Proslipsis.gr | Αθήνα 7.11.2019, 19:12
Το υπουργείο Παιδείας προχωρά άμεσα στην αναστολή της έναρξης λειτουργίας 38 τμημάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης καταγγέλλοντας ότι δημιουργήθηκαν προεκλογικά για ψηφοθηρικούς λόγους από την προηγούμενη Κυβέρνηση, δίχως σχεδιασμό και επαρκή τεκμηρίωση.
Τα τμήματα αυτά επρόκειτο να λειτουργήσουν για πρώτη φορά τα επόμενα χρόνια. Τώρα θα επανεξεταστούν «ώστε η θεσμοθέτηση και λειτουργία τους να ανταποκρίνεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια και να υποστηρίζεται από τις αναγκαίες μελέτες, με τη συνδρομή της καθΆ ύλην αρμόδιας ανεξάρτητης αρχής», σύμφωνα με το υπουργείο.
«Το εκπαιδευτικό μας σύστημα και κατΆ επέκταση όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτό έχουν ταλαιπωρηθεί στο παρελθόν από πελατειακές λογικές και ευκαιριακές διευθετήσεις», δηλώνουν η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και ο υφυπουργός Βασίλης Διγαλάκης. Και συνεχίζουν: «Η προηγούμενη Κυβέρνηση, υπηρετώντας μικροπολιτικές σκοπιμότητες, θεσμοθέτησε πριν μερικούς μήνες μια σειρά από τμήματα σε όλη τη χώρα με προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας από το ακαδημαϊκό έτος 2020-21 και μετά, αναδιατάσσοντας τον ακαδημαϊκό χάρτη.
Τα εν λόγω τμήματα δημιουργήθηκαν χωρίς συγκεκριμένα ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαιτούμενες μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς συνεκτικό σχεδιασμό,χωρίς καν την προηγούμενη γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), ενώ ο νόμος προέβλεπε τη συμβολή και της αρχής αυτής σε τέτοιου είδους αποφάσεις, ενίοτε και με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής, υποτιμώντας έτσι τα Ιδρύματά μας και τις δυνατότητες του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Όπως είναι φυσικό, ορισμένα από τα νέα αυτά τμήματα αντιμετωπίζουν προβλήματα σε υποδομές και προσωπικό, χωρίς να μπορεί να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία τους προς όφελος των μελλοντικών φοιτητών και της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, αναστέλλουμε τη λειτουργία των 38 αυτών νέων τμημάτων με νομοθετική διάταξη που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή.
Στόχος μας είναι να επανεξεταστεί η ανάγκη δημιουργίας τους συνολικά από τη νέα ενισχυμένη Ανεξάρτητη Αρχή, στη βάση ακαδημαϊκών κριτηρίων και μετά από την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. Το ίδιο θα ισχύει και για οποιαδήποτε νέα τμήματα πρόκειται να ιδρυθούν στο μέλλον, αλλά και για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη εν συνόλω. Δεν είναι απλώς θέμα χρηστής και αποτελεσματικής διαχείρισης των οικονομικών πόρων της πολιτείας, αλλά πρωτίστως ευθύνη και χρέος απέναντι στους νέους και τις νέες που προσδοκούν πρόσβαση σε ποιοτικά δημόσια πανεπιστήμια και σε πτυχία με αντίκρισμα. Και παράλληλα μια ευκαιρία για να βελτιστοποιήσουμε τις αναπτυξιακές προοπτικές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Στο πλαίσιο αυτό, εργαζόμαστε εντατικά και θα καταθέσουμε τις επόμενες εβδομάδες ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση. Σκοπεύουμε να την ενδυναμώσουμε και να την καταστήσουμε βασικό εταίρο διαμόρφωσης πολιτικής για την ανώτατη εκπαίδευση, αποκεντρώνοντας παράλληλα μια σειρά από εξουσίες με τη μεταφορά τους εκεί που πραγματικά πρέπει να ανήκουν. Η Παιδεία μας έχει ανάγκη από τη χάραξη μιας μακροχρόνιας στρατηγικής, στη βάση ευρύτερων συναινέσεων και με διάρκεια που υπερβαίνει τη θητεία μιας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την ενδυνάμωση των θεσμών και τη συνεπή τήρηση διαδικασιών.
Είναι ευκαιρία να αλλάξουμε παθογένειες ετών με τόλμη, βάζοντας τέλος σε πρακτικές που στερούν από τους νέους και τις νέες της πατρίδας μας την Παιδεία που τους αξίζει. Και στην κατεύθυνση αυτή θα αναζητήσουμε την ευρύτερη δυνατή συναίνεση, ακούγοντας τις προτάσεις όλων για το βέλτιστο τρόπο διαμόρφωσης του ακαδημαϊκού χάρτη με τις αναγκαίες διασφαλίσεις ποιότητας».
ΣΥΡΙΖΑ: Συρρίκνωση της εκπαίδευσης Όπως ήταν αναμενόμενο, η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας των 38 τμημάτων προκάλεσε την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ. «Μετά την αναστολή λειτουργίας των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης, την κατάργηση της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών, την κατάργηση της δυνατότητας ελεύθερης πρόσβασης των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σήμερα ανακοίνωσε την αναστολή λειτουργίας 37 νέων Τμημάτων, τα οποία ιδρύθηκαν και θα ξεκινούσαν την ακαδημαϊκή τους λειτουργία το Σεπτέμβριο του 2020», αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσε.
