ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Ανακοίνωση Τύπου, 4 Μαρτίου 2009
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συναίνεση ζητά ο Καραμανλής για την οικονομική κρίση, συναίνεση είχε ζητήσει εδώ και καιρό ο κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος, ο Υπουργός Παιδείας για την παιδεία, επί τη βάση του tabula rasa. O Υπουργός Παιδείας λοιπόν και βουλευτής της Β’ Περιφέρειας Αθηνών, να τα λέμε αυτά, και στις δημοσκοπήσεις τις τελευταίες, δεύτερος μετά από τον κ. Μεϊμαράκη. Κύριε Υπουργέ καλημέρα σας. Σας φτιάξαμε το προφίλ πρωί-πρωί… Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Καλοσύνη σας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θυμάμαι ότι και πριν γίνετε Υπουργός ήσαστε πολύ ψηλά στην δημοφιλία στην Β’ Περιφέρεια Αθηνών, πολύ μπροστά από αρκετούς Υπουργούς. Τώρα που γίνατε Υπουργός και μάλιστα θεωρείστε και ultra επικοινωνιακός, έτσι επιχειρεί να σας αξιοποιήσει η κυβέρνηση επί της ουσίας, πάτε πάρα πολύ καλά τουλάχιστον στις προβλέψεις. Για πείτε μου, τη Δευτέρα αρχίζει ο διάλογος, ένας διάλογος κουτσουρεμένος πάρα πολύ όμως με Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ και ΛΑΟΣ μόνο. Τι περιμένετε απ’ αυτόν; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, πιστεύω ότι η συμμετοχή στον διάλογο ήταν μεγαλύτερη απ’ ό,τι και η κοινωνία μπορούσε να φανταστεί. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν ξεκινήσαμε αυτή την απόπειρα συζητήσεως, μην ξεχνάτε ότι δεν ήταν καθόλου δεδομένο ότι στον διάλογο αυτό θα συμμετέχει η ΔΟΕ, οι Δάσκαλοι, ότι θα συμμετέχει η ΓΣΕΕ, ότι θα συμμετέχει το ΠΑΣΟΚ. Όλα αυτά βεβαίως προέκυψαν στην πορεία. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Απ’ την άλλη μεριά περιμένατε όμως ότι θα συμμετέχει η ΟΛΜΕ που δεν συμμετέχει, περιμένατε ότι ενδεχομένως θα συμμετέχουν τα κόμματα της Αριστεράς που δεν συμμετέχουν. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, για τα κόμματα της Αριστεράς το θεωρούσα αναμενόμενο. Ίσα-ίσα που ήταν με πολλά ερωτηματικά η στάση του ΠΑΣΟΚ εκείνη την περίοδο, και με πολλά ερωτηματικά ήταν το τι θα κάνουν τα συνδικαλιστικά όργανα των οποίων οι ηγεσίες δεν πρόσκεινται στον ευρύτερο χώρο, τον φιλελεύθερο αλλά αντίθετα, στον ευρύτερο χώρο του ΠΑΣΟΚ. Έτσι λοιπόν, ενώ η ΟΛΜΕ είπε «δεν συμμετέχω στον διάλογο», εν τούτοις η ΔΟΕ πήρε τελείως διαφορετική απόφαση, η ΓΣΕΕ πήρε τελείως διαφορετική απόφαση και τελικά ο διάλογος ξεκινά με πολύ καλές προϋποθέσεις και μια πολύ μεγάλη συμμετοχή. Και βεβαίως, από την άλλη πλευρά, όπως ξέρετε, ακόμα και τα δύο κόμματα της Αριστεράς είναι αυτά που παγίως λένε «δεν συμμετέχουμε μεν, αλλά από την άλλη έχουμε τις απόψεις μας τις οποίες θέλουμε να σας κοινοποιήσουμε, θέλουμε να σας τις γνωστοποιήσουμε, θέλουμε να συνεισφέρουμε τις προτάσεις αυτές στον ευρύτερο διάλογο». ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς τις λαμβάνετε αυτές υπ' όψιν; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Φυσικά. Τελικά δεν έχει σημασία εάν ο διάλογος αυτός ξεκινά τώρα, και είμαστε σε μια περίοδο πολιτικά δύσκολη, η οποία με την σειρά της δυσκολεύει τη συμμετοχή και των κομμάτων στον διάλογο. Εμείς ακούμε όλες τις προτάσεις, από όπου και αν προέρχονται. Αυτό επιζητούμε. