Αθήνα 9.2.2004 Η «αμαρτωλή» ιστορία της αναγνώρισης στην χώρα μας των τίτλων σπουδών που χορηγούν ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το αρκτικόλεξο «ΔΙΚΑΤΣΑ».
Θέλοντας να ξορκίσει αυτό το παρελθόν το πρώτο πράγμα που έκανε η νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου για την αναμόρφωση του όλου συστήματος αναγνωρίσεων (έχει κατατεθεί για συζήτηση στην Βουλή) ήταν να το αντικαταστήσει με ένα νέο, όχι ιδιαίτερα πετυχημένο: το ΟΑΤΑΠ (Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης).
Εκτός από το όνομα το νέο νομοσχέδιο φέρνει και ορισμένες αλλαγές οργανωτικού χαρακτήρα, χωρίς ωστόσο να θίγει το καθεστώς των αναγνωρίσεων, που παρουσιάζει σήμερα αναλυτικά η «Ρ», φωτίζοντας όλα τα σκοτεινά σημεία του.
Ο νέος φορέας Ο Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΟΑΤΑΠ), όπως είναι το πλήρες όνομά του, θα εδρεύει στην Αθήνα και θα εποπτεύεται από τον υπουργό Παιδείας. Στις διεθνείς του σχέσεις θα χρησιμοποιεί την επωνυμία Hellenic National Academic Recognition and Information Center (Hellenic NARIC).
Έργο του θα είναι η αναγνώριση τίτλων σπουδών που απονέμονται από ομοταγή εκπαιδευτικά ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης, πανεπιστημιακής και τεχνολογικής κατεύθυνσης της αλλοδαπής και η παροχή πληροφοριών σχετικά με σπουδές στην ανώτατη εκπαίδευση στην ημεδαπή και αλλοδαπή.
Στο πλαίσιο αυτό θα: - Συλλέγει και επεξεργάζεται τις πληροφορίες και τα στοιχεία που αφορούν το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, κυρίως σχετικά με την ελληνική ανώτατη εκπαίδευση του πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα και λειτουργεί ως Κέντρο ενημέρωσης για θέματα πανεπιστημιακής και ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης.
- Συλλέγει και επεξεργάζεται τις πληροφορίες και τα στοιχεία που αφορούν την ανώτατη εκπαίδευση σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο, παρακολουθεί τις εξελίξεις που σημειώνονται διεθνώς στο χώρο αυτό, ενημερώνει το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και τα Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα για θέματα ανώτατης εκπαίδευσης της αλλοδαπής και παρέχει την πληροφόρηση που ζητούν ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης ή αρμόδια Κέντρα και αντίστοιχοι Οργανισμοί της αλλοδαπής, σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία των ελληνικών Πανεπιστημίων και Τεχνολογικών Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης.
- Συμμετέχει σε συσκέψεις και άλλες εκδηλώσεις που διοργανώνονται από διεθνείς οργανισμούς και ιδιαίτερα από το ευρωπαϊκό δίκτυο των αντίστοιχων κέντρων ακαδημαϊκών αναγνωρίσεων και πληροφόρησης (NARIC), του οποίου είναι μέλος.
- Συνεργάζεται με όργανα που έχουν ως σκοπό την αξιολόγηση της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης για θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Τι και πώς αναγνωρίζεται Με ένα λόγο ο ΟΑΤΑΠ θα κάνει τα ίδια ακριβώς πράγματα που έκανε και το ΔΙΚΑΤΣΑ, πιο αποτελεσματικά και πιο γρήγορα, ελπίζουμε. Δηλαδή, θα αναγνωρίζει πτυχία, μεταπτυχιακά διπλώματα και διδακτορικά διπλώματα εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής. Τα πτυχία θα αναγνωρίζονται ως ισότιμα ή και αντίστοιχα, ενώ οι μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί τίτλοι θα αναγνωρίζονται μόνο ως ισότιμοι και η αναγνώριση τους θα προϋποθέτει υποχρεωτικά την κατοχή πτυχίου. Πιο αναλυτικά, κύριο έργο του θα είναι: - Η αναγνώριση ανωτάτων σχολών της αλλοδαπής ως ομοταγών προς τις ανώτατες σχολές της ημεδαπής. - Η αναγνώριση των τίτλων σπουδών που χορηγούνται από ομοταγείς ανώτατες σχολές της αλλοδαπής ως ισότιμους προς τίτλους σπουδών ΑΕΙ της ημεδαπής. - Η αντιστοίχιση του ισότιμου τίτλου αλλοδαπής προέλευσης προς τίτλους σπουδών της ημεδαπής ως προς την ειδικότητα. - Η αντιστοίχιση της βαθμολογίας του αλλοδαπής προέλευσης ισότιμου και αντίστοιχου τίτλου σπουδών με τη δεκάβαθμη κλίμακα βαθμολογίας που εφαρμόζεται στα Ελληνικά ΑΕΙ. Δηλαδή, κατά σειρά κρίνονται: το ομοταγές του Ιδρύματος, η ισοτιμία των τίτλων, η αντιστοίχιση του ισότιμου τίτλου και η αντιστοίχιση της βαθμολογίας. Διευκρινίζεται ότι το «ομοταγές» αναφέρεται στο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, ενώ το «ισότιμο» στο τμήμα.
