Αθήνα 25.11.2010, 20:12
Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε σήμερα το υπουργείο Εργασίας το σχέδιο νόμου με τίτλο «Διαδικασία επίλυσης συλλογικών διαφορών».
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή, 5 Δεκεμβρίου 2010 στην ιστοσελίδα: www.opengov.gr/minlab/?p=226.
* Ακολουθεί το κείμενο της διαβούλευσης.
Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Διαδικασία επίλυσης συλλογικών διαφορών»
Η βελτίωση του συστήματος επίλυσης συλλογικών διαφορών αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, στο πλαίσιο των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας, τη διατήρηση θέσεων εργασίας, τη διασφάλιση της εργασιακής ειρήνης και την επίτευξη της μέγιστης κοινωνικής συναίνεσης.
Το σχέδιο νόμου «Διαδικασία Επίλυσης Συλλογικών Διαφορών», που τίθεται σήμερα σε δημόσια ανοιχτή διαβούλευση, επιδιώκει, με βάση την πολύτιμη εμπειρία που έχει αποκτηθεί από τα 18 έτη λειτουργίας του θεσμού, να δημιουργήσει ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό πλαίσιο επίλυσης συλλογικών διαφορών.
Βασικά χαρακτηριστικά της προτεινόμενης ρύθμισης είναι η εξισορρόπηση του δικαιώματος εργοδοτών και εργαζομένων να προσφεύγουν στη Μεσολάβηση και Διαιτησία, η ενίσχυση του ρόλου των κοινωνικών εταίρων στη διοίκηση του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), και η προώθηση των αρχών της αντικειμενικότητας, της διαφάνειας και της αμεροληψίας στη διαδικασία Μεσολάβησης και Διαιτησίας.
Επισημαίνεται, τέλος, ότι η υλοποίηση της σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας αποτελεί δέσμευση της Ελληνικής Κυβέρνησης στο πλαίσιο εφαρμογής του Μνημονίου Συνεργασίας με την Ε.Ε.-ΕΚΤ-ΔΝΤ.
Άρθρο 1 Το άρθρο 14 του Ν.1876/1990 (ΦΕΚ Α/ 27/ 8.3.1990), «για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις και άλλες διατάξεις» αντικαθίσταται ως εξής: «ΆΡΘΡΟ 14 Μεσολάβηση - Διαιτησία 1. Αν οι διαπραγματεύσεις αποτύχουν τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν δικαίωμα να ζητήσουν τις υπηρεσίες μεσολάβησης ή να προσφύγουν στην διαιτησία. 2. Οι όροι της προσφυγής στη μεσολάβηση και διαιτησία και η όλη διαδικασία καθορίζονται με τη συνομολόγηση σχετικών ρητρών στις συλλογικές συμβάσεις ή σε περίπτωση που δεν συνομολογήθηκαν τέτοιες ρήτρες, με κοινή συμφωνία των μερών που διαπραγματεύονται. 3. Οι υπηρεσίες μεσολάβησης και διαιτησίας, που παρέχονται από τους μεσολαβητές και διαιτητές του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.) βασίζονται στις αρχές της ορθής κρίσης, της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας» .
