|
|
|
Μεγάλες αλλαγές στον διαγωνισμό του υπουργείου Εξωτερικών για Ακολούθους Πρεσβείας |
|
Αθήνα 1.4.2017, 04:13
Ευρείας έκτασης αλλαγές στον Διαγωνισμό για την εισαγωγή υποψηφίων Ακολούθων Πρεσβείας στη Διπλωματική Ακαδημία επιφέρει το υπουργείο Εξωτερικών, με το προεδρικό διάταγμα 23/2017, που τροποποιεί το π.δ. 17/1999 «Περί οργανώσεως και λειτουργίας της Διπλωματικής Ακαδημίας του υπουργείου Εξωτερικών».
ΟΔιαγωνισμός περιλαμβάνει γραπτές και προφορικές εξετάσεις, καθώς και προσωπική συνέντευξη.
Tα εξεταζόμενα μαθήματα, μέσω των οποίων αξιολογείται η αναλυτική και κριτική ικανότητα των υποψηφίων, διαμορφώνονται ως εξής:
1. Γλώσσες: Α) Ελληνική γλώσσα Β) Αγγλική γλώσσα Γ) Δεύτερη ξένη γλώσσα (μία εκ των αραβικής, γαλλικής, γερμανικής ισπανικής κινεζικής, ρωσικής) 2. Συνέντευξη 3. Πρωτεύοντα Μαθήματα; Α) Ελληνική και Παγκόσμια Διπλωματική Ιστορία από το 1815 μέχρι σήμερα Β) Γενικό και Ειδικό Διεθνές Δίκαιο Γ) Διεθνείς Σχέσεις και Πολιτική Δ) Ιστορική, Θεσμική και Πολιτική Διάσταση της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης Ε) Πολιτική Οικονομία, Δημόσια Οικονομία και Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις 4. Δευτερεύοντα μαθήματα: Α) Στοιχεία Αρχαίου Ελληνικού, Βυζαντινού και Νεοελληνικού Πολιτισμού Β) Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο Γ) Ναυτικό Δίκαιο Δ) Παγκόσμια Γεωγραφία Ε) Χρήση Ηλεκτρονικών Υπολογιστών.
Να σημειωθεί ότι σχεδόν κάθε χρόνο το υπουργείο διενεργεί Διαγωνισμό για την εισαγωγή στη Σχολή συνήθως 25 ακολούθων πρεσβείας. Όπως σε κάθε διαγωνισμό που περιλαμβάνει γραπτές εξετάσεις, οι υποψήφιοι θα πρέπει να ξεκινήσουν την προετοιμασία τους μήνες πριν.
Πιθανότατα η έκδοση του π.δ., το οποίο δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Α' 43/2017), σηματοδοτεί την έκδοση νέας προκήρυξης.
* Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του π.δ.
ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 23 Τροποποίηση π.δ. 17/1999 «Περί οργανώσεως και λειτουργίας της Διπλωματικής Ακαδημίας του Υπουργείου Εξωτερικών».
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ Έχοντας υπόψη: 1. Τις διατάξεις των παραγράφων 5, 6 και 7 του άρθρου 15, του Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3566/2007 «Κύρω- ση ως Κώδικα του «Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτε- ρικών»» (Α΄ 117), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 11 του ν. 4451/2017 (A΄ 16) και ισχύει. 2. Το π.δ. 73/2015 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυ- βέρνησης Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυ- πουργών» (Α΄ 116). 3. Την από 12.09.2016 γνωμοδότηση του Εκπαιδευ- τικού Συμβουλίου της Διπλωματικής Ακαδημίας του Υπουργείου Εξωτερικών. 4. Τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερ- νητικά όργανα, που κυρώθηκε με το όρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α΄ 98). 5. Το γεγονός ότι από την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού. Proslipsis.gr 6. Την από υπ’ αριθμ. 36/2017 γνωμοδότηση του Συμ- βουλίου της Επικρατείας με πρόταση του Υπουργού Εξω- τερικών, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1 Αντικαθίσταται το Κεφάλαιο Β’: Εισαγωγικός Διαγω- νισμός των υποψηφίων Ακολούθων Πρεσβείας του π.δ. 17/1999 «Περί οργανώσεως και λειτουργίας της Δι- πλωματικής Ακαδημίας του Υπουργείου Εξωτερικών» (A΄10) ως εξής:
«ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’: «ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΩΝ ΠΡΕΣΒΕΙΑΣ» Άρθρο 6 Προκήρυξη εισαγωγικού διαγωνισμού 1. Προκειμένου να εισαχθούν στην Διπλωματική Ακα- δημία υποψήφιοι Ακόλουθοι Πρεσβείας, προκηρύσσεται με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών διαγωνισμός για την πλήρωση συγκεκριμένου αριθμού θέσεων. Η προκή- ρυξη δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ο διαγωνισμός αυτός διενεργείται σαράντα (40) τουλά- χιστον ημέρες μετά τη δημοσίευση περίληψης της σχε- τικής προκήρυξης σε τέσσερις (4) πολιτικές εφημερίδες και στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Εξωτερικών. 2. Η προκήρυξη του εισαγωγικού διαγωνισμού ορίζει την ημέρα και την ώρα έναρξης του διαγωνισμού, τον τόπο διεξαγωγής του και τον αριθμό των υποψηφίων ακολούθων του διπλωματικού κλάδου, οι οποίοι θα φοιτήσουν στη Διπλωματική Ακαδημία και, ακολούθως, θα διοριστούν σε κενές οργανικές θέσεις, μετά την επι- τυχή αποφοίτησή τους από αυτήν. Εάν, για τεχνικούς λόγους, αλλάξει ο τόπος διεξαγωγής του διαγωνισμού, η Διεύθυνση Προσωπικού και Διοικητικής Οργάνωσης του Υπουργείου Εξωτερικών ορίζει άλλον τόπο που γνω- στοποιείται έγκαιρα στους υποψηφίους. Proslipsis.gr Άρθρο 7 Επιτροπή Εξετάσεων, διάρκεια και διενέργεια εισαγωγικού διαγωνισμού 1. Τον εισαγωγικό διαγωνισμό διεξάγει τριμελής Επι- τροπή Εξετάσεων, αποτελούμενη από υπαλλήλους του διπλωματικού κλάδου, οι οποίοι ορίζονται με απόφα- ση του Υπουργού Εξωτερικών που εκδίδεται σαράντα οκτώ (48) τουλάχιστον ώρες πριν από την έναρξη του διαγωνισμού. Με την ίδια απόφαση ορίζονται τα ανα- πληρωματικά μέλη της Επιτροπής δύο (2) Γραμματείς του διαγωνισμού και οι αναπληρωτές τους, καθώς και οι επιτηρητές του διαγωνισμού. 2. Ως Πρόεδρος της Επιτροπής Εξετάσεων ορίζεται υπάλληλος του διπλωματικού κλάδου με βαθμό τουλά- χιστον Πληρεξουσίου Υπουργού Β’. Τον Πρόεδρο μπορεί να αναπληρώνει ένα από τα άλλα δύο μέλη της Επιτρο- πής. Στο διαγωνισμό ορίζονται ως εξεταστές, χωρίς να αποτελούν μέλη της Επιτροπής, πρόσωπα που έχουν ειδικές γνώσεις στα εξεταζόμενα μαθήματα. 3. Οι Γραμματείς του διαγωνισμού είναι υπάλληλοι του κλάδου Πτυχιούχων Διοικητικών Υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών. Έργο των Γραμματέων είναι η προετοιμασία του διαγωνισμού, η υποβοήθηση της Επιτροπής Εξετάσεων και των λοιπών εξεταστών και η σύνταξη των απαραίτητων εγγράφων του διαγωνισμού. 4. Ο διαγωνισμός εισαγωγής υποψηφίων Ακολούθων Πρεσβείας στην Διπλωματική Ακαδημία διενεργείται τουλάχιστον μία φορά κατ’ έτος εφόσον υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις Ακολούθων Πρεσβείας. 5. Ο διαγωνισμός διενεργείται σε συνεχείς ημέρες χω- ρίς να εξαιρούνται οι Κυριακές ή οι επίσημες ημέρες αρ- γίας, εφόσον αυτό κρίνεται αναγκαίο από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Εξετάσεων. 6. Εάν δεν είναι δυνατή, για οποιοδήποτε λόγο η έναρ- ξη του διαγωνισμού την ημέρα που ορίσθηκε, ορίζεται από τον Υπουργό Εξωτερικών άλλη η ήμερα έναρξής του. Η αναβολή αυτή δεν δίνει δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό σε άλλους υποψηφίους εκτός από αυτούς που έγιναν ήδη δεκτοί.
