ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΛ: 210-3393537, 210 3393581 Πέμπτη, 22 Νοεμβρίου 2007
ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗ κ. ΠΡΟΚΟΠΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΙ Η ΚΕΔΚΕ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ POLIS 2007 ΜΕ ΘΕΜΑ «ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΟΤΗΤΑ – ΥΠΟΔΟΜΕΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ» (Συνεδριακό Κέντρο Ιωάννης Βελλίδης)
«Ι. Α. Η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της παραγωγικότητας της Διοίκησης και η καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη είναι στρατηγικοί στόχοι της Διοικητικής Μεταρρύθμισης που βρίσκεται σ’ εξέλιξη, οι οποίοι δεν μπορούν να προωθηθούν με επάρκεια χωρίς την εισαγωγή των εφαρμογών της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και της ευρυζωνικότητας. Β. Για πολλούς οι όροι αυτοί ηχούν μάλλον τεχνικοί και η πρακτική σημασία που περικλείουν δεν είναι αυτονόητη. Θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι η ευρυζωνικότητα συνδέεται με τις γρήγορες συνδέσεις στο Διαδίκτυο, σε ανταγωνιστικές τιμές, στο πλαίσιο των οποίων παρέχεται η δυνατότητα πρόσβασης και χρήσης διαδραστικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών που απαιτούν την ανταλλαγή μεγάλων ποσοτήτων πληροφοριών, φωνής, εικόνας και βίντεο. Γ. Τα οφέλη της ευρυζωνικότητας, τόσο για τον πολίτη όσο και τις επιχειρήσεις, είναι πολλαπλά και εντυπωσιακά: 1. Ο πολίτης πλέον, από το σπίτι του, έχει πρόσβαση σε μία πληθώρα υπηρεσιών που βελτιώνουν αισθητά την ποιότητα της ζωής του. Οι αυξανόμενες υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης οι οποίες τίθενται στη διάθεσή του καθιστούν παρελθόν τις ουρές στα γραφεία των δημοσίων υπηρεσιών και μειώνουν δραστικά τον χαμένο χρόνο σε μετακινήσεις και αναμονή. 2. Η Δημόσια Διοίκηση και η Τοπική Αυτοδιοίκηση εκσυγχρονίζεται με την ηλεκτρονική αποθήκευση του αρχειακού υλικού των δημοσίων υπηρεσιών και με τη διασφάλιση εύκολης πρόσβασης στο σύνολο του υλικού αυτού, ανά πάσα στιγμή. Η δυνατότητα αυτή επιτρέπει τον ανασχεδιασμό όλων των διοικητικών διαδικασιών, εξαλείφοντας τον δαίδαλο των χρονοβόρων παραπομπών από τη μία υπηρεσία στην άλλη και δημιουργώντας ένα πλαίσιο διαφάνειας, μέσα στο οποίο σφυρηλατείται σταδιακά η σχέση εμπιστοσύνης του πολίτη προς το Κράτος. 3. Αλλά και περαιτέρω, η προώθηση της ευρυζωνικότητας έχει πρόσθετη σημασία για μια ευρεία κατηγορία οικονομικών δραστηριοτήτων και συναλλαγών του πολίτη, οι οποίες απαιτούν ταχύτητα, αλλά, κυρίως, ασφάλεια, όπως είναι οι τραπεζικές συναλλαγές και οι αγορές προϊόντων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου. 4. Άλλωστε, σ’ ένα Κράτος ευρυζωνικά διασυνδεδεμένο, η απόσταση των γεωγραφικά απομακρυσμένων περιοχών από το διοικητικό κέντρο εκμηδενίζεται, συμβάλλοντας στην ουσιαστική ενίσχυση της αποκέντρωσης. Αυτό το επιτυγχάνει εξαλείφοντας την ανάγκη της φυσικής παρουσίας στο διοικητικό-οικονομικό κέντρο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν: · Η τηλεϊατρική, που επιτρέπει την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών διάγνωσης και ιατρικής παρακολούθησης, χωρίς την ανάγκη φυσικής παρουσίας εξειδικευμένων γιατρών στον χώρο του ασθενούς. · Η τηλε-εκπαίδευση, που επιτρέπει την επαγγελματική εξειδίκευση κάθε ενδιαφερόμενου, όπου κι αν αυτός διαμένει. 