Άρθρο 2 Το άρθρο 15 του Ν.1876/1990 (ΦΕΚ Α/ 27/ 8.3.1990), «για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις και άλλες διατάξεις» αντικαθίσταται ως εξής: «ΆΡΘΡΟ 15 Μεσολάβηση 1.Τον ορισμό μεσολαβητή μπορεί να ζητήσει οποιοδήποτε από τα ενδιαφερόμενα μέρη. 2.Η διαδικασία της μεσολάβησης αρχίζει με την κατάθεση σχετικής αίτησης από τα ενδιαφερόμενα μέρη, που υποβάλλεται από κοινού ή χωριστά. Η αίτηση, στην δεύτερη περίπτωση, κοινοποιείται και στο άλλο μέρος. Στην αίτηση αναφέρονται η πρόσκληση που απευθύνει το ένα μέρος προς το άλλο, τα στοιχεία των μερών και των οριζόμενων εκπροσώπων τους, τα αιτήματα, οι λόγοι που τα δικαιολογούν ή οι λόγοι που καθιστούν αδύνατη την ικανοποίησή τους, οι τυχόν εναλλακτικές προτάσεις και αντιπροτάσεις και οποιοδήποτε στοιχείο, το οποίο διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις. 3.Ο μεσολαβητής επιλέγεται από τα μέρη από τον ειδικό κατάλογο μεσολαβητών. Σε περίπτωση ασυμφωνίας των μερών ο μεσολαβητής ορίζεται με κλήρωση. Για το σκοπό αυτόν, ύστερα από 48 ώρες από την υποβολή της αίτησης, η αρμόδια υπηρεσία του Ο.ΜΕ.Δ. καλεί τα μέρη να προσέλθουν σε καθορισμένο τόπο και ώρα για την επιλογή μεσολαβητή και σε περίπτωση διαφωνίας για την ανάδειξή του με κλήρωση. Με την ίδια διαδικασία ορίζεται και ο αναπληρωματικός του μεσολαβητή. Κάθε μέρος έχει το δικαίωμα να εκφράσει μία φορά άρνηση για το κληρωθέν πρόσωπο. Μετά τον ορισμό του μεσολαβητή συντάσσεται πρακτικό ανάληψης της μεσολάβησης. 4. Ο μεσολαβητής καλεί τα μέρη σε συζητήσεις, προβαίνει σε κατ’ ιδίαν ακρόαση των μερών, σε εξέταση της οικονομικής κατάστασης και της εξέλιξης της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικής δραστηριότητας στην οποία αναφέρεται η συλλογική διαφορά, σε εξετάσεις προσώπων και σε οποιαδήποτε έρευνα σχετική με τους όρους εργασίας, συνεπικουρούμενος, ενδεχομένως, από έναν ή περισσότερους πραγματογνώμονες της επιλογής του. 5. Η εργοδοτική πλευρά ή η συνδικαλιστική οργάνωση των εργαζομένων και κάθε αρμόδια υπηρεσία έχουν την υποχρέωση να δώσουν στο μεσολαβητή κάθε πληροφορία και να υποβοηθήσουν το έργο του. Ειδικότερα για την εργοδοτική πλευρά ισχύουν όσα περιγράφονται στην παρ. 4 του άρθρου 4 του N.1876/1990. 6.α) Αν τα μέρη δεν καταλήξουν σε συμφωνία μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) εργασίμων ημερών από την επομένη της ημέρας ανάληψης των καθηκόντων του μεσολαβητή, ο μεσολαβητής έχει δικαίωμα να υποβάλλει σ’ αυτά δική του τελική πρόταση. β) Αν τα μέρη δεν γνωστοποιήσουν εγγράφως την αποδοχή της πρότασης του μεσολαβητή μέσα σε πέντε (5) εργάσιμες ημέρες από την κοινοποίησή της, θεωρείται ότι την απέρριψαν. Η αποδοχή ή η απόρριψη της πρότασης κοινοποιείται και στο άλλο μέρος. Η πρόταση του μεσολαβητή είναι δυνατό να δημοσιεύεται από αυτόν στον ημερήσιο ή /και στον περιοδικό τύπο. γ) Εφ’ όσον η πρόταση γίνεται δεκτή καλούνται τα ενδιαφερόμενα μέρη από το μεσολαβητή να την υπογράψουν, οπότε αυτή εξομοιώνεται με συλλογική σύμβαση εργασίας και εφαρμόζονται κατ’ αναλογία, εκτός αντίθετης ρύθμισης, οι διατάξεις για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας. δ) Εφόσον ο Μεσολαβητής κρίνει ότι με τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων μπορεί να επέλθει συμφωνία, υποβάλλει ενδιάμεση πρόταση και αναπέμπει τη διαφορά στα δύο μέρη. Αν μετά την πάροδο τριάντα (30) εργασίμων ημερών δεν κατέστη δυνατή η σύναψη συλλογικής σύμβασης εργασίας, οποιοδήποτε από τα μέρη μπορεί να ζητήσει τη συνέχιση της μεσολάβησης, οπότε ο μεσολαβητής έχει δικαίωμα να υποβάλλει την τελική του πρόταση».
