Αθήνα 15.1.2008, 14:52 Με έκθεση - αφιέρωμα στον μεγάλο ελληνοαμερικανό ηθοποιό και σκηνοθέτη Tζον Κασσαβέτη ανοίγει το πολιτιστικό της πρόγραμμα για το 2008 η Ελληνοαμερικανική Ένωση.
Η έκθεση, με τίτλο: Life is a movie: John Cassavetes & Friends, περιλαμβάνει περισσότερες από 100 φωτογραφίες των διεθνώς καταξιωμένων φωτογράφων Σαμ Σω και Λάρρυ Σω καθώς και πόστερ ταινιών του σκηνοθέτη. Όλο το υλικό της έκθεσης προέρχεται από το φωτογραφικό αρχείο Σω (Shaw Family Archives). Η έκθεση συνιστά αναδρομή σε φωτογραφικά πορτρέτα και σκηνές από την κινηματογραφική καριέρα και την προσωπική ζωή του διάσημου ελληνοαμερικανού σκηνοθέτη και ηθοποιού, ενώ αναδεικνύει την στενή σχέση του Κασσαβέτη με τους δυο φωτογράφους.
Οι Σαμ και Λάρρυ Σω συγκαταλέγονται στους σημαντικότερους κινηματογραφικούς φωτογράφους. Με τον φωτογραφικό τους φακό απαθανάτισαν μερικούς από τους διασημότερους κινηματογραφικούς αστέρες του κλασικού Χόλιγουντ: Μέριλυν Μονρόε, Ελίζαμπεθ Ταίηλορ, Μάρλον Μπράντο, Πωλ Νιούμαν, Σοφία Λώρεν κ.ά. Φωτογραφίες τους έχουν δημοσιευτεί στα πιο γνωστά περιοδικά και εφημερίδες σε ολόκληρο τον κόσμο. Κατά την διάρκεια της φωτογραφικής τους πορείας στα κινηματογραφικά πλατό, οι Σω συνεργάστηκαν με τον Τζον Κασσαβέτη, με τον οποίο τους έδενε και στενή φιλία. Μάλιστα, ο Σαμ Σω υπήρξε παραγωγός σε τέσσερις από τις ταινίες του Κασσαβέτη.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν τη Δευτέρα, 21 Ιανουαρίου 2008 στις 20:30 στην Γκαλερί της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι) και θα διαρκέσει έως τις 8 Μαρτίου 2008, με ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή 12:00 – 21:00, Σάββατο 10:30 – 14:30.
Παράλληλες εκδηλώσεις Παράλληλα με την φωτογραφική έκθεση Life is a movie: John Cassavetes & Friends πραγματοποιείται σειρά εκδηλώσεων με θέμα το κινηματογραφικό έργο του Τζον Κασσαβέτη.
Την Τρίτη, 5 Φεβρουαρίου 2008, στις 8:00 το βράδυ στο Θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης ο θεωρητικός της φωτογραφίας και του κινηματογράφου, Πλάτων Ριβέλλης, θα δώσει διάλεξη όπου θα παρουσιάσει και θα αναλύσει το κινηματογραφικό έργο του Κασσαβέτη μέσα από ταυτόχρονη προβολή αποσπασμάτων από ταινίες του σκηνοθέτη.
Από τις 12 έως τις 17 Φεβρουαρίου 2008, θα πραγματοποιηθεί μεγάλο κινηματογραφικό αφιέρωμα με ταινίες του Τζον Κασσαβέτη στο Θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Με σκηνοθετικό ντεμπούτο τις Σκιές (Shadows,1959), χειροποίητη παραγωγή που αποσπά το βραβείο κριτικών στο Φεστιβάλ Βενετίας κι αναδεικνύεται σε ορόσημο του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου, ο Κασσαβέτης θα διαπεράσει σύντομα τα χολιγουντιανά στούντιο με τα Όταν ο Πόθος Προστάζει (Too Late Blues,1961) και Το παιδί μας σε Περιμένει (A Child is Waiting,1963), - ταινίες που σπάνια προβάλλονται - για να επιστρέψει στην αναζήτηση της μετουσίωσης της υποκριτικής πράξης σε καθαρή κινηματογραφική φόρμα στο Faces (Πρόσωπα, 1968), την πρώτη ταινία της λεγόμενης «τριλογίας του γάμου» μαζί με τα Μίνι και Μόσκοβιτς (Minnie & Moskowitz, 1971) και Μία Γυναίκα Εξομολογείται (A Woman under the Influence, 1974).
