ΥΠΟΥΡΓΕΙΟN ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ, Αθήνα, 23 Ιανουαρίου 2008
Συνέντευξη Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη στο ραδιόφωνο του ALPHA 98,9 και στον δημοσιογράφο κ. Μπάμπη Παπαπαναγιώτου
Δημοσιογράφος: Στην τηλεφωνική μας γραμμή έχουμε τον Υπουργό Παιδείας τον κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη. Κύριε Υπουργέ καλημέρα. Υπουργός: Καλή σας μέρα. Δημοσιογράφος: Αν δεν κάνω λάθος σας πετυχαίνουμε στην Ήπειρο. Υπουργός: Είμαι στο δρόμο. Δημοσιογράφος: Είναι ο δεύτερος σταθμός της περιοδείας σας. Γυρνάτε τώρα να δείτε τι γίνεται στα σχολεία γενικώς. Υπουργός: Κοιτάξτε, έχουμε βάλει μία βασική αρχή στον τρόπο λειτουργίας μας, να λειτουργούμε αποκεντρωμένα. Έτσι, τις συνδιασκέψεις των Περιφερειακών Διευθυντών μία φορά τις κάνουμε στο κέντρο παρουσία της διοικήσεως για να επιλύονται πρακτικά ζητήματα και μία φορά τις κάνουμε σε κάποια από τις περιφέρειες της χώρας, συνδυάζοντας τη συνδιάσκεψη με περιοδείες συνήθως στους νομούς, εποπτεύοντας εργοτάξια, εγκαινιάζοντας κάποια έργα, κάνοντας ανακοινώσεις, συζητώντας με γονείς και με εκπαιδευτικούς, βλέποντας τα προβλήματα εκεί ακριβώς όπου υπάρχουν, για να μπορούμε να τα αντιμετωπίζουμε όσο το δυνατόν καλύτερα. Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ πως πάει η εφαρμογή του νόμου-πλαισίου. Έχετε μια πρώτη απολογιστική αποτίμηση; Υπουργός: Ναι, βέβαια. Κοιτάξτε, κάποιες διατάξεις έχουν αρχίσει ήδη να εφαρμόζονται, κάποιες είναι στη διαδικασία να αρχίσουν να εφαρμόζονται και κάποιες χρειάζεται μάχη για να εφαρμοστούν. Ας αρχίσουμε από τις πρώτες. Π.χ. η αρχή της αυτονομίας των ΑΕΙ έχει αρχίσει και λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό, διότι ο έλεγχος νομιμότητας πια των εξελίξεων και των εκλογών των νέων Καθηγητών γίνεται στο Πανεπιστήμιο. Έχουν υπογραφεί όλες οι υποθέσεις που εκκρεμούσαν από το 2005 και τώρα πια όποιος κρίνεται ελέγχεται η νομιμότητα της κρίσης του από τις ίδιες τις Πρυτανικές Αρχές, κάτι που εδραιώνει το δικαίωμα αυτοτέλειας των Πανεπιστημίων. Παράλληλα, το νέο σύστημα εκλογής μελών ΔΕΠ έχει εφαρμοστεί στην πράξη με επιτυχία παρά τις αρχικές αντιδράσεις που υπήρχαν για το 1/3 που προέρχεται από άλλες Σχολές για να αντικειμενοποιήσει την κρίση. Το θέμα του πολλαπλού συγγράμματος έχει ήδη προχωρήσει και η εφαρμογή του θα αρχίσει από το νέο εκπαιδευτικό έτος, απ’ το Σεπτέμβριο, καθώς το σχετικό Π.Δ. έχει υπογραφεί και δημοσιευτεί. Το θέμα του πρότυπου εσωτερικού κανονισμού από εμάς έχει τελειώσει και τις επόμενες μέρες θα υπογραφεί το Π.