Αθήνα 6.7.2011, 17:32
Οι αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση έχουν ως στόχος να μπορούν τα ΑΕΙ να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό σε διεθνές επίπεδο, τόνισε σε συνέντευξή της στην εκπομπή "Κοινωνία ώρα Mega" και τους δημοσιογράφους Δημήτρη Καμπουράκη και Γιώργο Οικονομέα η αναπληρώτρια υπουργός Παιδεία Φώφης Γεννηματά.
Τα κυριώτερα σημεία της συνέντευξης έχουν ως εξής:
Στόχος των αλλαγών στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Ο κοινός μας στόχος -και του Υπουργείου και της ακαδημαϊκής κοινότητας- είναι να δούμε τα Πανεπιστήμιά μας να μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό σε διεθνές επίπεδο, γιατί αυτό σημαίνει μεγαλύτερη αξία στα πτυχία των Ελλήνων φοιτητών, σημαίνει συγκράτηση των φοιτητών που φεύγουν αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό και οι οικογένειες τους αιμορραγούν, σημαίνει προσέγγιση ξένων φοιτητών σε εμάς που το έχουμε ανάγκη. Είναι εκατομμύρια οι φοιτητές που κινούνται αυτή τη στιγμή, αλλά στα ελληνικά Πανεπιστήμια έχουμε πάρα πολύ μικρή μερίδα. Τι κάνουμε για να πετύχουμε αυτό το στόχο; Δύο πράγματα: Αξιοποιούμε τη διεθνή εμπειρία και υιοθετούμε κανόνες ποιότητας, που βλέπουμε ότι έχουν αποδώσει στα υπόλοιπα κράτη -δεν προσπαθούμε να ανακαλύψουμε τον τροχό. Δεύτερον, εμπιστευόμαστε την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους λέμε «πάρτε το επάνω σας», ζητάμε τη στήριξή τους, γι’ αυτό θέλουμε ανοιχτό διάλογο μαζί τους, από τα χέρια τους περνάει. Είναι μεγάλο αίτημα της ελληνικής κοινωνίας αυτή τη στιγμή η αναβάθμιση της Παιδείας και η επένδυση στη γνώση μπορεί να εξελιχτεί στην κρίσιμη δύναμη, για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματά μας. Γι αυτό πιστεύω ότι δεν πρέπει να μένουμε στα μικρά, τα διαδικαστικά, θα τα βρούμε αυτά, δεν είμαστε ούτε αδιάλλακτοι, ούτε δογματικοί, θα τα συζητήσουμε.
Δίδακτρα και τα δωρεάν συγγράμματα: Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχουν δίδακτρα στο δημόσιο Πανεπιστήμιο, ούτε σταματούν τα δωρεάν συγγράμματα. Φέτος και για την επόμενη 2ετία θα δοθούν κανονικά όπως και πέρυσι και σε βάθος 3ετίας όλο το υλικό που θα χρειάζεται ο φοιτητής -και συγγράμματα και σημειώσεις- θα βρίσκεται ηλεκτρονικά στη διάθεση του, δωρεάν, θα μπορεί να το κατεβάσει μέσω ίντερνετ. Δεν υπάρχει καμία κρυφή ατζέντα, ούτε και δίδακτρα, στο δημόσιο Πανεπιστήμιο. Και σήμερα σε κάποιες μεταπτυχιακές σπουδές, όπως σε όλο τον κόσμο, υπάρχουν δίδακτρα. Εμείς εμπιστευόμαστε την ακαδημαϊκή κοινότητα, εσείς αποφασίζετε αν θέλετε στις μεταπτυχιακές σπουδές να βάλετε δίδακτρα. Η μισθοδοσία των καθηγητών είναι, επίσης, απόλυτα διασφαλισμένη.
