Αθήνα 6.4.2011, 02:21
Η εκπαιδευτική αξιοποίηση της ετερότητας, η γλωσσική και πολιτισμική επαφή και ειδικότερα η ελληνο-αραβική, η ανάπτυξη καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών εφαρμογών που προάγουν το διάλογο ανάμεσα στον ελληνικό και τον αραβικό πολιτισμό είναι ορισμένα από τα θέματα που θα βρεθούν στο επίκεντρο του Συνεδρίου που θα πραγματοποιηθεί από 8 έως 10 Απριλίου 2011, στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Το 1ο Διεθνές Συνέδριο, με θέμα «Σταυροδρόμι γλωσσών και πολιτισμών: μαθαίνοντας εκτός σχολείου» διοργανώνεται από το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ) και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ σε συνεργασία με την ομάδα «Πολύδρομο», το ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και τη Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Praksis».
Στο συνέδριο θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 80 εισηγητές/τριες. Στόχος των εργασιών του Συνεδρίου είναι: -Ο διάλογος ανάμεσα σε ακαδημαϊκούς, ερευνητές/τριες και ομάδες μεταναστευτικής καταγωγής πάνω στα θέματα του πολυπολιτισμού και της γλωσσικής επαφής στην εκπαίδευση και την κοινωνία, σε τοπικό και διεθνές επίπεδο, - Η ενίσχυση της εθελοντικής δουλειάς όσων διδάσκουν την ελληνική γλώσσα σε μετανάστες/τριες, μια ιδιαίτερα πολύτιμη και απαιτητική εκπαιδευτική δουλειά, - Η προαγωγή του θέματος της διατήρησης της μητρικής γλώσσας των μεταναστών/τριών στην Ελλάδα και η περαιτέρω διεύρυνση της ακαδημαϊκής έρευνας μέσα από το διάλογο με την κοινωνία, - Η προβολή της επαφής ανάμεσα στην ελληνική και αραβική κουλτούρα, τιμώντας έτσι ιδιαίτερα την πρωτοβουλία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού «Θεσσαλονίκη: Σταυροδρόμι Πολιτισμών» με εστίαση, για το 2011, στις χώρες της Μέσης Ανατολής.
Στο πλαίσιο των εργασιών του Συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν οι παρακάτω δράσεις: το performance "Dan and Nad" του Νίκου Καλαϊτζίδη με τη μουσική των Languor Adrift, η έκθεση έργων του εργαστηρίου ζωγραφικής της Ελένης Μήλιου, τα εργαστήρια για την αραβομάθεια και τις μικτές οικογένειες, καθώς και η προβολή των ντοκιμαντέρ "Tell me how you talk", "Over the Fence" σε συνεργασία με το Whittlesea Council City της Αυστραλίας καθώς και της ταινίας της Λουκίας Ρικάκη, ‘Όνειρα σε άλλη γλώσσα’.
Το Συνέδριο πραγματοποιείται σε ανταπόκριση του προγράμματος «Θεσσαλονίκη: Σταυροδρόμι Πολιτισμών», με εστίαση για το 2011, στη Μέση Ανατολή, το οποίο αποτελεί πρωτοβουλία του ΥΠΠΟΤ, με τη χορηγία του ΟΠΑΠ και αποτελεί τον κύριο χορηγό του, ενώ, παράλληλα, υποστηρίζεται οικονομικά και από τα διδασκαλεία των δύο τμημάτων της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ., το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ, την Επιτροπή Ερευνών του ΑΠΘ και την Διαπανεπιστημιακή Ομάδα ‘Πολύδρομο’.
Οι εργασίες του Συνεδρίου θα μεταδοθούν διαδικτυακά, μέσω live streaming, στη διεύθυνση http://stavrodromiglwsswn.auth.gr/watchlive.html.
* Ακολουθεί το πρόγραμμα του Συνεδρίου.
