ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Οργάνωση - Διοίκηση Επιστροφή    
ΠΑΣΟΚ: Παρέμβαση της κυβέρνησης στα έσοδα της Ν.Α. 10/4/09

 

ΠΑΣΟΚ
Ανακοίνωση Τύπου, 10 Απριλίου 2009

 

Ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Εσωτερικών, Χάρης Καστανίδης, ο Γραμματέας του Τομέα Εσωτερικών του Κινήματος, Θύμιος Σώκος και ο επικεφαλής της παράταξης «Κίνημα Αυτοδιοίκησης στην ΕΝΑΕ», Γιάννης Μίχας, έδωσαν σήμερα συνέντευξη Τύπου, για την νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης στα έσοδα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης Τύπου:

Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Καλημέρα σας. Είναι κοντά μας ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Εσωτερικών,. Χάρης Καστανίδης, ο Νομάρχης Πειραιά και επικεφαλής της παράταξης «Κίνημα Αυτοδιοίκησης στην ΕΝΑΕ», κ. Γιάννης Μίχας, καθώς επίσης και ο Νομάρχης Αιτωλοακαρνανίας και Γραμματέας του Τομέα Εσωτερικών του Κινήματος, κ. Θύμιος Σώκος. Σήμερα, θα μας μιλήσουν για τη νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης στα έσοδα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.
Θα ξεκινήσουμε με τον κ. Καστανίδη.
Χ. ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ:  Καλημέρα σας. Η κυβέρνηση οδηγεί την αυτοδιοίκηση σε πλήρη χρεοκοπία. Αφαιρεί με συντονισμένες νομοθετικές παρεμβάσεις της τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ έσοδα από τους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης. Δήμοι και Νομαρχίες βρίσκονται μπροστά σε απόλυτο αδιέξοδο.
Πιο συγκεκριμένα, με τροπολογία που εισηγείται η κυβέρνηση σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, το τέλος οχημάτων και το τέλος μεταβίβασης οχημάτων που ήταν θεσμοθετημένος πόρος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, αφαιρείται από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση ως έσοδο. Αυτό σημαίνει ότι οι χειμαζόμενες Νομαρχίες χάνουν εξ αυτού του λόγου ετησίως τουλάχιστον 120 εκατ. ευρώ.
Δεύτερον. Πριν από δύο περίπου μήνες η κυβέρνηση αφαίρεσε από τον α’ βαθμό αυτοδιοίκησης το τέλος παρεπιδημούντων καταργώντας το. Αυτό σημαίνει απώλεια σε ετήσια βάση τουλάχιστον 360 εκατ. ευρώ από τους Δήμους όλης της χώρας. Υπάρχουν Δήμοι που στηρίζουν τον προϋπολογισμό τους σε ένα μεγάλο βαθμό στο τέλος παρεπιδημούντων και τώρα δεν έχουν πώς να αντικαταστήσουν αυτά τα έσοδα.
 Η κυβέρνηση υποτίθεται ότι δεσμεύτηκε να αναπληρώσει τις απώλειες τόσο των Δήμων όσο και των Νομαρχιών από άλλα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού. Μέχρι στιγμής, όχι μόνο δεν έχει πει την παραμικρή κουβέντα, για το ποια είναι τα έσοδα του προϋπολογισμού που θα διατεθούν στους Δήμους και τις Νομαρχίες για τις απώλειες των εσόδων που η ίδια αφαίρεσε, αλλά κάνει, πως δεν αντιλαμβάνεται το οξύ οικονομικό πρόβλημα των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης.
Αν σε αυτό προσθέσετε, ότι η κυβέρνηση έχει ήδη ομολογήσει, ότι οφείλει στους Δήμους 1.711 εκατ. ευρώ τα οποία θα καταβάλει σε 8 ετήσιες δόσεις και οφείλει επίσης στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση κατ’ έτος 120 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση του οδικού δικτύου και περίπου τόσα για τη μεταφορά των μαθητών, αντιλαμβάνεστε, ότι είναι πλέον δυσθεώρητο το ύψος των υποχρεώσεων της κυβέρνησης και των οφειλομένων στην αυτοδιοίκηση.
Η κυβέρνηση δεν τα κάνει αυτά τυχαία. Θα όφειλε και μάλιστα με την ακλόνητη υποστήριξη του ΠΑΣΟΚ δεδομένη, να βοηθήσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που ασχολούνται με τον τουρισμό. Αλλά η διευκόλυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σχετικά με τον τουρισμό, που ήταν απολύτως αναγκαία, δεν μπορεί να γίνει με την αφαίρεση πόρων από τον α’ βαθμό αυτοδιοίκησης, αλλά από άλλους πόρους του κρατικού προϋπολογισμού που θα μπορούσαν να διοχετευτούν για την ενίσχυση των επιχειρήσεων αυτών.
