Αθήνα 8.5.2012, 14:03
Του ΓΕΩΡΓΙΟΥ Μ. ΣΤΥΛΙΑΡΑ* Η λήξη του σχολικού έτους πλησιάζει και σύντομα χιλιάδες απόφοιτοι θα κληθούν ν΄ απαντήσουν στο ερώτημα, «τι κάνω μετά το λύκειο;»
Θεωρώ περιττό ν΄ αναφερθώ στις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης που μαστίζει την πατρίδα μας, ιδιαίτερα για τους νέους και τις δυσκολίες που αυτή δημιουργεί στο ν΄ απαντηθεί το παραπάνω ερώτημα. Οι αλλαγές στα δεδομένα που μέχρι τώρα γνωρίζαμε είναι δραματικές. Ο κυριότερος τομέας που επλήγη είναι ο εργασιακός και αυτό το βιώνουμε έντονα, είτε εμείς, είτε άτομα του περιβάλλοντός μας.
Το ερώτημα – πρόβλημα «εργασία», όπως αυτό τελικά διαμορφώθηκε, απαξίωσε άδικα τις σπουδές και ιδιαίτερα τις ανώτατες. Βεβαίως και το κόστος των σπουδών σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή μακριά από τον τόπο διαμονής είναι απαγορευτικό.
Ταυτόχρονα, ακούμε συνεχώς για την ανάπτυξη που έχει ανάγκη η χώρα μας, για να μπορέσει ν΄ ανακάμψει οικονομικά κ.λπ. Και ως επωδό για τη λύση στο πρόβλημα της ανάκαμψης ακούμε, επίσης συνεχώς, να γίνεται λόγος για τη νεανική επιχειρηματικότητα, τις ειδικότητες που οδηγούν σε άμεση επαγγελματική αποκατάσταση, που δημιουργούν - προσφέρουν επιτυχημένους επαγγελματίες στην αγορά κ.λπ.
Καταθέτοντας από την μακροχρόνια εμπειρία μου στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και ως διευθυντής του δημοσίου Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) Μαρκοπούλου Μεσογαίας, θα ήθελα να προτρέψω όσους προβληματίζονται για το επάγγελμα που θ΄ ακολουθήσουν, να σκεφθούν και τις επαγγελματικές προοπτικές που δίδονται σε κάποιον κάτοχο «Διπλώματος Επαγγελματικής Κατάρτισης», που έχει δηλαδή περατώσει τον κύκλο σπουδών του ΙΕΚ. Και επειδή πολλοί ενδιαφέρονται να μάθουν τι είναι τα δημόσια ΙΕΚ, θα ήθελα με συντομία να σας αναφέρω σχετικά.
Τα δημόσια ΙΕΚ, υπάγονται στην Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και θρησκευμάτων. Παρέχουν επαγγελματική κατάρτιση, κάθε είδους, αρχική ή συμπληρωματική και στοχεύουν στο να εφοδιάσουν τους σπουδαστές με τα αντίστοιχα προσόντα, προσφέροντας σύγχρονες επιστημονικές – τεχνικές επαγγελματικές και πρακτικές γνώσεις και δεξιότητες σε ειδικότητες ή και εξειδικεύσεις, για την ένταξη, επανένταξη, επαγγελματική κινητικότητα στην αγορά εργασίας και την εν γένει ανέλιξη του ανθρωπίνου δυναμικού.
Στα δημόσια ΙΕΚ μπορούν να φοιτήσουν απόφοιτοι λυκείου, ΕΠΑ-Λ και ΕΠΑΣ. Οι απόφοιτοι γυμνασίου μπορούν να φοιτήσουν μόνο σε ορισμένες ειδικότητες. Οι ειδικότητες που προβλέπονται και υπάρχει η δυνατότητα να διεξαχθεί η κατάρτισή τους είναι 200 και κατανέμονται στους παρακάτω τομείς: • Γεωτεχνικός • Δομικών έργων και συναφών κατασκευών • Ένδυσης και υπόδησης • Ενέργειας – περιβάλλοντος • Επικοινωνίας και μέσων μαζικής ενημέρωσης • Εφαρμοσμένων τεχνών • Μηχανολογίας – ηλεκτρολογίας – ηλεκτρονικών • Πληροφορικής – τηλεπικοινωνιών – δικτύων • Πολιτισμού – αθλητισμού • Τουρισμού – μεταφορών • Τροφίμων και ποτών • Υγείας – αισθητικής – κοινωνικών υπηρεσιών • Χημικής βιομηχανίας • Χρηματοπιστωτικών και διοικητικών υπηρεσιών.
