Αθήνα 26.9.2012, 14:22
Διαγωνισμό για τη χορήγηση σε αποφοίτους του Πανεπιστημίου Αθηνών 39 υποτροφιών για ευρύτερες σπουδές στο εξωτερικό, προκηρύσσει η Διαχειριστική Επιτροπή του Σαριπολείου Κληροδοτήματος του Πανεπιστημίου.
Οι σπουδές αφορούν τα ακόλουθα γνωστικά αντικείμενα: 1. Συγκριτική Φιλολογία, 1 θέση 2. Ιστορία της Τέχνης, 2 θέσεις 3. Αρχαία Ιστορία, 1 θέση 4. Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία, 2 θέσεις 5. Βυζαντινή Ιστορία, 2 θέσεις 6. Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία, 2 θέσεις 7. Μεσαιωνική Ιστορία της Δύσης, 2 θέσεις 8. Προϊστορική Αρχαιολογία, 2 θέσεις 9. Κλασική Αρχαιολογία, 2 θέσεις 10. Βυζαντινή Αρχαιολογία, 1 θέση 11. Αρχαία Ελληνική Φιλολογία, 2 θέσεις 12. Λατινική Φιλολογία, 2 θέσεις 13. Βυζαντινή Φιλολογία, 1 θέση 14. Νεοελληνική Φιλολογία, 1 θέση 15. Παπυρολογία, 1 θέση 16. Θεωρητική Γλωσσολογία, 1 θέση 17. Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία:Πιστοποίηση Γλωσσομάθειας, 1 θέση 18. Ιστορική - Συγκριτική - Γλωσσολογία, 1 θέση 19. Λαογραφία, 1 θέση 20. Παιδαγωγική, 2 θέσεις 21. Φιλοσοφία, 2 θέσεις 22. Ψυχολογία, 2 θέσεις 23. Μουσικές Σπουδές, 1 θέση 24. Τουρκικές Σπουδές, 1 θέση 25. Θεατρικές Σπουδές, 1 θέση 26. Σλαβικές Σπουδές, 2 θέσεις
Ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί στο κτήριο της Φιλοσοφικής Σχολής (Πανεπιστημιόπολη - Ζωγράφου), από Επιτροπή η οποία θα καταρτισθεί σύμφωνα με το άρθρο 8 του από 18/ 3-8-41 ΚΔ. Η ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού θα ανακοινωθεί το προσεχές χρονικό διάστημα. Οι υποψήφιοι θα υποβληθούν σε γραπτή και προφορική εξέταση.
Γίνονται δεκτοί ως υποψήφιοι κάτοχοι πτυχίου ή Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (ΜΔΕ) της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό «Άριστα». Eπίσης, κάτοχοι πτυχίου της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό πτυχίου «Λίαν Καλώς» με την προϋπόθεση να συγκεντρώνουν βαθμολογία «Άριστα» στο μάθημα ή στα μαθήματα του γνωστικού αντικειμένου στο οποίο επιθυμούν να μετεκπαιδευτούν.
Η επιτυχία στις γραπτές και προφορικές εξετάσεις σε μία από τις παραπάνω γλώσσες αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή των υποψηφίων στις εξετάσεις των υπολοίπων μαθημάτων, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Κληροδοτήματος. Η βαθμολογία θα γίνει με την κλίμακα 0 - 20, οι δε διαγωνιζόμενοι πρέπει να συγκεντρώσουν μέσο όρο επιτυχίας τουλάχιστον 14.
Η διάρκεια της υποτροφίας ορίζεται για δύο χρόνια με δυνατότητα να παραταθεί για δύο ακόμη χρόνια. Το μηνιαίο ποσό που χορηγείται ανέρχεται σε 734,00 ευρώ. Στους υποτρόφους θα καταβληθούν και τα έξοδα μεταβάσεως στη χώρα των σπουδών τους και επιστροφής (εφόσον προσκομίσουν το απόκομμα εισιτηρίου μετάβασης - επιστροφής και απόδειξη παροχής υπηρεσιών).
Αιτήσεις Οι υποψήφιοι υποβάλλουν τα εξής δικαιολογητικά: 1. Αντίγραφο πτυχίου της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό, τουλάχιστον, "Λίαν καλώς" και αναλυτική βαθμολογία με "Άριστα'' στο μάθημα ή στα μαθήματα του κλάδου στον οποίο επιθυμούν να μετεκπαιδευτούν. 2. Πιστοποιητικό επαρκούς γνώσης ξένης γλώσσας. 3. Εκκαθαριστικό Σημείωμα Εφορίας (των ιδίων ή, αν δεν υπάρχει, των γονέων τους). 4. Πιστοποιητικό Ελληνικής Ιθαγένειας ή Ελληνικής Καταγωγής, από το οποίο θα προκύπτει ηλικία όχι μεγαλύτερη των τριανταπέντε (35) ετών, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Κληροδοτήματος 5. Απόσπασμα Ποινικού Μητρώου (προσφάτου εκδόσεως) 6. Έκθεση της Επαγγελματικής τους απασχόλησης μετά τη λήψη του πτυχίου 7. Πέντε (5) αντίγραφα από τυχόν δημοσιευθείσες επιστημονικές μελέτες τους 8. Υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/86 ότι δεν έλαβαν ή δεν λαμβάνουν άλλη υποτροφία για τις αυτές σπουδές.
