ΥΠΟΥΡΓΕΙΟN ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Κομοτηνή, 1 Μαρτίου 2008
Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη μετά το πέρας των εργασιών της Συνόδου Πρυτάνεων στην Κομοτηνή
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Πρώτα απ΄ όλα να ευχαριστήσω για τη φιλοξενία, παρότι κι εγώ θεωρούμαι φιλοξενών, μια που σήμερα είχα τη χαρά και την τιμή να προεδρεύω εδώ της 57ης Συνόδου Πρυτάνεων στην ιδιαίτερή μου πατρίδα τη Ροδόπη και την Κομοτηνή. Με συγκίνησε με την αρχική του χειρονομία ο Πρύτανης του πανεπιστημίου μας, προσφέροντάς μου τον πάπυρο του πτυχίου μου, κάτι που το είχα σε εκκρεμότητα χρόνια, για να μου θυμίσει τι οφείλω σε αυτό το πανεπιστήμιο το οποίο τόσο αγαπώ και τώρα έχω την τιμή να το υπηρετώ κι από τη θέση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Θεωρώ ότι η Σύνοδος της Κομοτηνής υπήρξε μία εποικοδομητική και σημαντική Σύνοδος, διότι τόσο συμβολικά όσο και ουσιαστικά σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου των θεσμικών μεταρρυθμίσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας. Κατέθεσα στον Πρόεδρο της Συνόδου και Πρύτανη του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης τέσσερα κείμενα που συμπληρώνουν και ολοκληρώνουν αυτή τη θεσμική μεταρρύθμιση, την οποία συνεχίζουμε απαρέγκλιτα στην πράξη. Το πρώτο κείμενο ήταν το κείμενο του νόμου που ψηφίστηκε πριν μερικές μέρες για την έρευνα και την τεχνολογία, το οποίο ουσιαστικά ενσωματώνει τα είκοσι σημεία που είχαν προτείνει τα πανεπιστήμια όλης της χώρας ως αναγκαία, προκειμένου να συμμετέχει τόσο στη διαμόρφωση της στρατηγικής, όσο και στην εφαρμογή της έρευνας και της καινοτομίας στη χώρα μας η ακαδημαϊκή κοινότητα, δηλαδή τα ελληνικά πανεπιστήμια. Κι έτσι ικανοποιεί αυτό το σχέδιο νόμου, το οποίο έγινε τώρα πια νόμος του κράτους, απόλυτα χρόνιες απαιτήσεις και διεκδικήσεις των πανεπιστημίων που τώρα γίνονται πράξη. Τα Προεδρικά Διατάγματα που θα συμπληρώσουν αυτό το βασικό θεσμικό πλαίσιο θα τύχουν επεξεργασίας από τα πανεπιστήμια, θα μας προταθούν και στη συνέχεια με αυτή τη βάση εμείς θα κάνουμε τη σχετική διαπραγμάτευση με το συναρμόδιο Υπουργείο, το Υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να προωθήσουμε περαιτέρω αυτή την κατάκτηση που είναι η συμμετοχή των πανεπιστημίων μας και στη χάραξη στρατηγικής, αλλά και στην εφαρμογή της έρευνας. Το δεύτερο κείμενο ήταν ο πρότυπος γενικός εσωτερικός κανονισμός των πανεπιστημίων, ο οποίος συμπληρώνει το νόμο-πλαίσιο και εκπληρώνει τις απαιτήσεις των διατάξεών του εξειδικεύοντάς τες με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να καταστούν εφαρμόσιμες στο εσωτερικό του πανεπιστημίου. Ήταν μία εκκρεμότητα η οποία ολοκληρώνεται και το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτού του κειμένου είναι ότι αφήνει στο κάθε πανεπιστήμιο τη δυνατότητα να βάλει τη δική του συμπληρωματική πινελιά και σέβεται την ιδιαιτερότητα του κάθε ιδρύματος. Είναι μία φιλοσοφία στην οποίαν πιστεύουμε. Θεωρούμε ότι κάθε πανεπιστήμιο της χώρας, κάθε ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα έχει τον δικό του χαρακτήρα, τα δικά του προβλήματα, τις δικές του δυνατότητες. Έτσι εμείς απλώς περιγράφουμε σε αυτόν τον γενικό εσωτερικό κανονισμό το βασικό πυρήνα των κανόνων που προβλέπονται από το νόμο-πλαίσιο και δίνουμε τη δυνατότητα στο κάθε ίδρυμα να προσθέσει αυτά τα στοιχεία που θεωρεί αναγκαία για να το καταστήσει πιο λειτουργικό και πιο χρήσιμο στη λειτουργία του στο μέλλον. Το τρίτο κείμενο είναι η υλοποίηση μιας δέσμευσης που αναλάβαμε κατά την προηγούμενη Σύνοδο στην Πελοπόννησο, είναι ένα μοντέλο τετραετούς οικονομικού προγραμματισμού. Επειδή όλα τα ιδρύματα δεν έχουν τεχνοκρατικά τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν έναν τέτοιο προγραμματισμό, εμείς τους υποδεικνύουμε μία σύγχρονη μεθοδολογία την οποία εκπονήσαμε σε συνεργασία με τα εξειδικευμένα πανεπιστήμια. Τους δείχνουμε ένα δρόμο συνεργασίας, διότι όταν είναι ομοειδής ο τρόπος που σχεδιάζεται ο τετραετής οικονομικός προγραμματισμός τότε εύκολα το κάθε ίδρυμα μπορεί να ανταλλάξει εμπειρίες και τεχνογνωσία με το άλλο και τότε ευκολότερα και το κεντρικό Υπουργείο μπορεί να βρει κώδικες συνεννοήσεως με τα πανεπιστήμια, προκειμένου να μπορέσει να υλοποιήσει στην πράξη αυτόν τον τετραετή οικονομικό προγραμματισμό. Το τέταρτο σημείο που το θεωρώ επίσης σημαντικό είναι ότι προτείναμε σήμερα στα πανεπιστήμια και στους Πρυτάνεις ένα σχέδιο νόμου για τα μεταπτυχιακά. Είναι το απαραίτητο συμπλήρωμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που προβλέπει όλες εκείνες τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται για τη δημιουργία μεταπτυχιακών ή και διδακτορικών στα πανεπιστήμια, με τρόπο σύγχρονο και εξωστρεφή. Πιστεύουμε ότι μέσα στο χρονοδιάγραμμα που ήδη έχουμε θέσει θα έχουμε από τα ιδρύματα σχετικές προτάσεις συμπληρώσεις ή ιδέες, που θα μπορούσαν να ενσωματωθούν σε αυτόν τον κορμό του νομοσχεδίου και να πάμε αρτιότεροι στη τελική