ΥΠΟΥΡΓΕΙΟN ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Ανακοίνωση Τύπου, Αθήνα, 10 Νοεμβρίου 2008
Ομιλία του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη στην Ημερίδα του ΥΠΕΠΘ με θέμα: «Ευαισθητοποίηση-Ενημέρωση του Κοινωνικού Συνόλου για το ρόλο της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης»
Κυρίες και κύριοι, Καταρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την συμμετοχή σας στην σημερινή ημερίδα και να πω ότι ο κύκλος αυτών των σεμιναρίων – ημερίδων, που γίνονται ανά την Ελλάδα, είναι απολύτως στοχευμένος και στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς όλη την κοινωνία, αλλά και προς την εκπαιδευτική κοινότητα: ότι τα ΕΠΑΛ και τα ΕΠΑΣ δεν είναι σχολεία δεύτερης κατηγορίας αλλά είναι σχολεία τα οποία φιλοδοξούν να εκφράσουν τον δυναμισμό της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, ανοίγοντας νέους δρόμους προς την αγορά εργασίας και δημιουργώντας τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις για τη σύνδεση του σύγχρονου σχολείου με την κοινωνία και την αγορά. Είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ, κατά τις περιοδείες που κάναμε μέχρι τώρα σε 36 νομούς της Ελλάδος, αρκετά σχολεία. Δεν θέλουμε να ωραιοποιούμε την κατάσταση, βεβαίως υπάρχουν και προβλήματα, αλλά έχει γίνει και μια τιτάνια προσπάθεια η οποία συνδυάζει τις παρεμβάσεις για την ανάπτυξη της απαιτούμενης υλικοτεχνικής υποδομής, τον εκσυγχρονισμό του περιεχομένου της γνώσης που παρέχεται, και βεβαίως το νέο πνεύμα με το οποίο πρέπει να προσεγγίζουν εκπαιδευτικοί και εκπαιδευόμενοι την επαγγελματική αλλά και την τεχνική εκπαίδευση με τρόπο τέτοιο προκειμένου η φυσιολογική εξέλιξή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία να είναι η ένταξή τους στην αγορά εργασίας, ώστε και οι ίδιοι να βρουν τον δρόμο τους προς την ζωή αλλά και οι ανάγκες της αγοράς να καλυφθούν με πληρότητα ποιότητος και αριθμούς συμμετοχών, αν θέλετε στελεχών, που θα βγαίνουν έτοιμα για να υπηρετήσουν αυτές τις ανάγκες. Από τις μελέτες που μέχρι τώρα έχουμε κάνει, διαπιστώνουμε ότι η μέση κοινωνική αντίληψη του μαθητικού πληθυσμού αλλά και των γονέων για την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων, συνδέεται με την αντίληψη ότι κάποιος έχει ένα δικαίωμα και το ασκεί μόνο αφού τελειώσει την εκπαιδευτική του διαδικασία, διασφαλίζοντας μια θέση στο Δημόσιο ενώ δεν είναι έτσι. Η αλήθεια είναι ότι σε πάρα πολλές περιφέρειες, κυρίως σ’ αυτές που έχει αναπτυχθεί η βιομηχανία και κάποιοι τομείς εμπορίου, αναζητούνται στελέχη με ειδικές γνώσεις που θα πλαισιώσουν θέσεις, θα συμβάλλουν στον ανταγωνισμό και την ανάπτυξη και αυτοί δεν βρίσκονται με μεγάλη ευκολία. Υπάρχουν περιφερειακές βιομηχανικές ζώνες στις οποίες το κόστος παραγωγής αυξάνεται ραγδαία επειδή οι εργοδότες χρειάζεται ν’ ακριβοπληρώσουν μεταγραφόμενα στελέχη από τα μεγάλα αστικά κέντρα, κάτι το οποίο δεν τους επιτρέπει να είναι ανταγωνιστικοί με τις μεγάλες βιομηχανίες ή τις άλλες εταιρείες που