4. Στην πρόσβαση στο διαδίκτυο –όπως την οραματιζόμαστε και τη δρομολογούμε – δεν νοούνται εθνικοί, φυλετικοί, οικονομικοί ή κοινωνικοί περιορισμοί. Η ευρυζωνικότητα διευκολύνει και εμπλουτίζει την κάθε είδους πληροφόρηση, καθιστά ευχερέστερη την επικοινωνία εξ αποστάσεως, παρέχει πολλαπλές ευκαιρίες για ψυχαγωγία, επιτρέποντας ιδίως την πρόσβαση σε οικονομικά μη προνομιούχες ομάδες του πληθυσμού. Συντείνει, έτσι, στη σύσφιξη του κοινωνικού ιστού, με την ενθάρρυνση της ενεργού συμμετοχής στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή ομάδων που συχνά εμφανίζονται περιθωριοποιημένες, όπως, για παράδειγμα, τα άτομα με κινητικές δυσκολίες. 5. Επίσης η ευρυζωνικότητα επιτρέπει τη λειτουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων, που βασίζονται στην ευκολία και την ταχύτητα επικοινωνίας και ανταλλαγής δεδομένων, καθώς και στη δυνατότητα επεξεργασίας μεγάλου όγκου πληροφοριών. Το Διαδίκτυο επέτρεψε στις επιχειρήσεις ν’ αποκτήσουν πρόσβαση σε μία ευρύτατη πελατειακή βάση και σε μεγάλη ποικιλία δυνητικών συνεργατών. Η ευρυζωνικότητα τους παρέχει την ευκαιρία της αναμόρφωσης των επιχειρηματικών τους συναλλαγών, επιλέγοντας πιο αποδοτικές μορφές, την επέκταση του εύρους των δραστηριοτήτων τους και την εξ αποστάσεως δρομολόγηση, εφαρμογή και εποπτεία των δραστηριοτήτων αυτών.
ΙΙ. Ωστόσο, το ποσοστό διείσδυσης της ευρυζωνικότητας στη Χώρα μας είναι ακόμη χαμηλό, σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσοστά στην ΕΕ-15 (0,2% τον Ιούλιο του 2002, 0,85% τον Ιούλιο του 2005, 2,6% τον Ιούλιο του 2006 ) . Το γεγονός αυτό οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στις ελλείψεις και την καθυστέρηση του προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας», το οποίο οργανώθηκε χωρίς συγκεκριμένη στρατηγική και σχέδιο από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Το αποτέλεσμα είναι ότι, όταν αναλάβαμε τα καθήκοντά μας και σπεύσαμε να διαμορφώσουμε ορθολογικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, βρισκόμασταν ήδη στο μέσο της λειτουργίας του Προγράμματος και έπρεπε να πραγματοποιήσουμε κυριολεκτικό «ψηφιακό άλμα», προκειμένου να καλύψουμε το χαμένο έδαφος.
ΙΙΙ. Α. Σε κάθε περίπτωση, ο ρόλος του Κράτους στην ευόδωση αυτής της «ευρυζωνικής επανάστασης» είναι κομβικός. Οι πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει τα τελευταία τριάμισι χρόνια προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ευρυζωνικότητας, με πλήρη σεβασμό στα Δικαιώματα του Ανθρώπου και ιδίως στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, μπορούν να συνοψισθούν σε δύο βασικούς άξονες:
1. Παρεμβάσεις για την ανάπτυξη νέων και την επέκταση των υφισταμένων υποδομών: α. Δημιουργείται σημαντική δημόσια ευρυζωνική υποδομή σε τοπικό επίπεδο. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται έργα, όπως η κατασκευή των Μητροπολιτικών Δικτύων Πρόσβασης των Δήμων. β. Παράλληλα, προωθείται η δράση ενίσχυσης ιδιωτικών επενδύσεων, προϋπολογισμού 210 εκ. € για την ανάπτυξη της ευρυζωνικής πρόσβασης στην Περιφέρεια. Με την ολοκλήρωσή της αναμένεται να έχει επιτευχθεί κάλυψη του πληθυσμού της Χώρας σε ποσοστό άνω του 90%.
