ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Ανακοίνωση Τύπου, Αθήνα, 29 Ιανουαρίου 2009
Ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος πραγματοποίησε σήμερα συνάντηση με το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ). Αμέσως μετά το πέρας της συνάντησης, οι κ.κ. Σπηλιωτόπουλος και Μανιάτης προέβησαν στις ακόλουθες δηλώσεις:
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όπως είχα την ευκαιρία να αναφέρω σήμερα στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΜΕ, η παρουσία μου εδώ είχε διττό χαρακτήρα. Πρώτον, ήθελα σε συμβολικό επίπεδο να δείξω ότι η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων οφείλει να βρίσκεται σε αμφίδρομη σχέση ουσιαστικής συνεργασίας με την ΟΛΜΕ αλλά και με όλο τον χώρο των εκπαιδευτικών και, δευτερευόντως, σε ουσιαστικό επίπεδο, διότι πιστεύω ακράδαντα ότι οι οποιεσδήποτε αλλαγές δεν μπορούν να προχωρήσουν αν δεν αποτελούν προϊόν διαρκούς συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων με το οργανωμένο συνδικαλιστικό μόρφωμα των εκπαιδευτικών. Έτσι λοιπόν, είπαμε ότι θα εγκαινιάσουμε μια μεταξύ μας σχέση διαρκούς επικοινωνίας, μια σχέση η οποία βεβαίως προϋποθέτει ότι μπορεί ο καθένας από μας να έχει διαφορετικές ιδεολογικές και πολιτικές αφετηρίες, μπορεί ο καθένας από μας σε συνδικαλιστικό επίπεδο να εκφράζει διαφορετικά αιτήματα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τουλάχιστον εγώ, όσο είμαι Υπουργός Εθνικής Παιδείας, δε θ’ αφήνω το κομματικό μου καπέλο έξω και ότι, στο επίπεδο που με αφορά, οποιεσδήποτε απόψεις θα είναι αποδεκτές από μένα, θα είναι προϊόν διαλόγου για μένα, άσχετα από την όποια ιδεολογική ή πολιτική αφετηρία κι αν προέρχονται, άσχετα αν αυτή η αφετηρία είναι τελείως διαφορετική από την δική μου. Σε κάθε περίπτωση, στα μείζονα και στα σημαντικά- κι ένα τέτοιο θέμα είναι το ευαίσθητο θέμα της παιδείας- αυτά που μας ενώνουν είναι πολύ περισσότερα απ’ αυτά που μας χωρίζουν. Έτσι λοιπόν, χωρίς αγκυλώσεις, χωρίς δογματισμούς, χωρίς ιδεοληψίες, θέλω ν’ ακούσω, θέλω ν’ αφουγκραστώ, θέλω να συνδιαλλαγώ και βεβαίως, σε κάθε επίπεδο, σε συναινετική βάση να μπορέσουμε να συμφωνήσουμε σε ορισμένα ζητήματα τα οποία μπορούν να προχωρήσουν την εκπαίδευση και την Παιδεία δυο βήματα πιο μπροστά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Διασφαλίσατε κατ' αρχήν την συμμετοχή της ΟΛΜΕ στον διάλογο αυτόν που πρόκειται να γίνει για την αλλαγή στο εξεταστικό;
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, σήμερα είχαμε μια συζήτηση στην οποία η ΟΛΜΕ εξέφρασε τα πάγια αιτήματά της. Άλλα αιτήματα με βρίσκουν απολύτως σύμφωνο, άλλα θέλουν συζήτηση, υπάρχουν επίσης ζητήματα στα οποία μπορεί να έχουν δίκιο αλλά δεν είναι δυνατόν αυτή τη στιγμή να ικανοποιηθούν, παρ’ ότι αναγνωρίζω το δίκαιο των αιτημάτων και σε κάθε επίπεδο πιστεύω ότι και οι ίδιοι διέκριναν, εγώ τουλάχιστον από την πλευρά μου το διέκρινα, ότι υπάρχει ένα πολύ καλό κλίμα μέσα από το οποίο μπορούμε να συνεργαστούμε και μπορούμε ουσιαστικά να πετύχουμε κάποια πράγματα από κοινού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν πήρατε απάντηση δηλαδή για το αν θα συμμετάσχουν στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία;
