Proslipsis.gr | Αθήνα 30.05.2023, 14:46
Κατέρρευσε για δεύτερη κατά σειρά ημέρα το σύστημα της Τράπεζας Θεμάτων του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο εκτιμά ότι η σημερινή κυβερνοεπίθεση ήταν μεγαλύτερη από τη χθεσινή.
Η επίθεση προκάλεσε την παρέμβαση του εισαγγελέα του Αρείου πάγου Ισιδώρου Ντογιάκου, ο οποίος ζητά να ερευνηθεί η υπόθεση σε βάθος. Προς τούτο διαβίβασε την παραγγελία του στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, Αντώνη Ελευθεριάνο, ζητώντας τη συνδρομή του τμήματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Σε κοινή ανακοίνωσή τους, τα Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναφέρουν: «Χθες η πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων του ΙΕΠ, που φιλοξενείται στο Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ), δέχθηκε μεγάλης κλίμακας και διάρκειας κατανεμημένη επίθεση. Στόχος η παρεμπόδιση της διεξαγωγής των εσωτερικών προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων Λυκείου. Οι επιθέσεις απομονώθηκαν και οι εξετάσεις διεξήχθησαν κανονικά στην συντριπτική πλειονότητα των σχολείων.
Σήμερα, οι κακόβουλες επιθέσεις επαναλήφθηκαν από νωρίς το πρωί με στόχο αυτή τη φορά την υποδομή της πλατφόρμας του Εθνικού Δικτύου Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ). Οι επιθέσεις αποκρούστηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ βρισκόμαστε σε συνεννόηση με την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για τις απαραίτητες ενέργειες.
Η πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων δέχθηκε 165 εκατομμύρια χτυπήματα από 114 χώρες. Είναι η πιο σημαντική επίθεση που έγινε ποτέ σε ελληνικό δημόσιο κυβερνητικό οργανισμό.
Σημειώνεται ότι τα θέματα μεταδόθηκαν σε όλα τα σχολεία και οι απολυτήριες εξετάσεις της ΓΆ Λυκείου ολοκληρώθηκαν.
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα διεξαχθούν κανονικά και με απόλυτη ασφάλεια. Κανένας μαθητής της ΓΆ Λυκείου δεν θα αποκλειστεί από τη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, εξαιτίας των κακόβουλων επιθέσεων.
Υπογραμμίζεται εκ νέου, ότι η πλατφόρμα αυτή του ΕΔΥΤΕ είναι απολύτως διακριτή από το σύστημα μετάδοσης θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων».
Η ΟΛΜΕ «Το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι όλη την τελευταία τετραετία το ΥΠΑΙΘ άφησε τις υποδομές της δημόσιας εκπαίδευσης να καταρρεύσουν», επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ. «Ήταν πολιτική τους απόφαση να δώσουν εκατομμύρια ευρώ σε ιδιωτικές εταιρείες (Cisco) αντί να ενισχύσουν το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, όπως απαιτούσε στις επανειλημμένες κινητοποιήσεις της η ΟΛΜΕ. Δεν είναι η πρώτη φορά, άλλωστε, που καταρρέουν οι ψηφιακές υποδομές του Υπουργείου Παιδείας (ΟΠΣΥΔ, Myschool, eclass κλπ). Τα αποτελέσματα της θητείας της κ. Κεραμέως, η οποία δήλωσε ότι δε φέρει την ευθύνη αφού δεν είναι πλέον υπουργός, είναι πια προφανή σε όλους. Ήταν τέτοια η αλαζονεία τους που δεν προέβλεψαν καμία νομοθετική ρύθμιση για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της πολιτικής τους. Καμία ρύθμιση που να λειτουργεί ως δικλείδα ασφαλείας σε περίπτωση οποιουδήποτε τεχνολογικού ή άλλου προβλήματος. Η ζοφερή πραγματικότητα για την οποία προειδοποιούσαμε όλα τα προηγούμενα χρόνια είναι πια αδιαμφισβήτητο γεγονός».
Οι Αγωνιστικές Παρεμβάσεις Ανακοίνωση για το θέμα εξέδωσαν και οι Αγωνιστικές Παρεμβάσεις - Συσπυρώσεις - Κινήσεις ΔΕ. Αναφέρουν: «Η σημερινή κατάρρευση της τράπεζας θεμάτων, η αναβολή των εξετάσεων σε αρκετά σχολεία, τα εμπόδια μέσω των όποιων διεξήχθησαν αυτές όπου έγιναν και κυρίως η προσπάθεια του υπουργείου να γίνουν σήμερα οι εξετάσεις «κανονικά», παρά τις σημαντικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων των μαθητών και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, δεν έχουν να κάνουν με ένα απλό «τεχνικό πρόβλημα». Ούτε μόνο αποδεικνύουν ότι η πολυδιαφημισμένη «ψηφιοποίηση του κράτους» δε λειτουργεί και τόσο καλά. Κυρίως τονίζει την επιμονή της κυβέρνησης σε μια πολιτική που σαρώνει τα μορφωτικά δικαιώματα της νεολαίας, εντατικοποιεί την εκπαιδευτική διαδικασία και εντείνει τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση.
Συγκεκριμένα, η τράπεζα θεμάτων είχε καταρρεύσει πανελλαδικά από το πρωί και τελικά άρχισε να υπολειτουργεί μετά τις 9:30 το πρωί, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει δύο ώρες η έναρξη των εξετάσεων της πρώτης βάρδιας, πράγμα που παρέσυρε και τη δεύτερη βάρδια που θα ξεκινούσε κανονικά στις 10:30. Το αποτέλεσμα ήταν ή να αναβληθούν εξετάσεις –ακόμα και της Γ΄ λυκείου σε κάποια σχολεία, ή να παραβιαστεί όχι μόνο το ωράριο των μαθητών, αλλά και το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών, τη στιγμή μάλιστα που πολλοί από αυτούς ήταν στα σχολεία τους από τις 7:00 το πρωί.