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τη συναίνεση. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πολλώ δε μάλλον τη συναίνεση. Διότι, ακόμα κι εκεί που συμφωνούμε αντιλαμβάνεστε ότι πολλές φορές τα κόμματα έχουν τον πειρασμό σε μια δύσκολη περίοδο να διαφωνήσουν μόνο και μόνο γιατί πρέπει να διαφωνήσουν για προφανή εκλογικά αποτελέσματα.. Και μην ξεχνάτε ότι ξεκινάμε αυτό τον διάλογο σε μια περίοδο που πάμε προς τις ευρωεκλογές, αυτό είναι δεδομένο, έτσι; Άρα είναι φορτισμένη περίοδος πολιτικά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είστε έτοιμος ενδεχομένως να δεχτείτε ουσιαστικές προτάσεις άλλων κομμάτων που είναι και κόντρα σε προτάσεις ή σε απόψεις που έχουν διατυπωθεί από το κόμμα σας ή από προκατόχους σας; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Έχω πει και το έχω πει με απόλυτη ειλικρίνεια, ότι στον διάλογο ξεκινούμε με κάθε πρόθεση ν’ ακούσουμε, ν’ αφουγκραστούμε και να δεχθούμε προτάσεις ανεξάρτητα από την πολιτική τους προέλευση, αρκεί οι προτάσεις αυτές να είναι χρήσιμες. Οτιδήποτε λοιπόν μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά, εμείς είμαστε τελείως πρόθυμοι να το αποδεχθούμε. Δε μας ενδιαφέρει λοιπόν αν οι προτάσεις είναι γαλάζιες, πράσινες ή κόκκινες ή με την παλιά παραδοσιακή προσέγγιση κεντρώες, αριστερές ή κεντροδεξιές. Μας ενδιαφέρει αυτές οι προτάσεις να είναι χρήσιμες, ρεαλιστικές και ν’ απαντούν σε χρόνια προβλήματα της παιδείας. Αυτό είναι ένα. Ένα δεύτερο κομμάτι είναι ότι εμείς δεν ερχόμαστε εδώ για να γκρεμίσουμε οτιδήποτε οι προκάτοχοί μας δημιούργησαν. Αντίθετα, εμείς συνεχίζουμε το έργο, το οποίο δεν μπορούμε να το μηδενίζουμε. Είναι σημαντικό έργο πολλών κυβερνήσεων και πολλών Υπουργών… ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς είπατε το tabula rasa κ. Υπουργέ όμως. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, όμως το tabula rasa αφορά στο διάλογο που ξεκινούμε, δεν αφορά στο έργο. Το έργο έχει γίνει. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αυτό είναι όμως που σας απαντούν και τα κόμματα που δεν μετέχουν. Λένε «τι tabula rasa όταν πάμε σε μια δεδομένη πολιτική η οποία υπάρχει..» Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν πάμε σε μια δεδομένη πολιτική, πάμε στο να συζητήσουμε συγκεκριμένα ζητήματα και η βάση της συζήτησης είναι tabula rasa. Οι πολλές προσπάθειες έχουν γίνει για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Εμείς δεν πάμε ν’ αρχίσουμε πάλι τη συζήτηση αυτή. Εμείς λέμε ότι, ωραία, έγιναν πολλά πράγματα, πολλές απόπειρες, πολλές προσπάθειες, υπάρχουν καλά σημεία, υπάρχουν κακά σημεία, θα τα δούμε. Όμως εκείνο το οποίο πρέπει να παραδεχθούμε είναι ότι το σχολείο έχει λοξοδρομήσει από τον αρχικό του στόχο. Ενώ ο αρχικός στόχος είναι να δίνει το σχολειό μια γενική παιδεία στα παιδιά, εν τούτοις έχει μετατραπεί σ’ ένα προπαρασκευαστικό κέντρο, ένα κέντρο το οποίο δίδει μια στείρα δυνατότητα απομνημόνευσης. Δεν δίνει αυτό το σχολείο την δυνατότητα στα παιδιά να έχουν δεξιότητες, ν’ αποκτούν πραγματική γενική παιδεία, να υπάρχει μια ζώνη πολιτισμού, να υπάρχουν νέες τεχνολογίες. Αυτό το σχολείο λοιπόν πρέπει να το ξαναδούμε και πρέπει να δούμε και τον τρόπο εισαγωγής. Εκεί λοιπόν, σ’ αυτή τη συζήτηση, είναι tabula rasa. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να πάμε σε συγκεκριμένα: Είχατε δεσμευθεί προεκλογικά, η Νέα Δημοκρατία εννοώ και εσείς κατ’ επέκταση, για 5% στην παιδεία. Αυτό δεν έγινε ποτέ τα τελευταία πέντε χρόνια, εννοώ ποσοστό χρηματοδότησης επί του ΑΕΠ. Είχατε δεσμευτεί για συγκεκριμένο τρόπο μάθησης, αλλαγής εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Τώρα ποιοι είναι οι στόχοι σας; Τι θα πείτε δηλαδή σ’ αυτό τον διάλογο; Με ποιες θέσεις έρχεστε; Πώς θα μπουν τα παιδιά στα Πανεπιστήμια, τι πόροι θα δοθούν; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας πω: Ο στόχος του 5% παραμένει. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε τέτοιες εποχές ας τον ξεχάσουμε μάλλον. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι κανείς ευτυχής γιατί δεν αγγίξαμε τον στόχο αυτόν. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ίσα-ίσα μειώσατε, αν δεν κάνω λάθος, και το ποσοστό επί του ΑΕΠ που δίνετε για την παιδεία. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν το μειώσαμε, αυτό δεν είναι αλήθεια, αλλά είναι αλήθεια όμως ότι δεν πήγαμε στο 5%, για να είμαστε απόλυτα ακριβείς και δίκαιοι με τον εαυτό μας. Από εκεί και πέρα θα πρέπει βεβαίως, όταν περάσει και αυτή η πάρα πολύ δύσκολη οικονομική περίοδος, να βρούμε τρόπο με τον οποίο πράγματι να δώσουμε μια γενναία αύξηση και σταδιακά να φτάσουμε στο 5%.. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μεσολάβησαν 5 χρόνια μέχρι την κρίση, 5 χρόνια που ήταν η Νέα Δημοκρατία στην κυβέρνηση μέχρι την κρίση.. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, δεν μ’ αρέσει καθόλου, πραγματικά σας το λέω, να μιλάω αφήνοντας αιχμές για οιονδήποτε… ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: …Για τους προηγούμενους. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: …αλλά όταν δώσαμε την δέσμευση του 5% μην ξεχνάτε ότι είχαμε υπ' όψιν τους προϋπολογισμούς που παρουσίαζε η τότε κυβέρνηση οι οποίοι ήταν πλεονασματικοί. Όταν παραλάβαμε όμως και με την απογραφή φάνηκε ότι όχι μόνο πλεονασματικούς προϋπολογισμούς δεν έπρεπε να έχουμε, αλλά είχαμε αντίθετα εξαιρετικά ελλειμματικούς. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ας μη μιλήσουμε για την απογραφή τώρα, δεν έχει νόημα. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Γι ‘αυτό σας είπα κι εγώ, προσπάθησα να το αποφύγω, δεν επέτρεπαν τα τότε δεδομένα… ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με τι θέση προσέρχεστε για την εισαγωγή των παιδιών στο Πανεπιστήμιο; Ποια είναι η αρχική σας πρόταση, να το πω έτσι; Να ξέρουμε πού βαδίζουμε. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν πας σ’ έναν διάλογο δεν πρέπει εξαρχής να πεις ποια είναι η άποψή σου γιατί εκεί θα υπάρχει καχυποψία ότι πας πραγματικά να «φορέσεις» μια πολιτική σε όλους. Ενώ σε αυτή την συζήτηση πρέπει να πας έχοντας απόλυτη διάθεση ν’ ακούσεις. Άρα στον διάλογο λέμε «ελάτε να μας πείτε, να μας προτείνετε, να δούμε ποιος είναι ο προσφορότερος τρόπος εισαγωγής των παιδιών στα Πανεπιστήμια». ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για παράδειγμα το ΠΑΣΟΚ έχει καταθέσει μια πρόταση. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εναλλακτικές προτάσεις υπάρχουν πολλές. Μία απ’ αυτές είναι και του ΠΑΣΟΚ η οποία έχει πάρα πολλά πλεονεκτήματα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σ’ αυτήν του ΠΑΣΟΚ μια και την είδατε, έχει και σημεία, βλέπετε κάποια πράγματα που θα μπορούσατε να υιοθετήσετε; Ακόμα και τον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ που λένε ότι σκέφτονται με τα Πανεπιστήμια, έναν νέο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ, ξέρετε… Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ στάθηκα στις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ, βλέπω σημεία στα οποία θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε και σημεία τα οποία πράγματι είναι χρήσιμα. Γι’ αυτό σας λέω ότι ξεκινούμε έναν διάλογο όπου εκεί πραγματικά υπάρχουν προτάσεις τις οποίες πρέπει να τις εξετάσουμε, δεν μας ενδιαφέρει από πού προέρχονται, πρέπει να τις εξετάσουμε. Είναι ρεαλιστικές; Είναι χρήσιμες; Να φτιάξουμε ένα εθνικό σχέδιο για την παιδεία, να δεσμευθούμε όλοι ότι αυτό θα εφαρμοσθεί χωρίς αιφνιδιασμό, δεν θ’ αφορά δηλαδή στην επόμενη χρονιά, θα αφορά μετά από δυο χρόνια, μετά από τρία χρόνια ενδεχομένως, να συμφωνήσουμε ότι αυτό το σχέδιο το οποίο θα προκύψει από τη συζήτηση μας, δεν θ’ αλλάξει από Υπουργό σε Υπουργό ή από κυβέρνηση σε κυβέρνηση, θα δεσμεύσει κι εμάς και τους άλλους και τον οιονδήποτε διεκδικήσει την εξουσία, έτσι ώστε να μιλάμε για ένα εθνικό σχέδιο για την παιδεία. Μια στρατηγική η οποία να είναι όσο το δυνατόν πιο μακροπρόθεσμη. Για να σταματήσει πια αυτός ο πειραματισμός. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποια πράγματα καθυστερούν περίεργα κ. Υπουργέ. Δηλαδή η Επιτροπή του κ. Μπαμπινιώτη για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δεν έχει κάνει ακόμα την πρώτη της συνεδρίαση που επρόκειτο να γίνει αν θυμόμαστε από τις αρχές Φεβρουαρίου και δεν έχει γίνει ακόμα. Σημαίνει κάτι; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν σημαίνει απολύτως τίποτα, καταλαβαίνετε ότι από τη στιγμή που γίνεται ένας διάλογος, μια πρόταση διαλόγου θα πρέπει να έχεις και την υπομονή της ανταποκρίσεως σε αυτή την πρόταση. Σας είπα ότι δεν ξεκινήσαμε με δεδομένη τη συμμετοχή όλων, και πράγματι το ΠΑΣΟΚ την προηγούμενη εβδομάδα απήντησε θετικά, έστειλε εκπροσώπους, οπότε εκ των πραγμάτων την Δευτέρα υπάρχει η συνεδρίαση της Πολιτικής Επιτροπής, την Τετάρτη θα γίνει η σύγκληση του Συμβουλίου πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Ζάππειο υπό τον κ. Μπαμπινιώτη. Είναι ζητήματα τα οποία δρομολογούνται, αλλά για να δρομολογηθούν έπρεπε και οι φορείς που επιθυμούν να συμμετέχουν να στείλουν εκπροσώπους. Εάν έβγαινες κι έλεγες «σας καθυστερώ γιατί δεν στέλνουμε εκπροσώπους», εκεί θα δυναμίτιζες το κλίμα και δεν είχες και κανέναν λόγο να το κάνεις. Είναι πολλές φορές καλύτερο να κάνεις υπομονή παρά να προβοκάρεις- επιτρέψτε μου την έκφραση- φορείς ή ομάδες που θέλουν να συμμετέχουν στον διάλογο αυτόν. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό το περί υπομονής πάντως εσείς το έχετε καλά στο μυαλό σας, το έχετε αποδείξει στην πράξη. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Στην δημοκρατία πρέπει να έχεις και αντοχές. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σωστά, είναι αγώνας δρόμου. Να σας ρωτήσω: Σε μια πρόσφατη έρευνα, το μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων πολιτών δήλωσε υπέρ γενικώς των αλλαγών στην παιδεία. Αλλά ένα επίσης μεγάλο ποσοστό, νομίζω οι 7 στους 10, ήθελαν ν’ αποσυνδεθεί το Λύκειο από τις εξετάσεις για την εισαγωγή στα Ανώτατα και Τεχνολογικά και Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Εσείς συμφωνείτε μ’ αυτή την λογική; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πλήρως. Δεν με βρίσκει καθόλου σύμφωνο σε προσωπικό επίπεδο, ελπίζω και στον διάλογο, να προκύψει αυτό όπως προκύπτει από τις έρευνες της κοινής γνώμης, δεν με βρίσκει καθόλου σύμφωνο να συνδέεται το Λύκειο με τον τρόπο εισαγωγής των παιδιών στα Πανεπιστήμια. Διότι μετατρέπουμε έτσι το σχολειό σ’ ένα διαρκές προπαρασκευαστικό κέντρο. Δεύτερον, κινητροδοτούμε την στείρα απομνημόνευση και όχι την παραγωγική σκέψη. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό μας οδηγεί σε μια επιπλέον χρονιά προπαρασκευαστική, να το πω έτσι; Ένα επιπλέον έτος για το Λύκειο; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι απαραίτητο αυτό, αυτό είναι ένα σενάριο. Ένα άλλο σενάριο ενδεχομένως να είναι να υπάρχει ένα τελείως διαφορετικό σύστημα χωρίς επιπρόσθετη χρονιά για την εισαγωγή. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να προλάβουμε να πάμε και στα κεντρικότερα πολιτικά. Αύριο γίνονται οι επαφές του Πρωθυπουργού με τους αρχηγούς. Είπατε χθες συναίνεση ή λαϊκισμός ή κάπως έτσι. Εν τέλει, συναίνεση σε ποια βάση; Γιατί όπως μας ακούγεται αυτή την ώρα είναι ότι η κυβέρνηση ζητά μόνο από τ’ άλλα κόμματα να ρίξουν τους τόνους, να μην διαμαρτύρονται, να συμφωνούν μαζί της. Δεν υπάρχει άλλο πεδίο. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Η συναίνεση δε χρησιμοποιείται από κανέναν σαν σωσίβιο πολιτικής. Είναι σαφές ότι υπάρχουν διαφορετικές απόψεις και διαφορετικές προγραμματικές θέσεις. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς δε χρησιμοποιείται; Την ανακαλύψατε, όχι εσείς προσωπικά, η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός μόλις αρχίσατε να πέφτετε στις δημοσκοπήσεις. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι έτσι. Διαχρονικά η συναίνεση απαιτείται όταν υπάρχουν μείζονες και σημαντικές προκλήσεις και κυρίως όταν υπάρχουν θέματα στα οποία αυτά που μας ενώνουν είναι πολύ περισσότερα από αυτά που μας χωρίζουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Η κρίση που έχει προκύψει, βλέπετε ότι σε επίπεδο ευρωπαϊκής οικονομίας καθημερινώς γίνεται και πιο βαθιά, πιο έντονη και ουδείς αυτή τη στιγμή μπορεί να προσδιορίσει την έκταση ή την διάρκειά της. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, απλώς τα διαρθρωτικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας χρόνιζαν… Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σαφέστατα τα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας χρονίζουν, δεν μιλάμε για την ελληνική οικονομία, μιλάμε για κάτι σημαντικότερο… ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιλάμε όμως και για την κατάσταση στην οποία βρήκε την ελληνική οικονομία η διεθνής κρίση η οποία δεν ήταν η καλύτερη δυνατή, θα συμφωνήσετε φαντάζομαι. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Να μην κοιτάμε μόνο μέσα από την ελλαδικότητα της δικής μας εσωστρέφειας. Πρέπει να δούμε ότι η ελληνική οικονομία με τα χρόνια προβλήματα που είπατε, που είναι αυτά. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και με λάθος επιλογές πέντε χρόνων.. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αφού το λέτε εσείς… Εγώ μπορώ να σας πω κάτι άλλο. Δεν έχει σημασία αυτό. Η ελληνική οικονομία είναι ένα κομμάτι της ευρωπαϊκής οικονομίας. Αυτή τη στιγμή λοιπόν το σπίτι μας, που είναι η Ευρώπη, γιατί αυτό είναι το σπίτι μας, έχει τεράστιο πρόβλημα. Πάνω σε αυτό το πρόβλημα λοιπόν πρέπει να βρούμε τρόπους με τους οποίους μπορούμε ν’ αντεπεξέλθουμε στις προκλήσεις των καιρών. Εκεί δεν χωρά κανένας μα κανένας λαϊκίστικος λόγος ή κάποιος λόγος ο οποίος να μη προσεγγίζει ουσιαστικά τις πραγματικές δυνατότητες. Εκεί χρειάζεται συναίνεση. Έχουμε αυτή τη στιγμή μια εθνική πρόκληση. Στην εθνική αυτή πρόκληση πρέπει να είμαστε όλες οι πολιτικές δυνάμεις ενωμένες, με πραγματικά δεδομένα. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα περιμένατε εσείς κ. Υπουργέ ή θα το ζητούσατε ίσως, ο κ. Καραμανλής αύριο να δεχθεί κάποιες από τις προτάσεις του Παπανδρέου ή και των άλλων κομμάτων; Γιατί έχουν κάνει. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αν πράγματι οι προτάσεις αυτές μπορούν να βοηθήσουν, γι’ αυτό ακριβώς λέμε «συναίνεση». Η συναίνεση λοιπόν δεν είναι κάποιο επικοινωνιακό τρικ, η συναίνεση είναι πραγματικά δεδομένα. Όταν αυτή η στιγμή αντιμετωπίζει τέτοιο πρόβλημα η ευρωπαϊκή οικονομία, όταν βλέπετε τέτοια διάσταση απόψεων μεταξύ της Ευρώπης αλλά και μέσα στο εσωτερικό της, μεταξύ των προηγμένων χωρών ή των χωρών της ανατολικής Ευρώπης, όταν βλέπετε την διάσταση απόψεων που υπάρχει μεταξύ Γαλλίας, Γερμανίας ή μεσογειακών χωρών στις οποίες εμείς ανήκουμε, όταν πρέπει να πάμε με συγκεκριμένες απόψεις και να δούμε πώς θωρακίζουμε το δικό μας κομματάκι της ευρωπαϊκής οικονομίας, την δική μας ελληνική οικονομία με τα χρόνια προβλήματα που είπατε, εκεί δεν μπορεί κανείς αυτά τα δεδομένα να μην τα λάβει υπ' όψιν του, ούτε να πει ότι «δεν είναι έτσι, είναι αλλιώς, άρα δώστε κάτι παραπάνω ή κάνετε αυτή την πολιτική ή την άλλη». Εδώ είναι οι προκλήσεις μπροστά μας, τι κάνουμε απέναντι σ’ αυτές. Εκεί λοιπόν, αν υπάρχουν προτάσεις, προφανώς αυτές τις προτάσεις αγκαλιάζεις. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα υπάρχουν, τις έχετε δει. Το θέμα είναι αν υιοθετούνται. Διότι αν ο Καραμανλής αύριο πει απλώς «ελάτε και μη φωνάζετε για τα δικά μας», δεν έχει νόημα. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Το θέμα είναι να δούμε ποιες είναι οι πραγματικές δυνατότητες που έχουμε μπροστά μας, ποια είναι τα πραγματικά προβλήματα τα οποία έχουμε μπροστά μας και τι λύσεις απαιτούνται. Εκεί δε νομίζω ότι κανείς μα κανείς, όταν βρει μπροστά του μια λύση εφαρμόσιμη, μπορεί να πει «την απορρίπτω μόνο και μόνο γιατί δεν προέρχεται από τον δικό μου χώρο». Σημασία έχει να δούμε πώς μπορούμε να περιφρουρήσουμε το σπίτι μας. Κι όταν περιφρουρείς το σπίτι δε φωνάζεις Πυροσβεστική γαλάζια, ερυθρά ή πράσινη. Την Πυροσβεστική φωνάζεις. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σωστό. Κάτι συγκεκριμένο: Ακούστηκαν απόψεις από τον κ. Σημίτη για παράδειγμα, τον τέως Πρωθυπουργό και από άλλες φωνές στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την ανάγκη μιας νέας λειτουργίας του ευρωπαϊκού οικοδομήματος. Ενδεχομένως και για έναν Υπουργό Οικονομίας. Εσείς τι λέτε; Θα συμφωνούσατε με μια τέτοια προοπτική; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Προφανώς είναι απόψεις οι οποίες είναι χρήσιμες. Βέβαια επιτρέψτε μου να εκφράσω έναν προβληματισμό ότι όλα αυτά τα οποία συζητούμε προκύπτουν βεβαίως από την ανάγκη της περαιτέρω ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Όμως στην παρούσα φάση που, ακόμα και το να μονιάσουμε με μια συγκεκριμένη πολιτική μπροστά σ’ αυτή την κρίση που είναι υπαρκτή και πρέπει άμεσα να πάρουμε μέτρα και αυτό ακόμα φαντάζει δύσκολο, αντιλαμβάνεστε ότι ο δρόμος προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση είναι πολύ μεγάλος και βεβαίως αναγκαστικά πάει σε δεύτερο επίπεδο. Και κατά την παρούσα φάση, και η σχετική σύμπνοια που πρέπει να έχουμε δεν είναι δεδομένη όπως είδατε. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και κάτι τελευταίο: Οι Βατοπαιδινοί να μπουν στο ψηφοδέλτιο ή όχι; Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κοιτάξτε, εγώ δεν είμαι εκείνος ο οποίος μπορεί να αποκλείσει ή να προεγκρίνει το οτιδήποτε από τη στιγμή μάλιστα που μπαίνει και θέμα επίκαιρο. Διότι τα ψηφοδέλτια είναι συνδεδεμένα με την προεκλογική περίοδο. Δεν είμαστε σε προεκλογική περίοδο. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν ρωτάμε αν πρέπει να τιμωρηθούν, ρωτάμε αν θα σας ζημιώσει ενδεχομένως ως κόμμα η παρουσία τους. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, αλλά αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ιστορία της συγκρότησης ψηφοδελτίων. Αυτό λοιπόν, επιτρέψτε μου να σας πω, να μου το ρωτήσετε όταν θα ξεκινήσουμε την προεκλογική περίοδο που θα φτιάχνουμε ψηφοδέλτια. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα σας ρωτήσουμε, να το θυμηθείτε. Καλή σας μέρα. Α. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα σας.
|