Αθήνα 1.9.2010, 14:20
Ουσιαστικά μετέωρο άφησε σήμερα η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου το ερώτημα δημοσιογράφου, για το αν το νομοσχέδιο για την δια βίου μάθηση δίνει το δικαίωμα στους προσοντούχους να έχουν πρόσβαση στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, παραπέποντας στην αυριανή συζήτηση στη Βουλή.
"Ο νόμος είναι μια πολύ μεγάλη αλλαγή που αφορά τη μη τυπική εκπαίδευση και τη γενική εκπαίδευση ενηλίκων", είπε η κ. Διαμαντοπούλου και συνέχισε: "Στη μη τυπική εκπαίδευση βάζουμε τάξη, κανόνες και ουσιαστικά υποστηρίζουμε και πιστοποιούμε όλες τις δομές που αφορούν την Επαγγελματική, Τεχνολογική και Τεχνική Εκπαίδευση. Δηλαδή, όλες αυτές τις σχολές του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που δίνουν προσόντα τα οποία πρέπει να ελέγχουμε, να πιστοποιούμε, ώστε τα παιδιά που τα διαθέτουν αυτά τα προσόντα να ξέρουν ότι έχουν κάτι σαφές και συγκεκριμένο στα χέρια τους. Αυτός ο χώρος της μη τυπικής εκπαίδευσης θα λειτουργεί από εδώ και πέρα με τάξη και κανόνες και δεν θα υπάρχει φραγμός στην επαγγελματική εξέλιξη του ανθρώπου. Να δηλώσω κατηγορηματικά ότι δεν έχουν καμία σχέση με την πρόσβαση στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ".
Λίγο αργότερα, όμως, υπό την πίεση των δημοσιογράφων, δήλωσε: "Στη Βουλή αύριο, θα δοθούν και παραδείγματα και θα διευκρινιστεί απολύτως το θέμα. Είναι πολύ σημαντικό ότι μπορεί κάποιος στην πορεία της ζωής του, ό,τι και αν κάνει -είτε είναι εμπειρία, είτε είναι συγκεκριμένες σχολές, είτε είναι σεμινάρια είτε αυτομόρφωση, είτε είναι Διά Βίου, είτε εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, να μπορεί να συγκεντρώνει αυτές τις μονάδες και να καταγράφονται στο ηλεκτρονικό μητρώο του, στην ταυτότητα που θα έχει για τη διαδρομή του στη μάθηση, με πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Και αυτό να τον βοηθά στην επαγγελματική του εξέλιξη".
Στην άλλη ερώτηση, για το τι θα γίνει με τους αποφοίτους των δύο ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων που έκλεισαν, η υπουργός απάντησε: "Τα εκπαιδευτήρια αυτά, οι δομές αυτές, έχουν τη δυνατότητα από το νόμο να υποβάλουν αιτήματα να γίνουν Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, να παρέχουν άλλου επιπέδου εκπαίδευση, σύμφωνα με τους νόμους και τις διαδικασίες. Οι δομές αυτές έχουν μια ευθύνη απέναντι στους σπουδαστές τους. Το νομικό πλαίσιο τους δίνει τη δυνατότητα να το αντιμετωπίσουν".
Η κ. Χριστοφιλοπούλου Το νομοσχέδιο για τη δια βίου μάθηση σε καμία περίπτωση δεν ανοίγει "παράθυρα" για εισαγωγή στα ΑΕΙ, δήλωσε στo ραδιόφωνο της ΝΕΤ 105.8 η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου.
"Σε καμία περίπτωση δεν συγχέουμε το ρόλο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τη μεταλυκειακή εκπαίδευση. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Όμως θέλουμε να υπάρχει σύνδεση ώστε να μπορεί κανείς να ολοκληρώνει έναν κύκλο στην επαγγελματική κατάρτιση και μετά -βεβαίως με ένα σύστημα πρόσβασης- να μπορεί να συνεχίζει στο ΤΕΙ", διευκρίνησε η υφυπουργός και υπενθύμισε ότι έχει ξεκινήσει ο διάλογος και συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους για το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, "μέσω του οποίου θα πιστοποιούνται ακόμα και τα όσα μάθαμε στη δουλειά".
