Στην οργάνωση και λειτουργία του θεσμού του «Συμβούλου Καθηγητή» στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ - Υποστήριξη Σχολικών Μονάδων ΕΠΑΛ για το σχολικό έτος 2019-2020, αναφέρεται απόφαση του υπουργείου παιδείας.
* Ακολουθεί η απόφαση.
ΑΠΟΦΑΣΗ
Αριθμ. Φ25α/163580/Δ4 (1)
Οργάνωση και λειτουργία του θεσμού του «Συμβούλου Καθηγητή» στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. - Υποστήριξη Σχολικών Μονάδων ΕΠΑ.Λ. για το σχολικό έτος 2019-2020.
H ΥΠΟΥΡΓΟΣ KAI Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Το άρθρο 7 του ν. 4186/2013 (A΄ 193) «Αναδιάρ-
θρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές
διατάξεις», όπως αυτό αντικαταστάθηκε με την παρ. 3
του άρθρου 66 του ν. 4386/2016 (Α΄ 83), τροποποιήθηκε
με τις παρ. 1α) και 1β) του άρθρου 4 του ν. 4473/2017 (Α΄
78) και συμπληρώθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 25 του
ν. 4459/2018 (Α΄ 142) «Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο
Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις».
2. Τις διατάξεις του ν. 4485/2017 «Οργάνωση και λει-
τουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την
έρευνα και άλλες διατάξεις» (Α΄ 114) και ιδίως το άρ-
θρο 70 (παρ. 6 και 7) περί άσκησης καθηκόντων των
αναπληρωτών κλάδου ΠΕ23 και ΠΕ30 σε μονάδες επαγ-
γελματικής εκπαίδευσης και το άρθρο 89 και ιδίως την
παρ. 5 (περ. β), περί ορισμού εναλλακτικής ενισχυτικής
διδασκαλίας και τις παρ.6 και 7, με τις οποίες συμπληρώ-
θηκαν οι διατάξεις του άρθρου 26 του ν. 4368/2016 (Α΄
21) «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου
και άλλες διατάξεις».
3. Τις διατάξεις του ν. 4622/2019 (Α΄133) «Επιτελικό
Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυ-
βέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρι-
κής δημόσιας διοίκησης» και ειδικότερα το κεφάλαιο Δ΄
«Γενικοί και Ειδικοί Γραμματείς».
4. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 (Α΄ 112) «Ενίσχυση
της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και
πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοι-
κητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια»
και άλλες διατάξεις”, όπως ισχύουν.
5. Την 142628/ΓΔ4/30-08-2017 (Β΄ 3032) απόφαση
του Υπουργού Παιδείας, ΄Έρευνας και Θρησκευμάτων
«Καθήκοντα και αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ23 Ψυ-
χολόγων και ΠΕ30 Κοινωνικών Λειτουργών στα σχολεία
Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγ-
γελματικής Εκπαίδευσης».
6. Την Φ25α/174411/Δ4/17-10-2018 (ΥΟΔΔ 612) κοινή
απόφαση του Υπουργού και της Υφυπουργού Παιδείας,
Έρευνας και Θρησκευμάτων «Σύσταση και συγκρότηση
Συντονιστικής Επιτροπής Έργου στο πλαίσιο της επέκτα-
σης της πράξης «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ - Υποστήριξη
Σχολικών Μονάδων ΕΠΑΛ», με κωδ. ΟΠΣ 5010706, του
Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και
Διά Βίου Μάθηση»», ΕΣΠΑ 2014-2020, όπως ισχύει.
7. Την Φ25α/202088/Δ4/22-11-2018 (Β΄ 5343) κοινή
απόφαση του Υπουργού και της Υφυπουργού Παιδείας,
Έρευνας και Θρησκευμάτων με θέμα «Οργάνωση και
Λειτουργία του θεσμού του «Συμβούλου Καθηγητή» στο
πλαίσιο του Προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. -
Υποστήριξη Σχολικών Μονάδων ΕΠΑ.Λ. για το σχολικό
Έτος 2018-2019».
8. Το π.δ. 18/2018 (Α΄ 31) «Οργανισμός Υπουργείου
Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων», όπως ισχύει.
9. Το π.δ. 81/2019 (Α΄ 119) «Σύσταση, συγχώνευση,
μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορι-
σμός των αρμοδιοτήτων τους-Μεταφορά υπηρεσιών
και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων».
10. Το π.δ. 83/2019 (Α΄ 121) «Διορισμός Αντιπροέδρου
της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών
και Υφυπουργών».
11. Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών
Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικη-
τικών Τομέων Υπουργείων».
12. Την 6631/Υ1/20-07-2019 (Β΄ 3009) απόφαση του
Πρωθυπουργού και της Υπουργού Παιδείας και Θρη-
σκευμάτων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό
Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφία Ζαχαράκη».
13. Το ν. 4314/2014 «Α) «Για τη διαχείριση, τον έλεγχο
και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την
προγραμματική περίοδο 2014-2020, Β) Ενσωμάτωση της
Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του
Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012)
στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005
(Α΄ 297) και άλλες διατάξεις» (Α΄ 265), όπως τροποποι-
ήθηκε και ισχύει.
14. Την 137675/EΥΘΥ1016/19-12-2018 (Β΄5968) από-
φαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης με θέμα «Αντικα-
τάσταση της 110427/EΥΘΥ/1020/20.10.2016 (ΦΕΚ Β΄
3521) υπουργικής απόφασης με τίτλο «Τροποποίηση
και αντικατάσταση της 81986/ΕΥΘΥ712/31.7.2015 (ΦΕΚ
Β΄ 1822) υπουργικής απόφασης “Εθνικοί κανόνες επι-
λεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ
2014-2020-Έλεγχοι νομιμότητας δημοσίων συμβάσεων
συγχρηματοδοτούμενων πράξεων ΕΣΠΑ 2014-2020 από
Αρχές Διαχείρισης και Ενδιάμεσους Φορείς-Διαδικασία
ενστάσεων επί των αποτελεσμάτων αξιολόγησης πρά-
ξεων”».
15. Τους Κανονισμούς 1303/2013 (ΕΕ L 347/20.12.2013)
και 1304/2013 (ΕΕ L 347/20.12.2013) του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όπως ισχύουν.
16. Την παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 4354/2015
(Α΄ 176) σχετικά με τη μετονομασία της Ειδικής Υπηρε-
σίας Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων σε Επιτελική
Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευ-
μάτων, Τομέα Παιδείας.
17. Την 47903/ΕΥΘΥ/495/09-05-2016 (Β΄ 1406) κοινή
υπουργική απόφαση περί Αναδιάρθρωσης της Ειδικής
Υπηρεσίας “Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Παιδείας,
Έρευνας και Θρησκευμάτων, Τομέα Παιδείας” […]».
18. Τη με αριθμ. 14423/27-09-2017 (ΑΔΑ: ΩΒ1Υ465ΧΙ8-
Ψ31) Πρόσκληση (Κωδ. ΕΔΒΜ57) της Ειδικής Γραμματεί-
ας Διαχείρισης Τομεακών ΕΠ του ΕΚΤ του Υπουργείου
Οικονομίας και Ανάπτυξης, για την υποβολή προτάσεων
στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου
Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση».
19. Την 15907/17-11-2017 (ΑΔΑ: ΩΡ0Ι465ΧΙ8-ΘΧ3)
απόφαση Ένταξης της πράξης με τίτλο «Μια Νέα Αρχή
στα ΕΠΑΛ-Υποστήριξη σχολικών μονάδων ΕΠΑΛ» στο
Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και
Δια Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ 2014-2020 με MIS 5010706,
όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
20. Την ανάγκη οργάνωσης και λειτουργίας του θεσμού
του «Συμβούλου Καθηγητή» στο πλαίσιο του Προγράμ-
ματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. - Υποστήριξη Σχολικών
Μονάδων ΕΠΑ.Λ. για το Σχολικό Έτος 2019-2020».
21. Τη με αριθμ. Φ.1/Γ/444/141316/Β1/12-09-2019 ει-
σήγηση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικο-
νομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας
και Θρησκευμάτων.
22. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν
προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπο-
λογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Ο θεσμός του «Συμβούλου Καθηγητή» στα
ΕΠΑ.Λ. Αρμοδιότητες και καθήκοντα
1. Στο πλαίσιο υλοποίησης της πράξης «Μια Νέα Αρχή
στα ΕΠΑ.Λ.-Υποστήριξη σχολικών μονάδων ΕΠΑΛ» του
Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση
και Δια Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ 2014-2020 με κωδικό ΟΠΣ
5010706, συνιστάται ο θεσμός του «Συμβούλου Καθη-
γητή».
Ο θεσμός του «Συμβούλου Καθηγητή» είναι μία καινο-
τόμος δράση που απευθύνεται σε όλους τους μαθητές/-
τριες της Α΄ τάξης Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), με
στόχο τη συστηματική υποστήριξη των μαθητών/-τριών
στη σχολική ζωή και τη δημιουργία θετικού κλίματος στη
σχολική κοινότητα.