Αντίστοιχα, οι πράξεις που εκδίδει ο ΟΑΤΑΠ αφορούν στις εξής περιπτώσεις: - Αναγνώριση ισοτιμίας πτυχίου, μεταπτυχιακού και διδακτορικού τίτλου. - Αντιστοιχία βασικού τίτλου. - Αντιστοιχία βαθμολογίας (προσαρμογή της στην ελληνική κλίμακα).
Για την αναγνώριση ενός τίτλου σπουδών ως ισότιμου ή ως ισότιμου και αντίστοιχου, ως μέτρο κρίσης λαμβάνεται ο ομοειδής τίτλος του ιδρύματος ανώτατης εκπαίδευσης της ημεδαπής. Αν δεν υπάρχει ομοειδής τίτλος των ιδρυμάτων της ημεδαπής, χορηγείται μόνον ισοτιμία.
Διευκρινίζεται ότι ένας βασικός τίτλος σπουδών που παίρνει ισοτιμία χωρίς αντιστοιχία, διαθέτει επαγγελματική αναγνώριση, ενώ αυτός που παίρνει ισοτιμία και αντιστοιχία, ακαδημαϊκή. Η διαφορά μεταξύ των δύο ειδών αναγνώρισης είναι ότι μόνο οι δεύτεροι γίνονται δεκτοί στις προσλήψεις του Δημοσίου μέσω ΑΣΕΠ και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και αν αποκτήθηκαν μετά από σπουδές τριετούς φοίτησης (σύμφωνα με σχετική κοινοτική οδηγία).
----------------------------------------------------------------------
Βασικές έννοιες Για να γίνει πιο κατανοητή η διαδικασία αναγνώρισης των τίτλων σπουδών, θα πρέπει να ξεκαθαρισθούν μερικές κρίσιμες έννοιες, όπως είναι οι παρακάτω: 1. Αναγνώριση τίτλου σπουδών είναι η βεβαίωση από τον Οργανισμό της «ισοτιμίας» ή «ισοτιμίας και αντιστοιχίας» του τίτλου. 2. Αναγνωρισμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα είναι το Πανεπιστήμιο και το Τεχνολογικό Ίδρυμα ανωτάτης εκπαίδευσης που έχει κριθεί ως ομοταγές από τα αρμόδια όργανα του Οργανισμού. Ομοταγές θεωρείται το εκπαιδευτικό ίδρυμα που αναγνωρίζεται από τα αρμόδια όργανα της χώρας του, και εφ’ όσον συντρέχουν επιπρόσθετα οι εξής ιδίως προϋποθέσεις: - η διδασκαλία και η εξέταση περιλαμβάνει τα αναγκαία για την αντίστοιχη επιστήμη μαθήματα, - το ανώτατο ίδρυμα απονέμει ως τίτλους σπουδών, πτυχία, μεταπτυχιακά διπλώματα και διδακτορικά διπλώματα, - για την επιλογή του μεγαλύτερου μέρους του διδακτικού προσωπικού στο πλαίσιο του προπτυχιακού και του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών απαιτείται η κτήση διδακτορικού διπλώματος, - σε περίπτωση που οι απονεμόμενοι τίτλοι οδηγούν σε επαγγελματικά δικαιώματα, τα δικαιώματα αυτά αναγνωρίζονται στη χώρα που λειτουργεί το ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. - Η διάρκεια των παρεχομένων από το ίδρυμα σπουδών είναι τουλάχιστον τριετής για το προπτυχιακό και ενός έτους για το μεταπτυχιακό πρόγραμμα. 3. Ανώτατη εκπαίδευση πανεπιστημιακής και τεχνολογικής κατεύθυνσης είναι η εκπαίδευση που παρέχεται από πανεπιστήμια και τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα ή στην αλλοδαπή ως ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης. 4. Τίτλος σπουδών είναι πτυχίο ή δίπλωμα, με το οποίο πιστοποιείται ότι ο κάτοχός του έχει ολοκληρώσει επιτυχώς πρόγραμμα σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης. 5. Πτυχίο είναι ο πρώτος τίτλος πανεπιστημιακού ή τεχνολογικού ιδρύματος ανωτάτης εκπαίδευσης, ο οποίος χορηγείται μετά από επιτυχή ολοκλήρωση προπτυχιακού προγράμματος σπουδών. 6. Μεταπτυχιακό Δίπλωμα είναι ο τίτλος που χορηγείται σε κατόχους πτυχίου μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών των αναγνωρισμένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. 7. Διδακτορικό Δίπλωμα είναι ο τίτλος που χορηγείται από αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα μετά την εκπόνηση πρωτότυπης επιστημονικής διατριβής.
