Αθήνα 24.3.2010, 19:02
Τέθηκε σήμερα σε δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα www.opengov.gr ο επανασχεδιασμός του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Ψηφιακή Σύγκλιση" της Ειδικής Γραμματείας Ψηφιακού Σχεδιασμού του υπουργείου Οικονομικών.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, το υπουργείο προχώρησε στην άμεση υιοθέτηση της διαδικασίας της ανοικτής διακυβέρνησης, προκειμένου να εξασφαλισθεί η απόλυτη διαφάνεια και συμμετοχή όλων των πολιτών στην επαναχάραξη της στρατηγικής Σχεδιασμού του Προγράμματος.
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 15 Απριλίου 2010 και αφού ληφθούν υπόψη τα αποτελέσματά της, θα οριστικοποιηθούν οι αρχές και οι αποφάσεις που θα διέπουν την εκτέλεση του προγράμματος, αλλά και τις θεματικές προτεραιότητες του.
* Ακολουθεί το κείμενο της διαβούλευσης.
ENOTHTA A 1. Αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης αναφορικά με το Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» - βασικότερα προβλήματα εφαρμογής Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση» έχει θέσει ως φιλόδοξο στόχο την επίτευξη του «Ψηφιακού Άλματος», προκειμένου να συντελεστεί ουσιαστική σύγκλιση της χώρας με την Ε.Ε., μέσω της αξιοποίησης τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Το Πρόγραμμα καλείται να αντιμετωπίσει σημαντικά δομικά προβλήματα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης (χαμηλή παραγωγικότητα και επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών, υψηλό κόστος λειτουργίας) και διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας (έλλειψη ανταγωνιστικότητας και εξαγωγικού προσανατολισμού), που αναζητούν επιτακτικές λύσεις, ειδικά σε μία τέτοια συγκυρία για την ελληνική οικονομική πραγματικότητα.
Παρά όμως τους φιλόδοξους στόχους που έχουν τεθεί και τους σημαντικούς πόρους που έχουν δεσμευθεί για το σκοπό αυτό (προϋπολογισμός δημόσιας δαπάνης άνω του ενός 1δις€ που με τη συνδρομή των αντίστοιχων πόρων από τα Π.Ε.Π. υπερβαίνει τα 1,5δις€), τρία χρόνια μετά την έναρξη υλοποίησής του τα αποτελέσματα είναι πενιχρά, λόγω σημαντικότατων προβλημάτων τόσο στο σχεδιασμό (έλλειψη ουσιαστικού οράματος και συνεκτικής στρατηγικής), όσο και στην εφαρμογή του (υστέρηση υλοποίησης και σώρευση διαχειριστικών προβλημάτων).
Η μέχρι τώρα ακολουθούμενη πολιτική στην έκδοση γενικόλογων και αόριστων προσκλήσεων:
Έχει οδηγήσει σε «bottleneck» το πρόγραμμα (κατατεθειμένες προτάσεις πάνω από 3δις€) Δεν δίνει σαφείς κατευθύνσεις και προτεραιότητες, αλλά επιτρέπει σε κάθε πιθανή ιδέα να θεωρείται συμβατή με το Πρόγραμμα, αρκεί να μπορεί να παρουσιαστεί ως ψηφιακή υπηρεσία με συγκεκριμένους αποδέκτες, Δημιουργεί σύγχυση ως προς τις πραγματικές προτεραιότητες και τις παρεμβάσεις που θα πρέπει να προκριθούν, Αφήνει περιθώρια για υποκειμενισμό και αδιαφάνεια ως προς την επιλογή των πράξεων που θα ενταχθούν, Οδηγεί σε μεταβίβαση της ευθύνης του ουσιαστικού στρατηγικού σχεδιασμού από τα αρχικώς αρμόδια όργανα στους δυνητικούς Τελικούς Δικαιούχους, οι οποίοι θα πρέπει να εξειδικεύσουν τις γενικά διατυπωμένες επιδιώξεις. Η προσέγγιση αυτή, έχει οδηγήσει έως τώρα στην υποβολή ενός μεγάλου αριθμού ανομοιογενών και διαφορετικής στόχευσης προτάσεων από πολλούς ετερογενείς φορείς, που είναι πρακτικά αδύνατο να αξιολογηθούν αντικειμενικά με τα ισχύοντα κριτήρια επιλογής.