Άρθρο 8 Προσόντα υποψηφίων Για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό απαιτούνται, εκτός των γενικών προσόντων του άρθρου 66 του Οργανι- σμού του Υπουργείου Εξωτερικών, όπως αυτός κυρώ- θηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3566/2007 (ΦΕΚ 177/ Α΄/05.06.2007) και τροποποιηθείς ισχύει και πτυχίο ΑΕΙ πανεπιστημιακού τομέα της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο από τις ελληνικές αρχές ισότιμου της αλλοδαπής, άριστη γνώση αγγλικής και μίας ακόμη ξένης γλώσσας εκ των αραβικής, γαλλικής, γερμανικής, ισπανικής, κινεζικής, ρωσικής, καθώς και γνώση χρήσεως ηλεκτρονικού υπο- λογιστή. Proslipsis.gr
Άρθρο 9 Εξεταζόμενα μαθήματα Στα εξεταζόμενα μαθήματα αξιολογείται η αναλυτική και κριτική ικανότητα των υποψηφίων. 1. Γλώσσες: Α) Ελληνική γλώσσα Β) Αγγλική γλώσσα Γ) Δεύτερη ξένη γλώσσα (μία εκ των αραβικής, γαλλι- κής, γερμανικής ισπανικής κινεζικής, ρωσικής) 2. Συνέντευξη 3. Πρωτεύοντα Μαθήματα; Α) Ελληνική και Παγκόσμια Διπλωματική Ιστορία από το 1815 μέχρι σήμερα Β) Γενικό και Ειδικό Διεθνές Δίκαιο Γ) Διεθνείς Σχέσεις και Πολιτική Δ) Ιστορική, Θεσμική και Πολιτική Διάσταση της Ευ- ρωπαϊκής Ολοκλήρωσης Ε) Πολιτική Οικονομία, Δημόσια Οικονομία και Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις 4. Δευτερεύοντα μαθήματα: Α) Στοιχεία Αρχαίου Ελληνικού, Βυζαντινού και Νεοελ- ληνικού Πολιτισμού Β) Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο Γ) Ναυτικό Δίκαιο Δ) Παγκόσμια Γεωγραφία Ε) Χρήση Ηλεκτρονικών Υπολογιστών
Άρθρο 10 Γραπτή και προφορική δοκιμασία - Εξεταστέα Ύλη 1. Πρωτεύοντα μαθήματα: Α) Ελληνική Γλώσσα (γραπτή και προφορική δοκιμασία): i) Οι υποψήφιοι καλούνται να αναπτύξουν ένα θέμα γενικού περιεχομένου. Κατά την εξέταση αυτή κρίνεται η ικανότητα στην ορθή έκφραση, απόδοση, διατύπωση και ανάλυση περιεχομένου με σαφήνεια των εννοιών στην ελληνική, καθώς και η σύνταξη και ορθογραφία. Επίσης αξιολογείται η ερμηνευτική ικανότητα (δηλαδή, η εις βά- θος αντίληψη του θέματος, η ορθή ερμηνεία και οι εν- νοιολογικές αποσαφηνίσεις), καθώς και η απόδοση και η ανάλυση περιεχομένου κειμένου. Για την δοκιμασία αυτή παραχωρείται στους υποψηφίους χρόνος τριών (3) ωρών. ii) Προφορική δοκιμασία: Οι υποψήφιοι κρίνονται στην ικανότητα χειρισμού της ελληνικής γλώσσας σε ένα θέμα και ειδικότερα εξετάζεται η ερμηνευτική, εννοιολογική έκφραση, απόδοση και ανάλυση περιεχομένου και το επίπεδο της πολύ καλής γνώσης χρήσης της ελληνικής γλώσσας. Β) Αγγλική γλώσσα (γραπτή και προφορική δοκιμασία): Ισχύουν, τηρουμένων των αναλογιών, όσα διατυ- πώθηκαν ανωτέρω για την αξιολόγηση της Ελληνικής Γλώσσας. i) Γραπτή δοκιμασία: α) Ελεύθερη ανάπτυξη θέματος β) Συνοπτική απόδοση (περίληψη) κειμένου έως δύο σελίδες σε πενήντα (50) έως εξήντα (60) λέξεις. Για την γραπτή εξέταση παραχωρείται στους υποψηφίους χρό- νος τριών (3) ωρών. ii) Προφορική δοκιμασία: Ανάγνωση αγγλικού κειμέ- νου και έλεγχος της ευχέρειας κατανόησης κειμένου και προφορικής έκφρασης στην αγγλική γλώσσα. Γ) Δεύτερη ξένη γλώσσα (αραβική ή γαλλική ή γερμα- νική ή ισπανική ή κινεζική ή ρωσική) (γραπτή και προ- φορική δοκιμασία): Ισχύουν, τηρουμένων των αναλογιών, όσα διατυ- πώθηκαν ανωτέρω για την αξιολόγηση της Ελληνικής Γλώσσας. i) Γραπτή δοκιμασία: α) Ελεύθερη ανάπτυξη θέματος β) Συνοπτική απόδοση (περίληψη) κειμένου έως δύο σελίδες σε πενήντα (50) έως εξήντα (60) λέξεις. Για την γραπτή εξέταση παραχωρείται στους υποψηφίους χρό- νος τριών (3) ωρών. ii) Προφορική δοκιμασία: Ανάγνωση ξενόγλωσσου κει- μένου και έλεγχος της ευχέρειας κατανόησης κειμένου και προφορικής έκφρασης στην δεύτερη ξένη γλώσσα. 2. Συνέντευξη (προφορική δοκιμασία): 1. Η Συνέντευξη συνίσταται σε προφορικές ερωτήσεις γενικού περιεχομένου (διπλωματικού, οικονομικού, πολι- τικού και γενικότερα διανοητικού) που τίθενται από τους εξεταστές, προκειμένου να διαπιστωθεί από τις απαντή- σεις του εξεταζομένου η κρίση, η προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες καταστάσεις και απαιτήσεις (π.χ. αλλαγή υπηρεσιακού περιβάλλοντος, αλλαγή τόπου και κλίματος), η δυνατότητα ανταπόκρισης σε εργασιακή πίεση και παρατεταμένο ωράριο εργασίας η αυτοκυ- ριαρχία, η αυτοπεποίθηση, η αφοσίωση στο θεσμό, η συναισθηματική σταθερότητα, η ορθολογική σκέψη, η αντίληψη, η καλλιέργεια και να διακριβωθεί η εν γένει προσωπικότητα του υποψηφίου, η γνώση και η εξοικεί- ωση με τη διπλωματία και τις αρχές της, η ευχέρεια σε επικοινωνία και πείθειν, η διανοητική και πνευματική ευρύτητα, η κοινωνικότητα, καθώς και άλλες διανοητικές ικανότητες, προσόντα, αρετές ή χαρίσματα, που απαι- τούνται ως ελάχιστο για την άσκηση των καθηκόντων του διπλωματικού υπαλλήλου. Proslipsis.gr 2. Η Συνέντευξη διενεργείται από την Επιτροπή Εξε- τάσεων και από δύο μη υπηρεσιακούς εξεταστές, έναν ψυχίατρο ή/και ψυχολόγο και έναν εξεταστή που επιλέ- γεται από το γενικότερο ακαδημαϊκό χώρο, και το χώρο των γραμμάτων και των τεχνών. Οι δύο μη υπηρεσιακοί εξεταστές ορίζονται με την ίδια Υπουργική απόφαση που καθορίζει τη λειτουργία και σύνθεση της Επιτροπής Εξετάσεων. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τηρείται πρακτικό της διαδικασίας από τους Γραμματείς του Δια- γωνισμού, στο οποίο επισυνάπτεται ηχητικό αρχείο, προ- ϊόν μαγνητοφώνησης της Συνέντευξης. Το ηχητικό αρ- χείο της συνέντευξης διατηρείται το αργότερο για τρεις μήνες μετά το διορισμό ή μέχρι το πέρας της διοικητικής ή δικαστικής διαδικασίας σχετικής τυχόν αμφισβήτηση της νομιμότητας εισαγωγής ή αποτυχίας εισαγωγής υπο- ψηφίου στη Διπλωματική Ακαδημία. 