ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Ανακοίνωση Τύπου, 9 Σεπτεμβρίου 2009
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ κ. ΆΡΗ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟY ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΓΡΙΠΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σε όλους. Να πω ότι την Παρασκευή ξεκινά η νέα σχολική χρονιά και εύχομαι μέσα από τα βάθη της καρδιάς μου επιτυχίες σε όλες τις μαθήτριες, σε όλους τους μαθητές και φυσικά καλή δύναμη στους εκπαιδευτικούς. Όλο αυτό το διάστημα εργαστήκαμε συστηματικά έτσι ώστε να διασφαλίσουμε τις καλύτερες συνθήκες διδασκαλίας, αλλά και τη μαθητική καθημερινότητα για μαθητές, δασκάλους και καθηγητές, εργαστήκαμε όλο αυτό το διάστημα για να εξασφαλίσουμε την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων για όλη τη σχολική χρονιά, να περιορίσουμε στο ελάχιστο τις συνηθισμένες ελλείψεις που μπορούν να παρουσιαστούν και κυρίως όταν αυτές οι συνηθισμένες ελλείψεις υπάρξουν να μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε και έγκαιρα και αποτελεσματικά. Πριν ξεκινήσω τη συνολική ενημέρωση για τις πρωτοβουλίες που λάβαμε σχετικά με τη θωράκιση των σχολείων, αλλά και όλων των άλλων εκπαιδευτικών βαθμίδων, απέναντι στη διασπορά της νέας γρίπης, του νέου ιού της γρίπης, θα ήθελα να αναφερθώ στην προσπάθεια που επιχειρείται από ορισμένους κύκλους να δημιουργήσουν ένα κλίμα πανικού της ελληνικής οικογένειας, γιατί ορισμένοι επιχειρούν πολιτικά να επενδύσουν στο φόβο και στον πανικό για προφανή πολιτικά οφέλη στη μικρή προεκλογική περίοδο των 30 ημερών. Κατανοώ απολύτως την αγωνία των γονέων, ιδιαίτερα αυτών που έχουν μικρά παιδιά ή ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και καταλαβαίνω την αγωνία όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας και γι΄ αυτό ακριβώς είμαστε εδώ σήμερα μαζί, για να πω υπεύθυνα για μία ακόμα φορά ότι δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος φόβου ή πανικού. Ο χειρότερος εχθρός μας στην αντιμετώπιση της εξάπλωσης του ιού της γρίπης είναι η άγνοια, η ανευθυνότητα, ο φόβος, ο πανικός και, κυρίως, όταν αυτά δημιουργούνται από όσους δεν έχουν την απαιτούμενη επιστημονική γνώση ή εμπειρία. Όπως και σε όλες τις άλλες περιπτώσεις η σωστή ενημέρωση, η προσωπική ευθύνη και κυρίως οι βασικές αρχές της πρόληψης, είναι ο μοναδικός και ενδεδειγμένος τρόπος για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Από εκεί και έπειτα, κυρίες και κύριοι, όλες οι ενέργειες που κάναμε αναφέρονται σε εγκυκλίους, που βεβαίως έχουν συνταχθεί από το Υπουργείο Υγείας και δίνουν ενδεικτικές κατευθύνσεις και οδηγίες. Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να τονίσω για μία ακόμα φορά ότι οι οδηγίες που δίδονται ακόμα και στην εκπαιδευτική κοινότητα προέρχονται με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Υγείας και της αντίστοιχης Επιστημονικής Επιτροπής, η οποία βεβαίως επειδή είναι σε ελληνικό έδαφος βρίσκεται σε άριστη συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Υγείας, έτσι ώστε οι αντίστοιχες οδηγίες να είναι σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Άρα στη χώρα μας δεν έχουμε ανακαλύψει την πυρίτιδα. Απλώς συντεταγμένα, μέσα στη μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια, με συγκεκριμένο και συγκροτημένο και, κυρίως, κοινό τρόπο αντιμετωπίζουμε το φαινόμενο αυτό. Από την πρώτη στιγμή και αυτό οφείλω να το τονίσω, το Υπουργείο Παιδείας κι εγώ προσωπικά, είχαμε καθημερινή, άριστη και αποτελεσματική συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και φυσικά με τον κύριο υπεύθυνο, με τον Υπουργό Υγείας, έτσι ώστε να ακολουθήσουμε τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Βεβαίως, αντιλαμβάνομαι ότι σε μια προεκλογική περίοδο όλοι θα επιθυμούσαν να περιγράφουν ή να κατασκευάζουν δυσκολίες εκεί που δεν υπάρχουν, για προφανείς λόγους πολιτικής σκοπιμότητας. Λογικό είναι, τριάντα μέρες είναι, ο καθένας επιχειρεί να δώσει τον καλύτερό του εαυτό σε αυτή την προεκλογική μάχη, όμως επιτρέψτε μου εμείς σε αυτόν τον ολισθηρό δρόμο να μην τους ακολουθήσουμε. Γιατί, τουλάχιστον εμείς, αντιλαμβανόμαστε την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, ως θέμα που δεν χρήζει κομματικής ή πολιτικής εκμετάλλευσης. Εκείνο που θα ήθελα εγώ να διαβεβαιώσω είναι ότι όλα είναι συντονισμένα, έτσι ώστε από την πρώτη μέρα, αλλά και οι επόμενες μέρες στο σχολείο να λειτουργήσουν όπως κάθε χρονιά, κάθε φυσιολογική χρονιά. Κυρίες και κύριοι, από την πρώτη στιγμή της εκδήλωσης της νέας γρίπης αντιδράσαμε άμεσα, προκειμένου να ενημερωθούν σχετικά όλοι οι φορείς της εκπαιδευτικής Κοινότητας. Ακολουθήσαμε, ευλαβικά θα έλεγα, τις οδηγίες της επιστημονικής κοινότητας και προχωρήσαμε σε μια σειρά ενεργειών με γνώμονα την υγεία των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Ήμασταν και εξακολουθούμε να είμαστε σε συνεχή και διαρκή επαγρύπνηση. Παρακολουθούμε στενά και επικαιροποιούμε κάθε φορά τις κινήσεις μας -κάθε φορά που η επιστημονική κοινότητα επικαιροποιεί τις οδηγίες για κάθε εξέλιξη στην αντιμετώπιση αλλά και στην εξάπλωση του ιού, αντιστοίχως σε καθημερινή βάση επικαιροποιούμε κι εμείς τις οδηγίες μας. Δρομολογήσαμε κατ΄ αυτόν τον τρόπο την εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων και στείλαμε εγκυκλίους για κάθε ξεχωριστό κλάδο και βαθμίδα εκπαίδευσης και προχωρήσαμε σε ξεχωριστές ενέργειες, τις οποίες επιτρέψτε μου να τις εξηγήσω μία προς μία. Πρώτον, ξεκινάμε με τη σύσταση ειδικού Τηλεφωνικού Κέντρου στο Υπουργείο Παιδείας, με τον αριθμό 1550 -επαναλαμβάνω 1550- όπου αυτό το Τηλεφωνικό Κέντρο έχει στελεχωθεί από εξειδικευμένο και κυρίως επιμορφωμένο προσωπικό, με σκοπό να