2. Κύριες αρμοδιότητες και καθήκοντα του «Συμβού-
λου Καθηγητή» είναι:
- Η αποδοχή και υποστήριξη των νεοεισερχόμενων
μαθητών/-τριών και η εξοικείωσή τους με το σχολικό
περιβάλλον, με στόχο την ομαλή προσαρμογή τους.
- Η οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ εκπαι-
δευτικών και μαθητών/-τριών, ώστε να αποφευχθούν οι
συγκρούσεις και να βελτιωθεί το σχολικό κλίμα.
- Η ανάπτυξη δράσεων ώστε να είναι ευχερής και
απρόσκοπτη η επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των
εκπαιδευτικών και των μαθητών.
- Ο εντοπισμός πιθανών αιτιών που αναστέλλουν τη
γνωστική πρόοδο των μαθητών/-τριών.
- Η ανάπτυξη δράσεων για τη δικτύωση της οικεί-
ας σχολικής μονάδας, με άλλες σχολικές μονάδες που
υλοποιούν τη δράση και η προώθηση της μεταξύ τους
επικοινωνίας και ανταλλαγής εμπειριών.
- Η συνεργασία με τον Ψυχολόγο που απασχολείται
στην οικεία σχολική μονάδα.
Άρθρο 2
Εφαρμογή
1. Κατά την έναρξη του σχολικού έτους, με ευθύνη του/
της Διευθυντή/-τριας της σχολικής μονάδας, συγκροτεί-
ται ομάδα εκπαιδευτικών, από τους υπηρετούντες στη
σχολική μονάδα, που επιθυμούν να υλοποιήσουν τον
θεσμό και ορίζεται ένας εξ αυτών ως Συντονιστής.
2. Η ομάδα, με τη συμμετοχή του Ψυχολόγου που απα-
σχολείται στην οικεία σχολική μονάδα, εκπαιδεύεται στο
πλαίσιο των αντίστοιχων δράσεων του Προγράμματος
"Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.", ώστε να δύναται να αντα-
ποκριθεί στα ανατιθέμενα καθήκοντα και ειδικότερα σε
τεχνικές συνέντευξης, ενεργητική ακρόαση και βασικές
αρχές επικοινωνίας και ομαδικής συνεργασίας. Στο πλαί-
σιο της εκπαίδευσής της, η ομάδα μπορεί να συνεργάζε-
ται με σχολικές μονάδες που υλοποιούν ήδη τη δράση
καθώς και να ανατρέχει στη σχετική βιβλιογραφία για
ενημέρωση.
3. Μετά την κατά τα ανωτέρω συγκρότηση και εκπαί-
δευσή της, η ομάδα των εκπαιδευτικών, οργανώνει, δια
του Συντονιστή της, ενημέρωση του Συλλόγου Γονέων,
καθώς και των τμημάτων Α΄ τάξης της οικείας σχολικής
μονάδας, για την ύπαρξη και τον σκοπό της δράσης. Επί-
σης, σχετικές ανακοινώσεις αναρτώνται σε κάθε τμήμα,
στον γενικό πίνακα ανακοινώσεων και στην ιστοσελίδα
του σχολείου.
4. Κάθε μαθητής/-τρια της Α΄ τάξης ανατίθεται από τον
συντονιστή της ομάδας στον «Σύμβουλο-Καθηγητή»,
ο/η οποίος/-α είναι εκπαιδευτικός-μέλος της ομάδας της
παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου. Κάθε «Σύμβου-
λος-Καθηγητής» αναλαμβάνει κατ’ ανώτατο όριο πέντε
(5) μαθητές, εφόσον αυτό είναι δυνατό. Κατά την κατα-
νομή των μαθητών/-τριών σε «Συμβούλους-Καθηγητές»,
ο συντονιστής μεριμνά ώστε ο «Σύμβουλος-Καθηγητής»:
(α) να μη διδάσκει στο τμήμα του/της μαθητή/-τριας,
εφόσον αυτό είναι δυνατό και (β) να μην κατέχει θέση
Διευθυντή/-τριας ή Υποδιευθυντή/-τριας στη σχολική
μονάδα.