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, αυτό δεν είναι κάτι το οποίο θα ήθελα εγώ να προκαλέσω. Εμένα μ’ ενδιέφερε σήμερα ν’ αφουγκραστώ, να κατανοήσω και να συζητήσω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιο είναι το πρώτο θέμα που σας έθεσε η ΟΛΜΕ και θα ικανοποιήσετε;
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κάτι το οποίο μπορεί να ικανοποιηθεί είναι το πάγιο αίτημα και μάλιστα ένα αίτημα το οποίο προέρχεται απ’ όλες τις πλευρές της ΟΛΜΕ, απ’ όλες τις πλευρές του συνδικαλιστικού κινήματος που είναι το αίτημα της επιμόρφωσης. Είναι κάτι που πρέπει να γίνει, κάτι που πιστεύω ότι έχει καθυστερήσει, είναι κάτι που μπορεί όλες και όλοι μαζί να το πετύχουμε. Τώρα, αν με ρωτήσετε για τα οικονομικά, αντιλαμβάνεστε ότι, ενώ αναγνωρίζω το απόλυτο δίκιο των αιτημάτων τους, είναι κάτι που ούτε από μένα εξαρτάται ούτε είναι και εύκολο σήμερα, κάτω απ’ αυτές τις συγκυρίες, ν’ αντιμετωπισθεί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η επιλογή Μπαμπινιώτη είναι μια ακόμα διάθεση να υπάρξει ένα ήπιο κλίμα; Με δεδομένο ότι η ηγεσία του ΕΣΥΠ μέχρι τώρα έχει προκαλέσει κάποιες αντιδράσεις, η προηγούμενη εννοώ…
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι λάθος να βλέπετε την επιλογή του κ. Μπαμπινιώτη σε αντιδιαστολή με την Προεδρία του ΕΣΥΠ, του κ. Βερέμη. Και οι δύο είναι εξαιρετικοί ακαδημαϊκοί, και οι δύο χαίρουν εκτιμήσεως στην κοινωνία αλλά και στην ευρύτερη εκπαιδευτική και ακαδημαϊκή κοινότητα. Ο στόχος ο δικός μας είναι η σύνθεση διαφορετικών απόψεων και είναι σαφές ότι η επιλογή του όποιου προσώπου δεν σημαίνει αποδοχή και των απόψεων που τα πρόσωπα αυτά έχουν. Δηλώνει απλώς αναγνώριση του κύρους τους και της ικανότητάς τους να μπορούν να συντονίσουν έναν διάλογο, διάλογο που θα γίνει σε συγκεκριμένα ζητήματα, από μηδενική βάση, όπου και οι ίδιοι θα εκφράσουν τις δικές τους απόψεις αλλά και πολλοί άλλοι τις δικές τους και στο τέλος, μέσα απ’ αυτό τον συντονισμό, θα υπάρχει σύνθεση. Άρα, εκείνο το οποίο επιδιώκουμε είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εκφραστικότητα, μεγαλύτερο πλουραλισμό απόψεων άρα και μεγαλύτερη σύνθεση των απόψεων που θ’ ακουστούν. Αυτό εκφράζουν κι οι επιλογές μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ στην ανακοίνωσή σας υπάρχει ένα σημείο που είναι ασαφές: Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για παράδειγμα, το άσυλο, τα συγγράμματα, όπου έχετε πει ότι δέχεστε διορθώσεις, με ποιον θα τις αποφασίσετε; Με αυτήν την Επιτροπή;
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχουν όπως ξέρετε δυο Επιτροπές. Η μία Επιτροπή είναι το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και η άλλη το Συμβούλιο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα ζητήματα που αφορούν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, υπάρχει το Συμβούλιο που θα τα συζητήσει. Τα ζητήματα που αφορούν την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, θα περάσουν μέσα από το Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Και τα δυο Συμβούλια λειτουργούν στο πλαίσιο του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας και για όλα τα θέματα επίσης θα υπάρξει η Πολιτική Επιτροπή μετά από πρόσκληση που έχει απευθύνει ο Πρωθυπουργός σε όλες τις πολιτικές παρατάξεις.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην Τριτοβάθμια ποιος θα προεδρεύσει;
