Αθήνα 24.2.2011, 12:22
Οι ευέλικτες μεταφορικές υπηρεσίες ή μεταφορικές υπηρεσίες ανταποκρινόμενες στη ζήτηση, αποτελούν νέα μορφή παροχής μεταφορικών υπηρεσιών με μεγάλη διάδοση σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Η παρεχόμενη υπηρεσία βρίσκεται στο ενδιάμεσο της υψηλής ποιότητας, αλλά σχετικά ακριβής εξυπηρέτησης, που προσφέρει σήμερα το ταξί και της σχετικά φθηνής αλλά όχι ικανοποιητικής σε πολλές περιπτώσεις από άποψη δρομολογίων, συχνοτήτων, απόστασης βαδίσματος, υπηρεσίας που προσφέρουν τα λεωφορεία που κινούνται σε σταθερές διαδρομές και στάσεις.
Το έργο Flipper, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Interreg IVC και ξεκίνησε επίσημα το Σεπτέμβριο του 2008, aσχολείται με την έρευνα, την ανταλλαγή εμπειριών, τη μεταφορά καλών πρακτικών και την επωφελή για όλους συνεργασία αναφορικά με την εφαρμογή των ευέλικτων συστημάτων μεταφοράς σε πόλεις, περιφερειακές περιοχές και μικρές πόλεις.
Η σύμπραξη Flipper αποτελείται από 11 συνεργάτες (Τοπικές Αρχές, Εταιρίες Μεταφορικών Υπηρεσιών και Πανεπιστήμια) από 9 χώρες της Ε.Ε. εκπροσωπώντας διαφορετικής μορφής μεταφορικό/ κινητικό περιβάλλον. Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης συμμετέχει στη σύμπραξη αυτή μέσω της Ερευνητικής Ομάδας Συστημάτων Μεταφορών της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Στα πλαίσια του έργου, η Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων Μεταφορών του ΑΠΘ. σήμερα, Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2011 και ώρες 9.00 με 13.30, στο Ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς, διοργανώνει Σεμινάριο, με θέμα: «Ευέλικτες Υπηρεσίες Μεταφοράς: Επιχειρησιακά Μοντέλα, Κανονιστικό Πλαίσιο, Εμπλοκή Τοπικών Αρχών και Ιδιωτών».
Στο Σεμινάριο θα γίνουν παρουσιάσεις και θα διεξαχθεί συζήτηση στρογγυλής τραπέζης από εταίρους του έργου Flipper και άλλους προσκεκλημένους, με στόχο την εξαγωγή συμπερασμάτων και προτάσεων για το κατάλληλο θεσμικό και επιχειρησιακό πλαίσιο ανάπτυξης των Ευέλικτων Συστημάτων Μεταφοράς σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Αύριο, Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου, οι εταίροι του έργου Flipper θα επισκεφθούν την πόλη της Καστοριάς όπου πραγματοποιείται πιλοτική εφαρμογή Ευέλικτης Μεταφορικής Υπηρεσίας, σε συνεργασία με τον Συνεταιρισμό Ταξί. Στις 11.30 με 12.30 θα γίνει παρουσίαση και συζήτηση για την πιλοτική εφαρμογή, στο Δημαρχείο Καστοριάς και στις 12.30, στον ίδιο χώρο, θα δοθεί Συνέντευξη Τύπου.
* Ακολουθούν οι μελέτες σκοπιμότητας του ερευνητικού έργου για την Καστοριά και την επαρχία Λαγκαδά και -στο συνημμένο αρχείο- το πρόγραμμα της σημερινής εκδήλωσης.