Οι αιτήσεις με τα ανωτέρω δικαιολογητικά θα κατατίθενται από 19 Σεπτεμβρίου 2012 έως 18 Οκτωβρίου 2012 στη Γραμματεία της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής (3ος όροφος, γραφ. 301).
Μαθήματα Τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι: 1. Συγκριτική Φιλολογία Ζαχαρίας Σιαφλέκης - Άννα Τζούμα (τακτικοί) Ερασμία - Λουίζα Σταυροπούλου (αναπληρωματική) Η Συγκριτική Φιλολογία ως αυτόνομος κλάδος της επιστήμης της λογοτεχνίας. Πεδία και μέθοδοι έρευνας. Επιστημολογικές και μεθοδολογικές προϋποθέσεις. Το δίπολο ταυτότητα-ετερότητα. Το φάσμα των δυνατών συγκρίσεων. Η Συγκριτική Φιλολογία ως ταμιευτήρας για την ανάπτυξη νέων κλάδων των επιστημών του ανθρώπου. Θεωρίες λογοτεχνίας του 20ου αι. από την οπτική του λογοτεχνικού συγκριτισμού. 2. Ιστορία της Τέχνης Δ. Παυλόπουλος - Ε. Μαυρομιχάλη(τακτικοί) Α. Σχινά (αναπληρωματική) Α. Το Μπαρόκ στην Ιταλία. Ζωγραφική - Γλυπτική. Β. Η Ευρωπαϊκή Τέχνη (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική), 1785 - 1900. Γ. Η λεγόμενη «Σχολή του Μονάχου» και η αντίστοιχη ομάδα ζωγράφων στην Ελλάδα του 19ου αιώνα. Δ. Τα νεωτερικά ρεύματα στην ελληνική ζωγραφική και γλυπτική. Πρόσληψη - αφομοίωση. Ε. Τέχνη και τεχνολογία. Από τη χειρονομία στην ψηφιοποίηση. Ο καλλιτέχνης ως τεχνολόγος. 3. Αρχαία Ιστορία Π. Αθανασιάδου - Σ. Ανεζίρη (τακτικοί) Ν. Μπιργάλιας (αναπληρωματικός) Αρχαία Ελληνική και Ρωμαϊκή Ιστορία (από των Μυκηναϊκών Χρόνων έως και την Ύστερη Αρχαιότητα). 4. Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία (15ος-20ος αιώνας) Κ. Γαγανάκης –- Χ. Φλάισερ (τακτικοί) Κ. Ράπτης (αναπληρωματικός) * Πρώιμη Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία (1500-1700) * Νεότερη και Σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία (1789-2000) * Ευρωπαϊκή Ιστοριογραφία στον 20ο αιώνα 5. Βυζαντινή Ιστορία Βαρβάρα Κουταβά-Δεληβορία – Κωνσταντίνα Μέντζου-Μεϊμάρη (τακτικοί) Ειρήνη Χρήστου – Αικατερίνη Μεϊμάρη (αναπληρωματικοί) Η ιστορία της Βυζαντινής αυτοκρατορίας από το 324 έως το1453. Η κρατική οργάνωση (διοίκηση, στρατός, οικονομία), η πολιτική ιδεολογία και οι πολιτειακοί παράγοντες, οι διεθνείς σχέσεις και η διπλωματία, η νομοθεσία και η δικαιοσύνη, η κοινωνία και ο οικονομικός βίος των Βυζαντινών. 6. Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία Αντώνιος Λιάκος - Αναστ.Παπαδία - Λάλα (τακτικοί) Ευάνθης Χατζηβασιλείου - Σπυρίδων Πλουμίδης (αναπληρωματικοί) Α΄ Ενότητα: Ιστορία του Νέου Ελληνισμού από τον 13ο αιώνα ως την Ελληνική Επανάσταση. 1. Όψεις της πολιτικής, κοινωνικής δράσης των Ελλήνων στο πλαίσιο της οθωμανικής διοίκησης (Εκκλησίες, Κοινότητες, Συντεχνίες) 2. Οικονομικές δραστηριότητες των Ελλήνων (εμπόριο, ναυτηλία) κατά τα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η ελληνική κοινωνία στις παραμονές της Ελληνικής Επανάστασης, ελληνική διασπορά 18ου - αρχές 19ου αιώνα. 