Αθήνα 13.3.2013, 23:12
Η Διαχειριστική Επιτροπή του Σαριπολείου Κληροδοτήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών προκηρύσσει διαγωνισμό για τη χορήγηση 40 υποτροφιών για ευρύτερες σπουδές στο εξωτερικό σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα.
Γίνονται δεκτοί ως υποψήφιοι κάτοχοι πτυχίου ή Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε) της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό «Άριστα». Eπίσης κάτοχοι πτυχίου της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό πτυχίου «Λίαν Καλώς» με την προϋπόθεση να συγκεντρώνουν βαθμολογία «Άριστα» στο μάθημα ή στα μαθήματα του γνωστικού αντικειμένου στο οποίο επιθυμούν να μετεκπαιδευτούν.
Οι αιτήσεις με τα ανωτέρω δικαιολογητικά θα κατατίθενται από 5 Μαρτίου 2013 έως και 3 Απριλίου 2013 στη Γραμματεία της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής (3ος όροφος, γραφ. 301 ).
* Ακολουθεί η σχετική ανακοίνωση.
Π Ρ Ο Κ Η Ρ Υ Ξ Η ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΑΡΙΠΟΛΕΙΟΥ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2011-2012 Η Διαχειριστική Επιτροπή του Σαριπολείου Κληροδοτήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών προκηρύσσει διαγωνισμό για τη χορήγηση 40 υποτροφιών για ευρύτερες σπουδές στο εξωτερικό στα ακόλουθα γνωστικά αντικείμενα: 1. Συγκριτική Φιλολογία 1 θέση 2. Ιστορία της Τέχνης 2 θέσεις 3. Αρχαία Ιστορία 1 θέση 4. Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία 2 θέσεις 5. Βυζαντινή Ιστορία 2 θέσεις 6. Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία 2 θέσεις 7. Μεσαιωνική Ιστορία της Δύσης 2 θέσεις 8. Προϊστορική Αρχαιολογία 2 θέσεις 9. Κλασική Αρχαιολογία 2 θέσεις 10. Βυζαντινή Αρχαιολογία 1 θέση 11. Αρχαία Ελληνική Φιλολογία 2 θέσεις 12. Λατινική Φιλολογία 2 θέσεις 13. Βυζαντινή Φιλολογία 1 θέση 14. Νεοελληνική Φιλολογία 2 θέσεις 15. Παπυρολογία 1 θέση 16. Γλωσσολογία 3 θέσεις 17. Λαογραφία 1 θέση 18. Παιδαγωγική 2 θέσεις 19. Φιλοσοφία 2 θέσεις 20. Ψυχολογία 2 θέσεις 21. Μουσικές Σπουδές 1 θέση 22. Τουρκικές Σπουδές 1 θέση 23. Θεατρικές Σπουδές 1 θέση 24. Σλαβικές Σπουδές 2 θέσεις
Ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί στο κτήριο της Φιλοσοφικής Σχολής (Πανεπιστημιόπολη - Ζωγράφου), από Επιτροπή η οποία θα καταρτισθεί σύμφωνα με το άρθρο 8 του από 18/ 3-8-41 ΚΔ. Οι υποψήφιοι θα υποβληθούν, την ίδια ημέρα, σε γραπτή και προφορική εξέταση.
Γίνονται δεκτοί ως υποψήφιοι κάτοχοι πτυχίου ή Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (ΜΔΕ) της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό «Άριστα». Eπίσης κάτοχοι πτυχίου της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό πτυχίου «Λίαν Καλώς» με την προϋπόθεση να συγκεντρώνουν βαθμολογία «Άριστα» στο μάθημα ή στα μαθήματα του γνωστικού αντικειμένου στο οποίο επιθυμούν να μετεκπαιδευτούν.