3. Πρωτεύοντα Μαθήματα: Α) Ελληνική και Παγκόσμια Διπλωματική Ιστορία από το 1815 μέχρι σήμερα (γραπτή και προφορική δοκιμασία): Στην εξέταση της Ελληνικής και Παγκόσμιας Διπλω- ματικής Ιστορίας από το 1815 μέχρι σήμερα, προέχει η αξιολόγηση του υποψηφίου σε θέματα και σταθμούς της Διπλωματικής Ιστορίας που οδήγησαν στην καθιέρωση και εδραίωση του σημερινού καθεστώτος. i) Γραπτή δοκιμασία: Οι υποψήφιοι καλούνται να ανα- πτύξουν δύο θέματα (ένα από την Ελληνική και ένα από την Παγκόσμια Διπλωματική Ιστορία από το 1815 μέχρι σήμερα). Για την εξέταση αυτή παραχωρείται χρόνος τριών (3) ωρών. ii) Προφορική δοκιμασία: Οι υποψήφιοι καλούνται να αναπτύξουν δύο θέματα (ένα από την Ελληνική και ένα από την Παγκόσμια Διπλωματική Ιστορία από το 1815 μέχρι σήμερα) που τους υποβάλλονται υπό μορ- φή ερωτήσεων από τον εξεταστή του μαθήματος, όπως περιγράφεται στο άρθρο 11 του παρόντος. Εξεταστέα ύλη: 1. Η σταθεροποίηση των διεθνών σχέσεων μετά τους ναπολεόντειους πολέμους - επαναστάσεις και αντιδράσεις. 2. Αποικιοκρατία και ιμπεριαλισμός. 3. Συσχετισμοί δυνάμεων, πολεμικές αναμετρήσεις και διακανονισμοί στην Ευρώπη, τα Βαλκάνια και την Εγγύς Ανατολή. 4. Ανεξαρτησία κρατών στην Ευρώπη (και στην Βαλ- κανική) και στην Λατινική Αμερική. 5. Ενοποίηση Γερμανίας και Ιταλίας. 6. Η καταρρέουσα Οθωμανική Αυτοκρατορία και τα βαλκανικά κράτη. 7. Η εξωτερική πολιτική των Η.ΠΑ. Γαλλίας Βρετανίας Γερμανίας, Ιταλίας, Ρωσίας. 8. Τα αίτια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, συσπειρώσεις δυνάμεων και συμμαχίες, επανάσταση των μπολσεβίκων, έκβαση του πολέμου. 9. Οι συνθήκες ειρήνης 1919 - 1923. Οι εδαφικές διευ- θετήσεις. Η Κοινωνία των Εθνών. 10. Ο μεσοπόλεμος: προβλήματα διεθνών σχέσεων, οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις, προσπάθειες κατευ- νασμού και αφοπλισμού. 11. Άνοδος του φασισμού και του ναζισμού - η αντί- δραση της διεθνούς κοινότητας και των δυνάμεων Βρε- τανίας, Γαλλίας, ΕΣΣΔ, ΗΠΑ. 12. Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Εξέλιξη των πολεμικών επιχειρήσεων και σχεδιασμός μεταπολεμικού κόσμου. 13. Ο ρόλος των Ηνωμένων Εθνών στις διεθνείς σχέ- σεις και την πολιτική. 14. Περιφερειακές και άλλες οργανώσεις στην Ευρώ- πη, την Αφρική, την Αμερική (Συμβούλιο της Ευρώπης, NATO, Σύμφωνο Βαρσοβίας, ΔΑΣΕ/ΟΑΣΕ, ΟΟΣΑ, Οργα- νισμός Αμερικανικών Κρατών, Οργανισμός Αφρικανικής Ενότητας, Αραβικός Σύνδεσμος). 15. Το πυρηνικό όπλο. Συνδιασκέψεις και συνθήκες ειρήνης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. 16. Ανεξαρτησία των κρατών του Τρίτου Κόσμου - το τέλος των αποικιών συμμετοχή των νέων κρατών στη διεθνή πολιτική - Εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα. 17. Ψυχρός πόλεμος και διεθνής πολιτική στην Ευρώπη (και τη Βαλκανική), την Ασία, την Αφρική, την Λατινική Αμερική. 18. Εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ, της Κίνας της Ρωσίας (ΕΣΣΔ μέχρι το 1991) και των Ευρωπαϊκών δυνάμεων μετά το 1945. 19. Εντάσεις και συγκρούσεις στον κομμουνιστικό συ- νασπισμό. Κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού, διά- λυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας και της COMESON, διάλυση της ΕΣΣΔ και της Γιουγκοσλαβίας. 20. Προβλήματα στη Μέση Ανατολή και την Εγγύς Ανα- τολή- Αραβοϊσραηλινή διένεξη και συμφωνίες, Περσικός Κόλπος. 21. Ιρανο-ιρακινή διαμάχη και πόλεμος του Κόλπου. 22. Οι σχέσεις Δύσης με Ιράν, οι σχέσεις Αραβικού κόσμου με το Ιράν, οι κυρώσεις και οι συμφωνίες της Γενεύης. 23. Ο πόλεμος Ιράκ-Κουβέϊτ, Οι επεμβάσεις στο Ιράκ και οι κυρώσεις. 24. Ένοπλες συρράξεις στην Κορέα, Βιετνάμ, Αφγα- νιστάν. 25. Η Βόρειος Αφρική, η Ευρωμεσογειακή Συνεργασία. 26. Διπλωματικές εξελίξεις στην Λατινική Αμερική, την Αφρική και την Ασία. 27. Οι αναδυόμενες δυνάμεις (BRICS). 28. Ίδρυση, συγκρότηση και εξωτερική πολιτική του ελληνικού κράτους - πολιτική των δυνάμεων έναντι της Ελλάδας. 29. Εδαφική ολοκλήρωση της Ελλάδας. Οι διεθνείς συνθήκες. Η ελληνική διπλωματία στις συνδιασκέψεις εδαφικής ολοκλήρωσης της Ελλάδας. 30. Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι και οι ειρηνικές διευθετήσεις. 31. Η Ελληνική Εξωτερική Πολιτική 1914-1919. 32. Η Ελλάδα και ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. 33. Η συνθήκη των Σεβρών, η Μικρασιατική εκστρα- τεία, το σύστημα Συνθήκης της Λωζάννης. 34. Η Ελλάδα στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. 35. Η Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων 1947. 36. Η Ελλάδα και ο ψυχρός πόλεμος. 37. Οι Ελληνοτουρκικές σχέσεις 1923 - σήμερα. 38. Το Κυπριακό Ζήτημα. 39. Οι σχέσεις της Ελλάδας με τις ΗΠΑ και την Ρωσία. 40. Σχέσεις Ελλάδας-Βαλκανικών κρατών (διμερείς- πολυμερείς). Proslipsis.gr 41. Οι σχέσεις της Ελλάδας με την Κίνα, την Ινδία, την Ιαπωνία, την Μέση Ανατολή και τις Αραβικές Χώρες. Β) Γενικό και Ειδικό Διεθνές Δίκαιο (γραπτή και προ- φορική δοκιμασία): Στην εξέταση του Γενικού και Ειδικού Διεθνούς Δικαί- ου προέχει η αξιολόγηση του υποψηφίου ως προς την γνώση των ζητημάτων του εξεταζόμενου αντικειμένου και τις εφαρμογές του με τις πτυχές της διπλωματικής υπηρεσίας, καθώς και της ελληνικής εξωτερικής πολιτι- κής ειδικότερα, τα οποία ζητήματα άπτονται των καθη- κόντων των διπλωματικών υπαλλήλων κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας τους στο Υπουργείο Εξωτερικών. i) Γραπτή δοκιμασία: Η γραπτή δοκιμασία στο μάθημα αυτό συνίσταται σε επεξεργασία από τους υποψηφίους φακέλου σχετικού με το Γενικό και Ειδικό Διεθνές Δίκαιο. Ο φάκελος αποτελείται από ένα ή περισσότερα κείμενα (ιδίως έγγραφα, αποφάσεις ή ψηφίσματα διεθνών ορ- γανισμών, διεθνείς συμβάσεις δικαστικές αποφάσεις) και έναν αριθμό ερωτήσεων σχετικά με το συγκεκριμέ- νο θέμα. Για την δοκιμασία αυτή παραχωρείται χρόνος τριών (3) ωρών. ϋ) Προφορική δοκιμασία. Οι υποψήφιοι καλούνται να αναπτύξουν ένα θέμα Γενικού και Ειδικού Διεθνούς Δικαίου που τους υποβάλλεται υπό μορφή ερωτήσεων από τον εξεταστή του μαθήματος όπως περιγράφεται στο άρθρο 11 του παρόντος. Εξεταστέα ύλη: 1. Πηγές του Διεθνούς Δικαίου. α) Το διεθνές έθιμο (διαμόρφωση, διαπίστωση, διε- θνής πρακτική). β) Οι διεθνείς συνθήκες (Το δίκαιο των διεθνών συν- θηκών σύμφωνα με τη Σύμβαση της Βιέννης του 1969). γ) Γενικές αρχές του δικαίου - επικουρικές πηγές (στοι- χεία). 