ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ Ανακοίνωση Τύπου, Αθήνα, 17 Μαρτίου 2009
Ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Ανάπτυξης, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, ο εισηγητής του ΚΤΕ Ανάπτυξης του Κινήματος, Απόστολος Κατσιφάρας, και ο Γραμματέας του Τομέα, Φίλιππος Σαχινίδης, έδωσαν σήμερα, συνέντευξη Τύπου, με θέμα: «Ασφυξία σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις» Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης Τύπου:
Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Καλησπέρα σε όλους. Είναι κοντά μας ο πολιτικός εκπρόσωπος για θέματα Ανάπτυξης, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο εισηγητής του ΚΤΕ Ανάπτυξης του Κινήματος, Απόστολος Κατσιφάρας, καθώς επίσης και ο Γραμματέας του Τομέα, Φίλιππος Σαχινίδης. Σήμερα, θα αναφερθούμε στην ασφυκτική κατάσταση που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Κύριε Χρυσοχοΐδη, έχετε το λόγο. Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ευχαριστώ Μαρία. Κυρίες και κύριοι, συμπληρώθηκαν πέντε χρόνια από τότε που η Νέα Δημοκρατία ανέλαβε τη διακυβέρνηση του τόπου. Οι συνέπειες της οικονομικής πολιτικής που ασκήθηκε τα τελευταία χρόνια ήδη είναι ορατές στην πραγματική οικονομία και στις επιχειρήσεις, όπως και στα νοικοκυριά, τα φτωχά και της μεσαίας τάξης, και βεβαίως στη δημοσιονομική πραγματικότητα της χώρας, η οποία μέρα με τη μέρα γίνεται όλο και πιο εφιαλτική. Είναι περιττό να τονίσει κανείς ότι αυτή η πραγματικότητα δημιουργεί σήμερα τεράστια προβλήματα στις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Αυτή η άδικη οικονομική πολιτική έχει οδηγήσει στη μεταφορά πλούτου από τη μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού περίπου στο 20% του πληθυσμού. Το κόμμα του μεσαίου χώρου συνέθλιψε κυριολεκτικά τη μεσαία οικογένεια που εργάζεται σκληρά σήμερα για να τα βγάλει πέρα. Αυτή είναι η πραγματικότητά μας σήμερα στη χώρα. Με αφορμή λοιπόν την πενταετή παρουσία της Νέας Δημοκρατίας στην εξουσία θα θέλαμε να σας παρουσιάσουμε μια τιμοληψία, μια έρευνα την οποία κάνει διαχρονικά το ΠΑΣΟΚ με υπεύθυνο και επικεφαλής τον οικονομολόγο κ. Μπάγκα, που είναι παρών, σχετικά με το κόστος ζωής της ελληνικής οικονομίας, που αποτελείται από δυο εργαζόμενους, έναν εργαζόμενο στον ιδιωτικό και έναν στο δημόσιο τομέα, με δυο παιδιά. Τα στοιχεία λοιπόν μιλούν από μόνα τους. Τι λένε οι διαχρονικοί δείκτες των τιμοληψιών που κρατάτε στα χέρια σας: Πρώτο και σημαντικότερο εύρημα. Μέσα σε πέντε χρόνια η μηνιαία δαπάνη μιας τετραμελούς οικογένειας για είδη πρώτης ανάγκης έχει αυξηθεί κατά 273 €, δηλαδή 34%. Ετησίως αυτό μεταφράζεται σε μια πρόσθετη επιβάρυνση ύψους 3.275 € ανά οικογένεια. Αυτό σημαίνει ότι ετησίως, με το κύμα της ακρίβειας που σαρώνει τα νοικοκυριά, χάνονται από το 2004 μέχρι σήμερα σχεδόν δύο επιπλέον μισθοί υπαλλήλων προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες σε τρόφιμα και βασικά είδη πρώτης ανάγκης. Δεύτερο εύρημα. Μόνο στην κατηγορία των τροφίμων καταγράψαμε αύξηση 37,7% την τελευταία πενταετία. Δηλαδή πρόσθετη μηνιαία επιβάρυνση από τα αλλεπάλληλα μπαράζ των ανατιμήσεων των τροφίμων των τελευταίων χρόνων ύψους 243 €, ή συνολική δαπάνη για τρόφια 888 € από 645 που ήταν το 2004. Τρίτο εύρημα. Τα είδη που προμηθευόμαστε από λαϊκές αγορές, αρτοπωλεία και καταστήματα τοπικών αγορών έχουν αυξηθεί κατά 64%, τόσο ψηλά. Αντίστοιχα οι αυξήσεις στις μεγάλες και οργανωμένες αγορές του λιανικού εμπορίου 30%. Τέταρτο εύρημα. Οι προκλητικές ανατιμήσεις σε βάθος πενταετίας σε μια σειρά από σημαντικά τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης. Ενδεικτικά αναφέρω: παστεριωμένο γάλα 52,5%, γιαούρτι 75% και μια σειρά άλλα προϊόντα όπως το ψωμί 100%, προϊόντα δηλαδή που μπαίνουν καθημερινά σε όλα τα σπίτια και στο καλάθι της νοικοκυράς. Η λίστα αυτή θα σταλεί στον Υπουργό Ανάπτυξης, για να κατανοήσουν για μια ακόμη φορά ότι η οικονομική πολιτική, η πολιτική που αφορά τα λαϊκά