2. Παρεμβάσεις για δημιουργία και τη χρήση ευρυζωνικών υπηρεσιών
α. Σχεδιάζονται και εφαρμόζονται νέες υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, πιο ελκυστικές και προσιτές στους πολίτες, αλλά και ηλεκτρονικές υπηρεσίες για τον εσωτερικό εκσυγχρονισμό των δομών και των διαδικασιών του Δημοσίου. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται έργα, όπως η δημιουργία των Δημοτικών Διαδικτυακών Πυλών και το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Εθνικού Δημοτολογίου, στα οποία θα αναφερθώ αναλυτικότερα παρακάτω. β. Ενισχύονται ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα της δημιουργίας εμπορικά διαθέσιμων ευρυζωνικών υπηρεσιών. Αντιπροσωπευτικό δείγμα της κατηγορίας αυτής είναι η δράση ενίσχυσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων που εκτελεί η «Κοινωνία της Πληροφορίας A.E.», για υπηρεσίες όπως η τηλεόραση μέσω διαδικτύου ή η ηλεκτρονική ξενάγηση σε χώρους τουριστικού ενδιαφέροντος.
Β. Τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας είναι κάτι παραπάνω από θεαματικά: Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας, ο βαθμός των ευρυζωνικών συνδέσεων, από 0,2% που ήταν το 2002 και 0,85% τον Ιούλιο του 2005 εκτινάχθηκε στο 6,85% τον Ιούλιο του 2007 και σήμερα έφθασε περίπου στο 7%, ποσοστό που αποτελούσε εθνικό στόχο για το τέλος του 2008! Αυτό σημαίνει ότι, μέσα σε δύο περίπου χρόνια, το ποσοστό της διείσδυσης οκταπλασιάσθηκε. Και αυτό το ποσοστό αύξησης είναι πολλαπλάσιο του αντίστοιχου ποσοστού που παρατηρείται στις ΕΕ-15 και ΕΕ-25. Το συνολικό μέγεθος ευρυζωνικών γραμμών ανέρχεται σε 7.606.983, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 156,39% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και κατά 56% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο. Με άλλα λόγια, τους τελευταίους μήνες περισσότερες από 2.066 νέες συνδέσεις πραγματοποιούνται σε ημερήσια βάση για κάθε μια από τις 5 εργάσιμες ημέρες της εβδομάδας. Και οι προοπτικές για το άμεσο μέλλον είναι ευοίωνες, ιδίως με τη θέση σε πλήρη εφαρμογή της στρατηγικής για την περίοδο 2007 – 2013, με αντικείμενο την «Ψηφιακή σύγκλιση» της Χώρας με την ΕΕ αξιοποιώντας τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ)». Γ. Με τον τρόπο αυτόν, η εφαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας υπερβαίνει το στάδιο της απλής αυτοματοποίησης ορισμένων συναλλαγών με τη Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία μόνο βραχυπρόθεσμα και περιορισμένης εμβέλειας οφέλη μπορεί να εγγυηθεί. Πρόκειται, στην ουσία, για μία ευρύτερη και συστηματικότερη