νομοτεχνική του επεξεργασία και στην κατάθεσή του στη Βουλή, ώστε να ολοκληρωθεί και αυτή η δέσμευση της Κυβερνήσεως πριν από το καλοκαίρι. Πέρα από τον εσωτερικό κανονισμό, τον τετραετή προγραμματισμό, ένα ζήτημα το οποίο ξεκαθαρίσαμε στη Σύνοδο και το είπαμε και ενημερωτικά, είναι ότι έληξε η εκκρεμότητα που υπήρχε στο ΣΑΠΕ μετά την επανεκλογή του κ. Βερέμη στη συγκεκριμένη θέση με την ψήφο εμπιστοσύνης που πήρε από τη σχετική Επιτροπή της Βουλής και θα συνεχίσει το ΕΣΥΠ την εργασία του προκειμένου να κατοχυρωθούν το επόμενο διάστημα επαγγελματικά δικαιώματα 22 πανεπιστημιακών τμημάτων και 34 τμημάτων ΤΕΙ της χώρας, τα οποία επί πολλές δεκαετίες λειτουργούν χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα. Αυτό είναι ένα κενό το οποίο είχαμε κληρονομήσει από το παρελθόν, διότι υπήρχε η κακή συνήθεια να ιδρύονται παντού πανεπιστήμια και ΤΕΙ χωρίς το Προεδρικό Διάταγμα το οποίο προέβλεπε τη σύστασή τους να προβλέπει και τα συγκεκριμένα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των φοιτητών. Καταλαβαίνετε ότι δημιουργήθηκε ένα μεγάλο αδιέξοδο σε μεγάλες ομάδες φοιτητών που τα επαγγελματικά τους δικαιώματα δεν ήταν κατοχυρωμένα. Έτσι λοιπόν ξεκινούν τώρα οι τελικές διαδικασίες για να καλυφθεί κι αυτό το κενό κι έχει διατυπωθεί δημόσια από πλευράς μας ότι από δω και στο εξής κανένα τμήμα δε θα δημιουργείται χωρίς προηγουμένως να έχουν διασφαλιστεί τα επαγγελματικά δικαιώματα που αντιστοιχούν σε αυτό. Δεν αναφέρομαι στις λεπτομέρειες του νομοσχεδίου για τα μεταπτυχιακά για να μη σας κουράσω, άλλωστε θα σας το δώσουμε και σε ένα έντυπο για να ενημερωθείτε πληρέστερα. Θα ήθελα όμως να σας πω μία πολύ σοβαρή επισήμανση που έκανα στους Πρυτάνεις των ιδρυμάτων μας. Η αξιολόγηση η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη είναι κινητροδοτική προϋπόθεση για τη διαβάθμιση της προτεραιότητος στη χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών. Να γίνω λίγο συγκεκριμένος. Κάθε μεταπτυχιακός κύκλος δίνεται η δυνατότητα να χρηματοδοτείται από τρεις πηγές. Από κρατικές πηγές, από ευρωπαϊκά κονδύλια και από ιδιωτικές πηγές, από την αγορά δηλαδή. Τα δύο πρώτα επηρεάζονται από την απόφαση που παίρνει το Υπουργείο. Αυτά τα δύο λοιπόν πρώτα κομμάτια χρηματοδότησης τα εξαρτώμε αν θα τα δώσουμε ή δε θα τα δώσουμε σε ένα πανεπιστημιακό τμήμα από την αξιολόγηση, από το αν δηλαδή έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία εσωτερικής και εξωτερικής του αξιολόγησης. Αυτό λειτουργεί και ως κίνητρο, για να επιταχυνθεί η αξιολόγηση των πανεπιστημιακών τμημάτων κι έτσι να ολοκληρωθεί και μία ακόμα πτυχή του νόμου-πλαισίου που είναι σε εξέλιξη. Ενημέρωσα τους Πρυτάνεις των ιδρυμάτων μας επίσης ότι έχουμε ήδη διασφαλίσει την έγκριση 296 θέσεων νέων μελών ΔΕΠ για το επόμενο διάστημα, κάτι που έρχεται να καλύψει σε όλη τη χώρα κενά που υπήρχαν σε διδακτικό προσωπικό. Επίσης, δεσμευθήκαμε να προχωρήσουμε στην κεντρική διαπραγμάτευση το αμέσως επόμενο διάστημα με το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, για να μας προσδιορίσει το σύνολο των δαπανών που θα διαθέσει το Υπουργείο για την πραγμάτωση του τετραετούς οικονομικού προγραμματισμού. Και επί τη βάση αυτού του ποσού στη συνέχεια θα γίνουν οι διαπραγματεύσεις με τα επιμέρους ιδρύματα, για να προσδιοριστεί τι χρηματικό ποσό αντιστοιχεί με το συγκεκριμένο τύπο που ακολουθούμε στο κάθε ίδρυμα, προκειμένου να προχωρήσει στην υλοποίηση της ανάπτυξής του. Ετέθη το θέμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του τρόπου με τον οποίο γίνονται οι έλεγχοι στις δαπάνες των πανεπιστημίων. Ενημέρωσα λοιπόν τους πρυτάνεις ότι ανταποκρινόμενος σε αντίστοιχο αίτημα που μου υπεβλήθη στη Σύνοδο που έγινε στην Καλαμάτα επικοινώνησα με τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και τον παρακάλεσα να ενημερώσει τους υπαλλήλους ανά την Ελλάδα που παρακολουθούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση να προβαίνουν σε έλεγχο νομιμότητος και όχι σε έλεγχο σκοπιμότητος, να μην υπερβαίνουν δηλαδή τα όρια των ευθυνών τους, των κατά νόμο ευθυνών τους. Και δεσμεύθηκα να προκαλέσω μία επικοινωνία άμεση της Συνόδου των Πρυτάνεων με τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για να τεθούν ευθέως τα διάφορα ζητήματα και να μπορέσουμε κατ΄ αυτόν τον τρόπο να προλαβαίνουμε δυσάρεστες καταστάσεις που πολλές φορές αδίκως συκοφαντούν τα ιδρύματα, προκειμένου να γίνεται σωστή, χρηστή και διαφανής διαχείριση των κονδυλίων, είτε αυτά είναι εθνικά, είτε είναι ευρωπαϊκά. Πρέπει να πω ότι από την τελευταία φορά που συναντηθήκαμε μέχρι τώρα έχει γίνει σημαντική πρόοδος στο θέμα της αξιολόγησης των τμημάτων, μιας και την εποχή που είχα αναλάβει και τα καθήκοντα ως νέος Υπουργός είχαν αξιολογηθεί μόλις πενήντα τμήματα πανεπιστημιακά, ενώ τώρα η αξιολόγηση πια ολοκληρώνεται σε 109 τμήματα. Αυτό το οποίο βγαίνει ως σαφές συμπέρασμα αυτής της Συνόδου είναι ότι η Πολιτεία και η Κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει τη θεσμική υποχρέωση