Οι υποψήφιοι υποβάλλουν τα εξής δικαιολογητικά: 1. Αντίγραφο πτυχίου της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό, τουλάχιστον, "Λίαν Καλώς" και αναλυτική βαθμολογία με "Αριστα'' στο μάθημα ή στα μαθήματα του κλάδου στον οποίο επιθυμούν να μετεκπαιδευτούν 2. Πιστοποιητικό επαρκούς γνώσης ξένης γλώσσας 3. Εκκαθαριστικό Σημείωμα Εφορίας (των ιδίων ή, αν δεν υπάρχει, των γονέων τους). 4. Πιστοποιητικό Ελληνικής Ιθαγένειας ή Ελληνικής Καταγωγής, από το οποίο θα προκύπτει ηλικία όχι μεγαλύτερη των τριανταπέντε (35) ετών, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Κληροδοτήματος 5. Απόσπασμα Ποινικού Μητρώου (προσφάτου εκδόσεως) 6. Έκθεση της Επαγγελματικής τους απασχόλησης μετά τη λήψη του πτυχίου 7. Πέντε (5) αντίγραφα από τυχόν δημοσιευθείσες επιστημονικές μελέτες τους 8. Υπεύθυνη δήλωση του Ν.1599/86 ότι δεν έλαβαν ή δεν λαμβάνουν άλλη υποτροφία για τις αυτές σπουδές.
Οι αιτήσεις με τα ανωτέρω δικαιολογητικά θα κατατίθενται από 5 Μαρτίου 2013 έως και 3 Απριλίου 2013 στη Γραμματεία της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής (3ος όροφος, γραφ. 301 ).
Εξεταζόμενα μαθήματα: 1. Συγκριτική Φιλολογία Η Συγκριτική Φιλολογία ως αυτόνομος κλάδος της επιστήμης της λογοτεχνίας. Πεδία και μέθοδοι έρευνας. Επιστημολογικές και μεθοδολογικές προϋποθέσεις. Το δίπολο ταυτότητα-ετερότητα. Το φάσμα των δυνατών συγκρίσεων. Η Συγκριτική Φιλολογία ως ταμιευτήρας για την ανάπτυξη νέων κλάδων των επιστημών του ανθρώπου. Θεωρίες λογοτεχνίας του 20ου αι. από την οπτική του λογοτεχνικού συγκριτισμού. 2. Ιστορία της Τέχνης Α. Το Μπαρόκ στην Ιταλία. Ζωγραφική – Γλυπτική. Β. Η Ευρωπαϊκή Τέχνη (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική), 1785 – 1900. Γ. Η λεγόμενη «Σχολή του Μονάχου» και η αντίστοιχη ομάδα ζωγράφων στην Ελλάδα του 19ου αιώνα. Δ. Τα νεωτερικά ρεύματα στην ελληνική ζωγραφική και γλυπτική. Πρόσληψη – αφομοίωση. Ε. Τέχνη και τεχνολογία. Από τη χειρονομία στην ψηφιοποίηση. Ο καλλιτέχνης ως τεχνολόγος. 3. Αρχαία Ιστορία Αρχαία Ελληνική και Ρωμαϊκή Ιστορία (από των Μυκηναϊκών Χρόνων έως και την Ύστερη Αρχαιότητα). 4. Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία (15ος-20ος αιώνας) * Πρώιμη Νεότερη Ευρωπαϊκή Ιστορία (1500-1700) * Νεότερη και Σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία (1789-2000) * Ευρωπαϊκή Ιστοριογραφία στον 20ο αιώνα 5. Βυζαντινή Ιστορία Η ιστορία της Βυζαντινής αυτοκρατορίας από το 324 έως το1453. Η κρατική οργάνωση (διοίκηση, στρατός, οικονομία), η πολιτική ιδεολογία και οι πολιτειακοί παράγοντες, οι διεθνείς σχέσεις και η διπλωματία, η νομοθεσία και η δικαιοσύνη, η κοινωνία και ο οικονομικός βίος των Βυζαντινών. 6. Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία Α΄ Ενότητα: Ιστορία του Νέου Ελληνισμού από τον 13ο αιώνα ως την Ελληνική Επανάσταση. 