εισοδήματα, η πολιτική που αφορά τη στήριξη της οικογένειας δεν περνάει μέσα από επικοινωνιακά τρικ, από συναντήσεις που κάνει ο Υπουργός με διάφορες ομάδες επιχειρηματικές προκειμένου να δημιουργεί εντυπώσεις περί παγώματος των τιμών ή μείωσης των τιμών. Η πραγματικότητα στη χώρα είναι εξαιρετικά επώδυνη για όλους τους Έλληνες και όλες τις Ελληνίδες. Και μια αγορά η οποία δυστυχώς εξακολουθεί να ροκανίζει το εισόδημα της οικογένειας και να πλήττει τους καταναλωτές είναι η αγορά των καυσίμων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου Ανάπτυξης έχουμε τους τρεις τελευταίους μήνες, από 2 Ιανουαρίου 2009 μέχρι σήμερα, δηλαδή δυόμιση περίπου μήνες, σημαντική αύξηση στη βενζίνη, τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές πετρελαίου είναι σε καθοδική πορεία και είναι η πολύ χαμηλά. Βλέπουμε λοιπόν ότι έχουμε μια αύξηση 9%, περίπου 7 λεπτά το λίτρο. Θυμίζω ότι αυτή τη στιγμή ο Έλληνας καταναλωτής πληρώνει την αμόλυβδη βενζίνη κατά 10 λεπτά ακριβότερη απ’ ό,τι ο Γερμανός συμπολίτης του, με εισόδημα 40% και 50% επιπλέον εκεί. Τη στιγμή λοιπόν που οι διεθνείς τιμές πετρελαίου εξακολουθούν να παραμένουν χαμηλά, περίπου 43 δολάρια, η διεθνής τιμή της βενζίνης επίσης να παραμένει στα 407,75 δολάρια ανά τόνο, εδώ έχουμε ένα πανηγύρι στην κυριολεξία από ανατιμήσεις, έχουμε πολύ υψηλές τιμές στη βενζίνη. Σας έχουμε δώσει έναν πίνακα. Στις 9/3, πριν μια βδομάδα δηλαδή, η τιμή της βενζίνης προ φόρων ήταν 373,92 € ανά 1.000 λίτρα. Πρόκειται για μια σημαντική αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα της 2/3, όπου ήταν 367,44 € ανά 1.000 λίτρα. Και προσέξτε τώρα. Στην Αυστρία αυτή τη στιγμή η προ φόρων τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι 302 €, δηλαδή 70 € φτηνότερη απ’ ό,τι στην Ελλάδα. Η Ευρώπη των 27 έχει μέση τιμή 337 €, δηλαδή 40 € περίπου λιγότερα απ’ ό,τι στην Ελλάδα. Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Μεγάλη Βρετανία, έχει 292 €, δηλαδή 80 € μικρότερη τιμή βενζίνης απ’ ό,τι έχει η Ελλάδα. Αυτή είναι η πραγματικότητά μας λοιπόν, υπό τα όμματα των κυβερνώντων, που αποφάσισαν να μην κυβερνούν τον τόπο. Εν ονόματι της ακυβερνησίας, εν ονόματι μιας πολιτικής που οδηγεί μέρα με τη μέρα σε συρρίκνωση και πλήγμα στα εισοδήματα, εν ονόματι της μεταφοράς πλούτου που γίνεται σε κάποιους ελάχιστους, εν ονόματι μιας δεξιάς κυβέρνησης η οποία αποφάσισε να είναι αδέξια και ανίκανη. Και θέλω να περάσουμε σε ένα άλλο ζήτημα για να ολοκληρώσουμε τη σημερινή μας συνέντευξη. Και ενώ λοιπόν έχουμε όλα αυτά και ενώ πλήττονται τα μεσαία στρώματα και οι φτωχοί συμπολίτες μας, ταυτόχρονα πλήττονται και οι επιχειρήσεις και η επιχειρηματικότητα και κάθε μέρα συνθλίβεται όλο και περισσότερο η μικρή και μεσαία επιχείρηση, άρα και η απασχόληση. Σας θυμίζουμε, με τα στοιχεία που παρουσιάσαμε πριν από λίγες μέρες, οι απολύσεις έχουν φτάσει 6 και 7 χιλιάδες το μήνα, με τεράστια προβλήματα οικονομικά και κοινωνικά. Σας θυμίζω επίσης κάτι το οποίο είδε το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, το οποίο είναι μια από τις δραματικές όψεις της κρίσης. Αναφέρομαι στην απόφαση μιας επιχείρησης μεταποίησης γάλακτος να σταματήσει την παραλαβή γάλακτος από τους παραγωγούς. Και έτσι χιλιάδες τόνοι γάλακτος παραμένουν αδιάθετοι αυτή τη στιγμή. Αυτή είναι μια όψη της κρίσης λόγω μείωσης πωλήσεων των επιχειρήσεων. Αυτή είναι μια όψη της κρίσης η οποία μέρα με τη μέρα καταλαμβάνει όλο και περισσότερους τομείς της οικονομίας, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή αντίδραση από την πλευρά της κυβέρνησης. Και έτσι λοιπόν, σε 4-5 Νομούς της Μακεδονίας και της Θράκης αυτή τη στιγμή οι παραγωγοί δεν μπορούν να παραδώσουν το γάλα στις επιχειρήσεις μεταποίησης. Αυτή είναι μια από τις πλευρές, επαναλαμβάνω, της κρίσης της οικονομικής. Και σε λίγο όλο και περισσότερο αυτό θα καταλαμβάνει και άλλους τομείς της οικονομίας. Και ενώ θα έπρεπε να υπάρχει μια εγρήγορση στη στήριξη των επιχειρήσεων από τις τράπεζες και από