Κατά τον ίδιο τρόπο θέλοντας να βοηθήσει υποτίθεται την αγορά των αυτοκινήτων, αφαιρεί και πάλι κρίσιμο έσοδο από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, που ανέρχεται σε ετήσια βάση, όπως σας είπα, στα 120 εκατ. ευρώ. Ενώ θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει την αγορά αυτοκινήτων με άλλους τρόπους, χωρίς και πάλι να μειώνει πόρους της αυτοδιοίκησης.
Συνοπτικά: 500 τουλάχιστον εκατ. αφαιρεί σε ετήσια βάση με τις δύο νομοθετικές της παρεμβάσεις από τον α’ και β’ βαθμό αυτοδιοίκησης. Προσθέστε τα οφειλόμενα 1.711 εκατ. ευρώ για την πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση, τα οφειλόμενα 120 εκατ. για το 2008 και τα 120 εκατ. για το 2009 που αφορούν τη συντήρηση του οδικού δικτύου καθώς και το ανάλογο κονδύλι που αφορά τη μεταφορά των μαθητών και θα αντιληφθεί ο κάθε Έλληνας πολίτης, ότι η χρεοκοπία των Δήμων και των Νομαρχιών είναι δεδομένη με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης.
Αυτή την τυχοδιωκτική πολιτική της κυβέρνησης, την απόλυτα συνειδητή παρέμβασή της σε βάρος της αυτοδιοίκησης, την καταγγέλλουμε. Προειδοποιούμε την κυβέρνηση ότι θα βρεθεί μπροστά σε αδιέξοδα, όταν πολύ σύντομα αντιληφθεί ότι οι Δήμοι και οι Νομαρχίες δεν θα μπορούν να προσφέρουν στοιχειώδεις υπηρεσίες. Ευχαριστώ πολύ.
Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Ευχαριστούμε πολύ. Κύριε Μίχα.
Γ. ΜΙΧΑΣ: Σε συνέχεια αυτών που είπε ο Χάρης, θα ήθελα να σας πω, ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα η κυβέρνηση, σε ό,τι αφορά την Αυτοδιοίκηση λειτουργεί με περίεργο τρόπο. Χτυπάει στα τυφλά, δρα στα κλεφτά και εμείς διαβάζουμε τις προκηρύξεις της οι οποίες δεν είναι άλλες απ’ τα κατάπτυστα νομοθετήματα που καταθέτει και ψηφίζει στη Βουλή, και αφορούν την αυτοδιοίκηση α’ και β’ βαθμού.
Θα μείνω στο β’ βαθμό. Ο κ. Αλογοσκούφης είχε υποσχεθεί, ανακοινώσει και στείλει επιστολή στην ΕΝΑΕ ότι θα δώσει 120 εκατ. ευρώ για το οδικό δίκτυο. Ένα οδικό δίκτυο, που παραδόθηκε κατά παράνομο τρόπο, αντισυνταγματικό τρόπο, με βάση το άρθρο 102 παρ. 5 του Συντάγματος, και χωρίς να δώσει τους πόρους που αναλογούν.
Είχε υποσχεθεί 120 εκατ. ευρώ για το έτος 2008. Δεν μπόρεσε να τα δώσει γιατί κατά την άποψή του, είχε προβλήματα, ο προϋπολογισμός και υποσχέθηκαν ότι θα τα δώσουν μαζί με τα 120 εκ. € του 2009, και ότι θα είχαν εγγραφεί  στον κρατικό προϋπολογισμό του 2009. Μέχρι σήμερα, δεν έχει εγγραφεί ούτε ένα ευρώ, 120 και 120 για το 2009, δηλαδή 240 εκατ. για το οδικό δίκτυο (για έτη 2008 και 2009).
Για τις οφειλές της μεταφοράς των μαθητών που είπε ο Χάρης, οφείλονται 109 εκατ. ευρώ για τα προηγούμενα σχολικά έτη 2007, 2008 ενώ χρειάζονται 180 για το 2009. Απ’ αυτά, εγγεγραμμένα είναι μόνο τα 106 εκατ. ευρώ. Εάν προσθέσετε και τα 120 εκατ. ευρώ που αφαιρούν με το νομοσχέδιο που κατέθεσαν, το οποίο αφορά το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη μεταβίβασης, θα μπορούσε να πει κανείς, ότι είναι πόρος του κράτους και θα μπορούσε να το μειώσει, το μειώνει για 4 μήνες κατά 50%.
Για να καταλάβουν οι πολίτες τι σημαίνει αυτό, σημαίνει ότι αν κάποιος πολίτης πάρει ένα αυτοκίνητο 15 χιλιάδων ευρών, θα κερδίσει 70 ευρώ. Αυτό είναι περίπου το τέλος μεταβίβασης και το τέλος άδειας για αυτοκίνητα μέσου κυβισμού. Αν πάρετε αυτοκίνητο 2,5 χιλιάδων κυβικών θα πληρώσετε περίπου 150 ευρώ. Αυτό όλο και όλο είναι το κέρδος του κράτους!!!