2. Σχέσεις διεθνούς και εσωτερικού δικαίου. α) Οι σχέσεις διεθνούς και εσωτερικού δικαίου, σύμ- φωνα με το διεθνές δίκαιο. β) Οι σχέσεις διεθνούς και εσωτερικού δικαίου, σύμ- φωνα με το ελληνικό Σύνταγμα (σχετικές διατάξεις του Συντάγματος - νομολογία ελληνικών δικαστηρίων - η έννοια της νομοθετικής κύρωσης των διεθνών συνθη- κών διατάξεις του Κανονισμού της Βουλής). 3. Οι αρμοδιότητες των πολιτειακών οργάνων στις εξωτερικές σχέσεις σύμφωνα με το ελληνικό Σύνταγμα. 4. Κράτος - έδαφος (Το έδαφος ως συστατικό στοιχείο του κράτους - Ο λαός - Η έννοια της εδαφικής κυριαρ- χίας. Η έννοια της κρατικής αρμοδιότητας (νομοθετική -δικαιοδοτική - εκτελεστική) - Τρόποι κτήσεως εδάφους - Περιορισμοί της εδαφικής κυριαρχίας - Η έννοια της εδαφικής ακεραιότητας Η αρχή της αυτοδιάθεσης: η σχέση της με την εδαφική ακεραιότητα. 5. Αναγνώριση. (Ο θεσμός της αναγνώρισης εννόμων καταστάσεων στο διεθνές δίκαιο. Αναγνώριση κράτους, αναγνώριση κυβερνήσεων, αναγνώριση εμπολέμων. Η μονομερής και η θεσμική μη αναγνώριση κράτους. Η Υποχρεωτική μη αναγνώριση οντότητας ως κράτους από το Συμβούλιο Ασφαλείας/ΗΕ). 6. Διπλωματικές και προξενικές σχέσεις (Η Σύμβαση της Βιέννης του 1961 για τις διπλωματικές σχέσεις και η Σύμ- βαση της Βιέννης του 1963 για τις προξενικές σχέσεις). 7. Ετεροδικία του κράτους. 8. Η Διπλωματική προστασία ως θεσμός του διεθνούς δικαίου. 9. Οι διεθνείς οργανισμοί (εννοιολογικά χαρακτη- ριστικά των διεθνών Οργανισμών τυπολογία των διε- θνών οργανισμών - σύσταση και διάλυση των διεθνών οργανισμών - νομική προσωπικότητα των διεθνών Οργανισμών - ιδιότητα μέλους διεθνούς Οργανισμού - λήψη αποφάσεων εξωτερικές σχέσεις διεθνών Οργανι- σμών - ασυλίες και προνόμια των διεθνών Οργανισμών). 10. Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (HE) (θεσμική οργάνωση λειτουργία - αρμοδιότητες - κύριες δραστη- ριότητες). Το σύστημα των Ηνωμένων Εθνών (στοιχεία). Τα όργανα των HE, οι εξουσίες τους: Η Γενική Συνέλευση, το Συμβούλιο Ασφαλείας, το Διεθνές Δικαστήριο και ο Γενικός Γραμματέας. 11. Το άτομο ως φορέας δικαιωμάτων και υποχρεώ- σεων στο διεθνές δίκαιο. α. Η διεθνής και η περιφερειακή προστασία των αν- θρωπίνων δικαιωμάτων. β. Μειονότητες. γ. Πρόσφυγες δ. Μετανάστες ε. Τα άτομα ως φορείς υποχρεώσεων (πειρατεία - δουλεμπόριο - τρομοκρατία διακίνηση ναρκωτικών) - Η διεθνής ευθύνη των ατόμων (εγκλήματα κατά της αν- θρωπότητας - εγκλήματα κατά της ειρήνης - εγκλήματα πολέμου). Το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο. Ο θεσμός της έκδοσης (στοιχεία). 12. Το σύγχρονο διεθνές δίκαιο της θάλασσας, σύμφω- να με την Σύμβαση των Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 (Η Τρίτη Συνδιάσκεψη των Η.Ε.- Το πεδίο εφαρ- μογής της Σύμβασης των Η.Ε. για το δίκαιο της Θάλασ- σας - η ελληνική επικύρωση και ο κυρωτικός νόμος - Οι αρμοδιότητες του παράκτιου κράτους στις θαλάσσιες και υποθαλάσσιες ζώνες - Οι γραμμές βάσης (φυσική ακτογραμμή-ευθείες γραμμές βάσης) - Τα εσωτερικά ύδατα - Αιγιαλίτιδα ζώνη - Η συνορεύουσα ζώνη - Τα διεθνή στενά - Η έννοια του αρχιπελαγικού κράτους - Η Υφαλοκρηπίδα - Η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη - Το καθεστώς των νήσων - Η Ανοικτή θάλασσα - Ο διεθνής βυθός (Περιοχή) - Οριοθετήσεις θαλασσίων ζωνών - Πε- ρίκλειστα κράτη - Προστασία θαλασσίου περιβάλλοντος (στοιχεία) - Η ελληνοτουρκική διαφορά σχετικά με την υφαλοκρηπίδα στο Ανατολικό Αιγαίο (Η δικαιοδοτική και πολιτική διαδικασία 1975 - 1978. Η διάταξη και η απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου) Το Δικαιοδοτικό Σύστημα Επίλυσης των Διαφορών ως προς την ερμηνεία και εφαρμογή των διατάξεων της Σύμβασης του Δικαί- ου Θάλασσας. Οι Ελληνικές επιφυλάξεις.- Το σύγχρονο διεθνές δίκαιο του αέρα (Σύμβαση Σικάγου 1944, ρυθμί- σεις Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), εθνικός εναέριος χώρος, FIR (στοιχεία). 13. Ο θεσμός της διεθνούς ευθύνης (Έννοια της διε- θνούς άδικης πράξης και διάκριση από την έννοια του διεθνούς εγκλήματος - Λόγοι δημιουργίας διεθνούς ευ- θύνης - Λόγοι που αποκλείουν την διεθνή ευθύνη με έμφαση στα αντίμετρα Προϋποθέσεις ύπαρξης διεθνούς ευθύνης - Πολιτειακό όργανα, των οποίων οι πράξεις προκαλούν διεθνή ευθύνη. Διεθνής ευθύνη από πρά- ξεις ιδιωτών - Οι συνέπειες της διεθνούς ευθύνης - Η κωδικοποιητική προσπάθεια της Επιτροπής Διεθνούς Δικαίου των Η.Ε.). 14. Η απαγόρευση χρήσης βίας στις διεθνείς σχέσεις. Οι εξαιρέσεις (Συλλογική ασφάλεια σύμφωνα με τον χάρ- τη των Ηνωμένων Εθνών, με έμφαση στις αρμοδιότητες του Συμβουλίου Ασφαλείας). Το Κεφάλαιο VII του Χάρτη/ ΗΕ και το δικαίωμα της νόμιμης άμυνας. 15. Το διεθνές δίκαιο των ενόπλων συγκρούσεων. α) Το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο (στοιχεία). β) Ο θεσμός της ουδετερότητας στο δίκαιο των ενό- πλων συγκρούσεων. 16. Η ειρηνική επίλυση των διεθνών διαφορών: Πολι- τικές και νομικές μέθοδοι - Έννοιες διαπραγμάτευσης, καλών υπηρεσιών, μεσολάβησης, συνδιαλλαγής - Διεθνή δικαιοδοτικά όργανα - Διεθνής διαιτησία - Πρόσβαση των διαδίκων. Η Προαιρετική ρήτρα της υποχρεωτικής δικαιοδοσίας του Διεθνούς Δικαστηρίου και οι Ελληνικές επιφυλάξεις. Proslipsis.gr Γ) Διεθνείς Σχέσεις και Πολιτική (γραπτή και προφο- ρική δοκιμασία): i) Γραπτή δοκιμασία. Οι υποψήφιοι καλούνται να ανα- πτύξουν ένα θέμα Διεθνών Σχέσεων και Πολιτικής. Για τη δοκιμασία αυτή παραχωρείται χρόνος τριών (3) ωρών. ii) Προφορική δοκιμασία. Οι υποψήφιοι καλούνται να αναπτύξουν ένα θέμα Διεθνών Σχέσεων και Πολιτικής υπό μορφή ερωτήσεων από τον εξεταστή του μαθήμα- τος όπως περιγράφεται στο άρθρο 11 του παρόντος. Εξεταστέα ύλη: 1) Το Κράτος-Έθνος (Ο Εθνικισμός - Ισχύς και δυνατό- τητες των Κρατών - Εθνών. Εθνικά και άλλα συμφέροντα). 2) Εξωτερική Πολιτική και διαδικασία λήψης αποφά- σεων. Διπλωματία. 