Αθήνα 9.7.2008. 18:34 Επαναπροσδιορίζεται ο ρόλος της Δημοτικής Αστυνομίας και αλλάζει η οργανωτική δομή της, με σχέδιο νόμου που παρουσίασε σήμερα στην Κυβερνητική Επιτροπή ο υπουργός Εσωτερικών κ. Προκόπης Παυλόπουλος, ο οποίος έκανε λόγο για επανίδρυση του θεσμού.
Το σχέδιο νόμου οριοθετεί τις σχέσεις ανάμεσα στην Ελληνική Αστυνομία και την Δημοτική Αστυνομία, επιφυλάσσοντας για την πρώτη ενασχόληση με θέματα καθημερινότητας και για τη δεύτερη με θέματα τοπικού ενδιαφέροντος. Παράλληλα, η Δημοτική Αστυνομία οργανώνεται ως αυτοτελής μονάδα, με δικές της υποδομές, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στις κρίσεις και την ιεραρχία που δημιουργείται μέσα σε αυτήν.
Τα βασικότερα σημεία του νομοσχεδίου, που εγκρίθηκε ομόφωνα από την Κυβερνητική Επιτροπή, είναι τα ακόλουθα:
1. Προσδιορισμός και αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας. - Παρέχεται εξουσιοδότηση για την έκδοση κανονιστικής πράξης, με την οποία εξειδικεύεται ο τρόπος άσκησης καθεμιάς από τις αρμοδιότητες αυτές. - Όσοι Δήμοι διαθέτουν Δημοτική Αστυνομία που αριθμεί περισσότερα από 50 άτομα, αυτή ασκεί όλες τις αρμοδιότητες που απαριθμώνται στο άρθρο 1 του σχεδίου νόμου. Στην περίπτωση που η Δημοτική Αστυνομία στελεχώνεται με προσωπικό λιγότερο των 50 ατόμων, ορίζονται πλέον ρητά ποιές από τις προβλεπόμενες αρμοδιότητες ασκούνται υποχρεωτικά από αυτήν. Παράλληλα, επιτρέπεται σε Δήμους που ανήκουν στην κατηγορία αυτή, αλλά επιθυμούν να ασκήσουν περισσότερες από τις υποχρεωτικές αρμοδιότητες, να το πράξουν. - Αν κάποιος Δήμος ή Κοινότητα δεν έχει συστήσει Υπηρεσία Δημοτικής Αστυνομίας, παρέχεται η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων διαδημοτικής συνεργασίας με όμορους Δήμους ή Κοινότητες που διαθέτουν τέτοια υπηρεσία, κατά τις διατάξεις του άρθρου 222 του ν. 3463/2006.
2. Συστηματοποίηση και ομογενοποίηση της υπηρεσιακής διάρθρωσης του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας και του διακριτού ρόλου του στο πλαίσιο της λειτουργίας των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ. - Η Δημοτική Αστυνομία καθίσταται ειδική αυτοτελής υπηρεσία που συστήνεται με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του οικείου Δήμου ή της Κοινότητας, αποτελείται δε μόνο από ένστολο προσωπικό, το οποίο δεν οπλοφορεί. Ωστόσο, μπορεί να υποστηρίζεται και από διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό το οποίο υπηρετεί σε άλλες υπηρεσίες του Δήμου, και το οποίο διατίθεται με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, ασκώντας κύρια ή παράλληλα καθήκοντα. - Το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας υπάγεται σε ιδιαίτερη ιεραρχία και κανόνες πειθαρχίας, ώστε να μπορεί να δρα συντεταγμένα και να παρέχει τις υπηρεσίες του σε 24ωρη βάση εντός και εκτός γραφείου. Του παρέχονται ακόμα και καθήκοντα ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου, όταν πρόκειται για ποινικώς διωκόμενα παραπτώματα τα οποία εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας. Επίσης, οφείλει να βρίσκεται σε διαρκή ετοιμότητα, προκειμένου να δράσει άμεσα σε περίπτωση ανάγκης. Στο σχέδιο νόμου γίνεται λεπτομερής αναφορά τόσο στις ειδικότερες υποχρεώσεις του προσωπικού, όσο και των πολιτών όταν ελέγχονται από αυτό. - Προσδιορίζονται οι κατηγορίες και οι κλάδοι, στις οποίες διακρίνεται το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας. Εφόσον δεν πρόκειται για στρατιωτικό προσωπικό, έχει ακολουθηθεί η φιλοσοφία που διέπει και το λοιπό προσωπικό των πρωτοβαθμίων ΟΤΑ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων. Το προσωπικό κατατάσσεται σε κατηγορίες και κλάδους ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ Δημοτικής Αστυνομίας, ανάλογα με το βασικό τίτλο σπουδών, κατ’ αναλογία με ό,τι ισχύει για το λοιπό προσωπικό. - Καθορίζεται η διάρθρωση της υπηρεσίας της Δημοτικής Αστυνομίας: Η Δημοτική Αστυνομία συγκροτείται σε επίπεδο Διεύθυνσης και διαρθρώνεται σε περισσότερα Τμήματα. Προκειμένου για Δήμους που διαιρούνται σε Δημοτικά Διαμερίσματα, επιτρέπεται η σύσταση περισσοτέρων Διευθύνσεων, αλλά και η σύσταση μιας Γενικής Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας. Φυσικά, εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του κάθε ΟΤΑ να καθορίσει την διάρθρωση της υπηρεσίας της Δημοτικής Αστυνομίας του, πάντοτε όμως εντός του ανωτέρω πλαισίου.
