Αθήνα 11.7.2013, 20:12
Η νέα τεχνική εκπαίδευση θα στοχεύει στην δημιουργία ειδικοτήτων επαγγελμάτων που θα καλύπτουν τις ανάγκες των μαθητών και της αγοράς εργασίας και όχι των εκπαιδευτικών, αναφέρουν πηγές του υπουργείου Παιδείας, οι οποίες παράλληλα υπενθυμίζουν ότι οι στρεβλώσεις στην τεχνική εκπαίδευση οδήγησαν -μεταξύ άλλων- στην δημιουργία 110 ειδικοτήτων εκπαιδευτικών στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ.
Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι τι υπουργείο Παιδείας έχει προαναγγείλει ότι το νομοσχέδιο για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα περιλαμβάνει ένα Γενικό Λύκειο και ένα τύπο Τεχνικού Λυκείου, στο οποίο θα εφαρμόζεται καθολικά για όλους τους μαθητές ο θεσμός της μαθητείας, δηλαδή της πρακτικής άσκησης στην επιχείρηση.
Επιπλέον διαβεβαιώνουν ότι σύνολο των μεταρρυθμίσεων που έχουν εξαγγελθεί από τις προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας τον Ιούλιο του 2012, τόσο αυτές που έχουν υλοποιηθεί, όσο και αυτές που δρομολογούνται να υλοποιηθούν έως τον Σεπτέμβριο του 2013, υπακούουν και υπηρετούν μια ενιαία στρατηγική επιλογή: την αναβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης, από το Νηπιαγωγείο έως το Πανεπιστήμιο, από την τυπική έως την άτυπη μάθηση.
Οι ίδιες πηγές απαντούν και σε πέντε "μύθους", όπως τους χαρακτηρίζουν:
1: Το υπουργείο Παιδείας κλείνει τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ, καταργεί την Τεχνική Εκπαίδευση. - Η πραγματικότητα στην τεχνική εκπαίδευση έχει ως εξής, κατά τις πηγές του υπουργείου: • Στα ΕΠΑΛ μετά την Α' Λυκείου υπάρχουν 12 Τομείς Επαγγελμάτων με επιμέρους ειδικότητες και στις ΕΠΑΣ 30 Ειδικότητες Επαγγελμάτων, εκ των οποίων καταργούνται στις ΕΠΑΣ 8 Ειδικότητες Επαγγελμάτων και στα ΕΠΑΛ 2 Τομείς, με επιμέρους Ειδικότητες Επαγγελμάτων. • Οι πέντε από αυτές τις Ειδικότητες Επαγγελμάτων (Κομμωτικής - Αισθητικής - Γραφικών Τεχνών - Αργυροχρυσοχοΐας - Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος) δεν αποτελούν αντικείμενο της τυπικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά επαγγελματικές δεξιότητες, που μπορούν να αποδίδονται τόσο από τα ΔΗΜΟΣΙΑ ΙΕΚ, όσο και από Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) ή σε ανώτερο επίπεδο μερικές εξ αυτών από ΤΕΙ. • Οι υπόλοιπες 7 Ειδικότητες Επαγγελμάτων αφορούν σε επαγγέλματα υγείας και πρόνοιας, που οι απόφοιτοί τους στην πλειοψηφία τους δεν βρίσκουν επαγγελματική αποκατάσταση. Παράλληλα, δημιουργείται σύγχυση στην αγορά εργασίας η οποία πλήττει αποφοίτους ανώτερων βαθμίδων εκπαίδευσης ιδίως ειδικοτήτων επαγγελμάτων, αποφοίτων Δημοσίων ΙΕΚ και ΤΕΙ. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις εξής ειδικότητες επαγγελμάτων: Βοηθοί Φαρμακείων, Βοηθοί Φυσιοθεραπευτών, Βοηθοί Ακτινολογικών Εργαστηρίων, Βοηθοί Οδοντοτεχνιτών, Βοηθοί Νοσηλευτών, Βοηθοί Ιατρικών & Βιολογικών Εργαστηρίων & Βοηθοί Βρεφονηπιοκόμων.
