Αθήνα 18.11.2008, 08:22 Τα επαγγελματικά προσόντα που αποκτούν οι πολίτες των κρατών μελών της ΕΕ θα πρέπει να είναι μεταξύ τους συγκρίσιμα έως το 2012, επισημαίνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Τα κράτη μέλη θα έχουν στην διάθεσή τους έναν επιπλέον χρόνο για την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας, που ως στόχο έχει να διευκολύνει την κινητικότητα των εργαζομένων στην ΕΕ και να συμβάλλει στην ικανοποίηση των αναγκών της αγοράς εργασίας μέσω της χρήσης μιας κοινής γλώσσας για την περιγραφή των προσόντων.
Η νομοθετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπει την θέσπιση ενός Ευρωπαϊκού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων (ΕΠΠΠ). Στόχος του θα είναι να εξασφαλίσει την αναγνώριση, την συγκρισιμότητα και τη μεταφορά των προσόντων που συνδέονται με την εκπαίδευση και την επαγγελματική κατάρτιση. Παράλληλα, θα αυξήσει τη διαφάνεια των διαδικασιών, την αμοιβαία αλληλοδιείσδυση των εθνικών συστημάτων και την κινητικότητα των διδασκομένων. Η δομή του ΕΠΠΠ θα βασίζεται σε 8 κατακόρυφα επίπεδα τα οποία θα συνδέονται με 3 οριζόντια κριτήρια: γνώσεις, δεξιότητες και προσόντα. Αυτό θα γίνεται με τρόπο που θα επιτρέπει την ακριβέστερη κατάταξη των ατόμων με βάση τα μαθησιακά τους αποτελέσματα.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θεωρεί ότι τα κράτη μέλη θα πρέπει έως το 2010, δηλαδή έναν χρόνο αργότερα σε σχέση με την πρόταση της Επιτροπής, να συνδέσουν το εθνικό τους σύστημα προσόντων με το ευρωπαϊκό πλαίσιο επαγγελματικών προσόντων. Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί η "αμοιβαία αναγνώριση" που απαιτείται για την εφαρμογή της σχετικής πρότασης, καθώς όμως αυτή είναι μια σύσταση του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, δεν είναι δεσμευτική για τα κράτη μέλη.
Έως το 2012 όλα τα νέα πιστοποιητικά επαγγελματικών προσόντων, τα διπλώματα και τα έγγραφα «Europass» που εκδίδονται από τις αρμόδιες αρχές θα πρέπει να περιέχουν σαφή παραπομπή στο αντίστοιχο επίπεδο του ευρωπαϊκού πλαισίου επαγγελματικών προσόντων, επισημαίνει το Κοινοβούλιο.
Οι ευρωβουλευτές θεωρούν ότι το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων θα πρέπει να συνοδεύεται από ένα Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Ακαδημαϊκών Μονάδων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης το οποίο θα διευκολύνει τη μεταφορά, τη συσσώρευση και την αναγνώριση μαθησιακών αποτελεσμάτων, ανεξάρτητα από το πως ή που έχουν αποκτηθεί. Τα παραπάνω ελπίζεται ότι θα συμβάλλουν στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης, στη σύνδεση μεταξύ εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης και στη δημιουργία γεφυρών ανάμεσα στην επίσημη, την ανεπίσημη και την άτυπη μάθηση.
|