----------------------------------------------------------------------
Ισοτιμία Η ισοτιμία αναγνωρίζεται εφ’ όσον: 1. Η διάρκεια των σπουδών, η διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης και οι όροι αξιολόγησης, προαγωγής και αποφοίτησης των σπουδαστών πληρούν τις απαιτήσεις των πανεπιστημίων και των τεχνολογικών ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης της ημεδαπής. Εξαιρούνται από την προϋπόθεση της διαδικασίας της διδασκαλίας και μάθησης τα ιδρύματα τύπου «ανοικτού πανεπιστημίου» (open university), «σπουδών εξ αποστάσεως» (distance learning) και «εξωτερικών πτυχίων» (external degrees), υπό τον όρο ότι τα ιδρύματα αυτά έχουν ειδικό πρόγραμμα σπουδών για τον σκοπό αυτό, ολόκληρη η διαδικασία παροχής τέτοιου τύπου προγράμματος γίνεται αποκλειστικά από το ίδρυμα που απονέμει τον τίτλο και η αξιολόγηση, προαγωγή και αποφοίτηση γίνονται με βάση διαφανείς και αδιάβλητες διαδικασίες.
2. Όλο το πρόγραμμα σπουδών έχει γίνει σε ομοταγή εκπαιδευτικά ιδρύματα και τουλάχιστον το 1/2 του προγράμματος στο ίδρυμα που απονέμει τον τίτλο. Εξαίρεση ως προς το εν λόγω ελάχιστο ποσοστό σπουδών μπορεί να αποτελέσουν τα διαπανεπιστημιακά προγράμματα συνεργασίας αναγνωρισμένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Η διάρκεια των σπουδών υπολογίζεται σε ακαδημαϊκά έτη, εξάμηνα ή διδακτικές μονάδες, ή σε συνδυασμό αυτών.
Για την αναγνώριση «ισοτιμίας» ή «ισοτιμίας και αντιστοιχίας» μπορεί να συνεκτιμηθούν επιπλέον και διαφορετικοί τίτλοι σπουδών σε συναφές επιστημονικό πεδίο. Οι συνεκτιμώμενοι τίτλοι δεν αναγνωρίζονται αυτοτελώς. Ειδικότερα για την αναγνώριση τίτλων σπουδών της αλλοδαπής που αποκτώνται μετά από τριετή φοίτηση, όταν για τα αντίστοιχα προγράμματα της ημεδαπής προβλέπεται τετραετής ή πενταετής φοίτηση, «ισοτιμία» ή «ισοτιμία και αντιστοιχία» του πτυχίου αναγνωρίζεται μόνον εφ’ όσον ο κάτοχος του πτυχίου είναι και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος. Στην περίπτωση αυτή δεν αναγνωρίζεται «ισοτιμία» του μεταπτυχιακού διπλώματος. Σε ειδικές περιπτώσεις εντατικών προγραμμάτων της αλλοδαπής τριετούς διάρκειας, όταν τα αντίστοιχα προγράμματα της ημεδαπής είναι τετραετούς διάρκειας, είναι δυνατόν με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Οργανισμού, να χορηγηθεί «ισοτιμία» στο πτυχίο χωρίς παράλληλη συνεκτίμηση μεταπτυχιακού διπλώματος.