Δ., ώστε το κάθε Πανεπιστήμιο να βάλει την πινελιά του, γιατί αντιλαμβάνεστε κάθε Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ στη χώρα έχει τη δική του ιδιομορφία. Δημοσιογράφος: Γιατί συναντάει τη μεγαλύτερη δυσκολία; Υπουργός: Υπήρξαν κάποια φαινόμενα θα έλεγα βίαιης αποτροπής δημοκρατικών διαδικασιών μέσα στα Πανεπιστήμια. Θυμίζω την περίπτωση της Παντείου. Σε άλλες Σχολές βέβαια έγιναν εκλογικές διαδικασίες κανονικά με επιτυχία, όπως σε ορισμένα ΤΕΙ της Κρήτης, και σε άλλες είχαμε τέτοιου είδους φαινόμενα όπου μειοψηφίες μπήκαν και διατάραξαν καίγοντας ή παίρνοντας την κάλπη τις εσωτερικές διαδικασίες. Αντιλαμβάνεστε ότι εμείς ως πολιτική ηγεσία αποδοκιμάζουμε τέτοιου είδους βίαιες ενέργειες. Μπορεί αυτή τη στιγμή να αδυνατούμε να παρέμβουμε λόγω του αυτοδιοίκητου του Πανεπιστημίου, άρα καλείται και η πανεπιστημιακή κοινότητα και η ηγεσία του κάθε Ιδρύματος, αλλά και όλο το φοιτητικό κίνημα, να προστατέψει αυτές τις δημοκρατικές διαδικασίες, γιατί ανεξάρτητα από το αν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος με τις διατάξεις αυτού του νόμου, ο νόμος πια είναι νόμος του κράτους, θα πρέπει να εφαρμοστεί και αν έχει κάποιες ατέλειες τότε να τις δούμε στην πράξη και να τις μελετήσουμε. Δημοσιογράφος: Κύριε Στυλιανίδη, υπάρχουν ζυμώσεις κυρίως στα Πανεπιστήμια αλλά και στα σχολεία, που αφορούν μία καινούργια αντίδραση σε μια παραλλαγή του άρθρου 16 που είναι η μορφή των κολλεγίων, τα οποία μετά την πρόσφατη επίσκεψή σας στη Βρετανία θέσατε το θέμα σε μια καινούργια πιο προωθημένη βάση θα έλεγα. Είστε έτοιμος να αντιμετωπίσετε, πρώτον, νέες κινητοποιήσεις που κατά την εκτίμηση των όσων είναι έτοιμοι να κινητοποιηθούν, πάει να ανοίξει παράθυρο στο άρθρο 16 που δε φαίνεται να περνάει από τη Βουλή; Υπουργός: Κοιτάξτε, δεν πρέπει να το συνδέσουμε αυτό με το άρθρο 16. Το άρθρο 16 είναι μία πολιτική επιλογή που πρέπει να γίνει απ’ την αναθεωρητική Βουλή. Ή θα πάμε στην αναθεώρηση, την οποία εγώ προσωπικά πιστεύω, την συνύπαρξη δηλαδή του μη κρατικού με το κρατικό Πανεπιστήμιο ή θα το απορρίψει η Βουλή και θα πάμε με την κείμενη διάταξη και στο μέλλον. Το θέμα της ρύθμισης των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών είναι μία άλλη υπόθεση, συνδέεται και με την προσαρμογή στην ευρωπαϊκή οδηγία. Διότι η ευρωπαϊκή οδηγία τι μας λέει; Ότι καταδικάζεται η Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο διότι παιδιά τα οποία έχουν περάσει απ’ αυτά τα κέντρα, στη συνέχεια πήγαν και σπούδασαν σε ισότιμα Πανεπιστήμια του εξωτερικού, στην Οξφόρδη, στο Κέμπριτζ κλπ, ήρθαν με αυτούς τους τίτλους στην Ελλάδα και θέλουν να ασκήσουν το δικαίωμά τους για ελεύθερη εγκατάσταση και εργασία. Δεν μπορεί οι ελληνικές υπηρεσίες να μην αναγνωρίζουν το πτυχίο αυτών των μεγάλων Πανεπιστημίων. Είναι παράλογο. Αντιλαμβάνεστε ότι πρέπει να προσαρμόσουμε την εσωτερική μας νομοθεσία σε αυτή την οδηγία. Αυτό είναι το ένα ζήτημα. Υπάρχει όμως και ένα άλλο ζήτημα. Δημοσιογράφος: Προσαρμόζοντάς την όμως κύριε Υπουργέ σε ποιο τοπίο; Υπουργός: Αυτό που ισχύει μέχρι τώρα θα συνεχίσει να ισχύει, διότι είναι παράλογο κατά τη γνώμη μου να έρχεται οποιοσδήποτε και να λέει ότι δεν αναγνωρίζω την ποιότητα του πτυχίου ενός τόσο μεγάλου ξένου Πανεπιστημίου. Είναι παράλογο. Μας απομονώνει από την Ευρώπη. Ουσιαστικά καταπατά μερικές βασικές αρχές και βασικούς κανόνες του κοινοτικού δικαίου και στερεί από τη χώρα μας έναν αριθμό Ελλήνων, οι οποίοι έχουν θητεύσει σε ξένα Πανεπιστήμια και οι οποίοι θα μπορούσαν να μεταφέρουν και την τεχνογνωσία τους στη χώρα μας. Το άλλο κομμάτι τώρα είναι τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών αυτά καθεαυτά, τα οποία είναι αλήθεια και έχει δίκιο η κοινωνία σε αυτό και έχει δίκιο να ανησυχεί και το δημόσιο Πανεπιστήμιο και το δημόσιο ΤΕΙ και το φοιτητικό κίνημα. Τα Κέντρα αυτά στο παρελθόν ανοίγανε με απλό άνοιγμα βιβλίων στις τοπικές εφορίες. Δημοσιογράφος: Και με άδεια απ’ τη Νομαρχία. Υπουργός: Και με άδεια απ’ τη Νομαρχία. Παλαιότερα του Υπουργείου Εμπορίου. Το δικαίωμα βέβαια να ανοίξεις ένα Κέντρο και να παρέχεις εκπαιδευτικές υπηρεσίες ή δεξιότητες πάνω σε ένα ζήτημα, είναι δικαίωμα κατοχυρωμένο στο Σύνταγμα που δε μπορεί κανείς να το απαγορεύσει. Αλλά το δικαίωμα να παρέχεις πιστοποιημένους τίτλους μέσα από δομές των οποίων την ποιότητα δεν έχει ελέγξει η πολιτεία, είναι παράλογο και επικίνδυνο. Έρχεται τώρα η πολιτεία, ανταποκρινόμενη σε αυτή τη λαϊκή και κοινωνική απαίτηση, να μπει στο χώρο αυτό δια του Υπουργείου Παιδείας και να βάλει κάποιους όρους και προϋποθέσεις, όπως πριν μερικά χρόνια είχε βάλει για τα ΙΕΚ, για την μεταλυκειακή εκπαίδευση. Να βάλει κάποιους όρους για τον έλεγχο της ποιότητας και θα πρέπει αυτά τα Κέντρα για να μπορούν να παρέχουν μια μορφή πιστοποιημένων τίτλων που δεν θα είναι ισοδύναμη βέβαια με πτυχία Πανεπιστημίου σε καμία περίπτωση. Και ουσιαστικά η νομοθετική μας πρωτοβουλία αυτό θα κάνει, θα ελέγξει την ποιότητα και όποιοι δεν έχουν τις προδιαγραφές θα μείνουν έξω απ’ το παιχνίδι, δε θα παρέχουν δηλαδή τίποτε άλλο παρά μόνο υπηρεσίες. Δημοσιογράφος: Να σας ρωτήσω, επειδή είναι πάρα πολλά τα θέματα τα οποία ελπίζω να έχουμε την ευκαιρία μια άλλη φορά να τα δούμε λίγο πιο διεξοδικά και σε λίγο πιο υγιές περιβάλλον κ. Στυλιανίδη, θα σας ζητήσω στο τέλος ένα σχόλιο και για την υπόθεση Ζαχόπουλου. Γίνανε οι προτάσεις, ακούσαμε και τον κ. Βερέμη, για επαναφορά των εξετάσεων στη Β’ Λυκείου. Τα σκέφτεστε αυτά; Υπουργός: Είχαμε πει από την αρχή της θητείας μας ότι κατά τη διάρκεια αυτής της τετραετίας θα ανοίξει και θεσμικά η συζήτηση για την αποσύνδεση της εισόδου στο Πανεπιστήμιο με την εκπαίδευση που παρέχεται στο λύκειο, στο γυμνάσιο και στο δημοτικό. Ο κ. Βερέμης απ’ ότι ξέρω κατέθεσε μία παλιά του προσωπική πρόταση. Δε σημαίνει βέβαια ότι κάθε πρόταση που κατατίθεται