πρακτική, η αδιάλειπτη υιοθέτηση της οποίας σηματοδοτεί τη μετάβαση από την «Κοινωνία της Πληροφορίας» στην Ψηφιακή Κοινωνία. Η στρατηγική αυτή συμπυκνώνεται στην εντατικοποίηση της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών και ιδίως των ψηφιακών εφαρμογών. Οι υποδομές για τη δημιουργία συνθηκών ασφαλών ψηφιακών συναλλαγών για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις βασίζονται στη διαμόρφωση Εθνικού Συστήματος Αυθεντικοποίησης, στο οποίο θα συνδεθούν όλα τα επιμέρους ψηφιακά συστήματα που αναπτύσσουν οι δημόσιοι φορείς. Το Σύστημα αυτό διαρθρώνεται σε τρία μέρη: · Το Δίκτυο «Σύζευξις». Σ’ αυτό θα συνδεθούν όλα τα επιμέρους ψηφιακά συστήματα που αναπτύσσουν οι δημόσιοι φορείς, διαμορφώνοντας ασφαλείς προϋποθέσεις για την ανάπτυξη των ψηφιακών συναλλαγών, σε συνδυασμό και με την εισαγωγή της ηλεκτρονικής υπογραφής. · Η Κεντρική Δικτυακή πύλη «ΕΡΜΗΣ», που αποτελεί το σημείο αναφοράς όλου του συστήματος και λειτουργεί ως υπηρεσία μιας στάσης για την ψηφιακή επικοινωνία των πολιτών και των επιχειρήσεων με τη Δημόσια Διοίκηση. Η ψηφιακή πύλη δεν θ’ αντικαταστήσει τους διαδικτυακούς τόπους των φορέων αλλά θα λειτουργήσει ως ψηφιακός δρομολογητής, οδηγώντας τους πολίτες στα κατάλληλα σημεία επαφής. Δηλαδή θα υπάρχει ένα συγκεκριμένο σημείο αναφοράς, η Εθνική Πύλη, το οποίο θα συνδέει τον ενδιαφερόμενο αυτόματα με τους κατάλληλους, αλλά διάσπαρτους και ασύνδετους μεταξύ τους σήμερα, δημόσιους δικτυακούς τόπους, έτσι ώστε να λαμβάνει τις πληροφορίες, τις υπηρεσίες και τα προϊόντα του Δημοσίου που επιθυμεί με μια μόνο πρόσβαση. · Η διαχείριση των ψηφιακών πιστοποιητικών του Δημοσίου. Το Δίκτυο «ΣΥΖΕΥΞΙΣ» εξασφαλίζει 50.000 ψηφιακά πιστοποιητικά (υπό μορφή κάρτας) σε ισάριθμους δημόσιους υπαλλήλους. Με τον τρόπο αυτόν παρέχεται η δυνατότητα της ηλεκτρονικής διακίνησης του εγγράφου, με ταυτόχρονη θέση της υπογραφής πάνω σε αυτό με ηλεκτρονικό τρόπο, χωρίς να τίθεται θέμα γνησιότητας του, αφού η διακίνηση θα γίνεται από τους ανωτέρω εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους με τη χρήση του ψηφιακού πιστοποιητικού (κάρτας). Η ηλεκτρονική αυτή διακίνηση συνεπάγεται μεγάλη επιτάχυνση της διαδικασίας έκδοσης και αποστολής του εγγράφου και συμβάλλει σημαντικά στην καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Στόχος μας είναι να ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες πριν από το τέλος του έτους, οπότε θ’ ανοίξει ο δρόμος για ασφαλείς, έγκυρες και ενυπόγραφες ψηφιακές συναλλαγές, οι οποίες θα αντικαταστήσουν έγγραφα, τις χειρόγραφες υπογραφές και τις κρατικές σφραγίδες.