1ο Διεθνές Συνέδριο «Σταυροδρόμι Γλωσσών και Πολιτισμών: Μαθαίνοντας εκτός σχολείου» 8-10 Απριλίου 2011 Παιδαγωγική Σχολή ΑΠΘ
Πρόγραμμα ● Παρασκευή 8 Απριλίου 2011 9:00-10:00: Χαιρετισμοί - Εγγραφές - Έναρξη Εργασιών 10:00-10:30: Εναρκτήρια Ομιλία: 132ο Δημοτικό Σχολείο της Αθήνας: Διδασκαλία ελληνικής γλώσσας στους μετανάστες γονείς Στέλλα Πρωτονοταρίου και Πέτρος Χαραβιτσίδης 10:30-11:30: Διδακτική ενισχυτική παρέμβαση εκτός σχολείου στην ελληνική γλώσσα: εννέα απογεύματα με μαθητή Γ΄ γυμνασίου πρόσφυγα από το Αφγανιστάν (Πρωτοβουλία της ομάδας ‘Πολύδρομο’) Μαρία Παρασκευά Σχολείο μεταναστών «ΟΔΥΣΣΕΑΣ»: ένα ταξίδι στη γλώσσα, στον πολιτισμό, στην αποδοχή του «άλλου» Ευαγγελία Διαμαντίδου Παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου των ενηλίκων μεταναστών μαθητών/τριών του σχολείου ‘ΟΔΥΣΣΕΑΣ’ Γλυκερία Φίστα Μαθήματα ελληνικής γλώσσας στους ενήλικους αλλοδαπούς δημότες του Δήμου Νεάπολης-Συκεών Μάρθα Γαλατοπούλου 11:30-11:45: Συζήτηση 11:45-12:15: Διάλειμμα για καφέ 12:15-13:15: Πίσω θρανία: Διδακτικές προσεγγίσεις και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις στα πίσω θρανία Αγάπη-Βιργινία Σπυράτου Εκπαιδεύοντας δασκάλες και δασκάλους για το σχολείο ελληνικών 'Εν κινήσει' Ιωάννης Λάμπρου Παιχνίδι με ή χωρίς κανόνες; Διδάσκοντας ελληνικά σε ενήλικες μετανάστες μέσα από τη λογοτεχνία Δέσποινα Κακατσάκη Η εφαρμογή της επικοινωνιακής προσέγγισης στη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας στους/στις μετανάστες/τριες και τα αποτελέσματά της Ίρμα Μποτσορισβίλι 13:15-13:30: Συζήτηση 13:30-14:30: Η διδασκαλία της Ρωσικής Γλώσσας στους μετανάστες και παλιννοστούντες Ρωσόφωνους από την Πρώην Σοβιετική Ένωση στο σχολείο μεταναστών «ΟΔΥΣΣΕΑΣ» Τατιάνα Καλμίδου Εφαρμογή ενός ιδιότυπου μοντέλου μαθήματος Ξανθούλα Κηπουρίδου “Οι συγκρούσεις μας, οι ελπίδες μας»: Η κατανόηση της ‘γλώσσας’ του ‘άλλου’ στο θεατρικό εργαστήρι Αντώνης Λενακάκης Διαπολιτισμική συμβουλευτική: Ο ρόλος του Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο διαπολιτισμικό σχολικό περιβάλλον Ιωάννα Παυλίδου Συζήτηση 14:30-17:00: Διάλειμμα για γεύμα 17:00-18:15: Γραμματισμός σε ενήλικες Ρομά: Η σημασία της μητρικής γλώσσας στην κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας, της γραφής και της ανάγνωσης Μαρία Καπουρκατσίδου Mobile school, μια εναλλακτική προσέγγιση στην εκπαίδευση (Πρωτοβουλία της PRAKSIS) Στεφανία Πανταζή Μαθαίνοντας δημιουργικά τα ελληνικά και την Ελλάδα (Ομάδα ‘Αρσις’) Μπεσίρη Ανδρομάχη Ανοιχτό Σχολείο της Αγοράς: Τρία χρόνια διαδρομή : απολογισμός – προβληματισμοί – προκλήσεις. Διδάσκοντας ελληνικά σε μετανάστες/τριες : Εμείς μαθαίνουμε, ……. Αυτοί μαθαίνουν; Μαρία Καντούρου Σχεδιασμός και υλοποίηση ελληνοαλβανικού θεματικού, διαδικτυακού λεξικού με χρήση πολυμέσων και στόχο την ενίσχυση της διγλωσσίας και