δίνει πληροφορίες στην εκπαιδευτική οικογένεια σχετικά με τον ιό της γρίπης. Παράλληλα, ξεχωριστή ένδειξη στο site του Υπουργείου Παιδείας, ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο για όλες τις νέες εγκυκλίους και οδηγίες που στέλνονται από το Υπουργείο Υγείας. Επίσης, έχει ήδη προετοιμαστεί από τη Διεύθυνση Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης εκπαιδευτικό πρόγραμμα δύο εβδομάδων, διάρκειας τριών ωρών καθημερινά, ξεχωριστό για τα δημοτικά, για τα γυμνάσια και τα λύκεια και αυτό το πρόγραμμα μπορεί να προβάλλεται καθημερινά από την ΕΡΤ με την οποία έχουμε ήδη μόνιμη συνεργασία ή και από το Κανάλι της Βουλής. Όσον αφορά στις βαθμίδες εκπαίδευσης, ως προς την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αναλυτικά: Στις 29 Απριλίου στείλαμε σε όλες τις σχολικές μονάδες και σε όλους τους υπεύθυνους αγωγής υγείας την πρώτη εγκύκλιο με θέμα «ενημέρωση για τον ιό της γρίπης των χοίρων» με οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς, μαθητές ή γονείς, που έχουν ταξιδέψει σε χώρες όπου είχε εκδηλωθεί κρούσμα της γρίπης. Στις 5 Μαΐου σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας στείλαμε προς όλες τις σχολικές μονάδες τις νέες οδηγίες με θέμα «ενημέρωση για τη νέα γρίπη», όπου στην εγκύκλιο αυτή γίνεται αναφορά στα συμπτώματα της νόσου, στους τρόπους μετάδοσής της και δίνονται συγκεκριμένες οδηγίες για τους τρόπους πρόληψης. Στις 25 Αυγούστου, στο πλαίσιο της έγκαιρης προετοιμασίας για τη νέα σχολική χρονιά, πραγματοποιήθηκε Σύσκεψη της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας με τους Περιφερειακούς Διευθυντές και τον Πρόεδρο του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας. Σκοπός αυτής της Σύσκεψης ήταν η καλύτερη οργάνωση και κυρίως ο συντονισμός των δράσεων για την αντιμετώπιση της γρίπης, λαμβάνοντας όμως υπόψη τα τελευταία καινούρια επιστημονικά δεδομένα. Σε αυτή τη Σύσκεψη αποφασίστηκε μια σειρά ενεργειών, οι οποίες προγραμματίστηκαν για το διάστημα από 1η έως 10 Σεπτεμβρίου, έτσι ώστε με συγκεκριμένο καθημερινό χρονοδιάγραμμα δέκα ημερών τα σχολεία να είναι πλήρως προετοιμασμένα. Γι΄αυτόν το λόγο και στις 28 Αυγούστου διαβιβάστηκε σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας και κυρίως στις αποκεντρωμένες υπηρεσίες εκπαίδευσης εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας με θέμα «μέτρα πρόληψης κατά της διασποράς της γρίπης» με οδηγίες προς τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων, προς τους Διευθυντές Εκπαίδευσης και προς τους Περιφερειακούς Διευθυντές, για τις ενέργειες στις οποίες έπρεπε να προβούν με σκοπό την καλύτερη οργάνωση του τομέα ευθύνης τους, σχετικά με τον ιό της γρίπης. Μέσα σε αυτές τις ενέργειες είναι και η προμήθεια υλικού για την προσωπική υγιεινή, με ακριβείς οδηγίες για το πώς και το που μπορεί κάθε αρμόδια Σχολική Επιτροπή να τα προμηθευτεί. Την ίδια μέρα, 28 Αυγούστου, με οδηγίες του Υπουργείου Υγείας του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, διαβιβάστηκαν οι αντίστοιχες οδηγίες σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας αποκλειστικά για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μέσα στο διάστημα που διανύουμε, από 2 Σεπτεμβρίου έως σήμερα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, δηλαδή με το ΚΕΕΛΠΝΟ και το ΕΚΕΠΙ έχουν πραγματοποιηθεί 110, επαναλαμβάνω 110 επιμορφωτικές συναντήσεις σε όλη τη χώρα. Σήμερα και αύριο θα πραγματοποιηθούν οι τελευταίες 19 συναντήσεις με τη συμβολή του ΚΕΕΛΠΝΟ και του ΕΚΕΠΙ. Στις επιμορφωτικές αυτές συναντήσεις συμμετέχουν τα στελέχη εκπαίδευσης ανά νομό και πραγματοποιούνται εισηγήσεις από εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του Υπουργείου Υγείας δίδοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην ενημέρωση των διευθυντών των σχολικών μονάδων αλλά κυρίως του προσωπικού καθαριότητος. Σε δεύτερη φάση με την έναρξη των σχολείων, οι μαθητές, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα ενημερωθούν αναλυτικά από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Παράλληλα το Υπουργείο Υγείας έχει δεσμευτεί ότι έγκαιρα θα αποσταλεί το ενημερωτικό υλικό σχετικά με τον ιό της γρίπης προς όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας. Το έντυπο υλικό και οι οδηγίες μπορεί να διαφοροποιηθούν φυσικά αργότερα αν αλλάξουν και οι οδηγίες της επιστημονικής κοινότητας. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε το υλικό αυτό διανέμεται. Είναι αυτονόητο ότι το ενημερωτικό υλικό αφίσες, φυλλάδια και ούτω καθ’ εξής πρέπει με ευθύνη των διευθυντών των εκπαιδευτικών μονάδων να βρίσκονται σε εμφανή σημεία στα οποία να έχουν πρόσβαση όλες οι μαθήτριες και όλοι οι μαθητές. Επίσης έχουν οριστεί εκπρόσωποι των Υπουργείων Παιδείας και Υγείας για να υπάρχει σε καθημερινή βάση ο καλύτερος δυνατός συντονισμός των ενεργειών. Δημιουργήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας συντονιστικό όργανο για να συντονίζει τις ενέργειες που αφορούν τη λήψη μέτρων κατά τη διασπορά της γρίπης. Όσον αφορά τώρα στην καταγραφή των περιστατικών και την παρακολούθηση της πορείας της γρίπης έχουμε ήδη δώσει οδηγίες με σχετική εγκύκλιο και, για να έχετε κι εσείς μια εικόνα, θα σας εξηγήσω πολύ απλά ότι ο διευθυντής κάθε σχολείου πρέπει να συμπληρώνει καθημερινά ειδικό έντυπο με τον αριθμό των απόντων λόγω της γρίπης ανά τάξη από την πρώτη ημέρα της απουσίας. Εδώ κάνω μια παρένθεση για να πω πως από την πρώτη μέρα που μαθητής ή καθηγητής παρουσιάσει συμπτώματα δεν πρέπει να προσέρχεται στο χώρο του σχολείου. Επαναλαμβάνω, εάν παρουσιαστεί σε μαθητή ή μαθήτρια ή σε καθηγητή σύμπτωμα από την πρώτη μέρα, η οδηγία είναι ότι δεν πρέπει να παρουσιάζεται στη σχολική μονάδα. Ο διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας θα αποστέλλει το έντυπο καθημερινά στην περιφερειακή διεύθυνση που ανήκει και εκείνη με τη σειρά της κωδικοποιεί, καταγράφει και αποστέλλει στις αντίστοιχες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας. Με αυτό τον τρόπο θα συγκεντρώνουμε τα στοιχεία και θα έχουμε καθημερινά την εικόνα των απόντων συνολικά ανά νομό, ανά σχολική μονάδα και ανά τάξη κάθε σχολείου. Τα στοιχεία αυτά ακολούθως θα αποστέλλονται στο Υπουργείο Υγείας. Έχουμε ήδη στείλει στο Υπουργείο Υγείας το συνολικό αριθμό των εργαζομένων που πρέπει να εμβολιαστούν κατά προτεραιότητα προκειμένου να μπορεί να λειτουργεί η κεντρική υπηρεσία και οι αποκεντρωμένες μονάδες του Υπουργείου σε περίπτωση πανδημίας. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά τον αριθμό των εμβολίων που περιμένουμε, όπως ακριβώς θα πρέπει, στην πρώτη δόση των εμβολίων που περιμένουμε, να έχουμε από τώρα προκαθορίσει το προσωπικό ασφαλείας, έτσι ώστε σε περίπτωση πανδημίας όλες οι υπηρεσίες να μπορούν να λειτουργούν. Άρα, κατά προτεραιότητα θα γίνει ο εμβολιασμός. Πρόκειται για διοικητικούς υπαλλήλους. Ο αριθμός που έχει καθοριστεί για το προσωπικό ασφαλείας από τη δική μας πλευρά είναι 45.095 άτομα, εργαζόμενοι. Σύμφωνα με την επιστημονική επιτροπή του Υπουργείου Υγείας δεν κρίνεται σκόπιμο αυτή τη στιγμή να εμβολιαστούν μαθήτριες και μαθητές. Επαναλαμβάνω, κατά την επιστημονική επιτροπή του Υπουργείου Υγείας, διότι εμείς δεν μπορούμε να υποκαταστήσουμε την επιστημονική επιτροπή ούτε βεβαίως έχουμε την αντίστοιχη γνώση. Εμείς απλώς εκτελούμε οδηγίες. Οι οδηγίες, λοιπόν, που έχουμε είναι ότι δεν πρέπει σε αυτή τη φάση, δεν κρίνεται σκόπιμο να εμβολιαστούν μαθητές και μαθήτριες. Τώρα όσον αφορά στα ανώτατα ιδρύματα, στείλαμε στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ εγκύκλιο με βασικές οδηγίες. Βεβαίως τα ανώτατα ιδρύματα ως αυτοδιοικούμενα θα λάβουν το καθένα ξεχωριστά τις αποφάσεις τους για τον τρόπο αντιμετώπισης ή την προμήθεια του υλικού. Από τη δική μας πλευρά έχουμε ορίσει εκπρόσωπο ο οποίος βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία μαζί τους και σε επιφυλακή για συνεχή ενημέρωση. Τώρα ως προς τους προστατευόμενους φορείς. Όσον αφορά στην αντιμετώπιση της διασποράς της γρίπης από τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου που προσφέρουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες έχουν γίνει οι αντίστοιχες ενέργειες. Πρώτον, απεστάλη η σχετική εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας σε δεκαέξι φορείς του Υπουργείου Παιδείας. Σύμφωνα με τις οδηγίες, οι προϊστάμενοι των φορέων πρέπει να αποφασίσουν για τα επιμέρους μέτρα και ενέργειες που απαιτούνται για την καλύτερη εφαρμογή των οδηγιών της εγκυκλίου, να φροντίσουν για την αγορά του υλικού που πρέπει κάθε υπηρεσία να διαθέτει ανάλογα βεβαίως με την δυναμική της, να μεριμνήσουν για την απολύμανση των κτιρίων και των διδακτηρίων, να προγραμματίσουν επιμορφωτικές συναντήσεις στις οποίες θα συμμετέχουν οι διευθυντές των σχολικών μονάδων και το προσωπικό καθαριότητος. Και βέβαια τούς ζητήθηκε να γνωστοποιήσουν την ποσότητα του αναγκαίου ενημερωτικού υλικού και να το αναρτήσουν σε εμφανή σημεία της υπηρεσίας. Όμως, πέρα από την προετοιμασία την οποία κάνουμε σε σχέση με την αντιμετώπιση και την πρόληψη και την εξάπλωση του ιού της γρίπης με την αφορμή αυτής της συνάντησής μας θα ήθελα να αναφερθώ και στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία. Αρχικά η πρόθεσή μας ήταν να συνεχιστούν οι διαδικασίες του διαλόγου ώστε το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υπό την Προεδρία του Καθηγητή Γιώργου Μπαμπινιώτη να καταλήξει το δυνατόν πιο σύντομα στα τελικά αποτελέσματα των εργασιών της επιτροπής εντός του μηνός Οκτωβρίου, όπως από το καλοκαίρι αρχικώς είχαμε δεσμευτεί. Από εκεί και έπειτα, αν θα συνεχιστούν κανονικά οι διαδικασίες ή όχι αυτό αφορά αποκλειστικά στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ξέρετε πολύ καλά ότι η απόφαση το εάν θα αναστείλει τις εργασίες ή οι εργασίες θα συνεχιστούν κανονικά -μια και όλες οι πολιτικές δυνάμεις που από την πρώτη στιγμή συμμετείχαν, εξακολουθούν και συμμετέχουν- αφορά στο ίδιο το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η τελική απόφαση σε αυτό ανήκει. Εφόσον κρίνει ότι μπορεί ο διάλογος να συνεχιστεί απρόσκοπτα με τη συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων που εξ’ αρχής συμμετείχαν εγώ προσωπικά θα είμαι ο τελευταίος που θα θελήσει να καθυστερήσουν οι αποφάσεις, διότι προφανώς δεν έχει την πολυτέλεια η Παιδεία και κατ’ επέκταση η χώρα να χάσει ούτε μια στιγμή. Αλλά επαναλαμβάνω η απόφαση αυτή ανήκει στο συμβούλιο. Παράλληλα τονίζω ότι από τη δική μας μεριά και μετά τις εκλογές και φυσικά με δική μας ευθύνη, θα στηρίξουμε την πορεία του διαλόγου. Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι, ήδη, το μεγαλύτερο κομμάτι των συζητήσεων που έχουν γίνει μας έχουν οδηγήσει σε χρήσιμα συμπεράσματα με τη συναίνεση των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά κυρίως με την υπεύθυνη στάση των πολιτικών δυνάμεων που εξ’ αρχής συμμετείχαν στο πλαίσιο αυτού του εθνικού διαλόγου στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Μέσα σε ένα μήνα θα μπορούσαμε όπως αρχικώς είχα δεσμευτεί να είχαμε και τις πρώτες αποφάσεις. Θεωρώ ότι από τη στιγμή που υπήρχε η απαιτούμενη συναίνεση σε μια σειρά ζητημάτων και από τη στιγμή που οι πολιτικές δυνάμεις συμμετέχουν και από τη στιγμή που η εκπαιδευτική κοινότητα συμμετέχει και από τη στιγμή που ούτως ή άλλως αποφάσεις εντός της προεκλογικής περιόδου δεν θα υπάρξουν, αποφάσεις εντός της προεκλογικής περιόδου επαναλαμβάνω δεν θα υπάρξουν, δεν βρίσκω το λόγο να χαθεί ούτε μια μέρα αφού, ούτως ή άλλως, ανεξαρτήτως του εκλογικού αποτελέσματος, υπάρχει δέσμευση ότι η προσπάθεια αυτή που γίνεται μετά από τόσα πολλά χρόνια και που έχει θέσει την Παιδεία πάνω και πέρα από κομματικές σκοπιμότητες μπορεί να συνεχιστεί και θα στηριχτεί από όλους μας. Άρα πραγματικά δεν βρίσκω το λόγο να χάσουμε ούτε μια μέρα. Αλλά εν πάση περιπτώσει, επαναλαμβάνω, η τελική απόφαση αφορά στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η αίσθηση η δική μου είναι ότι από όλη αυτή την προσπάθεια που κάναμε βγαίνουμε όλοι πιο δυνατοί κυρίως γιατί έχει διαμορφωθεί ένα συναινετικό υπεύθυνο πλαίσιο που θα συμβάλλει περαιτέρω στον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Οι στόχοι, όπως ξέρετε, από την πρώτη στιγμή πράγματι προσεγγίζονται, αφορούν στη ριζική μεταρρύθμιση του Λυκείου. Στόχος, ξέρετε, ήταν ένα Λύκειο που λειτουργεί ως αυτόνομη εκπαιδευτική μονάδα, μια μονάδα που παρέχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών, που καλύπτει ένα σύνολο βασικών γνώσεων, αλλά και γνωστικών επιλογών για τον κάθε μαθητή και κυρίως μια αναθεωρημένη μέθοδο διδασκαλίας που θα ενθαρρύνει την αυτενέργεια και την κριτική σκέψη. Εδώ, οφείλω να σας πω, σημαντικότατο ρόλο θα παίξει στο επόμενο διάστημα η εξαντλητική συζήτηση που θα γίνει -και υποθέτω ότι θα γίνει- για τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Με αυτόν τον τρόπο θα δούμε ένα λύκειο που μπορεί να προσφέρει μακροπρόθεσμες επαγγελματικές δεξιότητες και δυνατότητες. Δεύτερον, στο πλαίσιο αυτό υπάρχει ένα συναινετικό πλαίσιο, που θα μας επιτρέψει να εξετάσουμε το εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, με βασικό στόχο -κι εκεί υπήρξε συναίνεση- την αποεθνικοποίηση, αν μου επιτρέπεται η έκφραση, των εξετάσεων και την απαλλαγή μαθητριών και μαθητών από την αποστήθιση και την απελευθέρωση σταδιακά της ελληνικής οικονομίας από το οικονομικό βάρος της παραπαιδείας. Τρίτον, για τις συνακόλουθες προσαρμογές των υπολοίπων βαθμίδων απλώς υπενθυμίζω -μια και βρεθήκαμε εδώ- τους άξονες του εθνικού διαλόγου. Το εκπαιδευτικό σύστημα με έμφαση στη δομή και στην ποιότητα της εκπαίδευσης, αξιολόγηση του συστήματος και του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας ανά νομό, ανά περιφέρεια, αξιολόγηση της προσφοράς και του έργου μαθητριών, μαθητών αλλά και εκπαιδευτικών. Επίσης, την κατάρτιση και κυρίως την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που εκεί συναινετικά υπήρξαν κάποια πρώτα συμπεράσματα και μπορεί πράγματι να γίνει πολλή δουλειά σε επίπεδο επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και δίνεται ιδιαίτερη έμφαση από όλους και βέβαια στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο εθνικός διάλογος για την παιδεία θεωρώ ότι αποτελεί μια απόλυτη επιτυχία του πολιτικού μας συστήματος. Αναλάβαμε τη δέσμευση για έναν αξιόπιστο και για έναν ανοιχτό και δημοκρατικό διάλογο, με κύριο μέλημα την εξασφάλιση της ποιότητας στο ελληνικό σχολείο. Πετύχαμε τον στόχο μας, γιατί η εκπαιδευτική Κοινότητα, οι κοινωνικοί φορείς, τα πολιτικά κόμματα, στήριξαν το διάλογο και συμβάλλουν στην εξέλιξή του με τη στάση που είχαν, με την υπεύθυνη στάση που έδειξαν και κυρίως με τις συγκεκριμένες προτάσεις που κατέθεσαν. Θεωρώ ότι απ’ αυτό το διάλογο που κάνουμε και που συνεχίζουμε και που είμαστε κοντά στο τέλος του, βγαίνουμε όλοι κερδισμένοι και ο μεγαλύτερος κερδισμένος είναι η παιδεία, που για πρώτη φορά στάθηκε πάνω και πέρα από μικροπολιτικές σκοπιμότητες, στάθηκε πάνω και πέρα από συγκυρίες δύσκολες, όπως ήταν το πολιτικό κλίμα καθ΄ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου των ευρωεκλογών. Παρόλα αυτά, ο διάλογος με τη συμμετοχή των πολιτικών δυνάμεων που εξ’ αρχής συμμετείχαν συνεχίστηκε απρόσκοπτα σε πλαίσιο συναίνεσης και έβγαζε διαρκώς και καινούρια συμπεράσματα. Η εκπαιδευτική ειρήνη που βιώσαμε τους τελευταίους μήνες, οφείλεται στις προσπάθειες όλων των πλευρών. Ξέρετε ότι από την πρώτη στιγμή σας είπα ότι θα απευθύνομαι με καθαρότητα και με ειλικρίνεια. Τόνισα την ανάγκη ότι το εκπαιδευτικό ζήτημα να μένει έξω από κομματικούς ανταγωνισμούς και σκοπιμότητες, ξέρετε πολύ καλά ότι πάλεψα να προστατεύσω το εκπαιδευτικό ζήτημα να μην μπει σε κομματικούς ανταγωνισμούς. Ξέρετε από την πρώτη στιγμή ότι ποτέ δεν υπήρξα απόλυτος και εξαιτίας αυτής της στάσης μας συμμετείχαν οι πολιτικές δυνάμεις και αντέξαμε τις προκλήσεις. Αντέξαμε, αν θέλετε, τις Σειρήνες της εύκολης σύγκρουσης και μπήκαμε σε ένα κλίμα σύνθεσης απόψεων, ιδεών, συμπερασμάτων, δημιουργήσαμε το συναινετικό πλαίσιο που επέτρεπε ο διάλογος να συνεχιστεί και να καταλήγει διαρκώς και σε καινούρια και χρήσιμα συμπεράσματα. Με αυτό που σας λέω προφανώς δεν προσποιούμαι ότι είμαι υπερκομματικός, σίγουρα όμως σας λέω με απόλυτη ειλικρίνεια ότι δεν υπήρξα δογματικός και σίγουρα σας λέω με απόλυτη ειλικρίνεια ότι, βεβαίως, ο καθένας από μας μπορεί να έχει βιώματα, τα οποία απορρέουν από την πολιτική ή ιδεολογική του προέλευση, όμως όταν έχει να αντιμετωπίσει ευαίσθητα ζητήματα που αφορούν στο μέλλον της νέας γενιάς, συνεπώς στο μέλλον της Ελλάδος, έχει χρέος αυτά τα βιώματα να τα αφήνει στην άκρη. Έχει χρέος να αφουγκράζεται, έχει χρέος να καταλαβαίνει, όταν οι νέοι μάς αμφισβητούν, γιατί το κάνουν, να μαθαίνει από όλους και από την εκπαιδευτική κοινότητα και από τους έμπειρους, αλλά και από τις μαθήτριες και από τους μαθητές, να κάνει διάλογο χωρίς δογματισμούς, χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς σημαδεμένα χαρτιά και να επιχειρεί στο τέλος της ημέρας τα χρήσιμα συμπεράσματα να τα συνθέτει σε ένα πλαίσιο συναινετικό που θα επιτρέπει να στεκόμαστε