τα αναπτυξιακά προγράμματα, δυστυχώς αυτό που βλέπουμε να συμβαίνει τελευταία είναι να έχουμε διάφορες δημοσιεύσεις και προκηρύξεις έργων. Το πρόβλημα όμως δεν είναι οι προκηρύξεις, είναι η απορρόφηση, η πληρωμή και η εισροή πόρων στην πραγματική οικονομία. Και δυστυχώς η έλλειψη των αναγκαίων πόρων δημιουργεί ασφυξία. Κι εδώ έχουμε τα εξής θέματα: Καταρχήν φαίνεται ότι υπάρχει ένα ζήτημα έλλειψης πόρων για να καταβληθεί η εθνική συμμετοχή στα εκτελούμενα έργα. Για να προκηρύξεις έργα χρειάζεται εθνικούς πόρους στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Κι εδώ φαίνεται ότι έχουμε έλλειμμα και απουσία πόρων. Τι θα γίνει λοιπόν με αυτή την υπόθεση; Η κρίση και η έλλειψη πόρων από πλευράς εθνικού προγράμματος οδηγεί τα πράγματα στο κόκκινο. Επιλέχθηκε συνειδητά η καθυστέρηση στην έναρξη του ΕΣΠΑ, επειδή ακριβώς δεν υπήρχαν εθνικά χρήματα. Ακόμη και τα εκτελούμενα από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης έργα παρουσιάζουν μεγάλες καθυστερήσεις λόγω καθυστέρησης της καταβολής της δημόσιας χρηματοδότησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που θα σας αναφέρω είναι το πρόγραμμα γυναικείας επιχειρηματικότητας στο περιφερειακό επιχειρησιακό πρόγραμμα Αττικής. Ενώ έγιναν 3.500 αιτήσεις και οι μισές κρίθηκαν ικανές να χρηματοδοτηθούν, ωστόσο χρηματοδοτήθηκαν τελικά μόλις 35 από αυτές, διότι δεν υπήρχαν οι πόροι. Σε αντίστοιχη δυσκολία βρίσκονται πολλές επιχειρήσεις του εμπορίου, που υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής στο Γ’ ΚΠΣ το καλοκαίρι του 2007, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Τότε έγιναν δεκτές και εγκρίθηκαν πολλές αιτήσεις, δόθηκαν πολλές υποσχέσεις, όμως σήμερα ενάμιση χρόνο μετά δυστυχώς αυτό που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι στάση πληρωμών με κίνδυνο σοβαρό πλέον να κλείσουν ή να προχωρήσουν σε απολύσεις. Τέλος θα αναφέρω επίσης ακόμα ένα παράδειγμα. Την προηγούμενη εβδομάδα προκηρύχθηκε και προδημοσιεύτηκε το πρόγραμμα νεανικής και γυναικείας επιχειρηματικότητας. Δύο προγράμματα. Οι διατιθέμενοι πόροι είναι τόσο λίγοι που στην περιφέρεια Αττικής επαρκούν μόνο για 30 επιχειρήσεις νέων και 20 επιχειρήσεις γυναικών. Και για την Κεντρική Μακεδονία επαρκούν μόνο για 25 επιχειρήσεις νέων και 15 γυναικών. Σημειωτέον ότι αυτές οι περιοχές καλύπτουν το 60% του πληθυσμού και το 80% περίπου της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Αυτή είναι η λογική των κυβερνώντων, έτσι στηρίζουν την επιχειρηματικότητα. Λόγω, λοιπόν, της έλλειψης πόρων υπάρχει ένα τεράστιο ζήτημα ασφυξίας στην αγορά, έλλειψη επενδύσεων, μεγάλες καθυστερήσεις στον αναπτυξιακό νόμο. Τι πρέπει να γίνει; Κατ’ αρχήν το ΠΑΣΟΚ υποστηρίζει μέσα και από την τοποθέτηση που πραγματοποίησε πριν από λίγες μέρες ο Πρόεδρός μας για την πράσινη ανάπτυξη, ότι χρειάζεται αυτή τη στιγμή να ξαναδούμε όλες τις παραμέτρους της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας. Χρειάζεται άμεση επαναδιαπραγμάτευση και οργανωτική αναδιανομή των προτεραιοτήτων του ΕΣΠΑ. Το ΕΣΠΑ σχεδιάστηκε το 2006 και τότε δεν υπήρχε βέβαια η οικονομική κρίση και κανείς δεν την προέβλεψε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έκτοτε έχουν μεσολαβήσει τέσσερις κρίσεις ή αν θέλετε τέσσερα μέρη μιας ενιαίας κρίσης του υπάρχοντος μοντέλου ανάπτυξης: Η κρίση του πετρελαίου, η κρίση των τροφίμων, η κρίση του χρηματοοικονομικού τομέα και η γενικευμένη ύφεση που διατρέχει αυτή τη στιγμή την Ελλάδα και την Ευρώπη. Σήμερα το 2009 με την ύφεση να έχει ρίξει στα τάρταρα τις ευρωπαϊκές οικονομίες, το ΕΣΠΑ όπως και το ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο δεν ανταποκρίνονται πια στα πραγματικά δεδομένα. Κατά συνέπεια είναι αναγκαίος ο επανασχεδιασμός του ΕΣΠΑ, αλλά και του ευρωπαϊκού μοντέλου ανάπτυξης. Γι’ αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη μιλάει για ανακατεύθυνση και αλλαγή στις προτεραιότητες των Διαρθρωτικών Ταμείων σε συνδυασμό με την πιθανή ολοκλήρωση της 7ετούς