Όμως, αυτό το τέλος, είναι ο μόνος αυτοδιοικητικός πόρος που, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 2004, είχε μεταφέρει στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Το λέω αυτό αυτοδιοικητικό γιατί; Γιατί είναι αυτοτελής, τον εισπράττουμε μόνοι μας και το διαχειριζόμαστε με αποφάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου και της Νομαρχιακής Επιτροπής.
Και δυστυχώς σε ορισμένες Νομαρχίες, όπως είναι η Αθήνα, ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, η Αχαΐα, δεν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν βασικές παρεμβάσεις οι οποίες που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον, έχουν να κάνουν με την κοινωνική υποστήριξη ευπαθών ομάδων και με συγκεκριμένα έργα.
Και λέω για παράδειγμα την Αθήνα που έχει ήδη ανακοινώσει ο Νομάρχης ότι σταματούν 43 έργα. Στον Πειραιά σταματούν 11 έργα, στη Θεσσαλονίκη είναι ακόμα περισσότερα. Αντιλαμβάνεστε πόσο σημαντικό είναι αυτό που σας λέω. Εάν υπολογίσετε μάλιστα ότι στον προϋπολογισμό που ψηφίστηκε και υλοποιείται, – αν θα υλοποιηθεί– φέτος το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που αφορούν τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, είναι μείον 31,7%.
Αν όλα αυτά τα συνυπολογίσετε, θα δείτε ότι ξεπερνούν τα 534 εκατ. ευρώ οι οφειλές, και ότι είναι πάνω από 500 εκ. ευρώ η μείωση του 31,7 στις δημόσιες επενδύσεις. Δεν χρειάζεται να κάνουμε κινητοποίηση και να κλείσουμε τις Νομαρχίες, για να διαμαρτυρηθούμε. Θα κλείσουν από μόνες τους. θα το δείτε πάρα πολύ σύντομα, και μιλώ για τις Νομαρχίες σε ολόκληρη τη χώρα.
Ήδη μετά από πρόταση της παράταξής μας στην ΕΝΑΕ, έχουμε καταρχήν κλείσιμο των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων στις 29 Απριλίου. Στη συνέχεια η πρότασή μας, θα είναι να υπάρξει και νέο τουλάχιστον τριήμερο κλείσιμο. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι η πρότασή μας θα έχει και άλλα χαρακτηριστικά.
Επειδή, οι πολίτες δε μας φταίνε για να τους ταλαιπωρούμε, να έρχονται δηλαδή στη Νομαρχία και να μην εξυπηρετούνται. Δεν είναι αυτοσκοπός το κλείσιμο των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Υπάρχουν και άλλου είδους διαμαρτυρίες. Θα υπάρξει η κινητοποίηση διαμαρτυρίας στα Υπουργεία με όλα τα Νομαρχιακά Συμβούλια, απ’ όλη τη χώρα. Και ήδη είμαστε σε διαδικασία συνεργασίας με τον α’ βαθμό, έτσι ώστε από κοινού να υπάρξει κοινή διαμαρτυρία.
Έχω ήδη στείλει επιστολή και στον κ. Κακλαμάνη και στην ΤΕΔΚΝΑ, ως Πρόεδρο της ΚΕΔΚΕ στον κ. Κακλαμάνη, και ελπίζω ότι θα υπάρξει συνεργασία.
Από κει και πέρα, όλοι οι Νομάρχες της χώρας είμαστε διατεθειμένοι απ’ όλες τις παρατάξεις, να σταματήσουμε  να ασκούμε, «κι αυτό θέλω να το προσέξετε», κρατικές αρμοδιότητες, οι οποίες δεν έχουν συνοδευτεί με τους πόρους που αναλογούν.  Αυτό σημαίνει, ότι πιθανόν τα χρήματα που δεν θα εισπράξει το κράτος, διότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις εισπράττουμε πάρα πολλά χρήματα, τα οποία μεταφέρονται στον κρατικό προϋπολογισμό, θα  είναι πολλαπλάσια.
Πρέπει να κατανοήσει η κυβέρνηση ότι δεν είμαστε διατεθειμένοι να τα παρατήσουμε. Εμείς δεν είμαστε κουρασμένοι. Ευχαριστώ και είμαι στη διάθεσή σας. Αν χρειαστείτε στοιχεία  υπάρχουν πάρα πολλά, μόνο να σας πω ένα αστείο: Ότι το ίδιο Υπουργείο που μας κόβει, από τη Νομαρχία Πειραιά το τέλος μεταβίβασης, μας ενέκρινε τον προϋπολογισμό,  στον οποίο περιλαμβάνεται και το τέλος μεταβίβασης.
Α. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ:  Ευχαριστούμε πολύ. Ο κ. Σώκος.
