Αθήνα 3.4.2008, 14:54 Διεθνές συμπόσιο με θέμα: Διαχείριση Κρίσεων: Πρόληψη και Παρέμβαση στην Κοινότητα", διοργανώνουν αύριο 4 Απριλίου 2008 και ώρες 18:00-22:00, στην Αίθουσα Μητρόπουλου του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και ο Κλάδος Σχολικής Ψυχολογίας της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας.
Τα τελευταία χρόνια προβάλλεται διεθνώς όλο και πιο επιτακτικό το αίτημα για ευαισθητοποίηση και προετοιμασία ατόμων και φορέων για την αντιμετώπιση κρίσεων, ιδιαίτερα στην περίπτωση που αυτές επηρεάζουν μια ολόκληρη κοινότητα (π.χ. φυσικές καταστροφές, ατυχήματα, απώλειες, τρομοκρατικές ενέργειες κ.ά.). Κύριο χαρακτηριστικό μιας κρίσης είναι ότι προκαλεί έντονο άγχος, αποδιοργάνωση, αίσθηση αδυναμίας αντίδρασης και απώλειας ελέγχου του γεγονότος. Παρόλη την αρνητική διάσταση των κρίσεων, η επιτυχημένη επίλυσή τους μπορεί να οδηγήσει σε ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της ανθεκτικότητας του ατόμου, τόσο ενόψει μελλοντικών στρεσογόνων καταστάσεων, όσο και στη ζωή γενικότερα.
Η ανάκαμψη μετά από μια κρίση είναι μια διαδικασία με συγκεκριμένα στάδια, χαρακτηριστικά, αντιδράσεις και ψυχολογικές διεργασίες. Η γνώση αυτών των στοιχείων είναι καθοριστικής σημασίας για την κατάλληλη παρέμβαση και στήριξη σε πρακτικό και ψυχολογικό επίπεδο στα άτομα (ενήλικες και παιδιά) που βιώνουν την κρίση. Συνεπώς, θεωρείται πλέον αδήριτη η ανάγκη για ευαισθητοποίηση / κατάρτιση όλων όσοι με οποιονδήποτε τρόπο εμπλέκονται στη διαδικασία αντιμετώπισης της κρίσης.
Το συναίσθημα της αποδιοργάνωσης και της αδυναμίας είναι πολύ πιο έντονο στα παιδιά, τα οποία, όταν βιώνουν μία κρίση, έχουν την αίσθηση ότι χάνουν τη δυνατότητα να ελέγξουν τον κόσμο γύρω τους. Στην περίπτωση αυτή χρειάζονται την καθοδήγηση και τη στήριξη των σημαντικών ενηλίκων προκειμένου να καταφέρουν να ξεπεράσουν αυτή την κατάσταση και να αρχίσουν να λειτουργούν ξανά αποτελεσματικά. Συνήθως, οι ενήλικες (γονείς και εκπαιδευτικοί) είναι απροετοίμαστοι και ανέτοιμοι για να αναλάβουν αυτόν το ρόλο, γεγονός που εντείνει το βάρος και την ανασφάλειά τους και οδηγεί στο συχνά αγωνιώδες αίτημα για βοήθεια προκειμένου να στηρίξουν κατάλληλα τα παιδιά μετά από ένα καταστροφικό γεγονός.
Σε μια προσπάθεια να ανταποκριθούν στα αιτήματα αυτά, το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και ο Κλάδος Σχολικής Ψυχολογίας της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας διοργανώνουν α) Διεθνές Συμπόσιο και β) Σεμινάριο Εξειδικευμένης Κατάρτισης σε θέματα διαχείρισης κρίσεων στη σχολική και στην ευρύτερη κοινότητα με την ευγενική χορηγία του Megaron plus. Η προσπάθεια αυτή αποσκοπεί (α) να ανταποκριθεί στην πρόκληση για έγκαιρη ευαισθητοποίηση της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας σε θέματα ετοιμότητας απέναντι στην κρίση και τη διαχείρισή της, (β) να αναδείξει την αναγκαιότητα για συστηματική και εξειδικευμένη κατάρτιση τόσο των εκπαιδευτικών, όσο και των ειδικών ψυχικής υγείας στην αντιμετώπιση κρίσεων και (γ) να δώσει την ευκαιρία για συνεργασία σε διεθνές και τοπικό επίπεδο όσον αφορά θεωρητικά μοντέλα και εφαρμοσμένα προγράμματα πρωτογενούς και δευτερογενούς πρόληψης και παρέμβασης που αφορούν στη διαχείριση κρίσεων.
