ΥΠΟΥΡΓΕΙΟN ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Ανακοίνωση Τύπου, 19 Ιουνίου 2008 Συνέντευξη του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και θρησκευμάτων κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη στο ραδιοφωνικό σταθμό «ΣΚΑΪ 100,3» και στο δημοσιογράφο κ. Μπ. Παπαδημητρίου
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, υπήρξε μια έντονη αντίδραση από τη μεριά του Τεχνικού Επιμελητηρίου για την πρόθεση την οποία έχετε εξαγγείλει με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους να τακτοποιήσετε όσους φοιτητές έχουν αποκτήσει οπωσδήποτε ένα επίπεδο σπουδών και μόρφωσης, αλλά δεν έχουν αποκτήσει επαγγελματικά δικαιώματα. Τι σκοπεύετε να κάνετε; Και πως θα απαντήσετε στις ανησυχίες των επαγγελμάτων που καλύπτονται από το ΤΕΕ; ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Πρώτα - πρώτα να σας πω ότι είναι άδικο 350 χιλιάδες Έλληνες φοιτητές και σπουδαστές επί δεκαετίες να είναι εγκλωβισμένοι στο αδιέξοδο της ανεργίας ή της ετεροαπασχόλησης, επειδή οι προηγούμενες Κυβερνήσεις ίδρυαν πρόχειρα Πανεπιστήμια ή ΤΕΙ ανά τη χώρα, χωρίς να έχουν προβλέψει την απορρόφηση των παιδιών αυτών στην αγορά εργασίας και το τυπικό, δηλαδή, την κατοχύρωση των συγκεκριμένων επαγγελματικών τους δικαιωμάτων. Εμείς ήδη προχωρούμε και ρυθμίζουμε τα δικαιώματα του. Είναι τώρα στο Συμβούλιο της Επικρατείας τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα για πάνω από 100 χιλιάδες τέτοια παιδιά, ενώ είμαστε σε σχετική διαβούλευση με το ΤΕΕ για να μπορέσουμε να κατοχυρώσουμε τις αντίστοιχες ειδικότητες, που είναι συναφείς με τα αντικείμενα του ΤΕΕ και αφορούν τους υπόλοιπους. Περιμένουμε από το ΤΕΕ μια συγκεκριμένη πρόταση, αλλά η πρόθεσή μας είναι σαφής ότι εντός του 2008 πρέπει όσο το δυνατό πιο συναινετικά να τακτοποιηθεί αυτή η εκκρεμότητα, η οποία παγίδευσε –όπως είπα- για πολλά χρόνια τους νέους ανθρώπους. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, αν δεν συμφωνεί όμως το ΤΕΕ θα παραμείνει το πρόβλημα. Διότι η νομοθεσία μας προβλέπει ότι πρέπει το ΤΕΕ να έχει συμφωνήσει, για να έχει και την άδεια άσκησης επαγγέλματος ο ενδιαφερόμενος. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Για το λόγο αυτό έχει γίνει μια διαβούλευση τα προηγούμενα χρόνια, η οποία κατέληξε σε ένα ποσοστό συμφωνίας 80% όσον αφορά τα συγκεκριμένα δικαιώματα και τώρα αυτή τη στιγμή συζητούμε, -η δική μου τουλάχιστον πίεση κατά τη συνάντηση που είχα με τον κ. Αλαβάνο προσφάτως ήταν αυτή -να καταλήξουμε κάπου όσο το δυνατό γρηγορότερα, γιατί δεν μπορούμε να παρατείνουμε άλλο αυτή την ομηρία των νέων ανθρώπων. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Να έρθουμε σε ένα άλλο θέμα κ. Υπουργέ. Ετοιμάζονται καινούργιες διατάξεις σε ό,τι αφορά την οργάνωση των μεταπτυχιακών σπουδών. Επειδή είναι εξαιρετικά δημοφιλείς δεν νοείται πλέον φοιτητής ο οποίος αγαπά τις σπουδές του και θέλει να πετύχει το καλύτερο στην αγορά εργασίας να μην κάνει τη μεταπτυχιακή προσπάθεια. Πάρα πολλοί μέχρι σήμερα έφευγαν στο εξωτερικό. Σήμερα κάποιοι κάνουν στην Ελλάδα στα πανεπιστημιακά μας Ιδρύματα την προσπάθεια του μεταπτυχιακού. Πλην όμως ακόμη δεν μπορούν να την κάνουν παντού σε όλα τα Ιδρύματα και υπάρχουν αρκετές δυσκολίες. Δυο θέματα. Το πρώτο είναι ότι αυτά τα πληρώνουν πολύ συχνά οι φοιτητές άρα εδώ δεν υπάρχει και τόσο δωρεάν παιδεία. Σε αυτό το θέμα πως απαντάτε κ. Υπουργέ; ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Πρώτα απ' όλα θα σας πω ότι κανένα Τμήμα στην Ελλάδα, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή, δεν έχει δικαίωμα να δημιουργήσει πια μεταπτυχιακό, αν προηγούμενα δεν έχει αξιολογηθεί, σύμφωνα με το νόμο της Ανεξάρτητης Αρχής της ΑΔΙΠ. Στοιχείο που συμβάλλει προς την αναβάθμιση της ποιότητας και βέβαια επισπεύδει και τη διαδικασία της αξιολόγησης που βρήκε τόσα προσκόμματα όλο το προηγούμενο διάστημα. Από αυτό εξαρτάται και η χρηματοδότησή του από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Ο στόχος του νομοσχεδίου που καταθέτουμε, είναι η ποιοτική αναβάθμιση και η συστηματική οργάνωση των μεταπτυχιακών και των διδακτορικών στη χώρα μας, ώστε να επιδιώκουμε την ποιότητα και όχι τον πληθωρισμό των τίτλων. Ένα κύριο στοιχείο του νομοσχεδίου μας είναι ότι η Ελλάδα περνάει στην αντεπίθεση στο χώρο της παιδείας, για πρώτη φορά θεσμοθετεί και νομιμοποιεί και τη δυνατότητα των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων των δημοσίων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, να αναπτύξουν παραρτήματα εκτός συνόρων, εξάγοντας αν θέλετε την ελληνική επιστήμη και την ελληνοευρωπαϊκή τεχνογνωσία και δίνοντας ελεύθερη επιλογή στο κάθε Ίδρυμα, να βάλει δίδακτρα αν το επιθυμεί. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι σε περίπτωση που ένα ελληνικό πανεπιστημιακό Ίδρυμα θα πάει στο εξωτερικό. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Και στο εσωτερικό ισχύει αυτή η ελευθερία επιλογής. Δηλαδή, το κάθε Ίδρυμα αν θέλει μπορεί να επιβάλλει και δίδακτρα ή να ζητήσει χορηγίες από την αγορά. Για πρώτη φορά, δηλαδή, έρχεται κοντά το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ, με την ελληνική ή την ξένη αγορά και αυτό διευκολύνει την Ελλάδα σταδιακά να εξελίσσεται σε ένα περιφερειακό ή διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Ενθαρρύνεται η συνεργασία με ξένα Ιδρύματα και για πρώτη φορά επίσης μετά από τρεις δεκαετίες αναγνωρίζεται το αυτοδύναμο δικαίωμα των ΤΕΙ, να οργανώνουν δικά τους μεταπτυχιακά προγράμματα, εφόσον βεβαίως έχουν περάσει την αυστηρή διαδικασία της αξιολόγησης. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Στυλιανίδη στην πράξη αυτό το είχαν ξεκινήσει τα Πανεπιστήμια και τα Πολυτεχνεία, τώρα δημιουργείται κι ένα θεσμικό πλαίσιο για να είναι όλα εντάξει και με το νόμο. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Εννοείτε ποιο υπήρχε; ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή υπήρχαν συνεργασίες των Πανεπιστημίων με Ιδρύματα του εξωτερικού. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Οι συνεργασίες υπήρχαν αλλά δεν υπήρχε η αυτοδύναμη δυνατότητα να πάνε ελληνικά Πανεπιστήμια και να αναπτύξουν στον αραβικό κόσμο, στη Ρωσία, στην Κίνα ή στα Βαλκάνια και τον Εύξεινο Πόντο, δράσεις μεταπτυχιακών σπουδών αυτοδύναμες, από τις οποίες και θα ωφελούνται πολλαπλασιάζοντας τους πόρους τους, αλλά και θα εξάγουν την ελληνική τεχνογνωσία αξιοποιώντας και τους Έλληνες του εξωτερικού. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Στυλιανίδη μια τελευταία ερώτηση: πώς προχωράει η εφαρμογή του γενικού νόμου της παιδείας που προκαλεί όλες αυτές τις αντιδράσεις; Ποια είναι η δική σας εκτίμηση; ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Εκτιμώ ότι στα περισσότερα σημεία του έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται. Κορύφωση το τελευταίο διάστημα ήταν δυο σημεία του. Το ένα η δημοκρατία στα Ιδρύματα, όπου οι εκλογές ολοκληρώνονται με επιτυχία θα έλεγα παρά τις δυσκολίες. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Πολυτεχνείο όμως τις ανέβαλλε μόλις προχθές. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Δεν έχουν λήξει παντού, αλλά στα 13,5 από τα 14 ΤΕΙ έχουν ήδη ολοκληρωθεί και επίσης στα 2 από τα 3 Πανεπιστήμια. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτή η διαδικασία όπου υπάρξει ανάγκη εκλογών ξανά για πρυτανικές και προεδρικές Αρχές τον επόμενο χρόνο θα συνεχιστεί. Έχουμε αυτές τις δυο εκκρεμότητες οι οποίες πιστεύω ότι θα λήξουν. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επομένως δεν αλλάζει τίποτε στο σχεδιασμό σας. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Όχι απολύτως τίποτε. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Επίσης να σας πω ότι κι ένα άλλο ζήτημα το οποίο όσο εκκρεμούσε ως αδυναμία εφαρμογής αναφερόταν τον Τύπο, αλλά τώρα που ουσιαστικά έγινε πράξη, ξαφνικά ξεχάστηκε. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε ποιο αναφέρεστε; ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Αναφέρομαι στους τετραετείς οικονομικούς προγραμματισμούς. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το οποίο προχωράει. Εξαρτάται όμως και από τις εκλογές των πρυτανικών Αρχών. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Έχει τελειώσει. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όλα τα πανεπιστημιακά Ιδρύματα υπέβαλλαν δηλαδή; ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Και τα 16 ΤΕΙ, και τα 23 Πανεπιστήμια μου έχουν καταθέσει τετραετή οικονομικό προγραμματισμό. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα, πολύ σημαντικό αυτό. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Και αυτό μπορώ να το ανακοινώσω με κάθε ευθύνη. Διότι έστειλα σχετική εγκύκλιο και ανταποκρίθηκαν και βέβαια επί τη βάση αυτών των κειμένων που κατέθεσαν, και στη βάση αυτή θα γίνει η διαπραγμάτευση τώρα για να τους καθορίσουμε το ποσό που θα πάρουν τα επόμενα 4 χρόνια. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολύ καλά. Ευχαριστούμε πολύ, καλή σας ημέρα κ. Υπουργέ. ΕΥ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Και εγώ σας ευχαριστώ.
|