Η μελέτη σκοπιμότητας και η πιλοτική εφαρμογή στην Καστοριά στα πλαίσια του ερευνητικού έργου FLIPPER FLIPPER: Ευέλικτες Μεταφορικές Υπηρεσίες και πλατφόρμες ICT για την Οίκο-κινητικότητα σε αστικές και περιφερειακές Ευρωπαϊκές περιοχές FLIPPER: Flexible Transport Services and ICT platform for Eco-Mobility in urban and rural European areas
H πρόκληση για την προσφορά ενός οικονομικά αποτελεσματικού και ολοκληρωμένου δημόσιου συστήματος μεταφοράς, θεωρείται ουσιαστική προϋπόθεση για να μειωθεί η ρύπανση, η συμφόρηση και ταυτόχρονα να προωθηθεί η βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη. Οι παραδοσιακές μεταφορικές υπηρεσίες σε σταθερές διαδρομές είναι ιδανικές για περιοχές με μεγάλη πυκνότητα και ζήτηση. Η αλλαγή όμως των μοντέλων οίκησης και της φύσης των μοντέλων εργασίας στη σημερινή κοινωνία δημιούργησαν διαφορετικές ανάγκες μετακίνησης στις οποίες οι συμβατικές μεταφορές δεν είναι ούτε οι κατάλληλες ούτε οικονομικά αποτελεσματικές. Τα τελευταία χρόνια οι Ευέλικτες Υπηρεσίες Μεταφοράς (ΕΥΜ), αποδείχθηκαν μια κατάλληλη λύση στην παροχή δημόσιων μεταφορικών υπηρεσιών. Με την παροχή ποικίλλων μορφών ενδιάμεσων υπηρεσιών, οι FTS είναι συμπληρωματικές στα συμβατικά μέσα μεταφοράς επιβατών και συνήθως εξυπηρετούν μη προγραμματισμένες ανάγκες μετακίνησης, είτε σε χρονικές περιόδους χαμηλής ζήτησης είτε σε περιοχές χαμηλής ζήτησης. Δεδομένης της ευελιξίας οι ΕΥΜ είναι κατάλληλες να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένες κατηγορίες επιβατών-πελατών και διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες (π.χ. ΑμεΑ, ηλικιωμένους, φοιτητές, τουρίστες, κλπ.).
Το έργο FLIPPER χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα INTERREG IVC και ξεκίνησε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 2008. Ασχολείται με την έρευνα, την ανταλλαγή εμπειριών, την μεταφορά καλών πρακτικών και την επωφελή για όλους συνεργασία αναφορικά με την εφαρμογή των ευέλικτων συστημάτων μεταφοράς σε πόλεις, περιφερειακές περιοχές και μικρές πόλεις. Απώτερος στόχος είναι η Οίκο-βιώσιμη ανταγωνιστική ανάπτυξη και η προώθηση της κοινωνικής συνοχής σε Ευρωπαϊκές περιοχές και περιφέρειες. Μέσω της κεφαλαιοποίησης αποτελεσμάτων, εμπειριών και καλών πρακτικών που προέκυψαν σε παλαιότερες εφαρμογές πεδίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (IV-V-VI FP και Περιφερειακή Συνεργασία). το FLIPPER στοχεύει στη δημιουργία ενός Δικτύου Μεταφοράς Γνώσης μεταξύ των διαφόρων περιοχών και αρχών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πεδίο των FTS. Επιπροσθέτως, στόχος του FLIPPER είναι να δημιουργήσει δεξιότητες περιβαλλοντικές, βιώσιμες και καινοτόμες λύσεις στο πεδίο των Δημόσιων Μεταφορών και Συγκοινωνιών μέσω της αξιολόγησης της βιωσιμότητας και των πραγματικών επιπτώσεων και της συλλογής καλών πρακτικών που εντοπίζονται σε επίπεδο περιοχής εφαρμογής.
Η σύμπραξη FLIPPER αποτελείται από 11 συνεργάτες (Τοπικές Αρχές, , Εταιρίες Μεταφορικών Υπηρεσιών και Πανεπιστήμια) από 9 χώρες της ΕΕ εκπροσωπώντας διαφορετικής μορφής μεταφορικού / κινητικού περιβάλλοντος. Η Δημόσια Μεταφορική Αρχή της Μπολόνια της Ιταλίας είναι ο συντονιστής του έργου. Υπόλοιποι συμμετέχοντες στο έργο είναι η Αρχή Μεταφορών της Μητροπολιτικής Περιοχής της Φλωρεντίας, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης μέσω της Ερευνητικής Ομάδας Συστημάτων Μεταφορών, το Ινστιτούτο Μελετών Μεταφορών από την Αυστρία, ο Δήμος του Purbach στην Burgenland στην Austria, το Πανεπιστήμιο του Aberdeen μέσω του Κέντρου για τις Μεταφορές, από το Ηνωμένο Βασίλειο, η υπηρεσία ΔΟΥΚ του Δήμου Βόλου, ο Μεταφορικός Οργανισμός του Λιβόρνο , η Σιδηροδρομική Υπηρεσία της Μαγιόρκα, το Συμβούλιο της Πόλης της Almada στην Πορτογαλία και ο οργανισμός Ring-a-Link της Ιρλανδίας.