που είχε αναλάβει ενώπιον της ακαδημαϊκής κοινότητος και ενώπιον του ελληνικού λαού. Δηλαδή έχει έτοιμα όλα τα νομικά εκείνα κείμενα, τα οποία ολοκληρώνουν τον πρώτο κύκλο της θεσμικής μεταρρύθμισης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και τώρα η ευθύνη εφαρμογής πια περνά και στις Διοικήσεις των αυτοδυνάμων ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Για να μπορέσουν τα πανεπιστήμια να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και προς όφελος της κοινωνίας πρέπει να συνεργαστούμε όλοι. Κυβέρνηση και Πρυτανικές Αρχές, Διδάσκοντες και διδασκόμενοι. Ο νόμος δίνει τα απαραίτητα εργαλεία για να λειτουργήσει η δημοκρατία στην πράξη και να λειτουργήσει το κάθε πανεπιστήμιο με τρόπο αποδοτικό, κυρίως για τους φοιτητές του. Θεωρούμε ότι ο διάλογος μέσα στην ακαδημαϊκή Κοινότητα είναι η πρώτη βάση πάνω στην οποία οικοδομούμε αυτή τη συνεργασία. Ωστόσο, έγινε σαφές κι αυτό δεν είναι μόνο προσωπική μου θέση, αλλά είναι και θέση των περισσοτέρων αν όχι όλων των Πρυτανικών Αρχών, ότι δεν επιτρέπεται μικρές ακραίες ομάδες να εμποδίζουν την εφαρμογή δημοκρατικών διαδικασιών μέσα στο πανεπιστήμιο. Η λειτουργία του ασύλου θεσπίστηκε από την ώριμη δημοκρατία μας για να μπορέσει να δώσει τη δυνατότητα στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητος να γεύονται τη δημοκρατία στην πράξη. Αυτές λοιπόν οι δημοκρατικές ελευθερίες και τα δικαιώματα θα πρέπει να προστατευθούν πια όχι μόνο από την Πολιτεία, αλλά και από τις Διοικήσεις των ίδιων των αυτονόμων πλέον ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, που σύμφωνα με τον γενικό εσωτερικό κανονισμό και με την κείμενη νομοθεσία, αλλά και με τις διατάξεις του Συντάγματος, έχουν κι αυτές ευθύνη για την εύρυθμη λειτουργία της ακαδημαϊκής κοινότητος και των ιδρυμάτων. Θέλω να ευχαριστήσω την Πρυτανική Αρχή του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης που φιλοξένησε αυτές τις μέρες τους Πρυτάνεις των ιδρυμάτων μας, δίνοντάς τους την ευκαιρία να δουν την όμορφη πατρίδα μας. Μπορεί να προκάλεσε αν θέλετε και αύξηση του τουριστικού ρεύματος αυτές τις μέρες αυτή η Σύνοδος φέρνοντας στην πόλη μας αρκετά λεωφορεία με ζωντανούς επισκέπτες, έτσι είναι το πανεπιστήμιο όμως, είναι ζωντανό, με διαφορετικές απόψεις, που ποτέ δε θέλουμε να εκτρέπονται σε ακραίες συμπεριφορές. Πιστεύω ότι αυτή η Σύνοδος σηματοδοτεί τη συνέχιση και την εφαρμογή της μεταρρύθμισης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παρακαλώ υπάρχουν ερωτήσεις;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, η Ελλάδα είναι μία χώρα η οποία εδώ και πολλά χρόνια έχει από τα χαμηλότερα ποσοστά του ΑΕΠ για θέματα παιδείας έρευνας και τεχνολογίας. Η ερώτηση είναι η εξής, έχετε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα στο οποίο θα υλοποιηθεί η προεκλογική δέσμευση της Κυβέρνησής σας για το 5%; Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Θα σας πω το εξής, ότι σαφώς υπάρχει η δέσμευση και τη δέσμευση αυτή αγωνιζόμαστε να την πραγματώσουμε για το 5% επί του ΑΕΠ. Το ποσοστό επί του ΑΕΠ που δαπανάται για την εκπαίδευση συνολικά στην Ελλάδα, μέσω του Υπουργείου Παιδείας, είναι πάνω από 3%. Έχουμε σημειώσει τα τελευταία τέσσερα χρόνια μια αύξηση σε απόλυτες δαπάνες 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ, όταν την προηγούμενη τετραετία δηλαδή 2000-2004 η αντίστοιχη αύξηση ήταν στο μισό περίπου. Ωστόσο, επειδή βελτιώνεται το ελληνικό ΑΕΠ, δεν αποτυπώνεται αυτή η αύξηση σε ποσοστό επί του ΑΕΠ. Η επιδίωξή μας είναι να βελτιωθεί. Θα σας πω όμως επειδή βρισκόμαστε στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τώρα, ότι στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η Ελλάδα σύμφωνα με τα δικά μας στοιχεία αλλά και με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, είναι η πρώτη σε χρηματοδότηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δίνοντας το 1,8% επί του ΑΕΠ για τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Είναι η πρώτη στην Ευρώπη. Εκεί λοιπόν τίθεται ένα ζήτημα το πως θα διαχειριστούμε σωστά αυτά τα χρήματα, δηλαδή ανταποδοτικά πρώτα για τους φοιτητές και τους σπουδαστές και βεβαίως για τους διδάσκοντες και εντέλει για την ίδια την κοινωνία. Επίσης ένα σημαντικό βήμα το οποίο έχει συντελεστεί τους τελευταίους δύο τρεις μήνες είναι η αύξηση της απορροφητικότητάς μας από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης στο Υπουργείο Παιδείας, η οποία αύξηση είναι πάνω από 10% και μας καθιστά πρώτο Υπουργείο σε απορροφητικότητα με συνολικό ποσό απορρόφησης πάνω από 80% του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Ένα τρίτο βήμα-επιτυχία προς αυτή την κατεύθυνση που έχει συντελεστεί αυτούς τους μήνες, που τουλάχιστον εμείς έχουμε την ευθύνη, είναι ότι είμαστε το πρώτο Υπουργείο του οποίου το επιχειρησιακό σχέδιο για το Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση διασφαλίζοντας 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ για την εκπαίδευση στην Ελλάδα. Δηλαδή το 