δεν είναι ευπρόσδεκτη. Δημοσιογράφος: Λέω ο προβληματισμός ο δικός σας προς ποια κατεύθυνση είναι; Υπουργός: Ο προβληματισμός ο δικός μου θα αρχίσει να διαμορφώνεται συνθετικά όταν θα ακούσω όλες τις απόψεις. Σε κάθε περίπτωση πιστεύω όμως και αυτή είναι η προσωπική μου άποψη, ότι δε μπορούμε να ταλαιπωρούμε άλλο τα παιδιά μας. Δε μπορούν τα παιδιά να στερούνται ποιοτικής γενικής εκπαίδευσης. Δημοσιογράφος: Είναι ταλαιπωρία οι εξετάσεις; Υπουργός: Κοιτάξτε, δεν μπορούν τα παιδιά να στερούνται γενικής ποιοτικής εκπαίδευσης στην α’ και στη β’ βαθμίδα και τα τρία τελευταία χρόνια της ζωής τους στο Λύκειο δηλαδή, να πεθαίνουν ουσιαστικά από το άγχος για το πώς θα πετύχουν μια θέση σε ένα Πανεπιστήμιο. Δημοσιογράφος: Το οποίο δεν τους εξασφαλίζει και τίποτα. Υπουργός: Που πολλές φορές δεν έχει και επαγγελματικά δικαιώματα κατοχυρωμένα. Δημοσιογράφος: Έτσι είναι. Υπουργός: Θέλω να σας ξεκαθαρίσω και αυτό αποτελεί πολιτική δήλωση ευθεία προς την κοινωνία και προς τους γονείς και τους μαθητές και τους φοιτητές, ότι το πρώτο μας μέλημα σήμερα είναι και γι’ αυτό δουλεύουμε πυρετωδώς εδώ στο Υπουργείο Παιδείας, να κατοχυρώσουμε συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα για κάθε πανεπιστημιακή ή τεχνολογική Σχολή, ΤΕΙ δηλαδή, που υπάρχει στο μηχανογραφικό. Να ξέρει δηλαδή εκ των προτέρων ο κάθε μαθητής σε τι επαγγελματικά δικαιώματα οδηγείται μετά το πέρας των σπουδών του. Δεύτερον, να μπει σε νέα βάση το μάθημα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ώστε να μη διατρέχει η αγωνία τους γονείς και τους μαθητές τι θα γίνει στο μέλλον, να ξέρουν εξ αρχής ποια είναι τα επαγγέλματα που έχουν προοπτική την επόμενη 20ετία στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά και μέσα από ποιες σπουδές μπορούν να οδηγηθούν σε αυτά τα επαγγέλματα. Θεωρώ ότι είναι λυπηρό το φαινόμενο το 85% των επαγγελματικών δικαιωμάτων του μηχανογραφικού, των 450 δηλαδή πανεπιστημιακών ή τεχνολογικών Σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, να οδηγούν στο δημόσιο, όταν το δημόσιο όλοι ξέρουμε ότι τα επόμενα χρόνια θα μπορέσει να απορροφήσει μόλις το 5% απ’ αυτούς οι οποίοι αποφοιτούν. Πρέπει να πούμε την αλήθεια στα παιδιά μας. Δημοσιογράφος: Κύριε Στυλιανίδη, θέλω να σας δεσμεύσω δημοσίως ή να έρθετε μια μέρα εδώ μια ώρα στο στούντιο να κάνουμε μια σε βάθος συζήτηση και να απαντήσετε και στα ερωτήματα των ακροατών μας. Υπουργός: Ευχαρίστως. Δημοσιογράφος: Γιατί νομίζω ότι είναι ένας γόνιμος προβληματισμός και οποίος επιτέλους ας ξεφύγουμε απ’ όλη αυτή τη σαπίλα τη γύρω-γύρω και να δούμε τι γίνεται με τα παιδιά. Υπουργός: Δεν είναι αντικειμενική η γκρίζα εικόνα που πολλές φορές βγάζουμε για το νεανικό μας κόσμο. Μέσα στην εκπαίδευση υπάρχουν αξιολογότατα στελέχη αφοσιωμένα στο έργο τους και μαθητές που