Proslipsis.gr | Αθήνα 22.03.2023, 13:03
Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ενέκρινε την τροποποίηση του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο «Επιστήμες της Αγωγής» του Τμήματος Φιλοσοφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4957/2022.
Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) «Επιστήμες της Αγωγής» έχει ως βασικό αντικείμενο τη δημιουργία επιστημόνων υψηλού επιπέδου κατάρτισης μέσω της παροχής εξειδικευμένων γνώσεων σε ουσιώδη ζητήματα της αγωγής και της εκπαίδευσης. Τα εκπαιδευτικά συστήματα και οι κοινωνίες που τα περιβάλλουν γίνονται όλο και πιο πολύπλοκα εξ αιτίας ποικίλων παραγόντων, όπως η υψηλή εξειδίκευση των παρεχόμενων γνώσεων, ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας της ελληνικής κοινωνίας, η διεύρυνση της γλωσσικής, πολιτισμικής και θρησκευτικής ανομοιογένειας, η οικονομική και κοινωνική περιθωριοποίηση ομάδων του πληθυσμού, η ανάγκη καταπολέμησης πρακτικών ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, οι αυξημένες απαιτήσεις των γονέων για υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, η ανάγκη προσαρμογής του ελληνικού εκπαιδευτικού οργανισμού στα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά και διεθνή δεδομένα, η αναπτυσσόμενη ελληνική οικονομία για την οποία η βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού οργανισμού ισοδυναμούν με σημαντική μελλοντική επένδυση. Η αντιμετώπιση της πολυπλοκότητας αυτής απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις γύρω από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα στο ευρωπαϊκό και το διεθνές περιβάλλον και γύρω από τα εκπαιδευτικά συστήματα εν γένει.
Σκοπός του Π.Μ.Σ. «Επιστήμες της Αγωγής» είναι η προαγωγή της γνώσης και η προετοιμασία νέων γενιών ερευνητών1 στις επιστήμες της αγωγής και της εκπαίδευσης, οι οποίοι θα είναι σε θέση να συμβάλουν στην παραγωγή νέας επιστημονικής γνώσης. Το Π.Μ.Σ. θα προετοιμάζει στελέχη της εκπαίδευσης ικανά να επινοούν και να προωθούν καινοτομίες με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ειδική βαρύτητα δίνεται σε επιστημονικές περιοχές συναφείς με (α) τις προκλήσεις που προκύπτουν από τη διεύρυνση της γλωσσικής, πολιτισμικής και θρησκευτικής ανομοιογένειας στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη και (β) τον τομέα της εκπαιδευτικής πολιτικής, της διοίκησης και της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, οι οποίες προσεγγίζονται διεπιστημονικά.
Το Π.Μ.Σ. «Επιστήμες της Αγωγής» φιλοδοξεί να καλλιεργήσει στους φοιτητές ένα σύνολο ερευνητικών δεξιοτήτων με σκοπό την καλύτερη κατανόηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών, την ενίσχυση του κριτικού στοχασμού για τις διαδικασίες αυτές και τη βελτίωση της σχολικής πρακτικής. Όσον αφορά στον κριτικό στοχασμό, κεντρικό ρόλο διαδραματίζουν τα μαθήματα Φιλοσοφίας τα οποία σχεδιάστηκαν να διδαχθούν στο πλαίσιο του Π.Μ.Σ. «Επιστήμες της Αγωγής».
Το Πρόγραμμα εντάσσεται σε Τμήμα Φιλοσοφίας και αυτό δεν μπορούσε να μην αποτυπωθεί στο πρόγραμμα σπουδών. Τα μαθήματα φιλοσοφίας είναι δύο: ένα στο Α’ και ένα στο Β’ εξάμηνο. Τα δύο μαθήματα, τα οποία προβλέπεται να τα διδαχθούν όλοι οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, συμπεριλήφθηκαν για να μυήσουν τους φοιτητές και μελλοντικούς ερευνητές στον κριτικό στοχασμό και στην αμφισβήτηση.
|