Αθήνα 30.3.2011, 16:03
Λιγότερα μαθήματα και βαρύτητα στην εξειδίκευση των μαθητών Λυκείου προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο, που παρουσίασε σήμερα η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα γνωστά στοιχεία:
- Στην Γ’ Λυκείου οι κατευθύνσεις γίνονται τρεις, η υπάρχουσα θεωρητική (με αλλαγές) η νέα των κοινωνικών και οικονομικών επιστημών και μία που θα προκύψει από τη συγχώνευση των σημερινών κατευθύνσεων (θετικής και τεχνολογικής). Για εισαγωγή στα ΑΕΙ, οι μαθητές θα μπορούν να επιλέξουν μία κατεύθυνση. Τα μαθήματα μειώνονται από σε 10 από 16, ενώ προβλέπεται και αύξηση των ωρών διδασκαλίας. Επτά μαθήματα θα είναι υποχρεωτικά και από αυτά τρία θα είναι κοινά (Νέα, Ιστορία, Σχέδιο Ερευνας). Τα άλλα τέσσερα θα διαμορφώνονται σύμφωνα με την κατεύθυνση.
- Στην Β' Λυκείου θα υπάρχουν δύο κατευθύνσεις, θεωρητικών και θετικών επιστημών. Οι μαθητές θα ακολουθούν μία από τις δύο επιστημονικές κατευθύνσεις και θα επιλέγουν μαθήματα. Κάθε κατεύθυνση θα περιλαμβάνει βασικά μαθήματα και μαθήματα επιλογής. Ο αριθμός των μαθημάτων μειώνεται σε 12 από 17. Κοινά βασικά μαθήματα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, η Ιστορία, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομίας, η Φυσική Αγωγή και το Σχέδιο Ερευνας, ενώ οι ώρες διδασκαλίας θα διαφοροποιούνται ανά επιστημονική κατεύθυνση, ενώ θα υπάρχουν και υποχρεωτικά μαθήματα.
- Στην Α' Λυκείου δεν θα υπάρχουν κατευθύνσεις αλλά μαθήματα γενικής παιδείας με ιδιαίτερη βαρύτητα. Υποχρεωτικά παραμένουν τα μαθήματα Μαθηματικά, τα Θρησκευτικά, Ιστορία, Ξένη Γλώσσα και Φυσική Αγωγή, ενώ τα μαθήματα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία θα διδάσκονται στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας. Η Φυσική και η Χημεία ενοποιούνται σε ένα μάθημα. Επίσης, προστίθεται ένα νέο μάθημα, το Σχέδιο Ερευνας, που προβλέπει την εκπόνηση εργασίας από τους μαθητές ανά τετράμηνο.
Το νέο σύστημα θα εφαρμοσθεί στην Α' Λυκείου από τον προσεχή Σεπτέμβριο. Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας θα κατατεθεί αύριο στο Εθνικό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Επανακκίνηση Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης η υπουργός, Άννα Διαμαντοπούλου, τόνισε: "Οι Έλληνες έφηβοι είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι Έλληνες. Το Νέο Λύκειο θα αποκαταστήσει την ισορροπία στη ζωή τους. Ο νέος έχει δικαίωμα στη γνώση, αλλά έχει δικαίωμα και στη ζωή, στον ελεύθερο χρόνο και στη συμμετοχή". Και συνέχισε: "Ο μαθητής γίνεται συνειδητοποιημένος Έλληνας πολίτης του κόσμου με γνώση και περηφάνια για την ιστορία και τον πολιτισμό του, μαθαίνει να ζει και να προοδεύει μέσα στο σύγχρονο και ανταγωνιστικό περιβάλλον μέσα και έξω από τη χώρα. Η εμπέδωση, από κάθε οικογένεια, της αντίληψης ότι η εξωσχολική βοήθεια και το φροντιστήριο είναι μία αδήριτη ανάγκη -αλλιώς ο μαθητής δεν μπορεί να ικανοποιήσει τους στόχους του- έχει οδηγήσει στην απαξίωση του Λυκείου, στο φαινόμενο του να απέχουν οι μαθητές από το δημόσιο σχολείο και να παρακολουθούν ανελλιπώς το ιδιωτικό φροντιστήριο, προκαλώντας στις οικογένειες οικονομική αιμορραγία. Μέσα στην πολύ βαθιά κρίση και στο γκρίζο τοπίο όπου όλοι ζούμε η φιλοσοφία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι σαφής. Μόνο με πολλή δουλειά και ουσιαστικές αλλαγές παντού μπορούμε να επανεκκινήσουμε τη χώρα και αυτό θα ξεκινήσει από την Παιδεία".
Η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου, κατά την ομιλία της ανέφερε: "Περνάμε από ένα Λύκειο αποστήθισης και παπαγαλίας σε ένα Λύκειο ουσίας, σε ένα Λύκειο που οι μαθητές και οι μαθήτριες θα μπορούν να επιλέξουν κατεύθυνση, να πάρουν πρωτοβουλίες, αλλά και να εμβαθύνουν, ανάλογα με τις προσωπικές και επαγγελματικές τους επιδιώξεις".