δημοσιονομικής προοπτικής 2006-2013. Υπ’ αυτές τις συνθήκες η Ελλάδα πρέπει να ζητήσει επαναδιαπραγμάτευση του ΕΣΠΑ δίνοντας έμφαση στα ζητήματα που γεννήθηκαν σήμερα με την κρίση, αλλά και στις προοπτικές που γεννά αυτή η κρίση. Ειδικότερα έμφαση πρέπει να δοθεί στην Πράσινη Οικονομία και συγκεκριμένα στους ακόλουθους τομείς: - στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: ΔΕΗ, μεγάλες επενδύσεις, επενδύσεις της Αυτοδιοίκησης, μικρές επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες. - Εξοικονόμηση ενέργειας με ταυτόχρονες νομοθετικές ρυθμίσεις που καθιστούν υποχρεωτική την εξοικονόμηση και ελκυστικά τα έργα εξοικονόμησης στα δημόσια κτίρια, στα ιδιωτικά κτίρια με κίνητρα, με δάνεια και με μια σειρά άλλα φορολογικά και όχι μόνο μέτρα. - Την ανάπτυξη της βιομηχανίας για την προστασία του περιβάλλοντος ουσιαστικά ως αναπτυξιακού εργαλείου για να δημιουργηθούν χιλιάδες επενδύσεις πολλών δισεκατομμυρίων €. - Και τέλος την προώθηση ενός διαπρογραμματικού σχεδίου για την ανάπτυξη της βιομηχανίας τροφίμων και διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Ένωση για ένα ειδικό πρόγραμμα πάνω στα τρόφιμα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Ουσιαστικά μιλάμε για έναν ανασχεδιασμό του μοντέλου ανάπτυξης στη χώρα, μιλάμε για την πράσινη οικονομία, η οποία θα αποτελέσει την ατμομηχανή και το μοχλό ανάπτυξης της χώρα τα επόμενα χρόνια. Μιλάμε για μια στρατηγική ενός νέου υποδείγματος ανάπτυξης που θα βοηθήσει την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια και θα την οδηγήσει και πάλι στην ευημερία, στην αύξηση του ΑΕΠ και βέβαια στην αναδιανομή των εισοδημάτων. Ευχαριστώ πολύ.
Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Ευχαριστώ πολύ. Κύριε Κατσιφάρα. Α. ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ: Μια σύντομη αναφορά θέλω να κάνω για την πορεία του ΕΠΑΝ. Ο παραγωγικός ιστός της ελληνικής οικονομίας συνεχώς συρρικνώνεται και η Κυβέρνηση συνεχίζει να παίζει επικοινωνιακά, προκειμένου να καλύψει την ανικανότητά της, την ανεπάρκειά της, τις ευθύνες της και τη γύμνια της. Προσπαθεί να καλύψει το κενό της ύπαρξής της με προ δημοσιεύσεις παρακαλώ των προκηρύξεων των προγραμμάτων και όχι τις κανονικές δημοσιεύσεις που σημαίνει και την άμεση έναρξη των προγραμμάτων. Σήμερα κανείς δεν γνωρίζει ποιος είναι ο χρόνος της προκήρυξης των προγραμμάτων, ο χρόνος της αξιολόγησης των προτάσεων, η ακριβής ημερομηνία καταβολής των χρημάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα προγράμματα του ΕΠΑΝ για την γυναικεία και νεανική επιχειρηματικότητα, όπου στις 4/3, μόλις πρόσφατα, του 2009, ο Υπουργός Ανάπτυξης πομπωδώς ανακήρυξε τις προδημοσιεύσεις των προκηρύξεων, φανταστείτε όμως τι πανηγύρι έχει να κάνει όταν κατορθώσει το αυτονόητο, δηλαδή την πραγματική προκήρυξη. Η πραγματικότητα δυστυχώς είναι οδυνηρή για τη χώρα, την επιχειρηματικότητα, αλλά και τις ειδικές κατηγορίες των Ελλήνων πολιτών που πλήττονται περισσότερο από την κρίση και αναζητούν διεξόδους. Ουσιαστικά 2,5 χρόνια από την έναρξη του ΕΣΠΑ ούτε 1,00 € δεν έχει περάσει στην επιχειρηματικότητα και στην αγορά. Φοβάμαι ότι θα χαθεί και ολόκληρο το 2009 από την ανεπάρκεια της κυβερνητικής πολιτικής, από την έλλειψη των πόρων και από την πρόσθετη γραφειοκρατία που έχει επιβάλει. Καλέσαμε τον Υπουργό Ανάπτυξης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου να δώσει ενημέρωση και εξηγήσεις για την πορεία του ΕΣΠΑ στον ευαίσθητο τομέα της επιχειρηματικότητας. Εμείς ακόμη περιμένουμε όπως περιμένει και ο ελληνικός λαός την προκήρυξη των προγραμμάτων. Και εννοούμε την πραγματική προκήρυξη. Μπορείτε να αναζητήσετε πληροφορίες και μόνοι σας, με ένα απλό τηλεφώνημα στον ΕΟΜΜΕΧ, για τα δύο προγράμματα και θα πάρετε απαντήσεις σύμφωνα με αυτά που παρουσίασα πιο πριν. Η κατάσταση όμως δεν περιμένει. Είναι δραματική, οι συνέπειες είναι πάρα πολύ μεγάλες, ο ελληνικός λαός δεν δικαιολογεί τέτοιες πρακτικές και δεν δικαιολογεί τέτοιες καθυστερήσεις.
Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Ευχαριστούμε πολύ. Υπάρχουν ερωτήσεις; Γ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Ζητάτε συνεχώς παροχή ρευστότητας. Θεωρείτε ότι θα σας στερήσει ψήφους το να ζητήσετε και φορολογικό έλεγχο; Στην Ελλάδα έχουμε, η πόρσε καγιέν είναι κατά αναλογία πληθυσμού πρώτη στην κυκλοφορία και στις υπόλοιπες πολυτελείς κατηγορίες είμαστε μέσα στα πέντε κράτη του πλανήτη. Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Η έκρηξη της φοροδιαφυγής, η κατάργηση των μηχανισμών ελέγχου και η εκτεταμένη ανομία, σας θυμίζω ότι είναι μία πραγματικότητα η οποία τα τελευταία χρόνια φέρει την υπογραφή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Φ. ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ: Λίγο πριν την αποπομπή του ο κ. Κλαδάς, είχε ανακοινώσει ότι η φοροδιαφυγή και η εισφοροδιαφυγή στην Ελλάδα, έφτασε –προσέξτε παρακαλώ το μέγεθος- το ποσό των 70 δις. Κανείς από την Κυβέρνηση -παρά το γεγονός ότι εκείνη τη στιγμή ο κ. Κλαδάς είχε επισήμως και τη θέση του επικεφαλής του ΣΔΟΕ- δεν θεώρησε αναγκαίο να σχολιάσει την εκτίμηση του, να προσδιορίσει ποιες ακριβώς είναι οι ευθύνες της Κυβέρνησης για το γεγονός ότι το μέγεθος της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής, έφτασε σε αυτά τα επίπεδα και τι προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα. Σας υπενθυμίζω ότι έχουμε διεύρυνση και της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής κατά την τελευταία πενταετία, κάτι, το οποίο καταγράφεται και από μελέτες διεθνών Οργανισμών. Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Απλώς να προσθέσω κ. Σιδέρη ότι η εισφοροδιαφυγή αυξήθηκε από 3 δις το 2003 στα 7,5 δις σήμερα. Δείγμα του πως αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση την προστασία των εργαζομένων και των ταμείων. Γ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Απλά θα ήθελα να σημειώσω ότι δεν ζητάτε φόρους και φοροελέγχους, μιλάτε γενικά, καταδικάζετε τη φοροδιαφυγή. Αυτοί που έχουν όμως τα πολυτελή αυτοκίνητα δεν είναι οι Λάτσηδες και οι Βαρδινογιάννηδες, τα είχαν και από πριν. Είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες, στους οποίους σπεύσατε κι εσείς να κατοχυρώσετε και το αφορολόγητο εισόδημα. Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Μόνο που αυτοί οι οποίοι κυβερνούν αποφάσισαν να καταργήσουν τους μηχανισμούς ελέγχου στη χώρα και γενικότερα τους φορολογικούς ελέγχους προκειμένου να είναι αρεστοί στους φίλους τους. Γιατί μετά από απαίτηση των φίλων τους, καταργήθηκαν οι μηχανισμοί αυτοί. Χ. ΚΟΥΤΡΑΣ: Θέλω να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάποιο σχόλιο για την έκρηξη ακάλυπτων επιταγών στην αγορά, που έχει φέρει σε απελπιστική κατάσταση πολλούς επαγγελματίες και ένα σχόλιο για τα περιστατικά βίας που βλέπουμε τις τελευταίες μέρες στο κέντρο της Αθήνας. Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ:. Σε ό,τι αφορά τις ακάλυπτες επιταγές θέλω να σας πω ότι το πρόβλημα τους επόμενους μήνες θα είναι ακόμη πιο έντονο και εκτεταμένο εξ αιτίας της ασφυξίας που υπάρχει στην αγορά, εξ αιτίας της έλλειψης σχεδιασμού και ενός σχεδίου αναθέρμανσης της οικονομίας. Όσο καθυστερούν τα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων, η εκτέλεση των διαρθρωτικών προγραμμάτων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, τόσο καθημερινά όλο και περισσότερο στο βαθμό που πλήττεται η κατανάλωση, θα πλήττονται και οι επιχειρήσεις. Τα πράγματα είναι πολύ απλά. Σχέδιο δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή για να αλλάξει πρώτον η ψυχολογία και δεύτερον το καθεστώς ασφυξίας στην αγορά. Σε ό,τι αφορά τα φαινόμενα βίας. Τα φαινόμενα βίας δεν είναι σημερινά. Η Κυβέρνηση η οποία επιχειρεί σήμερα να απαντήσει με σχέδια τα οποία έχουν διάφορους κωμικούς τίτλους, δεν απαντούν στο πρόβλημα, με αποσπασματικές αντιδράσεις και επικοινωνιακού τύπου επιχειρήσεις τις