Αθήνα 3.10.2012, 17:33
Πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, η παρουσίαση του Προγράμματος «Αριάδνη», που αφορά κατάρτιση 1.000 επαγγελματιών της υγείας στο φαινόμενο του εθισμού των εφήβων στο διαδίκτυο. Το πρόγραμμα υλοποιεί το Πανεπιστήμιο Αθηνών με την επιστημονική ευθύνη της Μονάδας Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών, του Νοσοκομείου Παίδων «Π. και Α. Κυριακού».
Η παρουσίαση του Προγράμματος έγινε από την Άρτεμις Τσίτσικα,Λέκτορα Εφηβικής Ιατρικής, Επιστημονική Υπεύθυνη του Προγράμματος «Αριάδνη» και της Μονάδας Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Νοσοκομείου Παίδων «Π. και Α. Κυριακού», καθώς και από τους επιστημονικούς συνεργάτες της Μονάδας Εφηβικής Υγείας Γιώργο Κορμά, Ιατρό, Συντονιστή Προγράμματος «Αριάδνη», και την Ψυχολόγο - Παιδοψυχολόγο Μαρία Δάρα.
Οι ομιλητές ανέπτυξαν το νέο περιβάλλον που δημιουργεί η συνεχώς αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά και τους εφήβους, η οποία σε συνδυασμό με τον ψηφιακό αναλφαβητισμό πολλών γονιών, την ανεπάρκεια των φορέων να εκπαιδεύσουν τα παιδιά στο ασφαλές και παραγωγικό Διαδίκτυο, την κρίση στο θεσμό της οικογένειας, την οικονομική κρίση και την έλλειψη ενίσχυσης ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων, οδηγούν στην ολοένα αυξανόμενη δημιουργία εθιστικών συμπεριφορών μέσα από το Διαδίκτυο και αφήνουν τα παιδιά απροστάτευτα απέναντι σε κάθε κακόβουλη συμπεριφορά.
Δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα στο αντικείμενο, τους στόχους και τα οφέλη του Προγράμματος, που αφορούν: - Την επιμόρφωση και αποτελεσματική κινητοποίηση των επαγγελματιών ψυχικής υγείας, ώστε να «θωρακίσουν» τους νέους ανθρώπους απέναντι στις «ψηφιακές» απειλές, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην οικοδόμηση στέρεων βάσεων για την ενδεδειγμένη χρήση του Διαδικτύου, - Την έγκυρη ενημέρωση των παιδιών και των εφήβων για τους «κανόνες» ασφαλούς πλοήγησης, προκειμένου να προστατεύονται από τις «παγίδες» που κρύβει το Διαδίκτυο, - Την αξιόπιστη υποστήριξη και καθοδήγηση σε γονείς για διαρκή «επαγρύπνηση» και διακριτική επίβλεψη, ώστε να διασφαλίσουν μια δημιουργική και «υγιή» σχέση των παιδιών τους με το Διαδίκτυο, - Την ευαισθητοποίηση και «εγρήγορση» των εκπαιδευτικών για να μπορούν να διακρίνουν εγκαίρως πιθανές ενδείξεις μη ορθολογικής χρήσης του Διαδικτύου και να επιλέγουν κατάλληλους τρόπους προσέγγισης και θετικού επηρεασμού των μαθητών τους.
Κατάρτιση 1.000 επιστημόνων Το Πρόγραμμα προβλέπει κατάρτιση 1.000 ειδικών επιστημόνων υγείας (ιατρούς, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, συμβούλους ψυχικής υγείας, εκπαιδευτικούς κ.ά.), οι οποίοι καλούνται να αναγνωρίσουν φαινόμενα διαδικτυακού εθισμού και να προσφέρουν υπεύθυνα και αξιόπιστα συμβουλευτική, καθώς και ιατρική υποστήριξη για την αντιμετώπιση της εξάρτησης.
Τα Εκπαιδευτικά Σεμινάρια πραγματοποιούνται σε ολόκληρη τη χώρα σε τμήματα των 25 ατόμων και έχουν διάρκεια 85 ωρών. Μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία, οι συμμετέχοντες αποκτούν σφαιρική, αλλά και ειδική γνώση σε θέματα πρόληψης και θεραπείας του «εθισμού» και αντιμετώπισης των κινδύνων του Διαδικτύου.