Ισοτιμία και αντιστοιχία Ισοτιμία και αντιστοιχία χορηγείται εφ’ όσον συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις για την αναγνώριση της «ισοτιμίας» του τίτλου σπουδών και επιπλέον ο ενδιαφερόμενος έχει διδαχθεί και εξετασθεί επιτυχώς στα βασικά μαθήματα του ομοειδούς προγράμματος σπουδών της ημεδαπής. Ο Οργανισμός μπορεί να απαιτήσει, ενδεχομένως, επί πλέον παρακολούθηση εργαστηρίων και επιτυχή εξέταση σε συμπληρωματικό αριθμό μαθημάτων σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής. Τα συμπληρωματικά μαθήματα δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα έξι. Ο αριθμός όμως αυτός μπορεί να αυξηθεί έως δέκα, όταν πρόκειται για την αναγνώριση τίτλων της αλλοδαπής αντίστοιχων με αυτούς, που αποκτώνται στην ημεδαπή μετά από σπουδές τουλάχιστον πενταετούς διάρκειας. Αν η διαφορά του προγράμματος σπουδών της ημεδαπής από το πρόγραμμα της αλλοδαπής είναι τόσο σημαντική ώστε να μη μπορεί να χορηγηθεί «ισοτιμία και αντιστοιχία» του τίτλου ούτε με τη συμπληρωματική εξέταση σε έξι ή αναλόγως δέκα μαθήματα, τότε μπορεί να χορηγηθεί απλώς «ισοτιμία» εφ’ όσον συντρέχουν οι προαναφερθείσες προϋποθέσεις. Τα συμπληρωματικά μαθήματα ορίζονται από το οικείο Τμήμα του Δ.Σ. μετά από εισήγηση της αρμόδιας Εκτελεστικής Επιτροπής και για κάθε μάθημα ορίζεται ο τίτλος του.
Όπως περιγράφεται στο νέο νόμο, τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα υποχρεούνται να δέχονται υποψηφίους που παραπέμπονται από τον Οργανισμό για παρακολούθηση εργαστηρίων και εξέταση σε συμπληρωματικά μαθήματα σε αριθμό τουλάχιστον ίσο με το 10% των εισακτέων στα αντίστοιχα Τμήματα κατά το συγκεκριμένο ακαδημαϊκό έτος. Παράλειψη της υποχρεώσεώς τους αυτής πέρα του ευλόγου χρόνου συνιστά παράβαση καθήκοντος για τα όργανα των Ιδρυμάτων. Όταν τα ημεδαπά εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους, αλλά και σε κάθε περίπτωση, ο Οργανισμός μπορεί σε συνεργασία με πανεπιστημιακά και τεχνολογικά τμήματα ανώτατης εκπαίδευσης, να διενεργεί ειδικές εξετάσεις για την αξιολόγηση των απαιτούμενων συμπληρωματικών μαθημάτων και για τον έλεγχο των αποκτηθεισών γνώσεων. Στις εξετάσεις η βαθμολογία των δοκιμίων των εξεταζομένων μπορεί να γίνεται και με βάση τη μέθοδο των ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών, ή με ηλεκτρονικό τρόπο. Η εξεταστέα ύλη προσδιορίζεται εκ των προτέρων, ισχύει για ένα έτος, γνωστοποιείται εγκαίρως στους υποψηφίους και έχει βαθμό δυσκολίας αντίστοιχο με τον βαθμό δυσκολίας των πτυχιακών εξετάσεων που διοργανώνουν τα ημεδαπά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Για τη συμμετοχή στις εξετάσεις καταβάλλεται παράβολο στον Οργανισμό, το ύψος του οποίου καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπ.Ε.Π.Θ.
Η «ισοτιμία και αντιστοιχία» του τίτλου για την αναγνώριση του οποίου απαιτούνται συμπληρωματικά μαθήματα χορηγείται μετά την υποβολή στοιχείων που διαπιστώνουν επιτυχή εξέταση στα εν λόγω μαθήματα.