της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης Σωτηρία Καλμπένη, Λεγαντής Γιαννέλος, Θεοδώρα Κουμπούρη & Μαρία Γαβριηλίδου 18:15-18:30: Συζήτηση 18:30- 19:00: Διάλειμμα για καφέ 19:00-20:00: Στρογγυλή τράπεζα «Μετανάστευση και Εκπαίδευση» Σύντομες εισηγήσεις: Γιώργος Ανδρουλάκης, Αγγελική Κοιλιάρη, Σούλα Μητακίδου, Ελένη Σκούρτου, Κωστής Τσιούμης Συντονισμός: Ρούλα Τσοκαλίδου Συζήτηση 20:00-20:30: 'Performance Dan and Nad' με τον Νίκος Καλαϊτζίδη & μουσική των Languor Adrift
● Σάββατο 9 Απριλίου 2011 9:00-9:30: Εναρκτήρια Ομιλία: Talking language: Supporting emergent bilinguals through pluringual education Andrea Young 9:30-10:30: Προβολή ντοκυμαντέρ: ‘Tell me how you talk’ 10:30-11:00: Συζήτηση 11:00-11:30: Διάλειμμα για καφέ 11:30-12:30: Ο Σύλλογος αλβανών μεταναστών «Μητέρα Τερέζα» και η διδασκαλία της αλβανικής γλώσσας Valbona Hystuna Να μάθουμε τα παιδιά να ξέρουν πιο πολλά από εμάς Bardhyl Maliqi & Lina Vaso Το Φιλιππινέζικο Σχολείο Ελένη Κουβούση Griko and Modern Greek in Grecìa Salentina: competition or cooperation? Αγγελική Δούρη 12:30- 13:00 Συζήτηση 13:00-14:00 Η ανθρωπολογική εθνογραφική έρευνα ως εκπαιδευτικό εργαλείο: Μουσουλμανικές Κρήνες στην Ορεινή Ξάνθη: Η περίπτωση του χωριού «ΤΕΜΕΝΟΣ» Κιναλή Σεϊρά & Γεώργιος Τσίμας Γλωσσικές, εκπαιδευτικές στρατηγικές διατήρησης και αξιοποίησης των μητρικών γλωσσών στη σχολική τάξη Αργυρώ Μουμτζίδου, Αγγελική Τζόλου, Βασιλική Πλιάτσικα, Ροδή Καβούνη, Βέρα Αβραμίδου, Ευτυχία Μανή, Βασίλης Πετράς Αντιλήψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τα ζητήματα διγλωσσίας Βέρα Αβραμίδου, Κατερίνα Καρυπίδου, Μαρία Λουλά & Θεμιστοκλής Τσικαλάς Προωθώντας τον διάλογο για την μετανάστευση και την διαπολιτισμική εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη Δέσποινα Συρρή 14:00-14:30: Συζήτηση 14:30-17:00: Διάλειμμα για γεύμα 17:00-18:00: Γλωσσική πολιτική σε μεταναστευτικές οικογένειες: η περίπτωση των Αλβανών στην Ελλάδα Άσπα Χατζηδάκη και Χριστίνα Μαλιγκούδη Μετανάστες γονείς: διεκδικητές ή όχι της γλωσσικής διατήρησης; Αναστασία Γκαϊνταρτζή & Ρούλα Τσοκαλίδου Απόψεις μεταναστών γονιών για τη διαχείριση της εθνοπολιτισμικής τους ταυτότητας στην οικογένεια και το σχολείο Διονυσία Κοντογιάννη Διδάσκω δίγλωσσα παιδιά: Κτίζω γέφυρες Βασιλεία Κούρτη - Καζούλλη 18:00-18:30: Συζήτηση 18:30-19:00: Διάλειμμα για καφέ 19:00-20:00: Ανάπτυξη και διατήρηση της παιδικής διγλωσσίας: στάσεις και αναπαραστάσεις Ελένη Νταλαμπύρα & Zulkuf Murat Bora Η εναλλαγή γλωσσών στην οικογένεια και την τάξη μητρικής γλώσσας στη Σουηδία Λίνα Κωνσταντίνου Ζυγίζοντας την ετερότητα: ιεραρχήσεις εθνοτήτων, γλωσσών και φυλετικών χαρακτηριστικών στο ελληνικό σχολείο Εύη Μάρκου Παιδιά σχολικής ηλικίας ως δίγλωσσοι συνεντευκτές και πολιτισμικοί διαμεσολαβητές Μαρία Βλαχάκη Συζήτηση Έξοδος προσκεκλημένων