* Ακολουθούν σημεία της συνέντευξης.
«Σε καμία περίπτωση δεν συγχέουμε το ρόλο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τη μεταλυκειακή εκπαίδευση και σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το παράθυρο. Δεν υπάρχουν συστήματα πρόσβασης δυο ταχυτήτων»
Το νομοσχέδιο οργανώνει και βάζει τάξη σε ένα χώρο όπου πρέπει πραγματικά να επενδύσουμε, τη Διά Βίου Μάθηση. Η Διά Βίου Μάθηση είναι η επαγγελματική καριέρα μας, είναι τα όνειρά μας για να μάθουμε μια τέχνη, ένα επάγγελμα, να βελτιώσουμε λίγο την εργασιακή μας θέση. Η Διά Βίου Μάθηση είναι ό,τι ενδιαφέρει και εμάς τους ενήλικες. Το νομοσχέδιο, δεν αφορά τον τρόπο πρόσβασης στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ. Δεν μπορούμε να αλλάξουμε με ένα νόμο για τη Διά Βίου Μάθηση - και ούτε είναι πρόθεσή μας είναι - τον τρόπο με τον οποίο οι νέοι και οι νέες που τελειώνουν τη δευτεροβάθμια και μπαίνουν στην τριτοβάθμια.
Το νομοσχέδιο δημιουργεί το πλαίσιο ώστε να μπορούμε και μέσα από την επαγγελματική δραστηριότητά μας, μέσα από τη Διά Βίου Μάθηση να έχουμε προσόντα τα οποία μπορούν να πιστοποιούνται και να υπάρχουν στην ατομική μας κάρτα. Όλα όμως αυτά για να γίνουν προϋποθέτουν, το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.
Υπάρχουν πολλά ΤΕΙ χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα, κάτι που πραγματικά αλλάζουμε. Πριν από τα δικαιώματα όμως είναι τα προσόντα. Η μεγάλη επανάσταση είναι ότι μπορείς να πάρεις πιστωτικές μονάδες και να χτίσεις προσόντα. Δημιουργούμε σκάλες και γέφυρες από προσόντα που έχουν αποκτηθεί στο Τεχνικό Λύκειο - παραδείγματος χάρη - και μπορείς να τα μεταφέρεις στο ΙΕΚ που θα πας μετά.
Ένας μαθητής που έχει κάνει ένα μάθημα στο Τεχνικό Λύκειο, με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, θα το κατοχυρώνει το μάθημα αυτό. Ας πούμε ότι είναι γραφιστική με υπολογιστές. Όταν έχει τελειώσει το πρώτο επίπεδο στο Λύκειο, δεν χρειάζεται να το ξανακάνει στο ΙΕΚ. Για να πάμε όμως εκεί πρέπει να οργανωθούμε με το Νέο Σχολείο, το νέο τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, αλλά και το νέο σύστημα πιστωτικών μονάδων στη Διά Βίου Εκπαίδευση που αφορά την επαγγελματική καριέρα του καθενός. Είναι δύσκολο να το καταλάβουμε γιατί είναι μια άλλη αντίληψη.
Έχει ξεκινήσει ο διάλογος και η συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους για το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων και θα μπορούμε πράγματι να πιστοποιουμε, ακόμα και τα όσα μάθαμε στη δουλειά.
Παραδείγματος χάρη κάποιος που έχει εργαστεί ως βοηθός αισθητικού θα μπορεί να πιστοποιήσει αυτή την εμπειρία του και να περάσει εξετάσεις όπως ακριβώς κάποιος που ξέρει να οδηγεί περνάει τις εξετάσεις ή κάποιος που ξέρει αγγλικά πάει και δίνει ένα από τα πιστοποιημένα διπλώματα. Έτσι και στα επαγγέλματα θα μπορεί να κατοχυρώνει τη γνώση του, τη δεξιότητά του μέσα από εξετάσεις. Όπως ακριβώς θα μπορεί να έρθει ο Ευρωπαίος από άλλη χώρα στην Ελλάδα με τα πιστοποιημένα του προσόντα και να πει «εγώ είμαι ψυκτικός γιατί έχω το πιστοποιημένο προσόν επιπέδου Α, Β στην τάδε κλίμακα» να μπορεί και να βελτιώσει τα προσόντα του στην Ελλάδα και να πιάσει δουλειά στην Ελλάδα και αντίστοιχα ο Έλληνας.