3) Ο Πόλεμος και τα αίτια του (είδη πολέμων, έλεγχος των εξοπλισμών). 4) Σύστημα ισορροπίας ισχύος. 5) Θεωρητικές Σχολές Σκέψης των Διεθνών Σχέσεων: ρεαλισμός, ιδεαλισμός, θεωρία καθεστώτων, θεωρία επίλυσης συγκρούσεων. Δ) Ιστορική, Θεσμική και Πολιτική Διάσταση της Ευ- ρωπαϊκής Ολοκλήρωσης (γραπτή και προφορική δο- κιμασία): i) Γραπτή δοκιμασία. Οι υποψήφιοι καλούνται να ανα- πτύξουν ένα θέμα Ιστορικής, Θεσμικής και Πολιτικής Διά- στασης της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης. Για τη δοκιμασία αυτή παραχωρείται χρόνος τριών (3) ωρών. ii) Προφορική δοκιμασία. Οι υποψήφιοι καλούνται να αναπτύξουν ένα θέμα Ιστορικής, Θεσμικής και Πολιτικής Διάστασης της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης υπό μορφή ερωτήσεων από τον εξεταστή του μαθήματος, όπως πε- ριγράφεται στο άρθρο 11 του παρόντος. Εξεταστέα ύλη: 1) Από το σχέδιο Μάρσαλ στην ίδρυση των Ευρωπαϊ- κών Κοινοτήτων. 2) Από την ίδρυση των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων έως την Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη. 3) Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη - Μάαστριχτ - Άμστερνταμ. α) Διακυβερνητισμός και υπερεθνικότητα. β) Διεύρυνση και εμβάθυνση. 4) Ευρωπαϊκές Κοινότητες - Ευρωπαϊκή Ένωση. Σκο- ποί, θεσμική διάρθρωση, μηχανισμοί λήψης αποφάσεων, επιμερισμός αρμοδιοτήτων με κράτη-μέλη. 5) Οικονομική και Νομισματική Ένωση (ΟΝΕ). Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας (ΚΕΠΠΑ). Συνεργασία στους τομείς Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων. 6) Η Συνθήκη Schengen. Η Ευρωπαϊκή Ιθαγένεια και οι νέες πολιτικές. 7) Οι εξωτερικές σχέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προοπτικές για νέα διεύρυνση. Προβλήματα, συνέπειες. 8) Η κρίση στην ευρωζώνη και η διαχείρισή της από την Ευρωπαϊκή Ένωση. 9) Η κρίση χρέους και η αντίδραση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 10) Η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα/Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι συνέπειες της ένταξης της Ελλάδας στην Ευ- ρωπαϊκή Ένωση. Προβλήματα, προοπτικές. 11) Προσφυγικό - Μεταναστευτικό και Ευρωπαϊκή Ένωση. Ε) Πολιτική Οικονομία, Δημόσια Οικονομία και Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις (γραπτή και προφορική δοκιμασία): i) Γραπτή δοκιμασία. Οι υποψήφιοι καλούνται να ανα- πτύξουν ένα θέμα Πολιτικής Οικονομίας ή Δημόσιας Οι- κονομίας και ένα θέμα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων. Για τη δοκιμασία αυτή παραχωρείται χρόνος τριών (3) ωρών. ii) Προφορική δοκιμασία: Οι υποψήφιοι καλούνται να αναπτύξουν: α) ένα θέμα από την Πολιτική Οικονομία ή τη Δημόσια Οικονομία και β) ένα θέμα από τις Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις που τους υποβάλλονται υπό μορφή ερωτήσεων από δύο εξεταστές αντίστοιχα, όπως προβλέπεται στο άρθρο 11 του παρόντος. Εξεταστέα ύλη: α) Από την Πολιτική Οικονομία: 1. Το οικονομικό πρόβλημα - αιτία της οικονομικής δραστηριότητας. 2. Μορφές οικονομικής οργάνωσης. 3. Ο μηχανισμός των τιμών, τιμές υλικών αγαθών, τιμές συντελεστών παραγωγής. 4. Μορφές αγοράς (πλήρης ανταγωνισμός, μονοπώλιο, ολιγοπώλιο). 5. Σχηματισμός των τιμών, ζήτηση-προσφορά. 6. Κόστος παραγωγής. 7. Εθνικό προϊόν και εθνικό εισόδημα. 8. Κατανάλωση, αποταμίευση, επένδυση, πολλαπλα- σιαστής. 9. Απασχόληση. 10. Πληθωρισμός και αντιπληθωρισμός, οικονομικές διακυμάνσεις. 11. Θεωρία του χρήματος (εσωτερική - εξωτερική αξία του χρήματος, νομισματικά συστήματα κ.λπ.). 12. Διεθνείς νομισματικές σχέσεις και η εξέλιξή τους. 13. Διεθνές εμπόριο, (βασικές έννοιες, νόμος συγκριτι- κού κόστους, θεωρία των διεθνών συναλλαγών). 14. Οικονομικές ενώσεις. 15. Εφαρμοσμένη οικονομική. 16. Αντικείμενο της οικονομικής πολιτικής: οργάνωση της οικονομίας, οικονομική μεγέθυνση και ανάπτυξη, δημοσιονομική πολιτική, γεωργική πολιτική, βιομηχα- νική πολιτική, πολιτική απασχόλησης, πληθωρισμός, κοινωνική πολιτική, συναλλαγματική πολιτική, νομι- σματική-πιστωτική πολιτική, πολιτική ανταγωνισμού, χρηματιστήριο. 17. Ελληνική οικονομία: εθνικό προϊόν και εθνικό εισό- δημα, απασχόληση, πληθωρισμός, ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών, διάρθρωση εξωτερικού εμπορίου. β) Από τη Δημόσια Οικονομία: 1. Οικονομικές λειτουργίες του κράτους. 2. Μέγεθος του δημοσίου τομέα. 3. Κρατικός προϋπολογισμός. 4. Κατηγορίες φόρων. 5. Φορολογική εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή Ένωση. 6. Δημόσιος δανεισμός. 7. Δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί. 8. Κρατικοποιήσεις, ιδιωτικοποιήσεις. 9. Δημοσιονομικό έλλειμμα και δημόσιο χρέος. γ) Από τις Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις: Το νομικό και θεσμικό πλαίσιο της σύγχρονης παγκόσμιας οικονομίας: 1. Η GATT και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου, ελευθέρωση του διεθνούς εμπορίου και οι αρχές της, το σύστημα επίλυσης διαφορών. 2. Προβληματική της διεθνούς ανάπτυξης, η Διά- σκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη, η αναπτυξιακή βοήθεια, το Διεθνές Νομι- σματικό Ταμείο, η Παγκόσμια Τράπεζα, το πρόβλημα της υπερχρέωσης. 3. Διακίνηση κεφαλαίων και άμεσες επενδύσεις, πολυε- θνικές επιχειρήσεις, (χαρακτηριστικά τους και σύγχρονος ρόλος), πρόσφατες τάσεις ελευθέρωσης και προστασίας των επενδύσεων. 4. Τα περιβαλλοντικά προβλήματα και η διεθνής αντι- μετώπιση τους. 4. Δευτερεύοντα μαθήματα: Α) Στοιχεία Αρχαίου Ελληνικού, Βυζαντινού και Νεοελ- ληνικού πολιτισμού (προφορική δοκιμασία): Εξεταστέα ύλη: α. Αρχαίος Ελληνικός Πολιτισμός 1. Προϊστορική και πρωτοϊστορική εποχή (Αιγαιακός πολιτισμός, Μινωικός πολιτισμός). 2. Η προκλασσική εποχή (Ομηρικά έπη - Ησίοδος. Ο πολιτισμός των Μυκηνών. Προσωκρατικοί φιλόσοφοι). 3. Κλασικοί χρόνοι. i) Γραμματεία-Τέχνες (φιλόσοφοι, ιστοριογράφοι, ρήτο- ρες/ τραγικοί ποιητές. Μνημεία αρχιτεκτονικής, γλυπτική, ζωγραφική). ii) «Πόλις» - πολιτεύματα. Κοινοί δεσμοί Ελλήνων. (Αμφικτυονίες μαντεία, αθλητικοί αγώνες, γλυπτά, θρη- σκεία). 