Άρθρο 3 Το άρθρο 16 του Ν.1876/1990 (ΦΕΚ Α/ 27/ 8.3.1990), «για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις και άλλες διατάξεις» αντικαθίσταται ως εξής: «ΆΡΘΡΟ 16 Διαιτησία. 1. Η προσφυγή στη διαιτησία μπορεί να γίνεται σε οποιοδήποτε στάδιο των διαπραγματεύσεων με κοινή συμφωνία των μερών. 2. Είναι δυνατή η προσφυγή στη διαιτησία μονομερώς στις εξής περιπτώσεις: α) από οποιοδήποτε μέρος, εφόσον το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση , ή β) από οποιοδήποτε μέρος μετά την υποβολή της πρότασης μεσολάβησης, εφόσον και τα δύο μέρη προσήλθαν και συμμετείχαν στη διαδικασία μεσολάβησης. Μετά την παρέλευση 8 ετών από την ισχύ του παρόντος επανεξετάζεται η ρύθμιση της μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία. και οι εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων, που συμβάλλονται στην κατάρτιση της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας ( ΕΓΣΣΕ) ήτοι οι: η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ), ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ) και η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), εισηγούνται την διατήρησή της ή την κατάργησή της. Ειδικά για τις ομοιοεπαγγελματικές και τις επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας η προσφυγή στη διαιτησία περιορίζεται στον καθορισμό βασικού ημερομισθίου ή/και βασικού μισθού. Για τα λοιπά θέματα μπορεί να συνεχιστεί οποτεδήποτε η συλλογική διαπραγμάτευση προκειμένου να συναφθεί συλλογική σύμβαση εργασίας. 3. Η διαιτησία διεξάγεται από ένα διαιτητή και στην περίπτωση μονομερούς προσφυγής στη διαιτησία, σύμφωνα με την παράγραφο 2 αυτού του άρθρου, είναι δυνατόν να ζητηθεί από ένα εκ των μερών η συγκρότηση τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας. Ο διαιτητής ή οι διαιτητές της τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας, οι αναπληρωτές τους καθώς και ο ορισμός ενός εκ των διαιτητών ως Προέδρου της τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας, επιλέγονται με κοινή συμφωνία των μερών από ειδικό κατάλογο διαιτητών και σε περίπτωση ασυμφωνίας με κλήρωση. Για το σκοπό αυτόν, ύστερα από 48 ώρες από την προσφυγή στη διαιτησία, η αρμόδια υπηρεσία του Ο.ΜΕ.Δ. καλεί τα μέρη να προσέλθουν σε καθορισμένο τόπο και ώρα για την επιλογή διαιτητή ή Επιτροπής Διαιτησίας. Η κλήρωση διεξάγεται ενώπιον του Προέδρου του Ο.ΜΕ.Δ. ή του οριζομένου από αυτόν εκπροσώπου του και κάθε μέρος έχει το δικαίωμα για μια φορά να εκφράσει την άρνησή του για το κληρωθέν πρόσωπο. Ο διαιτητής και οι διαιτητές της τριμελούς Επιτροπής Διαιτησίας οφείλουν να αναλάβουν τα καθήκοντά τους εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών το αργότερο από τον ορισμό τους. Η απόφαση της Επιτροπής Διαιτησίας λαμβάνεται ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία. 4. Ο διαιτητής μελετά όλα τα στοιχεία και πορίσματα, που συγκεντρώθηκαν στο στάδιο της μεσολάβησης, την οικονομική κατάσταση και την εξέλιξη της ανταγωνιστικότητας της παραγωγικής δραστηριότητας, στην οποία αναφέρεται η συλλογική διαφορά, και έχει τα ίδια δικαιώματα με το μεσολαβητή. Το ίδιο ισχύει και για την Επιτροπή Διαιτησίας. 5. Η απόφαση της Διαιτησίας εξομοιώνεται με συλλογική σύμβαση εργασίας και ισχύει από την επομένη της υποβολής της αίτησης για μεσολάβηση. 6. Η διαιτητική απόφαση εκδίδεται σε δέκα (10) εργάσιμες ημέρες από την ανάληψη των καθηκόντων του Διαιτητή ή της Επιτροπής Διαιτησίας, αν προηγήθηκε μεσολάβηση, και σε διάστημα τριάντα (30) εργασίμων ημερών, αν δεν προηγήθηκε. 7. Στις περιπτώσεις προσφυγής στη διαιτησία αναστέλλεται η άσκηση του δικαιώματος της απεργίας για διάστημα δέκα (10) ημερών από την ημέρα προσφυγής. 8. Οι διαφορές για το κύρος των διαιτητικών αποφάσεων υπάγονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Μονομελούς Πρωτοδικείου κατά το άρθρο 16 στοιχ. 5 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και εκδικάζονται κατά τη διαδικασία των άρθρων 663 του ίδιου Κώδικα. Η σχετική αγωγή εγείρεται από τα συμμετέχοντα στη συλλογική διαφορά μέρη ή δε εκδοθησομένη απόφαση ισχύει για όλα τα δεσμευόμενα από τη διαιτητική απόφαση μέρη. Η δικάσιμος ορίζεται υποχρεωτικά εντός σαράντα πέντε (45) εργασίμων ημερών από την κατάθεση της αγωγής, ανεξάρτητα από πόσες υποθέσεις έχει η δικάσιμος. Η έφεση ασκείται εντός δεκαπέντε (15) εργασίμων ημερών από την επίδοση της απόφασης και η δικάσιμος της έφεσης ορίζεται υποχρεωτικά εντός τριάντα (30) ημερών από την κατάθεσή της, η επίδοση της οποίας γίνεται δεκαπέντε (15) ημέρες πριν από την συζήτηση.».