Θ. ΣΩΚΟΣ: Σας ευχαριστώ κι εγώ και σας χαιρετώ. Σε συνέχεια των προλαλησάντων ήθελα να πω ότι οι μάσκες για την κυβέρνηση και τις διαθέσεις που έχει απέναντι στην Αυτοδιοίκηση του Α’ και του Β’ βαθμού έπεσαν. Θα σας θυμίσω ότι πέρυσι τέτοια εποχή ήμασταν στην κορύφωση μιας κουβέντας για την επανίδρυση του κράτους με τη νέα διοικητική διαίρεση της χώρας.
Μεγαλύτερη φούσκα δεν υπήρξε. Όταν οδηγήθηκαν τα πράγματα σ’ ένα σημείο που να μην εξυπηρετείται η κυβέρνηση στους στόχους τους οποίους είχε θέσει χωρίς να τους κοινοποιήσει ποτέ, η συζήτηση για τη νέα διοικητική διαίρεση σταμάτησε και οι αποφάσεις των συνεδρίων, οι ομόφωνες αποφάσεις των συνεδρίων και της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ έμειναν στον αέρα.
Επίσης δεν έχει ψηφίσει ακόμα ούτε το πλέον απλό, που είναι ο κώδικας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Και να σας δώσω και μια είδηση. Ο κώδικας πήγε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και επέστρεψε, για να υπάρξουν έτι περαιτέρω περικοπές στους θεσμοθετημένους πόρους που προέβλεπε ο κώδικας μέσα από τις διαδικασίες βέβαια του διαλόγου για να υποβληθεί αυτό το σχέδιο. Αλλά με την τελευταία νομοθετική παρέμβαση το ποτήρι ξεχείλισε. Αποκαλύφθηκε πλήρως τι θέλει η κυβέρνηση. Θέλει μια Αυτοδιοίκηση και στον Α’ και στον Β’ βαθμό, εξάρτημα του κόμματος και ιδιαίτερα στην επαρχία εξάρτημα των παραγόντων του κόμματος.
Θέλει μια Αυτοδιοίκηση επαίτη, οι δράσεις της Αυτοδιοίκησης  να είναι δράσεις κατόπιν ενεργειών του ενός και του άλλου, θέλει τους αιρετούς υποχείριά τους.  Δεν βολεύεται, διότι το Κίνημα της Αυτοδιοίκησης ανεξάρτητα κομματικών επιλογών των Δημάρχων και των Νομαρχών είναι ισχυρό. Ασκούν αρμοδιότητες και εξουσίες πάρα πολύ σημαντικές. Και έρχεται τώρα η κυβέρνηση ν’ αφαιρέσει τι πράγμα: Εκεί που η Αυτοδιοίκηση  και ιδιαίτερα οι Νομαρχίες παράγουν έργο ουσιαστικό, στις επενδύσεις.
Τα χρήματα που περικόπτονται τώρα γίνονται έργα. Υπάρχει μια αναδιανομή. Τα χρήματα που περικόπηκαν από τον πρώτο βαθμό, που αφαιρέθηκαν, τα 360.000.000 απ’ τους τουριστικούς κυρίως Δήμους, μεταφράζονταν σε έργα. Η Αυτοδιοίκηση και σε επίπεδο Δήμων και σε επίπεδο Νομαρχιών, έχει ουσιαστική συνδρομή στην περιφερειακή ανάπτυξη. Ηη περιφερειακή ανάπτυξη δεν είναι μόνο τα μεγάλα έργα, δεν είναι μόνο η Εγνατία, ο σιδηρόδρομος, τ’ αεροδρόμια ή τα λιμάνια που είναι υπόθεση της κυβέρνησης.
Είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων, είναι τα μικρά και μικρότερα έργα, είναι τα έργα που έχουν να κάνουν με την ποιότητα της ζωής των πολιτών, είναι τα έργα που έχουν να κάνουν με την προστασία και την ασφάλεια της ζωής  των πολιτών που και που εδώ ακριβώς η κυβέρνηση βάζει χέρι, δεν θέλει την Αυτοδιοίκηση ισχυρή, δε θέλει μια  Αυτοδιοίκηση που να παίζει το ρόλο της.
Και, σημειώστε: Οι αρμοδιότητες της ελληνικής Αυτοδιοίκησης και στον Α’ και στον Β’ βαθμό είναι οι λιγότερες απ’ όσες υπάρχουν στις Αυτοδιοικήσεις των υπολοίπων χωρών στην Ευρώπη.  Επειδή όμως όλο αυτό το μοντέλο της περίφημης επανίδρυσης του κράτους ήταν μόνο εξαγγελίες και κουβέντες για ποιητές και λογοτέχνες και δεν έχει καμία σχέση με τις πραγματικές βουλήσεις, αποδείχθηκε πλήρως ότι εδώ θέλουν μια εντελώς κομματικοποιημένη Αυτοδιοίκηση.
Το 42% κυρίες και κύριοι που επεβλήθη ήταν ακριβώς έτσι, ήθελαν τον Δήμαρχο και το Νομάρχη μακρύ χέρι του κομματικού κράτους. Το 42%, αποτέλεσε την πρώτη μεγάλη παρέμβαση από την παρούσα κυβέρνηση. Για να  έχουμε μια Αυτοδιοίκηση αποστεωμένη, αδύναμη και όχι θεσμό ισχυρό στη συνείδηση των πολιτών αλλά και με παρεμβατικό ουσιαστικό ρόλο στην ανάπτυξη και στην επίλυση των προβλημάτων της κοινωνίας.