Επιπλέον τονίζεται ότι «η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δείχνει πόσο λίγο υπολογίζει το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων. Ο σχεδιασμός και η λειτουργία των Τμημάτων αυτών εντασσόταν στο σχέδιο ανάπτυξης των ιδρυμάτων και στη μεγάλη τους πλειοψηφία είχαν νομοθετηθεί μετά από προτάσεις των πανεπιστημιακών αρχών. Επιπρόσθετα, η ακαδημαϊκή έναρξη λειτουργίας τους ήταν στην αποκλειστική ευθύνη των ιδρυμάτων, τα οποία γνωρίζουν τις δυνατότητες και τις προοπτικές τους, ενώ είχαν ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη στελέχωσή τους».
Και καταλήγει η ανακοίνωση: «Η διεύρυνση των δυνατοτήτων μόρφωσης της νεολαίας στο δημόσιο Πανεπιστήμιο δέχεται ένα ακόμη πλήγμα. Πλήγμα δέχεται και η ελληνική περιφέρεια, τα περιφερειακά πανεπιστήμια και η ανάπτυξη που θα μπορούσε να επιφέρει η λειτουργία των νέων τμημάτων. Αντί ανάπτυξης, κλειστές πόρτες και κατεδάφιση. Η μόνη μέριμνα του υπουργείου Παιδείας & Θρησκεύματος είναι η συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης, το κλείσιμο των σχολών, οι περικοπές των δαπανών και η μείωση του αριθμού εισακτέων. Όπως δηλώνει ευθαρσώς και ο υπό διορισμό νέος πρόεδρος του ΙΕΠ: "το ρολόι των μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση πρέπει να γυρίσει πίσω στο 2014 και να ξαναχτιστεί αυτό που γκρεμίστηκε στην τετραετία 2015-2019"».
ΚΚΕ: Προσχηματικός καυγάς Ανακοίνωση για το θέμα έκανε και το ΚΚΕ: «Την ώρα που χιλιάδες φοιτητές βγαίνουν στο δρόμο, διεκδικώντας το δικαίωμά τους για δωρεάν φοιτητική μέριμνα, για πτυχία που δεν θα είναι κουρελόχαρτα, για την υπεράσπιση του ασύλου, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ επιδίδονται σε άλλον έναν προσχηματικό καυγά. Η ανακοίνωση της Υπουργού Παιδείας για την αναστολή 37 Πανεπιστημιακών Τμημάτων, που ίδρυσε η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και θα λειτουργούσαν από το 2020, δεν μπορεί να κρύψει τη συμφωνία ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ στα κριτήρια αξιολόγησης των ΑΕΙ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε με τις κατΆ όνομα «πανεπιστημιοποιήσεις» των πρώην ΤΕΙ και την ίδρυση νέων Τμημάτων, έχοντας σταθερά το βλέμμα στην αγορά, στα ζητούμενα του ΣΕΒ, των μεγάλων επιχειρήσεων. Με αυτά τα κριτήρια επιλέχθηκε το αντικείμενο και η διασπορά των Τμημάτων, προχώρησαν οι συγχωνεύσεις, τα κλεισίματα και οι ιδρύσεις. Με τα ίδια κριτήρια, σήμερα, η κυβέρνηση της ΝΔ δεσμεύεται προς τους εργοδότες - βιομήχανους να αξιολογήσει εκ νέου τα Τμήματα, παλιά και νέα.
Στο όνομα της ανάπτυξης ο ΣΥΡΙΖΑ ίδρυσε ως πρώην κυβέρνηση τα νέα Τμήματα, κλείνοντας μάλιστα το μάτι στις ορέξεις των μεγάλων επιχειρήσεων σε περιφερειακό επίπεδο. Στο όνομα της ανάπτυξης σήμερα και η ΝΔ αναστέλλει προσωρινά τη λειτουργία αυτών των Τμημάτων, για να εξασφαλίσει ότι ανταποκρίνονται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό στους όρους κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας των μεγάλων επιχειρήσεων. Και οι δύο, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, πίνουν νερό στο όνομα του «αυτοδιοίκητου» των ΑΕΙ, δηλαδή στην εξασφάλιση εκείνων των όρων ώστε με μεγαλύτερη ευελιξία να συνάπτουν εμπορικές συμφωνίες με τους εκπροσώπους της αγοράς.
Ούτε το άνοιγμα ούτε το κλείσιμο Τμημάτων σηματοδοτεί αντίστοιχα διεύρυνση ή συρρίκνωση της δημόσιας Παιδείας. Όταν την ίδια στιγμή γενικεύεται η αύξηση των διδάκτρων σε όλα τα μεταπτυχιακά, όταν η Υπουργός παιδείας της ΝΔ εγκαινιάζει το πρώτο προπτυχιακό πρόγραμμα με δίδακτρα, που ίδρυσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Η σημερινή και οι προηγούμενες κυβερνήσεις δε βλέπουν απέναντί τους φοιτητές, αλλά πελάτες που αγοράζουν εκπαιδευτικά προϊόντα στην κατΆ όνομα «δημόσια» ανώτατη εκπαίδευση.
Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας εξαρχής αντιτάχθηκε στην ίδρυση και διασπορά Τμημάτων με γνώμονα την εμπορική τους αξία, την πέρασή τους στην αγορά. Αντιτάχθηκε στα κλεισίματα και συγχωνεύσεις Τμημάτων που είχαν ως αποτέλεσμα να πληρώνουν για άλλη μια φορά το μάρμαρο των σχεδιασμών των βιομηχάνων και των κυβερνήσεών τους οι φοιτητές και οι οικογένειές τους. Η μόνη λύση είναι μια πραγματικά Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, όπου το κάθε πανεπιστημιακό Τμήμα, μέσα από αναβαθμισμένες σπουδές, θα υπηρετεί ένα αντικειμενικά καθορισμένο επιστημονικό αντικείμενο, σε συνδυασμό με τις διευρυμένες σύγχρονες λαϊκές ανάγκες».
* Στο συνημμένο αρχείο θα βρείτε πίνακα με τα 38 τμήματα.
|