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Παιδείας Ιωάννης Πανάρετος υπογράμμισε: "Αν δεν μπορέσουμε να αλλάξουμε αυτή τη νοοτροπία, να βλέπουμε τα πράγματα μόνο μέσα από το πρίσμα της πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο -φυσικά ο πολίτης, οι νέοι άνθρωποι και οι οικογένειες θέλουν να πάνε τα παιδιά τους στο Πανεπιστήμιο- και, αν δεν συνειδητοποιήσουμε ή δεν μπορέσουμε να πετύχουμε, να είναι οι εξετάσεις απλώς ένας τρόπος για να ξεχωρίσουμε ποιος μαθητής θα εισαχθεί πού, θα επανερχόμαστε συνεχώς σε αυτή τη σύγχυση, το μπέρδεμα Λυκείου και Πανεπιστημίου".
Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας του υουργείου Βασίλης Κουλαϊδής ανέφερε ότι το Λύκειο αναβαθμίζεται ουσιαστικά: "Πρώτα, επέρχεται ισορροπία μεταξύ της γενικής παιδείας και της βαθμιαίας εξειδίκευσης. Δεύτερον, παρέχεται στο μαθητή η δυνατότητα να επικεντρωθεί σε μαθήματα που ανταποκρίνονται στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του, στα οποία δίνεται μεγαλύτερος διδακτικός χρόνος, ώστε να μπορούν οι μαθητές να κατακτήσουν τις βαθιές δομές της γνώσης. Είναι ακριβώς αυτό που θα μας επιτρέψει να απομακρυνθούμε από τη μηχανιστική και επιφανειακή γνώση που έχει ως επακόλουθο την παπαγαλία".
Αντιδραστικό Η πρώτη αντίδραση στο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο ήταν άμεση και ήρθε από το ΚΚΕ. "Η κυβέρνηση πίσω από τις ωραίες λέξεις για το «νέο και ελκυστικό Λύκειο», κρύβει τα αντιδραστικά και καταστροφικά μέτρα για τη μόρφωση των παιδιών του λαού. Το «Νέο Λύκειο» είναι συστατικό στοιχείο του «Νέου Σχολείου» της αγοράς, της ημιμάθειας, του κατακερματισμού και των πολλών και μεγάλων ανισοτήτων", τονίζει σε ανακοίνωση που εξέδωσε.
Κατά το ΚΚΕ, το νέο Λύκειο έχει τη σφραγίδα νέων μεγαλύτερων ταξικών φραγμών στη μόρφωση, σηματοδοτεί την προσπάθεια του κεφαλαίου να σπρωχτούν τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας από πιο νωρίς στην ψευτοκατάρτιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για να γίνουν ακόμα πιο φθηνό και αναλώσιμο εργατικό δυναμικό. "Το «Νέο Λύκειο» θα χαρακτηρίζεται από έντονη διαφοροποίηση. Θα δίνεται ένα πρόγραμμα αποσπασματικών γνώσεων σε ευθεία αντιστοιχία με τις δεξιότητες που θέλει το κεφάλαιο για εργατική δύναμη φθηνή και ευέλικτη. Η ταξικότητα εντός του Λυκείου θα εκφράζεται με την τοποθέτηση των μαθητών στη βάση των επιπέδων δυσκολίας-μαθημάτων εξειδίκευσης. Το «Νέο Λύκειο» αναβαθμίζεται ως εξεταστικό κέντρο και θα είναι πιο στενά προσαρμοσμένο στη διαδικασία πρόσβασης σε ΑΕΙ-ΤΕΙ. Όχι μόνο δεν ενισχύεται ο υποτιθέμενος αυτόνομος μορφωτικός ρόλος του Λυκείου όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση αλλά αντίθετα ενισχύεται η από πιο νωρίς επιλογή σχολής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ. Το πλήθος από αξιολογικές δοκιμασίες στο Λύκειο, ο συνυπολογισμός του βαθμού σε Β και Γ Λυκείου, η είσοδος σε Σχολές στο πρώτο έτος και το ξεσκαρτάρισμα που θα προέλθει, θα οξύνουν τους ταξικούς φραγμούς και θα εντείνουν την ανάγκη φροντιστηρίου σε όλο το μήκος και το πλάτος του Λυκείου αλλά και του προπαρασκευαστικού έτους".
Τέλος, προτείνει ενιαίο δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο. "με σκοπό την ολόπλευρη διαμόρφωση της προσωπικότητας κάθε νέου πριν από την επαγγελματική επιλογή, αναβαθμισμένες επαγγελματικές, και Σχολές ενταγμένες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα μετά από την σύγχρονη βασική εκπαίδευση, Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, με το πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για το επάγγελμα".
* Στο συνημμένο αρχείο θα βρείτε ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Παιδείας.
|