ΠΑΣΟΚ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ Αθήνα, 28 Φεβρουαρίου 2008
Ερώτηση προς τον υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ευ. Στυλιανίδη, κατέθεσαν σήμερα 36 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, με θέμα «Διαδικασίες συγγραφής των σχολικών βιβλίων: Επάνοδος στην αδιαφάνεια, την απ’ ευθείας ανάθεση και την επιβολή στην εκπαιδευτική κοινότητα»;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ Προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Θέμα: Διαδικασίες συγγραφής των σχολικών βιβλίων: Επάνοδος στην αδιαφάνεια, την απ’ ευθείας ανάθεση και την επιβολή στην εκπαιδευτική κοινότητα;
Τα σχολικά βιβλία που διδάσκονται οι μαθητές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποτελούν έναν από τους πιο κρίσιμους παράγοντες που καθορίζουν την συνολική ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι πρόσφατες εξελίξεις σε σχέση με την παραγωγή των σχολικών βιβλίων ανέδειξαν για άλλη μια φορά από την μία την καίρια σημασία που έχουν οι διαδικασίες συγγραφής και από την άλλη το επιστημονικό και διαδικαστικό αδιέξοδο στο οποίο έχει οδηγήσει η εμμονή στο «ένα και μοναδικό» σχολικό βιβλίο. Σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης – και όχι μόνο – τα σχολικά βιβλία συγγράφονται από ομάδες επιστημόνων, στη βάση του αναλυτικού προγράμματος και σχετικών οδηγιών και εν τέλει δοκιμάζονται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Υπάρχει δηλαδή καθεστώς ορθολογικής επιλογής των σχολικών βιβλίων από τους κύριους χρήστες τους και όχι επιβολής τους στην εκπαιδευτική κοινότητα. Επίσης δεν υπάρχει χώρα όπου τα βιβλία πηγαίνουν κατ’ ευθείαν στους μαθητές. Δοκιμάζονται πρώτα με πιλοτική εφαρμογή και οι δάσκαλοι επιμορφώνονται στη χρήση του και στις μεθόδους διδασκαλίας που τα στηρίζουν. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αντικατέστησε το καθεστώς της ανάθεσης συγγραφής σχολικών βιβλίων με αδιαφανείς διαδικασίες, που επικρατούσε για πολλά χρόνια στην Ελλάδα. Η συγγραφή των σχολικών βιβλίων έπαυσε πλέον να γίνεται από ένα κλειστό κύκλωμα προσώπων, αλλά προκηρύχθηκε με δημόσιο διαγωνισμό, διαμορφώθηκαν εξωτερικές επιτροπές αξιολόγησής τους και ανατέθηκε μετά από τυφλή κρίση εκτεταμένου (1/5 του συνολικού βιβλίου) δείγματος γραφής. Η τακτική, την οποία έχει επιλέξει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας συνιστά επιστροφή, στην αδιαφάνεια, σε αντιπαιδαγωγικές πρακτικές και στην προχειρότητα στον συγκεκριμένο τομέα. Δείγμα αυτής της ανορθολογικής, αδιαφανούς και αντιπαιδαγωγικής στροφής αποτελεί η διαδικασία παραγωγής του νέου βιβλίου ιστορίας της ΣΤ’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου: Η διαδικασία που επέλεξε η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για την συγγραφή του νέου σχολικού βιβλίου Ιστορίας αποτέλεσε επιστροφή στο παρελθόν, αφού ακολουθήθηκαν διαδικασίες ανάθεσης από τον Υπουργό προς εκλεκτούς, χωρίς νόμιμη αιτιολόγηση. Η αιτιολόγηση αυτής της παλινδρόμησης βασίσθηκε στο επιχείρημα ότι, εφόσον οι πόροι που θα απαιτηθούν θα καλυφθούν από τον προϋπολογισμό, το Υπουργείο δεν είναι υποχρεωμένο να ακολουθήσει διαδικασίες προκήρυξης, όπως θα ήταν υποχρεωμένο να πράξει στην περίπτωση που οι πόροι προέρχονταν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι προφανές ότι ο κ. Υπουργός αντιλαμβάνεται το θέμα ως ζήτημα απλώς και μόνον δημοσιονομικής διαχείρισης! Η εσπευσμένη απόσυρση του εγκεκριμένου βιβλίου Ιστορίας της Στ’ Δημοτικού, τα θέματα που δημιούργησε το βιβλίο «Ιστορία νεοελληνικής Λογοτεχνίας» του Γυμνασίου, η επιστροφή στη διαδικασία ανάθεσης έχουν δημιουργήσει κλίμα αναστάτωσης στην εκπαιδευτική κοινότητα, ανησυχία στους γονείς για το επίπεδο των νέων βιβλίων, άρνηση στην πανεπιστημιακή κοινότητα για ανάληψη πρωτοβουλιών για συγγραφή νέων βιβλίων και βάζουν ένα ακόμα λιθαράκι στην απαξίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η «νέα» τακτική του Υπουργού Παιδείας παραπέμπει σε κατά παραγγελία συγγραφή των σχολικών βιβλίων, μονοδιάστατη κατεύθυνσή τους και επιβολή τους σε διδάσκοντες και διδασκόμενους! Κατόπιν των ανωτέρω Ερωτάται ο κ. Υπουργός 1. Πιστεύει ότι με τις απ’ ευθείας αναθέσεις συγγραφής σχολικών βιβλίων προωθείται η διαφάνεια, η αξιοκρατία, η αξιολόγηση του συγγραφικού έργου και οι αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης; 2. Με ποιες διαδικασίες θα προωθείται από δω και πέρα η συγγραφή των νέων βιβλίων; Αυτή του ανοικτού διαγωνισμού με «τυφλή» κρίση εκτεταμένου δείγματος γραφής ή της ανάθεσης; 3. Έχει δημιουργηθεί στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο νέα λίστα κριτών των σχολικών βιβλίων και με ποια κριτήρια; 4. Θα συνεχιστεί η ορθή πρακτική της δημοσιοποίησης α) των ομάδων που ετοιμάζουν τα νέα σχολικά βιβλία και α) αυτών που τα κρίνουν ή, όπως συμβαίνει σήμερα, αυτά θα αποκρύπτονται; 5. Εγκαταλείπει το Υπουργείο την διεθνώς παραδεκτή τακτική της προηγούμενης πιλοτικής διδασκαλίας, της αξιολόγησης από αντιπροσωπευτικό δείγμα διδασκόντων και της συστηματικής προπαρασκευής του συνόλου των διδασκόντων πριν την εισαγωγή κάθε νέου σχολικού βιβλίου; Αν όχι, πώς εφαρμόζονται σήμερα τα ανωτέρω; 6. Ο θεσμός του «μοναδικού βιβλίου» κρίνεται ως αποτελεσματικός που προάγει την εκπαιδευτική διαδικασία; 7. Είναι στους σχεδιασμούς του Υπουργείου η αλλαγή της λογικής «του μοναδικού βιβλίου»; 8. Αν ναι, σε ποια κατεύθυνση και σε ποιόν χρονικό ορίζοντα; 9. Ποια είναι η θέση του Υπουργείου απέναντι στο φαινόμενο οι ίδιες εκδοτικές εταιρίες να παράγουν σχολικά βιβλία και, ταυτόχρονα με την ένταξη των βιβλίων αυτών στο σχολικό πρόγραμμα, να κυκλοφορούν και τα αντίστοιχα «λυσάρια»; 10. Πόσες ήταν οι ομάδες που υπέβαλαν υποψηφιότητα για την συγγραφή του νέου βιβλίου ιστορίας και από ποιους αποτελούνταν;
Οι ερωτώντες βουλευτές
ΜΠΟΛΑΡΗΣ ΜΑΡΚΟΣ ΑΗΔΟΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΛΕΥΡΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ ΜΙΛΕΝΑ ΒΑΡΒΑΡΙΓΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΕΡΕΚΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΝΑ ΔΡΑΓΩΝΑ ΘΑΛΕΙΑ ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΪΛΗ ΕΥΑ ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ ΗΛΙΑΣ ΚΑΡΤΑΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΡΙΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΕΛΗ ΛΟΥΚΑ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΑΜΠΙΡΗΣ ΗΛΙΑΣ ΛΙΑΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΝΤΑΤΖΗ ΤΣΕΤΙΝ ΜΕΡΕΝΤΙΤΗ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΝΤΟΥΛΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΠΤΗ ΣΥΛΒΑΝΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ ΣΟΦΙΑ ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΣΚΟΥΛΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΖΑΚΡΗ ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΟΓΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΟΥΡΗ ΕΛΠΙΔΑ ΧΑΤΖΗΟΣΜΑΝ ΑΧΜΕΤ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΗ ΧΥΤΗΡΗΣ ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ
|