Νωρίτερα ο υπουργός Παιδείας, Ανδρέας Λοβέρδος, συναντήθηκε διαδοχικά με την υπουργό Παιδείας και Αθλητισμού της Αλβανίας, Lindita Nicolia, τον αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, Νiko Pelesh, τον πρόεδρο της Βουλής Ilir Meta, τον αντιπρόεδρο της Βουλής, Βαγγέλη Ντούλε, ενώ αργότερα θα επισκεφθεί το Ελληνοαλβανικό Κολλέγιο «Αρσάκειο Τιράνων» και θα έχει συνάντηση με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας Αναστάσιο. Κατά τη δεύτερη ημέρα της επίσκεψής του, θα μεταβεί στη Νότια Αλβανία, όπου θα επισκεφθεί το ελληνικό σχολείο Αργυροκάστρου «Παντελή Σωτήρη», τη Μητρόπολη Αργυροκάστρου, το στρατιωτικό νεκροταφείο στο Βουλιαράτι και τέλος το Πολιτιστικό Κέντρο Δερβιτσάνης.
Στην αντιπροσωπεία του υπουργείου Παιδείας που επισκέπτεται την γειτονική χώρα συμμετέχει και ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου, Αθανάσιος Κυριαζής.
Επίσκεψη του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Α. Λοβέρδου στην Αλβανία
Τα Τίρανα επισκέπτεται από σήμερα το πρωί ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ανδρέας Λοβέρδος. Ο κ. Υπουργός συναντήθηκε με την αλβανίδα ομόλογό του κ. Λιντίτα Νικόλλα, με την οποία συζητήθηκαν θέματα της αρμοδιότητάς τους, καθώς και οι δυνατότητες για περαιτέρω διεύρυνση της διμερούς συνεργασίας στον τομέα της Παιδείας. Μετά το πέρας των συνομιλιών τους, οι δύο υπουργοί απηύθυναν χαιρετισμό στη δεύτερη συνάντηση της Μεικτής Επιτροπής για την αναθεώρηση των σχολικών βιβλίων Ελλάδας και Αλβανίας. Στη συνέχεια παραχώρησαν κοινή συνέντευξη Τύπου. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
Νικόλλα: Αξιότιμε υπουργέ, κ. Λοβέρδο.
Έχω την τιμή να μοιραστώ μαζί σας μια σημαντική στιγμή της εντατικοποίησης της συνεργασίας και της ενίσχυσης των σχέσεων μεταξύ Αλβανίας και Ελλάδας. Οι επισκέψεις υψηλού επιπέδου, όπως η σημερινή, και η επίσκεψη του Μαρτίου, που εμείς πραγματοποιήσαμε στην Αθήνα, αποτελούν ώθηση για την περαιτέρω και ταχύτερη προώθηση των θεμάτων αμοιβαίου συμφέροντος.
Η δυναμική των επισκέψεων και η εντατικοποίηση των πολλαπλών πολιτικών επαφών υψηλού επιπέδου τα δύο τελευταία χρόνια, έχουν σηματοδοτήσει ένα νέο επίπεδο σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών. Έχω την πεποίθηση ότι αυτό το νέο στάδιο πολύ καλών σχέσεων, σύντομα θα μεταφράζεται σε όφελος, όσον αφορά την πρόσβαση και την ποιότητα και για τις δύο πλευρές στην εκπαίδευση και την άθληση.
Η αλβανική κοινότητα στην Ελλάδα και η ελληνική μειονότητα στην Αλβανία αποτελούν για μας σημαντικές γέφυρες φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών. Ειδικότερα η συνεργασία στον τομέα εκπαίδευσης και του αθλητισμού διευρύνει και εδραιώνει αυτές τις γέφυρες.
Επιτρέψτε μου να σας θυμίσω, αξιότιμε κ. υπουργέ, αξιότιμα μέλη της Επιτροπής, ένα γεγονός των τελευταίων ημερών. Δυο αλβανοί αθλητές, σήμερα πρωταθλητές της άρσης βαρών, όχι μόνον έκαναν προπονήσεις στα ελληνικά γυμναστήρια, αλλά είχαν και τη βοήθεια του προπονητή της ελληνικής ομάδας άρσης βαρών, του μεγάλου Luan Shabani, ενός συμπατριώτη μας.
