείο της πολιτικής μας έχει να κάνει με την ψηφιακή σύγκλιση, έχει να κάνει δηλαδή με την επιδίωξη και την επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης να στηρίξει την ισότητα της πρόσβασης στα νέα παιδιά, στην κοινωνία της πληροφορίας, δηλαδή την απόκτηση ή την πρόσβαση σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή, την πρόσβαση στο Διαδίκτυο, την γνώση χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή, την εκπαίδευση των εκπαιδευτών αλλά και των εκπαιδευομένων και βεβαίως την ανάπτυξη της κριτικής αντίληψης ώστε τα παιδιά να είναι σε θέση μέσα από την εκπαίδευση αυτή να ξεχωρίζουν τις πληροφορίες εκείνες που είναι χρήσιμες για την εξέλιξη τους, για το όφελος τους και να απομονώνουν τις πληροφορίες εκείνες του Διαδικτύου που δεν είναι χρήσιμες, αλλά μπορεί να είναι και βλαπτικές.
Το τελευταίο σημείο, πυλώνας της πολιτικής μας που μιλάει για τον Έλληνα πολίτη του κόσμου Έλληνα Ευρωπαίο πολίτη, είναι η παιδεία και ο πολιτισμός. Μιλούμε για ένα κοινό πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από την Ε.Ε. και θα εφαρμοστεί από σύμπραξη των 2 Υπουργείων, του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και το Υπουργείο Πολιτισμού, εξοικειώνοντας το παιδί όχι μόνο με το φυσικό περιβάλλον αλλά και με το πολιτιστικό περιβάλλον επιτρέποντας του να διεισδύσει στις αρχές και τις αξίες του ιστορικού μας πολιτισμού, τα ολυμπιακά ιδεώδη και σε όλα αυτά τα οποία προσδιορίζουν τη σύγχρονη αλλά και την κλασική ελληνική ταυτότητα.
Παράλληλα αναφέρθηκα στη συζήτηση που είχα μαζί τους και σε δυο επιμέρους πολιτικές, οι οποίες θα τις «τρέχει» η Νέα Γενιά και θα της δώσει ακόμα μεγαλύτερη έμφαση το επόμενο διάστημα. Είναι το Παρατηρητήριο Επιχειρηματικότητος που βοηθούν τους νέους ανθρώπους να ενταχθούν ευκολότερα στην αγορά εργασίας και είναι και τα Συμβούλια Νέων, που είναι μια διαδικασία που εκπαιδεύει τη Νέα Γενιά στις δημοκρατικές διαδικασίες και τη βοηθά να αποκτήσει μια δημοκρατική συνείδηση μπαίνοντας στην εφαρμοσμένη δημοκρατία από πολύ νωρίς.
Στη συζήτηση που είχα και με τους δυο, συζητήσαμε και επιμέρους ζητήματα. Ενημέρωση για την πορεία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στον Επίτροπο για τα θέματα της εκπαίδευσης, ενώ ενημέρωσα επίσης για τις πρωτοβουλίες που θα μπορούσε η Ελλάδα να αναπτύξει τον Επίτροπο για τα θέματα της πολυγλωσσίας.
Και με τους δυο αποφασίσαμε κάποια στιγμή να ξανασυναντηθούμε για να δρομολογήσουμε πρακτικές πρωτοβουλίες οι οποίες θα κινηθούν κάτω από την ομπρέλα αν θέλετε των πρωτοβουλιών που ήδη αναπτύσσονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Να αρχίσω κάνοντας μία επισήμανση που τη θεωρώ σημαντική: θεώρησα υποχρέωσή μου να ενημερώσω τον Επίτροπο για τα θέματα της εκπαίδευσης και τις προθέσεις μας όσον αφορά τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών. Του εξήγησα τι αναφέρεται στο άρθρο 16 του ελληνικού Συντάγματος, τον ενημέρωσα ότι βρισκόμαστε σε μια διαδικασία αναθεωρήσεως του Συντάγματος, αυτή η Βουλή είναι αναθεωρητική, κανείς βέβαια δεν μπορεί να προβλέψει το αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής, αλλά είναι καλό να είναι γνωστό ότι διάγουμε μια αναθεωρητική Βουλή και παράλληλα του περιέγραψα τις προθέσεις μας και οι προθέσεις μας βεβαίως σε ένα βαθμό προσδιορίζονται από την υποχρέωση τη διεθνή της χώρας να εναρμονίσει την εσωτερική της νομοθεσία στις ευρωπαϊκές οδηγίες αλλά ξεκαθάρισα με σαφήνεια και με ευθύτητα την πρόθεση της ελληνικής Πολιτείας να εμπλέξει το Υπουργείο Παιδείας στην άναρχη αγορά των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών που διαμορφώθηκε τις τελευταίες δεκαετίες. Εξήγησα την απόφαση της ελληνικής Πολιτείας να κάνει χρήση του εθνικού δικαιώματος να νομοθετεί σε ζητήματα εκπαίδευσης και βεβαίως την πρόθεσή μας να προχωρήσουμε λοιπόν σε μία νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία θα επιδιώξει με απόλυτη αυστηρότητα να ελέγξει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα όλων αυτών των δομών που παρέχουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες προκειμένου να τις αντιστοιχήσει με το τυπικό σύστημα εκπαίδευσης και αυτό να γίνει σε κάθε περίπτωση πριν από την εναρμόνιση του ελληνικού θεσμικού πλαισίου στην ευρωπαϊκή οδηγία ώστε σε καμιά περίπτωση να μην πληγωθεί η ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης και σε καμιά περίπτωση να μην αμφισβητηθεί η εγκυρότητα και η ισχύς του ελληνικού Συντάγματος.
|