3. Η εσωτερική συγκρότηση των βενετικών κτήσεων: διοικητική οργάνωση εκκλησιαστική πολιτική, κοινωνικές πραγματικότητες- γαιοκτητικό σύστημα, οικονομικές δραστηριότητες, εκπαίδευση. Όψεις της πολιτισμικής ζωής στις βενετοκρατούμενες ελληνικές περιοχές: λογοτεχνία-τέχνη-μουσική Β΄ Ενότητα: Ιστορία του Νεότερου Ελληνισμού 1. Οι διεθνείς σχέσεις της Ελλάδας τον 19ο και 20ο αιώνα, από την ανεξαρτησία έως την ΟΝΕ. 2. Η ελληνική κοινωνία τον 19ο και 20ο αιώνα (κοινωνικές και οικονομικές παράμετροι) 7. Μεσαιωνική Ιστορία της Δύσης Μ. Ντούρου - Ν.Γιαντσή (τακτικοί) Κ.Γαγανάκης (αναπληρωματικός) - Ιστορία και Πολιτισμός της Μεσαιωνικής Δύσης (5ος - 15ος αιώνας) 8. Προϊστορική Αρχαιολογία Π. Πολυχρονάκου-Σγουρίτσα - Ι. Καραλή (τακτικοί) Ε. Ματζουράνη - Γ. Κουρτέση - Φιλιππάκη (αναπληρωματικοί Α. Εποχή του λίθου στον Ελληνικό χώρο. Β. Ελλαδικός Πολιτισμός κατά την εποχή του Χαλκού (οικιστική και ταφική αρχιτεκτονική, ζωγραφική, κεραμεική, μικροτεχνία, στοιχεία γραμμικής γραφής) Γ. Αρχαία Ελληνικά Ομήρου Ιλιάς, βιβλίο Σ, Παυσανίου Ελλάδος Περιήγησις, Αττικά. Δ. Κρητικός Πολιτισμός κατά την 3η και τη 2η π.Χ. χιλιετία (οικιστική και ταφική αρχιτεκτονική, ζωγραφική, κεραμεική, μικροτεχνία). 9. Κλασική Αρχαιολογία Λ. Παλαιοκρασσά – Π. Βαλαβάνης (τακτικοί) Π. Κούρου – Α. Λαιμού (αναπληρωματικοί) Α. Αρχαιολογία των Γεωμετρικών Χρόνων (αρχιτεκτονική, πλαστική, κεραμεική). Τέχνη των Αρχαϊκών Χρόνων (αρχιτεκτονική, πλαστική, κεραμεική). Β. Τέχνη των Κλασσικών Χρόνων (αρχιτεκτονική, πλαστική, κεραμεική). Γ. Τέχνη των Ελληνιστικών και Ρωμαϊκών Χρόνων (αρχιτεκτονική, πλαστική, ζωγραφική, ψηφιδωτό, κεραμική). 10. Βυζαντινή Αρχαιολογία Σ. Καλοπίση-Βέρτη (τακτική) Β. Κέπετζη – Χ. Κωνσταντινίδη (αναπληρωματικοί) Α. Παλαιοχριστιανική μνημειακή αρχιτεκτονική και ζωγραφική. Β. Πρωτοβυζαντινή και μεσοβυζαντινή μνημειακή αρχιτεκτονική και ζωγραφική Γ. Υστεροβυζαντινή μνημειακή αρχιτεκτονική και ζωγραφική. 11. Αρχαία Ελληνική Φιλολογία Ιωάννης Κωνσταντάκος – Βασίλειος Λεντάκης (τακτικοί) Ευανθία Δρακωνάκη – Παναγιώτα Αργυροπούλου (αναπληρωματικοί) Α. Ομήρου Ιλιάς Χ ραψωδία Β. Αισχύλου "Πέρσες", Σοφοκλή "Οιδίπους επί Κολωνώ", Ευριπίδη "Φοίνισσες". Ηροδότου Α’ Βιβλίο. 12. Λατινική Φιλολογία Μαρία Βουτσίνου-Κικίλια – Διονύσιος Μπενέτος (τακτικοί) Ανδρέας Μιχαλόπουλος – Σοφία Παπαϊωάννου (αναπληρωματικοί) Α. Βιργιλίου "Αινειάδα" (6ο Βιβλίο) Β. Το τελευταίο βιβλίο από το De republica του Κικέρωνα Γ. Ορατίου Ωδές 3ο βιβλίο. 13. Βυζαντινή Φιλολογία Φώτιος Δημητρακόπουλος – Θεοδώρα Αντωνοπούλου(τακτικοί) Κόλιας Ταξιάρχης – Αντώνιος Παναγιώτου (αναπληρωματικοί) Α. Γραμματολογία: Βυζαντινή Φιλολογία από 1204 - 1453 Β. Κείμενα: Ρωμανού του Μελωδού Ύμνοι, η χρονογραφία του Θεοφάνη Γ. Στοιχεία Ελληνικής Παλαιογραφίας. 14. Νεοελληνική Φιλολογία Δημήτριος Αγγελάτος– Χριστίνα Ντουνιά(τακτικοί) ΄Αννα Τζούμα – Μ.Ρώτα (αναπληρωματικοί) 1. Αθηναϊκός ρομαντισμός. Η πεζογραφία της περιόδου 1830-1880 Κείμενα: Α. Ρ. Ραγκαβής. Ο Αυθέντης του Μορέως. Εμμ. Ροΐδης. Η Πάπισσα Ιωάννα {Τοις εντευξομένοις και Επιστολαί ενός Αγρινιώτου} Ι. Πιτσιπίος. Ο Πίθηκος Ξουθ ή Τα ήθη του αιώνος 2. Ο Κ. Παλαμάς και η ποίηση μετά το 1880 (Ν. Καμπάς, Γ. Δροσίνης, Ιω.Πολέμης, Μ. Κρυστάλλης, Λ. Μαβίλης, Ιω. Γρυπάρης, Κ. Χατζόπουλος, Λ. Πορφύρας, Μ. Μαλακάσης). Κείμενα: Κ. Παλαμά, Η Ασάλευτη ζωή, Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου, Τα Σατιρικά Γυμνάσματα. 3. Θεωρία Λογοτεχνίας