IV. Ψηφιακή Αυτοδιοίκηση στην υπηρεσία του πολίτη Α. Στο πλαίσιο της πολιτικής μας για τη θωράκιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δώσαμε έμφαση στη διασφάλιση της συμμετοχής της στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και στη δημιουργική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, αφού είναι και ο φορέας με τη μεγαλύτερη συναλλακτική επαφή με τον πολίτη σε καθημερινή βάση. Με τον τρόπο αυτόν, στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Ψηφιακής Στρατηγικής μας (2006-2013), προωθούμε, σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία της Κοινωνίας της Πληροφορίας, την παρέμβαση «Ψηφιακή Αυτοδιοίκηση», ύψους 60 εκ. ευρώ. Στόχος της είναι η ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, ιδιαίτερα εκείνων της Περιφέρειας, η ενίσχυση της διαφάνειας στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων, αλλά και η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες, με ιδιαίτερα φιλικό τρόπο, αφού την υλοποίηση της πρωτοβουλίας αναλαμβάνουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης όλης της Χώρας. Στις ψηφιακές υπηρεσίες εντάσσεται και η εισαγωγή από τους ΟΤΑ εφαρμογών για ηλεκτρονικές συναλλαγές, με τη βοήθεια των οποίων κάθε πολίτης θα μπορεί να εξοφλεί τυχόν πρόστιμα από παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και κάθε επιχείρηση τους δημοτικούς φόρους ή τα απαιτούμενα παράβολα για άδειες ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων. Οι πολίτες της Περιφέρειας θα έχουν επίσης, ηλεκτρονική πρόσβαση σε υπηρεσίες των ΟΤΑ που ως τώρα απαιτούσαν προσωπική παρουσία και χάσιμο χρόνου, όπως η μεταβολή στοιχείων στα αρχεία του δημοτολογίου και η υποβολή αιτήσεων για ηλεκτρονική έκδοση βεβαιώσεων και πιστοποιητικών (πχ. οικογενειακής κατάστασης, μεταδημότευσης, μόνιμης κατοικίας, αντίγραφου ληξιαρχικής πράξεως κλπ.). Αλλά και περαιτέρω από τις ανωτέρω ψηφιακές εφαρμογές θα διευκολυνθούν και οι ίδιοι ΟΤΑ σε ό,τι αφορά τη διαχείριση και διοίκηση των τοπικών υποθέσεων. Για παράδειγμα, στις υπηρεσίες που θα εφαρμοσθούν στο πλαίσιο της «Ψηφιακής Αυτοδιοίκησης» περιλαμβάνεται η διαχείριση δημοτικών χώρων στάθμευσης (parking) με ηλεκτρονικά μέσα, η διαχείριση στόλου οχημάτων (δημοτικές συγκοινωνίες ή απορριμματοφόρα), η ενημέρωση με συστήματα τηλεματικής για τις διαδρομές κλπ. Σε δεύτερη φάση, μάλιστα, θα προστεθεί και μια σειρά άλλων υπηρεσιών που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος (παρακολούθηση με ηλεκτρονικά μέσα ευαίσθητων περιοχών, για την πρόληψη καταστροφών) και τον τομέα της υγείας (υπηρεσίες προληπτικής ιατρικής και τηλεϊατρικής, για κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών).
Β. Στο πλαίσιο αυτό η «Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.» έχει εντάξει σειρά έργων καθημερινότητας, με τα οποία η Τοπική Αυτοδιοίκηση πραγματοποιεί το άλμα από τον «ψηφιακό αναλφαβητισμό», στον οποίο την είχαν καταδικάσει οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ στις «ψηφιακές συναλλαγές» και την «ψηφιακή γνώση». Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στα ακόλουθα έργα: · Εθνικό Δημοτολόγιο: Πρόκειται για έργο εθνικής εμβέλειας, ύψους 3,439 εκ. €, με κύριο αντικείμενο τη συνένωση των υφιστάμενων δημοτολογίων των Δήμων και Κοινοτήτων όλης της Χώρας και τη δημιουργία μιας κεντρικής βάσης δεδομένων στο ΥΠ.