Αν το θέμα σας ενδιαφέρει κι επιθυμείτε να γνωρίσετε από κοντά τους ξένους ψυχολόγους-ομιλητές, επικοινωνήστε με την κ. Σίσσυ Χατζηχρήστου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, e-mail: hatzichr@psych.uoa.gr, τηλ.: 6944582078.
Το πρόγραμμα Το πρόγραμμα του συνεδρίου είναι το εξής: 18:00 – 18:30 Χαιρετισμοί - Χαιρετισμός του Γεν. Γραμματέα του ΥΠ.Ε.Π.Θ. κ. Δ. Πλατή (αναμένεται επιβεβαίωση) - Προσφώνηση του Προέδρου του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών καθ. Θ. Πελεγρίνη (αναμένεται επιβεβαίωση) - Έναρξη
Welcome addresses - Gen. Secretary of National Ministry of Education Mr D. Platis - Chair of the Faculty of Philosophy, Pedagogy and Psychology of the University of Athens Prof. T. Pelegrinis - Opening of the Symposium
18:30 – 20:00 Ενότητα I Session I - Σύνδεση θεωρίας, έρευνας και παρέμβασης στην κοινότητα: To Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Καθ. Ηλίας Μπεζεβέγκης, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Linking theory, research and community interventions: The Graduate Program of School Psychology, University of Athens Prof. Elias Besevegis, University of Athens, Greece
- Προβληματισμοί και προτάσεις για την ανάπτυξη ενός μοντέλου διαχείρισης κρίσεων στη σχολική κοινότητα: Από τη διεθνή εμπειρία στην ελληνική πραγματικότητα Καθ. Σίσσυ Χατζηχρήστου, Πανεπιστήμιο Αθηνών Challenges for the development of a crisis intervention model in the Greek school community Prof. Sissy Hatzichristou, University of Athens, Greece
- Responding to school and community crises: Defining crisis events and understanding the psychological needs Assoc. Prof. Stephen Brock, California State University, USA
Αντιμετώπιση κρίσεων στο σχολείο και την κοινότητα: Εννοιολογικοί προσδιορισμοί και κατανόηση των ψυχολογικών αναγκών
- The National Association of School Psychologists’ (USA) Model of School Crisis Prevention, Preparedness, Response and Recovery Prof. Shane Jimerson, University of California, Santa Barbara, USA
Το Μοντέλο Διαχείρισης Κρίσεων του Εθνικού Συλλόγου Σχολικών Ψυχολόγων (ΗΠΑ) στο σχολείο: Πρόληψη, Ετοιμότητα, Παρέμβαση
20:00-20:30 Διάλειμμα Break
20:30-22:00 Ενότητα II Session II - Twenty eight years of community resiliency and working with schools - what have we learnt? Prof. Mooli Lahad, President, The Community Stress Prevention Center, Israel Εικοσιοκτώ χρόνια εμπειρίας από προγράμματα ανθεκτικότητας στην κοινότητα και παρεμβάσεις στα σχολεία - τι έχουμε μάθει;
- Healing the mental wounds of community disasters: Lessons learned Dr. Nevin Dolek, Bosphorus University and Bakis Counseling and Training Center, Turkey
Αντιμετώπιση των τραυματικών εμπειριών από καταστροφές στην κοινότητα: Τι έχουμε μάθει
- Filling the gap: The role of ISPA in developing network support in the European Community Niels Seaton, Educational & Child Psychology Service, Wales, UK
Καλύπτοντας τις ανάγκες: Ο ρόλος του Διεθνούς Συλλόγου Σχολικής Ψυχολογίας στην ανάπτυξη δικτύου υποστήριξης στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα
Βιογραφικά Παρατίθενται σύντομα βιογραφικά σημειώματα εισηγητών (κατά αλφαβητική σειρά)
Stephen E. Brock, PhD. O Dr. Brock είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο California State University, Sacramento και κάτοχος της εθνικής άδειας άσκησης επαγγέλματος του σχολικού ψυχολόγου. Είναι μέλος της Ομάδας Βοήθειας σε Καταστάσεις Έκτακτης Ανάγκης σε Εθνικό Επίπεδο (National Emergency Assistance Team), και συμπροεδρεύει στην Ομάδα Εργασίας για την Ανάπτυξη Προγράμματος Κατάρτισης σε θέματα Πρόληψης και Παρέμβασης για τη Διαχείριση Κρίσεων (PREPARE Crisis Prevention and Intervention Training Curriculum Workgroup). Υπήρξε συντονιστής της Ομάδας