Στην ταινία Σύζυγοι (Husbands, 1970) ο Κασσαβέτης συμπρωταγωνιστεί με τους φίλους του ηθοποιούς Peter Falk και Ben Gazzara, δύο από τα μέλη του κασσαβετικού θιάσου που συμπληρώνουν οι Gena Rowlands, Seymour Cassel, και Al Ruban, ενώ στις ταινίες του Η Δολοφονία ενός Κινέζου Πράκτορα Στοιχημάτων (The Killing of a Chinese Bookie, 1976) και Γκλόρια (Gloria, 1980) φλερτάρει με το είδος του γκάνγκστερ φιλμ-νουάρ, καταλήγοντας στην παρωδία του.
Η κινηματογραφική γραφή του ακούραστου αυτού δημιουργού με τη διεισδυτική ματιά στην αμερικανική κοινωνία, που γράφει, σκηνοθετεί, πρωταγωνιστεί και ενίοτε κάνει την παραγωγή και διανομή των ταινιών του, αποκρυσταλλώνεται στη Νύχτα Πρεμιέρας (Opening Night, 1977) που απηχεί αυτούσιο το κινηματογραφικό του σύμπαν και ολοκληρώνεται στην Ερωτική Θύελλα (Love Streams, 1984), μεταφορά στην οθόνη του ομώνυμου θεατρικού του έργου, που αποτελεί την πιο αυτοβιογραφική του ταινία και κινηματογραφική του διαθήκη.
Στο αφιέρωμα περιλαμβάνεται επίσης και η τελευταία του ταινία Big Trouble (1986) -δεν έχει προβληθεί ποτέ στην Ελλάδα- που αναλαμβάνει να ολοκληρώσει στη μέση των γυρισμάτων για λόγους βιοποριστικούς, καθώς και το ντοκιμαντέρ A Constant Forge-The Life and Art of John Cassavetes (2000) του Charles Kiselyak, ένα τρίωρο αποκαλυπτικό πορτρέτο του σκηνοθέτη, με συνεντεύξεις του ιδίου, συνεργατών και φίλων καθώς και ανέκδοτο υλικό από πρόβες και γυρίσματα των ταινιών του.
Η είσοδος σε όλες τις παραπάνω εκδηλώσεις είναι ελεύθερη. Πληροφορίες παρέχονται στα τηλ.: 210-3680071, κ. Γιώργος Μπανιώκος, 210-3680052, κ. Αγγελική Μπαμπούση.
Βιογραφικά Ο Τζον Κασσαβέτης θεωρείται πατέρας του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου και δημιουργός ταινιών που κατάφεραν να μεταφέρουν επιτυχώς στην μεγάλη οθόνη τα ανθρώπινα συναισθήματα. Ήταν ο νεότερος από τους 2 γιους ελλήνων μεταναστών. Ο Λαρισαίος πατέρας του Νίκος Ιωάννης Κασσαβέτης είχε μεταναστεύσει στην Αμερική το 1908 και το 1926 παντρεύτηκε την Κατερίνα Δημήτρη. Μετά το οικονομικό κραχ, η οικογένεια γύρισε στις αρχές του ‘30 στην Ελλάδα, όπου παρέμεινε για έξι ολόκληρα χρόνια. Με την επιστροφή τους στην Αμερική κι αφού ο Τζον μιλούσε πλέον μόνο ελληνικά, εγκαταστάθηκαν στα εύπορα περίχωρα του Λονγκ Άιλαντ. Το 1947 γράφτηκε στο Mohawk College. Σχεδόν τυχαία το 1949 αποφάσισε να παρακολουθήσει μαθήματα υποκριτικής στην American Academy Of Dramatic Arts. Εκείνη την περίοδο έγινε φίλος με τον Μπαρτ Λέιν, μετέπειτα πατέρα της Ντάιαν Λέιν, όπως και με τον φωτογράφο Σαμ Σω. Τον Μάρτιο του 1954 παντρεύτηκε τη Τζίνα Ρόουλαντς, με την οποία έκανε τρία παιδιά. Στις αρχές του 1956, με το φίλο του Μπαρτ Λέιν, απόφοιτο της ίδιας δραματουργικής σχολής, νοίκιασε ένα διαμέρισμα και έφτιαξε το εργαστήρι ηθοποιών “The Cassavetes-Lane Drama Workshop”. Ανάμεσα στους πρώτους ενδιαφερόμενους, ήταν οι Σέιμουρ Κάσελ, Λέλια Γκολντόνι, Αντονι Ρέι, Χιου Χερντ, που αποτέλεσαν τη βασική ομάδα για τις Σκιές. Η κινηματογραφική του καριέρα ξεκινά το 1952 με ένα μικρό ρόλο στην ταινία Ταξί, του σκηνοθέτη Γκρέγκορι Ράτοφφ. Έγινε γνωστός στην τηλεόραση ως ντετέκτιβ-πιανίστας στο Τζόνι Στακάτο και στον κινηματογράφο με ταινίες, όπως το Και οι 12 ήταν καθάρματα και Το Μωρό της Ρόζμαρι. Με τέτοιου είδους δουλειές χρηματοδότησε την μοναδική του καριέρα ως ανεξάρτητος σκηνοθέτης δημιουργώντας ταινίες όπως: Σκιές, Πρόσωπα, Μια Γυναίκα Εξομολογείται, Νύχτα Πρεμιέρας, Γκλόρια. Οι ταινίες του αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για μια γενιά κινηματογραφιστών, όπως ο Σκορτσέζε και ο Κόπολα.