14% των δαπανών που θα προσφέρει η Ευρώπη για την προγραμματική περίοδο 2007-2013 στην Ελλάδα πάει στο Υπουργείο Παιδείας. Έξω όμως από τις δαπάνες που αποτυπώνονται με ποσοστά επί του ΑΕΠ και αφορούν το Υπουργείο Παιδείας, υπάρχουν και δαπάνες για την παιδεία που δεν τις διαχειρίζεται το Υπουργείο Παιδείας. Μπορώ να σας αναφέρω παραδείγματα επ΄ αυτού, όπως παραδείγματος χάρη είναι οι δαπάνες, που είναι πάρα πολύ μεγάλες, για τη μεταφορά των μαθητών που είναι χρήματα που το Υπουργείο Οικονομικών τα δίνει στο Υπουργείο Εσωτερικών να τα διαχειριστεί. Όπως και οι δαπάνες για την έρευνα που τις διαχειρίζεται μέχρι τώρα σε μεγάλο ποσοστό το Υπουργείο Ανάπτυξης και πάνε στην παιδεία, όπως είναι οι δαπάνες για τα κτιριολογικά, που πολλές φορές έχει διαχειριστεί το ΥΠΕΧΩΔΕ για το Υπουργείο Παιδείας. Αν δηλαδή αθροίσουμε τα πραγματικά ποσά που πηγαίνουν για την παιδεία, είναι πολύ περισσότερα τα χρήματα τα οποία έχουμε δαπανήσει. Εγώ βέβαια έχω κάθε λόγο ως Υπουργός Παιδείας να διεκδικήσω περισσότερα χρήματα για το Υπουργείο Παιδείας και θα το κάνω ώσπου να πραγματωθεί η τελική μας δέσμευση. Αλλά με τον νέου τύπου προϋπολογισμό που αρχίζει να εφαρμόζεται από του χρόνου, οι δαπάνες για την παιδεία θα προσδιορίζονται όχι με βάση το Υπουργείο αλλά με βάση το περιεχόμενο της δράσης που χρηματοδοτείται και τότε ίσως θα μπορούμε να δούμε καλύτερα πόσα χρήματα πραγματικά δαπανώνται για την παιδεία. Σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι χρειάζεται αύξηση, γιατί η παιδεία είναι η σοβαρότερη επένδυση που μπορεί να κάνει ένα κράτος μια πολιτεία. Η απόφαση του Πρωθυπουργού να επενδύσει στην παιδεία είναι μία απόφαση σημαντική και αμετακίνητη και ο στόχος μας είναι βεβαίως αυτά τα χρήματα τα οποία δαπανώνται να αξιοποιηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο προς όφελος της κοινωνίας και της πατρίδας μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ κάνατε λόγο για το σχέδιο νόμου για τα μεταπτυχιακά. Είπατε λοιπόν ότι "θα πρέπει αυτό μέχρι και το καλοκαίρι που έχετε δεσμευτεί να ολοκληρωθεί, να έχει κάποια χαρακτηριστικά για να το επεξεργαστείτε με τρόπο σύγχρονο και εξωστρεφή". Και θα ήθελα να σας ρωτήσω, αφουγκραζόμενη και τον παλμό της πανεπιστημιακής κοινότητας, μέλος αυτής εξάλλου είμαι, αν θα μπορούσατε να δώσετε κάποια χαρακτηριστικά που να προσιδιάζουν στους χαρακτηρισμούς που προσδώσατε στο συγκεκριμένο νόμο-πλαίσιο. Ευχαριστώ.
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Μπορώ να σας αναφέρω μερικά χαρακτηριστικά, παραδείγματος χάριν η ευελιξία στη διαδικασία απόκτησης διδακτορικού διπλώματος, ώστε κάθε τμήμα πανεπιστημίου να έχει την ευχέρεια με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης Ειδικής Σύνθεσης όπως λέγεται από το νόμο να καθορίζει το ίδιο και κατά περίπτωση τον τρόπο κτήσης διδακτορικού διπλώματος, είτε μέσα από πρόγραμμα με οργανωμένο κύκλο μαθημάτων και εκπόνηση διδακτορικής διατριβής, είτε με την απευθείας έγκριση εκπόνησης διδακτορικής διατριβής και τη θέσπιση της τριετίας ως ελάχιστου χρόνου κτήσης του διδακτορικού διπλώματος για κατόχους μεταπτυχιακού. Αυτές είναι μερικές καινοτομίες της δικής μας πρότασης. Η δυνατότητα κτήσης διδακτορικού σε εξαιρετικές περιπτώσεις και για μη κατόχους μεταπτυχιακού τίτλου ειδίκευσης, με υποχρεωτική παρακολούθηση οργανωμένου κύκλου μαθημάτων και συνολικό ελάχιστο χρόνο τέσσερα έτη, όπως γίνεται σε άλλες χώρες του εξωτερικού. Η ευελιξία στη σύνθεση τριμελών Συμβουλευτικών Επιτροπών και επταμελών Εξεταστικών Επιτροπών για το διδακτορικό δίπλωμα με τη δυνατότητα συμμετοχής σε αυτά πλην μελών ΔΕΠ, κατόχων διδακτορικού διπλώματος, ή ερευνητών Α΄, Β΄ και Γ΄ βαθμίδος. Ο περιορισμός του αριθμού εποπτευομένων Διδακτόρων από τον Καθηγητή που τους επιτηρεί, δηλαδή να υπάρχει μια αντιστοίχιση, να μην μπορεί ένας Καθηγητής να έχει πολλούς υποψήφιους Διδάκτορες. Η εκχώρηση στα ΑΕΙ της δυνατότητας αναπροσαρμογής του προγράμματος των μαθημάτων χωρίς νέα έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και ο καθορισμός της γλώσσας διδασκαλίας και συγγραφής του διδακτορικού διπλώματος ή της μεταπτυχιακής εργασίας. Αυτό δίνει δυνατότητα εξωστρέφειας στα ελληνικά μεταπτυχιακά, διότι έτσι θα μπορούν τα ελληνικά πανεπιστήμια να προσελκύσουν ξένους φοιτητές στην Ελλάδα. Και φυσικά ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τα ερευνητικά πανεπιστημιακά ινστιτούτα και η ενίσχυση της αρμοδιότητος της Συγκλήτου Ειδικής Σύνθεσης ως προς τον ορισμό του Διοικητικού Συμβουλίου, του Διοικητή, του Αναπληρωτή Διευθυντή του ινστιτούτου, η διεύρυνση των πηγών χρηματοδότησης των μεταπτυχιακών σπουδών και η διαφάνεια στη διαχείριση των εσόδων. Παράλληλα ενθαρρύνουμε τα διεθνή μεταπτυχιακά ή τα μεταπτυχιακά σύμπραξης πανεπιστημίων, ΤΕΙ ή πανεπιστημίων με ξένα ιδρύματα. Έτσι πιστεύουμε ότι δίνουμε μια δυναμική εξωστρέφεια στα πανεπιστήμιά μας και ανοίγουμε τη χώρα μας ως διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γίνεται πλέον σαφές, μάλλον γίνεται πράξη πλέον ότι η αξιολόγηση είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, είτε μέσω των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, είτε μέσω των συμφωνιών τετραετούς διάρκειας. Σε ποια κατάσταση βρίσκονται τα πανεπιστήμια αυτή τη στιγμή ως προς αυτό, μήπως δηλαδή δημιουργείται ένα φαινόμενο δύο ταχυτήτων; Γιατί γνωρίζουμε ότι κάποια πανεπιστήμια έχουν ήδη τέτοιες διαδικασίες, κάποια άλλα όχι. Αυτή η ερώτηση προς τον κ. Πρύτανη. Και κύριε Υπουργέ, τι θα γίνει αν κάποια πανεπιστήμια δεν προχωρήσουν στη διαδικασία αξιολόγησης; Δηλαδή η χρηματοδότηση για την επόμενη χρονιά από τώρα σε δύο χρόνια πως θα γίνει;