Εμείς καταγγέλλουμε αυτή τη συμπεριφορά. Θέλουμε να θυμίσουμε στους Έλληνες πολίτες, ότι για πολλά χρόνια η Νέα Δημοκρατία σαν αξιωματική αντιπολίτευση εγκαλούσε το ΠΑΣΟΚ ότι έχει υφαρπάξει, έχει αποστερήσει, έχει κλέψει από την Αυτοδιοίκηση πόρους. Το 1.711.000 € που αναφέρθηκε ο κ. Καστανίδης προηγουμένως, το είχαν κάνει σημαία και βεβαίως το ποσό το ανέβαζαν όσο ήθελαν αυτοί. Όντως υπήρχε ένα πρόβλημα από την παρακράτηση, από τη μη απόδοση του φόρο των φυσικών προσώπων. Αυτό είπα κι εγώ, το είχαμε αναγνωρίσει σε κάθε περίπτωση, στο παρελθόν το σύνολο της Αυτοδιοίκησης παρακαλώ.
Πού είναι όμως η σημαία της Νέας Δημοκρατίας ότι θα επιλύσει τα θέματα τα οικονομικά, θα δώσει πόρους; Πού είναι αυτοί οι πόροι; Έχουμε μια συστηματική αφαίρεση πόρων και από τα θεσμοθετημένα που είναι με νόμο κατοχυρωμένα. Το τέλος παρεπιδημούντων ήταν παλιός και ισχυρός νόμος. Βοηθούσε την τοπική ανάπτυξη. Ο τουρισμός που δεν βοηθιέται σε έργα από τους Δήμους, δεν θα είναι τουρισμός ποιότητος, αυτό είναι βέβαιο.
Τον τουρισμό δεν τον κάνουν μόνο οι ξενοδόχοι και οι ταβερνιάρηδες, πρέπει να υπάρχει κι ένα περιβάλλον, να υπάρχει και καθαριότητα, να υπάρχει και αποχέτευση, να υπάρχει και ανάπλαση κάποιων χώρων. Πού θα πάει ο τουρίστας; Μόνο στο ξενοδοχείο και στην ταβέρνα και στη θάλασσα; Δεν θα πρέπει να έχει πρόσβαση προς τη θάλασσα; Αυτή η κυβέρνηση τα αγνοεί αυτά. Δεν την ενδιαφέρει. Όχι γιατί δεν τα ξέρει, γιατί δεν θέλει να τα κάνει η Αυτοδιοίκηση. Γιατί θέλει ρουσφέτι, διαμεσολάβηση, παραγοντιλίκι, θέλει όλα αυτά τα οποία πιστεύει ως μια πολιτική για τους θεσμούς.
Και μάλιστα ποιους θεσμούς: Τους αυτοδιοικητικούς θεσμούς που τη δύναμή τους οι Δήμαρχοι και οι Νομάρχες, τα Δημοτικά και τα Νομαρχιακά Συμβούλια την αντλούν  απ’ ευθείας από το λαό. Και αυτό λέει και το Σύνταγμα.
Κι ένα τελευταίο: Παλαιότερα πάλι η Νέα Δημοκρατία έλεγε για την αφαίρεση εκτός από τους πόρους και των αρμοδιοτήτων. Δεν έλεγε αφαίρεση πόρων στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, έλεγε αρμοδιότητες ότι αφαιρούνται. Όντως γινόταν σε κάποιες περιπτώσεις. Το τελευταίο διάστημα όμως, οι Νομαρχίες, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι δεν έχουν σχεδόν καμία αρμοδιότητα στα θέματα που έπρεπε να έχουν όλες τις αρμοδιότητες, όπως για παράδειγμα  είναι ο γεωργικός τομέας.
Η Νομαρχία στην επαρχία, δε μιλάω για την Αθήνα και τον Πειραιά που είναι αστικές περιοχές, οι Νομαρχίες όμως στην ελληνική περιφέρεια, άμα δεν ασχοληθούν με τα θέματα αλιείας που οι αρμοδιότητες έχουν αφαιρεθεί όλες πήγαν στον Περιφερειάρχη, αν δεν ασχοληθεί με τα θέματα γεωργίας, ποιότητας των προϊόντων, ελέγχου των προϊόντων, κτηνοτροφίας, σφαγείων κτλ. και όλες αυτές οι αρμοδιότητες έχουν αφαιρεθεί τον τελευταίο ενάμισι χρόνο, με τι θ’ ασχοληθεί;
Υπάρχει λοιπόν ένας μεθοδευμένος συστηματικός τρόπος παρέμβασης στις αρμοδιότητες, αφαιρούνται κάτω απ’ το τραπέζι, και όπου υπάρχει και πρόβλημα με τα χρήματα γιατί θεωρούν ότι είναι πολλά, αφαιρούμε κι αυτά. Και μάλιστα ποια χρήματα: Αυτά που με νόμο δίνονται στην Αυτοδιοίκηση, είτε στις Νομαρχίες είτε στους Δήμους. Και γιατί το κάνουν αυτό; Υπάρχει μία εξήγηση: Τα λεφτά να τα δίνουν ως βοήθημα στους δικούς τους.
