ΟΑΕΔ Ανακοίνωση Τύπου, 27.5.2008
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ κ. ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΕΡΝΑΔΑΚΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΜΙΑ ΑΡΧΗ, ΜΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ»
Κυρίες και κύριοι, Σας ευχαριστώ για την παρουσία σας στη σημερινή εκδήλωση που διοργανώνει ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού σε συνεργασία με το υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.
Ευχαριστώ ιδιαίτερα την υπουργό κ. Φάνη Πάλλη Πετραλιά που από την πρώτη στιγμή υποστήριξε την πρωτοβουλία του ΟΑΕΔ, για την κατάρτιση του ειδικού προγράμματος «Μια Αρχή Μια ευκαιρία» που παρουσιάζουμε σήμερα.
Ενός προγράμματος καινοτόμου, δυναμικού, πρωτοποριακού, όπως ακριβώς ταιριάζει σε κάθε πρωτοβουλία για την αύξηση της απασχόλησης, που είναι σχεδιασμένη για να απευθυνθεί σε νέους ανθρώπους.
Όλοι υπήρξαμε νέοι, όλοι νοσταλγούμε εκείνη τη φάση της ζωής μας που ήμασταν γεμάτοι ιδέες, φιλοδοξίες και όνειρα για το μέλλον.
Όλοι βρεθήκαμε μπροστά σε διλήμματα για το πώς θα ανεβαίναμε το πρώτο σκαλοπάτι προς την υλοποίηση των στόχων μας.
Κατά συνέπεια δεν μας είναι άγνωστη, η αγωνία των νέων, αυτού του δημιουργικού και δυναμικού τμήματος της κοινωνίας, που σφύζει από ιδέες και όρεξη για δουλειά, για το πώς θα κάνει το πρώτο βήμα ώστε να περάσει το κατώφλι της αγοράς εργασίας.
Κι αν όταν εμείς ήμασταν νέοι αναζητούσαμε μια πρώτη ευκαιρία στο συγγενή, στον οικογενειακό φίλο, στο γείτονα. Οι νέοι σήμερα έχουν ένα πρόσθετο πρόβλημα να αντιμετωπίσουν, πριν κάνουν το πρώτο τους βήμα στην απασχόληση.
Το πρόβλημα της ανεργίας Τα τελευταία χρόνια, η αδυναμία των νέων να βρουν δουλειά, κατατάσσεται ψηλά, στην ιεράρχηση των προβλημάτων, που απασχολούν την ελληνική οικογένεια. Σε ένα βαθμό, γιατί και η ιεράρχηση των στόχων ξεκινά σήμερα από πολύ πιο υψηλά σκαλοπάτια... Κανείς βέβαια δεν θέλει να βλέπει τα παιδιά του να σπαταλούν το χρόνο τους χωρίς δουλειά. Παρά τις συντονισμένες προσπάθειες πολιτείας και κοινωνίας, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, οι δείκτες βελτιώνονται αλλά παραμένουν σκληροί, για τα νέα παιδιά. Η ανεργία των νέων παραμένει υψηλή, συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες.
Στις ηλικίες μεταξύ 15 και 24 ετών πάνω από ένας στους πέντε νέους είναι άνεργος. Μέχρι πέρυσι ήταν πάνω από ένας στους τέσσερις. Άλλος ένας στους δέκα νέους ηλικίας 25-34 ετών καταγράφεται ως άνεργος.
Ποιοι όμως είναι οι λόγοι που οι νέοι στην Ελλάδα δεν βρίσκουν δουλειά;
Ας υποθέσουμε λοιπόν, ότι είμαστε εργοδότες και έχουμε απέναντί μας έναν νέο που έρχεται να μας ζητήσει δουλειά. Πρώτα, παίρνουμε στα χέρια μας το βιογραφικό του να δούμε τι σπουδές έχει κάνει και στη συνέχεια τον ρωτάμε: «Πού αλλού έχεις δουλέψει;». Αυτή η διαδικασία, που φαίνεται τόσο απλή και συνηθισμένη, είναι κυρίες και κύριοι, ο λόγος για τον οποίο η πλειοψηφία των νέων δεν βρίσκει απασχόληση.