Παράλληλα, δεδομένου ότι δεν έχουν προχωρήσει οι απαραίτητες ενέργειες (διοικητικής ωρίμανσης- σχεδιασμού προκηρύξεων), είναι εμφανής ο κίνδυνος μετακύλισης των αρνητικών επιπτώσεων των παραπάνω αστοχιών στο μέλλον. Οι σημαντικότερες προκλήσεις που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν είναι:
Η κάλυψη των απαιτήσεων του κανόνα «Ν+3», που τίθεται για πρώτη φορά σε εφαρμογή εντός του 2010 και προϋποθέτει ελάχιστο κατώφλι απορροφήσεων, προκειμένου να μη αποδεσμευθούν ήδη εγκεκριμένα κονδύλια, Η ανάγκη προώθησης επειγουσών παρεμβάσεων για το νοικοκύρεμα των δημοσίων οικονομικών και την καταπολέμηση της φορο/εισφορο-διαφυγής, μέσα σε μία αρνητική οικονομική/ δημοσιονομική για τη χώρα συγκυρία, Η ανάγκη αναθέρμανσης και ανάταξης της πραγματικής οικονομίας, που βιώνει τα αποτελέσματα από τα συσσωρεμένα προβλήματα και τις λανθασμένες επιλογές του παρελθόντος.
ENOTHTA A 2. Γενικές προτεραιότητες της πολιτικής στον τομέα των ΤΠΕ Το σχέδιο των προτεινόμενων πολιτικών δράσεων στους τομείς της πληροφορικής και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) έχει ως στόχο να συμβάλει στην κινητοποίηση τόσο της Δημόσιας Διοίκησης, όσο και των Πολιτών και των Συλλογικών Φορέων για τη μετάβαση σε μια νέα μορφή σχέσης Πολιτών και Πολιτείας που διασφαλίζει τη Διαφάνεια, τη Συμμετοχή, την Ανοικτότητα και την Αποτελεσματικότητα στη διακυβέρνηση της χώρας.
Το σχέδιο των πολιτικών δράσεων δομείται στα παρακάτω τρία επίπεδα:
Α. Μετάβαση στη νέα εποχή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η οποία θα κινηθεί α) στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και προσφοράς νέων ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών από την δημόσια διοίκηση προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά και β) τη συμμετοχή των πολιτών στις δράσεις της κυβέρνησης και δημόσια διάχυση της πληροφορίας που αφορά τα πεπραγμένα της κυβέρνησης αλλά και τη λειτουργία της κρατικής μηχανής (ανοιχτή και συμμετοχική διακυβέρνηση).
Β. Ενίσχυση, ανάπτυξη και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της κουλτούρας εξωστρέφειας των επιχειρήσεων και όλων των κλάδων με χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.
Γ. Αναδιοργάνωση και αξιοποίηση των ψηφιακών υποδομών και της δημιουργία και διάχυσης δημόσιας πληροφορίας.
Τα τρία αυτά επίπεδα δράσεων είναι συμπληρωματικά, όλες οι ενέργειες που περιλαμβάνουν διέπονται από τις τέσσερις βασικές αρχές της κυβερνητικής πολιτικής (Διαφάνεια, Συμμετοχή, Ανοικτότητα και Αποτελεσματικότητα) και υλοποιούνται μέσα από εξειδικευμένες παρεμβάσεις σε συγκεκριμένους φορείς με τη βοήθεια όλων των εταίρων (πολίτες, δημόσιο, επιχειρήσεις, φορείς).
Το σχέδιο των δράσεων είναι μέρος της συνολικής στρατηγικής που βασίζεται στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης και θα είναι αντικείμενο του αντίστοιχου Κυβερνητικού Οργάνου, της Επιτροπής για τον Καθορισμό της Στρατηγικής και την Ανάπτυξη της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Υλοποιείται μέσα από τη συμμετοχή και κινητοποίηση πολιτών, υπαλλήλων, επιχειρήσεων και φορέων.
ENOTHTA B 3. Σύγχρονη Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Το σχέδιο για την εισαγωγή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στηρίζεται καταρχήν σε ένα πλαίσιο πολιτικών, αρχών και αντίστοιχων παρεμβάσεων, που στοχεύουν να μετασχηματίσουν τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και της σχέσης των πολιτών και της κοινωνίας εν γένει με αυτή.