λειτουργούν σ’ αυτά τα αστικά κέντρα. Έρχεται λοιπόν σε αυτή την κατάσταση το επαγγελματικό σχολείο, η επαγγελματική σχολή, να καταρτίσει, να προετοιμάσει τα απαιτούμενα στελέχη, δείχνοντάς τους έναν άλλον δρόμο διαφορετικό από αυτόν της εισαγωγής και μόνο στα Πανεπιστήμια ή στα ΤΕΙ. Η επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί μια νέα διέξοδο που αντιμετωπίζει ουσιαστικά την ανεργία όταν οργανωθεί σωστά και βοηθά την γρήγορη ένταξη των νέων στελεχών στην αγορά εργασίας. Με την υλοποίηση του νόμου 3475/2006 για την δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση, αυτούς τους εναλλακτικούς δρόμους τους δείχνουμε στη νέα γενιά και συμβάλλουμε ώστε να ενημερώνονται εγκαίρως για τις πραγματικές προοπτικές που τους διανοίγουν οι δρόμοι αυτοί. Μέχρι το 2006 όπως γνωρίζετε, λειτουργούσαν τα Τεχνικά και Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τις διαφορές αυτών με τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ μέσα από τις εξελίξεις που έχουν συντελεστεί το τελευταίο διάστημα. Από το σχολικό έτος 1998 έως το σχολικό έτος του 2006, η δευτεροβάθμια τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση απέβλεπε στον συνδυασμό της γενικής παιδείας με την εξειδικευμένη τεχνική και επαγγελματική γνώση. Τα τεχνικά επαγγελματικά εκπαιδευτήρια ως θεσμός, δεν κατάφεραν δυστυχώς να πείσουν την κοινωνία για την αυξημένη αναγκαιότητα του προσανατολισμού προς την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση ώστε να προσελκύσουν τον απαιτούμενο αριθμό μαθητικού πληθυσμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρούμε στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικά με το συνολικό δυναμικό των μαθητών που συμμετείχε στα τότε ΤΕΕ, θα σας δώσω μερικά ενδεικτικά στοιχεία για να μπορέσετε να κάνετε τη σύγκριση και να επισημάνετε και την πορεία, την δυναμική δηλαδή του παλιού ΤΕΕ. Την περίοδο 1999-2000 φοιτούσαν 109.000 μαθητές. Το 2001 είχαμε άνοδο στους 125.000, το 2002 στους 132.000 ενώ το 2002-2003 παρατηρήθηκε μια πτώση στους 124.000 και το 2004 στους 118.000. Για τα επόμενα έτη λειτουργίας των ΤΕΕ το μαθητικό δυναμικό αριθμητικά έφθινε διαρκώς. Αναλυτικότερα οι εγγραφές του μαθητικού δυναμικού της Α’ τάξης ΤΕΕ του πρώτου κύκλου, διαμορφώθηκαν ως ακολούθως: Την περίοδο 2000-2001 έχουμε μείωση κατά 16%, την περίοδο 2001-2002 μείωση 13%, το 2003 έχουμε μείωση 7,5%, το 2003-2004 έχουμε μείωση περίπου 7%, την περίοδο 2004-2005 έχουμε μείωση 16,6% και την περίοδο 2005-2006 έχουμε μείωση 10,1%. Η συνολική μεταβολή από το 1999 που πρωτοεφαρμόστηκε το πρόγραμμα των ΤΕΕ μέχρι το 2006, ήταν μείον 53,54% του μαθητικού πληθυσμού. Τα ΤΕΕ δεν υποστηρίχθηκαν ως θεσμός απέναντι στο ενιαίο Λύκειο, γιατί σύμφωνα με τον Ν. 2640/98 δεν ήταν Λύκεια αλλά εκπαιδευτήρια. Τα Τεχνολογικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια δεν μπόρεσαν να προσφέρουν στους μαθητές της τεχνικής εκπαίδευσης αποτελεσματική διέξοδο στην αγορά εργασίας και αυτό αποδεικνύεται και από