Οι δείκτες το επιβεβαιώνουν Στον πληθυσμό του 22% των νέων, ηλικίας 15-24 ετών, που είναι σήμερα άνεργοι, εκείνοι που αντιμετωπίζουν ακόμα οξύτερο το πρόβλημα είναι: • Οι νέοι που έχουν εγκαταλείψει το σχολείο ή έχουν τελειώσει το σχολείο και δεν συνέχισαν τις σπουδές τους και • Οι νέοι που είτε σπούδασαν είτε όχι, δεν έχουν εργασιακή προϋπηρεσία, ούτε κάποια πρακτική κατάρτιση στον τομέα στον οποίο θέλουν να απασχοληθούν.
Όμως οι δείκτες, όσο χρήσιμοι κι αν είναι για την επιστημονική ανάλυση, δεν αποτυπώνουν την πραγματική διάσταση των κοινωνικών προβλημάτων.
Κυρίες και κύριοι, το 2003, το 39,2% των νέων που είχαν τελειώσει το Λύκειο το 2000, είχαν περάσει τρία χρόνια από την αποφοίτησή τους, χωρίς να εργαστούν.
Το γεγονός ότι, μέχρι το 2006 κάποιοι απόφοιτοι Λυκείου του 2000, είχαν στο μεταξύ βρει δουλειά, δεν είναι στοιχείο που μας επιτρέπει να επαναπαυόμαστε.
Δεν επαναπαυόμαστε γιατί το 21,3% των νέων εκείνης της τάξης, παρέμειναν χωρίς δουλειά, επί μία εξαετία.
Δεν επαναπαυόμαστε γιατί η Ελλάδα, παράλληλα με το προνόμιο να είναι η χώρα με την μεγαλύτερη αναλογία πτυχιούχων στον πληθυσμό της, στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει ακόμη υψηλότερη ανεργία νέων, από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Δεν επαναπαυόμαστε, γιατί ακόμα κι αν οι δείκτες ανεργίας των νέων έχουν υποχωρήσει από το 30% του 1999, σε επίπεδα κάτω του 25% σήμερα, παραμένουν υψηλότερα από το μέσο όρο της Ευρώπης.
Για τους νέους αυτής της χώρας, και ειδικά για τους νέους αυτής της γενιάς, των 15-24 ετών, που γεννήθηκαν πολίτες της Ευρώπης, οφείλουμε να δράσουμε αποτελεσματικά, ώστε να επιτύχουμε τουλάχιστον τη σύγκλιση με την Ευρώπη.
Η συμμετοχή των νέων 15-24 στην αγορά εργασίας στην Ελλάδα, είναι μικρότερη από τον αντίστοιχο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι αλήθεια ότι η τάση για παράταση του χρόνου πριν την ένταξη των νέων στην αγορά εργασίας, παρατηρείται την τελευταία δεκαετία σε ολόκληρη την Ευρώπη. Κάποιοι αναλυτές υποστηρίζουν πως η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου, επιτρέπει στους νέους, να αναβάλουν την ένταξή τους στην παραγωγική διαδικασία, για περισσότερο χρόνο. Άλλοι, αποδίδουν στο φόβο για τα γενικότερα επίπεδα ανεργίας, την επιλογή όλο και περισσότερων νέων της Ευρώπης, να παρατείνουν, για όσο διάστημα μπορούν, την παραμονή τους στον ακαδημαϊκό στίβο. Στην Ελλάδα, η τάση αυτή ενισχύεται και από την οικογένεια που ενθαρρύνει τους νέους να συνεχίζουν τις σπουδές τους.