πάνω και πέρα από τις όποιες κομματικές σκοπιμότητες και συγκρούσεις. Θεωρώ ότι οι κομματικές σκοπιμότητες και οι συγκρούσεις προφανώς δεν έχουν θέση σε μια πολιτική για την παιδεία, ο στόχος μας ήταν, είναι και θα είναι μια σοβαρή και ριζική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, η οποία όμως για να γίνει απαιτεί πολιτικές και κοινωνικές συναινέσεις, υπερβαίνει τις όποιες κομματικές διαιρέσεις, υπερβαίνει κατά πολύ τις όποιες συντεχνιακές περιχαρακώσεις, υπερβαίνει αν θέλετε τις όποιες προσωπικές σκοπιμότητες, της όποιας επαγγελματικής ή άλλης κατηγορίας. Με τις ίδιες πεποιθήσεις, ανεξαρτήτως εκλογικού αποτελέσματος, θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε. Και στο σημείο αυτό θα ήθελα μέσα από την καρδιά μου να ευχαριστήσω όλους σας για την άριστη συνεργασία που είχαμε, προς όφελος του εκπαιδευτικού ρεπορτάζ, για την άριστη συνεργασία που είχαμε με όλους εσάς τους εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, να σας ευχαριστήσω για τη συμπαράστασή σας και κυρίως γιατί σε γενικές γραμμές, στη μεγάλη σας πλειονότητα, πραγματικά καλύψατε το ρεπορτάζ με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αντικειμενικότητα. Σας ευχαριστώ, καλή συνέχεια και είμαι βέβαιος ότι κάποια στιγμή θα τα ξαναπούμε. Γ. ΜΑΝΩΛΗ («CITY RADIO»): Ήθελα να ρωτήσω επειδή το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν είναι, ούτε ανεξάρτητη αρχή, ούτε πολιτικό όργανο να αποφασίζει πότε αρχίζει και πότε σταματά ένας διάλογος, αν έχετε συζητήσει το ενδεχόμενο αναστολής των εργασιών του κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου με τον κ. Μπαμπινιώτη, γιατί από ότι κατάλαβα τον αποδεσμεύετε από τη συμφωνία να σας παραδώσει πόρισμα εντός του Οκτωβρίου. Και συνεπώς αν αύριο πρέπει να περιμένουμε, που είναι η προγραμματισμένη επόμενη συνεδρίαση, μια τέτοια ανακοίνωση ότι διακόπτεται λόγω εκλογών. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κυρία Μανώλη, θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Αυτό το είπα για ένα λόγο, ότι ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ κατέθεσε στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το αίτημα «να ανασταλεί ο διάλογος κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου». Μιλούμε για τις τριάντα, στην πραγματικότητα, ημέρες. Σε αυτό, λοιπόν, το αίτημα εγώ δεν θα ήθελα να αποφασίσω, θα ήθελα να αποφασίσει πραγματικά το ίδιο το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το οποίο από την πρώτη στιγμή υπό τον Καθηγητή κ. Μπαμπινιώτη χαίρει της απολύτου εκτιμήσεως και κυρίως της εμπιστοσύνης μου. Έχουν κάνει έως και σήμερα εξαιρετική δουλειά, έχουν διαμορφώσει ένα συναινετικό πλαίσιο για πάρα πολλά ζητήματα, με συγκεκριμένες λύσεις σε συγκεκριμένα θέματα που ταλανίζουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα, ο διάλογος όπως ξέρετε έφτανε στο τέλος, όπου πράγματι εντός του Οκτωβρίου θα παρέδιδε πόρισμα. Η δική μου εκτίμηση είναι ότι από τη στιγμή που η παιδεία είναι πάνω και πέρα από κομματικές σκοπιμότητες, από τη στιγμή που αντέξαμε στις ευρωεκλογές και κανείς πραγματικά δεν επιχείρησε πολιτικά να εκμεταλλευτεί το κλίμα των ευρωεκλογών, αλλά επιμείναμε με χαμηλούς τόνους στην ουσία και στο περιεχόμενο του διαλόγου, η δική μου η δέσμευση είναι ότι αυτό θα κάνουμε και αυτές τις τριάντα μέρες. Αλλά εν πάση περιπτώσει, για να μην υπάρξει η παραμικρή καχυποψία ότι θέλουμε να εκμεταλλευτούμε το διάστημα αυτό, γι΄ αυτό και είπα η τελική απόφαση να βαρύνει το ίδιο το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Προσωπικώς ως Υπουργός κατέθεσα την άποψή μου, ότι δε βρίσκω κανέναν απολύτως λόγο να ανασταλεί η εργασία του Συμβουλίου, για τον απλούστατο λόγο επειδή πιστεύω ότι οι πολιτικές δυνάμεις με την ίδια υπευθυνότητα και με την ίδια συναινετική προσέγγιση, θα αντιμετωπίσουν και τα υπόλοιπα ζητήματα καθ΄ όλη τη διάρκεια των τριάντα ημερών. Και στο κάτω-κάτω της γραφής, αφού το όποιο πόρισμα θα βγει μετά τις εκλογές, δεν έχουμε κανέναν απολύτως λόγο να είμαστε καχύποπτοι. Ν. ΤΡΙΓΚΑ («ΕΘΝΟΣ»): Κύριε Υπουργέ, τι εννοείτε όταν λέτε ότι «κάποιοι προσπαθούν να επιχειρήσουν κλίμα πανικού στις οικογένειες για προφανείς πολιτικούς λόγους»; Δεν εννοείτε τους εκπαιδευτικούς φαντάζομαι, γιατί το είπατε και χθες αυτό. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε αυτόν τον τόπο γνωριζόμαστε όλοι και γνωρίζουμε πολύ καλά σε ποια συνδικαλιστική παράταξη πρόσκειται ο καθένας και η καθεμιά συνδικαλιστική παράταξη σε ποιο συνδικαλιστικό χώρο πρόσκειται ξεχωριστά. Είναι, λοιπόν, αντιληπτό, ότι πάγια ο συνδικαλισμός έτσι γίνεται, κάθε φορά που ξεκινάει η σκληρή περίοδος, η προεκλογική, ο κάθε συνδικαλιστής να επιχειρεί για την παράταξή του να αποκομίσει τα μέγιστα δυνατά πολιτικά οφέλη. Αυτό το οποίο απλά λέω είναι αυτό το οποίο επιτύχαμε σε πολιτικό επίπεδο μέσα από το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλαδή να θέσουμε την παιδεία πάνω και πέρα από σκοπιμότητες και συμφέροντα, να το κάνουν και σε συνδικαλιστικό επίπεδο. Να μην αλλάζουμε τα πράγματα, να μην κατασκευάζουμε καταστάσεις, να μην κατασκευάζουμε δυσάρεστα γεγονότα και κυρίως να μην μεμψιμοιρούμε, να μην ασχημονούμε, να μην πανικοβάλουμε και να μην δημιουργούμε φόβο. κα ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ («MEGA»): Εγώ ξεκινώ από αυτό που είπατε ότι σε αυτό τον τόπο όλοι γνωριζόμαστε κ. Υπουργέ και νομίζω ότι εσείς έχετε καταφέρει σε αυτό το διάστημα που είστε στο Υπουργείο Παιδείας να γνωρίζετε και την κατάσταση των σχολείων. Το θεωρώ υποκριτικό να λέμε ότι θα βάλουμε αποστάσεις στα θρανία, να βάλουμε υλικά μέσα στα σχολεία, όταν ξέρουμε πως είναι τα σχολεία. Θα ήθελα να σας ρωτήσω. Αν αρρωστήσουν οι εκπαιδευτικοί, αν έχετε δυνατότητα να αντικατασταθούν αυτοί. Επίσης, αν θα προχωρήσετε σε κλείσιμο σχολείων αμέσως μετά το άνοιγμα τους -η Γαλλία ήδη έκλεισε τα πρώτα σχολεία ανά περιοχή- αν κι αυτό είναι μέσα στους σχεδιασμούς σας αν το έχετε υπολογίσει. Και ένα τρίτο που είναι εκπαιδευτικό. Τι απαντάτε για τα κενά τα χιλιάδες κενά, που λένε οι εκπαιδευτικοί και τις ελλείψεις στα βιβλία. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάμε με τη σειρά, από το τέλος προς την αρχή. Όσον αφορά στα «χιλιάδες κενά» που λένε οι εκπαιδευτικοί, εδώ πρέπει να επισημάνουμε τα εξής δυο στοιχεία: πρώτον, η εικόνα που σας έδωσαν είναι η εικόνα του καλοκαιριού. Προφανώς δεν την έχουν επικαιροποιήσει. Γιατί όλα αυτά αλλάζουν. Και δευτερευόντως, αλλά πιο σημαντικό -ας μου επιτραπεί αυτή η παράδοξη έκφραση- είναι το γεγονός ότι βεβαίως στην προεκλογική περίοδο, όπως αντιλαμβάνεστε, οι προσλήψεις παγώνουν. Χρειάζεται ειδική άδεια, την οποία βεβαίως παίρνουμε σήμερα από την αντίστοιχη Επιτροπή προκειμένου να εξαιρεθεί το Υπουργείο Παιδείας, έτσι ώστε από αύριο να προχωρήσουμε στις προσλήψεις και των υπολοίπων αναπληρωτών και υπολοίπων εκπαιδευτικών, προκειμένου να μην υπάρχουν κενά. Όταν υπάρχει μια καθυστέρηση λόγω της έναρξης της προεκλογικής περιόδου, αυτή είναι νομική είναι τυπική και βεβαίως όταν θα ξεκινήσει η σχολική χρονιά, αυτή θα έχει αντιμετωπιστεί με την ειδική άδεια που παίρνουμε σήμερα. Αυτά είναι προφανή πράγματα. Δεύτερον, όσον αφορά στο αν μπορούν οι εκπαιδευτικοί να αντικατασταθούν. Προφανώς θα αντικατασταθούν και προφανώς θα είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και κυρίως σε καθημερινή ενημέρωση. Εδώ θα απαντήσω και στο άλλο σκέλος της ερώτησής σας: βεβαίως δεν μπορούμε να είμαστε δογματικοί, ειδικά σε αυτό τον τομέα. Δεν ξέρουμε πως θα εξελιχθεί ο ιός, δεν ξέρουμε αν θα υπάρχουν μεταλλάξεις και σε ποια κατεύθυνση, δεν ξέρουμε αν θα μείνει σε αυτό το λελογισμένο πλαίσιο που είναι σήμερα -που ευτυχώς η Ελλάδα δεν έχει τα προβλήματα που έχουν άλλες χώρες- ή ενδεχομένως να εξελιχθεί σε πανδημία. Άρα εμείς, μέσω της ειδικής Επιτροπής που έχουμε συστήσει, αλλά και της καθημερινής λήψης των στοιχείων που θα έχουμε, θα αποτιμούμε την κατάσταση και αν χρειαστεί προφανώς θα προχωρήσουμε και σε άλλες αποφάσεις. Πάντως σήμερα που μιλάμε όλα είναι ήρεμα, όλα είναι ομαλά, δεν συντρέχει κανένας απολύτως λόγος να μην λειτουργήσει η έναρξη της σχολικής χρονιάς, όπως πρέπει. κα ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ: Και για το ενδεχόμενο να κλείσουν τα σχολεία; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μα είναι σαφές ότι δεν μπορώ να αποκλείσω τίποτε. Ανάλογα με την εξέλιξη καθημερινώς θα παίρνουμε και διαφορετικές αποφάσεις. Σήμερα που μιλάμε, δεν συντρέχει κανένας λόγος φόβου ή πανικού, είμαστε απόλυτα προετοιμασμένοι για να λειτουργήσει η σχολική χρονιά ομαλά. Απόδειξη, δε, αυτού που σας λέω, για να μην λέμε μόνο ευχές, είναι ότι όταν πάρθηκε από την πολιτεία η απόφαση για την ομαλή έναρξη των Βρεφονηπιακών Σταθμών, ακόμη και σήμερα φαίνεται πως υπήρξε ορθή, διότι δεν είχαμε απολύτως κανένα πρόβλημα. Αυτό, βεβαίως, δεν σημαίνει επαναλαμβάνω ότι δεν θα εξελιχθεί ο ιός. Είμαστε προετοιμασμένοι, ακόμη κι αν εξελιχθεί σε πανδημία, το πώς θα το αντιμετωπίσουμε. Γι' αυτό και μίλησα στην ακραία αυτή περίπτωση για προσωπικό ασφαλείας και γι' αυτό από τώρα έχουμε καθορίσει ποιοι συγκεκριμένα θα εμβολιαστούν, έτσι ώστε καμία Υπηρεσία να μην είναι αυτή, που δεν θα λειτουργεί την κρίσιμη στιγμή, τη στιγμή της πανδημίας. Όσον αφορά στο πρώτο, αλλά τελευταίο κατά τη δική μου απάντηση, σκέλος της ερώτησής σας για την κατάσταση των σχολείων. Κοιτάξτε, προφανώς τα σχολεία μας δεν είναι όπως θα θέλαμε να είναι, δεν είναι βεβαίως όπως είναι και σε άλλες χώρες. Γιατί μην ξεχνάτε, κάθε φορά, όταν αναφερόμαστε σε προηγμένες χώρες, νομίζουμε κάθε φορά ότι η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη. Δεν είναι πάντα πολύ καλύτερη, διότι τα δικά μας συνοικιακά σχολεία, είναι πολύ καλύτερα από τα αντίστοιχα συνοικιακά σχολεία της Γαλλίας ή του Παρισιού, λέω ένα παράδειγμα. Προφανώς όμως δεν είναι και στην κατάσταση που εμείς θα θέλαμε. Δίνεται ένας τεράστιος αγώνας για να κατασκευάζονται διαρκώς και νέα κτήρια, να δημιουργούνται νέες σχολικές μονάδες, νέες και καλύτερες υποδομές, να μπορούμε να έχουμε –αυτός ήταν και ο στόχος μου εξ αρχής- καινούργια πρότυπα όσον αφορά την κατασκευή των κτηρίων, όχι μόνο πιο άνετα κυρίως πιο φιλικά στο περιβάλλον. Νέες βιοκλιματικές προδιαγραφές και κυρίως σχολεία τα οποία μπορούν να εισέλθουν στη νέα εποχή. Αυτά, βεβαίως, δεν μπορούν να γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη, καθημερινώς δίνεται ένας αγώνας και σε όλη την Ελλάδα καθημερινά σε συνεργασία με τις Περιφέρειες με τους Δήμους με τις Νομαρχίες, χτίζονται σχολεία. Μακάρι να είχαμε περισσότερα σχολεία, να είχαμε και πιο ευέλικτες τάξεις. Να σας πω και κάτι; Ποιος δεν θα ήθελε περισσότερα σχολεία; Ποιος δεν θα ήθελε καλύτερα σχολεία; Ποιος δεν θα ήθελε όχι 25 που λένε οι συνδικαλιστές, 15 παιδιά σε κάθε τάξη; Αυτό όμως προϋποθέτει να κάνει ένα τεράστιο οικονομικό άλμα η Ελλάδα, να έχει τη δυνατότητα να χτίζει διαρκώς και νέα σχολεία. Αυτός είναι ο στόχος, γι' αυτό παλεύουμε. Στο μέτρο του δυνατού εμείς τι κάνουμε; Στο μέτρο του δυνατού, δίνουμε οδηγίες που δεν είναι δικές μας, αν βλέπετε σε κάποια εγκύκλιο κάποια υπερβολή, είναι γιατί η εγκύκλιος δεν μπορεί να εξειδικευτεί ειδικά για την Ελλάδα. Εμείς δίνουμε τις οδηγίες που δίδει το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Υγείας με τη σειρά του δίδει οδηγίες σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Υγείας. Γι' αυτό