τα ποσοστά απορρόφησης που έχουμε τις αντίστοιχες περιόδους. Τα ΤΕΕ στήριξαν την εκπαίδευσή τους σε μια διαρκώς φθίνουσα και μη εκσυγχρονισμένη υλικοτεχνική υποδομή, και ως γνωστόν δεν είχαν διασφαλισμένο επαγγελματικό προφίλ για όλες τις ειδικότητές τους. Στερούνταν αναλυτικών προγραμμάτων σε αρκετές από τις ειδικότητες που ήδη λειτουργούσαν, ενώ τα ΕΠΑΛ και οι ΕΠΑΣ διαθέτουν πλήρη αναλυτικά προγράμματα. Αυτός άλλωστε ήταν ένας από τους λόγους που κάθε χρόνο απαιτούνταν Υπουργική Απόφαση που καθόριζε τομείς και ειδικότητες που θα λειτουργούσαν. Τα ΤΕΕ είχαν πεπαλαιωμένες αναθέσεις διδασκαλίας μαθημάτων σε Καθηγητές, που η ειδικότητά τους δεν ανταποκρινόταν πλήρως στις διδακτικές ανάγκες των υπαρχόντων αναλυτικών προγραμμάτων. Οι αναθέσεις αυτές είχαν καθορισθεί σχεδόν στο σύνολό τους το 1989. Όλα τ’ ανωτέρω αποτελούσαν τελικά τροχοπέδη για την αναγνώριση των πτυχίων των μαθητών που προέρχονταν από τα ΤΕΕ. Μετά την έκθεση περί συγκεκριμένων μελλοντικών στόχων των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης που εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στην Στοκχόλμη τον Μάρτιο του 2001, εντοπίστηκαν νέοι τομείς για κοινές δράσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Λισσαβόνας. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνουν την βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης και το άνοιγμα των συστημάτων αυτών στον κόσμο. Στην Βαρκελώνη, το Μάρτιο του 2002 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε το Πρόγραμμα επακόλουθων εργασιών ζητώντας κατά το 2010 να καταστούν παγκοσμίως τα ευρωπαϊκά συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης σημείο ποιοτικού ελέγχου αναφοράς. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προσανατολίζεται σε περαιτέρω δράση για την θέσπιση μέσων, που θα εξασφαλίζουν διαφάνεια των διπλωμάτων και των τυπικών προσόντων με την προαγωγή δράσης παρόμοιας με την διαδικασία της Μπολόνια, προσαρμοσμένης στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Όπως γνωρίζετε, η ενισχυμένη συνεργασία που απαιτείτο για να επιτευχθούν οι συγκεκριμένοι στόχοι έπρεπε μεταξύ άλλων να βασίζεται και στον στόχο του 2010 που είχε θέσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Σύμφωνα με το λεπτομερές πρόγραμμα εργασίας και τις επακόλουθες συνεργασίες μετά την έκθεση περί στόχων, πρέπει να εξασφαλιστεί η συνεκτικότητα με τους στόχους που είχε θέσει το Συμβούλιο αυτό και στο δικό μας σύστημα. Ο θεσμός τώρα των επαγγελματικών Λυκείων και των επαγγελματικών Σχολών θεσπίστηκε με τον Ν. 3475/2006, και από το 2006 η δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση παρέχεται στα επαγγελματικά Λύκεια και τις επαγγελματικές Σχολές. Τα επαγγελματικά Λύκεια διακρίνονται σε ημερήσια και σε εσπερινά. Τα εσπερινά αφορούν στους εργαζόμενους μαθητές που μπορούν να εργαστούν κυρίως εκείνες τις ώρες στο σχολείο τους γιατί το πρωί είναι απασχολημένοι. Σκοπός των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ είναι η δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση ν ‘αποβλέπει στον συνδυασμό της γενικής παιδείας με την τεχνική επαγγελματική γνώση, με ειδικότερους σκοπούς πρώτον, την ανάπτυξη των ικανοτήτων, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης των μαθητών. Δεύτερον την μετάδοση των απαιτούμενων τεχνικών και επαγγελματικών γνώσεων και την ανάπτυξη των συναφών δεξιοτήτων τους και τρίτον την παροχή στους μαθητές των απαραίτητων γνώσεων και εφοδίων για τη συνέχιση των σπουδών τους στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα εφόσον το επιθυμούν. Όσον αφορά τους τίτλους σπουδών, στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ χορηγείται το απολυτήριο επαγγελματικού Λυκείου. Με βάση το πτυχίο επιπέδου 3 της περιόδου Γ’ και της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του νόμου, οι απόφοιτοι έχουν το δικαίωμα να λάβουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, η οποία παρέχεται κατόπιν ειδικών εξετάσεων που διενεργούνται με ευθύνη των κατά τόπους Νομαρχιών. Μπορούν, επίσης, να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα τμήματα και τις Σχολές των ανώτερων και Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, να εγγράφονται στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης για ένα έτος. Η φοίτηση στις ΕΠΑΣ είναι διετής και περιλαμβάνει τις τάξεις Α’ και Β’, οι οποίες οργανώνονται σε Τμήματα Ειδικότητος. Δίνεται η δυνατότητα σε όσους επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο πλαίσιο της 12χρονης εκπαίδευσης, να επιλέξουν ανάλογες ειδικότητες μ’ αυτές που παρέχουν τα ΕΠΑΛ, καθώς και ειδικότητες που δεν απαιτούν θεωρητική υποστήριξη αλλά επικεντρώνονται κυρίως στην πρακτική άσκηση. Στους αποφοίτους των ΕΠΑΣ χορηγείται πτυχίο επιπέδου 3 της περιόδου Γ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του Ν. 2009/92 για την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και εγγράφονται και στα ΙΕΚ. Κάποιες προτάσεις: Σύμφωνα με τον στρατηγικό σχεδιασμό μας, συνεχίζουμε να επιδιώκουμε τη διαθεματικότητα, δηλαδή την σύμπραξη στην διδασκαλία των μαθημάτων περισσοτέρων του ενός Καθηγητών, έτσι ώστε οι μαθητές ν’ απολαμβάνουν μια ολιστική διδασκαλία με πολλαπλά οφέλη, τόσο για την μαθησιακή πρόοδό τους, όσο και για την πνευματική τους ανάπτυξη. Αυτό επιτυγχάνεται με αναμορφωμένα προγράμματα σπουδών και με ισχυρές αναθέσεις διδασκαλίας μαθημάτων στους Καθηγητές. Εισάγεται η έννοια της διαπολιτισμικότητας στα αναλυτικά προγράμματα. Για την επιμόρφωση να πω ότι ήδη ενεργοποιείται στην κατεύθυνση αυτή η ΑΣΠΑΙΤΕ για τη διδακτική επάρκεια, με τον πολλαπλασιασμό των θέσεων εισακτέων προς αυτήν και με την περαιτέρω χωροταξική της ανάπτυξη σε Διαμερίσματα της χώρας, όπου δεν είχε παραρτήματα. Έχει αναλάβει το Υπουργείο και μέχρι στιγμής έχει επιτύχει εντός σαφών χρονοδιαγραμμάτων να παρέχει την εισαγωγική επιμόρφωση σε νέους εκπαιδευτικούς και τώρα ετοιμάζεται να εκδηλωθεί και θεσμική πρωτοβουλία για την αναδιοργάνωση της