Η συμμετοχή ή όχι στην αγορά εργασίας, μπορεί σε ένα βαθμό να αποδοθεί στις επιλογές της σύγχρονης νέας γενιάς. Όμως η ανεργία δεν είναι επιλογή. Είναι το τείχος στο οποίο προσκρούουν εκείνοι οι νέοι που επιθυμούν να εργαστούν και δεν μπορούν. Είναι ένα πρόβλημα με σοβαρές συνέπειες. Συνέπειες που εκδηλώνονται τόσο και κοινωνικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο.
Ο νέος που θέλει να εργαστεί και δεν έχει τη δυνατότητα να εργαστεί, χάνει πολύ γρήγορα τον ενθουσιασμό και την όρεξη για δουλειά. Τη θέση τους παίρνει ο θυμός και η απογοήτευση. Εκείνα τα όνειρα, που περιγράψαμε νωρίτερα, μαζί με τις πρωτοποριακές ιδέες, τους στόχους και τις φιλοδοξίες ξεθωριάζουν. Χάνει την εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του. Και πολύ γρήγορα παύει να εμπιστεύεται και την κοινωνία που τον περιβάλει, απαξιώνει τους θεσμούς της, αμφισβητεί τη λειτουργία της. Η απόσταση που τον χωρίζει από το κοινωνικό περιθώριο μικραίνει.
Από την άλλη και η κοινωνία χάνει Και η απώλεια δεν περιορίζεται στην ευκαιρία να αξιοποιηθούν παραγωγικά οι καινοτόμες ιδέες του νέου, που παραμένει άνεργος. Όσο περισσότεροι νέοι παραμένουν εκτός παραγωγικής διαδικασίας, τόσο περισσότερο συρρικνώνεται το συνολικό προϊόν της οικονομίας. Το ασφαλιστικό σύστημα, που έχει ανάγκη από την ένταξη νέου δυναμικού, το οποίο θα επωμιστεί τις τρέχουσες και τις μελλοντικές του υποχρεώσεις, επιβαρύνεται. Το δημογραφικό πρόβλημα επιδεινώνεται, από τη στιγμή που ο νέος που δεν μπορεί να δρομολογήσει την επαγγελματική του αποκατάσταση, δεν αναλαμβάνει την ευθύνη της δημιουργίας οικογένειας. Ο οικονομικός αλλά και ο κοινωνικός ιστός εξασθενίζουν. Επομένως το κόστος για την κοινωνία και την οικονομία είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που η απλή ανάγνωση δεικτών επιτρέπει να διαγνώσουμε.
Σε όλες τις παραπάνω απειλές, που στην Ελλάδα αποκτούν ακόμα μεγαλύτερο βάρος λόγω του μεγέθους της οικονομίας, της δημογραφικής πρόκλησης αλλά και της ευαισθησίας απέναντι σε μια νέα γενιά, με πολλά ταλέντα και ξεχωριστή δημιουργικότητα, έρχεται να απαντήσει σήμερα η Πολιτεία.
Πριν οι νέοι, αλλά και η κοινωνία και η οικονομία, κινδυνεύσουν να διαβρωθούν από την ανεργία, στις τάξεις της πιο δυναμικής και παραγωγικής γενιάς, χτυπάμε την απειλή στη ρίζα της.
Προχωράμε σε μία ολοκληρωμένη παρέμβαση, η οποία θα απαντά στις πραγματικές ανάγκες τόσο των νέων όσο και της αγοράς εργασίας.
Τι μας είπαν οι ίδιοι οι νέοι ότι θεωρούν εμπόδιο στην προσπάθειά τους να βρουν δουλειά; • Τουλάχιστον ένας στους δύο, μας απάντησε «την έλλειψη ευκαιριών απασχόλησης» • Το 15,3% μας απάντησε ότι προσέκρουσε στην «έλλειψη πρακτικής εμπειρίας». • Το 14,3% των νέων που δεν μπορούν να βρουν δουλειά, αισθάνονται ότι τους λείπει η «καθοδήγηση». • Το 9,3% δεν είχαν «ευκαιρίες κατάρτισης».
