Αθήνα 20.5.2011, 19:21
Σκληρές περικοπές στους κρατικούς προϋπολογισμούς και τις δημόσιες δαπάνες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση βρίσκονται σε εξέλιξη σε ολόκληρη την Ευρώπη, κάτι που επηρεάζει άμεσα τόσο τη διδασκαλία όσο και την έρευνα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Η διαπίστωση προκύπτει από έρευνα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ευρώπη, με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Πανεπιστημιακής Ένωσης (European University Association), που παρουσίασε σήμερα ο διδάκτορας του Πανεπιστημίου της Βοστώνης και καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά Δρ. Πέτρος Παπαγεωργίου, στα πλαίσια της διεθνούς τριημερίδας EALT στην Αθήνα, που διοργανώθηκε από τον Όμιλο εκπαίδευσης και πιστοποίησης ΔΟΜΗ (ΙΕΚ Δομή και Athenian College) σε συνεργασία με ιδρύματα από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ολλανδία και την Πολωνία.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για πρώτη φορά εισάγονται πιλοτικά δίδακτρα για τους αλλοδαπούς σπουδαστές στα Πανεπιστήμια της Φιλανδίας και της Σουηδίας, που θεωρούνται χώρες πρότυπα για τα εκπαιδευτικά τους συστήματα, ενώ οι περικοπές της δημόσιας χρηματοδότησης σε όλη την Ευρώπη φτάνουν έως και το 40! Απογοητευτικές είναι και οι προβλέψεις για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, αφού προβλέπεται μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης κατά 30%, μείωση των εισακτέων κατά 10.000, δηλαδή πάνω από 10%, και κλείσιμο τμημάτων.
Ακολούθησε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τη συμμετοχή της Μαριέτας Γιαννάκου, Ευρωβουλευτού της Νέας Δημοκρατίας και πρώην υπουργού Παιδείας και του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Γιάννη Βούρου.
Η κ. Γιαννάκου αναφέρθηκε στην ανάγκη εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος και κάλεσε το ΠΑΣΟΚ να ξεκαθαρίσει τη στάση του, τονίζοντας ότι το 2004 η ΝΔ είχε προτείνει στην αναθεώρηση του Συντάγματος και την δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων. Αναφερόμενη στην εγκατάλειψη του τετραετούς προγραμματισμού στην εκπαίδευση, είπε ότι η κυβέρνηση παρανομεί.
Από την πλευρά του, ο κ. Βούρος επεσήμανε ότι τις δύσκολες ημέρες που ζούμε είναι απαραίτητη η συναίνεση και παρουσίασε τους νέους πυλώνες αναμόρφωσης της δημόσιας εκπαίδευσης, από το νηπιαγωγείο έως και το Πανεπιστήμιο. Σχετικά με το άρθρο 16 του Συντάγματος δέχτηκε ότι οι καιροί πλέον άλλαξαν.
"Στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον που ζούμε η γενική πανεπιστημιακή εκπαίδευση δεν αρκεί πλέον για την επαγγελματική εξέλιξη του ατόμου, καθώς η αγορά εργασίας απαιτεί πιστοποιημένες εξειδικευμένες γνώσεις", υπογράμμισε ο Γιώργος Τσατσαμπάς, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιωτικών ΙΕΚ και Πρόεδρος του ΙΕΚ Δομή, ένώ τόνισε ότι η ιδιωτική εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι πλέον ώριμη και αντιμετωπίζει με απόλυτο σεβασμό τις ανάγκες των νέων για εκπαίδευση και κατάρτιση, αλλά και των εργαζόμενων για επαγγελματική εξέλιξη μέσω της δια βίου μάθησης.
Ο διευθυντής του Athenian College Ευάγγελος Κουτούκης διαβεβαίωσε ότι η ιδιωτική μεταλυκειακή εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι έτοιμη να αναλάβει το ρόλο που της αναλογεί, καλύπτοντας ενδεχόμενα κενά της δημόσιας εκπαίδευσης, φέρνοντας ως παράδειγμα την επιτυχημένη λειτουργία στην Ελλάδα εξειδικευμένων τμημάτων συμβουλευτικής, που δεν προσφέρονται ακόμη από τα δημόσια Πανεπιστήμια, παρά μόνο σε ένα μεταπτυχιακό τμήμα. Μάλιστα εκτίμησε ότι ήρθε ο καιρός να απενοχοποιηθεί η συνεργασία των ιδιωτικών Κολλεγίων με τα δημόσια Πανεπιστήμια.
* Στο συνημμένο αρχείο θα βρείτε αναλυτικότερα στοιχεία για την έρευνα.
|