Σε καμία περίπτωση δεν συγχέουμε το ρόλο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τη μεταλυκειακή εκπαίδευση. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Όμως θέλουμε να υπάρχει σύνδεση – ώστε να μπορεί κανείς να ολοκληρώνει έναν κύκλο στην επαγγελματική κατάρτιση και μετά - βεβαίως με ένα σύστημα πρόσβασης - να μπορεί να συνεχίζει στο ΤΕΙ, γιατί όχι;
«Σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το παράθυρο. Δεν υπάρχουν συστήματα πρόσβασης δυο ταχυτήτων». Αυτό που λέμε είναι η σύνδεση των συστημάτων μεταξύ, ώστε τα σπονδυλωτά προγράμματα που καταρχήν θα υπάρξουν εντός της επαγγελματικής κατάρτισης να βοηθούν το άτομο στην επαγγελματική του εξέλιξη. Το να ανοίξει μία κερκόπορτα και να αλλάξουμε το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ της χώρας, δεν θα το κάνουμε και δεν το κάνει αυτός ο νόμος.
Είναι πολύ μεγάλη η απόσταση που πρέπει να διανύσει η χώρα. Πρέπει να σας πω ότι η Ευρώπη άρχισε να συζητάει και να θεσμοθετεί τα Εθνικά Πλαίσια Προσόντων από το 2004. Εμείς μόλις το Νοέμβρη πήγαμε για πρώτη φορά σε ένα Συμβούλιο και μας είπαν «καλώς την Ελλάδα, πού ήσασταν τόσο καιρό;». Πρέπει να τρέξουμε και μέχρι το ΄12 να το έχουμε. Σε καμία όμως περίπτωση δεν θεσμοθετούμε με αυτό το άρθρο μία άλλου τύπου πρόσβαση. Δεν υπάρχουν συστήματα πρόσβασης δυο ταχυτήτων.
«Θέλουμε να έχουμε διασφάλιση ποιότητας, έλεγχο, εποπτεία και ένα σύστημα προσόντων το οποίο να λειτουργεί και να μην είσαι ό,τι δηλώσεις, είναι ένα, και το άλλο είναι να έχεις μια άκαμπτη εκπαιδευτική διαδικασία η οποία σε εγκλωβίζει.» Μεταξύ των δυο πάμε να φτιάξουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ένα σύστημα που να είναι λειτουργικό. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει το σύστημα για τη μεταφορά πιστωτικών μονάδων μέσα στην ίδια την επαγγελματική κατάρτιση (ECVET) και ένα άλλο σύστημα που αφορά τη μεταφορά πιστωτικών μονάδων μέσα στα ίδια τα Πανεπιστήμια (ECTS).
Η σύνδεσή τους δεν είναι εύκολο πράγμα. Όμως για πρώτη φορά έχουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα συνεργασίας για το σχολικό έτος ΄10 - ΄11, το οποιο εναρμονίζεται με το νομοσχέδιο για τη Διά Βίου Μάθηση και αφορά την τυπική εκπαίδευση.
Έχουμε λοιπόν τη συνεργασία πέντε ΕΠΑΛ της χώρας με ένα ΤΕΙ και η συνεργασία γίνεται ακριβώς για να δούμε πόσο συμβατές είναι οι ειδικότητες στα ΕΠΑΛ αυτά, στην Πάτρα, στην Κρήτη, στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα, με τις ανάγκες της τοπικής ανάπτυξης και εδώ θα γίνει και η μελέτη από το ΤΕΙ, σε συνεργασία όμως και με αξιοποίηση των όσων γίνονται στα ΕΠΑΛ. Δημιουργούμε ένα πλαίσιο συνεργασίας, με την καλώς λοιπόν εννοούμενη έννοια της συνεργασίας. Ο καθένας έχει το ρόλο του. Η τριτοβάθμια έχει το δικό της, η επαγγελματική εκπαίδευση έχει το δικό της.
|