Πάμε τώρα στην αγορά Τι ζητάει η αγορά, δηλαδή ο εργοδότης, από το νέο που αναζητά δουλειά; • Να γνωρίζει να χειρίζεται νέες τεχνολογίες. • Να διαθέτει ικανότητες επικοινωνίας και να μπορεί να δουλέψει στο πλαίσιο ομάδας. • Να έχει ολοκληρώσει εκπαίδευση ή πρόγραμμα κατάρτισης. • Να έχει διοικητικά προσόντα. • Να μιλά ξένες γλώσσες. Οι νέοι γνωρίζουν ότι αυτές οι δεξιότητες θα τους βοηθούσαν να βρουν δουλειά. Εμείς γνωρίζουμε ότι τις περισσότερες από αυτές τις δεξιότητες μπορούν να τις αποκτήσουν μέσα από την προϋπηρεσία.
Ας περάσουμε τώρα και στο στόχο της ευρωπαϊκής σύγκλισης. Τι κάνουν οι εταίροι μας για να αντιμετωπιστεί η ανεργία των νέων; Με βάση την απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, του Μαρτίου του 2006, οι χώρες μέλη της Ένωσης, προσφέρουν «εργασία, συμπληρωματική επιμόρφωση ή άλλο μέτρο απασχολησιμότητας», σε «κάθε νέο που εγκαταλείπει το σχολείο και είναι άνεργος». Και μάλιστα «μέσα σε έξι μήνες από τη στιγμή που ο νέος εγκαταλείπει το σχολείο».
Τι κάνει ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού, για να άρει τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι νέοι στην προσπάθειά τους να βρουν εργασία; Προσφέρει: Μια ευκαιρία Μια Αρχή Ένα πρόγραμμα καινοτόμο, που έρχεται να απαντήσει στις ανάγκες του νέου ανέργου, στις απαιτήσεις της αγοράς και στις κατευθυντήριες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. • Ένα πρόγραμμα, μεγάλης κλίμακας, που έρχεται να προσφέρει μία αρχή και μία ευκαιρία απασχόλησης σε περίπου 40.000 νέους κάθε χρόνο. • Ένα πρόγραμμα που έρχεται να θωρακίσει τους νέους με τις βασικές δεξιότητες που θα χρειαστούν για να ανέβουν το πρώτο σκαλί της αγοράς εργασίας. • Ένα πρόγραμμα με εναλλακτικές επιλογές, για τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε νέου που θα συμμετάσχει σε αυτό. • Ένα πρόγραμμα που θα υλοποιηθεί με απλές και ταχύτατες διαδικασίες, απαλλαγμένο από γραφειοκρατικές δυσκολίες, πάνω στις βασικές κατευθύνσεις που έχουν χαραχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. • Ένα πρόγραμμα που θα συμπληρώσει αλλά και θα μπορεί να συμπληρώνεται και να συνδυάζεται με τα υπόλοιπα προγράμματα του υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, όπως και τα προγράμματα άλλων φορέων. Γιατί οι δράσεις για την ενίσχυση της απασχόλησης δεν μπορεί ούτε πρέπει να έχουν στεγανά μεταξύ τους.
Όταν σχεδιάζαμε το νέο πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων, ο κύριος στόχος που θέσαμε ήταν να καλύψουμε με αυτό, τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ωφελούμενων.
Για να το επιτύχουμε αυτό έπρεπε καταρχήν το πρόγραμμα να είναι απλό και ευέλικτο. Χωρίς δηλαδή δαιδαλώδεις διαδικασίες και προϋποθέσεις, χωρίς ιδιαίτερα περιοριστικές διατάξεις, που να οδηγούν σε αποκλεισμούς.