Διαδικασία αναγνώρισης Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλουν αίτηση στον Οργανισμό για αναγνώριση τίτλου σπουδών είτε μόνον για ισοτιμία είτε για ισοτιμία και αντιστοιχία. Η αίτηση υποβάλλεται σε ειδικό έντυπο (σήμερα παρέχεται και on line από τη διεύθυνση www.dikatsa.gr) και συνοδεύεται από τα αναγκαία αποδεικτικά έγγραφα που καθορίζονται από τον Οργανισμό. Το έντυπο της αίτησης, ο τύπος του οποίου καθορίζεται από τον Οργανισμό, αποτελεί υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του Ν 1599/86 για την ακρίβεια των πραγματικών γεγονότων που αναφέρονται σε αυτήν. Τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά δεν επιστρέφονται, ενώ τα αρμόδια όργανα του Οργανισμού μπορούν, αν το κρίνουν σκόπιμο, να ζητούν την προσκόμιση πρόσθετων στοιχείων και να καλούν τον αιτούντα σε συνέντευξη για να δώσει συμπληρωματικές επεξηγήσεις.
Ο Πρόεδρος αναθέτει τον φάκελο του αιτούντος στον καθ’ ύλη αρμόδιο Ειδικό Εισηγητή, ο οποίος, μετά τη συγκέντρωση όλων των απαραίτητων στοιχείων, συντάσσει έκθεση – πρόταση επί του αιτήματος. Στη συνέχεια, εφ’ όσον υπάρχει προηγούμενο αναγνωρίσεως ομοίων τίτλων, ο φάκελος εισάγεται στον Πρόεδρο, αρμόδιο να εκδώσει απ’ ευθείας τη σχετική βεβαίωση. Αν ο Πρόεδρος διαφωνεί με την πρόταση του Ειδικού Εισηγητή το θέμα εισάγεται για απόφαση στην αρμόδια Ε.Ε. ‘Όταν δεν υπάρχει προηγούμενο αναγνωρίσεως ισοτιμίας ομοίων τίτλων, αρμόδια να αποφασίσει, θετικά ή αρνητικά, είναι η Ε.Ε.. Εάν όμως στην Ε.Ε. δεν υπάρξει ομοφωνία, αποφασίζει τελικώς το Τμήμα. Ειδικώς, σε περιπτώσεις που ζητείται το πρώτον αναγνώριση «ισοτιμίας και αντιστοιχίας» έστω και αν υπάρχει προηγούμενο αναγνώρισης απλής ισοτιμίας του συγκεκριμένου τίτλου, απαιτείται επιπλέον και εισήγηση ακαδημαϊκού συμβούλου σχετικά με την τυχόν ανάγκη συμπληρωματικής εξετάσεως σε συγκεκριμένα μαθήματα. «Ισοτιμία και αντιστοιχία» χορηγείται αναλόγως, με ή χωρίς πρόσθετα μαθήματα.
Η απάντηση των αρμοδίων οργάνων του Οργανισμού, θετική ή αρνητική, δίνεται γραπτώς στον ενδιαφερόμενο. Μάλιστα, ο νέος νόμος προβλέπει και ενδεικτικές προθεσμίες. Ειδικότερα, για τις περιπτώσεις αναγνώρισης «ισοτιμίας με αντιστοιχία» μέσα σε εξήντα ημέρες από τη συγκέντρωση των απαραίτητων στοιχείων και για τις περιπτώσεις «ισοτιμίας και αντιστοιχίας» μέσα σε ενενήντα ημέρες από τη συγκέντρωση των απαραίτητων στοιχείων..
Επανεξέταση αιτημάτων Ο ενδιαφερόμενος, του οποίου απορρίπτεται το αίτημα αναγνωρίσεως του τίτλου σπουδών, δικαιούται να υποβάλει στο οικείο Τμήμα του Δ.Σ. οποτεδήποτε και κατ’ επανάληψη, αίτηση για επανεξέταση του θέματος, παραθέτοντας τους λόγους της αίτησης για επανεξέταση και προσκομίζοντας τυχόν νέα στοιχεία.
Αν η Ε.Ε. που είχε αρχικά εξετάσει το θέμα, εξακολουθεί να είναι αρνητική, το αίτημα εισάγεται σε Ειδική Επιτροπή Επανεξέτασης, η οποία απαρτίζεται από το μέλος του Δ.Σ. που ανήκει στον αντίστοιχο ή συγγενή κλάδο προς αυτόν που ανήκει ο κρινόμενος τίτλος σπουδών, έναν Ακαδημαϊκό Σύμβουλο της αυτής ή συγγενούς ειδικότητας σε σχέση με το συγκεκριμένο θέμα και έναν Ειδικό Εισηγητή. Η Ειδική Επιτροπή επανεξετάζει το θέμα και εισηγείται στο Τμήμα. Στις Ειδικές Επιτροπές Επανεξέτασης δεν συμμετέχουν πρόσωπα που εξέτασαν κατά πρώτον το συγκεκριμένο θέμα. Το οικείο Τμήμα, αφού μελετήσει τις εισηγήσεις της Επιτροπής, αποφαίνεται το ταχύτερο και πληροφορεί σχετικά τον ενδιαφερόμενο.