Άρθρο 4 Το άρθρο 17 του Ν.1876/1990 (ΦΕΚ Α/ 27/ 8.3.1990), «για τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις και άλλες διατάξεις» αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 17 Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας 1. Ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.) είναι ανεξάρτητος φορέας και λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, των προεδρικών διαταγμάτων και των κανονιστικών πράξεων, που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 18 παρ. 2 του Ν.1876/1990, καθώς και των αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου του. 2. Σκοπός του Ο.ΜΕ.Δ. είναι η υποστήριξη των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων με την παροχή υπηρεσιών μεσολάβησης και διαιτησίας προς τις εργατικές και εργοδοτικές οργανώσεις και μεμονωμένους εργοδότες. Για την εκπλήρωση αυτού του σκοπού, ιδίως: α) οργανώνει υπηρεσίες διοικητικής υποστήριξης της μεσολάβησης και της διαιτησίας, β) διεξάγει ενημερωτικά και εκπαιδευτικά προγράμματα, που απευθύνονται κυρίως σε εκπροσώπους συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων και οργανώσεις εργοδοτών για θέματα συλλογικών διαπραγματεύσεων, εργασιακών σχέσεων και οικονομίας της εργασίας γ) εκπονεί επιστημονικές έρευνες και μελέτες για θέματα συναφή με τους σκοπούς του και δ) συντάσσει ετήσια έκθεση του έργου του, η οποία υποβάλλεται προς τα Διοικητικά Συμβούλια των: α) Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος (ΓΣΕΕ), β) Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), γ) Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ,) δ) Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), καθώς επίσης προς τον Υπουργό Οικονομικών και τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. 3. Ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας διοικείται από εννεαμελές διοικητικό συμβούλιο, που αποτελείται από: α) ένα εκπρόσωπο του ΣΕΒ, ένα της ΓΣΕΒΕΕ και ένα της ΕΣΕΕ, με τους αναπληρωτές τους, β) τρεις εκπροσώπους της Γ.Σ.Ε.Ε., με τους αναπληρωτές τους , γ) έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Εργασίας, με τον αναπληρωτή του, κάτοχο πτυχίου Πανεπιστημίου με επιστημονική ή επαγγελματική εξειδίκευση στην οικονομία της εργασίας ή τις εργασιακές σχέσεις. δ) ένα μόνιμο μέλος διδακτικού ερευνητικού προσωπικού (ΔΕΠ) των Νομικών Τμημάτων των Πανεπιστημίων της χώρας, με ειδίκευση στο εργατικό δίκαιο, με τον αναπληρωτή του, οι οποίοι προτείνονται από το Πρυτανικό Συμβούλιο του οικείου Πανεπιστημίου και επιλέγονται με απόφαση πέντε εκ των μελών των περιπτώσεων α’ και β’ σε συνεδρίαση, στην οποία συγκαλούνται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, πριν τη συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου σε σώμα. ε) ένα πρόσωπο αναγνωρισμένου κύρους και έμπειρο σε θέματα οικονομίας ή εργασιακών σχέσεων, με τον αναπληρωτή του, οι οποίοι επιλέγονται με απόφαση πέντε εκ των μελών των περιπτώσεων α’ και β’ σε συνεδρίαση, στην οποία συγκαλούνται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, πριν τη συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου σε σώμα. στ) Με ομόφωνη απόφαση των μελών των περιπτώσεων α΄ και β΄ επιλέγεται ο Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ο.