1. Όψεις της πολιτικής, κοινωνικής δράσης των Ελλήνων στο πλαίσιο της οθωμανικής διοίκησης (Εκκλησίες, Κοινότητες, Συντεχνίες) 2. Οικονομικές δραστηριότητες των Ελλήνων (εμπόριο, ναυτηλία) κατά τα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η ελληνική κοινωνία στις παραμονές της Ελληνικής Επανάστασης, ελληνική διασπορά 18ου – αρχές 19ου αιώνα. 3. Η εσωτερική συγκρότηση των βενετικών κτήσεων: διοικητική οργάνωση εκκλησιαστική πολιτική, κοινωνικές πραγματικότητες- γαιοκτητικό σύστημα, οικονομικές δραστηριότητες, εκπαίδευση. Όψεις της πολιτισμικής ζωής στις βενετοκρατούμενες ελληνικές περιοχές: λογοτεχνία-τέχνη-μουσική Β΄ Ενότητα: Ιστορία του Νεότερου Ελληνισμού 1. Οι διεθνείς σχέσεις της Ελλάδας τον 19ο και 20ο αιώνα, από την ανεξαρτησία έως την Ο.Ν.Ε. 2. Η ελληνική κοινωνία τον 19ο και 20ο αιώνα (κοινωνικές και οικονομικές παράμετροι) 7. Μεσαιωνική Ιστορία της Δύσης Ιστορία και Πολιτισμός της Μεσαιωνικής Δύσης (5ος – 15ος αιώνας) 8. Προϊστορική Αρχαιολογία Α. Εποχή του λίθου στον Ελληνικό χώρο. Β. Ελλαδικός Πολιτισμός κατά την εποχή του Χαλκού (οικιστική και ταφική αρχιτεκτονική, ζωγραφική, κεραμεική, μικροτεχνία, στοιχεία γραμμικής γραφής) Γ. Αρχαία Ελληνικά Ομήρου Ιλιάς, βιβλίο Σ, Παυσανίου Ελλάδος Περιήγησις, Αττικά. Δ. Κρητικός Πολιτισμός κατά την 3η και τη 2η π.Χ. χιλιετία (οικιστική και ταφική αρχιτεκτονική, ζωγραφική, κεραμεική, μικροτεχνία). 9. Κλασική Αρχαιολογία Α. Αρχαιολογία των Γεωμετρικών Χρόνων (αρχιτεκτονική, πλαστική, κεραμεική). Τέχνη των Αρχαϊκών Χρόνων (αρχιτεκτονική, πλαστική, κεραμεική). Β. Τέχνη των Κλασσικών Χρόνων (αρχιτεκτονική, πλαστική, κεραμεική). Γ. Τέχνη των Ελληνιστικών και Ρωμαϊκών Χρόνων (αρχιτεκτονική, πλαστική, ζωγραφική, ψηφιδωτό, κεραμική). 10. Βυζαντινή Αρχαιολογία Α. Παλαιοχριστιανική μνημειακή αρχιτεκτονική και ζωγραφική. Β. Πρωτοβυζαντινή και μεσοβυζαντινή μνημειακή αρχιτεκτονική και ζωγραφική Γ. Υστεροβυζαντινή μνημειακή αρχιτεκτονική και ζωγραφική. 11. Αρχαία Ελληνική Φιλολογία Α. Ομήρου Ιλιάς Χ ραψωδία Β. Αισχύλου "Πέρσες", Σοφοκλή "Οιδίπους επί Κολωνώ", Ευριπίδη "Φοίνισσες". Ηροδότου Α’ Βιβλίο. 12. Λατινική Φιλολογία Α. Βιργιλίου "Αινειάδα" (6ο Βιβλίο) Β. Το τελευταίο βιβλίο από το De republica του Κικέρωνα Γ. Ορατίου Ωδές 3ο βιβλίο. 13. Βυζαντινή Φιλολογία Α. Γραμματολογία: Βυζαντινή Φιλολογία από 1204 - 1453 Β. Κείμενα: Ρωμανού του Μελωδού Ύμνοι, η χρονογραφία του Θεοφάνη Γ. Στοιχεία Ελληνικής Παλαιογραφίας. 14. Νεοελληνική Φιλολογία 1. Αθηναϊκός ρομαντισμός. Η πεζογραφία της περιόδου 1830-1880 Κείμενα: Α. Ρ. Ραγκαβής. Ο Αυθέντης του Μορέως. Εμμ. Ροΐδης. Η Πάπισσα Ιωάννα { Τοις εντευξομένοις και Επιστολαί ενός Αγρινιώτου} Ι. Πιτσιπίος. Ο Πίθηκος Ξουθ ή Τα ήθη του αιώνος 2. Ο Κ. Παλαμάς και η ποίηση μετά το 1880 (Ν. Καμπάς, Γ. Δροσίνης, Ιω.Πολέμης, Μ. Κρυστάλλης, Λ. Μαβίλης, Ιω. Γρυπάρης, Κ. Χατζόπουλος, Λ. Πορφύρας, Μ. Μαλακάσης). Κείμενα: Κ. Παλαμά, Η Ασάλευτη ζωή, Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου, Τα Σατιρικά Γυμνάσματα. 3. Θεωρία Λογοτεχνίας