Στο FLIPPER δημιουργούνται ιδανικές συνθήκες για ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών σχετικά, με την προσβασιμότητα υπηρεσιών των μετακίνησης, τις φιλικές μεταφορικές υπηρεσίες προς το περιβάλλον και την μείωση των κοινωνικά αποκλεισμένων ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων. Όσον αφορά την Ελλάδα, στα πλαίσια του έργου FLIPPER πραγματοποιούνται δράσεις στους Δήμους Λαγκαδά, Καστοριάς και Βόλου.
Για το Δήμο Καστοριάς έχει εκπονηθεί μελέτη σκοπιμότητα για την μεταφορική εξυπηρέτηση των κατοίκων και των τουριστών της περιοχής μέσω ενός ευέλικτου στη ζήτηση συστήματος μεταφοράς, και σήμερα είναι σε εξέλιξη αντίστοιχη πιλοτική εφαρμογή. Η μελέτη και η πιλοτική εφαρμογή εκπονούνται από το Α.Π.Θ. / Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων Μεταφοράς σε συνεργασία με το Συνεταιρισμό Ταξί Καστοριάς και το Δήμο Καστοριάς.
Οι χαμηλής ποιότητας προσφερόμενες υπηρεσίες (χαμηλός δείκτης συχνότητας δρομολογίων, μη αποδοτική χρήση τροχαίου υλικού και αυξημένος αριθμός Ι.Χ. διερχόμενος από στενούς δρόμους του ιστορικού κέντρου), σε συνδυασμό με την ύπαρξη ποικίλλων σημείων έλξης τουρισμού εντός και εκτός της πόλης που δεν εξυπηρετούνται από το υπάρχον σύστημα, φαίνεται να παρέχουν το κατάλληλο έδαφος για την εφαρμογή μιας ευέλικτης μεταφορικής υπηρεσίας, ανταποκρινόμενης στη ζήτηση. Εκπονήθηκε μελέτη σκοπιμότητας όπου εξετάσθηκαν οι προϋποθέσεις για την επιτυχημένη εφαρμογή ενός συστήματος ΕΥΜ που να παρέχει μια ικανοποιητική λύση στα προβλήματα μετακίνησης που αντιμετωπίζουν κάτοικοι και επισκέπτες της περιοχής.
Στα πλαίσια της μελέτης σκοπιμότητας της Καστοριάς πραγματοποιήθηκε έρευνα δηλωμένης προτίμησης η οποία απευθύνθηκε τόσο σε μόνιμους κάτοικους της πόλης όσο και σε τουρίστες και επισκέπτες. Συμπληρώθηκαν συνολικά 700 ερωτηματολόγια, η στατιστική επεξεργασία των οποίων έδωσε μια σαφή εικόνα για τις προτιμήσεις και επιλογές των μετακινούμενων κατοίκων και επισκεπτών της πόλης. Η μελέτη σκοπιμότητας έδειξε ότι υπάρχει καλή προοπτική για την δημιουργία μιας Ευέλικτης Μεταφορικής Υπηρεσίας στην πόλη της Καστοριάς. Η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσε ότι αν μια τέτοια υπηρεσία ήταν διαθέσιμη θα την χρησιμοποιούσε για πολλές από τις μετακινήσεις που ήδη πραγματοποιεί με άλλα μεταφορικά μέσα.
Η πιλοτική εφαρμογή μιας Ευέλικτης Μεταφορικής Υπηρεσίας (ΕΥΜ) ξεκίνησε στην Καστοριά τον Οκτώβριο του 2010 και θα συνεχιστεί ως το Μάρτιο του 2011 με πιθανή παράτασή της για 3 επιπλέον μήνες. Για την ΕΥΜ της Καστοριάς η ΕΟΣΜ- ΑΠΘ συνεργάζεται με τον Δήμο Καστοριάς και τον τοπικό Συνεταιρισμό των Ταξί. Η ΕΥΜ λειτουργεί με βάση τη ζήτηση και προσφέρει υπηρεσία από πόρτα σε πόρτα χρησιμοποιώντας αποκλειστικά τα ταξί. Οι χρήστες πρέπει να κάνουν κράτηση το αργότερο μια μέρα πριν την ημέρα της μετακίνησης και να επιβεβαιώσουν την κράτησή μόλις οριστικοποιηθεί η διαδρομή που θα ακολουθηθεί. Οι μετακινήσεις που έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά (ώρα αναχώρησης και διαδρομή) ομαδοποιούνται και συνδυάζονται. Για την τιμολόγηση της υπηρεσίας η περιοχή εξυπηρέτησης έχει χωριστεί σε επτά (7) ζώνες και κόστος της υπηρεσίας είναι προκαθορισμένο με βάση τη ζώνη προέλευσης και τη ζώνη προορισμού της μετακίνησης.