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Η κρατική χρηματοδότηση για τα μεταπτυχιακά, όπως και η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, θα είναι προσδιορισμένη κάθε χρόνο. Αν ένα πανεπιστήμιο θέλει να ανοίξει έναν μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών ή θέλει να ανανεώσει έναν υφιστάμενο μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών, θα εξετάζεται μεταξύ άλλων εάν έχει προχωρήσει στην εσωτερική ή την εξωτερική αξιολόγηση. Θα έχουν λοιπόν προτεραιότητα χρηματοδότησης τουλάχιστον από τις δύο πηγές τις οποίες προανέφερα αυτά τα πανεπιστήμια, τα τμήματα για την ακρίβεια, τα οποία έχουν κάνει και εξωτερική και εσωτερική αξιολόγηση ή έχουν κάνει μόνο εσωτερική αξιολόγηση, ενώ θα υπολείπονται στη σειρά προτεραιότητος αυτά τα οποία δεν έχουν κάνει καθόλου αξιολόγηση. Εδώ θα ήθελα να επισημάνω τώρα το εξής: Η αξιολόγηση δεν είναι κακός δαίμονας, είναι το καύσιμο με το οποίο το πανεπιστήμιο θα μπορέσει να πάει μπρος. Οι πιστωτικές μονάδες που δίνουν αξία σε ένα πανεπιστήμιο στη διεθνή αγορά εξαρτώνται από την αξιολόγηση. Η αξιοπιστία και η δυναμική ενός πανεπιστημίου έχει να κάνει με την αξιολόγηση. Και βεβαίως θα ήθελα να αποσαφηνίσω ότι όλη αυτή η διαδικασία που σας λέω, η κινητροδοτική διαδικασία, αναφέρεται στα μεταπτυχιακά. Για να μπορέσουμε λοιπόν να ολοκληρώσουμε ταχύτερα την αξιολόγηση στα προπτυχιακά δίνουμε αυτό το κίνητρο στα πανεπιστήμια που θα την έχουν ολοκληρώσει, ευκολότερα και γρηγορότερα ώστε να χρηματοδοτούν τα μεταπτυχιακά τους. Αυτό είναι ένα εφόδιο και για τους ίδιους τους φοιτητές. Οι φοιτητές που θα βγαίνουν στη διεθνή αγορά από ένα αξιολογημένο ελληνικό πανεπιστήμιο, θα έχουν περισσότερες δυνατότητες να απορροφηθούν στην αγορά εργασίας ή να συνεχίσουν σπουδές κάπου αλλού, διότι θα έχει μεγαλύτερο κύρος το πτυχίο τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να συμπληρώσω, δηλαδή οι τετραετείς συμφωνίες από πότε θα αρχίσουν να συνάπτονται; Ένα χρονοδιάγραμμα;
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Κοιτάξτε, αυτή τη στιγμή δώσαμε ένα μοντέλο σύνταξης τετραετούς οικονομικού προγραμματισμού, το οποίο τα πανεπιστήμια μπορούν αν θέλουν να το λάβουν υπόψη τους. Ήδη είναι η τελευταία χρονιά που τρέχουμε με ετήσιο οικονομικό προγραμματισμό. Στη συνέχεια θα πρέπει να προετοιμάζονται τα πανεπιστήμια να μας υποβάλλουν τον τετραετή. Καταλαβαίνετε ότι η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων εξαρτάται απόλυτα στο άμεσο μέλλον, όταν θα λήξει δηλαδή αυτός ο ετήσιος κύκλος, από τη σύνταξη του τετραετούς προγραμματισμού. Εμείς θα συνεργαστούμε με το Υπουργείο Οικονομικών για να ξέρουμε τι κονδύλια έχουμε για τη χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας και στη συνέχεια θα γίνει επιμέρους διαπραγμάτευση του Υπουργείου με κάθε ένα από τα ιδρύματα επί τη βάση του τετραετούς οικονομικού τους προγραμματισμού. Και εφόσον καταλήγουμε, στη συνέχεια θα αρχίζει να ρέει η χρηματοδότηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, όσον αφορά το θέμα του πρότυπου κανονισμού, εάν η πρόταση την οποία καταθέσατε βρίσκει σύμφωνους τους Πρυτάνεις των πανεπιστημίων, όπως αναφέρατε συμπληρώνει το νόμο-πλαίσιο, και σε τι ποσοστό τους βρίσκει σύμφωνους; Εάν υπάρχουν εκκρεμότητες όσον αφορά τη θέση τους πάνω σε αυτό το θέμα. Επίσης τονίσατε ότι "δεν θα επιτρέπεται εφεξής οι μικρές ομάδες να εμποδίζουν τη λειτουργία του πανεπιστημίου". Αυτό τι σημαίνει πρακτικά, πως εξειδικεύεται πρακτικά; Σε τι ποσοστό θα κυμαίνεται ή σας ζήτησαν οι Πρυτάνεις να κυμαίνεται η φοιτητική συμμετοχή στη διοίκηση του πανεπιστημίου; Και βεβαίως όσον αφορά τους καταλογισμούς, επειδή βλέπω ότι υπάρχει μία ένταση και σχέδια ψηφισμάτων τα οποία ήρθαν εδώ και κατατέθηκαν στη Σύνοδο των Πρυτάνεων και ειδικότερα το Πανεπιστήμιο Κρήτης, αλλά είδα και σχετικά δημοσιεύματα στον Ελεύθερο Τύπο την Παρασκευή, εάν πρόκειται περί απλά καλής διάθεσης συνεργασίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή αν πρόκειται να προχωρήσετε περαιτέρω σε πιθανή κατάχρηση ενός συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου που θα αφορά τη δυνατότητα περαιτέρω ελευθερίας των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων, των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στην κατεύθυνση της ακηδεμόνευτης αυτοδιοίκησής τους. Ευχαριστώ.