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Holub Robert C., Θεωρία της Πρόσληψης. «Μια κριτική εισαγωγή». Μεταίχμιο, Αθήνα 2004. Jauss Ηans Robert, Η θεωρία της πρόσληψης. Τρία μελετήματα. Βιβλιοπωλείον της «Εστίας», Αθήνα 1995. Holub Robert, «Θεωρία της Πρόσληψης: η Σχολή της Κωνσταντίνας» στο Selden Roman (επιμ.), Ιστορία της Θεωρίας της Λογοτεχνίας/8 Από τον Φορμαλισμό στον Μεταδομισμό. Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 2004, σ.445-482. Compagnon Antoine, «Ο Αναγνώστης» στο Ο Δαίμων της Θεωρίας. Μεταίχμιο, Αθήνα 2003. σ. 213-256. 15. Παπυρολογία Αμφιλόχιος Παπαθωμάς –Γραμματική Κάρλα Βασίλειος Λεντάκης- Δημήτριος Καραδήμας (αναπληρωματικοί) Β.Γ.Μανδηλαράς, Πάπυροι και παπυρολογία, Αθήνα 1994 E.G.Turner (μετ. Γ.Μ. Παράσογλου), Ελληνικοί πάπυροι, Αθήνα 1989 (ΜΙΕΤ) P.Parsons, Οξύρυγχος: η πόλη που έφερε το όνομα ενός ψαριού: οι Έλληνες στην ρωμαϊκή Αίγυπτο (πρωτ.τίτλος City of the sharp-nosed fish), Αθήνα 2008. O. Montevecchi, La papirologia,Milano 1998. H.-A. Rupprecht, Kleine Einfü Hrung in die Paryruskunde,Darmstadt 1994 H εξέταση θα περιλαμβάνει και μεταγραφή παπύρου. 16. Θεωρητική Γλωσσολογία Χριστόφορος Χαραλαμπάκης- Ελένη Παναρέτου (τακτικοί) Δ. Γούτσος– Β.Σπυρόπουλος (αναπληρωματικοί) 1. Γενική Γλωσσολογία 2. Σημασιολογία – Πραγματολογία 3. Σύνταξη Γενική Γλωσσολογία ενδιάθετος και φωνούμενος λόγος (λόγος - ομιλία/langue-parole) διαχρονία-συγχρονία διπλή διάρθρωση σύστημα και δομή, παραδειγματικές και συνταγματικές σχέσεις επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης γλωσσικό σημείο παράγοντες επικοινωνίας Σημασιολογία - Πραγματολογία σημασία - αναφορά λεξική σημασία: - δομισμός (σημασιολογικά πεδία – σημασιολογικά χαρακτηριστικά) - θεωρία πρ(ωτ)οτύπων (γλωσσική) πρόταση – λογική πρόταση (proposition) λογικό περιεχόμενο – συνθήκες αληθείας πρόταση – εκφώνημα γλωσσικές/λεκτικές πράξεις συνομιλιακά υπονοήματα Σύνταξη γενικές αρχές (γραμματικές /αντιγραμματικές προτάσεις, γλωσσική ικανότητα – πλήρωση, καθολική γραμματική, γενετικός χαρακτήρας της γλώσσας, επίπεδα επάρκειας) συστατικότητα (θεωρία του Χ', λειτουργικές κατηγορίες) δομικές σχέσεις (κυριαρχία, δομική επιβολή, κυβέρνηση) λεξικό και θεματικοί ρόλοι παραγωγή πρότασης μετασχηματισμοί – γενικοί περιορισμοί στις μετακινήσεις θεωρία πτώσης αναφορική δέσμευση εφαρμογή της θεωρίας σε δεδομένα της Νέας Ελληνικής 17. Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία: Πιστοποίηση Γλωσσομάθειας Μαρία Ιακώβου – Σπυριδούλα Μπέλλα (τακτικοί) Σταματία Κουτσουλέλου- Μαρία Κακριδή (αναπληρωματικοί) 1. Γενική Γλωσσολογία 2. Κατάκτηση δεύτερης γλώσσας 3. Διδασκαλία δεύτερης γλώσσας Γενική Γλωσσολογία Ενδιάθετος και φωνούμενος λόγος (λόγος - ομιλία/langue-parole), διαχρονία-συγχρονία Διπλή διάρθρωση Σύστημα και δομή, παραδειγματικές και συνταγματικές σχέσεις Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Γλωσσικό σημείο Παράγοντες επικοινωνίας Κατάκτηση δεύτερης γλώσσας Θεωρίες κατάκτησης της δεύτερης γλώσσας Διδασκαλία δεύτερης γλώσσας Μέθοδοι διδασκαλίας Νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση Προγράμματα Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα 18. Ιστορική/Συγκριτική Γλωσσολογία Νικόλαος Παντελίδης – Αντώνιος Μποτίνης(τακτικοί) Διονύσιος Γούτσος -Αικατερίνη Μπακάκου-Ορφανού (αναπληρωματικοί) 1. Θεωρία γλωσσικής μεταβολής 2. Ιστορική γραμματική της Ελληνικής 3. Ιστορία της Ελληνικής Θεωρία γλωσσικής μεταβολής Ιστορικο-συγκριτική προσέγγιση (επανασύνθεση, νόμος, αναλογία) Δομιστική προσέγγιση (διαδοχή συγχρονιών, σχέση διαχρονίας – συγχρονίας) Γενετική προσέγγιση (απλούστευση κανόνων, αρχή διαφάνειας, παραμετρική μεταβολή) Γραμματικοποίηση Ιστορική γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορική φωνολογία Ιστορική μορφολογία Ιστορία της Ελληνικής Οι βασικές μεταβολές της Ελληνικής από την κλασική μέχρι τη σύγχρονη περίοδο. 19.Λαογραφία Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης - Μαριάνθη Καπλάνογλου (τακτικοί) Γεώργιος Ι. Θανόπουλος - Βασιλική Χρυσανθοπούλου (αναπληρωματικοίς) Μηνάς Αλ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ, Νεωτερική Ελληνική Λαογραφία. Β΄ έκδοση συμπληρωμένη, Ινστιτούτο του Βιβλίου- Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2008. Hermann BAUSINGER, Ο λαϊκός πολιτισμός στον κόσμο της τεχνολογίας. Μετάφραση Μαριάνθη Καπλάνογλου – Αρετή Κοντογιώργη, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2009. Άλκη ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ-ΝΕΣΤΟΡΟΣ, Η θεωρία της Ελληνικής Λαογραφίας, Κριτική Ανάλυση. Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα 1978. Μ. Γ. ΜΕΡΑΚΛΗΣ, Λαογραφικά Ζητήματα. Β΄ έκδοση, Εκδόσεις Καστανιώτη και Διάττων, Αθήνα 2004. Μ. Γ. ΜΕΡΑΚΛΗΣ, Η Συνηγορία της Λαογραφίας. Ίδρυμα Αγγελικής Χατζημιχάλη – Εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2004. Μ. Γ. ΜΕΡΑΚΛΗΣ, Λαϊκός Πολιτισμός και Νεοελληνικός Διαφωτισμός. Πρόλογος Βασίλης Φίλιας, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2007. Βασίλης ΝΙΤΣΙΑΚΟΣ, Χτίζοντας το Χώρο και το Χρόνο. Εκδόσεις Οδυσσέας, Αθήνα 2003. Βάλτερ ΠΟΥΧΝΕΡ, Θεωρητική Λαογραφία: Έννοιες-Μέθοδοι-Θεματικές. Εκδόσεις Αρμός, Αθήνα 2009, σσ. 8-179 20. Παιδαγωγική Γεώργιος Σπανός – Ευαγγελία Φρυδάκη (τακτικοί) Γεώργιος. Φλουρής – Μαρία-Ζωή Φουντοπούλου (αναπληρωματικοί) A. Οι επιστήμες της αγωγής - Το φαινόμενο της αγωγής. Το μορφώσιμο του ανθρώπου, αγωγή και μόρφωση, σκοπός της αγωγής, παιδαγωγικές αρετές, μέσα και παράγοντες αγωγής, παιδαγωγικές αντινομίες. Τα κυριότερα παιδαγωγικά ρεύματα. Β. Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Έρευνας. Εκπαιδευτική έρευνα. Επιλογή του ερευνητικού θέματος και αξιολόγηση του θέματος, υποθέσεις της έρευνας, διεξαγωγή της έρευνας: α) Δειγματοληψία γ) Είδη ερευνών β) Μέσα συλλογής δεδομένων Βιβλιογραφική τεκμηρίωση στοιχεία στατιστικής: Αντικείμενο, σκοπός και μέθοδοι στατιστικής. Γ. Θεματική της Διδακτικής Μεθοδολογίας και της Αξιολόγησης. * Γενικοί όροι για τη διασφάλιση θετικών παιδευτικών συνθηκών στη σχολική πράξη. * Διδακτικός σχεδιασμός: Γενική θεώρηση, θεωρία και αρχές διδασκαλίας. * Διδασκαλία: Οργάνωση, στόχοι, μορφές, μοντέλα, μέσα, αξιολόγηση. * Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου. * Μεθοδολογία αξιολόγησης των συντελεστών και παραγόντων της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού έργου (είδη, προσεγγίσεις, μέθοδοι, τεχνικές, μέσα και υλικά, διαδικασία, δεοντολογία). * Διδακτικοί στόχοι και αξιολόγηση του μαθητή 21. Ψυχολογία Η. Μπεζεβέγκης – Χ. Χατζηχρήστου (τακτικοί) Ν. Γιαννίτσας – Φ. Μόττη (αναπληρωματικοί) Α. Εξελικτική Ψυχολογία - Εξελικτική Ψυχοπαθολογία Έννοια και έργο της εξελικτικής Ψυχολογίας. Εξέλιξη, ανάπτυξη. Αρχές της ανάπτυξης. Θεωρητικές κατευθύνσεις στην εξελικτική ψυχολογία. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα και πορεία της βιοσωματικής - ψυχοκινητικής, νοητικής - γλωσσικής , συναισθηματικής - κοινωνικής ανάπτυξης. Αναλυτική περιγραφή της ανάπτυξης στις διάφορες φάσεις της ζωής του ατόμου: προγεννητική περίοδος, βρεφική ηλικία, νηπιακή ηλικία, σχολική ηλικία, εφηβική ηλικία. Βασικές έννοιες της εξελικτικής ψυχοπαθολογίας. Μεθοδολογικά προβλήματα στη μελέτη των αποκλίσεων. Αποκλίσεις στην ανθρώπινη συμπεριφορά από τη βρεφική , τη νηπιακή, τη σχολική και την εφηβική ηλικία που αναφέρονται στους τομείς των νοητικών ικανοτήτων, των διαπροσωπικών σχέσεων, της συναισθηματικής ανάπτυξης, των μαθησιακών δυσκολιών κ.τ.λ. Αναπτυξιακές διαταραχές κυρίως της παιδικής ηλικίας, οι οποίες είναι ηπιότερες και έχουν περισσότερο μεταβατικό - πρόσκαιρο χαρακτήρα. Β. Κοινωνική Ψυχολογία - Ψυχολογία της Προσωπικότητας Το έργο και οι μέθοδοι της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Η μέθοδος της διαπολιτιστικής ψυχολογίας. Η οικολογική - κοινωνική προσέγγιση στην κοινωνική ψυχολογία. Οι Στάσεις. Οι τρεις διαστάσεις των στάσεων. Στάσεις και συμπεριφορά . Θεωρίες των στάσεων . Οι αξίες. Διαπολιτιστικές και καθολικές αξίες. Οικογενειακές αξίες στην Ελλάδα. Η αλλαγή στάσεων. Ο ρόλος των μέσων επικοινωνίας στην αλλαγή των στάσεων. Η θεωρία των αντιλήψεων για τα πρόσωπα. Οι πρώτες εντυπώσεις . Στερεότυπες αντιλήψεις για ομάδες. Μετανάστες, μειονότητες, παλιννοστούντες και στερεότυπα. Η εθνική ταυτότητα. Θεωρία των παραγωγικών αιτίων της συμπεριφοράς. Η επίδραση του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος σε ψυχολογικά φαινόμενα. Ο προσωπικός χώρος και η κοινωνική ταυτότητα. Επικοινωνία και διαπροσωπικές σχέσεις: η ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων, δυαδική επικοινωνία, λεκτική επικοινωνία, λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, αλληλεπίδραση και επικοινωνία. Η ομάδα και η δυναμική της: ορισμοί της ομάδας , τα χαρακτηριστικά της ομάδας, φάσεις στην εξέλιξη της ομάδας, παράγοντες που