Ο Σαμ Σω, γεννήθηκε στο Λόουερ Ιστ Σάιντ του Μανχάταν και ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος στο περιοδικό Collier κατά τη δεκαετία του 1940. Κατά τα σκοτεινά χρόνια του Μακαρθισμού αναγκάστηκε να φύγει από τις ΗΠΑ για την Ευρώπη, όπου ανακάλυψε την Cinecittà. Επιστρέφοντας στην Αμερική τον κέρδισαν τα πλατό του αμερικανικού σινεμά. Φωτογράφιζε ολοένα και περισσότερα πορτρέτα των σταρ: Μέριλυν Μονρόε, Ελίζαμπεθ Ταίηλορ, Μάρλον Μπράντο, Πωλ Νιούμαν, Σοφία Λώρεν κ.ά και συνέβαλε στην καμπάνια προώθησης πολλών ταινιών. Πιο γνωστές είναι οι φωτογραφίες της Μέριλυν Μονρόε για τα Επτά Χρόνια Φαγούρα και του Μάρλον Μπράντο για το Λεωφορείο ο Πόθος. Επιπλέον, από τη δεκαετία του ’60 ασχολήθηκε και με την παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών. Μάλιστα, συνεργάστηκε στενά με τον Τζον Κασσαβέτη και υπήρξε παραγωγός σε 4 ταινίες του. Ο Σαμ Σω δημιούργησε μερικές από τις πιο γνωστές φωτογραφίες του κλασικού Χόλλιγουντ, αλλά υπήρξε και πρωτοπόρος ενός νέου καλλιτεχνικού ύφους που άνοιξε τον δρόμο προς τον ανεξάρτητο κινηματογράφο.
Ο γιος του Σαμ Σω, Λάρρυ, γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη. Από μικρός έμαθε τα μυστικά της φωτογραφίας τόσο ως βοηθός του πατέρα του όσο και ως μαθητευόμενος πολλών φωτογράφων φίλων του Σαμ Σω. Η πρώτη του δουλειά ήταν ένα ρεπορτάζ για το στριπτίζ το 1958 στη Νέα Ορλεάνη για την πρώτη έκδοση του περιοδικού Show. Ακολούθησε μια δεύτερη δουλειά για τον ιρλανδό θεατρικό συγγραφέα Μπρένταν Μπήαν. Το 1960 τέθηκε επικεφαλής της προώθησης της ταινίας Paris Blues και οι φωτογραφίες του από τα γυρίσματα αλλά και τα πορτρέτα του Πολ Νιούμαν και του Σίντνεϊ Πουατιέ, του Ντιούκ Έλινγκτον και του Λιούις Άρμστρονγκ εμφανίστηκαν σε περιοδικά όπως το LIFE και το PARIS MATCH. Μετά την επιτυχία του πρώτου κινηματογραφικού του ρεπορτάζ, ο Λάρρυ ακολούθησε στα βήματα του πατέρα του, ως ειδικός φωτογράφος του κινηματογράφου και δημοσίευσε εκδόσεις και κινηματογραφικά λευκώματα για ταινίες όπως: Φαίδρα, Κόκκινη Θύελλα, Χαρέμι για δύο, Και οι 12 ήταν Καθάρματα και Καζίνο Ρουαγιάλ. Επιπλέον, ο Λάρρυ κάλυψε φωτογραφικά αρκετές ταινίες του Τζον Κασσαβέτη: Σκιές, Όταν ο Πόθος Προστάζει, Πρόσωπα, Σύζυγοι, Γκλόρια και Ερωτική Θύελλα. Οι φωτογραφίες του έχουν δημοσιευθεί στα πιο γνωστά περιοδικά σε όλο τον κόσμο: LIFE, LOOK, COSMOPOLITAN, PARIS MATCH, NEW YORK TIMES, MARIE CLAIRE, LONDON SUNDAY TIMES.
|