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είμαι σε θέση ακόμα να σας το ανακοινώσω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το πρωί ο κ. Γιαννακουδάκης, από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, έκανε μια πρόταση για το άσυλο, να αρθεί το άσυλο όταν νυχτώνει… Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, ας μην το συζητήσουμε τόσο αποσπασματικά. Στην ελληνική κοινωνία, άνθρωποι οι οποίοι ασχολούνται ή είναι εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας ή της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας είτε πολιτικοί, έχει ο καθένας την δική του άποψη. Κι αυτή η άποψη, στα πλαίσια μιας Δημοκρατίας, είναι απολύτως σεβαστή. Και στο κάτω-κάτω της γραφής, δεν φοβόμαστε την έκφραση της οποιασδήποτε άποψης. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τέτοια σοβαρά ζητήματα δεν θα πρέπει ν’ αντιμετωπίζονται με απίστευτη σοβαρότητα από τη δική μας πλευρά. Έχω ξαναπεί ότι στόχος μας είναι η προστασία του ασύλου ιδεών και απόψεων. Εμείς θα κάνουμε τα πάντα για να προστατεύσουμε το άσυλο των ιδεών και των απόψεων και, για να το προστατεύσουμε, προφανώς θα συζητήσουμε και προφανώς, εάν προσεγγίσουμε εκ νέου τα πράγματα, αυτό θα γίνει με την ευρύτερη δυνατή πολιτική και κοινωνική συναίνεση. Άλλωστε βλέπετε ότι και το ΠΑΣΟΚ αλλά και άλλες πολιτικές δυνάμεις έχουν συγκεκριμένες απόψεις οι οποίες και αυτές θα συζητηθούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό σημαίνει αλλαγή του νόμου-πλαισίου ή απλά εφαρμογή του υπάρχοντος πλαισίου;
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό σημαίνει ότι έχουμε μια βάση με την οποία προχωρούμε, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι, αν μέσα απ’ τον διάλογο προκύψει η ανάγκη συμπλήρωσης ή διόρθωσης, αυτό δεν θα γίνει. Δεν υπάρχουν θέσφατα, δεν υπάρχουν ταμπού, συζητάμε. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει και βάση. Βεβαίως υπάρχει βάση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας κάνω μια ερώτηση για την παροχολογία της κυβέρνησης, αν σχετίζεται με τις πρόωρες εκλογές.
Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Το έχω πει πολλές φορές, θα το πω για μια ακόμη φορά: Η παροχολογία, η οποία είναι άρρηκτα συνυφασμένη με την εκλογολογία, είναι μακριά από την πραγματικότητα και πολύ μακριά από τις πραγματικές επιλογές της κυβερνήσεως. Επιτρέψτε μου εδώ να πω δυο πράγματα: Πρώτον, δεν είναι δυνατό να χωρέσουν δυο καρπούζια στην ίδια μασχάλη. Δεν είναι δυνατό δηλαδή, από τη μια πλευρά να γίνεται κριτική στην κυβέρνηση ότι είναι κοινωνικά άδικη, ιδιαίτερα κάτω από το δυσμενές οικονομικό κλίμα που έχει σχηματιστεί και την ίδια χρονική στιγμή, όταν η κυβέρνηση επιχειρεί να διασφαλίσει ένα δίχτυ κοινωνικής αλληλεγγύης γι’ αυτούς που πραγματικά το έχουν ανάγκη, αυτό να βαφτίζεται «παροχολογία». Και το δεύτερο σημείο είναι ότι όλα αυτά έχουν σχέση με αυτή την ακατάσχετη εκλογολογία, η οποία υπονομεύει τη διεθνή αξιοπιστία και το διεθνές κύρος της χώρας. Μειώνει την πιστοληπτική της ικανότητα, δημιουργεί ακριβό δανεισμό κι έχει πάρα πολλές αρνητικές συνέπειες στην πραγματική οικονομία. Άρα, πρέπει να σταματήσουμε να υπονομεύουμε την ελληνική οικονομία επειδή εμείς δεν μπορούμε να συγκρατηθούμε και να δίνουμε την εντύπωση ότι υπάρχει αστάθεια στο πολιτικό μας σύστημα.