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Όσον αφορά το γενικό εσωτερικό κανονισμό, είναι μία δέσμευση που εμείς είχαμε αναλάβει και από το νόμο-πλαίσιο, αλλά και ενώπιον της Συνόδου Πρυτάνεων κατά την προηγούμενη Σύνοδο, την 56η , και οφείλαμε σήμερα να παρουσιάσουμε αυτόν τον πρότυπο εσωτερικό γενικό κανονισμό. Δεν έγινε διεξοδική συζήτηση για το περιεχόμενό του, αλλά νομίζω ότι είναι κατανοητό ότι ουσιαστικά ο κανονισμός αυτός, αυτή η κανονιστική διάταξη που θα γίνει Προεδρικό Διάταγμα, εξειδικεύει και αναλύει τις βασικές διατάξεις του νόμου-πλαισίου για τον οποίο είχε γίνει συζήτηση όλο το προηγούμενο διάστημα. Διευκολύνει δε την εφαρμογή του, διότι προβλέπει τους πρακτικούς τρόπους με τους οποίους οι διατάξεις του θα εφαρμοστούν. Δεύτερον όσον αφορά τα μικρά σύνολα ήταν πάγια διεκδίκηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων η πραγμάτωση της αρχής της αυτονομίας. Η πραγμάτωση της αρχής της αυτονομίας δίνει τη διακριτική ευχέρεια στις Πρυτανικές Αρχές να παίρνουν αποφάσεις για το δημοκρατικό τρόπο λειτουργίας των συλλογικών οργάνων του πανεπιστημίου και να αντιδρούν και να προστατεύουν από αυθαίρετες πράξεις την εύρυθμη λειτουργία αυτών των οργάνων. Στην περίπτωση αυτή λοιπόν εκτός από την ευθύνη της Κεντρικής Κυβέρνησης, δηλαδή της Πολιτείας, έχουν ευθύνη και οι Διοικήσεις των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων για να προστατεύσουν αν θέλετε τη δημοκρατία μέσα σε αυτά και τις δημοκρατικές διαδικασίες. Περί αυτού πρόκειται. Η αναφορά μου αυτό εννοεί, ότι εδώ θα πρέπει όλοι, εκτός από τα δικαιώματά μας να αντιλαμβανόμαστε και τις ευθύνες που αναλαμβάνουμε από το νόμο κι από τους κανονισμούς και να τα εφαρμόζουμε στην πράξη για να προστατεύσουμε αυτά για τα οποία κάποιοι πάλεψαν όλα τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή τις δημοκρατικές ελευθερίες και πολύ περισσότερο τις δημοκρατικές ελευθερίες μέσα στο ακαδημαϊκό άσυλο. Θέσατε κι ένα τρίτο ζήτημα, τους καταλογισμούς. Σας είπα ότι πολλές φορές δημιουργούνται παρενέργειες αλλά όχι σε όλες τις περιπτώσεις, για να είμαι σαφής. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις, από υπερβάλλοντα ζήλο κάποιοι υπάλληλοι του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπερβαίνουν τα όρια που ο νόμος τους δίνει και τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν για να ελέγχουν τη διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η πρώτη λοιπόν κίνηση που έκανα εγώ κι είναι κίνηση για την οποία δεσμεύθηκα την προηγούμενη φορά στη Σύνοδο, ήταν να ζητήσω από τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου να γίνει μια επισήμανση, ο έλεγχος που γίνεται όπως προβλέπει το Σύνταγμα και οι Νόμοι, να είναι έλεγχος νομιμότητος κι όχι έλεγχος σκοπιμότητος, να μην υπερβαίνει δηλαδή τα όρια. Από κει και μετά αντιλαμβάνεστε ότι για όλους μας είναι κρίσιμο να διασφαλίσουμε δύο πράγματα, από τη μία να μην επιτρέπουμε διαδικασίες να συκοφαντούν την ακαδημαϊκή κοινότητα αδίκως από τη μια, από την άλλη όμως να εφαρμόζουμε με αυστηρότητα την κείμενη νομοθεσία, για να διασφαλίζουμε στην πράξη και τη διαφάνεια και τη σωστή διαχείριση, την αποτελεσματική και ανταποδοτική διαχείριση των κονδυλίων που η Πολιτεία δίνει προς τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Σε αυτή τη συζήτηση επάνω βεβαίως διατυπώθηκε η διαμαρτυρία της Συνόδου για την περίπτωση του Πανεπιστημίου Κρήτης και έγινε και μία πρόταση από τον Πρύτανη του πανεπιστημίου για να συζητήσουμε μία νομοθετική τροποποίηση. Είπαμε ότι εμείς επιφυλασσόμαστε να τη δούμε, αλλά ούτε την αρμοδιότητα έχουμε, ούτε αυτή είναι η κατάλληλη στιγμή για να ανοίξουμε ένα τέτοιο ζήτημα. Θα πρέπει πρώτα απ΄ όλα να περάσουμε τη λογική μας προς τα έξω και προς τα πάνω και στη συνέχεια να δούμε πως μπορούμε να διασφαλίσουμε την ευελιξία μεν, χωρίς όμως να διακυβεύσουμε τη διαφάνεια και τη χρηστή διαχείριση των κονδυλίων του κάθε ιδρύματος.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω, τελικά ποια είναι τα τρία κοινά χαρακτηριστικά που εντοπίσατε σε αυτά τα 109 συνολικά τμήματα που αξιολογήθηκαν από την πλευρά του Υπουργείου, τα οποία όμως κοινά χαρακτηριστικά σας προβληματίζουν;
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Κοιτάξτε, αυτές οι 109 αξιολογήσεις είναι σε εξέλιξη, είναι στη φάση της εσωτερικής αξιολόγησης ακόμα, οπότε νομίζω ότι θα ήταν βιαστικό να βγάλουμε από τώρα συμπεράσματα. Πάντως θέτετε ένα ζήτημα που είναι πολύ σημαντικό, τα συμπεράσματα που θα βγουν από την ολοκληρωμένη αξιολόγηση των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα ληφθούν πλήρως υπόψιν και στο σχεδιασμό και στις παρεμβάσεις που θα κάνει σε μια δεύτερη φάση του Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θα σας γυρίσω λίγο στο οικονομικό μέρος. Λένε ότι είναι ψίχουλα τα χρήματα που δίνει η Ελληνική Πολιτεία και το Υπουργείο Παιδείας σε ότι αφορά τα χρήματα για την έρευνα στα πανεπιστήμια σε σχέση με τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Ένα αυτό κι ένα με το νέο νόμο για την έρευνα υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες όπου τα πανεπιστήμια θα είναι πρωταγωνιστές στον τομέα της έρευνας και όχι οι ιδιώτες; Ευχαριστώ.