3. Καθορισμός της ιεραρχίας και του τρόπου προαγωγής, καθώς και ρύθμιση θεμάτων αποσπάσεων και μετατάξεων. - Η βαθμολογική διάρθρωση των θέσεων του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας γίνεται κατ’ αναλογία των διατάξεων του άρθρου 83 του Κώδικα Κατάστασης των Δημοτικών και Κοινοτικών υπαλλήλων, ο οποίος κυρώθηκε με το ν. 3584/2007. - Προβλέπεται ο απαιτούμενος χρόνος προαγωγής στους ενιαίους βαθμούς για τους υπαλλήλους της κατηγορίας ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ Δημοτικής Αστυνομίας. Για τους κατόχους μεταπτυχιακού και διδακτορικού τίτλου σπουδών μειώνεται ο χρόνος εξέλιξης κατά 2 έτη. - Καθιερώνεται αντικειμενικό σύστημα προαγωγών του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας, ύστερα από απόφαση του οικείου υπηρεσιακού συμβουλίου, το οποίο διαπιστώνει τη συνδρομή όλων των ουσιαστικών προσόντων των υποψηφίων προς προαγωγή. Οι υπάλληλοι που περιλαμβάνονται στους πίνακες προακτέων προάγονται υποχρεωτικά μέσα σ’ έναν μήνα από την κύρωση των πινάκων ή από την ημέρα που συμπληρώνουν τον απαιτούμενο για την προαγωγή χρόνο υπηρεσίας. - Εισάγεται ιδιαίτερη ιεραρχία για το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας. Ειδικότερα, το προσωπικό καταλαμβάνει τις θέσεις του Γενικού Διευθυντή, Διευθυντή, Υποδιευθυντή, Τμηματάρχη Α, Τμηματάρχη Β, Επόπτη, Βοηθού Επόπτη και Δημοτικού Αστυνομικού. Η επιλογή για την κατάληψη των θέσεων που είναι ανώτερες του δημοτικού αστυνομικού γίνεται από το υπηρεσιακό συμβούλιο, ενώ, με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, καθορίζονται οι αρμοδιότητες, και τα καθήκοντα των θέσεων αυτών. - Προβλέπεται αντικειμενικό και διαφανές σύστημα επιλογής των προϊσταμένων οργανικών μονάδων, κατ’ αναλογία με ό,τι ισχύει και για τους λοιπούς υπαλλήλους των ΟΤΑ, βασιζόμενο σε κριτήρια που αφορούν σε: * Επαγγελματικά- τεχνικά προσόντα (βασικοί τίτλοι σπουδών, δεύτερος τίτλος σπουδών, γνώση ξένων γλωσσών, ο βαθμός αποφοίτησης από τις Σχολές Δημοτικής Αστυνομίας, πιστοποιημένη επιμόρφωση από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), ΕΛ.ΑΣ., Σχολές των Ενόπλων Δυνάμεων και Λιμενικό Σώμα. * Πιστοποιημένη παρακολούθηση ειδικού προγράμματος εκπαίδευσης από το ΕΚΔΔΑ για το προσωπικό που υπηρετούσε πριν από την ισχύ του π.δ. 135/2006). * Στην εργασιακή - διοικητική εμπειρία (ο συνολικός χρόνος υπηρεσίας του υπαλλήλου και ο χρόνος υπηρεσίας σε θέση προϊσταμένου οργανικής μονάδας). * Στις ικανότητες- δεξιότητες των υπαλλήλων, που αξιολογούνται βάσει συγκεκριμένων μορίων (υπηρεσιακή αξιολόγηση της τελευταίας πενταετίας των υπαλλήλων στα ζητήματα της γνώσης του αντικειμένου της υπηρεσίας, των διοικητικών ικανοτήτων, του ενδιαφέροντος και της δημιουργικότητας, των υπηρεσιακών σχέσεων και της συμπεριφοράς, οι ειδικές δραστηριότητες, οι ανακοινώσεις εισηγήσεις που είναι συναφείς με τα αντικείμενα της υπηρεσίας, το μετάλλιο διακεκριμένων πράξεων και η ηθική αμοιβή του επαίνου). - Περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία επιλογής των προϊσταμένων όλων των