επηρεάζουν τις φάσεις της ομάδας, θεωρίες της δυναμικής της ομάδας. Η ομοιομορφία στην ομάδα: η συμμόρφωση και η υπακοή. Μάθηση σε ομάδες: κοινωνική διευκόλυνση, ατομική και ομαδική μάθηση, το φαινόμενο της πόλωσης στην ομάδα, συνεργασία και ανταγωνισμός. Ο ηγετικός ρόλος: το ύφος του ηγέτη, η κοινωνική δύναμη, θεωρίες του ηγετικού ρόλου, ο ηγετικός ρόλος του διδάσκοντος. Η εθολογία: τα στοιχεία της εθολογίας, εθολογία και κοινωνική ψυχολογία. Η επιθετικότητα: οι ψυχοβιολογικές θεωρίες για την επιθετικότητα, οι ψυχολογικές θεωρίες για την επιθετικότητα. Αιτιολογικοί παράγοντες της προσωπικότητας, η φύση της θεωρίας της προσωπικότητας, μέθοδοι μελέτης της προσωπικότητας, η αλληλεπίδραση μεταξύ ατόμου και περιστάσεων. Θεωρίες της προσωπικότητας: Η ψυχαναλυτική θεωρία του Freud. Σύγχρονες ψυχοδυναμικές θεωρίες. Συμπεριφοριστικές θεωρίες της προσωπικότητας, η κοινωνικογνωστική θεωρία της προσωπικότητας (Bandura), η φαινομενολογική θεωρία του Carl Rogers, θεωρίες των γνωρισμάτων (Cattell, Allport, Eydenck, θεωρία των πέντε παραγόντων). Γ. Μεθοδολογία επιστημονικής έρευνας - Στατιστική Α΄ Έννοια, χαρακτηριστικά, είδη και στάδια της επιστημονικής έρευνας, επιλογή και διατύπωση του ερευνητικού προγράμματος, ερευνητικές στρατηγικές, διερευνητική - περιγραφική, συναφειακή, αιτιώδης, πειραματική, σχέδια πειραματικής έρευνας. Επιλογή του δείγματος, μέσα και διαδικασία συλλογής των δεδομένων, αυτοσχέδια ψυχοτεχνικά μέσα: ερωτηματολόγιο, συνέντευξη, παρατήρηση, συγγραφή ερευνητικής μελέτης. Βασικές έννοιες της στατιστικής, κατανομές μονομεταβλητών, δείκτες κεντρικής βάσης, δείκτες βάσης, δείκτες διασποράς, δείκτες συνάφειας, αξιολόγηση ατομικών περιπτώσεων, στάθμιση κλιμάκων, προβλήματα - θέματα για επεξεργασία. Γενικές αρχές και διαδικασίες στατιστικών επαγωγών, θεωρία πιθανοτήτων, στατιστική σημαντικότητα της διαφοράς μέσων όρων, ανάλυση διασποράς, πολλαπλή ανάλυση διασποράς, στατιστική ανάλυση χ2, στατιστική σημαντικότητα της διαφοράς ποσοστιαίων αναλογιών, στατιστική σημαντικότητα δεικτών συνάφειας. 22.Μουσικές Σπουδές Π. Κάβουρας – Χ. Σπυρίδης (τακτικοί) Μ. Τσέτσος – Ν. Μαλιάρας (αναπληρωματικοί) Α. Ιστορική και Συστηματική Μουσικολογία Ιστορία και συστηματική έρευνα της έντεχνης ευρωπαϊκής και ελληνικής μουσικής παραγωγής και των μουσικών οργάνων από την αρχαιότητα έως σήμερα. Αισθητικές, φιλοσοφικές, ιδεολογικές και κοινωνιολογικές διαστάσεις της μουσικής. Ζητήματα ιστοριογραφίας και θεωρίας της μουσικής. Μεθοδολογία της ερμηνείας των πηγών, της θεωρίας και της σημειογραφίας. Αναλυτικές και ερμηνευτικές μέθοδοι και συνθετικές διαδικασίες σε συγκεκριμένα μουσικά έργα. Β. Εθνομουσικολογία και Πολιτισμική Ανθρωπολογία Η σχέση μεταξύ μουσικής και πολιτισμού σε ιστορική και συγχρονική προοπτική, τόσο στον ελληνικό χώρο όσο και παγκοσμίως. Εθνομουσικολογία και κοινωνική/ πολιτισμική ανθρωπολογία: η σχέση μουσικής και πολιτισμού σε συνάρτηση με όλες τις τελεστικές τέχνες (αφήγηση/ ιστόρηση, τραγούδι, χορός, δρώμενο/ δράμα, κινηματογράφος), τις