πραγματικά είναι αξιέπαινοι και προσπαθούν τιμώντας το δημόσιο ελληνικό σχολείο. Θεωρώ ότι αυτοί είναι οι άνθρωποι που πρέπει να μας εμπνέουν και να μας οδηγούν δεν κάνουμε καλά να τους κλονίζουμε την αυτοπεποίθηση. Θα πρέπει να δείξουμε και τη θετική εικόνα μας προς τα έξω. Δημοσιογράφος: Σε ποιον θα ξεσπάσει όλη αυτή η ιστορία, όλη αυτή η μπόχα κ. Στυλιανίδη; Υπουργός: Εμένα με ενοχλεί ως νέο πολιτικό να παρακολουθώ όλες αυτές τις μέρες μονοθεματικά δελτία, ο κόσμος γύρω μας να αλλάζει και εμείς να ασχολούμαστε μόνο με μία υπόθεση που φαίνεται ότι δεν οδηγεί και πουθενά και που δεν έχει και σχέση κατά τη γνώμη μου άμεση με την ασκούμενη πολιτική. Ειλικρινά πιστεύω ότι θα πρέπει όλοι μας να κάνουμε μια προσπάθεια να αλλάξουμε τη νοοτροπία με την οποία βλέπουμε τα πράγματα. Ο κάθε ένας μας έχει έναν ρόλο. Εμείς οι πολιτικοί έχουμε πάρει κάποιες θέσεις για να παράξουμε συγκεκριμένο έργο που το απαιτεί η κοινωνία που μας εμπιστεύτηκε και οι δημοσιογράφοι θα πρέπει όπως αναδεικνύουν το αρνητικό, να αναδείξουν και το θετικό παράδειγμα, για να μπορέσει αυτός ο λαός με αυτοπεποίθηση να προχωρήσει προς τα μπρος. Δημοσιογράφος: Και σας αρκεί αυτό; Γιατί εδώ δημιουργούνται συνθήκες πολιτικής κρίσης. Υπουργός: Δεν ξέρω αν είναι πολιτική κρίση ή αν είναι πραγματικά κοινωνική κρίση αυτό το οποίο ζούμε. Εγώ θεωρώ ότι μέσα σε αυτό το κλίμα ενεργοποιούνται όλες εκείνες οι δυνάμεις οι οποίες κάποια στιγμή θα πρέπει να βγουν μπροστά για να παρουσιάσουν το θετικό πρότυπο. Δημοσιογράφος: Με ποια έκφραση όμως κ. Στυλιανίδη μου, όταν αυτό όλο ξεσπάει πάνω σε αυτούς οι οποίοι διεκδικούν και φιλοδοξούν να το εκφράσουν αυτό, αλλά αυτοί είναι οι αποδέκτες της απαρέσκειας και της άρνησης. Υπουργός: Ακούστε κάτι. Πληρώνουμε το γεγονός ότι για πολλά χρόνια δημιουργούμε εικονικές πραγματικότητες και ψεύτικους ήρωες. Οι πραγματικοί ήρωες είναι μέσα και στην πολιτική και στην κοινωνία και στην αγορά και είναι αυτοί οι οποίοι προσπαθούν να αφήσουν μια ποιοτική σφραγίδα πίσω με το έργο τους. Εγώ ειλικρινά πιστεύω ότι ο ρόλος ο δικός μας είναι ο καθένας μας στην αποστολή που έχει αναλάβει να προσπαθήσει κάτι να κάνει, ώστε να πάει ο τόπος ένα βήμα πιο μπροστά. Εμείς πριν από δύο εβδομάδες ανακοινώσαμε την πολιτική του Έξυπνου Σχολείου και πέρασε στη δέκατη σελίδα. Δεν είναι στόχος για την κοινωνία να έχουν τα παιδιά καλούς δασκάλους, επιμορφωμένους; Δεν έχουν σημασία όλα αυτά; Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί ιεραρχούμε λάθος τα πράγματα και δεν αναδεικνύουμε και τη θετική προσπάθεια που μπορεί να εμπνεύσει την κοινωνία. Δημοσιογράφος: Σας ευχαριστώ πολύ κ. Στυλιανίδη και νομίζω ότι θα έχουμε την ευκαιρία να τα πούμε αναλυτικά και σε βάθος. Υπουργός: Και εγώ σας ευχαριστώ. Δημοσιογράφος: Καλή σας μέρα. Υπουργός: Γεια σας.
|