Η συνεισφορά μας σε θέματα παιδείας, σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο είναι πολύτιμη και πρέπει να παραμείνει στο επίκεντρο για μια συνεχή βελτίωση προς όφελος της ποιοτικής εκπαίδευσης, καθώς και της καλλιέργειας των ευρωπαϊκών αξιών και αρχών στα παιδιά μας.
Οι εχθροί της νεολαίας μας, και δικοί μας αναμφίβολα, είναι ίδιοι. Είναι η ανεργία, το δημόσιο χρέος, η φτώχια κ.α. Η κοινή πρόκληση των δύο χωρών είναι η επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο, μέσω ενός ποιοτικού συστήματος γνώσεων, ως η καλύτερη πολιτική στην αντιμετώπιση αυτών των κοινών εχθρών. Μπροστά σε αυτή την πρόκληση, δεν πρέπει να υπερισχύουν τα προβλήματα αλλά νέες ευκαιρίες που τα επιλύουν και συνεισφέρουν στην ενδυνάμωση της φιλίας, της αμοιβαίας εμπιστοσύνης, της σταθερότητας και της ευρωπαϊκής ενσωμάτωσης.
Ενημέρωσα τον υπουργό κ. Λοβέρδο, ότι για πρώτη φορά φέτος, μετά από περισσότερο από μια δεκαετία, τα σχολεία της μειονότητας εφοδιάστηκαν με σχολικά εγχειρίδια στην ελληνική γλώσσα πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η αλβανική κυβέρνηση εκπλήρωσε την δέσμευση της και για την βελτίωση της ποιότητάς τους μέσω διαβουλεύσεων με εκπαιδευτικούς αυτών των σχολείων, αποφασίζοντάς την έκδοση των εγχειριδίων που οι εκπαιδευτικοί θεωρούσαν ποιοτικότερα. Η ελληνική γλώσσα επίσης, είναι μέρος των εξετάσεων επιλογής για τα αλβανικά πανεπιστήμια.
Ως ένδειξη σεβασμού των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, στα σχολεία της μειονότητας έχουμε εγγυηθεί ώστε κανένα παιδί να μην στερείται το δικαίωμα της εκπαίδευσης στην μητρική του γλώσσα.
Φέτος, μετά από αίτημα των κατοίκων των χωριών Δερβιτσάνι και Φραστανι, με την υποστήριξη της τοπικής αυτοδιοίκησης κατέστη δυνατή η επαναλειτουργία δυο προσχολικών τάξεων με παιδιά επαναπατρισθέντων και όχι μόνο. Δυο εκπαιδευτικά ιδρύματα της μειονότητας, το σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Δερβιτσάνι και το γυμνάσιο «Παντελή Σωτήρη» (Pandeli Sotiri), έχουν συμπεριληφθεί στο πρόγραμμά μας «το Σχολείο ως Κοινοτικό Κέντρο», από το πρώτο χρόνο εφαρμογής του.
Επίσης, τα προγράμματα για σχολικές υποδομές, όπου σπουδάζουν παιδιά της μειονότητας μαζί με Αλβανούς, θα είναι μέρος των επενδύσεων του προϋπολογισμού του 2015.
Η αλβανική κοινωνία, έχει θετικό ισοζύγιο όσον αφορά την προστασία και το σεβασμό των δικαιωμάτων της μειονότητας, κατατασσόμενη ανάμεσα στα κράτη, τα οποία δεσμεύονται για την εκπλήρωση των σχετικών διεθνών προτύπων. Αυτό το γεγονός προκύπτει και από μια σειρά εκθέσεων και ερευνών που έχουν γίνει από διεθνείς οργανώσεις αναφορικά με το θέμα του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Αλβανία.
Από την άλλη πλευρά, θα ήθελα να ευχαριστήσω τις ελληνικές κεντρικές και περιφερειακές αρχές που στηρίζουν την πλήρη ένταξη της αλβανικής κοινότητας στην Ελλάδα, ιδίως ως προς την διαφύλαξη της αλβανικής γλώσσας και του αλβανικού πολιτισμού.
Επίσης, επιθυμώ να ευχαριστήσω εκείνους τους αλβανούς εκπαιδευτικούς, οι οποίοι σε διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας εξασφαλίζουν με το πάθος τους τα ενισχυτικά μαθήματα της αλβανικής γλώσσας για τα παιδιά των μεταναστών.