Έπρεπε επίσης να μπορεί να υλοποιηθεί σε κάθε γωνιά της χώρας, όπου υπάρχουν νέοι, που δεν έχουν σπουδάσει και δυσκολεύονται να βρουν διέξοδο στην αγορά εργασίας.
Το βασικότερο βέβαια στοιχείο, που εγγυάται ότι το πρόγραμμα θα βρει ανταπόκριση από τους νέους, είναι η δυνατότητά του, να προσφέρει λύση στο πρόβλημα, δηλαδή στη δυσκολία πρόσβασης στην απασχόληση.
Στόχος μας ήταν, με άλλα λόγια, να σχεδιάσουμε ένα πρόγραμμα αποτελεσματικό και αξιόπιστο.
Το πρόγραμμα Μια αρχή, μια ευκαιρία, είναι ένα ειδικό πρόγραμμα απασχόλησης, κατάρτισης, υποστήριξης.
Από το σύνολο των νέων που βρίσκονται εκτός αγοράς εργασίας, στόχος του είναι να ωφελήσει εκείνους που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από μία ώθηση στην εκκίνηση για να αρχίσουν να δουλεύουν.
Θέτει τρεις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή σε αυτό και αναπτύσσεται σε τρεις άξονες δράσεων.
Στο πρόγραμμα μπορούν να συμμετάσχουν νέοι άνεργοι: • Ηλικίας 16 έως 25 ετών • Που έχουν εγκαταλείψει νωρίς το σχολείο ή το έχουν τελειώσει χωρίς να προχωρήσουν σε σπουδές και στους οποίους • Δεν έχει δοθεί ποτέ ξανά κάποια ευκαιρία απασχόλησης ή συμπληρωματικής επιμόρφωσης. Πρόκειται για μία νέα και ιδιαίτερη ομάδα στόχο που για πρώτη φορά καλύπτεται εστιασμένα και με εξειδικευμένο τρόπο από τον ΟΑΕΔ.
Οι νέοι μπορούν να επιλέξουν να ωφεληθούν από μία από τις τρεις δράσεις του προγράμματος ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες και τις προτεραιότητές τους. Δηλαδή από: 1. Το πρόγραμμα απόκτησης προϋπηρεσίας, 2. Το πρόγραμμα πιστοποιημένης κατάρτισης στην πληροφορική ή 3. Το ολοκληρωμένο πρόγραμμα συμβουλευτικής.
Το πρόγραμμα απόκτησης προϋπηρεσίας, αποτελεί από μόνο του μία τομή, που αλλάζει τα μέχρι σήμερα δεδομένα στην απόκτηση εργασιακής εμπειρίας. Θα διαρκεί πέντε μήνες, κατά τους οποίους ο νέος θα αμείβεται με τον κατώτατο μισθό και θα είναι ασφαλισμένος. Τα προγράμματα αυτά θα διεξαχθούν σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα και σε αυτοαπασχολούμενους, κατά προτεραιότητα. Ο ΟΑΕΔ θα καλύπτει εξ ολοκλήρου την αμοιβή του νέου εργαζόμενου αλλά και την ασφαλιστική κάλυψη για σύνταξη, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και επαγγελματικό κίνδυνο.
Η ασφαλιστική κάλυψη των νέων εργαζομένων σε θέσεις απόκτησης προϋπηρεσίας, αποτελούσε ένα πάγιο αίτημα της κοινωνίας στο οποίο ανταποκρίθηκε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και το οποίο ο Οργανισμός υλοποιεί άμεσα. Εκείνος ο νέος, που μέχρι σήμερα δεν μπορούσε να χτυπήσει την πόρτα του εργοδότη που ζητούσε προϋπηρεσία, θα έχει στα χέρια του μία συστατική επιστολή, ένα πιστοποιητικό που θα βεβαιώνει ότι διαθέτει προϋπηρεσία. Στο χέρι του επίσης είναι, να αξιοποιήσει αυτήν την ευκαιρία για να μάθει όσο καλύτερα μπορεί τη δουλειά που επέλεξε.