Εργασίας για τη Διαχείριση Κρίσεων (Crisis Management Interest Group). Έχει περισσότερες από 170 δημοσιεύσεις και υπήρξε προσκεκλημένος ομιλητής σε περισσότερα από 75 εθνικά και διεθνή συνέδρια. Είναι συν-επιμελητής των εκδόσεων Best Practices in School Crisis Prevention and Intervention (2002, National Association of School Psychologists). Είναι συγγραφέας μαζί με τους Sandoval και Lewis του βιβλίου που έχει μεταφραστεί πρόσφατα και στην ελληνική γλώσσα με τίτλο Διαχείριση Κρίσεων στο Σχολείο: Εγχειρίδιο για τη Δημιουργία Ομάδων Διαχείρισης Κρίσεων στο Σχολείο (2005, Τυπωθήτω). Είναι κύριος συγγραφέας μιας σειράς βιβλίων, που περιλαμβάνει τα βιβλία Preparing for Crises in the Schools και Identifying, Assessing, and Treating Autism at School. Μαζί με τον Dr Shane R. Jimerson συμμετέχει στη συγγραφή και επιμέλεια μιας σειράς βιβλίων Identifying, Assessing, and Treating Posttraumatic Stress Disorder at School, Identifying, Assessing, and Treating Self-Injury at School, Identifying, Assessing, and Treating Dyslexia at School, Identifying, Assessing, and Treating Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder at School, Identifying, Assessing and Treating Bipolar Disorder at School. O Dr. Brock έλαβε πολλές τιμητικές διακρίσεις όπως: NASP's Presidential Αward (2004, 2006) the Crisis Management Interest Group's Award of Excellence (2006, 2007), Outstanding School Psychologist Award (2007).
Nevin Dolek, D. Ed. H Dr. Dolek είναι Λέκτορας στο Τμήμα Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στο Bosporus (Bogazici) University και σύμβουλος στο Συμβουλευτικό Κέντρο Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας στο Bahcesehir University. Έχει, επίσης, εργασθεί ως σχολικός ψυχολόγος για 12 χρόνια. Είναι συνιδρύτρια του Kέντρου Ψυχολογικής και Εκπαιδευτικής Συμβουλευτικής BAKIS. Έχει συντονίσει διάφορα προγράμματα παρέμβασης σε θέματα διαχείρισης κρίσεων σε σχολεία της Κωνσταντινούπολης που υλοποιούνται από το Υπουργείο Παιδείας και το ίδρυμα YORET. Διετέλεσε συν-συντονίστρια και είναι εκπρόσωπος της χώρας της στο Διεθνές Δίκτυο για την Αντιμετώπιση Κρίσεων του Διεθνούς Συλλόγου Σχολικής Ψυχολογίας (ISPA).
Shane R. Jimerson, PhD. Ο Dr. Jimerson είναι Καθηγητής στο Τμήμα Συμβουλευτικής, Κλινικής και Σχολικής Ψυχολογίας στο University of California, Santa Barbara και κάτοχος της εθνικής άδειας άσκησης επαγγέλματος του σχολικού ψυχολόγου. Έχει την υψηλοτέρου επιπέδου κατάρτιση και έχει αναγνωρισθεί ως εμπειρογνώμων (Board Certified Expert and Diplomat) από σημαντικούς φορείς σε θέματα διαχείρισης κρίσεων όπως η Aμερικανική Aκαδημία Eμπειρογνωμόνων για το Τραυματικό Στρες (American Academy of Experts in Traumatic Stress), καθώς και από τo Διεθνές Μητρώο Εμπειρογνωμόνων για το Μετατραυματικό Στρες (International Registry of Experts in Traumatic Stress), με εξειδίκευση σε παιδιά, οικογένειες και σχολεία. Συνετέλεσε στη δημιουργία της Ομάδας Εργασίας για την Επιμόρφωση σε θέματα Πρόληψης και Παρέμβασης για τη Διαχείριση Κρίσεων (PREPARE Crisis Prevention and Intervention Training Curriculum Workgroup). Οι πολυάριθμες επιστημονικές του δημοσιεύσεις και εισηγήσεις έχουν συνεισφέρει ουσιαστικά στο χώρο της σχολικής ψυχολογίας, και διεθνώς σε θέματα πρόληψης και διαχείρισης κρίσεων στα σχολεία. Μεταξύ των πολυάριθμων δημοσιεύσεων του συγκαταλέγονται και οι ακόλουθες: Είναι ο κύριος επιμελητής των εκδόσεων The Handbook of International School Psychology (2007, SAGE Publishing), The Handbook of Response to Intervention: The Science and Practice of Assessment and Intervention (2007, Springer Science), The Handbook of School Violence and School Safety: From Research to Practice (2006, Lawrence Earlbaum, Inc). Είναι