Ασφαλώς, απαιτείται ακόμα δουλεία, αλλά κατά τη διάρκεια της συνάντησης μας σήμερα εκφράσαμε κοινή ετοιμότητα.
Σήμερα, ενεργοποιήσαμε εκ νέου την Κοινή Επιτροπή για την μελέτη της παρουσίασης των σχολικών κειμένων στον τομέα της ιστορίας, της γεωγραφίας του πολιτισμού και της οικονομίας, βάσει του πνεύματος και των αρχών της UNESCO και του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Αυτό αποτελεί ένα ξεκάθαρο σημάδι ότι οι σχέσεις μας καθορίζονται από την βούληση μας να συνεισφέρουμε στην περαιτέρω ενίσχυση της φιλίας και της συνεργασίας, της ειρήνης, της σταθερότητας και της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, στο πνεύμα του διεθνούς δικαίου και του σεβασμού του νομικού πλαισίου της κάθε χώρας.
Για μας, η Ελλάδα είναι ένας σημαντικός εταίρος σε πολλούς τομείς, ο οποίος τους τελευταίους μήνες εξέφρασε την υποστήριξη του ώστε η Αλβανία, κατά την διάρκεια της ελληνικής προεδρίας, να λάβει το καθεστώς της υποψήφιας προς ένταξη χώρας στην ΕΕ. Ο κοινός ευρωπαϊκός χώρος προσφέρει νέες δυνατότητες με σημαντικά οφέλη μέσω των προγραμμάτων της ΕΕ, όπως το «Erasmus +» και το «Horizon 2020» στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και των επιστημονικών ερευνών.
Τέλος, θέλω να εκφράσω για άλλη μια φορά την ετοιμότητά και τη σταθερή βούλησή μας για την εγγύηση των δικαιωμάτων όλων των πολιτών, της κοινότητας μας στην Ελλάδα και της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία, για ποιοτική εκπαίδευση.
Λοβέρδος: Αγαπητή κ. Υπουργέ, κυρίες και κύριοι. Χαίρομαι που βρίσκομαι σήμερα εδώ, σΆ αυτή τη διμερή συνάντηση. Δεν είναι η πρώτη φορά που επισκέπτομαι την χώρα σας αγαπητή κυρία Υπουργέ. Ως Έλληνας πολιτικός έχω επισκεφθεί την Αλβανία πολλές φορές και πιστεύω ότι και η σημερινή μας συνάντηση θα είναι πολύ εποικοδομητική και καρποφόρα. Επιβεβαιώνω κι εγώ από την πλευρά μου τις πολύ καλές σχέσεις ανάμεσα στις δυο χώρες. Είπα και πριν, στη συνεδρίαση μας, ότι η τελευταία και πολύ σημαντική απόδειξη αυτών των καλών σχέσεων είναι η υποστήριξη της Ελληνικής Προεδρίας στην Ε.Ε. και η γενική απόφαση να λάβει η Αλβανία το καθεστώς της υποψήφιας χώρας. Οι πράξεις συγκροτούν πολιτική κι όχι τα λόγια. Τα λόγια δεν είναι πολιτική. Εμείς ήρθαμε εδώ ως αντιπροσωπεία για να συνεργαστούμε και να πάρουμε μαζί τις αποφάσεις.
Υπάρχει αυτό εξαιρετικά καλό κλίμα ανάμεσα στις κυβερνήσεις των δυο χώρων και στις δυο χώρες και πρέπει τώρα εμείς, ως υπουργοί Παιδείας, να εξειδικεύσουμε στο αντικείμενο μας αυτές τις άριστες σχέσεις. Δεν είναι πρόσφατη μόνον αυτή η καλή σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Αλβανία. Για μας στην Ελλάδα, η Αλβανία είναι μια φίλη, μια σύμμαχη χώρα, καθώς όμως βρισκόμαστε όλοι μαζί στον χώρο των Βαλκανίων, ειδικά στο πολυτάραχο χώρο των Δυτικών Βαλκανίων, η φιλία και η συνεργασία παίζουν πάρα πολύ σημαντικό ρόλο.