Η σύγχρονη ηλεκτρονική διακυβέρνηση θα κινηθεί με καθαρή θεματική στόχευση μεταξύ άλλων στους τομείς της Παιδείας, Υγείας, Φορολογίας/Οικονομίας, Κοινωνικής Πρόνοιας, Πολιτισμού/Τουρισμού, Αυτοδιοίκησης, Περιβάλλοντος/Ενέργειας και Δικαιοσύνης προς την κατεύθυνση της υποστήριξης δύο κατηγοριών δράσεων όπως αυτές παρουσιάζονται παρακάτω.
Ανάπτυξη και προσφορά νέων ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών
Προτεραιότητα των νέων Προσκλήσεων του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» θα αποτελέσει η αύξηση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα και η βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των πολιτών, μέσω δράσεων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που θα εστιάζουν σε τομείς που εμφανίζουν την υψηλότερη μόχλευση, αναφορικά με τα ακόλουθα κριτήρια:
Εξοικονόμηση πόρων Αύξηση της αποδοτικότητας της δημόσιας διοίκησης, Ενίσχυση των δημόσιων εσόδων (π.χ. επιχειρησιακή ευφυΐα για πάταξη φόρο/εισφόρο-διαφυγής, ηλεκτρονικό «πόθεν έσχες»), Μείωση διοικητικών βαρών και έμμεσου κόστους που επιφέρει σε πολίτες και επιχειρήσεις η συναλλαγή τους με τη δημόσια διοίκηση, Δημιουργία και διάχυση της ψηφιακής γνώσης προς όλο τον πληθυσμό της χώρας, Ενσωμάτωση Πράσινων Τεχνολογιών για εξοικονόμηση ενεργειακών πόρων, Εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων όπου και αν βρίσκονται Συμμετοχή των πολιτών στη διακυβέρνηση και διάχυση της πληροφορίας
Ένας νέος στόχος των Προσκλήσεων του Προγράμματος θα κινείται προς την κατεύθυνση της διασφάλισης της συμμετοχής των πολιτών στις δράσεις της κυβέρνησης και την εφαρμογή των αρχών της διαφάνειας και της λογοδοσίας. Ενδεικτικές δράσεις αποτελούν:
Ανοικτοί διαγωνισμοί ιδεών για ανασχεδιασμό υφιστάμενων και νέων υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης από πολίτες και από στελέχη της δημόσιας διοίκησης, Ανάπτυξη συμμετοχικών διαδικτυακών υπηρεσιών με σύγχρονες προσεγγίσεις Web2.0, στο πλαίσιο των οποίων οι πολίτες σχολιάζουν, καταθέτουν απόψεις, αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, αλλά και δημιουργούν και συνεισφέρουν περιεχόμενο (π.χ. user generated content, εκδηλώσεις-δράσεις), Σχεδιασμός και υλοποίηση πλατφορμών που θα επιτρέπουν στους πολίτες να ζητούν πληροφορίες και να αναφέρουν προβλήματα, Εισαγωγή δημοσίως προσβάσιμων προηγμένων συστημάτων επιχειρηματικής ευφυΐας (business intelligence) τα οποία θα παρέχουν στατιστικά επεξεργασμένη και αναλυτική πληροφορία προμηθειών, εξόδων και αξιολόγησης επιδόσεων των επιμέρους υπηρεσιών και της κυβέρνησης, Ενσωμάτωση δεδομένων και εφαρμογών των χρηστών σε κυβερνητικές ιστοσελίδες.
Επιμέρους ερωτήσεις Θεωρείτε σημαντικό να υπάρχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο με σαφείς στόχους και μεθοδολογία προσέγγισης για την εισαγωγή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (στο πλαίσιο πιο στοχευμένου σχεδιασμού και συγκεκριμένων προσκλήσεων), σε αντίθεση με τη ‘χαλαρή’ και γενική εν πολλοίς προσέγγιση που αποτυπώνεται στις προϋπάρχουσες προσκλήσεις του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση»; Τι πιστεύτε για τη νέα προτεινόμενη στρατηγική στοχευμένων προσκλήσεων; Πώς κρίνετε τις παραπάνω κατηγορίες δράσης ηλεκτρονικής διακυβέρνησης; Εκτιμάτε ότι θα πρέπει να συμπεριληφθούν κάποιες επιπλέον προτεραιότητες/δράσεις/στόχοι που θα συμβάλλουν στην αποδοτικότερη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και στην καλύτερη συνολική «εμπειρία χρήστη» του πολίτη;
ENOTHTA B 4. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας μέσω των ΤΠΕ Η επιτυχία στην ανάκαμψη από τη μεγάλη οικονομική κρίση θα κριθεί και από την ικανότητα της χώρας να εκμεταλλευτεί τις ΤΠΕ στη διαμόρφωση ενός αναπτυξιακού πλάνου για όλους (μεγάλες, μεσαίες, μικρές ,πολύ μικρές ατομικές, υφιστάμενες αλλά και νέες επιχειρήσεις).
Ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί με μια ευρεία συμμαχία με τον επιχειρηματικό κόσμο που θα δώσει προοπτική ανάπτυξης με κύριους άξονες:
Τη στήριξη και την ανάπτυξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και ανταγωνιστικότητας των μεγάλων επιχειρήσεων, Τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην ουσιαστική αναδιοργάνωση της λειτουργίας τους, Την προσέλκυση επενδύσεων και τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων (αξιοποίηση του επιστημονικού προσωπικού της χώρας) στη βάση προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας. Οι παραπάνω άξονες θα υποστηριχθούν μέσω του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» με στοχευμένες μορφές παρεμβάσεων που θα αφορούν το σύνολο των επιχειρήσεων, αλλά και εξειδικευμένη ενίσχυση του κλάδου των ΤΠΕ, με σκοπό να λειτουργήσει ως μοχλός υποστήριξης για όλους τους υπόλοιπους επιχειρηματικούς κλάδους. Οι δράσεις που αφορούν τον επιχειρηματικό κόσμο, ως μέρος του νέου σχεδιασμού των Προσκλήσεων του Προγράμματος, μπορούν να ομαδοποιηθούν σε δύο κατηγορίες, όπως φαίνεται παρακάτω.
Ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα μέσω της ενίσχυσης των επιχειρήσεων για χρήση ΤΠΕ Η υποστήριξη των επιχειρήσεων θα πρέπει να γίνεται, όχι απλά με προγράμματα χρηματοδότησης για άκριτη αναβάθμιση εξοπλισμού, αγορά αδειών χρήσης ευρέως διαδεδομένου λογισμικού και απλές ιστοσελίδες, όπως γίνεται μέχρι σήμερα με ελάχιστη αποτελεσματικότητα, αλλά με νέες μορφές παρεμβάσεων που θα είναι πιο στοχευμένες και θα μπορούν να δημιουργήσουν πολλαπλασιαστικά οφέλη στην αγορά.
Μεταξύ άλλων, προτεραιότητες αποτελούν: Η χρηματοδότηση της ζήτησης μοντέρνων κεντρικών υπολογιστικών υποδομών, που είναι ικανές να απελευθερώσουν τη μικρομεσαία και πολύ μικρή επιχείρηση από το βραχνά της προμήθειας, συντήρησης και υποστήριξης υπολογιστών και προγραμμάτων, η οποία βοηθά απλά τις εταιρίες χονδρικής πώλησης συστημάτων υπολογιστών. Η σταδιακή μετάβαση από την προμήθεια εξοπλισμού και λογισμικού, στην αγορά υπηρεσιών, που πλέον των άλλων ωφελειών, θα τονώσει την εγχώρια αγορά, θα συμβάλει στη μείωση του ελλείμματος στο εμπορικό ισοζύγιο και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Ειδικές δράσεις που θα δρουν συμπληρωματικά/ ενισχυτικά ως προς συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και νέες υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Οι δράσεις αυτές θα αποσκοπούν στην ταχεία και καθολική υιοθέτηση των νέων υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης από πολίτες, επιχειρήσεις και κατά περίπτωση επαγγελματικούς κλάδους. Στόχευση σε προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας με αξιόλογες προοπτικές βιωσιμότητας πέρα από τα πλαίσια του προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση». Δημιουργία κουλτούρας εξωστρέφειας, με την ενίσχυση της ανάπτυξης εργαλείων για την ανάδειξη και προβολή των ελληνικών επιχειρήσεων και προϊόντων μέσα από το διαδίκτυο, με στόχο την επέκτασή τους στις διεθνείς αγορές. Ένα απλό Site δεν μπορεί να σταθεί από μόνο του για την ανάδειξη της επιχείρησης Προώθηση και διαφήμιση της προστιθέμενης αξίας επιχειρήσεων της χώρας μέσω πολλαπλών ψηφιακών καναλιών Ανάδειξη τοπικών αναγκών και ενίσχυσης της Περιφερειακής επιχειρηματικότητας. Από τον πρωτογενή τομέα μέχρι και το τριτογενή. Σε ένα κόσμο Διαδικτύου πρέπει να γίνει πράξη η αποκέντρωση. Ενίσχυση του κλάδου των ΤΠΕ