Η δεύτερη εναλλακτική επιλογή απαντά στις ανάγκες εκείνων των νέων που δυσκολεύονται να μπουν στην αγορά, γιατί δεν μπορούν να δουλέψουν χρησιμοποιώντας υπολογιστές. Το πρόγραμμα κατάρτισης σε βασικές δεξιότητες πληροφορικής, διαρκεί 100 ώρες και οι εκπαιδευόμενοι που συμμετέχουν σε αυτό, αμείβονται προς 6 ευρώ την ώρα.
Επομένως, και εκείνος ο νέος που μέχρι σήμερα δεν μπορούσε να διεκδικήσει μια θέση απασχόλησης, που απαιτούσε χειρισμό ηλεκτρονικού υπολογιστή, μετά τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα, θα διαθέτει: • Πρώτον, τις δεξιότητες και τα προσόντα για να καλύψει τη θεμελιώδη πλέον απαίτηση της αγοράς εργασίας για δυνατότητα χειρισμού υπολογιστή και • Δεύτερον, ένα πιστοποιητικό των γνώσεων και δεξιοτήτων που απέκτησε, με βάση τα αναγνωρισμένα από την πολιτεία πρότυπα.
Όταν ρωτήθηκαν οι άνεργοι νέοι γιατί πιστεύουν ότι δε βρίσκουν δουλειά, απάντησαν, όπως είπα παραπάνω: «έλλειψη εμπειρίας, έλλειψη ευκαιρίας, έλλειψη κατάρτισης» αλλά και «έλλειψη καθοδήγησης». Έτσι ο ΟΑΕΔ, στο πλαίσιο του προγράμματος «μια Αρχή Μια Ευκαιρία» γίνεται καθοδηγητής και σύμβουλος του νέου ανέργου. Ο νέος περνάει καταρχήν από σεμινάριο επαγγελματικού προσανατολισμού. Εκεί, ειδικοί σύμβουλοι του ΟΑΕΔ τον βοηθούν να διαλέξει τη δουλειά που θέλει και μπορεί να κάνει, με βάση τα προσόντα, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντά του. Στη συνέχεια, ο νέος άνεργος εκπαιδεύεται από ειδικούς, πάνω στις τεχνικές αναζήτησης εργασίας. Δηλαδή σε ένα-ένα τα βήματα που πρέπει να κάνει για να ζητήσει δουλειά, με αποτελεσματικό τρόπο. Τέλος, ο νέος ολοκληρώνει και έναν κύκλο συμβουλευτικής στην επιχειρηματικότητα, όπου μαθαίνει το πώς μπορεί να οργανώσει την αυτοαπασχόλησή του. Στη διάρκεια αυτών των σεμιναρίων ο νέος αποζημιώνεται.
Τα προγράμματα αυτά της συμβουλευτικής, τα προσφέρει ο ΟΑΕΔ σε όλους τους ανέργους που χρειάζονται τη σχετική καθοδήγηση. Η εφαρμογή τους μάλιστα έχει δώσει σημαντικά αποτελέσματα. Ιδιαίτερα μετά τις τεχνικές αναζήτησης εργασίας, το 70% των ανέργων που παρακολουθούν το πρόγραμμα, βρίσκουν σύντομα μόνοι τους δουλειά.
Μια από τις σημαντικότερες καινοτομίες του προγράμματος «μια αρχή, μια ευκαιρία», που θα αποτελέσει οδηγό στη μελλοντική χάραξη των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, είναι η απλή διαδικασία που ακολουθείται στην εφαρμογή του.
Ο νέος υποβάλει μόνον μία αίτηση στην οποία αναφέρει και ποια από τις τρεις δράσεις του προγράμματος επιλέγει να ακολουθήσει.