Ο «Σύμβουλος-Καθηγητής» πραγματοποιεί 1-2 φορές
τον μήνα, συναντήσεις με τον/τη μαθητή/-τρια, διάρκει-
ας τουλάχιστον δεκαπέντε (15) λεπτών η κάθε μία. Οι
συναντήσεις ορίζονται εντός σχολικού ωραρίου και σε
χρόνο κατά τον οποίον ο «Σύμβουλος-Καθηγητής» δεν
ασκεί το διδακτικό του έργο εντός της σχολικής τάξης. Ο
«Σύμβουλος-Καθηγητής» παραλαμβάνει το/τη μαθητή/-
τρια από την τάξη του και τον επιστρέφει σε αυτή μετά το
τέλος της συνάντησης, φροντίζοντας να μη διαταράσσε-
ται η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Οι συναντήσεις
πραγματοποιούνται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο που
διασφαλίζει την ιδιωτικότητα.
Ο «Σύμβουλος-Καθηγητής», κατά την πρώτη συνάντη-
ση, ενημερώνει το/τη μαθητή/-τρια για τη δράση και
ορίζουν από κοινού τα όρια της συζήτησης, καθώς και
το πρόγραμμα των υπόλοιπων συναντήσεων.
Ο «Σύμβουλος-Καθηγητής» τηρεί όλες τις αρχές της
ενεργητικής ακρόασης, ενημερώνεται για τα ενδιαφέρο-
ντα και τις κλίσεις του/της μαθητή/-τριας και διαμεσολα-
βεί, είτε μόνος του είτε σε συνεργασία με τον Ψυχολόγο
της σχολικής μονάδας, για την επίλυση προβλημάτων
του/της μαθητή/-τριας. Ο «Σύμβουλος-Καθηγητής», σε
καμία περίπτωση, δεν αναλαμβάνει το ρόλο του ψυχο-
λόγου ή του ψυχοθεραπευτή, αλλά λειτουργεί εντός των
ορίων του παιδαγωγικού του ρόλου. Σε περιπτώσεις κατά
τις οποίες ο «Σύμβουλος-Καθηγητής» ή η ομάδα των
«Συμβούλων-Καθηγητών» αδυνατούν να παρέμβουν ή
το θέμα είναι εκτός των αρμοδιοτήτων τους, ενημερώ-
νουν τον/τη Διευθυντή/-τρια του σχολείου, και ζητούν
τη συνδρομή αρμόδιου φορέα.
Άρθρο 3
1. Η ομάδα των «Συμβούλων-Καθηγητών» ορίζει τα-
κτικές και έκτακτες συναντήσεις, κατά τη διάρκεια των
οποίων συζητούνται ανώνυμα όλα τα ζητήματα που
έχουν αναδυθεί από τις επιμέρους συναντήσεις με τους/
τις μαθητές/-τριες και χρήζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης.
Οι συναντήσεις αυτές έχουν ως στόχο την αποτίμηση της
δράσης και την ανατροφοδότησή της. Στις τακτικές και
έκτακτες συναντήσεις της ομάδας «Συμβούλων-Καθη-
γητών» συμμετέχει και ο Ψυχολόγος της σχολικής μο-
νάδας, με στόχο την παροχή εξειδικευμένων οδηγιών
και κατευθύνσεων προς τους/τις συμμετέχοντες/-ουσες
εκπαιδευτικούς.
2. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς η ομάδα συνεδριάζει
για την αποτίμηση της δράσης. Κατά τη διάρκεια της
συνεδρίασης αυτής τηρούνται πρακτικά. Κάθε «Σύμ-
βουλος-Καθηγητής» εκθέτει τα θετικά σημεία και τις
αδυναμίες της δράσης και προτείνει τρόπους επίλυσης
προβλημάτων και βελτίωσής της. Κάθε «Σύμβουλος-Κα-
θηγητής» συντάσσει, προαιρετικά, έκθεση και την κατα-
θέτει στο αρχείο της δράσης που τηρείται στη σχολική
μονάδα, για μελλοντική αξιοποίηση της εμπειρίας. Καθ΄
όλη τη διάρκεια της δράσης λαμβάνεται μέριμνα για την
προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών/-
τριών, τηρείται το απόρρητο των διαδικασιών και όλες οι
καταγραφές, εκθέσεις, πρακτικά κ.λπ. περιέχουν ανωνυ-
μοποιημένα στοιχεία των μαθητών/-τριών, ώστε να μην
είναι δυνατή η ταυτοποίησή τους.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως.
Μαρούσι, 18 Οκτωβρίου 2019
Η Υπουργός
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ
Η Υφυπουργός
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Δημοσίευση
Η απόφαση δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τεύχος Β', αρ. φύλλου 3941|2019.