Κι ένα τελευταίο και να κλείσω: Σε λίγες μέρες μπαίνουμε στην αντιπυρική περίοδο. Γνωρίσαμε και γνωρίζουμε σχεδόν κάθε καλοκαίρι, αλλά ειδικά το 2007, αυτή την καταστροφή.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι με κριτήρια αντικειμενικά και διαφανή να δίδονται οι πόροι για την πολιτική προστασία, για πρόληψη από τις πυρκαγιές, για κατάσβεσή των πυρκαγιών, γιατί αυτό  σημαίνει να φτιάξουμε δρόμους μέσα στα δάση, να οργανώσουμε καλύτερα τις Υπηρεσίες, να οργανώσουμε τη φύλαξη, να υπάρχουν όλα αυτά τα πράγματα, να γίνουν έργα στα ρέματα, να γίνουν έργα στις χωματερές, γιατί τώρα δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ. Και εννοώ στις Νομαρχίες που δεν ελέγχονται. Γιατί στις Νομαρχίες που είναι κομματικοί τους φίλοι επικεφαλής Νομάρχες και Δήμαρχοι, κάποια χρήματα πήγαιναν, ασφαλώς και πηγαίνουν, γιατί είναι καταγεγραμμένα στους προϋπολογισμούς του Υπουργείου Εσωτερικών. Δεν ξέρει κανένας όμως ποιος τα παίρνει και πόσα παίρνει. Το ίδιο συμβαίνει και με τη Σχολική Στέγη.
Πρόγραμμα με χρήματα για την αγορά οικοπέδων και την κατασκευή σχολείων στις Νομαρχίες δεν υπάρχει. Και έχει αναγορευθεί ως αυτός που ασκεί πολιτική, ο εκάστοτε Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΚ, του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων. Ξέρετε τι είναι ο Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων; Ανώνυμη Κατασκευαστική Εταιρεία όπου τον έλεγχο τον έχει το Δημόσιο.
Ένας εργολάβος δηλαδή του Δημοσίου κάνει πολιτική στη σχολική στέγη. Κι αυτό είναι και μια απάντηση γιατί δεν έχουμε σχολεία στην Ελλάδα. Σας ευχαριστώ πολύ.
Μ. ΚΑΡΑΚΛΙΟΥΜΗ: Ευχαριστούμε πολύ. Υπάρχουν ερωτήσεις; Η κα Πετούρη.
Β. ΠΕΤΟΥΡΗ: Μια ερώτηση προς το Νομάρχη Πειραιά. Είπατε κ. Μίχα ότι θα πάψετε να ασκείτε τις κρατικές σας αρμοδιότητες. Αυτό σημαίνει αν καταλαβαίνω καλά ότι θα πάψετε να εισπράττετε τα τέλη και τους φόρους για λογαριασμό του κράτους;
Γ. ΜΙΧΑΣ: Θα πάψουμε να υλοποιούμε αρμοδιότητες, για τις οποίες δεν μας έχει αποσταλεί ο αναλογούν πόρος. Για παράδειγμα, δεν έχουμε πόρους για την επιδιόρθωση ή την κατασκευή δρόμων, οπότε δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. ¨Ήδη έχουμε προσφύγει στο Συμβούλιο Επικρατείας και στο τέλος Απριλίου - αρχές Μαϊου εκδικάζεται η παρανομία του Υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ αυτής της κυβέρνησης.
Τέτοιου είδους αρμοδιότητες, σε συνεργασία με όλους τους Νομάρχες σε ολόκληρη τη χώρα, θα πάψουμε να τις υλοποιούμε. Θα σας πω για άλλη μία αρμοδιότητα, για τη μεταφορά των μαθητών. Παρέλειψα να σας πω ότι αφού μας καταχρέωσαν, καθώς τα παιδιά με αναπηρία τα μετέφεραν οι Νομαρχίες, πήραν αυτό το κομμάτι της αρμοδιότητας από εμάς και το μετέφεραν τώρα- αφού χρέωσαν τις Νομαρχίες- στους Δήμους, χωρίς πάλι να τους μεταφέρουν τους πόρους.
Αντιλαμβάνεστε τη λογική. Καταχρεώνουμε το ένα κομμάτι της Αυτοδιοίκησης, δηλαδή το δεύτερο, το πάμε στο πρώτο. Τι κάνει; Αφαιρεί αρμοδιότητες που έχουν ενδιαφέρον και τις παίρνει στο Υπουργείο, ενώ δίνει αρμοδιότητες οι οποίες έχουν πολιτικό κόστος, και τις μεταφέρει στον α’ και β’ βαθμό, θεωρώντας ότι εμείς θα το αποδεχτούμε, αλλά χωρίς να δίνει χρήματα.