Θέλω να θυμίσω, κυρία Υπουργέ, εδώ ενώπιον του Τύπου, τον αγώνα της χώρας μου για την ένταξη στο ΝΑΤΟ και στην Ε.Ε πολλών κρατών της Βαλκανικής. Κι επειδή είστε πολιτικός, σας θυμίζω πόσο κρίσιμα ήταν τα γεγονότα και οι διαδικασίες στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Επίσης να θυμίσω στον Τύπο και στα ΜΜΕ, την πρωτοβουλία και το κείμενο της απόφασης τη Θεσσαλονίκης του 2003, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, για την ένταξη των κρατών των Δυτικών Βαλκανίων στην Ε.Ε. Προφανώς ως αποτέλεσμα μιας πορείας.
Αναφορικά τώρα με τα θέματα της παιδείας, έχουμε στο πλαίσιο της συνεργασίας μας μια συμφωνία του παρελθόντος και πρέπει να την εφαρμόσουμε. Τα πανεπιστήμια μας, οι δομές μας στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα ιδιωτικά ερευνητικά κέντρα, τα αρχεία μας, οι βιβλιοθήκες μας και άλλοι τομείς στην παιδεία των δυο χωρών πρέπει να έρθουν σε στενότερη επαφή και να αναπτύξουν συνεργασίες. ΓιΆ αυτό σας προτρέπω στη συνάντηση μας, που προτείναμε να πραγματοποιηθεί στην Αθήνα τον Ιανουάριο του 2015, να συζητήσουμε για τη συνεργασία μας στη Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το Ελληνικό Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής μπορεί να σας είναι χρήσιμο και θα παραβρεθεί στις συναντήσεις μας. Έτσι, στη επικείμενη συνάντησή μας, μπορούμε να υπογράψουμε το τελικό κείμενο του σχεδίου μορφωτικής συνεργασίας, που έχετε ήδη προτείνει.
Προς το παρόν, ας συμφωνήσουμε ότι με τις προσθήκες που συζητήσαμε πριν, μπορούμε να υπογράψουμε το Πρωτόκολλο για τη μέθοδο της εργασίας της Μεικτής Επιτροπής, που σήμερα είναι εδώ, για το θέμα των σχολικών βιβλίων, που αφορούν την εκπαίδευση των παιδιών της εθνικής ελληνικής μειονότητας, δίνοντας ένα πολύ καλό παράδειγμα ουσιαστικής και πρακτικής συνεργασίας ανάμεσα στα Υπουργεία Παιδείας των δυο χωρών. Υπάρχει ένα παρά πολύ καλό πλαίσιο. Ανήκουμε σε δυο κυβερνήσεις που πραγματοποιούν αλλαγές. Θα πρέπει να δούμε και στα θέματα που αφορούν την εθνική ελληνική μειονότητα, ειδικές πτυχές και ειδικά προβλήματα που πρέπει να ξεπεράσουμε από κοινού.
Τα παιδιά της εθνικής ελληνικής μειονότητας, όπου κι αν βρίσκονται χρειάζονται την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση, όπως όλα τα παιδιά του κόσμου. Εμείς οι δυο, ως υπουργοί Παιδείας, στα πλαίσια της συνεργασίας των δυο υπουργείων, πρέπει να κάνουμε το καθήκον μας.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την καλή συνεργασία που έχουμε μέχρι σήμερα.
Ερωταπαντήσεις
Δημοσιογραφος (Top Channel): Προς τον κ. Λοβέρδο, στο πλαίσιο των συμφωνιών που έχετε με την Αλβανία πότε θα καταστεί δυνατή η διδασκαλία της αλβανικής ως δεύτερη γλώσσα για τα παιδιά των Αλβανών; Και προς την κ. Νικόλλα, ποιες θα είναι οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας ώστε όλα τα παιδιά των αλβανών μεταναστών να έχουν την δυνατότητα να διδαχθούν την αλβανική γλώσσα και ιστορία, από την στιγμή που έχουν επιστρέψει στην Αλβανία;
Λοβέρδος: Στο πλαίσιο της συνεργασίας μας, αναφέρθηκε ήδη και από την κ. Υπουργό και από εμένα, το θέμα της εθνικής ελληνικής μειονότητας σε ότι αφορά την εκπαίδευση. Συζητάμε βέβαια και θέματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση των δεκάδων χιλιάδων μαθητών, αλβανών μαθητών, που ζουν με τις οικογένειές τους στην Ελλάδα. Ανήκει βεβαίως και το θέμα αυτό στην αρμοδιότητά μας.