4. Ελληνιστική εποχή (πολιτική και πολιτισμική εξά- πλωση του Ελληνισμού. Τέχνες. Φιλοσοφικές Σχολές). 5. Το τέλος του αρχαίου ελληνικού κόσμου (Ελλάδα - Ρώμη. Συμβολή της Ελληνικής φιλοσοφίας και τέχνης στην πολιτιστική ανάπτυξη των Ρωμαίων. Επιδράσεις της ελληνικής σκέψης στους Άραβες). β. Βυζαντινός Πολιτισμός 1. Ελληνισμός και χριστιανισμός (σύγκρουση και σύν- θεση). Οι μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας. Η οργάνωση της Εκκλησίας Οι αιρέσεις. 2. Το Βυζάντιο και η ελληνική γραμματεία. 3. Η Βυζαντινή τέχνη και μουσική. 4. Ιστορία των ιδεών και γραμματεία κατά τους τελευ- ταίους αιώνες του Βυζαντίου (11ος- 15ος αιώνας). γ. Νεοελληνικός Πολιτισμός 1. Η διαμόρφωση της νεοελληνικής συνείδησης. 2. Η περίοδος της δουλείας (Σχολεία και κοινοτική παράδοση - Ο λαϊκός πολιτισμός. Η Κρητική Σχολή ζω- γραφικής. Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος). 3. Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός. 4. Τέχνες και πολιτισμός κατά τον 19ο αιώνα. (Οι λογο- τεχνικές «Σχολές», οι μεγάλοι πεζογράφοι. Η ζωγραφική. Το Θέατρο). Proslipsis.gr 5. Η πολιτιστική παρουσία των Ελλήνων κατά τον 20ο αιώνα (αρχιτεκτονική, ζωγραφική, μουσική). 6. Νεοελληνική ποίηση και πεζογραφία (19ος - 20ος αιώνας). Το Δημοτικό τραγούδι. Β) Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο (προφορική δοκιμασία): Εξεταστέα ύλη; Στοιχεία Ιδιωτικού Διεθνούς Δικαίου: Ιθαγένεια, δη- μόσια τάξη, κατάσταση αλλοδαπών. Η κατοικία και η διαμονή ως συνδετικά στοιχεία και ειδικότερα ως προς το δίκαιο που πρέπει να εφαρμόζεται ιδιαίτερα στις πε- ριπτώσεις οικογενειακών και κληρονομικών σχέσεων. Γ) Ναυτικό δίκαιο (προφορική δοκιμασία): Εξεταστέα ύλη: 1. Έννοια του πλοίου και του πλωτού ναυπηγήμα- τος και σημασία αυτής - ελληνική εθνικότητα πλοίων - εμπράγματο καθεστώς του πλοίου (ιδίως, κυριότητα και υποθήκη) - ναυτιλιακά έγγραφα του πλοίου. 2. Προσωπικό των πλοίων και πλωτών ναυπηγημάτων (σύμβαση ναυτολόγησης πλοιάρχου, εξουσίες και καθή- κοντα του πλοιάρχου, σύμβαση ναυτολόγησης μέλους πληρώματος, δικαιώματα και υποχρεώσεις των μελών του πληρώματος, κρατική ρύθμιση της σύμβασης ναυ- τολόγησης). 3. Ασφάλεια πλοίων και ναυσιπλοΐας (νομοθετικές πηγές (εσωτερικές και διεθνείς) -επιθεωρήσεις πλοίων - νηογνώμονες - εξουσίες κράτους σημαίας και παρακτίου κράτους). 4. Θαλάσσια αρωγή (έννοια, δικαιώματα παρακτίου κράτους υποχρέωση παροχής αρωγής). 5. Ναυάγια (παροχή βοήθειας σε ναυαγήσαντα πλοία, προστασία ναυαγίων) - ναυτικά ατυχήματα με ή χωρίς θαλάσσια ρύπανση (εξουσίες και καθήκοντα Προξενικής Αρχής). Δ) Παγκόσμια γεωγραφία (προφορική δοκιμασία): Εξεταστέα ύλη: Φυσική, πολιτική, και οικονομική παγκόσμια γεωγρα- φία και ιδιαίτερα της Ελλάδος των βαλκανικών χωρών, της Μεσογείου και των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ε) Χρήση Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Εξέταση σε: 1. Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και διαχείριση αρχείων. 2. Πληκτρολόγηση και επεξεργασία κειμένου στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. 3. Υπολογιστικά φύλλα. 4. Υπηρεσίες διαδικτύου (πρόγραμμα περιήγησης ιστοσελίδων, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο). 5. Παρουσιάσεις. 6. Αναζήτηση και διασταύρωση πληροφοριών μέσω διαδικτύου.
Άρθρο 11 Τρόπος διεξαγωγής γραπτής και προφορικής δοκιμασίας: 1) Γλωσσών, 2) Συνέντευξης, 3) Πρωτευόντων Μαθημάτων και 4) Δευτερευόντων Μαθημάτων Η δοκιμασία στις Γλώσσες και στα Πρωτεύοντα Μα- θήματα του διαγωνισμού είναι γραπτή και προφορική. Η Συνέντευξη είναι μόνο προφορική. Στα Δευτερεύο- ντα Μαθήματα του διαγωνισμού, εκτός από τη Χρήση Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, η δοκιμασία είναι μόνο προφορική. α) Γραπτή δοκιμασία: i) Για τη γραπτή δοκιμασία, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εξετάσεων ή ο αναπληρωτής του και ο εξεταστής ή οι εξεταστές (κατά περίπτωση) για καθένα από τα πρωτεύο- ντα μαθήματα επιλέγουν την ημέρα της εξέτασης του μα- θήματος πέντε τουλάχιστον θέματα ή φακέλους (για το Γενικό και Ειδικό Διεθνές Δίκαιο) ή κείμενο για περίληψη (για τις ξένες γλώσσες). Η τελική επιλογή του ενός εκ των πέντε θεμάτων γίνεται την ημέρα του διαγωνισμού με κλήρωση ενώπιον του Προέδρου της Επιτροπής Εξετά- σεων ή του αναπληρωτή του. Ειδικότερα, για το μάθημα της Ελληνικής και Παγκόσμιας Διπλωματικής Ιστορίας από το 1815 μέχρι σήμερα, επιλέγονται δέκα θέματα (πέ- ντε από την Ελληνική Διπλωματική Ιστορία και πέντε από την Παγκόσμια Διπλωματική Ιστορία από το 1815 μέχρι σήμερα). Η τελική επιλογή των δύο θεμάτων, ένα από κάθε ενότητα, γίνεται με κλήρωση. Κατά τον ίδιο τρόπο, για το μάθημα της Πολιτικής Οικονομίας, Δημόσιας Οι- κονομίας και Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων επιλέγονται δέκα θέματα (πέντε από τις Διεθνείς Οικονομικές σχέσεις και πέντε από την Πολιτική Οικονομία και Δημόσια Οικο- νομία). Η τελική επιλογή των δύο θεμάτων, ένα από κάθε μία των δύο ενοτήτων, γίνεται με κλήρωση. ii) Η γραπτή δοκιμασία γίνεται με την επίβλεψη του Προέδρου της Εξεταστικής Επιτροπής ή του αναπλη- ρωτή του, του εξεταστή του οικείου μαθήματος και ενός τουλάχιστον Γραμματέα. Δεν επιτρέπεται η χρή- ση βιβλίων, σημειώσεων ή ηλεκτρονικών συσκευών, με ποινή αποβολής των υποψηφίων από το διαγωνισμό. Σε περίπτωση αποβολής διαγωνιζομένου για το λόγο αυτό, ο ένας από τους δύο Γραμματείς συντάσσει πρα- κτικό που υπογράφεται από τον Πρόεδρο της Εξεταστι- κής Επιτροπής ή τον αναπληρωτή του και τον εξεταστή του οικείου μαθήματος. Εάν υποψήφιος δεν εμφανισθεί κατά την εξέταση (γραπτή ή προφορική) του μαθήματος αποκλείεται από την υπόλοιπη εξέταση. iii) Η γραπτή δοκιμασία γίνεται σε χαρτί που φέρει τη σφραγίδα του Υπουργείου