Βρυξέλλες 21.4.2010, 14:00
Το 54% των ελλήνων αντιμετωπίζουν συνεχώς δυσκολίες σε εξόφληση λογαριασμών του νοικοκυριού και υποχρεώσεων καταναλωτικής πίστης, αναφέρει ο αρμόδιος Επίτροπος της ΕΕ για την υγεία και την πολιτική καταναλωτών κ. John Dalli, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του ευρωβουλευτή της ΝΔ Κώστα Πουπάκη σχετικά με τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και τις καταχρηστικές πρακτικές των λεγόμενων «εισπρακτικών» εταιρειών.
Ο κ. Dalli παρέθεσε σειρά χρήσιμων στοιχείων από το τελευταίο Ευρωβαρόμετρο, που συν τοις άλλοις αναδεικνύουν τη σημαντική οικονομική πίεση που αισθάνονται πλέον τα ελληνικά νοικοκυριά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Σύμφωνα με τα εν λόγω στοιχεία: το 34% των πολιτών της ΕΕ (22% στην Ελλάδα) δήλωσαν ότι είχαν περιστασιακές δυσκολίες στην εξόφληση των λογαριασμών του νοικοκυριού και των υποχρεώσεων σε θέματα καταναλωτικής πίστης, ενώ το 20% (54% στην Ελλάδα) ανέφεραν ότι αντιμετώπιζαν συνεχώς δυσκολίες αυτού του είδους. Το 15% των πολιτών της ΕΕ (40% στην Ελλάδα) δήλωσαν ότι αγωνίζονταν συνεχώς να αποπληρώσουν τους λογαριασμούς του νοικοκυριού και τις υποχρεώσεις τους σε θέματα πίστης, ενώ το 5% (14% στην Ελλάδα) των πολιτών της ΕΕ παραδέχθηκαν ότι είχαν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και καθυστερούσαν μερικές ή πολλές πληρωμές.
Επιπλέον, ο Επίτροπος τονίζει: «Ελλείψει συγκρίσιμων δεδομένων μεταξύ των κρατών μελών σχετικά με καθυστερήσεις πληρωμών δανειοληπτών, η Επιτροπή διεξάγει πανευρωπαϊκή έρευνα σχετικά με το εισόδημα και τις συνθήκες διαβίωσης όσον αφορά τον κατάλογο των δευτερευουσών μεταβλητών - στόχων για την υπερχρέωση και τον οικονομικό αποκλεισμό. Στο στάδιο αυτό συγκεντρώνονται στοιχεία για τραπεζικούς λογαριασμούς, πιστωτικές κάρτες, δάνεια και ενυπόθηκα στεγαστικά δάνεια», τα οποία διαβεβαιώνει ότι πρόκειται να δημοσιευτούν έως το τέλος του 2010.
Αφορμή για την ερώτηση αποτέλεσαν πρακτικές εταιρειών ενημέρωσης και διαπραγμάτευσης για ληξιπρόθεσμες οφειλές εις βάρος των αρχών προστασίας του καταναλωτή. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Επίτροπος υπογραμμίζει ότι «η λειτουργία των επιχειρήσεων είσπραξης απαιτήσεων, ο τρόπος με τον οποίο συνεργάζονται με τους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων και παραδειγμάτων για αθέμιτες πρακτικές, καθώς και οι μέθοδοι πληρωμής, ρυθμίζονται σε επίπεδο κρατών μελών».
Σχολιάζοντας την απάντηση της Επιτροπής, ο Έλληνας ευρωβουλευτής τονίζει: «Το γεγονός ότι η ΕΕ δεν κρίνει αναγκαία τη θέσπιση ενιαίου πλαισίου κανόνων για την εύρυθμη λειτουργία των εταιρειών του κλάδου προς όφελος του συμφέροντος των καταναλωτών, σημαίνει ότι το βάρος πλέον για την προστασία του καταναλωτή πέφτει στην ελληνική κυβέρνηση. Εν μέσω οικονομικής κρίσης και φοροεπιδρομών που επιβαρύνουν δυσανάλογα τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα, καλούμε λοιπόν την κυβέρνηση, ως οφείλει, να κινηθεί άμεσα με το σχετικό νομοσχέδιο χωρίς άλλες κωλυσιεργίες».
|