Παρέλειψα να πω, για να μην αδικήσω τον νέο υπουργό Οικονομικών, ότι από τα 534 εκ. ευρώ που μας οφείλει για το 2008 και το 2009, ανακοίνωσε στον κ. Δράκο και στον κ. Τάτση ότι θα μας δώσει 20 εκ. ευρώ. Τον καλέσαμε βέβαια να έρθει στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΝΑΕ και να τα μοιράσει κιόλας.
Χ. ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ: Εδώ διαμαρτύρεται η Αυτοδιοίκηση, κακώς διαμαρτύρεται. Εδώ οφείλει σε ολόκληρο τον ελληνικό λαό τα στοιχειώδη και δεν τα δίνει. Κύριε Τσακίρη, κάτι θέλατε να πείτε.
Γ. ΤΣΑΚΙΡΗΣ: Θέλω να ρωτήσω, επειδή με όλα αυτά που μας αναφέρατε φαίνεται ότι θα κληρονομήσετε και μάλιστα σύντομα από ότι φαίνεται μια τραγική κατάσταση στο χώρο της Αυτοδιοίκησης, πως σκοπεύετε εσείς να καλύψετε όλα αυτά τα χρέη που θα αφήσουν πίσω;
Χ. ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ: Έχουμε συνείδηση της δυσκολίας όχι μόνο στον χώρο της Αυτοδιοίκησης, αλλά συνολικά στο χώρο της ελληνικής οικονομίας. Εκείνο όμως το οποίο είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε, είναι να στηρίξουμε την Αυτοδιοίκηση, διότι οι κοινωνικές υπηρεσίες, τα προγράμματα πρόνοιας, η τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη, δεν μπορούν να υπάρξουν και συνεπώς να συνεισφέρουν στην ανάταξη της ελληνικής οικονομίας, αν δεν εμπλακεί ο α’ και β' βαθμός Αυτοδιοίκησης.
 Με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει τα οικονομικά προβλήματα.
Πρώτα από όλα, θέλω να σας θυμίσω, ότι έσοδα δεν θα βρίσκονται ποτέ για το κράτος για τις ασθενέστερες οικονομικά τάξεις και για το ρόλο της Αυτοδιοίκησης, αν δεν αποφασίσεις με ισχυρή πολιτική βούληση ότι θα κάνεις πολιτική αναδιανομής.
Ακούω πάντοτε το ερώτημα «θα βρείτε τα χρήματα»; Δεν βρίσκει τα χρήματα μόνο, όπως συμβαίνει με τη Νέα Δημοκρατία, αυτός που εξυπηρετεί μεγάλα και ειδικά συμφέροντα. Χρήματα όμως μπορείς να βρεις, εάν π.χ. φορολογήσεις τον μεγάλο πλούτο.
 Γιατί, άραγε στα πλαίσια της σημερινής κρίσης εκφεύγουν εισφορών, όσοι δηλώνουν από τον μεγάλο επιχειρηματικό κόσμο και τις Τράπεζες τεράστια κέρδη τον τελευταίο καιρό; Γιατί αυτοί εκφεύγουν;
 Το ΠΑΣΟΚ έχει ανακοινώσει και άλλες πρόσθετες παρεμβάσεις. Ας πούμε, γιατί το ελληνικό Χρηματιστήριο είναι το μόνο Χρηματιστήριο στον κόσμο στο οποίο δεν φορολογούνται οι υπεραξίες που παράγονται από τη βραχυχρόνια κίνηση των κεφαλαίων;
 Σε όλο τον κόσμο, ακόμα και στην καρδιά του καπιταλισμού, στη Νέα Υόρκη και στο Λονδίνο και στη Φραγκφούρτη και στο Παρίσι φορολογούνται οι υπεραξίες που προκύπτουν από τις βραχυπρόθεσμες κινήσεις των κεφαλαίων στα Χρηματιστήρια. Στην Ελλάδα δεν συμβαίνει αυτό.
Αρα, μπορούν να βρεθούν πρόσθετοι πόροι εφ' όσον έχεις την πολιτική βούληση κυρίως να προχωρήσεις σε πολιτικές αναδιανομής και με αυτόν τον τρόπο να στηρίξεις και την Αυτοδιοίκηση. Ευχαριστούμε πάρα πολύ

 

ΠΑΣΟΚ
Τομέας Εσωτερικών
10 Απριλίου 2009

Η κυβέρνηση, με την νέα νομοθετική της παρέμβαση στα έσοδα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, μπορεί να υπερηφανεύεται ότι ολοκλήρωσε την «επανίδρυση του κράτους» και ότι δικαιώνεται πλήρως ο κ. Καραμανλής στο γιγαντιαίο μεταρρυθμιστικό σχέδιο που ανέλαβε να υλοποιήσει πριν από έξι χρόνια! 