Εξωτερικών. Στην επάνω αριστερή γωνία αναγράφονται τα στοιχεία του διαγω- νιζόμενου που καλύπτονται με σκούρο χαρτί. Μετά το πέρας της εξετάσεως τα γραπτά παραδίδονται στον εξε- ταστή, ο οποίος τα διορθώνει και βαθμολογεί με ερυθρό μελάνι. Επανεξέταση ή νέα βαθμολόγηση των γραπτών δεν επιτρέπεται. iv) Η ικανότητα χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή εξακριβώνεται με δοκιμασία που συνίσταται στην πλη- κτρολόγηση και επεξεργασία κειμένου στην ελληνική και αγγλική γλώσσα, στη χρήση υπολογιστικών φύλλων, στη χρήση υπηρεσιών διαδικτύου (πρόγραμμα περιήγησης ιστοσελίδων, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, αναζήτηση και διασταύρωση πληροφοριών μέσω διαδικτύου) και στην δημιουργία παρουσιάσεων. β) Προφορική δοκιμασία: i) Η προφορική δοκιμασία στη Συνέντευξη, στα πρωτεύοντα και στα δευτερεύοντα μαθήματα γίνεται δημόσια και παρευρίσκονται σ’ αυτήν τουλάχιστον ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εξετάσεων ή ο αναπληρωτής του, ο εξεταστής ή οι εξεταστές (κατά περίπτωση) του μαθήματος και ένας από τους Γραμματείς. Ο εξεταστής ή οι εξεταστές εκάστου μαθήματος προετοιμάζουν αριθμό ερωτήσεων, αναφερομένων σε γενικότερα αντικείμενα της εξεταστέας ύλης κάθε μαθήματος που αντιστοιχούν σε κλήρους διπλάσιους από το συνολικό αριθμό υπο- ψηφίων. Ειδικότερα, οι ερωτήσεις του μαθήματος της Ελληνικής και Παγκόσμιας Διπλωματικής Ιστορίας από το 1815 μέχρι σήμερα, πρέπει να αποτελούνται από δύο σκέλη (ένα από την Ελληνική και ένα από την Παγκό- σμια Διπλωματική Ιστορία από τό 1815 μέχρι σήμερα) τα οποία εξετάζονται από τον ίδιο εξεταστή. Το αυτό ισχύει και για το μάθημα της Πολιτικής Οικονομίας, Δημόσιας Οικονομίας και Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, του οποί- ου οι ερωτήσεις πρέπει να αποτελούνται από δύο σκέλη (ένα από την Πολιτική Οικονομία και Δημόσια Οικονομία και ένα από τις Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις), τα οποία εξετάζονται από δύο διαφορετικούς εξεταστές. Κατά την εξέταση αυτή ο Πρόεδρος και τα μέλη της Επιτροπής Εξετάσεων μπορούν να υποβάλλουν κατά την κρίση τους ερωτήσεις στον εξεταζόμενο. Η σειρά εξέτασης κάθε δι- αγωνιζόμενου καθορίζεται με κλήρο πριν την έναρξη της εξέτασης του οικείου μαθήματος. Σύμφωνα με τη σειρά αυτή, προσέρχεται κάθε υποψήφιος και λαμβάνει από την κληρωτίδα δύο (2) ερωτήσεις - κλήρους. Από τους κλήρους αυτούς ο διαγωνιζόμενος επιλέγει εκείνον που περιέχει την ερώτηση στην οποία επιθυμεί να εξετασθεί, ενώ ο κλήρος που δεν επιλέγεται από τον εξεταζόμενο επιστέφεται μη περαιτέρω χρησιμοποιούμενος. Εξέταση στην ίδια ερώτηση άλλου διαγωνιζόμενου δεν επιτρέπε- ται. Μόλις εξετασθεί ο κάθε υποψήφιος χωριστά, βαθμο- λογείται με ερυθρό μελάνι από τον εξεταστή. ii) Για την προφορική δοκιμασία στις ξένες γλώσσες, ο διαγωνιζόμενος παίρνει για κάθε ειδική εξέταση έναν από τους κλήρους - κείμενα ρου έχουν προετοιμαστεί και αντιστοιχούν σε ορισμένο για ανάγνωση κείμενο.
Άρθρο 12 Βαθμολογία Proslipsis.gr Η αξία καθενός από τα μαθήματα του διαγωνισμού που αναφέρονται στο άρθρο 9 του διατάγματος αυτού προσδιορίζεται από συντελεστή που είναι ο αριθμός οκτώ (8) για τις Γλώσσες, την Συνέντευξη και τα Πρω- τεύοντα Μαθήματα. Για τα στοιχεία Αρχαίου Ελληνικού, Βυζαντινού και Νεοελληνικού Πολιτισμού ο συντελεστής είναι ο αριθμός επτά (7). Για τα υπόλοιπα Δευτερεύοντα Μαθήματα ο συντελεστής είναι ο αριθμός πέντε (5).
Άρθρο 13 Διεξαγωγή διαγωνισμού - Αποτελέσματα 1. O διαγωνισμός διεξάγεται κατά στάδια. Τα στάδια είναι όσα και τα εξεταζόμενα μαθήματα καθώς και η συνέντευξη. Μετά το πέρας κάθε σταδίου εξάγονται αποτελέσματα. 2. Η κλίμακα βαθμολογίας είναι 0-10 σε ακέραιους αριθμούς. 3. Η βαθμολογία στη δοκιμασία της ελληνικής γλώσ- σας εξάγεται ως εξής: Προστίθενται οι βαθμοί που δόθηκαν: α) Στη γραπτή δοκιμασία και β) στην προφορική δοκιμασία. Το άθροισμα των δύο αυτών βαθμών διαιρούμενο δια δύο είναι ο βαθμός στο μάθημα της ελληνικής γλώσσας. Όσοι δεν πάρουν το βαθμό τουλάχιστον έξι (6) στη δο- κιμασία στην ελληνική γλώσσα, αποκλείονται από την περαιτέρω συμμετοχή στο διαγωνισμό. 4. Η βαθμολογία στη δοκιμασία της αγγλικής γλώσσας και της δεύτερης ξένης γλώσσας εξάγεται ως εξής: Προστίθενται οι βαθμοί που δόθηκαν: α) Στη γραπτή δοκιμασία, β) Στη συνοπτική απόδοση (περίληψη) κειμένου γ) Στην προφορική δοκιμασία. Το άθροισμά τους διαιρείται με τον αριθμό τρία (3). Όσοι δεν πέτυχαν βαθμό τουλάχιστον έξι (6) σε κάθε μία χωριστά από τις δύο γλώσσες αποκλείονται από την περαιτέρω συμμετοχή στο διαγωνισμό. 5. Για την Συνέντευξη δίνεται ιδιαίτερος βαθμός που εξάγεται ως εξής: οι διαγωνιζόμενοι απαντούν στις ερω- τήσεις που υποβάλλονται από κάθε μέλος της Επιτρο- πής Εξετάσεων και τους δύο μη υπηρεσιακούς εξετα- στές. Τόσο τα μέλη της Επιτροπής, όσο και οι εξεταστές οφείλουν να υποβάλουν στους υποψηφίους από μία τουλάχιστον ερώτηση. Οι εξεταστές συμπληρώνουν ατομικό δελτίο αξιολόγησης και βαθμολογούν τον κάθε υποψήφιο. Το σύνολο των βαθμών διαιρείται δια του αριθμού των μελών της Επιτροπής και των εξεταστών και το πηλίκο αυτού είναι ο βαθμός στην Συνέντευξη. Όσοι δεν πέτυχαν το βαθμό τουλάχιστον έξι (6) στη Συ- νέντευξη, αποκλείονται από την περαιτέρω συμμετοχή στο διαγωνισμό. 6. Η βαθμολογία στο μάθημα της Ελληνικής και Παγκό- σμιας Διπλωματικής Ιστορίας από το 1815 μέχρι σήμερα εξάγεται ως εξής: α) Ένας βαθμός δίνεται για τη γραπτή ανάπτυξη ενός θέματος από την Ελληνική Διπλωματική Ιστορία από το 1815 μέχρι σήμερα και δεύτερος βαθμός δίνεται για την γραπτή ανάπτυξη θέματος από την Παγκόσμια Διπλω- ματική Ιστορία από το 1815 μέχρι σήμερα από τον ίδιο εξεταστή. Το άθροισμα των δύο αυτών βαθμών διαιρού- μενο δια δύο αποτελεί το βαθμό της γραπτής δοκιμασίας στο μάθημα αυτό. β) Με τον ίδιο τρόπο δύο χωριστοί βαθμοί δίνονται από τον ίδιο εξεταστή και στην προφορική δοκιμασία. Το άθροισμα των δύο αυτών βαθμών διαιρούμενο δια δύο αποτελεί το βαθμό της προφορικής δοκιμασίας. γ) Οι βαθμοί της γραπτής και της προφορικής δοκιμα- σίας προστίθενται και το άθροισμα τους διαιρούμενο δια δύο είναι ο βαθμός στο μάθημα της Ελληνικής και Παγκό- σμιας Διπλωματικής Ιστορίας από το 1815 μέχρι σήμερα. Όσοι δεν πάρουν το βαθμό τουλάχιστον έξι (6), αποκλεί- ονται από την περαιτέρω συμμετοχή στο διαγωνισμό. 