Κ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Τα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας έχουν καταγραφεί στη συνείδηση της κοινωνίας. Είναι η υποχρηματοδότηση, είναι η ιδιωτικοποίηση, η εμπορευματοποίηση, η εγκατάλειψη της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, είναι η υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων των Πανεπιστημίων. Τα αιτήματά μας αυτά που είναι και μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης, τέθηκαν κατά τη σημερινή συνάντηση με την πολιτική ηγεσία. Δυστυχώς, δεν υπήρξε καμία θετική απάντηση από τη μεριά της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας στα κεντρικά αιτήματά μας, στα μεγάλα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης. Ο δρόμος διεξόδου είναι γνωστός. Είναι η αλλαγή πολιτικής στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης. Εμείς επιμένουμε να ζητούμε από την πολιτική ηγεσία διαπραγμάτευση, μια ουσιαστική διαπραγμάτευση για το σύνολο των θεμάτων της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας. Εκεί ρίχνουμε το κύριο βάρος. Η διαπραγμάτευση αυτή μπορεί να είναι ουσιαστική και μπορεί να οδηγήσει σε λύσεις. Τα προβλήματα της εκπαίδευσης είναι σοβαρά και δεν αφήνουν περιθώρια σε οποιαδήποτε επικοινωνιακή ή άλλη προσέγγισή τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μετά από πολλά χρόνια δεχθήκατε εδώ επίσκεψη Υπουργού Παιδείας, συνήθως παραπονιόσασταν ότι δεν σας δέχονται καθόλου, ούτε καν στο Υπουργείο. Θα ήθελα κατ' αρχήν αυτό να σχολιάσετε και κατά δεύτερον, αν τελικά πειστήκατε να συμμετέχετε στον διάλογο και να καταθέσετε τις απόψεις σας για την αλλαγή του εξεταστικού ή για οποιοδήποτε άλλο ζήτημα προκύψεις.
Κ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Μια επίσκεψη Υπουργού Παιδείας κρίνεται ως προς τον συμβολισμό της και είναι θετική η παρουσία του Υπουργού σήμερα, κρίνεται όμως και κυρίως από τι παράγει, από τ’ αποτελέσματα. Και δεν υπήρξε όπως είπα καμία θετική απάντηση σε οποιοδήποτε από τα κύρια αιτήματά μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα συμμετέχετε στον διάλογο; Ξεκινά ένας διάλογος για την Παιδεία, για τα προβλήματα που σας αφορούν κι αφορούν και όλα τα παιδιά. Θα πάρετε μέρος σ’ αυτό τον διάλογο για να βοηθήσετε να βγει κάποια αποτέλεσμα;
Κ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Τα προβλήματα τα σοβαρά της δημόσιας παιδείας στη χώρα έχουν αναδειχθεί, υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις, η ΟΛΜΕ έχει κάνει συγκεκριμένες προτάσεις και η ΟΛΜΕ θα τα συζητήσει και απαιτεί να συζητηθούν γιατί είναι ώριμα σε επίπεδο απαντήσεων. Απαιτεί αυτά να συζητηθούν στο διμερές πεδίο, δηλαδή να υπάρχει ουσιαστική διαπραγμάτευση ανάμεσα σε Υπουργείο Παιδείας και σ’ εμάς. Στο διμερές πεδίο, εκεί εμείς θα εξαντλήσουμε την οποιαδήποτε προσέγγιση και προσπάθεια επίλυσης των ζητημάτων. Και σ’ αυτό θα επιμείνουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εφ' όσον όμως ξεκινά ένας ευρύς διάλογος, δεν νομίζετε ότι θα πρέπει να καταθέσετε τις απόψεις σας;