όπου είναι εφικτό προχωρούμε στην αντιμετώπιση και στη λήψη συγκεκριμένων μέτρων. Μ. ΠΑΠΑΒΛΑΧΟΥ («ALPHA»): Μια διευκρίνιση πάνω σε αυτό θα ήθελα. Λέμε ότι τα σχολεία δεν είναι, όπως θα θέλαμε, παλεύουμε για να γίνουν, όπως θα θέλαμε… ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προσέξτε, παλεύουμε όχι μόνο εμείς, δεν μηδενίζω ούτε το έργο των προηγούμενων Κυβερνήσεων, ούτε των προηγούμενων Υπουργών και προφανώς και οι επόμενοι όποιοι κι αν είναι, θα κάνουν ακριβώς το ίδιο, θέλω να πιστεύω ότι θα κάνουν ακριβώς το ίδιο. Μ. ΠΑΠΑΒΛΑΧΟΥ: Εγώ θέλω να ρωτήσω κάτι πολύ πρακτικό: αυτή τη στιγμή έχουμε το φαινόμενο της γρίπης που πολλοί φοβούνται ότι μπορεί να γίνει πανδημία μπορεί να μην γίνει και τίποτε. Έχετε δώσει κάποιες οδηγίες για τα παιδιά να κάθονται όσο το δυνατό το ένα πιο μακριά από το άλλο, να υπάρχουν αντισηπτικά, ένα σωρό πράγματα τα οποία είναι πάρα πολύ ωραία πρακτικά. Υπάρχουν σχολεία όμως που για να μπουν τα τμήματα, έχουν χωριστεί οι αίθουσες με γυψοσανίδες, τα περισσότερα σχολεία δεν έχουν ούτε χαρτί υγείας ούτε σαπούνι. Πιστεύετε ότι Παρασκευή γίνεται ο Αγιασμός, Δευτέρα που ξεκινάνε τα μαθήματα θα έχουν τα σχολεία τα τυπικά σαπούνι, χαρτί υγείας, χαρτοπετσέτες και τα υπόλοιπα; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα πάντα θα είναι στη θέση τους, διότι εκ των πραγμάτων οι σχολικές Επιτροπές σε συνεργασία με τους Δήμους με τους περιφερειακούς Διευθυντές και από σήμερα και με τους Περιφερειάρχες, θα έχουν άμεση παροχή όλου του απαιτούμενου υλικού. Αυτό, όσον αφορά στην προετοιμασία και επαναλαμβάνω, ούτε να σκέφτεστε ότι κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί. Όλα θα είναι μια χαρά. Εκείνο βεβαίως που δεν μπορώ να πω, γιατί σας είπα εγώ μιλάω με ειλικρίνεια, δεν μπορώ να μετακινήσω τις γυψοσανίδες εκεί που υπάρχουν. Ευτυχώς αυτά τα σχολεία είναι περιορισμένα και είναι ελάχιστα. Αυτό δεν μπορεί να γίνει. Αλλά όσον αφορά στο υλικό, αυτό θα υπάρχει και θα υπάρχει σύμφωνα με τις οδηγίες και το χρονοδιάγραμμα που εξ αρχής δώσαμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας. κα ΣΤΑΘΑΤΟΥ («ALTER»): Μια διευκρίνιση απλά θα ήθελα να γίνει, σχετικά με το σχέδιο αναπλήρωσης των εκπαιδευτικών σε πιθανή μεγάλη διάσταση της νέας γρίπης. Πως θα γίνει η αναπλήρωση αυτή; Από τον πίνακα των αναπληρωτών; Ως ωρομίσθιοι; Το έχετε σχεδιάσει αυτό; Με δεδομένο ότι έχουν παγώσει όλα. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχουν παγώσει όλα, αλλά και με δεδομένο ότι θα πάρουμε εξαίρεση σήμερα όλα θα λειτουργήσουν ομαλά. Γιατί εμείς ξέρουμε ποιους θέλουμε, απλώς τυπικό και νομικό είναι το θέμα ως εκ τούτου θα προλάβουμε και θα είμαστε στη θέση μας όλοι. κα ΣΤΑΘΑΤΟΥ: Πως θα γίνει η αναπλήρωση των καθηγητών εφόσον αρρωστήσουν; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σταδιακά από τους πίνακες των αναπληρωτών, όπως γίνεται παγίως. κ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ («ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ»): Δεν έχουμε όμως μόνο τους καθηγητές, οι οποίοι μπορεί να νοσήσουν, μπορεί να νοσήσει και μεγάλο μέρος του μαθητικού πληθυσμού. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το απευχόμαστε. κ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ: Το απευχόμαστε βεβαίως. Θα υπάρξει και σε αυτή την περίπτωση κάποιο σχέδιο, προφανώς για λόγους των απουσιών; Γιατί υπάρχει ένας συγκεκριμένος αριθμός απουσιών, που πρέπει να πληρούν κατ’ έτος οι μαθητές. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε να δείτε για να είμαστε ειλικρινείς. Μια έκτακτη περίπτωση απαιτεί και έκτακτες αποφάσεις. Εκείνη, λοιπόν, τη χρονική στιγμή την οποία απεύχομαι, προφανώς θα υπάρξουν οι απαιτούμενες ενέργειες και οι απαιτούμενες αποφάσεις, που θα διευκολύνουν και την εκπαιδευτική κοινότητα και κυρίως θα απαλύνουν την αγωνία και των μαθητών και των γονιών. κ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ: Και άλλο ένα σκέλος στην ερώτησή μου όσον αφορά στην προμήθεια του εξοπλισμού υγιεινής και ασφάλειας για τα σχολεία, αν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος αριθμός, ένα συγκεκριμένο ποσό που έχει προϋπολογιστεί, γιατί χθες δηλώσατε ότι στα σχολεία έχει δοθεί ήδη το σύνολο του προϋπολογισμού για την αγορά του απαραίτητου εξοπλισμού. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει και η δέσμευση του Πρωθυπουργού ότι για την αντιμετώπιση του ιού εάν χρειαστεί θα δοθούν έκτακτα χρήματα στις Σχολικές Επιτροπές μέσω των Περιφερειών, για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα αυτό. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποιο συγκεκριμένο ποσό υπάρχει; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πέστε μου που θα εξαπλωθεί η πανδημία να μπορώ να το υπολογίσω. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όμως δεν μπορούμε να περιμένουμε την πανδημία για να αγοραστεί αυτός ο εξοπλισμός. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όσο είναι απαραίτητο θα υπάρχει εξοπλισμός. Δε θα στερηθεί κάθε σχολείο τον εξοπλισμό. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί υπάρχουν ήδη κάποιες, όχι καταγγελίες, αλλά επισημάνσεις από γονείς, να σας πω κάπως πιο συγκεκριμένα στην Ανατολική Αττική, όπου κλήθηκε ο Σύλλογος Γονέων από το Σύλλογο των διδασκόντων στο σχολείο και τους ζητήθηκε να συνδράμουν ως γονείς στην αγορά του εξοπλισμού. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, αυτό δεν είναι και κακό απαραιτήτως. Εκεί που ο καθένας μπορεί να συνδράμει, να συνδράμει. Σε μία έκτακτη περίπτωση η ανοιχτή και ελεύθερη κοινωνία των πολιτών μάς οδηγεί στο συμπέρασμα ότι εκεί που μπορεί ο καθένας από εμάς να είναι χρήσιμος και έχει τη δυνατότητα να είναι χρήσιμος, ας είναι. Από εκεί και έπειτα βεβαίως η πολιτεία θα κάνει το χρέος της και η κοινωνία το δικό της. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ουσιαστικά όμως οι ίδιοι οι γονείς καταγγέλλουν ότι δεν υπάρχει ο απαραίτητος εξοπλισμός. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επαναλαμβάνω ότι είναι η πρώτη φορά που έχουν δοθεί και οι τρεις δόσεις. Πέρα όμως απ’ αυτό, θα δοθούν και έκτακτα χρήματα, όσα χρειαστούν, για να μην υπάρχει η έλλειψη υλικού. Είναι σαφές αυτό. κ. ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ («ΑΠΕ»): Κύριε Υπουργέ βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο και δυστυχώς σε αυτή τη χώρα τα πάντα αυτές τις μέρες λειτουργούν και κινούνται γύρω απ’ αυτές. Εσείς μπορείτε υπεύθυνα να πείτε, ότι όσο πλησιάζουν και οι ημέρες των εκλογών, όλα αυτά που μας εξαγγείλατε σήμερα θα λειτουργούν με την ίδια ζέση, συντονισμένα και δεν θα υπάρχει κάποια αποδιοργάνωση και θα το αφήσουμε το πράγμα να κυλήσει μόνο του; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καμία απολύτως αποδιοργάνωση. Τα πάντα θα λειτουργούν μέχρι και την τελευταία ημέρα με αυτό τον τρόπο και κυρίως με το συναινετικό πλαίσιο που εξ αρχής είχαμε θέσει. Για να σας το πω ακόμα διαφορετικά, θα λειτουργήσουμε με απόλυτη υπευθυνότητα, διότι το κομματικό μας καπέλο το έχουμε προ πολλού εγκαταλείψει, όσο είμαστε σε αυτή τη θέση. Και προφανώς τα συμφέροντα του χώρου επιβάλλουν να λειτουργήσουμε υπεύθυνα. Όσο είμαστε σε αυτόν εδώ το χώρο, μέχρι την τελευταία μέρα θα πασχίζουμε για το καλύτερο. κα ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ: Να διευκρινίσουμε εάν αυτά τα προγράμματα που καταρτίσατε για την εκπαιδευτική τηλεόραση, αφορούν στη γρίπη ή τα μαθήματα. Αυτό δεν κατάλαβα. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σωστή είναι η ερώτηση. Η προετοιμασία είναι αφενός μεν για να υπάρξουν οδηγίες για την αντιμετώπιση, αλλά αντιλαμβάνεστε ότι αν χρειαστεί τα μαθήματα θα γίνονται και μέσω της εκπαιδευτικής τηλεόρασης σε περίπτωση που –απευχόμεθα- μια μονάδα πρέπει για κάποιο χρονικό διάστημα να παραμείνει κλειστή. Αλλά από την άλλη δε θα πρέπει και οι μαθητές αν μείνουν στο σπίτι, να χάσουν την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία. κα ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ: Έχετε ετοιμάσει κάποιο υλικό; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μάλιστα. κ. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ («ATHENS NEWS»): Κύριε Υπουργέ, μία διαδικασία η οποία διακόπηκε μία μέρα πριν την ανακοίνωση των εκλογών ήταν και η διαδικασία αδειοδότησης των λεγόμενων κολεγίων για να λάβουν άδειες λειτουργίας, κατόπιν παραίτησης των εκπροσώπων των ΑΕΙ και των ΤΕΙ στην αρμόδια Επιτροπή. Πιστεύετε ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις οι πολιτικές και θεσμικές για να συνεχιστεί αυτή η διαδικασία ή θα μείνουμε σε ένα πλαίσιο ασάφειας; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας το ξεκαθαρίσω. Όπως ξέρετε υπάρχει ένας νόμος. Νόμος, ο οποίος έχει ένα συγκεκριμένο περιεχόμενο. Δεν έχει σημασία, αν εμείς συμφωνούμε ή διαφωνούμε. Ενδεχομένως θα μπορούσαμε να τον κάνουμε έτσι ή με ένα διαφορετικό τρόπο, λιγότερο αυστηρό ή πιο αυστηρό. Αλλά αυτό αφορά μια υπόθεση εργασίας. Στην πολιτική όμως πέρα απ’ τις υποθέσεις εργασίας πρέπει να βλέπεις τα δεδομένα. Ο νόμος είναι υπαρκτός. Και οι νόμοι πρέπει να είναι απολύτως σεβαστοί. Και οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται όσον αφορά στο χρονοδιάγραμμα που θέτουν. Προφανώς άμα θέλει κάποιος να κωλυσιεργήσει σε μία επιτροπή, προφανώς παραιτείται και δημιουργεί κενό. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι η πολιτεία θα πρέπει να κλείνει τα μάτια στη μη εφαρμογή του νόμου ή κυρίως στο χρονοδιάγραμμα να γίνεται κουρελόχαρτο. Εμείς είμαστε – προσέξτε την απάντησή μου- γιατί έχει σημασία αυτό που θα πω – υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε στην αντικατάσταση, για να δείξουμε το σεβασμό στο νόμο και κυρίως το σεβασμό στο χρονοδιάγραμμα των ενεργειών. Δε θέλουμε να είμαστε οι επισπεύδοντες σε αυτή την περίοδο. Αλλά δε θέλουμε να δείχνουμε ότι έχουμε και την αδυναμία εφαρμογής του νόμου. Και νομίζω ότι εδώ είμαι σαφής. κα ΤΡΙΓΚΑ: Σε ποια περίπτωση θα λαμβάνεται η απόφαση για κλείσιμο του σχολείου; Δηλαδή τι θα πρέπει να έχει προηγηθεί; Να αρρωστήσουν 20 παιδιά και άλλοι τόσοι καθηγητές; Κάτι άλλο; Πότε θα λαμβάνεται αυτή η απόφαση. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η δική μας επιτροπή, εδώ, του Υπουργείου Παιδείας καταγράφει τα περιστατικά, τα κωδικοποιεί και είναι σε ανοιχτή διαρκή και αμφίδρομη επικοινωνία με την αντίστοιχη επιστημονική επιτροπή. Θα θέτουμε τα δεδομένα στην επιστημονική επιτροπή και κατόπιν εισηγήσεως της επιστημονικής επιτροπής θα παίρνονται και οι πολιτικές αποφάσεις. Βεβαίως, αντιλαμβάνεστε ότι τυπικά μπορεί η απόφαση να αφορά στη Νομαρχία. Τυπικά. Αυτό δε σημαίνει ότι η πολιτεία θα αφήσει τις δικές της ευθύνες. Εκεί που θα χρειαστεί θα υπάρξουν πολιτικές αποφάσεις ανάλογα με την εισήγηση της επιτροπής. Δεν μπορώ να σας πω εγώ ποια είναι τα δεδομένα που κρίνει η επιστημονική επιτροπή, διότι δεν έχω την απαιτούμενη ιατρική γνώση ή γνώση της επιδημίας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η επιστημονική αυτή επιτροπή είναι του Υπουργείου Υγείας ή του δικού σας Υπουργείου; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Του Υπουργείου Υγείας. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Απ’ το Υπουργείο Παιδείας ποιος θα είναι υπεύθυνος; ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι η Γενική Γραμματέας με τους Ειδικούς Γραμματείς. Ευχαριστούμε πολύ.
|