Αθήνα 17.1.2013, 8:19
Σεμινάριο με θέμα: "Νεανική επιθετικότητα - παραβατικότητα: Πρόληψη και αντιμετώπιση στο σχολείο και την οικογένεια" θα πραγματοποιήσει στις 9 Φεβρουαρίου 2013 στη Θεσσαλονίκη η εταιρεία συμβούλων εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας "Employ".
Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, παιδαγωγούς, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, σε φοιτητές αντίστοιχων ειδικοτήτων και σε γονείς.
Εισαγωγή Όπως αναφέρουν οι διοργανωτές, πολύς λόγος γίνεται το τελευταίο διάστημα για την έξαρση της επιθετικότητας σε παιδιά και εφήβους. Επίσης παρατηρείται ολοένα και μεγαλύτερη έξαρση κρουσμάτων παραβατικής συμπεριφοράς, η οποία συχνά έχει ολέθριες συνέπειες και κόστος ακόμα και σε ανθρώπινες ζωές. Η επιθετικότητα εκδηλώνεται σε διάφορες εκφάνσεις της ζωής και φυσικά η σχολική πραγματικότητα δεν μπορεί να αποτελέσει εξαίρεση. Ενώ μάλιστα η βίαιη συμπεριφορά δε λαμβάνει ιδιαίτερες διαστάσεις στην παιδική ηλικία, όσο μεγαλώνει ηλικιακά το άτομο οι βίαιες τάσεις μπορεί να λάβουν επικίνδυνες διαστάσεις κατά την εφηβική και νεανική ηλικία.
Στο χώρο του σχολείου οι επιθετικές τάσεις εκδηλώνονται σε διάφορες μορφές. Είτε με σωματική βία, είτε με λεκτική βία, είτε με φαινόμενα του λεγόμενου εκφοβισμού, όπου η βία ασκείται με πιο ψυχολογικό τρόπο. Μπορεί όμως να εμφανιστούν και σοβαρότερα περιστατικά παραβατικής συμπεριφοράς, από την κλοπή μέχρι την πρόκληση βλάβης σε κτίρια, αντικείμενα αλλά και σε ανθρώπους
Οι εκδηλώσεις της συμπεριφοράς δεν είναι όμως πάντα εμφανείς. Πολλές φορές αρκεί να γίνει κάτι πολύ σοβαρό, για να καταλάβουν γονείς και εκπαιδευτικοί ότι εκδηλώθηκε κάτι τέτοιο στο χώρο του σχολείου. Για αυτόν τον λόγο είναι επιτακτική η ανάγκη ενδελεχούς ενημέρωσης σχετικά με τη νεανική επιθετικότητα και παραβατικότητα, ώστε οι παρεμβάσεις να βασίζονται σε συγκεκριμένα δεδομένα και να στοχεύουν στην αιτία των προβλημάτων αυτών, παρά στην επιφανειακή συμμόρφωση και σωφρονισμό.
Η παρούσα επιμόρφωση στοχεύει να καλύψει εκτενώς το θέμα αυτό παρουσιάζοντας σύγχρονα και πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με την κατάσταση στην Ελλάδα. Εκτός από την περιγραφή των διαφόρων φαινομένων βίας και επιθετικότητας, θα συζητηθούν ειδικές περιπτώσεις πραγματικών περιστατικών. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εξερεύνηση των αιτίων της εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς, καθώς η επίγνωση των αιτίων είναι σημαντικός παράγοντας και για την πρόληψη και για την ευρύτερη κατανόηση του φαινομένου. Θα παρουσιαστούν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορούν γονείς και εκπαιδευτικοί να αντιληφθούν αν στον σχολικό χώρο έχει κάνει την εμφάνισή του ένα τέτοιο φαινόμενο.
Τέλος, θα συζητηθεί εκτενώς ο τρόπος με τον οποίο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να στοχεύσουν α) στην πρόληψη εκδηλώσεων βίας και επιθετικότητας και β) στην πρόληψη αυτών.
Η ομιλήτρια Προσκεκλημένη ομιλήτρια στο σεμινάριο είναι η Δρ Καλλιόπη Εμμανουηλίδου.
Η κ. Εμμανουηλίδου είναι πτυχιούχος Ψυχολογίας από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Συνέχισε τις σπουδές της στη Μεγάλη Βρετανία και απέκτησε μεταπτυχιακά επιπέδου master στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία (MEd Psychology of Education), στη Συμβουλευτική στην Εκπαίδευση (MEd Counselling in Education) από το πανεπιστήμιο του Bristol και στην Εκπαιδευτική Έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Exeter (MSc in Educational Research). Στο Πανεπιστήμιο του Exeter ακολούθησε διδακτορικές σπουδές που οδήγησαν στην απόκτηση διδακτορικού στην Εκπαίδευση (PhD in Education), με θέμα τη χαρισματικότητα και τη συναισθηματική νοημοσύνη. Παράλληλα εργαζόταν ως ερευνήτρια σε διάφορα προγράμματα του Πανεπιστημίου και ως διδάσκουσα σε μαθήματα ερευνητικής μεθοδολογίας και εκπαίδευσης των χαρισματικών παιδιών.
Στη Μ. Βρετανία παρακολούθησε πολλά σεμινάρια συμβουλευτικής και ψυχολογίας (συμβουλευτική παιδιών, εξαρτήσεις, θεραπεία μέσω τέχνης, διαχείριση άγχους, ομαδική θεραπεία κτλ.) και απέκτησε δύο Certificates: Συμβουλευτικής και Συμβουλευτικής για διαταραχές πρόσληψης τροφής από το Iron Mill Institute.