δια βίου επιμόρφωσης, με ένα νέο σύστημα που θα επιτρέπει κάθε φορά να παρέχεται πληρότητα γνώσεων και φρέσκιας πληροφόρησης προς τους εκπαιδευτικούς, για να μπορούν να παρακολουθούν τις εξελίξεις. Στοχεύουμε, επίσης, στη συμμετοχή όλων των μαθητών σε διαδικασία διαλόγου για την εξέλιξη των σχολείων ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, στα οποία φοιτούν. Επιδιώκουμε ένα διάλογο στον οποίο θα συμμετέχουν τα παιδιά επί ίσοις όροις χωρίς εκπαιδευτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές προκαταλήψεις, τόσο των ιδίων των παιδιών που θα μετέχουν σε αυτόν, όσο και της εκπαιδευτικής κοινότητας ως προς τα συγκεκριμένα παιδιά. Επιζητούμε την προσέλκυση περισσότερων ενηλίκων στην επαγγελματική εκπαίδευση, από εκείνους που κάποια στιγμή στη νεανική τους ζωή αντιμετωπίστηκαν όχι ως άνθρωποι αλλά ως νούμερα. Υπήρξε μεγάλη περίοδος μακρά περίοδος κατά την οποία αυξήθηκε σημαντικά η σχολική διαρροή και αυτή η σχολική διαρροή εντοπίστηκε κυρίως σε αυτούς τους τύπους σχολείων και στις κοινωνικές ομάδες που επιλέγουν αυτή την κατεύθυνση της εκπαίδευσης. Είναι ένας από τους βασικούς στόχους για τους οποίους κρίνεται η Ελλάδα, η αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής. Κάθε ενήλικας που είχε εγκαταλείψει το Λύκειο πρέπει να σκέφτεται ότι πρέπει να εκμεταλλευτεί πλήρως τις δυνατότητες που του παρέχουν αυτές οι καινούριες προοπτικές των ΕΠΑΛ ή των ΕΠΑΣ και πρέπει να αντιληφθεί ότι πηγαίνοντας πίσω στο σχολείο, μαθαίνει μια καινούρια τέχνη και παίρνει ένα τίτλο πιστοποίησης που του επιτρέπει με μεγαλύτερη ευκολία να επανενταχθεί στην αγορά εργασίας. Ενισχύουμε περαιτέρω τους ενήλικες μαθητές της επαγγελματικής εκπαίδευσης και επιδιώκουμε το συσχετισμό της με τη δια βίου εκπαίδευση. Να σας πω ότι σε όλη την Ελλάδα έχουν αναπτυχθεί Κέντρα δια βίου μάθησης, τα οποία παρέχουν μια σειρά συνδυασμένων υπηρεσιών, ξεκινώντας από τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, που δίνουν μια δεύτερη ευκαιρία σε αυτούς που η ζωή τους τη στέρησε. Τα Σεμινάρια εκπαίδευσης ενηλίκων, τις Σχολές Γονέων που καθιστούν το γονιό συμπρωταγωνιστή στις εκπαιδευτικές διαδικασίες και συνεργάτη του εκπαιδευτικού και βεβαίως διάφορα άλλα επιμορφωτικά σεμινάρια ή πρωτοβουλίες, που αναπτύσσονται μέσα από τα Κέντρα εκπαίδευσης ενηλίκων με τα συστήματα τηλε-εκπαίδευσης, με την εκπαίδευση από απόσταση, με τις ανοιχτές πύλες του Ανοιχτού Πανεπιστημίου δηλαδή. Όλα αυτά είναι δομές οι οποίες επιτρέπουν να συνδεθεί η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση με τη δια βίου μάθηση και δίνει τη δυνατότητα σε πάρα πολλούς, που έχουν αποφοιτήσει από τα ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ να επανενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα συμπληρώνοντας τις γνώσεις τους, για να μην μπουν στο κοινωνικό ή εργασιακό περιθώριο, αλλά να μείνουν όρθιοι στην αγορά εργασίας και αν χρειαστεί να πρωταγωνιστήσουν ξανά μέσα σε αυτήν. Ο κύριος στόχος μας είναι να αντιμετωπίσουμε