οργανικών μονάδων. Η επιλογή των προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων γίνεται από το Ειδικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο του άρθρου 4 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών υπαλλήλων, ύστερα από ανακοίνωση του αρμόδιου προς διορισμό οργάνου, κατά τρόπον ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια. Με την ανακοίνωση αυτή προσδιορίζονται τόσο οι κενές θέσεις προϊσταμένων Γενικής Διεύθυνσης όσο και οι όροι συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής. Η επιλογή των προϊσταμένων των λοιπών οργανικών μονάδων, αλλά και για την κατάληψη των υπολοίπων θέσεων, γίνεται από το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο. Όσοι επιλέγονται, τοποθετούνται ως προϊστάμενοι οργανικών μονάδων ή στην συγκεκριμένη θέση για τρία έτη. Υπάρχει δηλαδή θητεία και επανάκριση, ώστε κανείς να μην επαναπαύεται στην «ασφάλεια» που παρέχουν οι θέσεις ευθύνης, αλλά να υπάρχουν κίνητρα διαρκούς κινητοποίησης και προσπάθειας και, άρα, αυξημένη αποτελεσματικότητα και παραγωγικότητα. Άλλωστε, η ύπαρξη κινητικότητας στις θέσεις ευθύνης συνδέεται και με την αποτροπή δημιουργίας κατεστημένων, τα οποία δεν ευνοούν τον αγώνα κατά της διαφθοράς. - Αποσαφηνίζεται το προβάδισμα μεταξύ του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας βάσει της κατηγορίας αλλά και της ιεραρχικής κλίμακας που έχει προβλεφθεί. Μεταξύ υπαλλήλων του ίδιου κλάδου και βαθμού δεν υπάρχει προβάδισμα. - Ρυθμίζονται θέματα αποσπάσεων και μετατάξεων του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας, ενώ λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τις τουριστικές περιοχές: Έτσι, παρέχεται η δυνατότητα απόσπασης υπαλλήλου της Δημοτικής Αστυνομίας σε Δημοτική Αστυνομία άλλου Δήμου τουριστικής περιοχής, έπειτα από τη συμπλήρωση της διετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας. Η απόσπαση γίνεται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης κατά την τουριστική περίοδο και για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο των 6 μηνών. Δεν είναι, όμως, δυνατή η απόσπαση, όταν πρόκειται για το μοναδικό υπάλληλο στον κλάδο του. Σχετικά με τις μετατάξεις, ο κανόνας είναι ότι, για το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας, δεν υπάρχει η δυνατότητα μετάταξης σε αντίστοιχη υπηρεσία Δήμου ή Κοινότητας, αν δεν παρέλθει δεκαετία από την πρόσληψή του. - Παρέχεται η δυνατότητα στο προσωπικό που υπηρετούσε ήδη σε υπηρεσία Δημοτικής Αστυνομίας πριν από την έναρξη ισχύος του π.δ. 135/2006 και δεν είχε εκπαιδευθεί στις Σχολές Δημοτικής Αστυνομίας, να παρακολουθήσει ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης, το οποίο θα εκπονήσει και θα εφαρμόσει το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, μέσα σε έξι μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου. Δεν αποτελεί υποχρέωση του υπαλλήλου να παρακολουθήσει την εκπαίδευση αυτή. Εάν, όμως, θελήσει να την παρακολουθήσει, αυτό καθίσταται υποχρεωτικό για το Δήμο, από τον οποίο προέρχεται ο υπάλληλος.
|