συν-επιμελητής των εκδόσεων Best Practices in School Crisis Prevention and Intervention (2002, National Association of School Psychologists). Είναι συν-συγγραφέας μιας σειράς βιβλίων The Mourning Child Grief Support Group Curriculum (2001, Taylor and Francis), Identifying, Assessing, and Treating Autism at School (2006, Springer Science), και Identifying, Assessing, and Treating Conduct Disorder at School (2008, Springer Science). Ο Dr. Jimerson είναι συντονιστής της επιτροπής Έρευνας του Διεθνούς Συλλόγου Σχολικής Ψυχολογίας (ISPA) και έχει εργαστεί σε διάφορες χώρες ως εξωτερικός συνεργάτης επιτροπών αξιολόγησης και πιστοποίησης προγραμμάτων σπουδών σε Πανεπιστήμια. Ο Dr. Jimerson έλαβε πολλές τιμητικές διακρίσεις όπως: Τhe Best Research Article of the Year Award from the Society for the Study of School Psychology (1998, 2000), Outstanding Article of the Year Award from the National Association of School Psychologists’, School Psychology Review, Membership in the Society for the Study of School Psychology (2001), Early Career Award in Human Development (2002) (American Educational Research Association), Outstanding Research Award (2003) from the California Association of School Psychologists, Lightner Witmer Early Career Contributions Award from Division 16 (School Psychology) of the American Psychological Association.
Mooli Lahad, PhD. Ο Dr. Lahad είναι κάτοχος ενός διδακτορικού διπλώματος στην Ψυχολογία και ενός διαθεματικού διδακτορικού στη σύνδεση Ιατρικής - Τέχνης και Ψυχολογίας (Integration between Medicine-Art & Psychology). Είναι Καθηγητής Ψυχολογίας και Δραματοθεραπείας στο Tel Hai College, Israel και στο Roehampton University, England. Είναι πρόεδρος του Κοινοτικoού Κέντρου Πρόληψης για το Άγχος (Community Stress Prevention Center-CSPC), το οποίο ίδρυσε πριν από 27 χρόνια. Το κέντρο απασχολεί πάνω από 100 επαγγελματίες και πρoσέφερε πάνω από 120.000 ώρες κατάρτισης και από 14.000 ώρες θεραπευτικών παρεμβάσεων. Είναι ένας από τους σημαντικότερους εμπειρογνώμονες, σε διεθνές επίπεδο, σε θέματα αντιμετώπισης καταστροφών στην κοινότητα. Διετέλεσε σύμβουλος σε θέματα προετοιμασίας, διαχείρισης και αντιμετώπισης κρίσεων στα Υπουργεία, Υγείας, Παιδείας και Κοινωνικής Πρόνοιας, καθώς και στην UNICEF σε διάφορες περιοχές, και στην Τουρκία μετά τον καταστροφικό σεισμό. Έχει γράψει 25 βιβλία και πολλά άρθρα για τη διαχείριση κρίσεων στην κοινότητα.
Ηλίας Μπεζεβέγκης, PhD. Ο Δρ Ηλ. Μπεζεβέγκης είναι Καθηγητής Εξελικτικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.) και στο Πρόγραμμα Ψυχολογίας. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και στο Πανεπιστήμιο Rutgers των Η.Π.Α., όπου του απονεμήθηκαν οι τίτλοι M.Sc. και Ph.D. στην Ψυχολογία. Έχει διατελέσει επί σειράν ετών Διευθυντής του Τομέα Ψυχολογίας του Τμήματος Φ.Π.Ψ. Είναι Διευθυντής του Κέντρου για τη Μελέτη της Οικογένειας και του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Σχολική Ψυχολογία. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα κινούνται στο χώρο της ανάπτυξης παιδιού και εφήβου σε συνάρτηση με την οικογένεια και το σχολείο. Στα θέματα αυτά έχει δημοσιεύσει δεκάδες άρθρα, σε ελληνικά και ξενόγλωσσα περιοδικά. Είναι συγγραφέας του τόμου «Εξελικτική Ψυχοπαθολογία» (υπό νέα έκδοση) και συν-συγγραφέας και επιμελητής έκδοσης πολλών τόμων σε θέματα Εξελικτικής Ψυχολογίας. Έχει κατασκευάσει τα ερωτηματολόγια «Στρατηγικές Αντιμετώπισης Καταστάσεων Άγχους» (Σ.Α.Κ.Α.) και «Διαστάσεις Προσωπικότητας Παιδιών και Εφήβων» (Ε-ΔΙ.ΠΡΟ.Π.Ε.) και είναι συν-συγγραφέας του «Ελληνικού WISC-III» καθώς και τεσσάρων (4) ψυχομετρικών εργαλείων για την ανίχνευση και διερεύνηση μαθησιακών δυσκολιών σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.