Στην Ελλάδα έχει εργαστεί ως επιμορφώτρια εκπαιδευτικών στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (πρόγραμμα Διαχείρισης Σχολικής Τάξης), ως καθηγήτρια κοινωνικής εκπαίδευσης σε Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, ως διδάσκουσα στην ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης (προγράμματα ΕΠΠΑΙΚ και ΠΕΣΥΠ), ως ειδική επιστήμων - διδάσκουσα (Π.Δ.407/80) στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ως καθηγήτρια ψυχολογίας στα ΚΕΜΕ New York College, American Metropolitan College και City College.
Παράλληλα δραστηριοποιείται συνεδριακά, με μεγάλο εύρος εισηγήσεων σε πανελλήνια, βρετανικά, ευρωπαϊκά και διεθνή συνέδρια. Ασχολείται ιδιωτικά ως εκπαιδευτική-συμβουλευτική ψυχολόγος και ως συντονίστρια σε βιωματικά σεμινάρια σε συνεργασία με την εταιρεία EMPLOY. Εκτός από δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά του χώρου, έχει γράψει τα βιβλία «Ψυχολογία της Διατροφής: πώς οι διατροφικές συνήθειες αντανακλούν το συναισθηματικό μας κόσμο» (εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, 2011), «Γυρίζω σελίδα στο άγχος», «Γυρίζω σελίδα στη διατροφή μου», το παιδικό βιβλίο «Το ξωτικό που ήθελε να ψηλώσει» (υπό εκτύπωση) ενώ έχει ολοκληρώσει τη σύνταξη του πρώτου οδηγού ολιστικής αξιολόγησης χαρισματικότητας καθώς και προγράμματος συναισθηματικής αγωγής για γονείς και εκπαιδευτικούς.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στα ακόλουθα: σχέση νοημοσύνης και συναισθήματος, συναισθηματικές ανάγκες των χαρισματικών και ταλαντούχων ατόμων, αξιολόγηση νοημοσύνης και δημιουργικότητας, αίτια-διαχείριση άγχους, διαταραχές πρόσληψης τροφής (συναισθηματική υπερφαγία), συναισθηματική αγωγή, διαχείριση προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολικό χώρο, ψυχολογικές προσεγγίσεις του ασθενή, βιωματικές μέθοδοι διδασκαλίας, ψυχοπαιδαγωγική πρόληψη και παρέμβαση στην παιδική παχυσαρκία και θεραπευτική χρήση των τεχνών.
Για δηλώσεις συμμετοχής, αναλυτικές πληροφορίες και οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση, επικοινωνήστε με τη γραμματεία του σεμιναρίου, τηλ.: 2310-230545, φαξ: 2310-230415, Mailto: info@e-employ.gr (ώρες επικοινωνίας: 10:00 έως 19:00 καθημερινά από Δευτέρα - Παρασκευή), ή επισκεφθείτε το δικτυακό τόπο www.e-employ.gr για το αναλυτικό πρόγραμμα.
* Ακολουθεί το πρόγραμμα του σεμιναρίου.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
09.30 - 10.30: Προσέλευση 10.30 - 12.30: Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ: - Η φύση του ανθρώπου: είναι ο άνθρωπος από τη φύση του βίαιος; - Η ελληνική πραγματικότητα: στατιστικά και επιδημιολογικά στοιχεία για την επιθετικότητα και την παραβατική συμπεριφορά στα ελληνικά σχολεία. Σύγκριση με δεδομένα από άλλες χώρες - Αίτια εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς: ενδοπροσωπικά, οικογενειακά, κοινωνικοοικονομικά, σχολικά - Άλλα αίτια της επιθετικής συμπεριφοράς: * βιντεοπαιχνίδια * μουσική * κινηματογράφος-τηλεόραση - Είδη παραβατικής συμπεριφοράς και υπότυποι επιθετικότητας - Ψυχικές διαταραχές, μαθησιακές δυσκολίες και επιθετικότητα - Οι ψυχικές ανάγκες του επιθετικού ατόμου - Το θύμα της βίας - Τρόποι εκδήλωσης της επιθετικής συμπεριφοράς: - Το φαινόμενο του εκφοβισμού - Η σωματική, λεκτική και ψυχολογική - Ο βανδαλισμός - Η κλοπή - Ο ρόλος της χρήσης ουσιών 12.30 – 13.00: διάλλειμα 13.50 – 15.00: Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ: - Οι επιπτώσεις της επιθετικότητας στη ζωή των μαθητών και στην κοινωνία - Το σχολείο ως χώρος εκδήλωσης επιθετικής συμπεριφοράς - Ο ρόλος της ποινής στη διαχείριση επιθετικών συμπεριφορών - Πρόληψη επιθετικότητας: πολιτική του σχολείου - Πρόληψη επιθετικότητας: ο ρόλος της οικογένειας - Ομάδες κινδύνου - Το συναίσθημα του θυμού και οι συγκρούσεις: παραδείγματα από δραστηριότητες για όλες τις βαθμίδες. - Κοινωνικές δεξιότητες και συναισθηματική αγωγή για την αντιμετώπιση της επιθετικότητας και της βίας. - Ενίσχυση αυτοεκτίμησης και η σχέση της με την αντιμετώπιση επιθετικών συμπεριφορών. - Πλάνα δράσης και νομικές πληροφορίες 15.00 -15.30: Ερωτήσεις – Απαντήσεις – Συζήτηση. 15.30 Λήξη σεμιναρίου - Παραλαβή βεβαιώσεων
|