Όλα τα υπόλοιπα τα κάνει ο ΟΑΕΔ Δηλαδή συγκεντρώνει τις αιτήσεις των ενδιαφερόμενων νέων, που υποβάλλονται ηλεκτρονικά. Αντίστοιχα συγκεντρώνει τις ηλεκτρονικές αιτήσεις των επιχειρήσεων που επιθυμούν να προσφέρουν πεντάμηνη απασχόληση σε θέσεις απόκτησης προϋπηρεσίας. Στη συνέχεια ο Οργανισμός διασταυρώνει τα στοιχεία των νέων με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, του υπουργείου Παιδείας κλπ, ώστε να ταυτοποιήσει τους δικαιούχους. Τέλος, ο ΟΑΕΔ τοποθετεί τους νέους που έχουν δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα, στις αντίστοιχες θέσεις. Είτε δηλαδή στα προγράμματα κατάρτισης στην πληροφορική, είτε στις ομάδες συμβουλευτικής, είτε στις θέσεις εργασίας που προσφέρονται από τους εργοδότες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον, σε αντίστοιχες ειδικότητες.
Απλά και ξεκάθαρα. Σε μόλις 4 βήματα. Η διαδικασία διεξάγεται εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά. • Ηλεκτρονική αίτηση νέου. • Ηλεκτρονική αίτηση επιχείρησης. • Διασταύρωση στοιχείων και ταυτοποίηση δικαιούχων μέσω ηλεκτρονικής αναζήτησης σε βάσεις δεδομένων άλλων φορέων. • Αυτόματη επιλογή και τοποθέτηση στις δράσεις του προγράμματος, μέσω ειδικής εφαρμογής του νέου πληροφοριακού συστήματος του Οργανισμού. Την τεχνογνωσία, που ο ΟΑΕΔ ήδη διαθέτει, από τα προγράμματα ενδο-επιχειρησιακής κατάρτισης, που όπως όλοι γνωρίζετε διεξάγονται με πλήρως αυτοματοποιημένες διαδικασίες, μπορούμε να την εφαρμόσουμε, και στη σύζευξη προσφερόμενης και ζητούμενης εργασίας.
Στην ηλεκτρονική e-αίτηση, ο νέος συμπληρώνει κάποια προσωπικά στοιχεία και στοιχεία επικοινωνίας καθώς και το είδος της δράσης που επιλέγει.
Αντίστοιχα, στην ηλεκτρονική e-αίτηση, που απευθύνεται στις επιχειρήσεις, εκδηλώνουν το ενδιαφέρον συμμετοχής τους στο πρόγραμμα, όσοι επιθυμούν να προσφέρουν θέσεις απασχόλησης για απόκτηση προϋπηρεσίας.
Θα μου πείτε τώρα... Αρκεί ένα πρόγραμμα 40.000 θέσεων για να δώσει λύση στο μεγάλο και διαχρονικό πρόβλημα της ανεργίας των νέων;
Αρκεί μια κατάρτιση, μια ομάδα συμβουλευτικής, ένα πεντάμηνο εργασιακής προϋπηρεσίας, για να λυγίσουν οι δείκτες ανεργίας;
Δεν αρκεί. Είναι όμως Μια Αρχή. Μια πρώτη Ευκαιρία. Θα έρθουν και άλλα προγράμματα, και νέες ευκαιρίες. Όπως έχουν προηγηθεί και άλλα προγράμματα. Όπως έχουν δοθεί και άλλες ευκαιρίες.
Και συνεχίζουμε να αναζητούμε νέες δράσεις και ενεργητικές παρεμβάσεις, που θα φέρουν, ακόμα πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά, περισσότερους νέους στην αγορά εργασίας. Ειδικά και στοχευμένα προγράμματα για νέους, ο ΟΑΕΔ υλοποιεί με επιτυχία από το 2005. Άλλωστε οι δείκτες δεν έχουν βελτιωθεί με μαγικό ραβδί... Θα αναφέρω δύο ενδεικτικά παραδείγματα προγραμμάτων, που μπορούν να συνδυαστούν με το πρόγραμμα «Μια αρχή, μια ευκαιρία».