Niels Seaton. Ο κ. Seaton εργάζεται ως εκπαιδευτικός ψυχολόγος στην Ουαλία, όπου συντονίζει μια ομάδα 30 ψυχολόγων στην τοπική κοινότητα. Συμμετέχει σε επιμορφωτικές καταρτίσεις και ομάδες διαχείρισης κρίσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο και ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη τόσο περιφερειακών όσο και Ευρωπαϊκών δικτύων για την στήριξη σχολείων και κοινοτήτων σε θέματα πρόληψης και διαχείρισης κρίσεων. Είναι ένας από τους Βρετανούς εκπροσώπους του Διεθνούς Δικτύου για την Αντιμετώπιση Κρίσεων (International Crisis Response Network) στο πλαίσιο της Διεθνούς Συλλόγου Σχολικής Ψυχολογίας (ISPA).
Χρυσή Γ. Χατζηχρήστου, PhD. H Δρ Χρυσή (Σίσσυ) Χατζηχρήστου είναι Καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.) και στο Πρόγραμμα Ψυχολογίας και Διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας. Έκανε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στις Η.Π.Α, στο Πανεπιστήμιο Harvard, όπου πήρε το Master και το Δίπλωμα Ανωτάτων Σπουδών στην Εξελικτική Ψυχολογία και στη συνέχεια στο Πανεπιστήμιο Berkeley της Καλιφόρνια, από το οποίο πήρε το Διδακτορικό Δίπλωμα στη Σχολική και Συμβουλευτική Ψυχολογία και εργάστηκε ως επιστημονική συνεργάτης. Έχει διατελέσει Post-doctoral Research Fellow και επιστημονική συνεργάτης στο Max-Planck Institute for Human Development and Education του Βερολίνου. Έχει εργαστεί σε κέντρα ψυχικής υγείας και σχολεία στις Η.Π.Α. και στην Ελλάδα. Διετέλεσε Γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου του Διεθνούς Συλλόγου Σχολικής Ψυχολογίας (International School Psychology Association) και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας. Είναι συν-Συντονίστρια του Κλάδου Σχολικής Ψυχολογίας της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας. Ήταν συν-πρόεδρος του 28ου Διεθνούς Συνεδρίου Σχολικής Ψυχολογίας (2005, Αθήνα) που συνδιοργανώθηκε από τον Τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με τον Διεθνή Σύλλογο Σχολικής Ψυχολογίας. Το ερευνητικό και συγγραφικό της έργο αναφέρεται σε θέματα σχολικής ψυχολογίας, προσαρμογής και στήριξης των παιδιών στην οικογένεια και στο σχολείο, καθώς και σε θέματα συμβουλευτικής εκπαιδευτικών και γονέων. Έχει επίσης ασχοληθεί με την ανάπτυξη εναλλακτικών μοντέλων παροχής σχολικών ψυχολογικών υπηρεσιών και με το σχεδιασμό και την εφαρμογή προγραμμάτων πρωτογενούς και δευτερογενούς πρόληψης σε σχολεία και Ιδρύματα στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Πολλές μελέτες της έχουν δημοσιευτεί σε έγκυρα ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά και βιβλία. Στα έργα της περιλαμβάνονται: Εισαγωγή στη Σχολική Ψυχολογία (2004, «Ελληνικά Γράμματα»), Ο χωρισμός των γονέων, το διαζύγιο και τα παιδιά. Η προσαρμογή των παιδιών στη διπυρηνική οικογένεια και στο σχολείο (1999, «Ελληνικά Γράμματα»), Πρόγραμμα Προαγωγής της Ψυχικής Υγείας και της Μάθησης: Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο. Εκπαιδευτικό υλικό για εκπαιδευτικούς και μαθητές πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (Επιμ.) 2004α,β, 2008. Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών: «Τυπωθήτω») και Στήριξη των παιδιών σε καταστάσεις κρίσεων (Επιμ.) 2008, «Τυπωθήτω»).
|