ΕΣ., με συγκεκριμένες ποιοτικές προδιαγραφές κοινές για όλους τους ΟΤΑ. Το έργο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2005 και η λήξη του οριοθετείται τον Νοέμβριο του 2008. Πρακτικά, η λειτουργία του Εθνικού Δημοτολογίου συμβάλλει σημαντικά στην απλούστευση των διαδικασιών συναλλαγής του πολίτη με τη Δημόσια Διοίκηση και διευκολύνει και επιταχύνει το έργο πολλών φορέων του Δημόσιου που κάνουν χρήση στοιχείων δημοτολογίου, όταν παρέχουν υπηρεσίες προς τους πολίτες. Το Εθνικό Δημοτολόγιο αναδεικνύεται στη «σπονδυλική στήλη» ενός, λειτουργικά ενιαίου, πληροφοριακού συστήματος για τη Δημόσια Διοίκηση. Μέσω αυτού, είναι δυνατή η παροχή ορθών και έγκυρων στοιχείων σε μια σειρά από βάσεις δεδομένων δημοσίων φορέων, οι οποίοι χρησιμοποιούν μέρος των στοιχείων που είναι διαθέσιμα στο Δημοτολόγιο (π.χ. Υπουργείο Εσωτερικών, Στρατολογία, Ασφαλιστικοί Οργανισμοί, Αστυνομία, Στατιστική Υπηρεσία, Υπ. Οικονομίας και Οικονομικών, κλπ.) για τη διεκπεραίωση του καθημερινού έργου τους (π.χ. κατάρτιση εκλογικών καταλόγων, η οποία θα γίνεται πλέον αυτόματα ενώ εξαλείφονται πλήρως οι διπλοεγγραφές, κατάρτιση στρατολογικών πινάκων, χρήση διαφόρων τύπων πιστοποιητικών, έκδοση και χρήση στατιστικών αναφορών, κλπ). Με τον τρόπο αυτόν καταργείται σταδιακά η τήρηση χειρόγραφων δημοτολογίων, δεν απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία πολιτών σε υπηρεσίες για θέματα αστικής και δημοτικής κατάστασης και καταργείται σειρά πιστοποιητικών αστικής και δημοτικής κατάστασης, ενώ δημιουργείται το υπόβαθρο για τη μελλοντική κοινή επεξεργασία στοιχείων Δημοτολογίου, Μητρώου Αρρένων, Ληξιαρχείων και Εκλογικών Στοιχείων. Σημειώνεται ότι έχει ήδη παραληφθεί, εγκατασταθεί και λειτουργεί πλήρως στο ΥΠ.ΕΣ., ο κεντρικός εξοπλισμός του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ), καθώς και το σύνολο των κεντρικών εφαρμογών λογισμικού. Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί η εκπαίδευση των στελεχών του ΥΠ.ΕΣ., τα οποία διαχειρίζονται το ΟΠΣΕΔ. Επιχειρησιακά το ΟΠΣΕΔ, είναι διαθέσιμο πλέον, ώστε οι ΟΤΑ να ενταχθούν σε αυτό (αποστέλλοντας το σύνολο των στοιχείων δημοτολογίου τους), αφετέρου δε τρίτοι φορείς να αντλούν στοιχεία από το Εθνικό Δημοτολόγιο στο πλαίσιο της διαλειτουργικότητας. Η εγκατάσταση των νέων εφαρμογών στους ΟΤΑ άρχισε τον Μάιο του 2007, και ήδη περίπου 70 ΟΤΑ ανά τη Χώρα, λειτουργούν πιλοτικά. Σ’ εξέλιξη βρίσκεται η εκπαίδευση των στελεχών των ΟΤΑ στον χειρισμό των νέων εφαρμογών, που γίνεται κατά την διάρκεια ολοήμερων σεμιναρίων, από εξειδικευμένα στελέχη του Αναδόχου. Μέχρι στιγμής έχουν παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια 420 ΟΤΑ, ενώ συνολικά 750 περίπου ΟΤΑ προβλέπεται να εκπαιδευτούν μέχρι τέλος Νοεμβρίου. · Δημοτικές Διαδικτυακές Πύλες: Το έργο αυτό παρέχει τη δυνατότητα στους μικρούς και μεσαίους Δήμους της Χώρας την ευκαιρία να εκσυγχρονίσουν τις υπηρεσίες τους και να ενισχύσουν την εξωστρέφειά τους, προβάλλοντας ένα φιλικό και εύχρηστο διαδραστικό κανάλι εξυπηρέτησης προς τους δημότες και τις τοπικές επιχειρήσεις μέσω διαδικτύου. Το έργο εκτελείται, σ’ αυτή τη φάση, σε 450 και πλέον Δήμους πληθυσμού μικρότερου των 20.000 κατοίκων σε όλη την Επικράτεια και έχει προϋπολογισμό 28,9 εκ. ευρώ. Οι Δημοτικές Διαδικτυακές Πύλες επιτρέπουν την δυναμική πληροφόρηση του πολίτη, την παροχή αλληλεπιδραστικών υπηρεσιών, όπως ηλεκτρονικές αιτήσεις για έκδοση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων, αιτήματα και καταγγελίες πολιτών, ενημέρωση δικαιούχων κλπ., καθώς και υπηρεσιών ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών συναλλαγών, όπως πληρωμή δημοτικού φόρου, πληρωμή προστίμων ΚΟΚ, πληρωμή τελών ύδρευσης κ.