Πρόσφατα καταρτίσαμε ένα γενναιόδωρο πρόγραμμα νεανικής επιχειρηματικότητας. Με μια επιχορήγηση που ξεκινά από τα 18.000 ευρώ και μπορεί να φτάσει τα 21.000 ευρώ, προσφέρουμε σε νέους ηλικίας 22 έως και 32 ετών τη δυνατότητα να δημιουργήσουν τη δική τους ατομική επιχείρηση. 3.000 νέοι άνεργοι θα είναι οι δικαιούχοι.
Σας θυμίζω επίσης το ειδικό πρόγραμμα προώθησης στην απασχόληση, ανέργων νέων, αποκλειστικά για νέους μέχρι 30-35 ετών, που υλοποιεί ο ΟΑΕΔ από το 2006. Ήδη εγκρίθηκε η ανανέωση του προγράμματος, με χρηματοδότηση 3.200 νέων θέσεων, για το 2008. Το πρόγραμμα προσφέρει επί 24 μήνες, αυξημένη επιδότηση για την απασχόληση νέων ανέργων, με ακόμα μεγαλύτερη προσαύξηση κατά το πρώτο εξάμηνο απασχόλησής τους, όταν δηλαδή εκπαιδεύονται στο αντικείμενο δουλειάς. Με την ανανέωσή του για το 2008, διευρύναμε τους δικαιούχους του προγράμματος ώστε να περιληφθούν και οι απόφοιτοι Γυμνασίου.
Η υλοποίηση του προγράμματος «μια Αρχή Μια ευκαιρία» θα ξεκινήσει άμεσα.
Εκτιμούμε ότι μέσα σε λίγες ημέρες θα είμαστε έτοιμοι να δεχθούμε ηλεκτρονικά τις πρώτες αιτήσεις. Η συμμετοχή αναμένεται βέβαια να κορυφωθεί το Σεπτέμβριο, όταν και οι νέοι που τελειώνουν το Λύκειο θα αποφασίσουν αν θα συνεχίσουν τις σπουδές τους ή όχι.
Στον ΟΑΕΔ, γνωρίζουμε καλά, πως κάθε δράση για την ενίσχυση της απασχόλησης, κρίνεται από το αποτέλεσμα.
Η αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων δεν μπορεί να είναι απλά το αποτέλεσμα μιας πρωτοβουλίας της πολιτείας. Δεν αρκεί αποκλειστικά ένα πλαίσιο δράσεων του ΟΑΕΔ. Δεν μπορεί να προκύπτει από μια ευρωπαϊκή κατευθυντήριο. Είναι μία απαίτηση του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας. Είναι η καθημερινή αγωνία της ελληνικής οικογένειας. Είναι συνεπώς μία υπόθεση εθνική.
Το να μπορέσουμε να συνδέσουμε το σύστημα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης της χώρας μας με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας είναι υπόθεση καταλυτικής σημασίας για το μέλλον της εθνικής οικονομίας και της ελληνικής κοινωνίας.
Το νέο πρόγραμμα του υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και του ΟΑΕΔ επιχειρεί να κάνει μια αρχή, να δώσει μια ευκαιρία, να βάλει ένα θεμέλιο για αυτό το γεφύρωμα.
Κυρίες και κύριοι, Από τις δικές μας μανάδες μάθαμε το «κάθε αρχή και δύσκολη». Στη γενιά των παιδιών μας θέλουμε να κληροδοτήσουμε «Μια αρχή, μια ευκαιρία».
Ελπίζουμε πως θα το πετύχουμε.
|