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ: Holub Robert C., Θεωρία της Πρόσληψης. «Μια κριτική εισαγωγή». Μεταίχμιο, Αθήνα 2004. Jauss Ηans Robert, Η θεωρία της πρόσληψης. Τρία μελετήματα. Βιβλιοπωλείον της «Εστίας», Αθήνα 1995. Holub Robert, «Θεωρία της Πρόσληψης: η Σχολή της Κωνσταντίνας» στο Selden Roman (επιμ.), Ιστορία της Θεωρίας της Λογοτεχνίας/8 Από τον Φορμαλισμό στον Μεταδομισμό. Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 2004, σ.445-482. Compagnon Antoine, «Ο Αναγνώστης» στο Ο Δαίμων της Θεωρίας. Μεταίχμιο, Αθήνα 2003. σ. 213-256. 15. Παπυρολογία Β.Γ.Μανδηλαράς, Πάπυροι και παπυρολογία, Αθήνα 1994 E.G.Turner (μετ. Γ.Μ. Παράσογλου), Ελληνικοί πάπυροι, Αθήνα 1989 (ΜΙΕΤ) P.Parsons, Οξύρυγχος: η πόλη που έφερε το όνομα ενός ψαριού: οι Έλληνες στην ρωμαϊκή Αίγυπτο (πρωτ.τίτλος City of the sharp-nosed fish), Αθήνα 2008. O.Montevecchi, La papirologia,Milano 1998. H.-A. Rupprecht, Kleine Einfü Hrung in die Paryruskunde,Darmstadt 1994 H εξέταση θα περιλαμβάνει και μεταγραφή παπύρου. 16. Γλωσσολογία Α. Γενική Γλωσσολογία Ενδιάθετος και φωνούμενος λόγος (λόγος - ομιλία/langue-parole) Διαχρονία-συγχρονία Διπλή διάρθρωση Σύστημα και δομή, παραδειγματικές και συνταγματικές σχέσεις Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Γλωσσικό σημείο Παράγοντες επικοινωνίας Λεξική και προτασιακή σημασία Πρόταση – εκφώνημα Γλωσσικές/λεκτικές πράξεις Γενικές αρχές σύνταξης Δομικές σχέσεις Λεξικό και θεματικοί ρόλοι Εφαρμογή της θεωρίας της σύνταξης σε δεδομένα της Νέας Ελληνικής Β. Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία: Βασικές Αρχές και Εφαρμογές της Κειμενογλωσσολογίας Βασικές Αρχές της Κοινωνιογλωσσολογίας Θεωρίες κατάκτησης της δεύτερης γλώσσας Μέθοδοι διδασκαλίας της γλώσσας Προγράμματα Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Γ. Ιστορική Γλωσσολογία και Ιστορία της Ελληνικής Ιστορικο-συγκριτική προσέγγιση (επανασύνθεση, νόμος, αναλογία) Δομιστική προσέγγιση Γενετική προσέγγιση Γραμματικοποίηση Οι βασικές μεταβολές της Ελληνικής από την κλασική μέχρι τη σύγχρονη περίοδο. 17. Λαογραφία Μηνάς Αλ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ, Νεωτερική Ελληνική Λαογραφία. Β΄ έκδοση συμπληρωμένη, Ινστιτούτο του Βιβλίου- Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2008. Hermann BAUSINGER, Ο λαϊκός πολιτισμός στον κόσμο της τεχνολογίας. Μετάφραση Μαριάνθη Καπλάνογλου – Αρετή Κοντογιώργη, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2009. Άλκη ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ-ΝΕΣΤΟΡΟΣ, Η θεωρία της Ελληνικής Λαογραφίας, Κριτική Ανάλυση. Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα 1978. Μ. Γ. ΜΕΡΑΚΛΗΣ, Λαογραφικά Ζητήματα. Β΄ έκδοση, Εκδόσεις Καστανιώτη και Διάττων, Αθήνα 2004. Μ. Γ. ΜΕΡΑΚΛΗΣ, Η Συνηγορία της Λαογραφίας. Ίδρυμα Αγγελικής Χατζημιχάλη – Εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2004. Μ. Γ. ΜΕΡΑΚΛΗΣ, Λαϊκός Πολιτισμός και Νεοελληνικός Διαφωτισμός. Πρόλογος Βασίλης Φίλιας, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2007. Βασίλης ΝΙΤΣΙΑΚΟΣ, Χτίζοντας το Χώρο και το Χρόνο. Εκδόσεις Οδυσσέας, Αθήνα 2003. Βάλτερ ΠΟΥΧΝΕΡ, Θεωρητική Λαογραφία: Έννοιες-Μέθοδοι-Θεματικές. Εκδόσεις Αρμός, Αθήνα 2009, σσ. 8-179 18. Παιδαγωγική A. Οι επιστήμες της αγωγής - Το φαινόμενο της αγωγής. Το μορφώσιμο του ανθρώπου, αγωγή και μόρφωση, σκοπός της αγωγής, παιδαγωγικές αρετές, μέσα και παράγοντες αγωγής, παιδαγωγικές αντινομίες. Τα κυριότερα παιδαγωγικά ρεύματα. Β. Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Έρευνας. Εκπαιδευτική έρευνα. Επιλογή του ερευνητικού θέματος και αξιολόγηση του θέματος, υποθέσεις της έρευνας, διεξαγωγή της έρευνας: α) Δειγματοληψία γ) Είδη ερευνών β) Μέσα συλλογής δεδομένων Βιβλιογραφική τεκμηρίωση. στοιχεία στατιστικής: Αντικείμενο, σκοπός και μέθοδοι στατιστικής. Γ. Θεματική της Διδακτικής Μεθοδολογίας και της Αξιολόγησης. * Γενικοί όροι για τη διασφάλιση θετικών παιδευτικών συνθηκών στη σχολική πράξη. * Διδακτικός σχεδιασμός: Γενική θεώρηση, θεωρία και αρχές διδασκαλίας. * Διδασκαλία: Οργάνωση, στόχοι, μορφές, μοντέλα, μέσα, αξιολόγηση. * Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου. * Μεθοδολογία αξιολόγησης των συντελεστών και παραγόντων της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού έργου (είδη, προσεγγίσεις, μέθοδοι, τεχνικές, μέσα και υλικά, διαδικασία, δεοντολογία). * Διδακτικοί στόχοι και αξιολόγηση του μαθητή 19. Ψυχολογία Α. Εξελικτική Ψυχολογία - Εξελικτική Ψυχοπαθολογία Έννοια και έργο της εξελικτικής Ψυχολογίας. Εξέλιξη, ανάπτυξη. Αρχές της ανάπτυξης. Θεωρητικές κατευθύνσεις στην εξελικτική ψυχολογία. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα και πορεία της βιοσωματικής - ψυχοκινητικής, νοητικής - γλωσσικής , συναισθηματικής - κοινωνικής ανάπτυξης. Αναλυτική περιγραφή της ανάπτυξης στις διάφορες φάσεις της ζωής του ατόμου: προγεννητική περίοδος, βρεφική ηλικία, νηπιακή ηλικία, σχολική ηλικία, εφηβική ηλικία. Βασικές έννοιες της εξελικτικής ψυχοπαθολογίας. Μεθοδολογικά προβλήματα στη μελέτη των αποκλίσεων. Αποκλίσεις στην ανθρώπινη συμπεριφορά από τη βρεφική , τη νηπιακή, τη σχολική και την εφηβική ηλικία που αναφέρονται στους τομείς των νοητικών ικανοτήτων, των διαπροσωπικών σχέσεων, της συναισθηματικής ανάπτυξης, των μαθησιακών δυσκολιών κ.τ.λ. Αναπτυξιακές διαταραχές κυρίως της παιδικής ηλικίας, οι οποίες είναι ηπιότερες και έχουν περισσότερο μεταβατικό - πρόσκαιρο χαρακτήρα. Β. Κοινωνική Ψυχολογία - Ψυχολογία της Προσωπικότητας Το έργο και οι μέθοδοι της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Η μέθοδος της διαπολιτιστικής ψυχολογίας. Η οικολογική - κοινωνική προσέγγιση στην κοινωνική ψυχολογία. Οι Στάσεις. Οι τρεις διαστάσεις των στάσεων. Στάσεις και συμπεριφορά . Θεωρίες των στάσεων . Οι αξίες. Διαπολιτιστικές και καθολικές αξίες. Οικογενειακές αξίες στην Ελλάδα. Η αλλαγή στάσεων. Ο ρόλος των μέσων επικοινωνίας στην αλλαγή των στάσεων. Η θεωρία των αντιλήψεων για τα πρόσωπα. Οι πρώτες εντυπώσεις . Στερεότυπες αντιλήψεις για