λοιπές μορφές τέχνης και των θεωρητικών προσεγγίσεών τους, στο ευρύτερο πλαίσιο του μουσικού πολιτισμού. Γ. Τεχνολογία Ήχου, Μουσικοπαιδαγωγική και Βυζαντινή Μουσικολογία Τεχνολογία Ήχου: Η σχέση της μουσικής με τη σύγχρονη τεχνολογία, την πληροφορική και τα μαθηματικά (μουσική ακουστική, μαθηματικά και μουσική) από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, μουσική τεχνολογία, ηλεκτροακουστική μουσική, μουσική πληροφορική και ηχοληψία. Μουσικοπαιδαγωγική: Η παιδαγωγική και η διδακτική διάσταση της μουσικής εκπαίδευσης στο ευρύτερο πλαίσιο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών. Βυζαντινή Μουσικολογία: Η βυζαντινή και μεταβυζαντινή μουσική (εκκλησιαστική, κοσμική, αστική, δημοτική), τόσο ως τέχνη όσο και ως επιστήμη, από άποψη θεωρίας και πράξης, ιστορίας και αισθητικής, στο πλαίσιο του ευρύτερου πολιτισμικού χώρου της χριστιανικής ορθοδοξίας. 23.Τουρκικές Σπουδές 1.Τουρκική γλώσσα. Απαιτείται επίπεδο γνώσης, τουλάχιστον το C1, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Portfolio Γλωσσών. Ε. Σελλά – Μ. Μαυροπούλου (τακτικοί) Αχλάδη (αναπληρωματική) 2. Η Τουρκία στον 20ο αιώνα Ι. Γρηγοριάδης – Α. Δεριζιώτης (τακτικοί) Ντόκος (αναπληρωματικός) Ύλη: α) Η γέννηση της σύγχρονης Τουρκίας, Mustafa Kemal, μονοκομματισμός και κεμαλικό κράτος. β) Πολιτική αστάθεια και ιδεολογικές ζυμώσεις κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. γ) Η εξωτερική πολιτική της Τουρκίας στη Μέση Ανατολή δ) Τουρκο-αμερικανικές σχέσεις. Ιστορική εξέλιξη, παράγοντες επιρροής και σύγχρονες προκλήσεις. 24.Θεατρικές Σπουδές Χ. Σταματοπούλου-Βασιλάκου – Ι. Βιβιλάκης (τακτικοί) Κ. Γεωργακάκη – Γ. Ιωαννίδης (αναπληρωματικοί) Α. Το Ελληνικό Θέατρο νεοτέρων χρόνων (Α, Β, Γ, Δ) Β. Ιστορία του ευρωπαϊκού θεάτρου (Α, Β, Γ, Δ) 25. Φιλοσοφία Θ. Πελεγρίνης – Π. Πανταζάκος (τακτικοί) Β. Νικολαΐδου – Γ. Στείρης (αναπληρωματικοί) Α. Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία Προσωκρατική φιλοσοφία, Η φιλοσοφία του Πλάτωνος και Αριστοτέλους, η φιλοσοφία των Στωικών, των Επικουρείων και των Σκεπτικών, Η φιλοσοφία του Πλωτίνου. Β. Ηθική και πολιτική φιλοσοφία Η ωφελιμοκρατική ηθική, Καντιανή ηθική, Σύγχρονη ηθική και πολιτική φιλοσοφία. (Rawls, Σχολή της Φραγκφούρτης). Γ. Γνωσιοθεωρία Η γνωσιοθεωρία των εμπειρικών φιλοσόφων και λογικών θετικιστών, Η γνωσιολογία του Καντίου, Σύγχρονες γνωσιολογικές αντιλήψεις (Bergson και Popper). 26. Σλαβικές Σπουδές Α. Ράλλη-Ιωαννίδου – Σπ. Πλουμίδης (τακτικοί) Ε. Στεργιοπούλου – Ολ. Αλεξανδροπούλου (αναπληρωματικοί) - Σλάβοι και Βυζάντιο - Ρωσική Λογοτεχνία (19ος – 20ος αιώνας) - Οι υποψήφιοι θα εξεταστούν, επί πλέον, πριν από τα κατά κλάδο μαθήματα και σε μια ξένη γλώσσα: Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική, Ιταλική. - Από τη διαδικασία των εξετάσεων εξαιρούνται οι κάτοχοι των εξής αναγνωρισμένων πτυχίων: - Για την Αγγλική: Proficiency (Cambridge/Michigan) - Για την Γαλλική: Sorbonne II - Για την Γερμανική: Mittelstufe (Goethe) - Για την Ιταλική: Superiore III.
|