Κατά την παρουσίαση έγινε εκτενής αναφορά στις ενέργειες που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο ενημέρωσης και προσέγγισης των ειδικών επιστημόνων αλλά και του κοινού, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ενεργή συμμετοχή στις δράσεις του Έργου και η γνώση του κοινού για τα οφέλη και τα αποτελέσματα του Προγράμματος. Οι ενέργειες αυτές συνοψίζονται ως εξής: - Τοποθέτηση infokiosks σε Κεντρικά Νοσοκομεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και του Ηρακλείου Κρήτης. - Οργάνωση ενημερωτικού roadshow στις 15 μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας. - Πραγματοποίηση Happening σε κεντρικά σημεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού (11/12/2012). -Συμμετοχή σε εκθέσεις που λαμβάνουν μέρος φορείς των υπουργείων Υγείας και Παιδείας.
Επίσης, έγινε αναφορά στη γραμμή Βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ (τηλ.: 80011 80015) του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, που τελεί υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την οποία διαχειρίζεται η Μονάδα Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και απευθύνεται σε εφήβους και στις οικογένειές τους, παρέχοντας στήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, κ.ά.).
Τέλος, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα Ευρωπαϊκής Μελέτης για τις συμπεριφορές εξάρτησης στο διαδίκτυο και επιστημονικά στοιχεία για την εξάρτηση των παιδιών και των εφήβων από το διαδίκτυο, καθώς και τη χρήση κοινωνικών δικτύων από τους νέους, καθώς και το ενημερωτικό βίντεο του προγράμματος "Αριάδνη".
* Ακολουθεί συνοπτική παρουσίαση της ευρωπαϊκής μελέτης για τις συμπεριφορές εξάρτησης στο διαδίκτυο * Δείτε: Το ενημερωτικό video του Αριάδνη
Ευρωπαϊκή Μελέτη για τις συμπεριφορές εξάρτησης στο Διαδίκτυο EU NET ADB Σύμπραξη 7 Ευρωπαϊκών χωρών: Ελλάδα, Γερμανία, Ισπανία, Πολωνία, Ισλανδία, Ολλανδία, Ρουμανία) στο πλαίσιο του προγράμματος Safer Internet.
Συντονίστρια χώρα: Ελλάδα Φορέας: Μονάδα Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) Β΄ Παιδιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών Νοσοκομείο Παίδων «Π. και Α. Κυριακού» Διευθύντρια: Καθηγήτρια Χρύσα Τζουμάκα - Μπακούλα Επιστ. Υπεύθυνος: Λέκτορας Εφηβικής Ιατρικής Άρτεμις Κ. Τσίτσικα
- Αντιπροσωπευτικό δείγμα εφήβων 15-16 ετών σε κάθε χώρα - 2.000 ερωτηματολόγια σε κάθε χώρα (συνολικά 14000 ερωτηματολόγια) - 20 συνεντεύξεις εφήβων με score διαδικτυακής εξάρτησης στο σχετικό εργαλείο ανά χώρα (140 συνεντεύξεις συνολικά)
Ως Συμπεριφορά εξάρτησης από το διαδίκτυο ορίζεται η συμπεριφορά που χαρακτηρίζεται από απώλεια ελέγχου σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου με αποτέλεσμα την παραμέληση βασικών πτυχών της καθημερινότητας (σχολικές υποχρεώσεις, δραστηριότητες-χόμπι, φιλικές σχέσεις, φλερτ, σωματική φροντίδα και υγιεινή).
Εθισμός στο Διαδίκτυο: • 1.2% του συνολικού δείγματος παρουσιάζει συμπεριφορές εξάρτησης και 12,7% οριακή διαδικτυακή συμπεριφορά (13.9% δυσλειτουργική διαδικτυακή χρήση ) • Οι διαφορές μεταξύ των χωρών δεν είναι σημαντικές, ωστόσο μεγαλύτερα ποσοστά παρουσιάζονται σε Ρουμανία, Ελλάδα και Ισπανία ενώ τα μικρότερα σε Ισλανδία, Ολλανδία και Γερμανία • Τα ποσοστά εξάρτησης παρουσίαζαν τάση ανόδου στα αγόρια, τις μεγαλύτερες ηλικίες και το χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο γονέων • Υπήρχαν ψυχοκοινωνικές δυσκολίες στην ομάδα των εξαρτημένων εφήβων (χαμηλή κοινωνικότητα, διάσπαση προσοχής, καταθλιπτικό συναίσθημα κ.α.)