ΜΕΔ. εκ των τακτικών μελών των περιπτώσεων α’, β’, δ’ και ε΄, που λαμβάνεται σε συνεδρίαση, στην οποία συγκαλούνται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, πριν τη συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου σε σώμα,. 4. Για τις περιπτώσεις α’, β και δ΄ η υπόδειξη από τους αρμόδιους φορείς γίνεται μέσα σε προθεσμία 15 ημερών από την πρόσκληση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Σε περίπτωση, που δεν γίνει υπόδειξη μέσα στην παραπάνω προθεσμία, η υπόδειξη του μέλους της περίπτωσης δ’ γίνεται με την απόφαση πέντε τουλάχιστον εκ των μελών των περιπτώσεων α΄ και β΄ και το διοικητικό συμβούλιο συγκροτείται με όσα μέλη τελικά υποδείχτηκαν. 5. Το Διοικητικό Συμβούλιο συγκροτείται σε σώμα με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου καθώς και ο αναπληρωτής Πρόεδρος από τα τακτικά μελή του Διοικητικού Συμβουλίου. 6. α) Η θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου είναι τριετής. Ο επαναδιορισμός των τακτικών μελών είναι δυνατός για μία ακόμη συνεχόμενη τριετία. β) Σε περίπτωση παραίτησης ή θανάτου μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου, το Διοικητικό Συμβούλιο βρίσκεται σε νόμιμη συγκρότηση και είναι δυνατή η συμμετοχή του αναπληρωματικού μέλους ως τακτικού. Εάν ελλείπει τακτικό μέλος, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καλεί με την διαδικασία της παραγράφου 4 αυτού του άρθρου, τον φορέα από τον όποιο προέρχεται το ελλείπον μέλος να ορίσει άλλο πρόσωπο για το υπόλοιπο της θητείας του ελλείποντος μέλους. 7. α) Οι μεσολαβητές και οι διαιτητές αποτελούν δύο αυτοτελή ειδικά σώματα. Ο ανώτατος αριθμός θέσεων μεσολαβητών και διαιτητών για όλη τη χώρα είναι 38 εκ των οποίων 12 είναι διαιτητές. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ανάλογα με τις παρουσιαζόμενες ανάγκες μπορεί να αυξομειώνεται ο αριθμός κάθε σώματος, χωρίς υπέρβαση του ανωτάτου ορίου των 38 θέσεων. β) Οι μεσολαβητές και οι διαιτητές ασκούν δημόσιο λειτούργημα χωρίς να έχουν την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου και απολαμβάνουν πλήρους ανεξαρτησίας κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, τα οποία οφείλουν να εκτελούν με αντικειμενικότητα και έχουν υποχρέωση να τηρούν τον Κώδικα Δεοντολογίας του Σώματος Μεσολαβητών Διαιτητών, που εκδίδεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την θετική απόφαση τουλάχιστον επτά (7) μελών του ( πλειοψηφία 7/9) εκ των οποίων πέντε μέλη των περιπτώσεων α’ και β’. 8. α) Οι υποψήφιοι μεσολαβητές πρέπει : ι) να έχουν συμπληρώσει το 35ο έτος της ηλικίας τους, ιι) να έχουν πτυχίο Πανεπιστημίου, νομικών ή οικονομικών επιστημών ή συναφών σπουδών, ιιι) να έχουν 5ετή αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα εργασιακών σχέσεων . β) Οι υποψήφιοι διαιτητές πρέπει: ι) Να έχουν συμπληρώσει το 45ο έτος της ηλικίας τους, ιι) να έχουν πτυχίο Πανεπιστημίου, νομικών ή οικονομικών επιστημών ή συναφών σπουδών, ιιι) να έχουν 10ετή αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα εργασιακών σχέσεων. γ) Συνεκτιμώνται πρόσθετα προσόντα των υποψηφίων, όπως μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών και σχετικές δημοσιεύσεις, ιδίως σε θέματα εργασιακών σχέσεων. Το Διοικητικό Συμβούλιο μπορεί με κανονισμό να καθορίσει επιπλέον προσόντα από όσα αναφέρονται. 