Όμως αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Και μετά την επαναλειτουργία της τράπεζας θεμάτων, δεν μπορούσε να γίνει σωστά η κλήρωση των θεμάτων. Έτσι, αντί να εμφανίζονται τρεις πιθανές επιλογές θεμάτων, σε άλλα μαθήματα εμφανιζόταν μία, σε άλλα δύο, σε άλλα τρεις για την ¶ ομάδα και ένα για την άλλη κοκ. Με αυτόν τον τρόπο καταργήθηκε στην πράξη η δυνατότητα των εκπαιδευτικών να επιλέξουν ένα θέμα που θα το θεωρούσαν πιο κοντά στις δυνατότητες των μαθητών τους και στον τρόπο που είχαν διδάξει το μάθημα. Είδαμε δηλαδή στην πράξη αυτό που θα είναι το επόμενο βήμα στη λειτουργία της τράπεζας θεμάτων, όταν η δυνατότητα κλήρωσης και η όποια - έστω μικρή - ευελιξία δίνει στους διδάσκοντες, θα έχει καταργηθεί. Έγινε δηλαδή και με αυτόν τον τρόπο φανερό ότι οι όποιες «διορθωτικές» ρυθμίσεις ισχύουν τώρα για την τράπεζα θεμάτων είναι προσωρινές και μετέωρες.
Το ερώτημα είναι γιατί το υπουργείο επέμεινε στην πραγματοποίηση των εξετάσεων σήμερα με τράπεζα θεμάτων και δεν έδωσε τη δυνατότητα να βάλουν θέματα οι ίδιοι οι διδάσκοντες, ώστε να ξεπεραστούν τα προβλήματα. Αυτό συνέβη γιατί η τράπεζα θεμάτων είναι κεντρικό εργαλείο της πολιτικής που έχει στόχο τη δημιουργία νέων ταξικών φραγμών στο λύκειο μέσα από πιο σκληρά εξεταστικά φίλτρα, ώστε αυτό να συρρικνωθεί και να γίνει ένα σχολείο για λιγότερους. Παράλληλα θα χρησιμοποιηθεί για την κατηγοριοποίηση των σχολείων μέσα από την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των εξετάσεων, πράγμα που είναι το επόμενο βήμα της πολιτικής της κυβέρνησης. Κάτι τέτοιο άλλωστε είναι προϋπόθεση για την «ελεύθερη επιλογή σχολείου» που είναι μέσα στο προεκλογικό πρόγραμμα της κυβέρνησης. ΓιΆ αυτό, ακόμα και όταν, όπως σήμερα, τα πράγματα εξελίσσονται σε φιάσκο το υπουργείο δε θέλει να αμφισβητείται το εργαλείο της τράπεζας θεμάτων προκειμένου να εμπεδωθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Το εκπαιδευτικό κίνημα δεν έχει ξεχάσει - και ούτε πρόκειται - μια σειρά από πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης που αμφισβητούν το δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα του σχολείο και δημιουργούν ένα ταξικό κατηγοριοποιημένο σχολείο για λίγους, όπως είναι η ΕΒΕ, η τράπεζα θεμάτων και η αξιολόγηση.
Απαιτούμε: • Να καταργηθεί η ΕΒΕ και η τράπεζα θεμάτων. • Σε περίπτωση που εξακολουθήσουν τα προβλήματα να μπουν τα θέματα από τους καθηγητές του σχολείου. Κάτω τα χέρια από τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών!».
ΤΟ ΟΠΣΥΔ Δεν είναι μόνο η κατάρρευση της Τράπεζας Θεμάτων. Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ τεράστια προβλήματα αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί με την πλατφόρμα του ΟΠΣΥΔ, στην οποία καλούνται να καταθέσουν τα προσόντα τους για την κατάρτιση νέων πινάκων για τις προσλήψεις.
Σε πάρα πολλές περιπτώσεις, ενώ οι εκπαιδευτικοί έχουν αναρτήσει τα απαραίτητα έγγραφα που απαιτούνται για τη σχετική μοριοδότησή τους, αυτά τελικώς δεν εμφανίζονται στην πλατφόρμα μετά την υποβολή της αίτησης. Αποδεικτικά για μεταπτυχιακά, διδακτορικά, οικογενειακή κατάσταση κ.α. «εξαφανίζονται» με αποτέλεσμα την αλλοίωση των μορίων και συνεπακόλουθα της τελικής κατάταξης στον πίνακα.
Η ΟΛΜΕ καλεί το Υπουργείο να διορθώσει άμεσα το τεχνικό αυτό ζήτημα και να ξαναανοίξει την πλατφόρμα ώστε να καταχωρηθούν εκ νέου όσα έγγραφα κατέθεσαν οι συνάδελφοι και δεν εμφανίζονται στα τελικά αποτελέσματα. Διαφορετικά, είναι ξεκάθαρο ότι τίθεται ζήτημα νομικής ισχύος των πινάκων.
Πρόγραμμα τουρισμού Πέρα από τα παραπάνω... χτυπήματα της μοίρας, εκτός λειτουργίας τέθηκε και η πλατφόρμα του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού της ΔΥΠΑ, με αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι να μην μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις. Κάτι ανάλογο συνέβη πριν από λίγες ημέρες και με την πλατφόρμα του ΑΣΕΠ!
|