οποίες προσπαθούν να επιβάλλουν μέσα από τα Μέσα Ενημέρωσης. Το πρόβλημα είναι πολύπλευρο, έχει κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις από τη μια πλευρά και από την άλλη υπάρχει το εκτεταμένο πρόβλημα ανομίας που υπάρχει αυτή τη στιγμή στη χώρα. Είναι πολύ κρίμα και το λέω από ανθρώπινη πλευρά πρωτίστως, ένα νέο κορίτσι που εργάζεται για 600 και 700 ευρώ να χάνει τη ζωή του, με αυτό τον άδικο τρόπο. Είναι κρίμα από την άλλη πλευρά οι άνθρωποι που καθημερινά με κόπο κρατάνε τα μαγαζιά τους ανοιχτά, να καταστρέφονται από πέντε και δέκα κουκουλοφόρους. Το καθεστώς ανομίας λοιπόν πρέπει να παταχτεί και το καθεστώς αταξίας που υπάρχει στη χώρα και το καθεστώς διάλυσης των Σωμάτων Ασφαλείας, που η ίδια η Κυβέρνηση πέτυχε τα τελευταία χρόνια. Αυτά πρέπει να αντιμετωπιστούν. Διότι φαίνεται ότι η μεν Αστυνομία έχει κατεβάσει πλέον τα χέρια, οι δε Υπουργοί έχουν κατεβάσει τα μολύβια. Α. ΛΙΔΩΡΙΚΗΣ: Πως εξηγείτε το γεγονός από τη μια πλευρά να υπάρχουν ανατιμήσεις σημαντικές σε προϊόντα και βάσει με τον κατάλογο που μας δώσατε και από την άλλη στιγμή η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία να ανακοινώνει επίπεδα πληθωρισμού στα χαμηλότερα των τελευταίων 13 ετών, που προσεγγίζουν σχεδόν το 1%; Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Είναι η ελληνική αντίφαση. Η ελληνική αντίφαση περιλαμβάνει αυτό που περιγράφετε, δηλαδή 1% πληθωρισμό, ωστόσο ο σκληρός πυρήνας του πληθωρισμού όπου περιλαμβάνονται αυτά ακριβώς τα είδη, είναι 3%. Αυτή είναι η αντίφασή μας και αυτό σημαίνει ότι δεν έγινε καμία προσπάθεια να εξυγιανθούν οι αγορές, να υπάρξει ανταγωνισμός και να μειωθούν στη συνέχεια οι τιμές. Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Κύριε Χρυσοχοϊδη, το αίσθημα ασφάλειας που αναφερθήκατε εμπεδώνεται με την παρουσία Βρετανών στη ΓΑΔΑ; Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ:. Λυπάμαι πολύ, αλλά αυτή η χώρα έχει πολύ μεγάλες ικανότητες, έχει πολύ μεγάλες επιτυχίες, αυτή η χώρα έχει ικανούς ευφυείς ανθρώπους που μπορούν να παράγουν αποτελέσματα. Όλα αυτά όμως υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν στην Κυβέρνηση δεξιοί και αδέξιοι, ανίκανοι να εκπροσωπούν αυτή τη χώρα. Λυπούμαι πολύ. Λυπάμαι πολύ για το κατάντημά μας. Το γεγονός ότι τις τελευταίες μέρες επιχειρείται να εμφανιστούν στη χώρα εξωτερικοί σωτήρες, οι οποίοι θα λύσουν το πρόβλημα της ασφάλειας της χώρας. Οι διεθνείς συνεργασίες είναι αναγκαίες στο επίπεδο της ανταλλαγής εμπειριών, εκπαίδευση ή ενδεχομένως τεχνογνωσίας και τεχνολογίας, ωστόσο όλα τα άλλα είναι μια δική μας υπόθεση και είμαστε ικανοί να πετύχουμε, αρκεί να μην υπάρχουν οι αδέξιοι, που ενώ τυπικά κυβερνούν αυτή τη στιγμή τον τόπο ουσιαστικά τον έχουν αφήσει ακυβέρνητο. Ε. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Χρυσοχοϊδη επειδή μιλήσατε και για την ανθρώπινη πλευρά όλων αυτών των γεγονότων, θα ήθελα να σας ρωτήσω σε προσωπικό επίπεδο, αν εσείς φοβάστε να κυκλοφορήσετε στο κέντρο της Αθήνας. Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Εγώ θεωρώ ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει μια από τις ασφαλείς χώρες και αυτό πρέπει να το λέμε διαρκώς. Γιατί αυτή η Κυβέρνηση σε λίγο θα φύγει και τα πράγματα θα αποκατασταθούν στη χώρα. Με τρόπο τέτοιο εντυπωσιακό, που θα ξαναθυμηθούμε όλοι ότι μπορεί να υπάρχει ασφάλεια σε αυτή τη χώρα. Δεν μπορούμε να δυσφημίζουμε τη χώρα μας. Ωστόσο πρέπει να πάρουν απόφαση να κυβερνήσουν όσες εβδομάδες ακόμη βρίσκονται στην εξουσία. Διότι κάθε μέρα όλο και περισσότερο όχι απλά απαξιώνεται η χώρα, όχι απλά δημιουργούνται προβλήματα στην οικονομία, αλλά υπάρχει πια ένα εκτεταμένο κλίμα φοβίας και ανασφάλειας και αυτό δεν ταιριάζει σε εμάς, τους Έλληνες του 21ου αιώνα. Αυτό είναι το μήνυμα που πρέπει να στείλουμε όλοι οι πολίτες απέναντι στην Κυβέρνηση που κυβερνά αυτή τη στιγμή τον τόπο. Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μια και αναφερθήκατε στα θέματα της ασφάλειας θα ήθελα να σας ζητήσω ένα σχόλιο για τα χτεσινά μέτρα που ανακοίνωσε το Υπουργείο, ανασύσταση της Αστυνομίας κλπ., πως τα κρίνετε αυτά αν θα έχουν αποτέλεσμα και ένα δεύτερο κι εσείς μετά τη δολοφονία του Σόντερς είχατε καλέσει Βρετανούς εδώ για να σας βοηθήσουν στην εξάρθρωση της τρομοκρατίας. Τι διαφορά έχει δηλαδή το ένα με το άλλο; Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σε ό,τι αφορά τα μέτρα τα οποία ελήφθησαν, επαναλαμβάνω και πάλι: η χώρα χρειάζεται ένα σχέδιο αντεγκληματικής πολιτικής, πολύπλευρο όπως το ανέλυσε πριν από λίγες μέρες ο Γιώργος Παπανδρέου στη Βέροια, που θα περιλαμβάνει την αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων πρωτίστως, της οικονομικής κρίσης πρωτίστως και στη συνέχεια αστυνομικά μέτρα. Αυτό το οποίο οφείλουμε να καταπολεμήσουμε είναι η ανομία και το αίσθημα της γενικευμένης ανασφάλειας και απαξίας που υπάρχει στη χώρα. Αυτό δεν μπορεί να είναι αποδεκτό από τους σύγχρονους Έλληνες στη σύγχρονη Ελλάδα. Αυτή είναι μια καθαρή κουβέντα, που λέει το ΠΑΣΟΚ αυτή τη στιγμή στους πολίτες. Σε ό,τι αφορά τις διεθνείς συνεργασίες τονίζω και πάλι: είναι μύθοι και επίσης θεωρίες συνομωσίας το γεγονός ότι εμφανίζονται κάποιοι σωτήρες από το εξωτερικό. Επαναλαμβάνω αυτά είναι μύθοι. Είμαστε πάρα πολύ ικανοί όταν οργανωθούμε, όταν έχουμε σχέδιο, όταν έχουμε στρατηγική και όταν θέλουμε να πετύχουμε. Εμείς θέλαμε να πετύχουμε και πετύχαμε, να έχουμε αποτελέσματα. Όλα τα άλλα δυστυχώς δεν τιμούν τη χώρα και ελπίζω να τα μαζέψουν γρήγορα αυτά, περί εξωτερικής βοήθειας έτσι όπως εμφανίζεται. Γιατί επαναλαμβάνω οι διεθνείς συνεργασίες είναι χρήσιμες. Χ. ΚΟΥΤΡΑΣ: Όταν λέτε ότι η Αστυνομία έχει κατεβάσει τα χέρια, εννοείτε ότι βρίσκεται σε λευκή απεργία; Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Νομίζω ότι έχει χαθεί το παιχνίδι και έχει χαθεί κυρίως το ηθικό των ανθρώπων. Όταν σε ένα Σώμα 60.000 ανθρώπων κυριαρχεί η ανοργανωσιά, η αναξιοκρατία και η περιφρόνηση, όταν φτάσαμε στο σημείο πριν από 2 μήνες πολλοί αστυνομικοί να φοβούνται να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο, τότε υπάρχει ζήτημα ηθικού από πλευράς της Αστυνομίας και υπάρχει κλίμα διάλυσης. Στη συνέχεια υπάρχει η παντελής έλλειψη σχεδίου και βέβαια στη συνέχεια επαναλαμβάνω δηλώνουν απόγνωση και οι Υπουργοί οι οποίοι είναι ανίκανοι πλέον να καθοδηγήσουν τα πράγματα και βλέπουμε σήμερα δυστυχώς πάλι κάποιους επικοινωνιακού τύπου χειρισμούς, προκειμένου να δοθεί η εντύπωση ότι υπάρχει μια αντίδραση. Δυστυχώς όμως δεν αντιμετωπίζονται –με λύπη το λέω- έτσι τα πράγματα. Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα έχουμε μια ληστεία με φόνο κάθε μέρα! Και το λέω με πόνο και με θλίψη. Αυτό, δεν μπορεί να είναι ανεκτό πια. Ε. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ: Κύριε Χρυσοχοϊδη υπάρχουν στελέχη του ΠΑΣΟΚ όπως για παράδειγμα αναφέρω τον κ. Βενιζέλο, ο οποίος έχει υποστηρίξει ότι πρέπει το ΠΑΣΟΚ να πει όλη την αλήθεια στους Έλληνες πολίτες για την κατάσταση της οικονομίας. Θεωρείτε ότι το ΠΑΣΟΚ δεν τους λέει όλη την αλήθεια; Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Νομίζω ότι και τη λέμε και την υπηρετούμε. Υπηρετούμε αυτή την αλήθεια μέσα από την καθημερινή άσκηση του αντιπολιτευτικού μας έργου και ταυτόχρονα μέσα από την υπεύθυνη τοποθέτηση σε όλα τα ζητήματα. Σας θυμίζω ότι πριν από 20 μέρες ο Γιώργος Παπανδρέου ανέλυσε τα πέντε βασικά σημεία, τα πέντε στρατηγικά ζητήματα με τα οποία θα κυβερνήσει τη χώρα και πριν από λίγες μέρες έκανε μια ολοκληρωμένη τοποθέτηση για την Πράσινη Ανάπτυξη. Η αλήθεια λοιπόν είναι εδώ και θα κληθούμε σε λίγο να την υπηρετήσουμε με τρόπο, που ταιριάζει σε εμάς τους Σοσιαλιστές και τους προοδευτικούς, δηλαδή μια δίκαιη ανακατανομή του πλούτου, αναθέρμανση της οικονομίας και έξοδο από την κρίση. Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Ευχαριστούμε πολύ.