Η μελέτη σκοπιμότητας στην Επαρχία Λαγκαδά στα πλαίσια του ερευνητικού έργου FLIPPER
FLIPPER: Ευέλικτες Μεταφορικές Υπηρεσίες και πλατφόρμες ICT για την Οίκο-κινητικότητα σε αστικές και περιφερειακές Ευρωπαϊκές περιοχές FLIPPER: Flexible Transport Services and ICT platform for Eco-Mobility in urban and rural European areas (FLIPPER)
Εντός της Ευρώπης η πρόκληση για την προσφορά ενός οικονομικά αποτελεσματικού και ολοκληρωμένου δημόσιου συστήματος μεταφοράς, θεωρείται ουσιαστική προϋπόθεση για να μειωθεί η ρύπανση και η συμφόρηση και ταυτόχρονα να προωθηθεί η βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη. Οι παραδοσιακές μεταφορικές υπηρεσίες σε σταθερές διαδρομές είναι ιδανικές για περιοχές με μεγάλη πυκνότητα και ζήτηση. Η αλλαγή όμως των μοντέλων οίκησης και της φύσης των μοντέλων εργασίας στη σημερινή κοινωνία δημιούργησαν διαφορετικές ανάγκες μετακίνησης στις οποίες οι συμβατικές μεταφορές δεν είναι ούτε οι κατάλληλες ούτε οικονομικά αποτελεσματικές. Τα τελευταία χρόνια οι Ευέλικτες Μεταφορικές Υπηρεσίες (FTS), αποδείχθηκαν μια κατάλληλη λύση στην παροχή δημόσιων μεταφορικών υπηρεσιών. Με την παροχή ποικίλλων μορφών ενδιάμεσων υπηρεσιών, οι FTS είναι συμπληρωματικές στα συμβατικά μέσα μεταφοράς επιβατών και συνήθως εξυπηρετούν μη προγραμματισμένες ανάγκες μετακίνησης, είτε σε χρονικές περιόδους χαμηλής ζήτησης είτε σε περιοχές χαμηλής ζήτησης. Δεδομένης της ευελιξίας τους τα FTS είναι κατάλληλα να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένες κατηγορίες επιβατών-πελατών και διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες (π.χ. ΑμεΑ, ηλικιωμένους, φοιτητές, τουρίστες, κλπ.).
Το έργο FLIPPER χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα INTERREG IVC και ξεκίνησε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 2008. Ασχολείται με την έρευνα, την ανταλλαγή εμπειριών, την μεταφορά καλών πρακτικών και την επωφελή για όλους συνεργασία αναφορικά με την εφαρμογή των ευέλικτων συστημάτων μεταφοράς σε πόλεις, περιφερειακές περιοχές και μικρές πόλεις. Απώτερος στόχος είναι η Οίκο-βιώσιμη ανταγωνιστική ανάπτυξη και η προώθηση της κοινωνικής συνοχής σε Ευρωπαϊκές περιοχές και περιφέρειες. Μέσω της κεφαλαιοποίησης αποτελεσμάτων, εμπειριών και καλών πρακτικών που προέκυψαν σε παλαιότερες εφαρμογές πεδίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (IV-V-VI FP και Περιφερειακή Συνεργασία). το FLIPPER στοχεύει στη δημιουργία ενός Δικτύου Μεταφοράς Γνώσης μεταξύ των διαφόρων περιοχών και αρχών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πεδίο των FTS. Επιπροσθέτως, στόχος του FLIPPER είναι να δημιουργήσει δεξιότητες περιβαλλοντικές, βιώσιμες και καινοτόμες λύσεις στο πεδίο των Δημόσιων Μεταφορών και Συγκοινωνιών μέσω της αξιολόγησης της βιωσιμότητας και των πραγματικών επιπτώσεων και της συλλογής καλών πρακτικών που εντοπίζονται σε επίπεδο περιοχής εφαρμογής.