Δημοσιογραφος (Top Channel): Σε αυτό το πλαίσιο, θα υπάρξει κάποιο περαιτέρω βήμα, δηλαδή τα παιδιά των Αλβανών στα ελληνικά σχολεία να διδάσκονται ως δεύτερη γλώσσα την αλβανική, όπως συμβαίνει και με τα παιδιά της ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία, ώστε να μην ξεχάσουν την μητρική τους γλώσσα;
Λοβέρδος: Είναι θέμα της Μικτής Επιτροπής, η οποία και θα το συζητήσει. Έγινε αναφορά στο θέμα αυτό και στις προηγούμενες συζητήσεις μας με την κ. Υπουργό.
Νικόλλα: Δράττομαι της ευκαιρίας απαντώντας στην ερώτηση σας να ευχαριστήσω για άλλη μια φορά την ελληνική κυβέρνηση και όλους τους περιφερειακούς φορείς στην Ελλάδα που έχουν καταστήσει δυνατή τη διδασκαλία της αλβανικής γλώσσας για τα παιδιά των Αλβανών που ζουν στην Ελλάδα, παρέχοντας τους απαραίτητους χώρους και οποιαδήποτε άλλη υποστήριξη αναφορικά με την απαιτούμενη υποδομή.
Από την άλλη πλευρά, σας εγγυώμαι ότι το υπουργείο Παιδείας και Αθλητισμού, μαζί με την αλβανική Κυβέρνηση, έχουν αναλάβει μια σημαντική μεταρρύθμιση που σχετίζεται με την ποιότητα της διδασκαλίας στα αλβανικά σχολεία. ΣΆ αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η ποιότητα όλων των σχολικών κειμένων. Συνεργαζόμαστε και με τους εκπαιδευτικούς που αναπτύσσουν την δραστηριότητά τους στην Ελλάδα, σε συντονισμό και με το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας, όχι μόνο για την εκπαίδευσή τους αλλά και για τον εφοδιασμό τους από το αλβανικό ΥΠΕΞ με σχολικά βιβλία της αλβανικής γλώσσας. Ασφαλώς, έχουμε ακόμα πολλά να κάνουμε, για αυτό και βρισκόμαστε σήμερα εδώ σε αυτή την κοινή συνάντηση, για να καθορίσουμε και αναζωογονήσουμε το έργο της Κοινής Επιτροπής. Μιας Επιτροπής που αποτελείται από ειδικούς, οι οποίοι θα γνωμοδοτήσουν μετά από εξέταση των κειμένων της ιστορίας, της γεωγραφίας, του πολιτισμού και της οικονομίας, κατά πόσον τα σχολικά βιβλία των χωρών μας είναι σύμφωνα με το πνεύμα της UNESCO και του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Δημοσιογράφος (TV Klan): Ποιο τμήμα των βιβλίων θα αλλάξει; Είναι έτοιμές οι δύο χώρες και κυρίως η πολιτική τους να αποδεχθεί αλλαγές σε βιβλία γεωγραφίας ή ιστορίας στις περιπτώσεις που υπάρχουν ιστορικά γεγονότα, που έρχονται σε αντίθεση με τα εθνικά αισθήματα των δύο χωρών;
Νικόλλα: Ασφαλώς, είμαστε εδώ, οι δύο υπουργοί Παιδείας, αποφασισμένοι όχι να υπαγορεύσουμε αυτό που η Επιτροπή των ειδικών θα αποφασίσει, ούτε για να δείξουμε πολιτική προκατάληψη για τις αποφάσεις τους. Εκτός από το να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για συνεργασία με απόλυτη επαγγελματική και ακαδημαϊκή ελευθερία, να παρουσιάσουμε όλα τα συμπεράσματα που τα μέλη της Επιτροπής θα έχουν συμφωνήσει από κοινού. Αναμφίβολα, θεωρώ ότι είναι η πιο αγαστή και επιτυχημένη συνεργασία. Φρονώ ότι και τα αποτελέσματά της θα είναι αντίστοιχα με την ποιότητα εκπαίδευσης