ομάδες. Μετανάστες, μειονότητες, παλιννοστούντες και στερεότυπα. Η εθνική ταυτότητα. Θεωρία των παραγωγικών αιτίων της συμπεριφοράς. Η επίδραση του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος σε ψυχολογικά φαινόμενα. Ο προσωπικός χώρος και η κοινωνική ταυτότητα. Επικοινωνία και διαπροσωπικές σχέσεις : η ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων, δυαδική επικοινωνία, λεκτική επικοινωνία, λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, αλληλεπίδραση και επικοινωνία. Η ομάδα και η δυναμική της: ορισμοί της ομάδας , τα χαρακτηριστικά της ομάδας, φάσεις στην εξέλιξη της ομάδας, παράγοντες που επηρεάζουν τις φάσεις της ομάδας, θεωρίες της δυναμικής της ομάδας. Η ομοιομορφία στην ομάδα: η συμμόρφωση και η υπακοή. Μάθηση σε ομάδες: κοινωνική διευκόλυνση, ατομική και ομαδική μάθηση, το φαινόμενο της πόλωσης στην ομάδα, συνεργασία και ανταγωνισμός. Ο ηγετικός ρόλος: το ύφος του ηγέτη, η κοινωνική δύναμη, θεωρίες του ηγετικού ρόλου, ο ηγετικός ρόλος του διδάσκοντος. Η εθολογία: τα στοιχεία της εθολογίας, εθολογία και κοινωνική ψυχολογία. Η επιθετικότητα: οι ψυχοβιολογικές θεωρίες για την επιθετικότητα, οι ψυχολογικές θεωρίες για την επιθετικότητα. Αιτιολογικοί παράγοντες της προσωπικότητας, η φύση της θεωρίας της προσωπικότητας, μέθοδοι μελέτης της προσωπικότητας, η αλληλεπίδραση μεταξύ ατόμου και περιστάσεων. Θεωρίες της προσωπικότητας: Η ψυχαναλυτική θεωρία του Freud. Σύγχρονες ψυχοδυναμικές θεωρίες. Συμπεριφοριστικές θεωρίες της προσωπικότητας, η κοινωνικογνωστική θεωρία της προσωπικότητας (Bandura), η φαινομενολογική θεωρία του Carl Rogers, θεωρίες των γνωρισμάτων (Cattell, Allport, Eydenck, θεωρία των πέντε παραγόντων). Γ. Μεθοδολογία επιστημονικής έρευνας - Στατιστική Α΄ Έννοια, χαρακτηριστικά, είδη και στάδια της επιστημονικής έρευνας, επιλογή και διατύπωση του ερευνητικού προγράμματος, ερευνητικές στρατηγικές, διερευνητική - περιγραφική, συναφειακή, αιτιώδης, πειραματική, σχέδια πειραματικής έρευνας. Επιλογή του δείγματος, μέσα και διαδικασία συλλογής των δεδομένων, αυτοσχέδια ψυχοτεχνικά μέσα: ερωτηματολόγιο, συνέντευξη, παρατήρηση, συγγραφή ερευνητικής μελέτης. Βασικές έννοιες της στατιστικής, κατανομές μονομεταβλητών, δείκτες κεντρικής βάσης, δείκτες βάσης, δείκτες διασποράς, δείκτες συνάφειας, αξιολόγηση ατομικών περιπτώσεων, στάθμιση κλιμάκων, προβλήματα - θέματα για επεξεργασία. Γενικές αρχές και διαδικασίες στατιστικών επαγωγών, θεωρία πιθανοτήτων, στατιστική σημαντικότητα της διαφοράς μέσων όρων, ανάλυση διασποράς, πολλαπλή ανάλυση διασποράς, στατιστική ανάλυση χ2, στατιστική σημαντικότητα της διαφοράς ποσοστιαίων αναλογιών, στατιστική σημαντικότητα δεικτών συνάφειας. 