2: Το υπουργείο Παιδείας «καταργώντας» τη Δημόσια Τεχνική Εκπαίδευση εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα και κυρίως ιδιωτικά ΙΕΚ. - Το υπουργείο απαντά ότι σε όλη την επικράτεια λειτουργούν 11 Ιδιωτικά ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ και 387 Δημόσια ΕΠΑΛ και 102 Δημόσιες ΕΠΑΣ. Από τα 11 ιδιωτικά τα 2 είναι ΕΠΑΛ και οι 9 ΕΠΑΣ, τα οποία προφέρουν ελάχιστες ειδικότητες από τις 49 Ειδικότητες Επαγγελμάτων που προσφέρονται στα Δημόσια ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. Συγκεκριμένα τα ιδιωτικά ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ είναι στις εξής περιοχές: • Στη Θεσσαλονίκη 1 ΕΠΑΛ και 1 ΕΠΑΣ • Στην Αχαΐα 2 ΕΠΑΛ και 1 ΕΠΑΣ • Στην Πιερία 2 ΕΠΑΣ • Στο Ηράκλειο 1 EΠΑΣ • Στα Τρίκαλα 1 ΕΠΑΣ • Στα Χανιά 2 ΕΠΑ.Σ • Στην Αθήνα 1 ΕΠΑΣ Επίσης, το υπουργείο Παιδείας, λειτουργεί 91 Δημόσια ΙΕΚ, τα οποία παρέχουν τις ανάλογες καταργούμενες ειδικότητες επαγγελμάτων, αλλά και με τη δρομολογούμενη αναβάθμισή τους θα μπορούν να τις παρέχουν και σε αποφοίτους Γυμνασίου.
3: Καταργώντας τις θέσεις των 2.482 καθηγητών αυτών των κλάδων και ειδικοτήτων αφήνει στο δρόμο 20.000 μαθητές, τους αφήνει χωρίς σχολείο. - Κατά τις πηγές του υπουργείου πάντα, η πραγματικότητα είναι ότι οι 13.165 μαθητές που από τη σχολική χρονιά 2012-2013 επέλεξαν Ειδικότητες Επαγγελμάτων, που καταργούνται απρόσκοπτα θα τις ολοκληρώσουν έως να αποφοιτήσουν. Οι μαθητές που το Σεπτέμβριο του 2013 πρέπει να επιλέξουν Ειδικότητες Επαγγελμάτων στις ΕΠΑΣ ή Τομείς Επαγγελμάτων στα ΕΠΑΛ θα επιλέξουν μεταξύ των εναπομεινάντων 22 Ειδικοτήτων στις ΕΠΑΣ και 10 Τομέων στα ΕΠΑΛ. Συγκεκριμένα: • Στις ΕΠΑΣ: Το Σεπτέμβριο του 2013 στην Α’ τάξη ΕΠΑΣ δεν θα παρέχονται οι ειδικότητες που καταργούνται για τους μαθητές, που αποφοίτησαν εφέτος από την Α’ Λυκείου ΕΠΑΛ ή Γενικού Λυκείου, δηλαδή: Αργυροχρυσοχοΐας, Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος, Βοηθών Φυσιοθεραπευτών, Βοηθών Οδοντοτεχνιτών, Βοηθών Ακτινολογικών Εργαστηρίων, Βοηθών Φαρμακείων, αισθητικής Τέχνης και Κομμωτικής Τέχνης. Τον Σεπτέμβριο του 2013 σε αυτές τις Ειδικότητες των ΕΠΑΣ υπάρχουν μαθητές μόνον στη Β’ ΕΠΑΣ και είναι συνολικά 5.960, οι οποίοι αδιάλειπτα θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και γι αυτό το σκοπό θα απασχοληθούν ωρομίσθιοι καθηγητές, με προτεραιότητα πρόσληψης για αυτούς που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα, όπως προβλέψαμε στο σχετικό Νομοσχέδιο που κατατέθηκε. • Στα ΕΠΑΛ: Το Σεπτέμβριο του 2013 στην Β’ τάξη ΕΠΑΛ δεν θα παρέχεται ο Τομέας Υγείας & Πρόνοιας καθώς και ο Τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών – Γραφικών Τεχνών, που καταργούνται για τους μαθητές, που αποφοίτησαν εφέτος από την Α’ Λυκείου ΕΠΑΛ ή Γενικού Λυκείου. Το Σεπτέμβριο του 2013 σε αυτές τις Ειδικότητες των ΕΠΑΛ υπάρχουν μαθητές μόνον στη Γ’ ΕΠΑΛ και είναι συνολικά 7.205, οι οποίοι απρόσκοπτα θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και γι αυτό το σκοπό θα απασχοληθούν ωρομίσθιοι καθηγητές με προτεραιότητα πρόσληψης για αυτούς που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα, όπως προβλέψαμε στο σχετικό Νομοσχέδιο που κατατέθηκε.