που επιδιώκουμε για τα παιδιά μας στην Αλβανία ή στην Ελλάδα, αντίστοιχα με αυτήν των συνομηλίκων τους σε όλο των κόσμο. Δεν μπορώ να γνωρίζω πού θα γίνουν οι αλλαγές και πόσα θα αλλάξουν, όσο δεν έχει λάβει κάποια απόφαση η Επιτροπή αλλά θέλω να ξεκαθαρίσω αυτό που επιθυμούμε να καλλιεργήσουμε στα παιδία μας, την αγάπη για την πατρίδα, η οποία διαφέρει ριζικά από τον εθνικισμό. Δεν βρισκόμαστε εδώ για να μάθουμε και να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας στο πνεύμα του εθνικισμού και του μίσους για τους γείτονες. Σκοπός μας είναι να καλλιεργήσουμε πνεύμα αγάπης για την πατρίδα, που σημαίνει αγάπη και πάθος για την χώρα σου, αλλά και αγάπη για την ευημερία και μια άλλης, γειτονικής ή όχι, χώρας. Εμείς θα προχωρήσουμε σε αυτό τον δρόμο για να το αναλύσουμε και να το καταστήσουμε μέρος της εκπαίδευσης που προσφέρεται στα σχολεία μας.
Λοβέρδος: Όπως και στην προηγούμενη ερώτηση, έτσι και σΆ αυτήν, υπογραμμίζω: Ό,τι θέτει η μία πλευρά, η Επιτροπή είναι εδώ για να το συζητήσει. Αλλά η Επιτροπή αποφασίζει όταν και τα δύο μέρη ταυτίζονται και συμφωνούν. Κανένας δεν θα επιβληθεί στον άλλο. Για να υπάρχει απόφαση απαιτείται συναίνεση. Έτσι και στο θέμα που θέτετε, εμείς δεν είπαμε στα μέλη της επιτροπής πως υπάρχουν απαγορευμένα θέματα. Όταν τίθενται ζητήματα που βασίζονται στην καλή μας συνεργασία, αυτό οδηγεί στο βέβαιο συμπέρασμα ότι οι διχαστικές απόψεις, απόψεις οι οποίες προκαλούν συγκρούσεις, παροξύνουν τις χειρότερες πλευρές του ανθρώπινου χαρακτήρα και θέτουν σε κίνδυνο όλη αυτή την καλή πορεία που έχουμε χαράξει στο πλαίσιο της ΕΕ, όλα αυτά τα λόγια και οι πρακτικές είναι έξω από το πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής. ¶ρα, η απάντηση στο θέμα που με ρωτάτε, δεν ξέρω αν θα σας φανεί αόριστη, για μένα ως πολιτικό είναι πάρα πολύ συγκεκριμένη: Οι σχέσεις των δύο χωρών βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο. Το καθεστώς της υποψήφιας προς ένταξη χώρας στην ΕΕ υποχρεώνει την Αλβανία να ακολουθεί μια πολιτική συνεννόησης, συνεργασιών και την Ελλάδα να είναι δίπλα και να βοηθάει όπου της ζητείται, με απαραίτητη τεχνογνωσία και συμβουλές αν της ζητηθούν, ώστε η Αλβανία να είναι όσο το δυνατόν, κατά τη δικής της κρίση, καλύτερη. Δεύτερον, στα θέματα της παιδείας, που είναι δύσκολα θέματα, αποφασίζουμε να συνεργαστούμε. Αναβιώνουμε μια επιτροπή, που από το 2007, δηλαδή για επτά χρόνια, δεν έχει συνεδριάσει. Έχουμε ήδη εν λειτουργία την επιτροπή για την αναμόρφωση των βιβλίων που αφορούν στην εκπαίδευση των παιδιών της εθνικής ελληνικής μειονότητας. Θέλουμε να κινηθούμε γρήγορα και να πάρουμε γρήγορες αποφάσεις. Τρίτον, θέλουμε να επεκτείνουμε τη συνεργασία σε όλους τους τομείς που προβλέπει η συμφωνία, που έχουμε ήδη υπογράψει για θέματα παιδείας. ¶ρα, όλα αυτά τα οποία αναφέρατε είναι έξω από τη λογική μας. Σας ευχαριστώ.