Συμπεριφορές Υψηλού Κινδύνου • 63% των εφήβων επικοινωνούν με αγνώστους on-line • 9,3% από αυτούς αναφέρουν ότι αυτό τους έβλαψε (5,4% του συνολικού δείγματος) • 45,7% από αυτούς συνάντησαν στο φυσικό κόσμο κάποιον που γνώρισαν μέσω διαδικτύου (28.4% του συνολικού δείγματος) • Οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστά κινδύνου διαδικτυακής αποπλάνησης ήταν οι Ρουμανία, Γερμανία και Πολωνία, ενώ η Ελλάδα είχε το μικρότερο ποσοστό • 58.8% του δείγματος εκτέθηκαν σε πορνογραφικό υλικό (32,8% από αυτούς αναφέρουν ότι ενοχλήθηκαν από την έκθεση σε πορνογραφικό υλικό – 18,4% του δείγματος) • Τα αγόρια παρουσίαζαν μεγαλύτερα ποσοστά έκθεσης σε πορνογραφικό υλικό, ενώ οι διαφορές των χωρών δεν ήταν σημαντικές • 21.9% έχει δεχθεί διαδικτυακό εκφοβισμό (53.5% από αυτούς ανέφεραν ότι αυτό τους έβλαψε) • Τα κορίτσια παρουσίαζαν μεγαλύτερα ποσοστά έκθεσης σε διαδικτυακό εκφοβισμό, ενώ οι χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστά ήταν οι Ρουμανία και Ελλάδα και τα μικρότερα οι Ισλανδία και Ισπανία
Κοινωνικά Δίκτυα • 92% των εφήβων της μελέτης είναι μέλη σε κοινωνικά δίκτυα • 39.4% κάνει χρήση των κοινωνικών δικτύων περισσότερο από 2 ώρες την καθημερινή ημέρα. Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 60,2% τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες • Το 25% των εφήβων που κάνουν χρήση κοινωνικών δικτύων περισσότερο από 2 ώρες ημερησίως, μπορεί να παρουσιάσουν συμπεριφορά εξάρτησης, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για χρήση κάτω των 2 ωρών είναι 8% (p<0.001) • Περισσότεροι από 600 περίπου διαδικτυακοί φίλοι μπορεί να συσχετιστούν με συμπεριφορές εξάρτησης • Η τάση αυτή αφορά και τα δύο φύλα, με μικρή υπεροχή των κοριτσιών
Διαδικτυακά Παιχνίδια • 61,8% του δείγματος παίζουν παιχνίδια • Οι έφηβοι που παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια παρουσιάζουν διπλάσια πιθανότητα συμπεριφορών εξάρτησης • Η ενασχόληση για περισσότερο από 2,6 ώρες την ημέρα συσχετίστηκε με εμφάνιση συμπεριφορών εξάρτησης • Αυτή η τάση αφορά κυρίως τα αγόρια
Διαδικτυακός Τζόγος • 10,6% των εφήβων του δείγματος ασχολούνται με τζόγο στο φυσικό κόσμο, ενώ το 5,9% ασχολείται με το τζόγο στο διαδίκτυο • Οι έφηβοι που ασχολούνται με τον διαδικτυακό τζόγο έχουν τριπλάσια πιθανότητα εμφάνισης συμπεριφορών εξάρτησης • Αυτή η τάση αφορά κυρίως τα αγόρια • Η συμμετοχή σε Κοινωνικά Δίκτυα, Διαδικτυακά Παιχνίδια και Τζόγο είναι διαδικτυακές δραστηριότητες που σχετίζονται με συμπεριφορές εξάρτησης • Η μεγαλύτερη πιθανότητα για συμπεριφορά εξάρτησης είναι στα παιδιά που ασχολούνται με τον τζόγο, ενώ ακολουθούν τα κοινωνικά δίκτυα και τα παιχνίδια.
|