Σπουδές πολλών ταχυτήτων: Δεν θα υπάρχουν πολλές ταχύτητες. Υιοθετούμε ένα σύστημα ακαδημαϊκών μονάδων, που ξεκινά κατ’ ελάχιστο με 180 ακαδημαϊκές μονάδες που αντιστοιχούν σε τρία χρόνια φοίτησης, πρόταση της Συνόδου των Πρυτάνεων, την οποία και αποδεχτήκαμε. Ένα σύστημα που έχει υιοθετηθεί από το σύνολο σχεδόν των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διεθνώς, και τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα καθορίζουν το χρόνο των σπουδών ανάλογα με τις ανάγκες τους. Αν τα Πανεπιστήμια θεωρούν ότι τα τρία χρόνια επαρκούν για τα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών, τότε μπορεί να γίνει και εδώ αυτό, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη και αυτό σημαίνει ότι τα πτυχία των δικών μας παιδιών θα αναγνωρίζονται πολύ πιο εύκολα και ισότιμα με τα πτυχία των υπόλοιπων Πανεπιστημίων της Ευρώπης.
Εκλογή των πρυτανικών αρχών: Λάβαμε υπόψη τις προτάσεις της ΠΟΣΔΕΠ και σήμερα θα έχουμε πραγματικά το δίπολο που ορίζει ο κ. Σταυρακάκης με ένα Συμβούλιο του Ιδρύματος που θα σχεδιάζει, θα εποπτεύει και θα ελέγχει και τον Πρύτανη από την άλλη που θα διοικεί και θα έχει την ευθύνη της ακαδημαϊκής καθοδήγησης του Ιδρύματος.
Πανεπιστημιακό άσυλο: Όπως είπε η κυρία Υπουργός αυτό που καταργείται είναι ο ευτελισμός του ασύλου. Αυτό που ζήσαμε όλα αυτά τα χρόνια, ο τρόπος εφαρμογής του, που όλους εμάς που ζήσαμε τη δεκαετία του ‘80 στα Πανεπιστήμια, μας πλήγωσε. Λέμε λοιπόν ότι προστατεύεται η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση ιδεών με ευθύνη του Πρύτανη και επίσης με ευθύνη του Πρύτανη δημιουργούνται οι υπηρεσίες εκείνες που αναλαμβάνουν τη φύλαξη, την περιφρούρηση της δημόσιας περιουσίας. Η αστυνομία δεν θα μπορεί να μπαίνει όποτε θέλει στα ελληνικά πανεπιστήμια, όπως δεν μπαίνει όποτε θέλει στο σπίτι σας κ. Οικονομέα. Μέχρι τώρα ήταν το Πρυτανικό Συμβούλιο που αποφάσιζε, τώρα θα αποφασίζει ο Πρύτανης. Αφορά δε το εσωτερικό των Πανεπιστημίων. Έξω από τα Πανεπιστήμια δεν μπορεί να υπάρχει η λογική του ασύλου. Δε χωροθετήθηκε ποτέ με σαφήνεια ο χώρος του ασύλου. Γι’ αυτό προβλέπονται υπηρεσίες φύλαξης και προσπαθούμε να αλλάξουμε τη συνολική νοοτροπία, όπως είπε ο κ Σταυρακάκης και συμφωνώ απόλυτα μαζί του.
«Αιώνιοι» φοιτητές: Δεν γνωρίζαμε πόσοι είναι οι ενεργοί φοιτητές και με τη διαδικασία που δόθηκαν τα συγγράμματα, διαπιστώσαμε ότι από τους 578.000 εγγεγραμμένους, πήραν συγγράμματα 240.000, δηλαδή σχεδόν οι μισοί. Οι σπουδές θα πρέπει να έχουν αρχή, μέση και τέλος. Δίνουμε τέσσερα συν δύο χρόνια και τη δυνατότητα της μερικής φοίτησης με τέσσερα συν τέσσερα για όσους δουλεύουν. Μετά την ολοκλήρωση, το Ίδρυμα αποφασίζει πώς θα μπορούν οι φοιτητές που έχουν ξεπεράσει αυτά τα όρια να δώσουν τα μαθήματά τους και να μπορέσουν να πάρουν το πτυχίο τους. Στο νομοσχέδιο γίνεται πρόβλεψη για άτοκα δάνεια σε φοιτητές και πλέον τα Πανεπιστήμια θα μπορούν να έχουν προγράμματα και για τη Διά Βίου Μάθηση.
|