Αθήνα 15.10.2012, 15:32
Η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου, σε συνεργασία με το εργαστήριο Sea Grant του Τεχνολογικού Ινστιτούτου Μασαχουσέτης (MIT), φέρνουν στην Ελλάδα το Hydrobot, ένα πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής βασισμένο στο πρόγραμμα SeaPerch. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου σε όλη την Ελλάδα.
Το SeaPerch είναι ένα πρωτότυπο πρόγραμμα ρομποτικής, μέσω του οποίου εκπαιδεύονται οι καθηγητές – οι οποίοι με τη σειρά τους εκπαιδεύουν τους μαθητές τους – στην κατασκευή ενός υποβρύχιου ROV (Remotely Operated Vehicle – τηλεκατευθυνόμενου οχήματος).
Το πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε στο MIT Sea Grant (MITSG) το 2003, έχει ως στόχο να κινήσει το ενδιαφέρον των μαθητών για τις επιστήμες, την τεχνολογία και τις εφαρμογές τους.
To 2003, ο Διευθυντής του MITSG, καθηγητής Χρυσόστομος Χρυσοστομίδης και ο εκπαιδευτικός συντονιστής Brandy M. Wilbur, ανέπτυξαν περαιτέρω την ιδέα αυτή σε ένα “πακέτο”, που χρησιμοποιώντας σωλήνες PVC και άλλα σχετικά οικονομικά και εύκολα προσβάσιμα υλικά, δίνει την ευκαιρία σε καθηγητές και σε μαθητές όλων των ηλικιών να κατασκευάσουν το δικό τους ROV. Το πρόγραμμα SeaPerch διαδόθηκε πέρα από το MIT σε πάνω από 200 σχολεία των ΗΠΑ, καταφέρνοντας μέχρι σήμερα, με τη βοήθεια 2.000 καθηγητών και δασκάλων, να εκπαιδεύσει περισσότερους από 26.000 μαθητές. Το SeaPerch διαδόθηκε και σε άλλες χώρες, όπως η Κύπρος και η Γαλλία, και μέσα από τη συνεργασία του Ιδρύματος Ευγενίδου με το MITSG, έρχεται τώρα και στην Ελλάδα με τη μορφή του Hydrobot.
Το Ίδρυμα Ευγενίδου ξεκίνησε στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς μία πιλοτική δοκιμή με 17 σχολεία από όλη την Ελλάδα. Οι σχολικές ομάδες που συμμετείχαν, κατασκεύασαν από ένα όχημα, το δοκίμασαν, και σε αρκετές περιπτώσεις το βελτίωσαν, χρησιμοποιώντας τη φαντασία και την ευρηματικότητά τους. Τα σχόλια των καθηγητών από την εμπειρία αυτή αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι: «το πρόγραμμα αυτό έδωσε στα παιδιά το κίνητρο για να ασχοληθούν με κάτι, αναδεικνύοντας το μεράκι των μαθητών και δίνοντας ώθηση στην επαγγελματική εκπαίδευση». Εντύπωση προκάλεσε στους εκπαιδευτικούς το γεγονός ότι: «τα παιδιά το έφτιαξαν μόνα τους από την αρχή μέχρι το τέλος διαβάζοντας προσεκτικά τις οδηγίες και εφαρμόζοντας τους αντίστοιχους νόμους της φυσικής». Οι ίδιοι οι μαθητές δήλωσαν ότι «το θεωρούν αξέχαστη εμπειρία, κυρίως γιατί είχαν την ευκαιρία να εργαστούν ομαδικά και έκαναν πράξη αυτά που μαθαίνουν (στο ΕΠΑΛ)» ενώ «μαθητές και καθηγητές, από διαφορετικά σχολεία, συνεργάστηκαν και κατάφεραν να φτιάξουν ένα ρομπότ διασκεδάζοντας».
Για τη νέα σχολική περίοδο, το Ίδρυμα Ευγενίδου θα χορηγήσει δωρεάν 50 πακέτα με το απαραίτητο υλικό και τις σχετικές οδηγίες σε δημόσια σχολεία, τα οποία θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον και θα επιλεγούν. Επι πλέον, σε συνεργασία με ομάδα ερευνητών από το ΕΜΠ, ετοιμάζει ένα σύστημα αισθητήρων μέτρησης πίεσης, θερμοκρασίας και φωτεινότητας εντός του νερού. Τα απαιτούμενα υλικά και οι σχετικές οδηγίες θα σταλούν στη συνέχεια στα συνεργαζόμενα σχολεία, όπου και πάλι οι μαθητές θα τα χρησιμοποιήσουν με σκοπό να συνθέσουν το τελικό αποτέλεσμα. Το σύστημα των αισθητήρων θα ενσωματωθεί στο hydrobot κάθε σχολικής ομάδας και έτσι στην επόμενη θαλάσσια βόλτα θα μπορέσουν να συλλέξουν λεπτομερή στοιχεία για το θαλάσσιο περιβάλλον τους. Τα στοιχεία αυτά αργότερα θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους ερευνητές για συστηματικότερη μελέτη του θαλάσσιου οικοσυστήματος της χώρας μας.
Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν με τους μαθητές τους στο πρόγραμμα hydrobots θα πρέπει να συμπληρώσουν το ταχύτερο δυνατόν την απαραίτητη φόρμα συμμετοχής http://hydrobots.gr/index/?page_id=72 εξηγώντας τον τρόπο που σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν το όχημα, εντός ή εκτός μαθήματος. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς, οι ομάδες με τα ρομπότ τους θα συμμετέχουν σε σχετικό διαγωνισμό.
Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα μπορείτε να βρείτε: στην ιστοσελίδα http://www.hydrobots.gr ή μέσω του e-mail: info@hydrobots.gr ή κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με τους: Βασίλη Παπακωνσταντίνου (210-9469623) και Δημήτρη Πιπερίδη (210-9469693).
|