ά. · Επίσης εκτελούνται και τα έργα Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Ειδικού Ληξιαρχείου, δημιουργία Δημόσιων Κέντρων Πληροφόρησης σε 29 Δημοτικές Βιβλιοθήκες, ενώ έχει προχωρήσει η σύνδεση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με το Εθνικό Δίκτυο «ΣΥΖΕΥΞΙΣ», το οποίο έχει αρχίσει ήδη να λειτουργεί και να εξυπηρετεί 2.000 φορείς του Δημοσίου, ενώ σύντομα θα επεκταθεί και σε άλλους 900. Το Δίκτυο «ΣΥΖΕΥΞΙΣ» καλύπτει όλες τις προηγμένες τηλεματικές υπηρεσίες (τηλεφωνία, τηλεδιάσκεψη, Διαδίκτυο, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο κλπ.) και επιτρέπει τη γρήγορη και ασφαλή επικοινωνία και μεταφορά δεδομένων, ήχου και εικόνας ανάμεσα στους φορείς της Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης με μηδενικό κόστος. Γ. Αλλά και περαιτέρω, προβλέφθηκε η ουσιαστική συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο ειδικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση», το οποίο εφαρμόζεται για πρώτη φορά και καλύπτει όλη την 4η προγραμματική περίοδο. Το πρόγραμμα αυτό, ύψους 631 εκ. ευρώ, επικεντρώνεται στην αναβάθμιση του θεσμικού περιβάλλοντος όπως Δημόσιας Διοίκησης, αλλά και τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων διοικητικών δομών, με γνώμονα την καταπολέμηση όπως γραφειοκρατίας, την απλούστευση και επιτάχυνση των διοικητικών διαδικασιών και την εν γένει αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα, όπως περιφερειακής διοίκησης αλλά και όπως Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Δ. Επίσης έχει ληφθεί μέριμνα για την κατάρτιση και προετοιμασία των στελεχών όπως Τοπικής Αυτοδιοίκησης ενόψει του Δ΄ Κ.Π.Σ. και την εξοικείωσή τους με τις εφαρμογές της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και των ψηφιακών συναλλαγών, ιδίως μέσω των σεμιναρίων του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Ειδικά κίνητρα εξοικείωσης με τις νέες τεχνολογίες έχουν καθιερωθεί και με τον νέο Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων.
V. Απ’ όλα τα παραπάνω προκύπτει ότι τα τελευταία τριάμισι χρόνια έχουν γίνει πολλά και σημαντικά βήματα στον τομέα της προώθησης της ευρυζωνικότητας και της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, πάντοτε με πλήρη σεβασμό στα Δικαιώματα του Ανθρώπου και ιδίως στην προστασία των προσωπικών δεδομένων. Υπάρχουν, βέβαια, πολλά να γίνουν ακόμη. Δεν ισχυριζόμαστε ότι όλα τα προβλήματα έχουν λυθεί. Όμως θα συνεχίσουμε την προσπάθεια για τη σταθερή μετάβαση σε μία διάφανη και συμμετοχική Δημόσια Διοίκηση και Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην υπηρεσία του πολίτη. Μια Διοίκηση, η οποία, με όπλο της τις εφαρμογές της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, μπορεί να συμμετέχει ενεργά και να επηρεάζει ουσιαστικά τις εξελίξεις, αντί να τις ακολουθεί παθητικά, όπως έκανε την προηγούμενη 20ετία. Με αυτές τις σκέψεις θα ήθελα να κηρύξω την έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου σας, το οποίο αποτελεί μία ακόμη ενδιαφέρουσα και εύστοχη πρωτοβουλία της ΚΕΔΚΕ, και να ευχηθώ καλή επιτυχία».
|