20. Μουσικές Σπουδές Α. Ιστορική και Συστηματική Μουσικολογία Ιστορία και συστηματική έρευνα της έντεχνης ευρωπαϊκής και ελληνικής μουσικής παραγωγής και των μουσικών οργάνων από την αρχαιότητα έως σήμερα. Αισθητικές, φιλοσοφικές, ιδεολογικές και κοινωνιολογικές διαστάσεις της μουσικής. Ζητήματα ιστοριογραφίας και θεωρίας της μουσικής. Μεθοδολογία της ερμηνείας των πηγών, της θεωρίας και της σημειογραφίας. Αναλυτικές και ερμηνευτικές μέθοδοι και συνθετικές διαδικασίες σε συγκεκριμένα μουσικά έργα. Β. Εθνομουσικολογία και Πολιτισμική Ανθρωπολογία Η σχέση μεταξύ μουσικής και πολιτισμού σε ιστορική και συγχρονική προοπτική, τόσο στον ελληνικό χώρο όσο και παγκοσμίως. Εθνομουσικολογία και κοινωνική/ πολιτισμική ανθρωπολογία: η σχέση μουσικής και πολιτισμού σε συνάρτηση με όλες τις τελεστικές τέχνες (αφήγηση/ ιστόρηση, τραγούδι, χορός, δρώμενο/ δράμα, κινηματογράφος), τις λοιπές μορφές τέχνης και των θεωρητικών προσεγγίσεών τους, στο ευρύτερο πλαίσιο του μουσικού πολιτισμού. Γ. Τεχνολογία Ήχου, Μουσικοπαιδαγωγική και Βυζαντινή Μουσικολογία Τεχνολογία Ήχου: Η σχέση της μουσικής με τη σύγχρονη τεχνολογία, την πληροφορική και τα μαθηματικά (μουσική ακουστική, μαθηματικά και μουσική) από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, μουσική τεχνολογία, ηλεκτροακουστική μουσική, μουσική πληροφορική και ηχοληψία. Μουσικοπαιδαγωγική: Η παιδαγωγική και η διδακτική διάσταση της μουσικής εκπαίδευσης στο ευρύτερο πλαίσιο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών. Βυζαντινή Μουσικολογία: Η βυζαντινή και μεταβυζαντινή μουσική (εκκλησιαστική, κοσμική, αστική, δημοτική), τόσο ως τέχνη όσο και ως επιστήμη, από άποψη θεωρίας και πράξης, ιστορίας και αισθητικής, στο πλαίσιο του ευρύτερου πολιτισμικού χώρου της χριστιανικής ορθοδοξίας. 21. Τουρκικές Σπουδές 1.Τουρκική γλώσσα. Απαιτείται επίπεδο γνώσης, τουλάχιστον το C1, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Portfolio Γλωσσών. 2. Η Τουρκία στον 20ο αιώνα Ύλη: α) Η γέννηση της σύγχρονης Τουρκίας, Mustafa Kemal, μονοκομματισμός και κεμαλικό κράτος. β) Πολιτική αστάθεια και ιδεολογικές ζυμώσεις κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. γ) Η εξωτερική πολιτική της Τουρκίας στη Μέση Ανατολή δ) Τουρκο-αμερικανικές σχέσεις. Ιστορική εξέλιξη, παράγοντες επιρροής και σύγχρονες προκλήσεις. 22. Θεατρικές Σπουδές Α. Το Ελληνικό Θέατρο νεοτέρων χρόνων (Α, Β, Γ, Δ) Β. Ιστορία του ευρωπαϊκού θεάτρου (Α, Β, Γ, Δ) 23. Φιλοσοφία Α. Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία Προσωκρατική φιλοσοφία, Η φιλοσοφία του Πλάτωνος και Αριστοτέλους, η φιλοσοφία των Στωικών, των Επικουρείων και των Σκεπτικών, Η φιλοσοφία του Πλωτίνου. Β. Ηθική και πολιτική φιλοσοφία Η ωφελιμοκρατική ηθική, Καντιανή ηθική, Σύγχρονη ηθική και πολιτική φιλοσοφία. (Rawls, Σχολή της Φραγκφούρτης). Γ. Γνωσιοθεωρία Η γνωσιοθεωρία των εμπειρικών φιλοσόφων και λογικών θετικιστών, Η γνωσιολογία του Καντίου, Σύγχρονες γνωσιολογικές αντιλήψεις (Bergson και Popper). 24.Σλαβικές Σπουδές - Σλάβοι και Βυζάντιο - Ρωσική Λογοτεχνία (19ος – 20ος αιώνας)
Οι υποψήφιοι θα εξεταστούν, επί πλέον, πριν από τα κατά κλάδο μαθήματα και σε μια ξένη γλώσσα: Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική, Ιταλική.