Πληροφορίες Ο Οργανισμός είναι η αρμόδια κρατική αρχή ενημέρωσης για θέματα οργάνωσης και λειτουργίας της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Μελετά και πληροφορεί το κοινό και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και παρέχει πληροφορίες τόσο για τα ιδρύματα και τα προγράμματα σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης της αλλοδαπής όσο και για τα ισχύοντα και τις διαδικασίες αναγνώρισης των τίτλων. Στόχος του είναι κυρίως η έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση όσων προτίθενται ή ήδη πραγματοποιούν σπουδές σε εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, σχετικά με τις προϋποθέσεις για την αναγνώριση και το επίπεδο του τίτλου που θα τους απονεμηθεί. Για το σκοπό αυτό θα εκδώσει και θα ενημερώνει ανελλιπώς κατάλογο με τα αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, που θα πρέπει να συμβουλεύεται όποιος ξεκινάει για σπουδές στο εξωτερικό.
Η ενημέρωση του κοινού γίνεται κατόπιν αίτησης, αλλά και με κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας, έντυπης και ηλεκτρονικής. Ο Οργανισμός έχει υποχρέωση να απαντά αιτιολογημένα στις έγγραφες αιτήσεις πληροφοριών, μετά από εισήγηση του αρμόδιου εισηγητή.
-----------------------------------------------------------------
Αντικειμενικά προβλήματα Οι προθέσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για απρόσκοπτη λειτουργία του νέου φορέα θεωρείται σίγουρο ότι θα προσκρούσουν σε αντικειμενικές δυσκολίες, που έχουν να κάνουν με την αναγνώριση των τίτλων σπουδών γενικότερα. Όπως αυτές που αναφέρει έρευνα για το ΔΙΚΑΤΣΑ που διενήργησε και δημοσιοποίησε πρόσφατα το Σώμα Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης.
Τι αναφέρει μεταξύ άλλων η έρευνα: - Πολλά τμήματα ΑΕΙ δείχνουν απρόθυμα να εξετάσουν υποψηφίους για χορήγηση ισοτιμίας και ιδιαίτερα σπουδών τριετούς διάρκειας. - Σε ορισμένες χώρες (π.χ. Ηνωμένο Βασίλειο) μπορεί τίτλοι που έχουν χορηγηθεί από Ιδρύματα «ομοταγή» προς τα ελληνικά ΑΕΙ να έχουν αποκτηθεί μετά από σπουδές σε άλλα Ιδρύματα, που στη συγκεκριμένη χώρα και βάσει της νομοθεσίας της δεν αναγνωρίζονται ως Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. - Συμβαίνει να αναγνωρίζεται ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα ως «ομοταγές» προς τα Ελληνικά Α.Ε.Ι. αλλά κάποια τμήματά του να μην θεωρούνται «ισότιμα» ως προς τους απονεμόμενους τίτλους σπουδών με τους αντίστοιχους Ελληνικούς - Έλληνες απόφοιτοι της ιατρικής σχολής του πανεπιστημίου Harvard, και μάλιστα με διάκριση, καλούνται να «αποδείξουν» με συμπληρωματικές εξετάσεις στη Χειρουργική και στην Παθολογία την ισοτιμία του ακαδημαϊκού τους τίτλου.
Επειδή η συγκεκριμένη έρευνα φωτίζει πολλά προβληματικά σημεία και παρουσιάζει κρίσιμες λεπτομέρειες του καθεστώτος αναγνώρισης των τίτλων σπουδών, παραθέτουμε εκτενή αποσπάσματά της στο συνημμένο αρχείο. Την έρευνα διενήργησαν τα μέλη του ΣΕΕΔΔ, Βιολέττα Ανδρίτσου, Αθανασία Γεωργίου και Γεώργιος Χαραλαμπόπουλος.
-----------------------------------------------------------------
|