Οι ειδικότητες που πραγματοποιούνται σε κάθε δημόσιο ΙΕΚ επιλέγονται πάντοτε σε σχέση με την ζήτηση στην τοπική αλλά και την ευρύτερη αγορά εργασίας.
Η κατάρτιση (τα μαθήματα) είναι απογευματινή, με υποχρεωτική φοίτηση και διαρκεί ανάλογα με την ειδικότητα από δύο μέχρι τέσσερα εξάμηνα, που χωρίζονται σε φθινοπωρινό ή χειμερινό (Οκτώβριος – Φεβρουάριος) και εαρινό (Φεβρουάριος-Ιούνιος).
Οι αιτήσεις συμμετοχής για επιλογή των υποψηφίων σπουδαστών υποβάλλονται στα δημόσια ΙΕΚ κάθε Σεπτέμβριο για το χειμερινό εξάμηνο και κάθε Ιανουάριο για το εαρινό εξάμηνο σε συγκεκριμένες ημερομηνίες που ανακοινώνονται έγκαιρα κάθε φορά.
Τα πλεονεκτήματα που προσφέρονται στον σπουδαστή του δημοσίου ΙΕΚ είναι πολλά, διότι: • Σπουδάζει κοντά στον τόπο διαμονής του. • Έχει πολλές δυνατότητες επιλογής αντικειμένου κατάρτισης, ώστε να κάνει το χόμπι του επάγγελμα. • Πραγματοποιεί σπουδές πραγματικά υψηλού επιπέδου με εκπαιδευτές κατόχους μεταπτυχιακών - διδακτορικών διπλωμάτων και σημαντική εμπειρία, σε πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια. • Τα δίδακτρα είναι χαμηλότερα σε σχέση με άλλα Ινστιτούτα και του επιστρέφονται μέσω του προγράμματος επιδότησης «Voucher». • Ήδη ως απόφοιτος του δημοσίου ΙΕΚ συνδέεται με την αγορά εργασίας και την απασχόληση μέσω του επιδοτούμενου προγράμματος πρακτικής άσκησης. • Αποκτά δίπλωμα που είναι αυτόματα αναγνωρισμένο από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. • Το δίπλωμα επαγγελματικής κατάρτισης αναγνωρίζεται ως τυπικό προσόν διορισμού στο δημόσιο τομέα σύμφωνα με το Π.Δ. 50, (ΦΕΚ 39/05-03-2001, τ. Α΄) και μοριοδοτείται σε διαγωνισμούς μέσω ΑΣΕΠ, σύμφωνα με το άρθρο 8 του Ν. 3051/2002, (ΦΕΚ 220/20-09-2002, τ. Α΄). • Εξασφαλίζει άδεια άσκησης επαγγέλματος, όπου αυτή απαιτείται.
Ακόμη, ο θεσμός των Δημόσιων ΙΕΚ έρχεται να προτείνει λύση και στο πρόβλημα εργασίας των πτυχιούχων ανωτάτων σχολών, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν τις σπουδές τους, το πτυχίο τους, σαν βάση όπου επάνω να οικοδομήσουν ένα επάγγελμα που να τους ταιριάζει.
Τα δημόσια ΙΕΚ παρακολουθούν τις εξελίξεις και προσφέρουν στους νέους αλλά και σε όλους τους ενδιαφερόμενους σύγχρονα και καινοτόμα προγράμματα κατάρτισης και δίνουν όχι μόνο «διπλώματα γνώσης» αλλά «διπλώματα δουλειάς».
Η απάντηση λοιπόν στο ερώτημα «τι κάνω μετά το λύκειο;» είναι: «σπουδάζω στη πόλη μου σ΄ ένα δημόσιο ΙΕΚ και κάνω το χόμπι μου επάγγελμα!».
* Ο Δρ. Γεώργιος Μ. Στυλιαράς είναι Διευθυντής του ΙΕΚ Μαρκόπουλου Αττικής.
|