Σύμφωνα με το νόμο 3220/2004, τα έσοδα από τα τέλη μεταβίβασης αυτοκινήτων, οχημάτων και μοτοσικλετών αποτελούν βασικό ίδιο έσοδο της ΝΑ. Η δικαιολογητική βάση του εσόδου αυτού ήταν ότι η ΝΑ αφενός μεν έχει την ευθύνη συντήρησης και επισκευής του οδικού δικτύου, αφετέρου μέσω των εσόδων αυτών γίνεται μία αναδιανομή του φορολογικού προϊόντος. Εξάλλου με το νόμο αυτό δημιουργήθηκε το πλαίσιο για την οικονομική «αυτονομία» της ΝΑ. Η νομοθετική κατοχύρωση των φορολογικών εσόδων της ΝΑ είναι ένα πάγιο αίτημα που, σύμφωνα και με την διεθνή εμπειρία, θα πρέπει να διευρυνθεί. Το αίτημα αυτό επανειλημμένως έχει γίνει αποδεκτό, με ομόφωνες αποφάσεις των συνεδρίων της ΕΝΑΕ.
Αντί να έχουμε διεύρυνση και κατοχύρωση των ίδιων εσόδων της ΝΑ, έρχεται με τρόπο προκλητικό και απαράδεκτο η κυβέρνηση και αφαιρεί τουλάχιστον 120 εκατομμύρια ευρώ από τις ΝΑ, ποσό εντελώς απαραίτητο για να μπορούν να ασκούν στοιχειωδώς τις αρμοδιότητες τους. Αποκαλύπτονται πλήρως οι επιλογές της κυβέρνησης που θέλει την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση ανύπαρκτη και επαίτη. Δεν αναγνωρίζει κανένα ρόλο ούτε στην τοπική ανάπτυξη ούτε στην εν γένει λειτουργία των δημοσίων υποθέσεων και η δεξιά αντίληψη την οποία έχουν, για το ρόλο των θεσμών της Αποκέντρωσης, είναι πασιφανής. Θέλουν μία Αυτοδιοίκηση εξαρτημένη του εκάστοτε υπουργού και του κόμματος. Θέλουν θεσμούς για να εξυπηρετούν τις πελατειακές τους ανάγκες και τα ρουσφέτια τους, γι΄ αυτό και ότι δεν τους εξυπηρετεί το φορτώνουν στην Αυτοδιοίκηση και ότι τους εξυπηρετεί το κρατάνε για τους υπουργούς τους, τους βουλευτές τους και τους κομματικούς παράγοντες. Αποκαλύπτεται λοιπόν, με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο σε τι απέβλεπε ο κ. Καραμανλής υποσχόμενος την «επανίδρυση του κράτους». Ήθελε το κράτος της συναλλαγής, του ρουσφετιού, της αδιαφάνειας, το κράτος στο οποίο οι δήμαρχοι και οι νομάρχες, ως μακρύ χέρι της κεντρικής κυβέρνησης, να έχουν μοναδικό τους καθήκον να υπηρετούν τον εκάστοτε ισχυρό παράγοντα. Οι έννοιες την οικονομικής αυτοδυναμίας και της διοικητικής αυτοτέλειας που το Σύνταγμα κατοχυρώνει, εξευτελίζονται από την κυβέρνηση της ΝΔ. Απέναντι σε αυτή την πολιτική που φέρνει τη χώρα και τους θεσμούς πολλές δεκαετίες πίσω, που αφαιρεί με τον πλέον απαράδεκτο τρόπο κατακτήσεις της κοινωνίας και των θεσμών που την εκπροσωπούν, χάριν των ισχυρών του χρήματος και των παραγόντων, η κοινωνία θα αντιδράσει.  
Σε όλη την Ευρώπη οι κυβερνήσεις αναγνωρίζουν το ρόλο της Αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση της κρίσης. Επενδύουν σε τοπικές παρεμβάσεις και έργα, γιατί έχουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα, ενώ είναι περισσότερο ευέλικτες. Η Ελληνική κυβέρνηση, δέσμια στους αρτηριοσκληρωτικούς δογματισμούς της, επέλεξε την κρίση για να πλήξει ακόμα περισσότερο την Αυτοδιοίκηση.
Οι Έλληνες πολίτες, η Αυτοδιοίκηση και η χώρα, αξίζουν μία καλύτερη αντιμετώπιση. Κάθε μέρα παραμονής της σημερινής κυβέρνησης στην εξουσία, είναι και ένα βήμα στον κατήφορο.
Χρειαζόμαστε μία άλλη κυβέρνηση, που θα μπορέσει να μας οδηγήσει μακριά από την κρίση, με εμπιστοσύνη στον άνθρωπο, στις ζωντανές δημιουργικές δυνάμεις της χώρας, στην Αυτοδιοίκηση. 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, email: info@proslipsis.gr , Τηλ: 6949244434
©  2004-2021  proslipsis.gr, All rights reserved