Κ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Ο ευρύς αυτός διάλογος αφορά παρεπόμενα ζητήματα και πτυχές των ζητημάτων. Τα κεντρικά ζητήματα είναι αυτά που προανέφερα, αυτά έχουν τεθεί και αυτά είναι στο επίπεδο πλέον των απαντήσεων. Δηλαδή το γεγονός ότι ο κ. Πρωθυπουργός είπε ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί τον Νοέμβριο του 2004 είναι οι χειρότερα αμειβόμενοι δημόσιοι υπάλληλοι δεν χρειάζεται κανένα άλλο Συμβούλιο για να συζητηθεί. Το γεγονός ότι διατίθεται το 3,09 των κρατικών δαπανών για την Παιδεία, το μικρότερο στην Ευρώπη και το μικρότερο απ’ ότι σε όλες τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν χρειάζεται κανένα Συμβούλιο να συζητηθεί. Το γεγονός ότι 100.000 παιδιά είναι έξω από τα σχολεία, δεν χρειάζεται κανένα Συμβούλιο να συζητηθεί. Η επιμόρφωση είναι ένα ζήτημα ώριμο, χρειάζεται επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Είναι θέμα ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Θα δούμε όμως στην πράξη, γιατί πολλά έχουν ειπωθεί για την Παιδεία, και έχουν γίνει πάρα πολύ λίγα. Άρα λοιπόν να δούμε τι θα γίνει. Ακούστηκαν πολλά, δημιουργούνται εντυπώσεις, αλλά το αποτέλεσμα είναι εκείνο. Η ζωή, η πράξη θα δείξει τι ακριβώς θα γίνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρ’ όλα αυτά, εγώ θυμάμαι στα κεντρικά σας αιτήματα ήταν και η αποδέσμευση του Λυκείου από τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Κ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Η αποδέσμευση του Λυκείου από τις πανελλαδικές εξετάσεις βεβαίως είναι το αίτημά μας, αλλά η πρόταση της ΟΛΜΕ δεν συνδέεται μόνο με την αποδέσμευση του Λυκείου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γι’ αυτό δεν αντιλαμβάνομαι για ποιον λόγο δεν πρέπει να υπάρχει ένας διάλογος. Κ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Διάλογος πρέπει να υπάρχει, όμως ο διάλογος που απαιτείται σήμερα είναι πάνω στην ουσία, τα ζητήματα έχουν αναδειχθεί, έχουν κατατεθεί προτάσεις. Ο διάλογος πρέπει να γίνει στο διμερές πεδίο ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας και την ΟΛΜΕ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς δηλαδή στον διάλογο θα στείλετε τις έτοιμες προτάσεις σας για το εξεταστικό; Τι θα κάνετε; Για να καταλάβουμε.
Κ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Οι οποιεσδήποτε πτυχές των κεντρικών ζητημάτων εάν θέλει το Υπουργείο Παιδείας να τις συζητήσει, μπορεί να μας προτείνει κάτι το συγκεκριμένο. Αυτό είναι άλλο, είναι παρεπόμενα ζητήματα, είναι επιμέρους πτυχές. Τα ζητήματα τα κεντρικά θα τεθούν ανάμεσα σ’ εμάς, στο διμερές πεδίο και στο Υπουργείο Παιδείας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή δεν θεωρείτε πρωταρχικό ζήτημα το εκπαιδευτικό σύστημα, ούτε τον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια.
Κ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Εμείς δεν προσεγγίζουμε το εξεταστικό ζήτημα μονοθεματικά από μόνο του. Θεωρούμε ότι η όποια προσέγγισή του δεν μπορεί να οδηγήσει σε καμία βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Προσεγγίζουμε το εκπαιδευτικό σύστημα στο σύνολό του. Προσεγγίζουμε το σχολείο στο σύνολό του, σε συνδυασμό με τις ανισότητες τις μορφωτικές οι οποίες προκαλούνται από τις κοινωνικές ανισότητες. Άρα, βλέπουμε το σχολείο σε συνδυασμό με την χρηματοδότηση, με τη μαθητική διαρροή και τη σχολική αποτυχία, με τα μέτρα αντισταθμιστικής πολιτικής, με την αναβάθμιση του περιεχομένου σπουδών, με την αναβάθμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης η οποία μπορεί να οδηγήσει και σε ορθολογικοποίηση της ζήτησης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Άρα, δεν υπάρχει από μόνο του εξεταστικό, όπως θέτει το Υπουργείο Παιδείας. Από μόνο του το εξεταστικό δεν μπορεί να οδηγήσει πουθενά, ούτε σε βελτίωση των εισαγόμενων στα Τριτοβάθμια ιδρύματα, ούτε σε βελτίωση του σχολείου, ούτε σε βελτίωση του εξεταστικού συστήματος. Προσεγγίζουμε το εκπαιδευτικό σύστημα και το σχολείο στο σύνολό του, με όλες τις παραμέτρους τις ταξικές, με όλες τις κοινωνικές επιδράσεις και τις οικονομικές. Σας ευχαριστούμε.
|