Η ανάπτυξη των κλάδων υψηλής τεχνολογίας, μέσω των προϊόντων και των υπηρεσιών μπορεί να κινητοποιήσει πόρους, δεξιότητες και γνώση σε άλλους κλάδους, επιτρέποντας καλύτερες καινοτομικές επιδόσεις στο σύνολο της οικονομίας. Ο ίδιος ο κλάδος των τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών μπορεί να συμβάλλει αποφασιστικότερα – μέσω των κατάλληλων πολιτικών – στην ενίσχυση του ΑΕΠ, στις εξαγωγές, στη βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου και στη μείωση της ανεργίας. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να υποστηριχθεί η δημιουργία νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών και η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στον κλάδο των ΤΠΕ.
Επιμέρους ερωτήσεις: Ποιες κατά τη γνώμη σας θα πρέπει να είναι οι ενέργειες προτεραιότητας, όσον αφορά στη συμβολή των ΤΠΕ, προκειμένου να αντιμετωπιστεί επιτυχώς ο στόχος αναθέρμανσης της πραγματικής οικονομίας η στήριξη της επιχειρηματικότητας και η ουσιαστική αύξηση της ανταγωνιστικότητας/ εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων; Σε ποιες κατηγορίες αποδεκτών θα πρέπει να στραφεί κατά προτεραιότητα η έμφαση (ποιοτικά, ποσοτικά) των παρεμβάσεων, ώστε να υπάρξει η μέγιστη δυνατή μόχλευση των πόρων για την ψηφιακή ανάπτυξη; Κρίνετε αναγκαία/ θετική την ανωτέρω διατυπωθείσα αλλαγή στις προτεραιότητες και στην εστίαση των παρεμβάσεων για τις ίδιες τις επιχειρήσεις (αποδέκτες-χρήστες της τεχνολογίας), αλλά και για τον κλάδο πληροφορικής και επικοινωνιών (προμηθευτές-παρόχους λύσεων); Που εκτιμάτε ότι οφείλεται η χαμηλή ανταποδοτικότητα/ αποτελεσματικότητα των πόρων που κατευθύνθηκαν προς επιχειρήσεις στο πλαίσιο παλαιότερων παρεμβάσεων και ποια θεωρείτε ως τα βασικότερα λάθη που θα πρέπει να αποφευχθούν; Ποιες συγκεκριμένες δράσεις θα μπορούσαν κατά τη γνώμη σας να υποστηρίξουν την ανάπτυξη αλλά και τη βιωσιμότητα νέων επιχειρήσεων; Σε ποιες θεματικές περιοχές και κατηγορίες παρεμβάσεων θεωρείτε ότι μπορεί να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή αξιοποίηση των πόρων για την ενίσχυση της ελληνικής αγορά ΤΠΕ; Ποιες δράσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ενίσχυση των ελληνικών επιχειρήσεων ΤΠΕ, αλλά και στη δημιουργία νέων με έμφαση στην κάλυψη νέων για τα ελληνικά δεδομένα αγορών (niche markets);
ENOTHTA B 5. Ανάπτυξη και αξιοποίηση ψηφιακών υποδομών και περιεχομένου Οι στρατηγικές ανάπτυξης των ψηφιακών υποδομών και περιεχομένου θα εστιάσουν στην ενίσχυση των υπαρχόντων και τη δημιουργία νέων ευρυζωνικών και υπολογιστικών υποδομών με σκοπό τόσο την υποστήριξη και διανομή του ψηφιακού περιεχομένου (και υπηρεσιών), όσο και στην ίδια τη δημιουργία και τη διάθεση του περιεχομένου αυτού. Αναλυτικά οι κατηγορίες δράσεων που αφορούν υποδομές και περιεχόμενο παρουσιάζονται στη συνέχεια του κειμένου.