Από τη διαδικασία των εξετάσεων εξαιρούνται οι κάτοχοι των εξής αναγνωρισμένων πτυχίων: - Για την Αγγλική: Proficiency - Για την Γαλλική: Sorbonne II - Για την Γερμανική: Mittelstufe - Για την Ιταλική: Superiore III.
Η επιτυχία στις γραπτές και προφορικές εξετάσεις σε μία από τις παραπάνω γλώσσες αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή των υποψηφίων στις εξετάσεις των υπολοίπων μαθημάτων, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Κληροδοτήματος.
Η βαθμολογία θα γίνει στην κλίμακα 0-20, οι δε διαγωνιζόμενοι πρέπει να συγκεντρώσουν στα μαθήματα του γνωστικού αντικειμένου μέσο όρο βαθμολογίας στην γραπτή και προφορική εξέταση, τουλάχιστον 14/20 αντίστοιχα.
Αιτήσεις για αναβαθμολόγηση δεν γίνονται δεκτές, γιατί δεν προβλέπονται από το Νόμο.
Η διάρκεια της υποτροφίας ορίζεται μέχρι δύο (2) έτη, με δυνατότητα παράτασης για άλλα δύο (2), το δε μηνιαίο ποσό αυτής ορίζεται στα εννιακόσια (900) ευρώ. Στους υποτρόφους θα καταβληθούν επίσης τα έξοδα μετάβασης στο εξωτερικό και επιστροφής, εφ’ όσον προσκομίσουν το απόκομμα εισιτηρίου, κάρτα επιβίβασης και απόδειξη παροχής υπηρεσιών.
Για την έναρξη καθώς και τη συνέχιση της υποτροφίας, οι υπότροφοι υποχρεούνται κάθε χρόνο να προσκομίζουν πρωτότυπη βεβαίωση εγγραφής στο Πανεπιστήμιο και κάθε εξάμηνο πρωτότυπα πιστοποιητικά προόδου, επικυρωμένα από το Ελληνικό Προξενείο ή την Ελληνική Πρεσβεία, ή με την σύμβαση της Χάγης καθώς και επίσημες μεταφράσεις αυτών.
Εάν η υποτροφία διακοπεί από υπαιτιότητά τους, οι υπότροφοι υποχρεούνται να επιστρέψουν τα ποσά της υποτροφίας, που έχουν λάβει μέχρι τότε (άρθρα 57-60 του Α.Ν. 2039/39).
Η υποτροφία διακόπτεται, εάν, για οποιονδήποτε λόγο, ήθελε επέλθει μείωση των ετησίων εσόδων του Κληροδοτήματος. Στην περίπτωση αυτή ουδέν δικαίωμα γεννάται υπέρ του υποτρόφου του οποίου διακόπηκε η υποτροφία (άρθρο 59 του Α.Ν. 2039/39)
Σημειώνεται ότι η Διαχειριστική Επιτροπή διατηρεί το δικαίωμα να προτείνει την πλήρωση των προκηρυχθησομένων θέσεων, οι οποίες είτε λόγω μη προσέλευσης υποψηφίων είτε λόγω μη επαρκούς βαθμολογίας θα παραμείνουν κενές, με χορήγηση υποτροφιών σε επιλαχόντες υποψηφίους (ως προς τη βαθμολογία) άλλων γνωστικών αντικειμένων της προκήρυξης.
Αθήνα 8 Φεβρουαρίου 2012 Ο Αναπληρωτής Προέδρου Η Γραμματέας Κωνσταντίνος Μπουραζέλης Άννα Κυπριάδου Καθηγητής Ακριβές Αντίγραφο Αθήνα 8 Μαρτίου 2013 Η Γραμματέας Άννα Κυπριάδου
|