9. Οι μεσολαβητές και οι διαιτητές προσλαμβάνονται με τριετή θητεία, η οποία είναι ανανεώσιμη με δυνατότητα μεταβολής της ιδιότητας του μεσολαβητή ή του διαιτητή κατά την προηγούμενη θητεία τους. Προκειμένου να ανανεωθεί η θητεία τους επανακρίνονται σύμφωνα με όσα ορίζει ειδικός κανονισμός με αιτιολογημένη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, που λαμβάνεται με την θετική απόφαση τουλάχιστον επτά (7) μελών του ( πλειοψηφία 7/9) εκ των οποίων πέντε μέλη των περιπτώσεων α’ και β’ . 10. α) Ο διορισμός γίνεται μετά από δημόσια προκήρυξη των θέσεων των μεσολαβητών και των θέσεων των διαιτητών. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν βιογραφικά σημειώματα, τίτλους σπουδών, σχετικές δημοσιεύσεις και δήλωση σε ποιό από το δύο σώματα προτιμούν να ενταχθούν, καθώς και ό,τι άλλο καθορίζεται με την προκήρυξη. β) Το Διοικητικό Συμβούλιο, μετά από μελέτη των φακέλων των υποψηφίων και ενδεχόμενη προφορική συνέντευξη, επιλέγει τους ικανότερους με την θετική απόφαση τουλάχιστον επτά (7) μελών του (πλειοψηφία 7/9) εκ των οποίων πέντε μέλη των περιπτώσεων α’ και β’. 11. Με Προεδρικά Διατάγματα, που εκδίδονται με πρόταση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, έπειτα από σύμφωνη γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ο.ΜΕ.Δ. ρυθμίζεται κάθε λεπτομέρεια, που αφορά τα θέματα των παραγράφων 3 έως 10 του άρθρου , περιλαμβανομένου του αριθμού των θέσεων μεσολαβητών διαιτητών και του διοικητικού ή άλλου προσωπικού του Ο.ΜΕ.Δ.. 12 α) Μέσα σε ένα μήνα από την έκδοση του παρόντος κινείται η διαδικασία συγκρότησης του Διοικητικού Συμβουλίου με βάση τα προβλεπόμενα στο παρόν. Μέχρι τη συγκρότηση σε σώμα του νέου Διοικητικού Συμβουλίου, συνεχίζεται η θητεία του υφιστάμενου σήμερα Διοικητικού Συμβουλίου, το οποίο εξακολουθεί να λειτουργεί και να ασκεί τα καθήκοντά του, σύμφωνα με το άρθρο 17 παρ. 1 του Ν.1876/1990. Στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο αποκλείεται ο ορισμός των τακτικών μελών του απερχόμενου Διοικητικού Συμβουλίου, εφόσον έχουν συμπληρώσει έξι (6) έτη συνεχούς θητείας. β) Μέσα σε ένα μήνα από τη συγκρότηση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου σύμφωνα με το παρόν, το Διοικητικό Συμβούλιο με απόφασή του προβαίνει σε δημόσια προκήρυξη για την πρόσληψη μεσολαβητών και διαιτητών. Οι μεσολαβητές και οι διαιτητές, που υπηρετούν σήμερα στον Ο.ΜΕ.Δ. εξακολουθούν να ασκούν τα καθήκοντά τους μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής μεσολαβητών διαιτητών, στην οποία μπορούν να συμμετάσχουν και αυτοί, και σε κάθε περίπτωση μέχρι την 30η Μαρτίου 2011, οπότε και λύεται αζημίως η σχέση τους με τον Ο.ΜΕ.Δ. γ) Τα Προεδρικά Διατάγματα 198/1990 «Λειτουργία και αρμοδιότητες του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας» και 147/1990 « Ορισμός αριθμού Μεσολαβητών – Διαιτητών», καθώς και οι υφιστάμενοι κανονισμοί που έχουν εκδοθεί με βάση το άρθρο 18 παρ. 2 του Ν.1876/1990 εξακολουθούν να ισχύουν, εκτός αντίθετης διάταξης προς τις ρυθμίσεις του παρόντος, μέχρι την καθ’ οιονδήποτε τρόπο τροποποίησή τους.
Άρθρο 5 Γενικές ρυθμίσεις και έναρξη ισχύος 1. Οι ρυθμίσεις του άρθρου 56 του Ν.3691/2008 και του άρθρου 51 του Ν. 3871/2010 εξακολουθούν να ισχύουν. 2. Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
|