Διασφάλιση της πρόσβασης σε ευρυζωνικές υπηρεσίες για το σύνολο του πληθυσμού Άμεσο στόχο υψηλής προτεραιότητας αποτελεί η διασφάλιση της ευρυζωνικής πρόσβασης και η δυνατότητα παροχής ευρυζωνικών υπηρεσιών στο σύνολο του πληθυσμού της ελληνικής επικράτειας, ως προϋπόθεση για την επίτευξη της ισότιμης πρόσβασης όλων στην κοινωνία της γνώσης (αναγκαία συνθήκη για τη βραχυπρόθεσμη εξασφάλιση της ψηφιακής σύγκλισης). Επίσης, περιλαμβάνεται η δυνατότητα ευρυζωνικής πρόσβασης για το σύνολο των φορέων της δημόσιας διοίκησης, ως αναγκαίας συνθήκης για την απρόσκοπτη λειτουργία των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Μεσοπρόθεσμο στόχο αποτελεί η δημιουργία ανοικτών υποδομών δικτύων υπερ-υψηλών ταχυτήτων, που θα επιτρέψει μελλοντικά την ανάπτυξη/αξιοποίηση νέας γενιάς υπηρεσιών και θα εξυπηρετήσει σε βάθος χρόνου τις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις σε χωρητικότητα και ταχύτητες, που δεν καλύπτουν οι ήδη εγκατεστημένες τεχνολογίες ευρυζωνικής πρόσβασης (ικανή συνθήκη για τη μεσο-μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και διατήρηση του επιπέδου σύγκλισης στο μέλλον).
Μεταξύ άλλων, παρεμβάσεις υψηλής προτεραιότητας αποτελούν: Αξιοποίηση- επέκταση των μητροπολιτικών δακτυλίων οπτικών ινών, Ασύρματη ευρυζωνική πρόσβαση στο σύνολο των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, Ευρυζωνική κάλυψη των «λευκών» περιοχών, Ευρυζωνικά δίκτυα και υπηρεσίες επόμενης γενιάς για την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα. Ανάπτυξη νέων υπολογιστικών υποδομών αξιοποιήσιμων από το σύνολο των δημοσίων έργων ΤΠΕ
Το Πρόγραμμα εξειδικευτεί ώστε να περιλάβει νέες Προσκλήσεις οι οποίες θα κινηθούν στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και λειτουργίας υπολογιστικών υποδομών ευρείας κλίμακας και αυξημένης υπολογιστικής ισχύος οι οποίες θα κληθούν να υποστηρίξουν αποδοτικά και αξιόπιστα τα νέα (ενδεχομένως μελλοντικά και μέρος των υπαρχόντων) έργα πληροφορικής του Δημοσίου τομέα. Σκοπός είναι η δημιουργία ολοκληρωμένων μηχανογραφικών κέντρων του Δημοσίου, δημιουργημένων στα διεθνή πρότυπα και με έμφαση στο Green IT, τα οποία θα παρέχουν τις υπηρεσίες τους στους ενδιαφερόμενους φορείς μέσω των διεθνών καινοτόμων τεχνολογιών Cloud Computing, SaaS (Software as a Service) και IaaS (Infrastructure as a Service).
Οι υποδομές που θα αναπτυχθούν αναμένεται να εξασφαλίσουν: Οικονομίες κλίμακας σε ότι αφορά την προμήθεια και συντήρηση του υλικού, «Πράσινη» στροφή στην κατανάλωση ισχύος λειτουργίας και κλιματισμού, Βελτιωμένη διαχειρισιμότητα και αποδοτικότερη χρήση των υπολογιστικών πόρων, Εξασφάλιση των δεδομένων και των συστημάτων μέσω πολιτικών Disaster Recovery. Με σκοπό την αξιοποίηση των υπολογιστικών υποδομών που θα δημιουργηθούν, θα είναι σαφής η απαίτηση, μέσα από το σύνολο των Προσκλήσεων για τα νέα έργα, για υιοθέτηση λύσεων οι οποίες θα υποστηρίζουν και θα αξιοποιούν την υποδομή Cloud Computing του Δημοσίου (βλ. και παρακάτω).