Επισυνάπτονται κείμενα που διανεμήθηκαν στη συνέντευξη Τύπου.
Λάθος προγραμματισμός του ΕΣΠΑ - Ο διαχωρισμός των περιφερειών, έτσι όπως έγινε, έχει οδηγήσει στη δημιουργία μιας ανομοιογενούς οικονομικά υπερπεριφέρειας με την Αττική, την Κεντρική Μακεδονία, τη Δυτική Μακεδονία, τη στερεά Ελλάδα, και το Ν. Αιγαίο να θεωρούνται το ίδιο «πλούσιες» και να τυγχάνουν έτσι μειωμένης ενίσχυσης. Ως αποτέλεσμα θα βρεθούμε μπροστά σε μία κατάσταση όπου η Δυτική Θεσσαλία θα συγκεντρώνει μεγαλύτερο αριθμό έργων απ’ ό,τι για παράδειγμα τα Γρεβενά ή η Πέλλα. Αναρωτιέμαι: είναι δυνατόν να θεωρούνται πλούσιοι, νομοί όπως η Ευρυτανία, η Ημαθία, η Πέλλα και τα Γρεβενά; Ακόμη και νομοί όπως ο νομός Θεσσαλονίκης, που το 2003 πήγαιναν καλά, αλλά σήμερα υφίστανται έντονη αποβιομηχάνιση; Θεωρώ ότι απαιτείται πολιτική επαναδιαπραγμάτευση με ΕΕ, ώστε μια σειρά νομών να επανατοποθετηθούν στο στόχο 1, ή/και σε ενδιάμεση κατάσταση. Ακόμη, περιοχές που πλούτισαν στατιστικά λόγω της εισόδου των νέων μελών στην ΕΕ, είναι δυνατό να θεωρούνται πλούσιες από 1-1-2011, δηλαδή πιθανώς μέσα στην κρίση, η στην καλύτερη περίπτωση, αμέσως μετά τη λήξη της;
- Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει υποχρέωση πιστοποίησης των οργανισμών που εκτελούν έργα στο ΕΣΠΑ (δικαιούχων). Χωρίς αυτή την πιστοποίηση, οι οργανισμοί αυτοί δε μπορούν να εκτελέσουν δαπάνες. Όμως ΔΕΝ έχει ετοιμαστεί πρότυπο για την πιστοποίηση, η οποία σε πρώτη φάση θα γίνει εκ των ενόντων, ενέργεια που αφενός δε θα ολοκληρωθεί χωρίς καθυστέρηση και αφετέρου δημιουργεί κινδύνους για την ορθή εκτέλεση των έργων.
- Προβλέπεται επίσης ύπαρξη Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ), στο οποίο θα καταχωρούνται επίσημα οι δαπάνες των προγραμμάτων και βάσει αυτής της καταχώρησης, θα καταβάλλει η κοινότητα τη συνδρομή της. Σήμερα, δεν έχει ακόμη σχεδιαστεί το ΟΠΣ και- ακόμη και αν υπήρχαν δαπάνες-δε θα είχαμε που να τις καταχωρήσουμε.
- Η Κοινότητα με τους κανονισμούς της (Κανονισμός 1083/2006) επέβαλε σφιχτούς όρους για την υλοποίηση. Εμείς, αντί να κοιτάξουμε να απλοποιήσουμε , ψηφίσαμε ένα νόμο (Ν.3614/2007, ΦΕΚ 267Α), που περιπλέκει πολύ τα πράγματα. Πέρα από τις υφιστάμενες από το Γ ΚΠΣ υπηρεσίες διαχείρισης, παρακολούθησης, ελέγχου και συντονισμού(Διαχειριστικές αρχές, Αρχή πιστοποίησης, αρχή ελέγχου), με το νόμο αυτόν καθιερώθηκαν πολλές πρόσθετες υπηρεσίες, μερικές εκ των οποίων αναφέρονται ενδεικτικά: • Εθνική Αρχή Συντονισμού • Επιτροπή για την υποστήριξη της Εθνικής Αρχής Συντονισμού • Επιτροπή για την υποστήριξη της Εθνικής Αρχής Συντονισμού στο συντονισμό της εφαρμογής των δράσεων κρατικών ενισχύσεων • Επιτροπή για το συντονισμό της εφαρμογής των προγραμμάτων στον τομέα Υγείας Πρόνοιας • Διάσκεψη των προέδρων των επιτροπών παρακολούθησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ. • Διυπουργική Επιτροπή για το συντονισμό της εφαρμογής των προγραμμάτων «Διοικητική μεταρρύθμιση» και «Ψηφιακή Σύγκλιση» • Επιτροπή για το συντονισμό της εφαρμογής των προγραμμάτων του στόχου «Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία» • Ειδικές Υπηρεσίες εφαρμογής σε όλα τα υλοποιούντα Υπουργεία και Περιφέρειες, οι οποίες παίρνουν τις αρμοδιότητες από τις υπάρχουσες υπηρεσίες του Δημοσίου και βρίσκονται σε διαρκή σύγκρουση με αυτές.
Αναρωτιέται κανείς πως είναι δυνατό όλες αυτές οι μονάδες συντονισμού να συντονιστούν μεταξύ τους και να επιτρέψουν να βγει έστω και μία προκήρυξη έργου.
|