τη σχολική διαρροή ιδιαίτερα σε ορισμένες ευαίσθητες περιοχές που εμφανίζεται οξυμένη ως φαινόμενο. Ποιες είναι οι περιοχές αυτές; Από την πρώτη έρευνα που κάναμε, παρουσιάζεται αυτό εκεί που διαβιούν ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, οικονομικοί μετανάστες πρόσφυγες παλιννοστούντες ομογενείς μειονότητα, ή σε περιοχές που έχουμε εξαιρετικά ανεπτυγμένη την τουριστική κίνηση, όπου ο μαθητής με ευκολία συμμετέχει στην παραγωγική διαδικασία του γονιού του που διαθέτει ένα ξενοδοχείο ή ένα μαγαζί κλπ., γλυκαίνεται στο εισόδημα, δεν θεωρεί απαραίτητη την απόκτηση ενός τίτλου και αυτό έχει σαν συνέπεια να εγκαταλείπει την εκπαιδευτική διαδικασία. Όταν βέβαια μετά αντιλαμβάνεται το κόστος αυτής της εγκατάλειψης, είναι πολύ αργά και συνήθως δεν έχει και την ψυχική δύναμη να επανέλθει. Με αυτό λοιπόν μπαίνουμε σε μια καμπάνια επιθετική, προκειμένου να ενημερώσουμε γονείς και παιδιά για το τι διασφαλίζει αυτή η εκπαιδευτική διαδικασία όσον αφορά το μέλλον των παιδιών. Επίσης, ακολουθούμε ειδικές εκπαιδευτικές διαδικασίες για να μπορέσουμε να προσελκύσουμε τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες μέσα στο σύστημά μας και να τους δώσουμε την ευκαιρία κι αυτούς να μορφωθούν και να ενσωματωθούν στο κοινωνικό περιβάλλον. Ορισμένες βασικές πρωτοβουλίες που έχουμε αναπτύξει το τελευταίο διάστημα όσον αφορά τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ, είναι η δημιουργία καινούργιων εργαστηρίων εξαιρετικά σύγχρονων χρηματοδοτούμενων από το Γ’ ΚΠΣ και θα συνεχιστεί βεβαίως αυτή η χρηματοδότηση και στο Δ’ γιατί έχουμε προβλέψει μέσα στο ΕΣΠΑ ένα μεγάλο ποσό να δαπανηθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Παράλληλα, τα γραφεία διασύνδεσης που επιτρέπουν στο μαθητή απ' ευθείας από την εκπαιδευτική διαδικασία να περνά στην αγορά εργασίας και βεβαίως και σύγχρονες βιβλιοθήκες, τις οποίες χρηματοδοτούμε και σιγά - σιγά αρχίζουμε να εξοπλίζουμε με πληρότητα, για να επιτρέψουμε στους μαθητές να έχουν άμεση πρόσβαση, είτε μέσω του Διαδικτύου είτε απ' ευθείας με το υλικό το οποίο θα διαθέτουν οι βιβλιοθήκες, για να μπορούν με πληρότητα να ενημερώνονται και με αυτό τον τρόπο βεβαίως να ολοκληρώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία επιτυχώς. Θεωρούμε ότι η κεντρική φιλοσοφία που θα πρέπει να επιβληθεί στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, είναι ότι τα ΕΠΑΛ και οι ΕΠΑΣ δεν είναι σχολεία δεύτερης κατηγορίας. Αντιθέτως είναι σχολεία προδιαγραφών, που στοιχίζουν στην πολιτεία πιο ακριβά από ένα Γενικό Λύκειο, αφήνουν ανοιχτό το παράθυρο για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ να συνεχίσουν τις σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δείχνουν όμως κατά κανόνα το δρόμο προς την αγορά εργασίας και μάλιστα σε αντικείμενα που συνήθως σπανίζουν τα ελληνικά χέρια και την ίδια ώρα δίνουν όλα τα απαιτούμενα μέσα, για να μπορέσει και ο διδάσκων και ο διδασκόμενος, να κάνουν τη δουλειά τους με ολοκληρωμένο τρόπο. Ο