Η σύμπραξη FLIPPER αποτελείται από 11 συνεργάτες (Τοπικές Αρχές, , Εταιρίες Μεταφορικών Υπηρεσιών και Πανεπιστήμια) από 9 χώρες της ΕΕ εκπροσωπώντας διαφορετικής μορφής μεταφορικού / κινητικού περιβάλλοντος. Η Δημόσια Μεταφορική Αρχή της Μπολόνια της Ιταλίας είναι ο συντονιστής του έργου. Υπόλοιποι συμμετέχοντες στο έργο είναι η Αρχή Μεταφορών της Μητροπολιτικής Περιοχής της Φλωρεντίας, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης μέσω της Ερευνητικής Ομάδας Συστημάτων Μεταφορών, το Ινστιτούτο Μεταφορικών Μελετών από την Αυστρία, ο Δήμος του Purbach στην Burgenland στην Austria, το Πανεπιστήμιο του Aberdeen μέσω του Κέντρου για τις Μεταφορές, από το Ηνωμένο Βασίλειο, η υπηρεσία ΔΟΥΚ του Δήμου Βόλου, ο Μεταφορικός Οργανισμός του Λιβόρνο , η Σιδηροδρομική Υπηρεσία της Μαγιόρκα, το Συμβούλιο της Πόλης της Almada στην Πορτογαλία και ο οργανισμός Ring-a-Link της Ιρλανδίας.
Στο FLIPPER δημιουργούνται ιδανικές συνθήκες για ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών σχετικά, με την προσβασιμότητα υπηρεσιών των μετακίνησης, τις φιλικές μεταφορικές υπηρεσίες προς το περιβάλλον και την μείωση των κοινωνικά αποκλεισμένων ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων. Όσον αφορά την Ελλάδα, στα πλαίσια του έργου FLIPPER πραγματοποιούνται δράσεις στους Δήμους Λαγκαδά, Καστοριάς και Βόλου.
Για την Επαρχία Λαγκαδά έχει εκπονηθει μελέτη σκοπιμότητας για την μεταφορική εξυπηρέτηση των κατοίκων μέσω ενός ευέλικτου στη ζήτηση συστήματος μεταφοράς. Η μελέτη εκπονήιηκε από το Α.Π.Θ. / Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων Μεταφοράς σε συνεργασία με το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και Δήμους της περιοχής. Οι χαμηλής ποιότητας προσφερόμενες υπηρεσίες σε συνδυασμό με την χαμηλή πυκνότητα της περιοχής φαίνεται να παρέχουν το κατάλληλο έδαφος για την εφαρμογή μιας ευέλικτης μεταφορικής υπηρεσίας, ανταποκρινόμενης στη ζήτηση, πράγμα που επαληθεύεται μέσω της μελέτης σκοπιμότητας όπου εκξετάστηκαν οι προϋποθέσεις για την επιτυχημένη εφαρμογή της. Πρόθεση του ΣΑΣΘ είναι η προώθηση της εφαρμογής του συστήματος, σε συνεργασία με τους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να υπάρχει μια ικανοποιητική λύση στο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι.
Στα πλαίσια της μελέτης σκοπιμότητας για την Επαρχία Λαγκαδά συντάχθηκε αρχικά ένα εκτενές «ερωτηματολόγιο» που απευθυνόταν στις δεκατρείς Δημοτικές Αρχές της Επαρχίας με στόχο τη συγκέντρωση πρωτογενών στοιχείων. Οι ενότητες του αφορούσαν στα βασικά χαρακτηριστικά των Δήμων (διασπορά πληθυσμού, πόλοι ενδιαφέροντος, υπηρεσίες τριτογενούς τομέα), στην αξιολόγηση της υφιστάμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, στην εκτίμηση, σε γενικές γραμμές, της εβδομαδιαίας ζήτησης για μετακινήσεις από τόπο σε τόπο, και τέλος στην διερεύνηση της αρχικής τοποθέτησης των Δήμων ως προς τα ΕΣΜ. Στην έρευνα αυτή ανταποκρίθηκαν τελικώς 5 Δήμοι εκ των οποίων οι 4 (Δήμος Βερτίσκου, Σοχού, Αρέθουσας και Εγνατίας) συμπεριλήφθηκαν στην περιοχή μελέτης καθώς αντιμετωπίζουν έντονα συγκοινωνιακά προβλήματα. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε έρευνα δηλωμένης προτίμησης στους δυνητικούς χρήστες της μελλοντικής ΕΥΜ στη οποία συμμετείχαν 700 κάτοικοι της περιοχής. Η στατιστική επεξεργασία των στοιχείων της έρευνας έδωσε μια σαφή εικόνα για τις προτιμήσεις και επιλογές μετακίνησης των κατοίκων της περιοχής. Η μελέτη σκοπιμότητας έδειξε ότι υπάρχει καλή προοπτική για την δημιουργία μιας Ευέλικτης Μεταφορικής Υπηρεσίας στην περιοχή του Λαγκαδά. Η μεταφορική υπηρεσία θα συνδέει τους οικισμούς της περιοχής μελέτης μεταξύ τους, ενώ θα εξυπηρετούνται επίσης και οι μετακινήσεις από και προς την πόλη του Λαγκαδά. Με τον τρόπο αυτό, θα είναι δυνατή η μετάβαση στη Θεσσαλονίκη με μια μετεπιβίβαση, εφόσον υλοποιηθεί η προβλεπόμενη αναδιάρθρωση του αστικού δικτύου λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ. Η νέα μεταφορική υπηρεσία θα απευθύνεται στο γενικό πληθυσμό και κατά προτεραιότητα στους μαθητές, τους ηλικιωμένους και τα Α.με.Α.. Τα οχήματα που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι μικρά, προσβάσιμα κατά προτίμηση λεωφορεία (minibus) με μέγιστο αριθμό θέσεων, 15, ενώ οι στάσεις από όπου θα διέρχονται θα χωροθετηθούν σε κεντρικά σημεία των οικισμών. Εφόσον κάποιος μετακινούμενος θα ανήκει σε κάποια ευάλωτη πληθυσμιακή ομάδα (Α.με.Α., ηλικιωμένοι με κινητικές δυσκολίες, έγκυες κ.α.), θα απολαμβάνει κατά εξαίρεση εξυπηρέτησης «από πόρτα σε πόρτα». Τα δρομολόγια θα σχεδιάζονται από την προηγούμενη μέρα βάσει των τηλεφωνικών κρατήσεων σε ένα Κέντρο Δρομολόγησης. Οι κρατήσεις θα μπορούν να γίνονται είτε σε προγενέστερη της μετακίνησης μέρα, είτε κατά την ίδια μέρα στο Κέντρο Δρομολόγησης ή απευθείας στον οδηγό, δεδομένου ότι οι μικρές αποστάσεις θα επιτρέπουν την άμεση ανταπόκριση στις κλήσεις των χρηστών. Δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας την ίδια μέρα θα συνεπάγεται πρόσθετη χρηματική επιβάρυνση. Δεν προβλέπονται δαπανηρές επενδύσεις σε τηλεματική, αλλά αξιοποίηση των πρακτικών δυνατοτήτων της οικονομικά προσιτής κινητής τηλεφωνίας. Το κόστος του εισιτηρίου θα κυμανθεί κοντά ή ελαφρώς πιο πάνω από τα επίπεδα των ισχυουσών τιμών των εισιτηρίων του ΚΤΕΛ, ενώ θα επιδιωχθεί η σύνδεση του με το εισιτήριο του ΟΑΣΘ για δωρεάν μετεπιβίβαση στο δίκτυο του. Η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσε ότι αν μια τέτοια υπηρεσία ήταν διαθέσιμη θα την χρησιμοποιούσε για πολλές από τις μετακινήσεις που ήδη πραγματοποιεί με άλλα μεταφορικά μέσα.
Η περίπτωση της Επαρχίας Λαγκαδά αποτελεί μια από τις πρώτες προσπάθειες για τη μελέτη της εφαρμογής ενός συστήματος ευέλικτων μεταφορών που απευθύνεται στο γενικό πληθυσμό και κατά προτεραιότητα, όχι αποκλειστικά, σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες. Η χαμηλή πυκνότητα πληθυσμού σε συνδυασμό με τη μη ικανοποίηση των επιβατών από τις υφιστάμενες γραμμές ευνοούν την εισαγωγή ενός συστήματος ανταποκρινόμενου στη ζήτηση. Η ΕΥΜ που αναπτύχθηκε για την εκτίμηση της ζήτησης αφορά τόσο στις μετακινήσεις μεταξύ των οικισμών, όσο και στην τροφοδότηση των υφιστάμενων ή μελλοντικά αναδιαρθρωμένων συμβατικών γραμμών. Παραμερίζοντας στη φάση αυτή τους σημερινούς νομικούς περιορισμούς, ένα νέο οργανωτικό σχήμα με σύμπραξη Δημοτικών Αρχών, ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ για την παροχή της υπηρεσίας φαίνεται να αποτελεί την ιδανικότερη επιλογή.
* Στο συνημμένο αρχείο θα βρείτε το πρόγραμμα της σημερινής εκδήλωσης.
|