7. Η βαθμολογία στο μάθημα του Γενικού και Ειδικού Διεθνούς Δικαίου εξάγεται ως εξής: Ένας βαθμός δίδεται στη γραπτή εξέταση (φάκελος) και ένας βαθμός στην προφορική εξέταση. Το άθροισμα των δύο αυτών βαθμών διαιρούμενο δια δύο αποτελεί τον τελικό βαθμό στο Γενικό και Ειδικό Διεθνές Δίκαιο. Όσοι δεν συγκεντρώσουν το βαθμό τουλάχιστον έξι (6) αποκλείονται από την περαιτέρω συμμετοχή στον δια- γωνισμό. 8. Η βαθμολογία στο μάθημα των Διεθνών Σχέσεων και Πολιτικής εξάγεται ως εξής: Ένας βαθμός δίδεται στη γραπτή εξέταση και ένας βαθμός στην προφορική εξέταση. Το άθροισμα των δύο αυτών βαθμών διαιρούμενο δια δύο αποτελεί τον τελικό βαθμό στις Διεθνείς Σχέσεις και Πολιτική. Όσοι δεν συ- γκεντρώσουν το βαθμό τουλάχιστον έξι (6) αποκλείονται από την περαιτέρω συμμετοχή στον διαγωνισμό. 9. Η βαθμολογία στο μάθημα της Ιστορικής Θεσμικής και Πολιτικής Διάστασης της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης εξάγεται ως εξής: Ένας βαθμός δίδεται στη γραπτή εξέταση και ένας βαθμός στην προφορική εξέταση. Το άθροισμα των δύο αυτών βαθμών διαιρούμενο δια δύο συνιστά τον τελικό βαθμό στην Ιστορική, Θεσμική και Πολιτική Διάσταση της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης. Όσοι δεν συγκεντρώ- σουν το βαθμό τουλάχιστον έξι (6) αποκλείονται από την περαιτέρω συμμετοχή στον διαγωνισμό. 10. Η βαθμολογία στα μαθήματα της Πολιτικής Οι- κονομίας, της Δημόσιας Οικονομίας και των Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, εξάγεται ως εξής: α) Ένας βαθμός δίνεται για την γραπτή ανάπτυξη θέ- ματος της Πολιτικής Οικονομίας και της Δημόσιας Οικο- νομίας από έναν εξεταστή. Δεύτερος βαθμός δίδεται για την γραπτή ανάπτυξη θέματος των Διεθνών Οικονομι- κών Σχέσεων από άλλο εξεταστή. Το άθροισμα των δύο αυτών βαθμών διαιρούμενο δια δύο αποτελεί τον βαθμό της γραπτής δοκιμασίας του μαθήματος. β) Με τον ίδιο τρόπο, δύο χωριστοί βαθμοί δίνονται από τους δύο εξεταστές και στην προφορική δοκιμασία. Το άθροισμα των δύο αυτών βαθμών διαιρούμενο δια δύο αποτελεί τον βαθμό της προφορικής δοκιμασίας του μαθήματος. γ) Προστίθενται οι βαθμοί της γραπτής και προφορι- κής δοκιμασίας. Το άθροισμα των δύο αυτών βαθμών διαιρούμενο δια δύο δίνει τον τελικό βαθμό στο μάθημα της Πολιτικής Οικονομίας, Δημόσιας Οικονομίας και των Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων. Όσοι δεν συγκεντρώ- σουν το βαθμό τουλάχιστον έξι (6) αποκλείονται από την περαιτέρω συμμετοχή στον διαγωνισμό. 11. Μετά το πέρας της εξέτασης των Γλωσσών και των Πρωτευόντων μαθημάτων και μετά τη διεξαγωγή της Συνέντευξης, όσοι μέχρι το σημείο εκείνο έχουν επιτύχει στις δοκιμασίες αυτές εξετάζονται σε καθένα χωριστά από τα Δευτερεύοντα μαθήματα.
Άρθρο 14 Επιτυχόντες - Σειρά επιτυχίας Proslipsis.gr 1. Θεωρούνται ότι πέτυχαν στις εξετάσεις εκείνοι των οποίων το σύνολο της βαθμολογίας των Γλωσσών, της Συνέντευξης, των Πρωτευόντων Μαθημάτων και των Δευτερευόντων Μαθημάτων, όταν διαιρεθεί δια του αριθ- μού των μαθημάτων (14), δίνει βαθμό τουλάχιστον έξι (6). 2. Η σειρά επιτυχίας καθορίζεται με την ακόλουθη διαδικασία: Κάθε βαθμός επιτυχίας σε όλες τις δοκιμασίες (Γλώσ- σες, Συνέντευξη, Πρωτεύοντα Μαθήματα και Δευτερεύο- ντα Μαθήματα) πολλαπλασιάζεται με το συντελεστή που εκφράζει την αξία κάθε μαθήματος (8, 7 και 5), σύμφωνα με το άρθρο 12 του παρόντος Διατάγματος. Ο τελικός βαθμός διαμορφώνεται από το άθροισμα των ανωτέρω γινομένων. 3. Η τελική σειρά επιτυχίας καθορίζεται από το ανωτέ- ρω άθροισμα βαθμών που καταχωρείται σε αναλυτικό πίνακα βαθμολογίας. Σε περίπτωση ισοψηφίας η σειρά επιτυχίας καθορίζεται με κλήρωση παρουσία των ενδι- αφερομένων.
Άρθρο 15 Πίνακες βαθμολογίας - πρακτικό αποτελεσμάτων εισαγωγικού διαγωνισμού - Δημοσίευση 1. Πίνακες Βαθμολογίας: Μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης κάθε μαθήματος συντάσσεται πίνακας βαθμο- λογίας ο οποίος υπογράφεται από τον Πρόεδρο της Επι- τροπής ή τον αναπληρωτή αυτού, τον εξεταστή ή τους εξεταστές του μαθήματος και έναν εκ των Γραμματέων. Οι πίνακες βαθμολογίας ανακοινώνονται δημόσια στους διαγωνιζομένους. 2. Πρακτικό Αποτελεσμάτων; Σύμφωνα με τις ανωτέρω βαθμολογίες συντάσσεται πρακτικό Αποτελεσμάτων, το οποίο υπογράφουν ο Πρόεδρος και τα μέλη της Επιτρο- πής Εξετάσεων, και ο Γραμματέας ή οι Γραμματείς. Τ αυτό επισυνάπτεται και ο τελικός Πίνακας Βαθμολογίας, αφού τον υπογράψουν όσοι υπογράφουν και το πρακτικό. Το παρόν πρακτικό ανακοινώνεται δημόσια στους διαγω- νιζόμενους».
Άρθρο 2 Κατά τα λοιπό, ισχύει το π.δ. 17/1999 (Α΄ 10), όπως έχει τροποποιηθεί και συμπληρωθεί.
Άρθρο 3 Η ισχύς του παρόντος διατάγματος αρχίζει από τη δη- μοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Στον Υπουργό Εξωτερικών ανατίθεται η δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.
Αθήνα, 28 Μαρτίου 2017
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ Β. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Υπουργός Εξωτερικών ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΤΖΙΑΣ
* Κατεβάστε το Προεδρικό Διάταγμα.
© Proslipsis.gr Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στην Proslipsis.gr. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή. Εμπορικά sites που αναπαράγουν κείμενα παρανομούν και παρασιτούν. Οφείλετε να τα καταδικάζετε.
|
|
|
|
|
|
|
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή,
κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη.
Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.
|