στόχος μας είναι να δώσουμε τη δυνατότητα σε παιδιά που μέσα από τεστ αυτογνωσίας που θα εφαρμόζονται στο πλαίσιο του μαθήματος του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού που θα αναμορφωθεί, να διαπιστώσουν νωρίς ποιες είναι οι πραγματικές τους δυνατότητες και οι κλίσεις τους, ποια είναι τα ταλέντα τους και στη συνέχεια πάνω σε αυτά τα ταλέντα, όταν αυτά είναι προσανατολισμένα σε τεχνικά επαγγέλματα, να προσπαθούμε να περάσουμε το μήνυμα ότι κανένα επάγγελμα δεν είναι δεύτερης κατηγορίας. Αντιθέτως η οικονομία μας, η κοινωνία μας, η ανάπτυξή μας έφτασε σε σημείο να χρειάζεται περισσότερο αυτού του είδους τα επαγγέλματα, από τα επαγγέλματα θεωρητικής κατάρτισης, διότι εκεί ακριβώς ακουμπά και η ζωντανή οικονομία. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι μετά την ολοκλήρωση αυτού του σεμιναριακού κύκλου, μετά την πλήρωση των αναγκών σε υλικοτεχνικές υποδομές, εργαστήρια, βιβλιοθήκες, γραφεία διασύνδεσης, εκδηλώνεται και η σχετική νομοθετική πρωτοβουλία. Έχει άλλωστε κατατεθεί αυτή τη στιγμή και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους το σχέδιο νόμου που θα προσδιορίσει τον τρόπο εισαγωγής από τα ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και συμπυκνώνονται, κωδικοποιούνται οι προτάσεις μιας εξειδικευμένης Επιτροπής από συναδέλφους σας, η οποία δούλεψε όλο το προηγούμενο διάστημα, για να δούμε με ποιο τρόπο θα πρέπει να διορθώσουμε ή να συμπληρώσουμε το υφιστάμενο πλαίσιο, για να το καταστήσουμε πιο αποτελεσματικό, έχοντας πάντοτε στο μυαλό μας ότι θα πρέπει αυτούς τους τύπους σχολείων, να τους δώσουμε μεγαλύτερο κύρος και μεγαλύτερη απήχηση στην κοινωνία. Το θέμα της αποτελεσματικότητας της διαχείρισης που έχουμε κάνει το τελευταίο διάστημα, φαίνεται και από τα στατιστικά στοιχεία που αυτή τη στιγμή συγκεντρώνονται. Μετά από μια μεγάλη περίοδο άρνησης του μαθητικού δυναμικού να συμμετέχει σε αυτούς του τύπους των σχολείων, φέτος διαπιστώνουμε μια θεαματική αύξηση, της τάξης του 14% στις αιτήσεις των νέων ανθρώπων, που επιλέγουν να ακολουθήσουν αυτό το δρόμο προς τη μόρφωση και την ένταξη στην αγορά εργασίας. Είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα το οποίο δεν θέλουμε να περάσει αναξιοποίητο. Εμείς θα κοιτάξουμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις και λειτουργώντας με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα το επόμενο διάστημα, να ανταποκριθούμε και στις δικές σας προσδοκίες και στους προβληματισμούς σας, να υιοθετήσουμε νέες ιδέες και να παρέμβουμε συμπληρωματικά, για να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Σας ευχαριστώ πολύ για όλη τη δουλειά που κάνατε κάτω από δύσκολες συνθήκες όλα τα προηγούμενα χρόνια και σας συγχαίρω εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας γι' αυτό και δεσμεύομαι ενώπιόν σας ότι θα είμαστε ανοιχτοί σε κάθε καινοτόμο πρόταση, η οποία θα αποσκοπεί στο να ενισχύσει αυτό το σύστημα, βελτιώνοντας θεαματικά την ποιότητα και την αποτελεσματικότητά του.
|