4: Οι μόνιμοι καθηγητές των καταργούμενων ειδικοτήτων κάλυπταν πλήρως ή τουλάχιστον στο μεγαλύτερο μέρος τους τις ανάγκες σε προσωπικό. - Η πραγματικότητα κατά το υπουργείο είναι ότι στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ εργάζονται ως σήμερα 10.560 μόνιμοι εκπαιδευτικοί, δηλαδή περίπου το 12% του συνόλου του μόνιμου προσωπικού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Από τους 10.560 εκπαιδευτικούς, οι 9.420 είναι Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, οι 844 είναι Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (συμπεριλαμβανομένων των ΚΑΤΕΕ και ΚΑΤΕ) και οι 296 είναι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Με την κατάργηση των παρεχόμενων Ειδικοτήτων Επαγγελμάτων καταργούνται 50 κλάδοι ειδικοτήτων εκπαιδευτικών και αντίστοιχα τίθενται σε διαθεσιμότητα το σύνολο των 296 Καθηγητών αποφοίτων Δ.Ε., 218 από το σύνολο των 844 Καθηγητών αποφοίτων ΤΕ και 1.968 από το σύνολο των 9.420. Καθηγητών ΠΕ. Παράλληλα με τους 10.560 μόνιμους εκπαιδευτικούς ετησίως απασχολούνταν περίπου 750 αναπληρωτές & ωρομίσθιοι καθηγητές, δηλαδή το 6,5% του απασχολούμενου πλήθους εκπαιδευτικών. Το ποσοστό των αναπληρωτών και ωρομισθίων διπλασιάζεται στις ειδικότητες εκπαιδευτικών που καταργούνται. Συγκεκριμένα οι μόνιμοι καθηγητές, των οποίων οι κλάδοι καταργούνται είναι συνολικά 2.482 και ετησίως σε αυτούς τους κλάδους και τις ειδικότητες καθηγητών απαιτούνταν περίπου 350 αναπληρωτές και ωρομίσθιοι καθηγητές, δηλαδή 11% του απασχολούμενου πλήθους.
5: Στις καταργούμενες ειδικότητες επαγγελμάτων είχαν πρόσβαση όλοι οι μαθητές της χώρας για να τις επιλέξουν εάν το επιθυμούσαν. - Πάντα κατά το υπουργείο, η πραγματικότητα είναι ότι σε όλη την επικράτεια λειτουργούν 387 σχολικές μονάδες ΕΠΑΛ και 102 σχολικές μονάδες ΕΠΑΣ. Ως το σχολικό έτος 2012-2013 στα ΕΠΑΛ μπορούσες να φοιτήσεις και να αποφοιτήσεις σε μια εκ των 19 προσφερομένων ειδικοτήτων και στις ΕΠΑΣ σε μία εκ των 30 προσφερομένων ειδικοτήτων. Θεωρητικώς όμως, γιατί στην πραγματικότητα δεν παρέχουν όλα τα ΕΠΑΛ και όλες οι ΕΠΑΣ το σύνολο αυτών των ειδικοτήτων και των τομέων, παρά μόνο κάποιες εξ αυτών. Και το ποιά ειδικότητα παρέχεται πού εξαρτάται από το αν υπάρχει έστω ένας μόνιμος καθηγητής που μπορεί να «συμπαρασύρει» την δημιουργία τμήματος, δηλαδή την εγγραφή μαθητών, στο συγκεκριμένο σχολείο και αν συγκεντρωθεί ο μαγικός αριθμός των 15 μαθητών, ενώ στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα, ο αριθμός αυτός περιορίζεται στους 10.
Κατά ΟΛΜΕ Τέλος, οι ίδιες πηγές προσάπτουν στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΜΕ «ακραία αγωνιστικότητα» και «δημιουργική συκοφαντία» καθώς "δεν διστάζει, με προεξάρχοντα το νέο Πρόεδρό του, να εκμεταλλεύεται τη δυσάρεστη θέση των εκπαιδευτικών που τίθενται στην κινητικότητα, να ανακαλύπτει επιχειρηματικά συμφέροντα, καθώς και την επικείμενη φαντασιακή εξυπηρέτησή τους από το υπουργείο Παιδείας. Το μόνο που τελικά καταφέρνει είναι να συκοφαντεί εν γένει την τεχνική εκπαίδευση".
|