● Κυριακή 10 Απριλίου 2011 9:30-10:00: Εναρκτήρια Ομιλία: Συνάντηση ή σύγκρουση πολιτισμών; Το παράδειγμα του αραβοϊσλαμικού και ελληνικού πολιτισμού Hassan Badawy 10:00-11:00: Η αραβική γλώσσα και ο κόσμος γύρω της: πώς η γλώσσα των λίγων έγινε η γλώσσα των πολλών Πάνος Κουργιώτης Γλωσσική διατήρηση/μετακίνηση σε αραβόφωνους ομιλητές 2ης γενιάς στην Αθήνα: αποτελέσματα εμπειρικής έρευνας Νίκος Γογωνάς Η αραβική γλώσσα στην Ελλάδα. Το μορφωτικό κέντρο Αιγύπτου στην Ελλάδα Αργύρης Ήργης & Όλγα Μακρή Χαλάλι, κουλουβάχατα και άλλα τινά Σταύρος Καμαρούδης 11:00-11:15: Συζήτηση 11:15-11:45: Διάλειμμα για καφέ 11:45-12:30: «Να αγαπάτε την Αίγυπτο και να με θυμάστε» Κωστής Μοσκώφ: Η ποιητική της Πολιτιστικής Διπλωματίας στη Μέση Ανατολή και τον Αραβικό Κόσμο Όλγα Μακρή & Αργύρης Ήργης Σεχταρισμός και πολιτική στον σύγχρονο Λίβανο Γιάννης Πλάκας Ο Αμίν Μααλούφ και το έργο του Γιώτα Γάτση 12:30-13:00: Συζήτηση 13:00-14:30: Παρουσίαση Προγραμμάτων για την Ετερότητα στην Εκπαίδευση Βασικές αρχές παραγωγής διδακτικού υλικού και στρατηγικές διδασκαλίας της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας: Παραδείγματα εφαρμογών στο πλαίσιο του Προγράμματος «Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο Σχολείο» Ναπολέων Μήτσης & Μαρία Παραδιά Ο ευρωπαϊκός φάκελος γλωσσομάθειας για άτομα με μερική ή ολική απώλεια όρασης: η πρακτική αξιοποίηση του ως διαπολιτισμικού και γλωσσικού εργαλείου Μαρίνα Ματθαιουδάκη, Κατερίνα Αθανασιάδου, Άννα Κοκκινίδου, Κυριακή Σπανού Project P.IN.O.K.I.O: Καινοτόμες μαθητικές δραστηριότητες: το κλειδί για τη διαπολιτισμικότητα και την κοινωνική συμμετοχή Σοφία Γαβριηλίδου Το πρόγραμμα «Διάλογος» Μαρία Μπιρμπίλη Διαδικασίες σχεδιασμού ενός προγράμματος γραμματισμού: Η διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας σε ενήλικες Τσιγγάνους Τριανταφυλλιά Κωστούλη, Αθανάσιος Αϊδίνης Το πρόγραμμα "Diversonopoly": Επιτραπέζιο παιχνίδι για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση Άννα Κοκκινίδου, Γεωργία Ματζουλά, Βικτωρία Παναγιωτίδου, Κατερίνα Πρανέντση, Κυριακή Σπανού & Κατερίνα Χατζησάββα 14:30-17:00: Διάλειμμα για γεύμα 17:00-17:30: Σχεδιασμός και υλοποίηση Πρότζεκτ για την Ελληνο-Αραβική Επαφή Από τα μάτια των παιδιών: Ελληνο-Αραβικές εικόνες και στερεότυπα Αλεξάνδρα Μένου, Βάσω Μπελέτη Σχεδιασμός ελληνοαραβικού θεματικού λεξικού στο διαδίκτυο Μαρία Βισκαδουράκη Παράλληλη έκθεση έργων και κειμένων των παιδιών για τον Αραβικό Κόσμο Συμμετοχή του εργαστηρίου ζωγραφικής της Ελένης Μήλιου 17:30-18:00: Συζήτηση 18:00-18:30: Διάλειμμα για καφέ 18:30-19:30: Παράλληλα Εργαστήρια Εργαστήρι αραβοφωνίας (Πάνος Κουργιώτης) Εργαστήρι «Ζώντας την πολιτισμική επαφή σε μικτές οικογένειες» Προβολή της ταινίας “Over the Fence”, του Whittlesea City Council της Αυστραλίας 19:30-21:00: Προβολή ταινίας Λουκίας Ρικάκη «Όνειρα σε άλλη γλώσσα»
|