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Κοιτάξτε, τα χρήματα μέχρι τώρα που δίδονταν για την έρευνα ήταν τα χρήματα που μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα μοίραζε το Υπουργείο Παιδείας στα πανεπιστήμια. Η καινοτομία του νέου νόμου για την έρευνα και την τεχνολογία είναι ότι δημιουργεί μια πρόσθετη ή περισσότερες πρόσθετες πηγές για τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα όσον αφορά την έρευνα. Γιατί τα πανεπιστήμια αποκτούν πια λόγο και ρόλο στα χρήματα που διαχειρίζεται το Υπουργείο Ανάπτυξης, η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, η οποία τώρα μετεξελίσσεται σε έναν νέο οργανισμό. Τα πανεπιστήμια λοιπόν μπορούν να συμμετέχουν σύμφωνα με το νέο νόμο και στη χάραξη της εθνικής στρατηγικής για την έρευνα την τεχνολογία και την καινοτομία και στην υλοποίηση αυτής της στρατηγικής επωφελούμενα από πηγές είτε κρατικές είτε ευρωπαϊκές είτε και ιδιωτικές της αγοράς. Αυτή ήταν μία πηγή που δεν υπήρχε μέχρι τώρα τόσο έντονα και η οποία τώρα ανοίγεται για πρώτη φορά για τα πανεπιστήμια. Υπάρχει όμως και η άλλη πηγή, από το Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, στο κομμάτι αυτών των 2,2 δις που αφορά τα πανεπιστήμια. Είναι περίπου 460 εκατομμύρια ευρώ από το συνολικό ποσό των 2,2 δις που αφορούν την έρευνα απευθείας στα πανεπιστήμια. Εκεί λοιπόν αυτό που συμφωνήσαμε και είπαμε με τους Πρυτάνεις είναι να μας καταγράψει το κάθε ίδρυμα τον προνομιακό τομέα γι αυτό, δηλαδή τον τομέα εκείνον στον οποίο έχει την τεχνογνωσία και το ανθρώπινο-επιστημονικό δυναμικό να κάνει πρωτότυπη πρωτογενή έρευνα. Και μάλιστα ενθάρρυνα τους Πρυτάνεις να προχωρήσουν σε κλαδικές συνεργασίες, δηλαδή όλα τα πολυτεχνεία μαζί, όλες οι ιατρικές μαζί, όλες οι νομικές μαζί, για να δούμε στον κάθε χώρο τι καινοτομία χρειάζεται και τι ώθηση μπορούμε να δώσουμε. Στη συνέχεια δεσμεύθηκα ότι τα πορίσματά τους, τις προτάσεις τους εμείς θα τις συλλέξουμε, θα τις εξετάσουμε, θα τις κάνουμε συμβατές με την εθνική στρατηγική, θα τις καταθέσουμε και στην Κυβερνητική Επιτροπή για να δούμε ερευνητικά τα πανεπιστήμιά μας πόσο θα μπορούσαν να διευκολύνουν ή να προωθήσουν τη δράση κάποιων Υπουργείων σε καινοτομίες και συμπυκνώνοντας τα συμπεράσματα θα επανέλθουμε στα ιδρύματα και θα αναθέσουμε χρηματοδοτήσεις για έρευνα με βάση αυτή την εθνική στρατηγική. Για να μένει κάτι στο τέλος το οποίο μπορεί να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά και ανταποδοτικά και για την ελληνική κοινωνία αλλά και για την εθνική οικονομία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το δεύτερο που μου είπατε είναι ότι θα είναι πρωταγωνιστές τα πανεπιστήμια...
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Πρωταγωνιστές πια καθίστανται μέσα από τη συμμετοχή τους στη χάραξη εθνικής στρατηγικής για την έρευνα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλές φορές γινόμαστε αποδέκτες προσωπικά εγώ και εκτιμώ και άλλοι συνάδελφοι στην περιφέρεια, παραπόνων ότι εντέλει τα κονδύλια για ερευνητικά προγράμματα μάλλον αξιολογούνται καλύτερα στο λεκανοπέδιο παρά στην περιφέρεια. Υπάρχει μια τέτοια περιρρέουσα ατμόσφαιρα ότι κάποιο από τα προγράμματα ενώ θα μπορούσαν να φτάσουν σε κάποια περιφερειακά πανεπιστήμια μένουν στην Αθήνα. Με μία γενικότερη τοποθέτηση επ΄ αυτού του θέματος πιθανόν να διασκεδαστούν οι όποιες εντυπώσεις υπάρχουν ως τώρα. Ευχαριστώ.