Δημιουργία και διάθεση ψηφιακού περιεχομένου Σκοπός είναι η οργάνωση του πληροφοριακού πλούτου του κράτους και της δημόσιας πληροφορίας για την αξιοποίησή της από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» σχεδιάζεται η μετατόπιση της προτεραιότητας από τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης εργαλείων διάθεσης του ψηφιακού περιεχομένου (άλλωστε η αγορά έχει κατακλυστεί από τέτοιου τύπου εργαλεία) στην ίδια τη δημιουργία και προώθησή του. Υψηλή προτεραιότητα θα δοθεί στα παρακάτω: Ολοκλήρωση δεδομένων και ενοποίηση υπηρεσιών για την ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων, Οργάνωση των «Εθνικών Μητρώων» ώστε να μπορούν να διατίθενται ηλεκτρονικές υπηρεσίες με ενιαίο τρόπο, Ψηφιοποίηση ιστορικών δεδομένων και δημιουργία ψηφιακών βιβλιοθηκών (digital libraries) δημόσιας πρόσβασης, Διάθεση της δημόσιας πληροφορίας, σταδιακά, ελεύθερα, με ανοικτά πρότυπα, με άδειες χρήσης που επιτρέπουν την επαναδιάθεση και επαναχρησιμοποίηση της, δίχως να θίγονται οι περιορισμοί που ορίζει το Σύνταγμα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και τυχόν δικαιωμάτων πνευματικής ή βιομηχανικής ιδιοκτησίας.
Επιμέρους ερωτήσεις Ποια χαρακτηριστικά εκτιμάτε ότι θα πρέπει να έχει η ελάχιστη διαθέσιμη υπηρεσία ευρυζωνικής πρόσβασης, ακόμα και στις πιο δυσπρόσιτες περιοχές; Εκτιμάτε ότι η ήδη υπάρχουσα τηλεπικοινωνιακή υποδομή μπορεί να καλύψει τις μελλοντικές ανάγκες του πληθυσμού σε ορίζοντα δεκαετίας; Ποια πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι η προσέγγιση της πολιτείας για την ενθάρρυνση της την ανάπτυξης δικτύων νέας γενιάς; Ποιες υπηρεσίες προστιθέμενες αξίας θεωρείτε ότι πρέπει να προσφέρονται πάνω από τα δίκτυα επόμενης γενιάς; Θεωρείτε σωστή τη μετάβαση από τις παραδοσιακές υπολογιστικές υποδομές (μία ολοκληρωμένη λύση υλικού για κάθε έργο) σε νέες υποδομές βασισμένες στη λογική της ενοποίησης του υλικού (server/network/storage consolidation) και Cloud Computing; Τα έργα ποιών φορέων πιστεύετε ότι είναι σημαντικό να μπουν κάτω από την ομπρέλα του Δημοσίου Cloud που σχεδιάζεται να αναπτυχθεί; Υπάρχουν κάποιες άλλες ευρυζωνικές ή υπολογιστικές υποδομές που θεωρείτε ότι θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην παροχή καλύτερων ψηφιακών υπηρεσιών; Πώς κρίνετε τη μετακίνηση του βάρους του προγράμματος από το επίπεδο της ανάπτυξης εργαλείων παρουσίασης ψηφιακού περιεχομένου στην ανάπτυξη του ίδιου του περιεχομένου; Ποιο είναι το ψηφιακό περιεχόμενο το οποίο θα θέλατε να δείτε να διαχέεται ελεύθερα στο σύνολο των χρηστών του Διαδικτύου;
ENOTHTA Γ 6. Εισαγωγή τεχνολογιών και μεθοδολογιών που αφορούν το σύνολο των παρεμβάσεων Στο πλαίσιο του Προγράμματος, προτείνεται η ριζική αλλαγή του τρόπου ανάπτυξης, υποστήριξης και διάθεσης των υπηρεσιών της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και της ψηφιακής πρόσβασης. Οι αρχές και τα πρότυπα στα οποία θα κινηθεί ο ανασχεδιασμός και είναι κοινά για όλες τις δράσεις είναι τα παρακάτω:
Υποστήριξη από το σύνολο των έργων πληροφορικής της λειτουργιάς επάνω από υπολογιστικές υποδομές νέας γενιάς, βασισμένες σε τεχνολογίες Cloud Computing, Software As A Service (SaaS) ή/και Infrastructure As A Service (IaaS). Η δυνατότητα των συστημάτων να λειτουργήσουν στην υποδομή που θα προσφέρεται και θα υποστηρίζεται από τις αναφερόμενες τεχνολογίες θα συντελέσει στον περιορισμό του κόστους και του χρόνου ανάπτυξης, με παράλληλη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας. Πολυκαναλική διάθεση των εφαρμογών (Web, Mobile, 3rd Screen). Θα υποστηριχθεί και θα ενισχυθεί η διάθεση τόσο των εφαρμογών της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης όσο και του ψηφιακού περιεχομένου μέσω περισσοτέρων του ενός καναλιών, με σκοπό την προσαρμογή στις προτιμήσεις και τις ανάγκες του συνόλου των πολιτών και των εμπλεκόμενων φορέων. Διαλειτουργικότητα που εξασφαλίζεται από διεπαφές που επιτρέπουν τη συνεργασία μεταξύ διαφορετικών οργανισμών και εφαρμογών (ανοικτά APIs και Web Services, πλήρης υιοθέτηση προσέγγισης Web2.0). Σκοπός είναι η δημιουργία εφαρμογών που θα διαθέτουν τα δεδομένα τους σε μορφή αξιοποιήσιμη από κάθε ενδιαφερόμενο –πολίτη ή φορέα-, προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα εκμετάλλευσής τους από άλλες εφαρμογές, χωρίς την ανάγκη σύνθετων λύσεων ολοκλήρωσης ετερογενών συστημάτων. Ισότιμη υποστήριξη του παραδοσιακού Εμπορικού Λογισμικού και του Ελεύθερου Λογισμικού/Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα. Για τις περιπτώσεις που το λογισμικό ανοικτού κώδικα ικανοποιεί τις επιχειρησιακές ανάγκες των εμπλεκόμενων φορέων και είναι οικονομικοτεχνικά ανταγωνιστικό δεν υφίσταται λόγος αποκλεισμού από την επιλεγόμενη λύση. Ανοικτά δεδομένα με ελεύθερη πρόσβαση από το σύνολο των υπηρεσιών, των επιχειρήσεων και των πολιτών. Ένας από τους σκοπούς του Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» είναι η διάχυση της πληροφορίας, και κατά κύριο λόγο του πολιτιστικού/γνωσιακού πλούτου της χώρας που υπάρχει ή μετατρέπεται σε ψηφιακή μορφή. Τα δεδομένα των εντασσόμενων έργων θα πρέπει να είναι ολοκληρωμένα, σωστά κατατετμημένα, προσβάσιμα και δεκτικά επεξεργασίας από Η/Υ. Επιμέρους ερωτήσεις:
Συμφωνείτε με τις παραπάνω γενικές αρχές Σχεδιασμού οι οποίες θα διέπουν όλες τις Προσκλήσεις του προγράμματος; Έχετε να προτείνετε κάποια άλλη πολιτική τεχνολογία ή μεθοδολογία που θεωρείτε ότι μπορεί να προσφέρει προστιθέμενη αξία στα υλοποιούμενα έργα; Αξιολογείτε ως σημαντική την πολυκαναλική διάθεση περιεχομένου και εφαρμογών; Θα σας ενδιέφερε η πρόσβαση σε αυτά από το κινητό σας τηλέφωνο; Η εισαγωγή και καθιέρωση προδιαγραφών διαλειτουργικότητας στα έργα που υλοποιούνται θεωρείτε ότι μπορεί να διευκολύνει τη μελλοντική ολοκλήρωση μεταξύ των συστημάτων, ή αξιολογείτε ότι απλά εισάγει επιπλέον δυσκολίες, κόστος και χρόνο, κατά την εκτέλεση των έργων; Θεωρείτε ότι το Ελεύθερο Λογισμικό/Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες μέρους των έργων Πληροφορικής του Δημοσίου τομέα;
ΕΝΟΤΗΤΑ Δ 7 Γενικές Προτάσεις
Επιμέρους ερωτήσεις: Λαμβάνοντας υπόψη ότι θα ακολουθήσουν νέες διαβουλεύσεις που θα αφορούν τη Διαχείριση και την Υλοποίηση του Προγράμματος, ποια γενικότερα σχόλια ή προτάσεις θα θέλατε να υποβάλετε ώστε να ληφθούν υπόψη ειδικά σχετικά με το Σχεδιασμό του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση»;
|