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Θα ήθελα να κάνω μία επισήμανση-απάντηση, αλλά και μία συμπλήρωση γενικότερη που πιστεύω ότι ενδιαφέρει την ελληνική περιφέρεια και άρα και τη δική μας περιφέρεια εδώ. Νομίζω ότι ο τρόπος με τον οποίον περιέγραψα τη διαδικασία με την οποία θα κατανεμηθούν τουλάχιστον τα ερευνητικά κονδύλια που θα διαχειριστεί του Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, καλύπτει την ανησυχία σας. Δηλαδή η καθετοποιημένη θεματική προσέγγιση, η σύνδεση του ερευνητικού προγράμματος με την ανταποδοτικότητά του για την κοινωνία για την ελληνική αγορά και η ένταξή του σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό ο οποίος θα κριθεί σε πολύ υψηλότερο επίπεδο, σε επίπεδο Κυβέρνησης δηλαδή, θα δώσει την ευκαιρία και στην ελληνική περιφέρεια να απολαύσει κονδύλια τα οποία δυστυχώς μέχρι σήμερα τα στερήθηκε. Κι αυτό φαίνεται ότι τα στερήθηκε. Πέρασε το Α΄ και το Β΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, το μισό Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και δυστυχώς πολλές φορές δεν είδαμε την ανταπόδοση που θα έπρεπε για την ελληνική περιφέρεια. Νομίζω ότι η βάση στην οποία συζητούμε λύνει πια αυτή την αδικία και θα παρακολουθήσουμε την εφαρμογή αυτής της λογικής μέχρι τέλους για να έχουμε και στα περιφερειακά πανεπιστήμια τα οφέλη. Ετέθη όμως και ένα άλλο ζήτημα που συνδέεται με την περιφέρεια στη Σύνοδο και θέλω να το πω διότι έδωσα μία ξεκάθαρη απάντηση. Ο εφαρμοσμένος νόμος για τις μεταγραφές αδικεί τα περιφερειακά πανεπιστήμια, γιατί ενώ περνάει ένας σημαντικός αριθμός φοιτητών εδώ στη συνέχεια κάνοντας χρήση των κοινωνικών κριτηρίων για τους τρίτεκνους, τους πολύτεκνους και μιας σειράς άλλων περιπτώσεων, επιτρέπει μεγάλο αριθμό φοιτητών που πέρασε στην επαρχία να την εγκαταλείπει και να μεταγράφεται στα μεγάλα αστικά κέντρα, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Αυτό έχει σαν συνέπεια και το περιφερειακό πανεπιστήμιο να αποδυναμώνεται, να γυμνώνεται και να σβήνει σιγά-σιγά, χωρίς να μπορεί να δώσει και τα οφέλη που θα έπρεπε στην τοπική αγορά και την τοπική κοινωνία, αλλά και το κεντρικό να ζει μία κατάρρευση του συστήματός του, διότι όταν υπερφορτώνεται από μεγάλο αριθμό φοιτητών που απρόβλεπτα έρχονται αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει αποδοτικά το εκπαιδευτικό έργο. Δηλαδή ένα εργαστήριο που προβλέπεται να λειτουργεί με συγκεκριμένο αριθμό φοιτητών, όταν έχουμε μεγάλο αριθμό φοιτητών δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά. Έτσι παθαίνουν ζημιά και τα δύο ιδρύματα και αποδυναμώνεται βεβαίως και η αποκεντρωτική πολιτική που όλες οι Κυβερνήσεις επικαλούνται. Έχω λοιπόν δεσμευθεί ενώπιον των Πρυτάνεων των πανεπιστημίων ότι θα κοιτάξουμε από φέτος να εδραιώσουμε μία λογική στην πράξη, ότι θα αυξηθεί ουσιαστικά ο αριθμός των φοιτητών που θα εισαχθούν στα περιφερειακά πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ και θα μειωθεί ο αριθμός των εισαγομένων στα κεντρικά πανεπιστήμια, ώστε ακόμα κι αν έχουμε ορισμένες μεταγραφές με βάση την κείμενη νομοθεσία, να μην αδικείται, να μην αποδυναμώνεται η ελληνική περιφέρεια και να μην υπονομεύεται η ουσία του εκπαιδευτικού έργου που παρέχει ένα ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την καινούρια ακαδημαϊκή χρονιά;
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Από τώρα, τώρα θα οριστεί ο αριθμός, πόσοι θα εισαχθούν στο κάθε πανεπιστήμιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συμπληρωματικά κύριε Υπουργέ, υπάρχουν μετρήσιμα τα κονδύλια και οι δυνατότητες που μπορούν τα πανεπιστήμια να αντεπεξέλθουν, ή θα ζήσουμε περιπτώσεις όπως παλαιότερα όπου είχαμε υπερχρεωμένα ιδρύματα που έψαχναν να πληρώσουν το ρεύμα τους, έψαχναν να πληρώσουν εστίες κλπ;
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Η υπερχρέωση και το βιώσαμε αυτό εδώ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, οφείλονταν στο ότι είχαμε μία ραγδαία ανάπτυξη του πανεπιστημίου με νέα τμήματα νέες σχολές κλπ, χωρίς να έχουμε την ανάλογη αύξηση των δαπανών γι αυτά. Λοιπόν αυτή τη στιγμή οι δομές είναι δεδομένες, ξέρουμε ποιες είναι. Όταν λοιπόν παραδείγματος χάρη εδώ περνούν 300 άτομα στη νομική και μένουν να φοιτούν 50 γιατί τα άλλα 250 κάνοντας χρήση των κοινωνικών διατάξεων φεύγουν στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, παθαίνει ζημιά η Νομική, παθαίνει ζημιά η τοπική κοινωνία και παθαίνει ζημιά και η κεντρική Νομική, η δηλαδή Νομική της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας διότι ενώ έχει δομές να φιλοξενήσει 150 φοιτητές φιλοξενεί αιφνιδίως και απρόβλεπτα 350. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι μία εξισορρόπηση σε πρώτη φάση αυτού του παράδοξου φαινομένου που δημιουργήθηκε κυρίως έντονα πέρυσι θα είναι η αντιμετώπιση με τον τρόπο που σας προέβλεψα, θα είναι μεγαλύτερος ο αριθμός των εισακτέων στα περιφερειακά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και μικρότερος στα κεντρικά, ώστε ακόμα κι αν σημειωθεί ρεύμα μεταγραφών να έχουμε μία ισορροπία ανάλογη με τις υποδομές.
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Σας ευχαριστούμε.
|